Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optisk switch

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 februari 2008 - 12:21

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0
Hej, köpte en optisk switch http://www.kjell.com...1795000,1799375 som inte verkar fungera som det ska, gör jag något fel eller är det fel på switchen måntro?
Jag har en ca 10 meter toslink som går från recievern till min dator, köpte sen en ps3 som står på samma ställe som datorn och har sedan dess varit tvungen att byta kabeln mellan dom. Gick och köpte en switch och har nu kopplat in den med 2 st 0,75m toslinkar som går från hål nr 1 och hål nr 2 till respektive pc/ps3, och sen sladden från stärkaren till input 1 där det står in/out.
Jag ser det röda ljuset gå igenom om jag tittar i hålet för in/out, men jag får inte ut något ljud från varken ps3 eller pc när jag försöker switcha mellan ljudkällorna.
Borde jag gå tillbaka med den?
Hoppas jag postat i rätt forumdel

Tack på förhand

Postad 06 februari 2008 - 12:51

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Hade en likadan... Sämsta skit jag köpt... Min hade oxå problem, det var glapp i den, testa att switcha om igen fram o tillbaka, då bör det funka. Men jag skulle lämna tillbaka den och be dom sluta sälja skiten...

Postad 11 februari 2008 - 17:42

riper
  • riper
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Någon som testat någon annan optisk switch?

Har själv en Sony-förstärkare med 2 optiska ingångar. Har en Xbox360 och en HDTV-box inkopplade men vill kunna koppla in en PC också så antar jag måste skaffa en sån switch, för att splitta signalen mellan två av dem har jag hört inte ska gå (splittersna som säljs är väl tex till för att skicka ut ljudet från en källa (tex xbox) till tex. två högtalarset.

Postad 13 februari 2008 - 14:03

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0
Skulle också gärna vilja ha en annan valmöjlighet, inte så roligt att behöva stå böjd och dra kablar stup i kvarten för att man bestämmer sig för att titta på film istället för att lira PS3

Postad 13 februari 2008 - 19:30

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Optiska Switchar är något av det svåraste som finns att bygga pga av rent fysikaliska problem i fibern. En sådan Switch som ni önskar er kosta mucho dinnero ($$$$) Det finns Switchar till Toslink men kosta på er en bättre en den på Kjell & Co den är SKRÄP!!!!

Optiska Switchar är något av det svåraste som finns att bygga pga av rent fysikaliska problem i fibern. En sådan Switch som ni önskar er kosta mucho dinnero ($$$$) Det finns Switchar till Toslink men kosta på er en bättre en den på Kjell & Co den är SKRÄP!!!!

T.ex Denna kanske kan vara något för er? Optisk Switch

Postad 13 februari 2008 - 22:54

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1 011 inlägg
  • 0
Själv har jag en sån här: http://www.netonnet....x.asp?iid=79661 Och den funkar fin fint. Har använt den med både PC, PS3 och digitalbox till min XTZs optiska digital in.

Postad 14 februari 2008 - 12:13

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0

Själv har jag en sån här: http://www.netonnet....x.asp?iid=79661 Och den funkar fin fint. Har använt den med både PC, PS3 och digitalbox till min XTZs optiska digital in.

Det är en sån jag har, har dessutom varit och bytt ut den och den nya fungerar ej heller, får lämna tillbaka den helt enkelt.
Tack för tipset Schill, faktiskt funderat på att byta min plastiga 2x1 HDMI switch som ändå funkar halvdant

Postad 14 februari 2008 - 23:32

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1 011 inlägg
  • 0

Det är en sån jag har, har dessutom varit och bytt ut den och den nya fungerar ej heller, får lämna tillbaka den helt enkelt.
Tack för tipset Schill, faktiskt funderat på att byta min plastiga 2x1 HDMI switch som ändå funkar halvdant

Säker på att du kopplat rätt i så fall då? För min fungerar felfritt, ingen degradering av ljudkvalité heller, för det skulle märkas, åtminstånde då man kör hörlurar iaf.

Postad 15 februari 2008 - 01:49

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0
Finns inte så många sätt att koppla, huvudsladden från recievern in till den utan nr märkning, sen PS3 an till 1an och PCn till 2an. Den får kontakt eftersom jag ser det röda ljuset, men något ljud kommer det inte. Inget fel på kablaget heller eftersom det funkar hur bra som helst så fort jag tar bort den.

Postad 15 februari 2008 - 01:53

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1 011 inlägg
  • 0
Skumt, då jag som sagt kört både PC, PS3 och digitalbox på den (inget PS3 numer dock), helt utan problem.

Kanske jag som haft tur och fått en som faktiskt funkar :)

Postad 15 augusti 2008 - 19:59

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Har samma problem som dig "whoa". Löste du det till slut?

edit: löste det precis. Hittade en optisk kabel långt in i garderoben med lite tjockare "huvud" och nu funkar det.

Redigerat av Unregistered96c62822, 15 augusti 2008 - 22:07.

Postad 12 juni 2010 - 14:27

df03anma
  • df03anma
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla..

Jag har haft samma problem med samma plastiga optiska switch från Kjell och Company.
Men jag har fått den att delvis fungera. Jag har 1st digitalbox och 1 st mediastreamer som jag vill koppla till ett hemmabiosystem. Dessutom har jag toslink ut från enheterna, men bara en digital coaxial in på hemmabion. Så jag har dessutom en omvandlare från toslink till coaxial där emellan.

Ett tips är att byta ut alla skräpkablar mot clicktronics kvalitetskablar t.ex. De glappar inte och "klickar" fast när man sätter i dem. Märkte att skräpkablarna jag hade innan "läckte" på något sätt.

Resultat: Nu funkar det med ljud från digitalboxen till hemmabion på 1:an :wub: Växlar över till 3:an och får inget ljud från mediastreamern :lol:

Har testat att använda även den fungerande 1:an med mediastreamern, FUNGERAR EJ! Testar att koppla förbi den optiska switchen (skita i den helt) och bara ha en sladd mellan mediastreamern och hemmabion (med omvandlaren), FUNKAR!

*suck*... Vad kan det bero på tror ni? Kan det va att signalen inte är tillräckligt stark från mediastreamern, dvs att det är lite signalförlust i den optiska switchen?

Finns det i så fall någon billig signalförstärkare man kan köpa? Annars lutar det väl helt enkelt åt att jag får skaffa en rejäl switch som ni länkade till tidigare, den har ju t.o.m inbygg omvandlare från toslink till coaxial så den skulle även lösa det problemet..

Tacksam för svar och synpunkter..

Postad 12 juni 2010 - 16:55

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Jag flyttar tråden till Tillbehörsdelen. :wub:

Postad 29 juni 2010 - 09:58

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Denna switchar en massa saker, däribland optiskt ljud och funkar finfint till det!

Postad bild

/Göran

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.