Jag köpte en 65" B6 i helgen. Den hade 04.31.25 förinstallerad!
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V
(TV)
Rapporterad
|
9
|
(51)
|
Inga priser | |
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V
(TV)
|
8
|
(24)
|
Inga priser |
Postad 19 June 2017 - 12:11
Jag köpte en 65" B6 i helgen. Den hade 04.31.25 förinstallerad!
Right nice!
Vad tycker du om flytet i bilden?
Postad 19 June 2017 - 13:05
Right nice!
Vad tycker du om flytet i bilden?
Jadu, jag hade en LG 55LA790W (LED) innan och den var smooth. Out of the box var B6 lite hackig tyckte jag (ISF Expert bright room).
Jag lyckades få den till att bli helt OK med RC ON, DJ 3 och DB 0.
Jag använder Kodi via Nvidia shield Pro och inga inställningar där hjälpte med ovan. Så jag får leva med lite DJ på helt enkelt, om ingen har ett bättre förslag? ![]()
Postad 19 June 2017 - 15:48
Jadu, jag hade en LG 55LA790W (LED) innan och den var smooth. Out of the box var B6 lite hackig tyckte jag (ISF Expert bright room).
Jag lyckades få den till att bli helt OK med RC ON, DJ 3 och DB 0.
Jag använder Kodi via Nvidia shield Pro och inga inställningar där hjälpte med ovan. Så jag får leva med lite DJ på helt enkelt, om ingen har ett bättre förslag?
Har du igång att den ska synca displayens hz med källan i kodi?
Postad 19 June 2017 - 18:52
Har du igång att den ska synca displayens hz med källan i kodi?
Japp, det har jag. Det är micro-hack ändå. Absolut bästa får jag med DJ 3 och DB 0.
Hur har du löst det?
Postad 19 June 2017 - 19:37
Japp, det har jag. Det är micro-hack ändå. Absolut bästa får jag med DJ 3 och DB 0.
Hur har du löst det?
Har en plasma så har inga problem, var mer ett tips, många som inte vet om funktionen ![]()
Postad 20 June 2017 - 10:35
Någon som har tips på ett väggfäste som är slim mot väggen, men där det ändå enkelt att komma åt baksidan på TVn om man behöver byta ut kablar osv?
Kommer sitta på gipsvägg.
Redigerat av YaKoSTaR, 20 June 2017 - 10:43.
Postad 20 June 2017 - 10:45
Jag köpte ett fäste (Slim) från Netonnet till min B6.Någon som har tips på ett väggfäste som är slim mot väggen, men där det ändå enkelt att komma åt baksidan på TVn om man behöver?
Den sitter snyggt mot väggen. Jag får dock kämpa lite när jag ska ha in en hdmi-kabel från sidan så jag får lyfta tvn lite från väggen. No biggie.
Däremot kan jag glömma att komma åt de bakre ingångarna. Inga behov av dem så sett.
Fästet kostade 299kr. Då ingår även en mini-vattenpass för montering
Redigerat av MarcoPontiac, 20 June 2017 - 10:45.
Postad 20 June 2017 - 11:28
Jag köpte ett fäste (Slim) från Netonnet till min B6.
Den sitter snyggt mot väggen. Jag får dock kämpa lite när jag ska ha in en hdmi-kabel från sidan så jag får lyfta tvn lite från väggen. No biggie.
Däremot kan jag glömma att komma åt de bakre ingångarna. Inga behov av dem så sett.
Fästet kostade 299kr. Då ingår även en mini-vattenpass för montering
Är det detta fäste?
https://www.netonnet...22/212993.9106/
Postad 20 June 2017 - 11:32
Är det detta fäste?
https://www.netonnet...22/212993.9106/
Fast modellen för upp till 75" eller va det va.
Postad 20 June 2017 - 11:40
Postar igen.... http://www.jula.se/c...ggfaste-929078/
Bygger enbart 9 mm ut från vägg. Kommer inte åt bakre kontakterna dock. Men hur ofta pillar man på dessa kontakter...?
Har själv den modellen mindre för 99 spänn till min 55a. Fungerar riktigt bra.
Postad 20 June 2017 - 12:21
Tack för eran hjälp!
Nu till sista frågan - Hur svårt är det att sätta upp en 65 tums TV på en gipsvägg? Något man måste tänka på?
Postad 20 June 2017 - 12:52
Tack för eran hjälp!
Nu till sista frågan - Hur svårt är det att sätta upp en 65 tums TV på en gipsvägg? Något man måste tänka på?
Expanders. Jag kör min 65a på gipsvägg med sagda fäste. 8 expanders. Sitter som s*tan.
Postad 20 June 2017 - 13:06
Postad 20 June 2017 - 13:06
Expanders. Jag kör min 65a på gipsvägg med sagda fäste. 8 expanders. Sitter som s*tan.
Tack för hjälpen!
Läste lite här:
https://www.elgigant...ratt-vaggfaste/
Skulle ni rekommendera alt 1, 2 eller 3?
EDIT: Såg att du kör #2.. Då kör jag också #2.
Står att det måste vara rätt expanderbultar för gipsväggen, hur tar jag reda på vilka jag ska ha?
Sorry för dumma frågor, aldrig hängt upp en tv förut.
Redigerat av YaKoSTaR, 20 June 2017 - 13:07.
Postad 20 June 2017 - 13:17
Tack för hjälpen!
Läste lite här:
https://www.elgigant...ratt-vaggfaste/
Skulle ni rekommendera alt 1, 2 eller 3?
EDIT: Såg att du kör #2.. Då kör jag också #2.
Står att det måste vara rätt expanderbultar för gipsväggen, hur tar jag reda på vilka jag ska ha?
Sorry för dumma frågor, aldrig hängt upp en tv förut.
Du måste först ta reda på om det är enkel eller dubbel gipsvägg.
Man kan ibland se detta om man skruvar loss vägguttaget/lampknapp och sen spana på det hålet om man ser en eller 2 skivor.
Sen frågar i butiken efter expander för gipsvägg med 1 eller 2 skivor.
Du behöver också ett verktyg för att "expandera" expandernn så att säga, brukar finnas i anslutning där expanderpluggarna säljs.
Postad 20 June 2017 - 13:37
Alla gipsväggar har reglar bakom. Se till att åtminstone sätta en rejäl skruv i en regel (om det är träregel vill säga) och expander i de andra.
Det blir ju ingen dragkraft på skruven utan endast skjuvkraft. (dvs skruven kommer inte belastas med ett drag ut ur väggen utan en kraft i 90 graders vinkel mot riktning på skruven)
Se följande guide; http://gyproc.se/fäs...ästa-i-gipsvägg
Postad 20 June 2017 - 13:42
Tackar för all hjälp, ska kika på det. Det är tydligen plyfa och enkelgips på väggen som tvn ska upp på.
Postad 20 June 2017 - 13:44
Tackar för all hjälp, ska kika på det. Det är tydligen plyfa och enkelgips på väggen som tvn ska upp på.
Bra vägg du har. Bara att skruva mao!!!
Postad 20 June 2017 - 13:50
Bra vägg du har. Bara att skruva mao!!!
Bara att skruva som i... köra expanders exakt var jag känner för det?
Postad 20 June 2017 - 13:54
Bara att skruva som i... köra expanders exakt var jag känner för det?
Vanlig skruv bara, 40-45 mm långa.Har du plyfa bakom fäster det ju bra i den. Dra i några extra skruv om du känner att det behövs. Leta regel om du känner att du vill ha ännu mer att dra i.
Postad 20 June 2017 - 13:57
Vanlig skruv bara, 40-45 mm långa.Har du plyfa bakom fäster det ju bra i den. Dra i några extra skruv om du känner att det behövs. Leta regel om du känner att du vill ha ännu mer att dra i.
Ok, härligt. Ska kolla upp sen, Tack!
Postad 20 June 2017 - 14:04
Fick rekommenderat att köra en vanlig träskruv ex SPAX 5,0 x 40 eller 6,0 x 40 med kullrig skalle.. Vilken av dessa hade ni valt?
Vet ni om det går att köra skruvdragaren direkt in i väggen eller måste man borra innan?
Redigerat av YaKoSTaR, 20 June 2017 - 14:04.
Postad 20 June 2017 - 18:40
Spax är grymma när man har trä att dra i!
Postad 20 June 2017 - 20:47
Fick rekommenderat att köra en vanlig träskruv ex SPAX 5,0 x 40 eller 6,0 x 40 med kullrig skalle.. Vilken av dessa hade ni valt?
Vet ni om det går att köra skruvdragaren direkt in i väggen eller måste man borra innan?
Ta den som passar bra i hålen på väggfästet... om 5,0:an har för liten skalle och går igenom fästets hål så kör på 6,0 om den är bättre ![]()
Postad 20 June 2017 - 20:50
Redigerat av YaKoSTaR, 20 June 2017 - 20:52.
Postad 21 June 2017 - 08:22
Postad 21 June 2017 - 08:43
Verkar bara få HDR upp till 2k på min ps4 pro via HDMI 1. Måste jag köra någon annan port? Annan HDMI kabel?
Ja, de går inte få något annat. 2160p
Postad 21 June 2017 - 09:36
Ja, de går inte få något annat. 2160p
Jaha, så LG OLED65B6/B7 supportar bara HDR i 2160p? Tror jag läste att folk körde sina PS4 Pros på 4k och HDR, men kanske läst fel.
Redigerat av YaKoSTaR, 21 June 2017 - 09:36.
Postad 21 June 2017 - 10:03
Jaha, så LG OLED65B6/B7 supportar bara HDR i 2160p? Tror jag läste att folk körde sina PS4 Pros på 4k och HDR, men kanske läst fel.
Som SKIBBE skriver.. 2160p är 4K!
Postad 21 June 2017 - 11:09
Ok, då kvarstår min fråga - Hur får jag igång HDR på 2160p/4k och inte 2k? Lånad bild från nätet - men ser ut exakt såhär för mig med:
Byta HDMI port? Byta kabel? Kör en ganska gammal hdmi kabel just nu och kör på HDMI port #1
Redigerat av YaKoSTaR, 21 June 2017 - 11:09.
Postad 21 June 2017 - 11:50
Kanske är en för dålig kabel som bråkar?Ok, då kvarstår min fråga - Hur får jag igång HDR på 2160p/4k och inte 2k? Lånad bild från nätet - men ser ut exakt såhär för mig med:
Byta HDMI port? Byta kabel? Kör en ganska gammal hdmi kabel just nu och kör på HDMI port #1
Har du aktiverat HDMI Ultra HD Deep Color?
Redigerat av SKIBBE, 21 June 2017 - 11:50.
Postad 21 June 2017 - 12:10
Kanske är en för dålig kabel som bråkar?
Har du aktiverat HDMI Ultra HD Deep Color?
Japp, kanske. Är en HDMI 1.4 kabel tror jag.. Ska prova ikväll. Tack!
Postad 21 June 2017 - 16:40
Jag kör med likadan konsol och tv utan några problem. Använder kabeln som man fick med proJapp, kanske. Är en HDMI 1.4 kabel tror jag.. Ska prova ikväll. Tack!
Postad 21 June 2017 - 20:34
Har en Oppo UHD-spelare till min B6V. Har fått problem med att bilden "blinkar" - för att åtgärda har jag stängt av "HDMI Ultra HD Deep Colour", men det känns ju fel. Innebär väl att jag inte får UHD-bild... Har provat att byta kabel, men jag får tillbaks problemet. Nån som har tips? Vilka inställningar skall jag ha på Oppon?
Postad 21 June 2017 - 22:46
Använder du hdmi 2.0 kabel? är väl ett krav. Ingen chromecast eller liknande kopplad brevid som sänder ut störningar? Testa alla olika hdmi uttag.Har en Oppo UHD-spelare till min B6V. Har fått problem med att bilden "blinkar" - för att åtgärda har jag stängt av "HDMI Ultra HD Deep Colour", men det känns ju fel. Innebär väl att jag inte får UHD-bild... Har provat att byta kabel, men jag får tillbaks problemet. Nån som har tips? Vilka inställningar skall jag ha på Oppon?
Postad 22 June 2017 - 09:17
Finns inget som heter "HDMI 2.0"-kabel. Vad man ska sikta mot är en kabel som är specad som Premium High Speed där certifiering också tar upp detta med potentiella störningar från trådlösa nätverk.
Det är fortfarande ingen garanti för att just den specifika situationen kommer att fungera problemfritt. Men då har man i alla fall gjort det man kan i fråga om att välja rätt HDMI-kabel.
Postad 22 June 2017 - 10:18
Jag har en Supra-kabel. Har även provat med en annan kabel som också är av premium-kvalitet. Funderar mest på om jag inte kan låta Oppon skicka ut bilden med "Auto" utan att jag måste begränsa vad den skickar för att TVn skall klara det...
Postad 22 June 2017 - 21:00
Men dom gillar att kalla dom efter olika versioner även fast dom inte heter så i butik.Finns inget som heter "HDMI 2.0"-kabel. Vad man ska sikta mot är en kabel som är specad som Premium High Speed
Fast det vet du nog redan https://en.m.wikipedia.org/wiki/HDMI
Postad 22 June 2017 - 23:06
Men dom gillar att kalla dom efter olika versioner även fast dom inte heter så i butik.
Otroligt långt dokument, gissar att ingen läst igenom det där
Står det någonstans att kablar klassas i olika versioner? Skummade litegrann men såg bara olika versioner för HDMI gränsnittet. Det är dock otroligt rörigt när alla sätter vad fasen som helst på kabeln, hur ska gemene man förstå nånting är frågan...
Postad 23 June 2017 - 09:40
Står det någonstans att kablar klassas i olika versioner? Skummade litegrann men såg bara olika versioner för HDMI gränsnittet. Det är dock otroligt rörigt när alla sätter vad fasen som helst på kabeln, hur ska gemene man förstå nånting är frågan...
http://www.hdmi.org/...ight_cable.aspx
Postad 23 June 2017 - 10:19
Elgiganten har kampanj på B6 55" för 13.333 kr med start på webben söndag kl 18.00
Postad 23 June 2017 - 11:10
ahh, jag tänkte just i wikilänken då det var den han antydde att det skulle göra det. Länken du skicka står det inte heller det så. Med versioner menar jag 1.0, 2.0 osv.
Postad 23 June 2017 - 11:53
Elgiganten har kampanj på B6 55" för 13.333 kr med start på webben söndag kl 18.00
Har du någon länk? Står inget på hemsidan.
Postad 23 June 2017 - 16:55
Men dom gillar att kalla dom efter olika versioner även fast dom inte heter så i butik.
Ifall du med "dom" menar HDMI Licensing LLC, organisation bakom HDMI-standarden så ogillar de att man talar om HDMI-versioner i allmänhet och ogillar det i synnerhet med just kablar. Det är uttryckligen förbjudet (med hot om rättsliga åtgärder/viten) för de licensierade tillverkare att benämna kablar med versionsnummer. Att det står "HDMI 2.0"-kabel i butiker etc. beror på att det om och om igen felaktigt frågas efter sådant.
Det är själva specifikationen som har versioner, inget annat. Det är rörigt därför att folk gör det rörigt för sig och frågar efter versioner när de borde fråga efter funktioner.
När det gäller HDMI-kablar är det också väldigt enkelt. Man ska använda High Speed-kablar och vill man vara säker på kabelns kvalitet väljer man Premium High Speed så att tillverkningen och certifiering kan spåras.
Postad 23 June 2017 - 20:00
Ifall du med "dom" menar HDMI Licensing LLC, organisation bakom HDMI-standarden så ogillar de att man talar om HDMI-versioner i allmänhet och ogillar det i synnerhet med just kablar. Det är uttryckligen förbjudet (med hot om rättsliga åtgärder/viten) för de licensierade tillverkare att benämna kablar med versionsnummer. Att det står "HDMI 2.0"-kabel i butiker etc. beror på att det om och om igen felaktigt frågas efter sådant.
Det är själva specifikationen som har versioner, inget annat. Det är rörigt därför att folk gör det rörigt för sig och frågar efter versioner när de borde fråga efter funktioner.
När det gäller HDMI-kablar är det också väldigt enkelt. Man ska använda High Speed-kablar och vill man vara säker på kabelns kvalitet väljer man Premium High Speed så att tillverkningen och certifiering kan spåras.
Är det verkligen konstigt att folk frågar efter kablar med en viss version?
Jag kan köpa att det är specifikationerna som versionshanteras men då borde man kunna fråga efter vilka kablar som uppfyller en viss specifikation. Det är så det funkar med alla annan teknik,varför ska hdmi kablar vara annorlunda. Jag kan även nämna att jag jobbat just med att ta fram kabelspecifikationer på Ericsson och när det togs fram nya specar, tex pga uppdateringar i hårdvara, så var våra kabelleverantörer tvungna att skicka in nya kablar för testning innan de blev godkänd. Det som så hände var att man fick följande..
Kabel X uppfyller spec ver. X kompatibelt med HW X
Kabel Y uppfyller spec ver. Y kompatibelt med HW Y
Kabel Z uppfyller spec ver. Z kompatibelt med HW Z
Då är det självklart att man inte kan använda kabel X om man vill åt funktion som bara uppfylls av spec Z. En hdmi kabel anno 2002 kommer inte uppfylla samma spec som en kabel anno 2017. Sen beror det på vad som uppdateras i specen, har man endast uppdaterat bending radius, label eller marking som inte påverka något som behövs för HW så går det så klart att använda en kabel som uppfyller en äldre spec.
Eller har jag helt missförstått dig nu?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
OLED-tv
1 bild
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?