Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur har ni kopplat era nätverk?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 juli 2007 - 20:58

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Anledningen till att jag ställer mig denna frågan är att jag så smått börja tröttna på mitt trådlösa nätverk här hemma. Routern är en Dlink DI-524 och till mina två andra datorer, kontorsdatorn och min htpc har jag dlink trådlösa nätverkskort.

Anledningen till att jag börjat tröttna är att det är både opålitligt och långsamt. Idag har de tappat kontakten med routern ca 20 gånger och varje gång står de bara och tuggar och jag får gå in och göra "refresh" för att de skall få tillbaka kontakten. När jag försökte överföra en film på 4 gig från en dator till en annan så tar det ca 2.5 h och det är väldigt hög risk att kontakten bryts...

Kablar är inget val i mitt hus, så antingen är det trådlösa nätverket felkonfigurerat på nått sätt eller så får jag snegla på andra lösningar. Kanske nån som har testat att använda elnätverket som datanätverk? Låter ju smidigt och eluttag har jag överallt.

Eller vad kan det vara som gör mitt trådlösa nätverk så instabilt? Kan tillägga att det är väldigt stabilt till att surfa på nätet, då får jag maxhastighet. Det är kontakten mellan mina två datorer som är ultrasegt. Klickar jag på den andra datorn i utforskaren hänger den sig och det tar ca 20 sekunder innan den svarar igen och visar innehållet i mappen... så långsamt ska väl inte trådlösa nätverk vara? Jag har "excellent" signalstyrka överallt och kör xp på båda datorerna och senaste drivisarna. wpa kryptering.

Nåt jag missat?

/MVH
Henrik - som iaf är nöjd att nätveket funkar, vilket det inte gjorde med vista.

Postad 15 juli 2007 - 21:04

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2 944 inlägg
  • 0
Hade liknande fel med att jag ständigt fick åter ansluta pga tappad kontakt med routern.. Ringde D-Link och snackade med dom..

Det som gällde var att uppdatera firmware samt att testa de olika kanalerna.. Har sedan dess faktiskt sluppit bekymmer.. Nu kör jag iof bara sambons dator trådlöst eftersom jag tycker om att få ut full kraft *host* :lol:

Men tro mig.. Hade hennes internet inte funkat hade hon klagat illa kvickt.. :D

Postad 16 juli 2007 - 08:07

Belthor
  • Belthor
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Sen kan jag tipsa dig om att byta ut routern till ett märke som är lite mer stabilt. Linksys är ett bra märke. Har nu kört min router i 1½ år och den har ALDRIG tappat kontakten. Det som är bra med dom är också att det är linux i den så den är väldigt bra att modda. Kan praktiskt taget göra vad som helst med den.

Ska du byta så se bara till att du väljer linksys med open source. Finns tyvärr vissa som inte har det och dom ska man passa sig för.

Postad 16 juli 2007 - 08:25

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0

Sen kan jag tipsa dig om att byta ut routern till ett märke som är lite mer stabilt. Linksys är ett bra märke.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med. Hör väldigt sällan bra saker om D-link, däremot verkar Linksys hyllas ofta.

Kör själv en Asus WL-500G Premium och tappar aldrig kontakten till någon av mina enheter, oavsett väggar och avstånd i lägenheten.

Kan såklart vara konfigurationsfel, men ett pålitligare märke är ett bra ställe att börja.

Postad 16 juli 2007 - 10:01

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag kör via elnätet. Hur enkelt som helst. Anslut nätverkskabel till pluggen. Koppla in. Klart, datorn upptäcker och fixar allt själv. Ingen installation.

Inte så dyrt heller. Aldrig haft störningar.

Postad 16 juli 2007 - 15:35

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Tack för infon,,, Först trodde jag att det var Telia ADSL som var boven men den har ju inget att göra med accesspunkten i sig, den står ju bara för internetaccessen.

En sak som var skum, i morse hade datorn som vanligt tappat kontakten och stod och tuggade i "connect" läge (jag har ställt in så windows hanterar den trådlösa nätverksenheten.)
Jag testade enable/disable, refresh ip osv osv. Utan att jag fick kontakt. Höll på nästan 30 minuter.... Testade att starta om datorn, och blev direkt connectad. Nån som kan dra nån slutsats av detta?

MVH
Henrik

Postad 17 juli 2007 - 10:14

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Ibland funkar det inte bra ens om man håller sig inom samma märke. Kör du dessutom trådlöst<->trådlöst blir ju prestanda rätt sunkig. Sen är ju DLinks billigare routers inga höjdare....

Själv har jag till min Dlink DGL-4300 provat exvis
och det fungerade otroligt dåligt (packet loss). Då läste jag ändå data från trådad dator -> trådlöst. Tilläggas bör att jag surfar trådlöst perfekt, men när man "streamar" film blir ju minsta lilla fördröjning hopplöst irriterande.

Till slut fick det bli en kompromiss som inte är direkt snabb men åtminstone stabil:

Mina stationära är trådade över gigabit, den bärbara kör jag trådlöst på och till ip-telefoni och htpc kör jag alltså homeplug (XE104). Elvaruhusen medger öppet köp i 30 dagar så att testa behöver inte kosta.

Postad 18 juli 2007 - 15:11

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Tjo!

Nu tröttnade jag på min Dlink så jag gick och köpte mig en Simens Gigaset router. OnOff har öppet köp så precis som du skriver så kostar det inget att pröva...

Den verkar iaf stabil men jag undrar vad jag kan göra för att speeda upp överföringshastigheten dator <-> dator. 4.7 Gigabyte verkar ta ca 100 minuter...

Då kör jag endast med WEP kryptering. Båda datorerna är XP och har DLINK USB 802.11g anslutning (54mbit/sekund) Det borde ju ta ca 12 minuter i teorin med enkel matematik. Vad är det som orsakar fördröjningen? Jag har högsta anslutningshastighet mellan burkarna (Excellent 54mbit/sek)

MVH
Henke

Postad 18 juli 2007 - 16:27

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Teori och praktik är ofta en sak. Jag har perfekt mottagning och kopierar från en gigatrådad server till trådlöst på min bärbara. Jag snittar i ~2400 kb/s över 802.11g, dvs en dvd-iso tar ca 30 minuter och jag ligger på ca 20 mbps vilket är ungefär detsamma som jag får över mina "homeplug" (som är på "84 mbps").

Om du kör från trådlöst -> trådlöst får du dels mer fördröjningar (latency) och dels fler kollisioner då två burkar samsas i luften på en gång (och båda går ju för fullt på samma kanal).

100 minuter låter lite mkt men inte omöjligt. Räkna inte med att någonsin hamnar närmare än halva hastigheten under 802.11g om du räknar snitt på en större datamängd.

Står datorerna du kopierar emellan hyfsat nära så att du skulle kunna tänka dig att köra dessa två på kabel? De homeplugs som jag har gör exakt 100mbps i den interna switchen, så mellan datorer internt går det i fulla 100mbps.

Postad 19 juli 2007 - 14:07

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Nu är det så att jag tyvärr inte bor ensam och den andra hälften är allergisk mot fler kablar till vardagsrummet ;) Därför tyckte vi att ett WLAN borde vara det optimala. Och som sagt det funkar perfekt till surfning både via hennes laptop och min kontorspc, det är hastigheten vid överföring av iso-filer mellan datorer som det tar sin tid... Tyvärr säger inte windows utforskaren nåt om hastigheten vid kopiering, men det vore kul att köra något diagnostik-program för att se packet loss, transferrate osv...

Som ni vet hade jag mycket strul med uppkopplingar som gick ner. I min kontorspc hade jag ett dlink internet trådlöst nätverkskort... nu slängde jag bort det och köpte en Gigabit WLAN USB stick. Har haft stabil uppkoppling i 13 timmar nu :D Jäkla dlink skräp!

Dock strular min htpc lite, den gick och somnade (S3 sleep) trots att en fil höll på att överföras... det är ju inte så bra. Jag kör usb stick på den också... så förmodligen lyssnade inte datorn efter att usb-enheten jobbade...

MVH
Henrik

Postad 19 juli 2007 - 14:54

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Interna PCI-kort brukar ständigt få sämre mottagning, jag har kört på sådant förr i tiden.. Jag har också haft en del råddiga routers, bl a billigare D-Link som inte gjorde alls bra ifrån sig varken på WAN, LAN eller WLAN.

Packet loss är enkelt att upptäcka med ping i en prompt (byt ut ip mot din routers).
ping -t -w 100 192.168.0.1

Tryck CTRL-C efter en kvart av filkopiering eller så. Mer än något enstaka förlorat paket är inte bra.

En ful men otroligt kompetent filhanterare (som löpande visar hastighet vid kopiering) är TotalCMD. Där kan man pyssla lite med buffrar och liknande också.

En trevlig (dock ej gratis) "nätverksmätare" är exvis DU Meter. Det finns säkert massa gratisalternativ.

Sen kan det ju helt enkelt vara så att din router är rätt råddig, sökte som hastigast på DI-514 och performance: http://reviews.cnet....7-30839580.html. D-Link i sig behöver inte vara dåligt, men deras billigare produkter slutade jag köpa för ett par år sedan.

P.S
Inget slår kabel :-) Bearbeta sambon och hota med filmembargo hehe
Kopierade nyss en CD-ISO (med TCMD) från min server som hade den cache:ad i minnet -> 59 mb/s (alltså nära 500mbps, inte illa pinkat då servern är en 5 år gammal P4 på 2.6 GHz)

Postad 19 juli 2007 - 15:15

Belthor
  • Belthor
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tänk även på att trådlöst kör halv-duplex så har du en 54 mbit router så får du räkna med ung. halva hastigheten.

Postad 20 juli 2007 - 13:52

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Kör trådlöst till min HTPC, 54mps. Maxar min internet uppkoppling med den så jag ser inga problem med trådlöst, visst ska man kopiera lokalt så bör det vara 108mbps iaf.
Har inga problem med min Dlink router, 4300 Gaming router. Det ska faktsitk vara en av dom bättre routrarna för ca 1000kr på marknaden.
Får se hur jag löser det nu när jag ska flytta till en större lägenhet, kommer få ca 15m mellan routern och HTPCn. Samt att jag måste dra en längre sladd till IPTVn. Känns som att trådlöst är det enda vettiga alternativet.

Postad 20 juli 2007 - 15:49

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Kör trådlöst till min HTPC, 54mps. Maxar min internet uppkoppling med den så jag ser inga problem med trådlöst, visst ska man kopiera lokalt så bör det vara 108mbps iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

Skall vi gissa din internethastighet eller? ;P Och vad får du när du kopierar lokalt? (många har ju en server med filmer och annat och den står inte i htpc-hyllan). Jag spelar allt material utom inspelad TV från nätverksenhet.

DGL-4300 kan jag annars bara tala varmt om. Har haft en sedan de kom ut och den presterar mkt bra på både WLAN/WAN(nästan 100mbps!!) och LAN.

Postad 26 juli 2007 - 14:00

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Offtopic?
Har just installerat en ASUS WL500 och igår funkade det att koppla upp sig med både stationära och laptopen. Idag när jag skulle testa laptopen igen hittar den inga nätverk och jag får följande felmeddelande i Vista "den här datorn har inget installerat och konfigurerat nätverkskort för trådlösa nätverk". Nån som vet vad som kan ha hänt? Nån som vet någon lösning?

Har aldrig använt router, laptopo eller Vista förr. Har köpt laptopen begagnat så jag har ingen instruktionsbok heller.

Postad 27 juli 2007 - 22:12

XYZ
  • XYZ
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag köpte i år en D-Link DI-604 router och hade under ett par veckor mycket problem med att den "tappade kontakten". Felet var i default konfigurationen Auto-reconnect = Disabled. När jag ändrade den till = Enabled så försvann alla mina problem. Nu är jag mycket nöjd med routern. :lol:

Postad 27 juli 2007 - 22:47

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Vi har bla en sådan

vi har ofta igång 4 laptops, Wii, Streeming Video till MediaCenter samtidigt och har aldrig haft problem sedan vi satte in en liten UPS då Routern verka vara väldigt känslig för spänningsvariationer.

Postad 28 juli 2007 - 10:51

ZuperZed
  • ZuperZed
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Hade liknande fel med att jag ständigt fick åter ansluta pga tappad kontakt med routern.. Ringde D-Link och snackade med dom..

Det som gällde var att uppdatera firmware samt att testa de olika kanalerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur löste du detta??? Jag har senaste firmware installerat men problemet kvarstår.
Har samma problem och router (DI-524) som killen som startade tråden.
Undrar om det är nån som har nåt vettigt tips på hur man löser detta förutom att byta router.

Postad 28 juli 2007 - 12:12

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Vi har bla en sådan

vi har ofta igång 4 laptops, Wii, Streeming Video till MediaCenter samtidigt och har aldrig haft problem sedan vi satte in en liten UPS då Routern verka vara väldigt känslig för spänningsvariationer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft en Netgear WGT624. Den fick totalryck vid hög last och bootade om lite som den ville vartannat dygn. Googlade lite och det var hundratals andra som hade problem med nätadaptrar till Netgear. Är nog specifikt för Netgear?
Köpte en ny adapter på Biltema och gav bort routern till mina föräldrar som tjackade ADSL hehe.. Där har den snurrat i ett år nu utan problem med den nya nätadaptern.

Postad 28 juli 2007 - 20:44

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Routrar verkar vara ganska känsliga grejer, och det är svårt att generellt såga ett märke. Jag har alltid kört D-Link och det har köpts en del under årens lopp...tre stycken 604, samt två 614+. Garantiåtagandet har dock alltid hanterats perfekt genom utbyte mot nytt direkt i butik, eller via D-Link då garantin hade hunnit gå ut på min 614+. Inget tjafs alls med D-Link, de skickade hem en ny till mig via posten...det är den sortens extra garantihantering man vill ha ibland.
Nu kör jag sedan en tid tillbaka med D-Links "värsting" DIR-655 för cirka 1.400:-. Den har 4 gigabit kopplingar (LAN) samt gigabit koppling mot Internet (WAN)...samt trådlöst stöd för upp till IEEE 702N (typ). Den har i oberoende tester lyckats köra 233Mbit/s som maximalt trådlöst, och låg etta på någon lista jag läste. Den har hittills varit helt stabil både kabel och trådlöst, och jag mätte upp 90,3 download, 83,7 upload via TPTEST när vi fick in bredbandsfiber (100/100 Mbit/s) i huset (kabelkopplat) B). Detta helt "oskruvat" med brandväggar påslagna både i stationära datorn och i routern. Det är inte många routrar som grejar detta i denna prisklass har jag förstått.

mvh Manor

Postad 29 juli 2007 - 08:06

XYZ
  • XYZ
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
..

Redigerat av XYZ, 29 juli 2007 - 09:31.

Postad 30 juli 2007 - 18:58

ZuperZed
  • ZuperZed
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Min DI-524 åkte tillbax till OnOff på öppet köp. Nu sitter jag med ännu en D-Link men den här gången en DIR-635 som är dyrare men ska vara bättre.

Har hunnit köra med den några dagar nu och kan säga att signalen är betydligt starkare och något stabilare (tappar anslutningen ibland men ansluter igen väldigt snabbt) så jag märker inte av det lika mycket som med förra routern.
Däremot är routerloggen fylld med sån här dynga:

Mon Jul 30 19:49:48 2007 Wireless system with MAC address X disconnected for reason: Received Deauthentication.
Mon Jul 30 19:49:49 2007 Wireless system with MAC address X associated

Efter några timmar på olika forum har jag kommit fram till att det kan vara någon form av kompatibilitetsproblem med nätverkskortet i laptopen (Intel PRO/Wireless 3945ABG).
Har inte kommit fram till någon vettig lösning.

Ska söka vidare men om det är nån som sitter med ett 3945ABG-kort och har samma problem så är alla tips välkomna, utom att jag ska uppdatera firmware för det är redan gjort :)

To Be Continued............................................

Postad 31 juli 2007 - 16:16

ZuperZed
  • ZuperZed
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
The saga continues...

Lämnade tillbax DIR-635:an oxå. Verkar som att mitt nätverkskort i laptopen är allergisk mot D-Link.
Synd eftersom 635:an verkar vara en riktigt schysst router med stark signal och bra räckvidd.

Sitter just nu med en NetGear WPN824v2 och har inte haft en enda nerkoppling hittills.
Inga konstiga meddelanden i loggen heller.

Lite svagare signal än D-Linken men mycket stabilare (i alla fall med mitt nätverkskort). Supernöjd!

The End!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.