Anledningen till att jag ställer mig denna frågan är att jag så smått börja tröttna på mitt trådlösa nätverk här hemma. Routern är en Dlink DI-524 och till mina två andra datorer, kontorsdatorn och min htpc har jag dlink trådlösa nätverkskort.
Anledningen till att jag börjat tröttna är att det är både opålitligt och långsamt. Idag har de tappat kontakten med routern ca 20 gånger och varje gång står de bara och tuggar och jag får gå in och göra "refresh" för att de skall få tillbaka kontakten. När jag försökte överföra en film på 4 gig från en dator till en annan så tar det ca 2.5 h och det är väldigt hög risk att kontakten bryts...
Kablar är inget val i mitt hus, så antingen är det trådlösa nätverket felkonfigurerat på nått sätt eller så får jag snegla på andra lösningar. Kanske nån som har testat att använda elnätverket som datanätverk? Låter ju smidigt och eluttag har jag överallt.
Eller vad kan det vara som gör mitt trådlösa nätverk så instabilt? Kan tillägga att det är väldigt stabilt till att surfa på nätet, då får jag maxhastighet. Det är kontakten mellan mina två datorer som är ultrasegt. Klickar jag på den andra datorn i utforskaren hänger den sig och det tar ca 20 sekunder innan den svarar igen och visar innehållet i mappen... så långsamt ska väl inte trådlösa nätverk vara? Jag har "excellent" signalstyrka överallt och kör xp på båda datorerna och senaste drivisarna. wpa kryptering.
Nåt jag missat?
/MVH
Henrik - som iaf är nöjd att nätveket funkar, vilket det inte gjorde med vista.