Hypex DS 4.0 kändes som ett bra val...
När steget väl anlände så upptäckte jag ganska snart efter upp-packning att det inte hade automatiskt tillslag när man börjar spela på anläggningen.
En funktion som jag har vant mej, trots att jag hittills har kört med en provisorisk lösning där min gamla reciever har agerat substeg. En mycket bekväm funktion enligt min mening.
Eftersom ett substeg (eller åtminstone Hypex DS-steg) har lätt åtkomlig elektronik och dessutom ganska mycket "tomrum" på baksidan av "plattan" så beslöt jag mej ganska omgående att modifiera steget istället för att leta efter ett bättre.
Tvivlar starkt på att det finns bättre steg i denna prisklass (3495:- Ink. frakt)...
Modden är faktiskt så enkel så det vete sjutton om det egentligen är lönt att starta en tråd för att visa hur jag gjorde.
Men eftersom jag är så nöjd med min moddning och jag kan tänka mej att flera skulle kunna inspireras så tänkte jag dela med mej iallafall...
Om inte alla är bekanta med Hypex DS 4.0 så kan jag väl nämna att det är ett ganska kraftfullt steg som enligt en trovärdig spec. ska kunna leverera 210watt i 8 ohm och nästan dubblar vid 4 ohm med sina resurser på 400 watt...
Steget har helt OK branthet i sitt delningsfilter (18dB/oktav) och är dessutom utrustat med ett subsonic-filter som har en -3dB punkt vid 12Hz(!!!) och en branthet på 24dB/oktav. Extra "lull-ull" är en "bass-boost"-funktion som ger en möjligheten att ytterligare lyfta basen vid en valbar frekvens mellan 20Hz och 50Hz med 6dB (ganska försiktig höjning m.a.o.).
Här nedan så finns det en STOR bild på stegets "framsida".
substeget.jpg 149.14K
192 Antal nerladdningarMin "mod" består helt enkelt av att jag har parallellkopplat ett 1-poligt relä (250V/10A) med stegets strömbrytare.
Min första tanke var att använda ett 2-poligt relä, för att på så sätt garantera att inga delar av steget blir spänning-satt (bryter både fas och nolla), men eftersom Hypex själva inte har brytt sej om att använda 2-poliga strömbrytare så struntade jag också i det...
Jag valde att parallellkoppla relät med strömbrytaren eftersom det ger mej möjligheten att ANTINGEN använda strömbrytaren för att kicka igång subban ELLER att använda en yttre "trigger". Detta val innebär m.a.o. att jag inte kan koppla bort subban genom att helt enkelt slå om strömbrytaren på subban.
Å andra sidan så anser jag inte det vara något större bekymmer eftersom strömbrytaren sitter precis bredvid strömsladden och då kan jag ju lika gärna rycka ut strömsladden om jag vill vara på den säkra sidan att strömmen är bruten...
För att kicka igång steget m.h.a. min egenhändigt konstruerade "trigg-ingång" så behövs 12 volt (på ett ungefär) och ca 50-100 mA. Mitt försteg är försett med "trigg-utgång" som levererar 12 volt och upp till 150mA så för min del så behöver jag bara koppla förstegets "trigg-utgång" till subbans "trigg-ingång" så drar subban igång när försteget startar (vilket mitt signature-slutsteg OCKSÅ gör tack vare samma trigg-utgång på försteget).
Har man ingen "trigg-utgång" på sitt försteg eller sin reciever så behöver inte det vara något större bekymmer ändå. De flesta recievrar är ju utrustade med extra el-uttag som kan belastas med upp till 100watt (som t.ex. kan användas för cd-spelare eller liknande). Kopplar man in en billig och enkel 12volts adapter i detta uttag så har man samtidigt fixat sej en kalas-fin "trigg-utgång" (gjorde så själv när recievern fungerade som substeg)...
En jättestor fördel med att använda en "trigger" istället för som många andra substeg som känner av när signal skickas till subben och först då startar, är att subban ALLTID kommer att vara igång om resten av anläggningen är igång!
Ingen risk alltså för att subban skulle stänga av sej bara för att det blir tyst på subbas-kanalen lite för lång tid.
En klar fördel m.a.o.
En annan fördel är att en trigger är en enklare konstruktion helt UTAN komponenter i signal-vägen, något som i allmänhet har degraderande effekt på ljudkvaliten i slutändan...
Förutom ett relä (kostar visst runt 50-lappen på t.ex. kjell&Co) så har jag också använt lite kabelskor (isolerade, det är ju trots allt 230volt vi leker med) och så har jag använt en 3,5mm chassi-kontakt avsedd för hörlurs-pluggar (Jag valde Mono-varianten).
Och resultatet före monteringen av själva "hörlurs-kontakten" ser ut som följer på bilden nedan...
substegMod.jpg 1.1MB
223 Antal nerladdningarEDIT:
Ps. Imorgon hoppas jag kunna lägga upp en bild på steget med relä och chassi-kontakten slutgiltigt monterat.
Hej så länge...
/Krasse
Redigerat av Unregistered959, 04 August 2005 - 23:58.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?