Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Analoga kabelnät

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 maj 2008 - 08:19

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Är det nån som vet eller har en hint om hur länge till operatörerna är intresserade av att köra analogt i kabel-näten? Vi har Canal Digital i vårat nät och med tanke på deras framfart med HDTV via parabol så känns det som att vårat nät kommer att bli mer och mer ointressant.

Postad 19 maj 2008 - 08:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Tele2 har ju släckt ner analoga nätet på många ställen och har bara kvar SVT/TV4 analogt och i Luleå släcker snart comhem ner sitt analoga som jag förstått det förutom SVT och TV4 där med..
Vad jag tror är att analoga nätet inte kommer leva länge till i dom stora kabelnäten och bara finnas kvar i mindre nät...

Redigerat av Leatherface, 19 maj 2008 - 08:50.

Postad 19 maj 2008 - 18:07

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0
Sända analog-tv i marknät och på satellit är dyrt. Varje enskild sändare kostar. Analogt så blir det enbart en kanal per sändare, medan digitalt kan man samla ihop flertalet kanaler.
Sända analog-tv i kabelnät är billigt. Förstärkarna i kabelnätet förstärker hela frekvensbandet, även om delar av det inte är utnyttjat. Då kan man lika gärna sända analogt på de frekvenserna. Kostnaden blir (förutom rättigheterna till kanalen) att införskaffa en box som lägger ut kanalerna analogt och sätta i kabelnätets centralanläggning. Slår man ut det på ett större kabelnät så är kostnaden marginell.

Postad 19 maj 2008 - 18:25

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1 111 inlägg
  • 0

Tele2 har ju släckt ner analoga nätet på många ställen och har bara kvar SVT/TV4 analogt och i Luleå släcker snart comhem ner sitt analoga som jag förstått det förutom SVT och TV4 där med..
Vad jag tror är att analoga nätet inte kommer leva länge till i dom stora kabelnäten och bara finnas kvar i mindre nät...

finns det nån källa på att ComHem kommer börja släcka ner sin analoga kabelnät? I Luleå eller mer, spelar inte roll, vill bara gärna ha nått officielt från dom.

Postad 19 maj 2008 - 22:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
http://www.lulebo.se...TVutbud_V21.pdf

Postad 19 maj 2008 - 22:13

pixelplus
  • pixelplus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
jag har canal digital i mitt kabelnät oxå.. enligt vår bostadsförening skulle vi inte behöva fixa digital mottagning innan 2011. Men det är inga uppgifter jag själv kollat upp och om sanningen ska fram sitter det väl inga tekniknördar i vår styrelse direkt :)

bor för övrigt i Malmö

Postad 22 maj 2008 - 07:57

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag frågar är att vi hade en omröstning igår om föreningens vara eller icke vara. Det blev nerläggning o alla får ordna sin egen TV.

Postad 24 maj 2008 - 11:45

Unregistered1505595a
  • Unregistered1505595a
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag frågar är att vi hade en omröstning igår om föreningens vara eller icke vara. Det blev nerläggning o alla får ordna sin egen TV.

Hmm, det var faktiskt intressant. Jag trodde att samtliga kabel-tv-nät i Sverige skulle fortsätta köra analogt fram till åtminstone år 2012. Det enda riktigt beklagliga är ju att så otroligt många hushåll köpte ny LCD- eller plasma-tv under tiden som DVB-T only var standard i tv-apparaterna. Nu har Samsung och Sony börjat med combo-alternativ (DVB-T och DVB-C i samma TV) .. men det är ju så dags nu när statistik generellt brukar visa på en marknadsandel av LCD och plasma på > 30 % av TV-apparaterna som återfinns i hemmen.

Hade TV-tillverkarna bäddat in comboalternativ redan från början så hade det nog inte funnits några många incitament att ha kvar analog TV så värst länge till i de svenska kabelnäten.

Hyresvärden där jag bor har ett eget kabelnät där de ordnat tillstånd att köra ett okodat grundutbud för digital kabel-tv. Tyvärr har nog inte informationen gått ut till tillräckligt många hushåll. Det har inte varit någon större marknadsföring av det precis. Som jag förstått det hela så kan bostadsrättsföreningar vända sig till SPA (Svensk ProgramAgentur) eller möjligen Copyswede (?) för att ordna sådana tillstånd och avtal mot en särskild kostnad då.

Postad 24 maj 2008 - 12:38

Unregistered1505595a
  • Unregistered1505595a
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hmm, det var faktiskt intressant. Jag trodde att samtliga kabel-tv-nät i Sverige skulle fortsätta köra analogt fram till åtminstone år 2012. Det enda riktigt beklagliga är ju att så otroligt många hushåll köpte ny LCD- eller plasma-tv under tiden som DVB-T only var standard i tv-apparaterna. Nu har Samsung och Sony börjat med combo-alternativ (DVB-T och DVB-C i samma TV) .. men det är ju så dags nu när statistik generellt brukar visa på en marknadsandel av LCD och plasma på > 30 % av TV-apparaterna som återfinns i hemmen.

Hade TV-tillverkarna bäddat in comboalternativ redan från början så hade det nog inte funnits några många incitament att ha kvar analog TV så värst länge till i de svenska kabelnäten. Hyresvärden där jag bor har ett eget kabelnät där de ordnat tillstånd att köra ett okodat digitalt grundutbud (DVB-C). Tyvärr har nog inte informationen gått ut till tillräckligt många hushåll. Det har inte varit någon större marknadsföring av det precis. Man måste leta sig till informationen själv för att få reda på det, alternativt "råka köpa" en ny TV som har inbyggd digital kabel-tv-mottagare och upptäcka själv att man får bild.

Postad 12 september 2010 - 10:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Leatherface, 12 september 2010 - 10:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.