Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med EPG o "kodad" signal

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 July 2008 - 09:06

acy
  • acy
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Nu hoppas jag från hjälp o feedback från alla er som är insatta (har läst varje forumtråd o rec på nätet men blir ej klokare)

Nu i juni köpte jag ny tv Samsung Le46 A559 men inbyggd digitalmotagare för Comhem. Köpte allt av Expert och även Ca modul (conax) samt programkort o abb hos comhem.

Problemet jag har är MKT störande. När jag bläddrar bland kanalerna så kommer titt som tätt AG menyn upp o säger "ingen signal" men det värsta är ju Programguiden som i princip så fort man sätter på den stänger av sig o säger "ingen signal". Vissa kanaler har även "kodad" signal ibland o ibland inte.

Efter den vanliga turen (om man läser div forum) hos totalt värdelösa support tjänster hos både Comhem o Samsung där ingen vet nåt. Så var en tekniker från comhem här idag o "mätte" signalen som var "mkt bra" 75% i uttaget. Samma på Tv:n. Efter att ha testat hans "jättebraiga antennkabel" så visade sig att den gav precis samma resultat som den antennkabel som jag själv installerat. (ca 7m till tv:n) Efter detta 10 min besök konstaterar han att det är "nog" tv: som är konstig...lycka till typ...

Samsungs telsupport var ju bara ett stort skämt....dom visste absolut ingenting. Kunde inte svara på vilken programversion eller firmware som dom rekomenderade för bästa resultat med comhem....

Jag blir helt matt....visserligen småbuggar, det går ju för det mesta bra o kolla på tv och bilden är bra. Men efter o ha lagt 17 papp på TV o sen månadsvis betala för kabeltv så känns det ju som om man vill att det skall funka.

Nån som har liknande erfarenheter ???

Ha de gött i värmen.

Postad 29 July 2008 - 01:51

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Jag har precis samma problem med min LE40A656 som jag köpte för nästan 2 veckor sedan, lustigt nog fungerar EPG bättre på en del kanaler, medan den stängs ned i princip direkt när jag har t ex SVT 1 eller TV6 på så fungerar det hyffsat med t ex SVT2 och TV4.
Dock så laggar det en del och det står att den laddar hela tiden i fönstret i vänstra övre hörnet, ytterst sällan så kommer kanalens bild upp till slut i fönstret och då upphör också lagget.

Som den gamla tekniker jag är så skulle jag gissa att det är ett firmware fel i TV´n, jag har dock inte kontaktat Samsung än.

Jag kör Dilog conax CA modul och Comhem.

Vet inte om det var till så mycket hjälp, men nu vet både du och jag att vi inte är ensamma iaf.

Postad 05 August 2008 - 00:36

WebbOla
  • WebbOla
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej
Tänkte delge er mina erfarenheter av Samsung och Comhem.
Köpte i juni en Samsung LE40A557 med inbyggd box för Comhem och Boxer (jag har Comhem). Snart visade det sig att sändningarna, på samtliga kanaler, med oregelbundna mellanrum avbröts och meddelandet kodad signal visade sig i rutan. Kunde ibland inträffa fem, sex gånger i timmen. Oerhört störande.
* På Comhem sa man att Samsung i ett skriftligt meddelande till Comhem konstaterat att det handlade om en uppgradering av programvaran i teven. Efter det skulle problemet med kodad signal vara löst. Progamversionen som skulle rättas till hette 1001.
* I meddelandet till Comhem ska det också ha nämnts att kunden skulle vända sig till Samsung för att få uppgraderingen gjord.
* Men - på Samsungs support påstod man att Comhem ljög, något meddelande om en uppgradering hade inte skickats ut.
Istället sa man på Samsung att Comhems signal till min teve (75 procent) var för svag. Men enligt de experter jag pratat med är detta fullt tillräckligt. Provade resultatlöst en annan antennkabel, var i tevebutiken och fick min CA Modul (Conax Dilog) kollad. Den funkade som den skulle. På Samsung hänvisade man sedan till Konsumentköpslagen.
Hade teven på felsökning på inköpsstället Media Markt. Teven stod på hos teknikerna en hel dag utan att "kodad signal" dök upp. Eftersom man inte har Comhem på Media Markt, hade man kopplat upp teven mot Boxer istället.
Suck.
Teven/boxen är alltså inte kompatibla med Comhems grejer trots att man lovat detta i butiken. Jag har stångat örat blodigt mot telefonen, pratat med mer eller mindre kunniga på supportavdelningarna och tjabbat med deras överordnade. Men alla snackar bara runt. Och vad jag förstått är jag inte ensam om kodad-signal-problemet. Jag vet i alla fall vad jag ska göra: Nu är det Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden som gäller. Har jag köpt en teve ska den funka. Sedan struntar jag i vems felet är.
PS. Teven fungerar utmärkt om jag sätter kortet i en extern box, men det spelar ingen roll. Jag köpte teven bland annat för den inbyggda boxen.DS

Hälsningar WebbOla

Postad 05 August 2008 - 01:24

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Hej WebbOla,

Tänkte citera bl a mig själv från huvudtråden om dessa apparater.

Citera(ljungman @ Aug 4 2008, 19:11 )
Jag kontakte Samsungs support ang. att guiden stängs ner, han sa att det beror på att antennkabeln är för lång eller att sändingen är för svag, när jag kollade min sänding på en 10m kabel så hade jag sänding mellan 70-75, men nu när jag har en 5m antelnnkabel så har jag 70 konstant. Enligt supporten ska sändingen ligga på minst 85 då funkar det utan problem.

/J

Det där är rent skitsnack, normal signalnivå för kabel TV är 60-80 dBuV, 70 är sannolikt rent av optimal nivå, jag har faktiskt pluggat kabelTV installation som en del av min utbildning till TV tekniker för ett antal år sedan, jag antar att de inte angett det i någon annan enhet än dBuV iaf.

Dessutom har jag aldrig haft något problem med EPG med min gamla Sagem Comhem digitalbox.

Eftersom jag inte arbetat med det, men däremot har fått undervisning av en erfaren kabel TV installatör på gymnasiet så ville jag minnas att det inte kunde stämma med att det är för låg nivå, så jag kollade i mina gamla pärmar från den tiden och mycket riktigt står det 60-80 dBuV hos abonnent enligt svensk standard SS 447 05 12.

Jag har ju annars arbetat professionellt i 20 år med att tillverka och reparera elektronik.

Det är iofs möjligt att det är så att det krävs 85 dBuV för att det ska fungera, men i så fall har de åkt bort sig ordentligt i konstruktionen verkar det som.

Jag har för mig att jag har en gammal antennförstärkare liggande, ska kolla och i så fall testa om det blir någon skillnad.

Jag kollade just och signalnivån på min 656 står och pendlar mellan 70 och 75, om detta nu verkligen menar 70 dBuV vilket det borde göra så är det en helt korrekt specad signalnivå.

Kunde tyvärr inte hitta antennförstärkaren om jag nu ens har den kvar, misstänker att den kan ligga i någon flyttkartong i mitt källarförråd tyvärr och då vet jag inte om och när jag kommer kunna testa det.

Jag tycker du gör helt rätt i att gå till konsumentverket/ARN EPG ska definitivt fungera vid en normalt specad signalnivå.

Jag har själv inte riktigt orkat ta tag i det, men eftersom jag har semester så kanske jag kommer att ta en dust med dem och mej kan de inte lura i vad som helst till skillnad från icke ont anande konsumenter som inte är tekniker.

Redigerat av Neonknight, 05 August 2008 - 01:25.

Postad 06 August 2008 - 12:45

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har som alla andra i den här tråden samma problem med COMHEM, Jag har inte kontrollerat min signalnivå men av Samsung fick jag rådet att byta CA-Modul. Från början hade jag en CA från BARCOM vilket gav upphov till "Kodad signal". Bytte till DILOG och då försvann "Kodad signal" felet.

Men fortfarande finns problemet kvar med att kanalmenyn inte går att starat från ex Kanal 1 och TV 2, men övriga funkar bra. Inte heller det lilla previw fönstret funkar i guiden...

Trött...

Postad 06 August 2008 - 14:08

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Jag har som alla andra i den här tråden samma problem med COMHEM, Jag har inte kontrollerat min signalnivå men av Samsung fick jag rådet att byta CA-Modul. Från början hade jag en CA från BARCOM vilket gav upphov till "Kodad signal". Bytte till DILOG och då försvann "Kodad signal" felet.

Men fortfarande finns problemet kvar med att kanalmenyn inte går att starat från ex Kanal 1 och TV 2, men övriga funkar bra. Inte heller det lilla previw fönstret funkar i guiden...

Trött...

Jag har ju också Dilog modul sedan början och som sagt problem med EPG iaf, men också lite struligheter kring det här med att det står kodad signal.

Om jag råkar bläddra över på en kanal som är kodad så står det ju kodad signal förstås, men det kan vara minst sagt struligt att komma därifrån. Om jag byter kanal och kodad signal kommer upp igen innan den tillgängliga kanalen har kommit upp så kommer tv´n inte att byta kanal utan jag måste försöka igen.

Jag skulle gissa att de flesta problem vi har med tv´n är firmware buggar, inte minst EPG problematiken.

Det är synd att kunderna/användarna numera får agera beta testare, men detta är inget unikt för denna produkt eller produktområde tyvärr utan snarare allmän praxis.

Postad 06 August 2008 - 14:59

m71an28i
  • m71an28i
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Trött...

Har tyvärr samma problem med EPG:n. Jag provade också med en ny CA-modul med resultatet ovan... Ganska tröttsamt....

//Andreas

Postad 07 August 2008 - 15:35

mberg74
  • mberg74
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har tyvärr samma problem med EPG:n. Jag provade också med en ny CA-modul med resultatet ovan... Ganska tröttsamt....

//Andreas

Jag fick nu svar från SAMSUNG:

Det är en uppdatering på gång som sedan kommer att sändas ut genom
comhems kabelnät, den kan lösa de sista problemen som du har.

Får se vad som händer...

Postad 07 August 2008 - 15:44

m71an28i
  • m71an28i
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Då får vi väl hålla tummarna... ;)

Postad 07 August 2008 - 19:00

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Jag fick nu svar från SAMSUNG:

Det är en uppdatering på gång som sedan kommer att sändas ut genom
comhems kabelnät, den kan lösa de sista problemen som du har.

Får se vad som händer...

Jaha uppdaterar de comhem digitalmottagaren i tv´n separat, min gamla sagem comhem mottagare uppdaterades via kabelnätet nån gång kommer jag ihåg, men den har jag haft i nio år nu och hoppas slippa använda i fortsättningen.

Vi får hålla tummarna.

Postad 21 August 2008 - 07:28

Unregistered6d4e34cb
  • Unregistered6d4e34cb
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej
Har samma problem som ni andra. Detta svar fick jag häromdagen:
---------------------------------------------
Hej Linus

Tack för ert email tillSamsung Electronics Nordic.

Det stämmer att en mjukvaruuppgradering är på gång. Men idag är den
under uppbyggnad och vi vet inte än när denkommer att komma ut.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Samsung Support
----------------------------------------------

Det är väl bara vänta och se....

Postad 08 September 2008 - 07:36

eggz
  • eggz
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Några nyheter / förändringar på området?

Postad 24 September 2008 - 17:30

acy
  • acy
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Efter många långa samtal med Comhem så skickade dom först en tekniker som mätte ALLT. Och alla värden o sladdar m.m. var bra på den biten.
Dom skickade senare (efter tjöt) en samsung digitalbox och när jag provkörde med den fungerar Guiden och jag kunde inte märka av några av symtomen med Kodadsignal meny, AG-meny som "hoppar" upp när som....(dock sämre bild än inbyggd box). Så den skickades tillbaka med vändande post.

Således sitter problemet i TV-s mjukvara.

Idag 24 sep säger Samsung Support att det är just precis så och att dom numera är medvetna om problemet (således fler än jag som ringt o klagat).
Nu har jag blivit lovad att dom kommer hem till mig o uppgraderar mjukvaran alt. ombesörjer transport för just detta till auktoriserad verkstad fram o tebax. Vågar inte jubla ännu, men det känns ju som det är på väg mot en lösning.

Problemet i TV:ns inbyggda box är att den är tillverkad för en ingående signal på 85% eller mer något som Comhem i dagsläget sällan eller aldrig kan leverera (mina mätningar låg på ca 75-77% och det var enligt teknikern bättre än genomsnittet).

Så nu är det bara att hålla tummarna för att samsung åtgärdar som dom lovat. Tragiskt dock som någon tidigare nämnde att konsumenterna får agera Beta-testare, för det är precis så det känns, dessutom till ett högre pris eftersom hade jag köpt TV:n nu efter 3 månaders klagande så hade den varit billigare och förmodligen åtgärdad från start. Glad dock att jag köpt hos en Svensk, auktoriserad handlare (expert) och inte snålat med nåt lågprisvaruhus då hade Samsung inte fixat det. Det var det första dom fråga, var har du köpt den?

Lycka till ni andra.

Postad 26 September 2008 - 15:45

acy
  • acy
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nu har samsungs auktoriserade tekniker varit här.
###### skillnad o snacka med dom gubbarna som har koll på läget. (Tipset är ju att kolla vilken service verkstad som är auktoriserad på din ort o ringa o fråga dom, det ska jag göra i forts).

Han uppgraderade programvaran i TV:n med en dator som han hade med sig o kopplade in sig på service porten.
Programvaran skall heta 1002.
Nu verkar alla problem med "kodad signal" vara borta. Dock så finns problemet med EPG:n kvar. Samsung ÄR fullt medvetna om detta! Men har än ingen lösning på problemet. Det kommer dock att åtgärdas (trot den som vill) med en automatisk uppdatering via kabeln. Jag skall ändå maila Samsung o påtala problemet en EXTRA gång...ju fler desto bättre, right?

Så nu får vi se vad som händer, bara o hålla tummarna.

Dock menade teknikern att det är väldigt mkt problem med ca-modulerna. Den conax-dialog som jag har var tydligen än av dom, detta skiftar från ort till ort. Men i Gbg området så hade han märkt under alla dom servicar han vart ute på att den conax som elgiganten säljer (Gul o vit) hitills varit helt problemfri. Så om det inte funkar bättre nu tänker jag kräva att dom tar tebax min modul o ersätter med en sådan för att prova det.

Ja ja....hoppas denna tråd hjälper någon. Vet själv hur frustrerad jag var i början. Nu mer än 3 månader senare så verkar det ju lite bättre efter mååååånga tel-samtal o mail.

Trevlig Helg!

Postad 31 December 2008 - 14:55

matte2k
  • matte2k
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
den gul-vita. kan det vara denna kanske? http://www.onoff.com...markID=10-30-15

Postad 25 February 2009 - 17:35

Unregistered2b236a0e
  • Unregistered2b236a0e
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Hur har det gått för er? Köpte en Samsung-TV ( Samsung LE-26A466C2W/XXE) som jag kopplade in idag.
Jag har com hem och kan inte kolla på någon kanal utan att använda en extern box. En blå ruta med kodad signal dyker upp hela tiden... Borde inte detta va fixat nu??

Redigerat av Unregistered2b236a0e, 25 February 2009 - 17:52.

Postad 05 April 2009 - 16:15

milt0n
  • milt0n
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Om ni vill uppdatera era samsung apparater gå då in på samsung. V. 1020.1 finns för de nya... Återkommer om den löser problemen med comhem. :)

Postad 18 April 2009 - 10:32

milt0n
  • milt0n
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Om ni vill uppdatera era samsung apparater gå då in på samsung. V. 1020.1 finns för de nya... Återkommer om den löser problemen med comhem. :)

NEJ! Jag uppdaterade tvn men icke! Samma skit fortfarande... Jag kan bara vara inne i guiden några sekunder vissa gånger innan jag kastas ut. Samsung har uppenbarligen kört med falsk marknadsföring! Börjar tappa förtroendet för dem.

Postad 28 December 2009 - 17:19

Malmen78
  • Malmen78
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Problemet som många har med CA Modul är att den oftast ej stödjer alla Comhem kanaler.
Utan att man egentligen blir "lurad" till att köpa en CA Modul vilket jag ej rekomenderar att man gör.
För att det så fint heter att man ska slippa extra boxar så att butikerna kan tjäna en extra slant
(Innan ComHem har hunnit med och fixat till alla problem "som vanligt")

Har du ex HD kanaler så kommer du att få upp just Kodad Signal då CA modulen ej kan ta in HD kanaler
utan då krävs en extern box som klarar HD signaler oavsett om du har full styrka på dina signaler till Tvn
Tyvärr, tekna ett comhem ab på 12 månader så får ni köpa en billig hd box också. Har ni haft råd att köpa
en dyr tv så har ni råd med kort ab hos ComBort också! Plus att problemen försvinner!

Problemet är alltså inte Samsung:s/ din nya tv utan det ligger hos ComHem

Redigerat av Malmen78, 28 December 2009 - 17:20.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.