Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Moddning av Hypex DS4.0

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 August 2005 - 23:36

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
För att till sist bli helt färdig med mitt subbas-projekt som har stått stilla i snart ett år, så beslöt jag mej för att köpa ett erkänt duktigt subbsteg.

Hypex DS 4.0 kändes som ett bra val...

När steget väl anlände så upptäckte jag ganska snart efter upp-packning att det inte hade automatiskt tillslag när man börjar spela på anläggningen.

En funktion som jag har vant mej, trots att jag hittills har kört med en provisorisk lösning där min gamla reciever har agerat substeg. En mycket bekväm funktion enligt min mening.

Eftersom ett substeg (eller åtminstone Hypex DS-steg) har lätt åtkomlig elektronik och dessutom ganska mycket "tomrum" på baksidan av "plattan" så beslöt jag mej ganska omgående att modifiera steget istället för att leta efter ett bättre.
Tvivlar starkt på att det finns bättre steg i denna prisklass (3495:- Ink. frakt)...

Modden är faktiskt så enkel så det vete sjutton om det egentligen är lönt att starta en tråd för att visa hur jag gjorde.

Men eftersom jag är så nöjd med min moddning och jag kan tänka mej att flera skulle kunna inspireras så tänkte jag dela med mej iallafall...

Om inte alla är bekanta med Hypex DS 4.0 så kan jag väl nämna att det är ett ganska kraftfullt steg som enligt en trovärdig spec. ska kunna leverera 210watt i 8 ohm och nästan dubblar vid 4 ohm med sina resurser på 400 watt...
Steget har helt OK branthet i sitt delningsfilter (18dB/oktav) och är dessutom utrustat med ett subsonic-filter som har en -3dB punkt vid 12Hz(!!!) och en branthet på 24dB/oktav. Extra "lull-ull" är en "bass-boost"-funktion som ger en möjligheten att ytterligare lyfta basen vid en valbar frekvens mellan 20Hz och 50Hz med 6dB (ganska försiktig höjning m.a.o.).
Här nedan så finns det en STOR bild på stegets "framsida".
Bifogad fil  substeget.jpg   149.14K   192 Antal nerladdningar

Min "mod" består helt enkelt av att jag har parallellkopplat ett 1-poligt relä (250V/10A) med stegets strömbrytare.

Min första tanke var att använda ett 2-poligt relä, för att på så sätt garantera att inga delar av steget blir spänning-satt (bryter både fas och nolla), men eftersom Hypex själva inte har brytt sej om att använda 2-poliga strömbrytare så struntade jag också i det...

Jag valde att parallellkoppla relät med strömbrytaren eftersom det ger mej möjligheten att ANTINGEN använda strömbrytaren för att kicka igång subban ELLER att använda en yttre "trigger". Detta val innebär m.a.o. att jag inte kan koppla bort subban genom att helt enkelt slå om strömbrytaren på subban.

Å andra sidan så anser jag inte det vara något större bekymmer eftersom strömbrytaren sitter precis bredvid strömsladden och då kan jag ju lika gärna rycka ut strömsladden om jag vill vara på den säkra sidan att strömmen är bruten...

För att kicka igång steget m.h.a. min egenhändigt konstruerade "trigg-ingång" så behövs 12 volt (på ett ungefär) och ca 50-100 mA. Mitt försteg är försett med "trigg-utgång" som levererar 12 volt och upp till 150mA så för min del så behöver jag bara koppla förstegets "trigg-utgång" till subbans "trigg-ingång" så drar subban igång när försteget startar (vilket mitt signature-slutsteg OCKSÅ gör tack vare samma trigg-utgång på försteget).

Har man ingen "trigg-utgång" på sitt försteg eller sin reciever så behöver inte det vara något större bekymmer ändå. De flesta recievrar är ju utrustade med extra el-uttag som kan belastas med upp till 100watt (som t.ex. kan användas för cd-spelare eller liknande). Kopplar man in en billig och enkel 12volts adapter i detta uttag så har man samtidigt fixat sej en kalas-fin "trigg-utgång" (gjorde så själv när recievern fungerade som substeg)...

En jättestor fördel med att använda en "trigger" istället för som många andra substeg som känner av när signal skickas till subben och först då startar, är att subban ALLTID kommer att vara igång om resten av anläggningen är igång!

Ingen risk alltså för att subban skulle stänga av sej bara för att det blir tyst på subbas-kanalen lite för lång tid.

En klar fördel m.a.o.

En annan fördel är att en trigger är en enklare konstruktion helt UTAN komponenter i signal-vägen, något som i allmänhet har degraderande effekt på ljudkvaliten i slutändan...

Förutom ett relä (kostar visst runt 50-lappen på t.ex. kjell&Co) så har jag också använt lite kabelskor (isolerade, det är ju trots allt 230volt vi leker med) och så har jag använt en 3,5mm chassi-kontakt avsedd för hörlurs-pluggar (Jag valde Mono-varianten).

Och resultatet före monteringen av själva "hörlurs-kontakten" ser ut som följer på bilden nedan...
Bifogad fil  substegMod.jpg   1.1MB   223 Antal nerladdningar

EDIT:
Ps. Imorgon hoppas jag kunna lägga upp en bild på steget med relä och chassi-kontakten slutgiltigt monterat.

Hej så länge...

/Krasse

Redigerat av Unregistered959, 04 August 2005 - 23:58.

Postad 05 August 2005 - 20:59

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Här kommer bilderna på det slutgiltiga resultatet.
Relät är limmat med kontaktlim (smältlim funkar visst dåligt på Aluminium).
Chassikontakten är som sej bör fastskruvad...

Bifogad fil(er)

Postad 06 August 2005 - 00:21

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Det här med autopåslag måste vara jävulens påfund.
Som allt annat startar jag helst maskinerna manuellt efter behov. Oavsett om det gäller diskmaskinen, bilarna, filmen, högtryckstvätten, mopparna, frun :D osv.

Om jag nu måste starta substeget manuellt, andligt eller via GPS... spelar egentligen ingen roll. Det enda som egentligen är viktigt är:
krasse, hur fungerar det här substeget?

Postad 06 August 2005 - 00:46

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag har blivit bekväm :lol: !

Under tiden jag använde min Onkyo-reciever så blev jag rejält bortskämd. Då räckte det med att jag tryckte på "Eject-knappen" på dvd-spelaren så var hela anläggningen igång och tv'n ställd på rätt kanal (ingång) redan innan jag hunnit lägga i filmen jag ville se på.

I samma ögonblick rumpan landade i soffan så var skivans menyer framme på tv'n och allting klart för att starta filmen.

All den bekvämligheten förenat med bra ljud och bild känns duktigt lyxigt (IMHO)...

Hur substeget låter?

Jag kan omöjligtvis ge steget ett rättvist omdöme allaredan, för jag har helt enkelt inte hunnit bli färdig med subban.
Det enda jag gjort hittills är att jag har testat steget så att det fungerar till fullo och moddat steget med tidigare nämnda "trigg-ingång".

Det som ska ske härnäst är att jag ska slipa ner min subb-låda, bygga en extra "påhängs-låda" (modell ryggsäck), troligtvis leka lite med min överhands-fräs, skruva och limma lite, olja in lådan två gånger, montera subbsteg och fixa ny kabel-dragning i lådan.

Sen ska den bara in på sin plats, kalibreras och testköras lite innan jag kommer med en lite mer uttömmande rescension.

Det stora molnet på himlen just nu råkar vara bröllopet imorgon lördag.
Har redan spenderat mer eller mindre hela denna veckan på förberedelser och söndagen kommer att gå åt bara för att röja katastrof-området.

I slutet på nästa vecka hoppas jag vara färdig med min subba helt och hållet...

Jag lovar att återkomma med mitt omdöme då.

Av det lilla jag har hört hittills så finns det rejält med pulver i steget. Det sorgliga verkar vara att jag inte hör så mycket av det som finns strax under 30Hz, men en tröst är att tonerna därunder känns desto mer :D ...

Gumman, blivande svågern och svägerskans hängde i köksfönstret när jag testade djupbas egenskaperna, i tron att någon "j-kla idiot" körde runt med en långtradare på cykelbanan utanför. Det ger om inget annat en liten föraning om vad man skulle kunna förvänta sej av substeget tillsammans med XLS-subban jag har byggt B) :D :lol: ...

Jag är minst lika nyfiken som alla andra på hur slutresultatet blir :lol: ...

Postad 06 August 2005 - 01:20

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Oj då!

Stundande bröllop... vet faktiskt väldigt väl hur det känns.

Blir bra att du återkommer med mer uppgifter när du har klarat av den stora uppgiften, och hunnit testa prylarna i lugn och ro.

Lycka till med det som är riktigt viktigt, och då tänker jag inte på substeget!

Postad 06 August 2005 - 07:09

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Ähum...
Det är inte mitt bröllop (sambons syster som gifter sej).
M.a.o. så vete sjutton om inte jag ser mer fram emot att få slutföra subban :D :D ...

Fast säg inget till min sambo...

Nåväl så fort den är klar så skriver jag lite mer utförligt om hur jag tycker att subban presterar...

Postad 12 August 2005 - 21:36

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Jaha, är det så det ligger till... nåväl... hur fungerar steget?
Är kolossalt sugen på att införskaffa åtminstone ett sådant steg.

Postad 12 August 2005 - 21:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag har inte hunnit bli färdig ännu.

Eftersom jag inte ville "stjäla" mer av volymen i lådan och eftersom steget inte är heltätt, så har jag valt att "bygga på" min låda med en liten "extra-låda" enbart avsedd för sub-steget.

Det dåliga vädret (och en massa annat) har försenat mitt bygge ganska kraftigt, men förlängningen av min subbas-låda är nu färdig. Jag har dessutom hunnit spackla 2 gånger och slipa en gång än så länge. Det som återstår är att "ta upp" ett anpassat hål i min "extra-låda" för att kunna montera subb-steget, finslipa och slutligen olja in min låda 2 gånger...

Om inte tiden räcker till denna helgen så blir inte subban klar förrän nästa vecka :blink: ...

(Ett bröllop till denna gången, men nu är jag bara en vanlig gäst som inte behöver jobba så mycket med arrangemanget :unsure: )...

Det tråkiga just nu, är att jag inte har någon subba alls (för tillfället alltså)...

Återkommer alltså med mer info på begäran eller senast när subban är klar och provspelad...

Postad 15 August 2005 - 21:18

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Idag har jag kommit en bit på vägen. Lådan är slipad (för sista gången förhoppningsvis :) ), nedfräsning och hålet för slutsteget är klart.

Nästa steg blir att olja in lådan. Först en gång med vitpigmenterad olja, sen en putsning (för glansens skull) och sen ett lager "vax-olja" och slutligen ett putsning till.

Sen återstår bara monteringen av element, dämpvadd, kablage och substeget :) ...

Förhoppningsvis så blir det inoljning av lådan imorgon...

Idag var det också första gången jag fick tillfälle till att "leka" med överhands-fräsen jag fick av svärmor :lol: ...

Jag måste medge att jag blev barnsligt förtjust i att fräsa B) !!

Trots att det är en billig "biltema" fräs så funkar den faktiskt riktigt bra. Jag var rädd för att den skulle vara svår-arbetad, kanske "hugga" lite då och då och strula på en massa andra sätt. Men icke sa nicke!

Fungerade hur bra som helst, testade t.o.m. att fräsa lite på frihand och det var som att gröpa ur ett smörpaket med ett fingret B) ;) !

Nästa gång jag bygger en låda så kommer fräsen definitivt att användas betydligt mer och redan från början...
Mycket nöjd med fräsen m.a.o...

Postad 18 August 2005 - 13:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Bifogad fil  KlarSub_s_.jpg   23.81K   156 Antal nerladdningar
Sådärja...

Nu är min subba klar!
Som vanligt så blev finishen inte den bästa, eftersom otåligheten började bli alldeles för påträngande.

Å andra sidan så kommer förmodligen min kära dotter att "pryla" lådan hackig med sina leksaker, så det blir nog en ny låda iallfall om något år eller så.
Bifogad fil  KlarSub2_s_.jpg   82.91K   94 Antal nerladdningarBifogad fil  KlarSub3_s_.jpg   22.23K   148 Antal nerladdningar
Passade även på att fräsa in "drivern" (under lådan), lite på frihand. Det blev "sådär" men det känns inte som det gör något, eftersom den sitter på lådans undersida.

Jag blev några erfarenheter rikare på detta bygget, så nästa gång blir det ett "snyggare" bygge.

Ojsan...

Glömde en kul bild också. Med den "gamla" kabeldragningen så låg kablaget och skallrade i lådan när jag spelade toner runt 25Hz, men nu passade jag på att byta till EKK 1,5 "snören".
Två tvinnade till varje på borde således ge 3kvmm, vilket förhoppningsvis är tillräckligt med tanke på de korta avstånden. Fördelen med EKK är att de är stumma och går att böja till på lämpligt vis, så nu ska det inte skallra i subban längre.

Så här kan det se ut med tvinnade EKK-snören kopplade på ett subbas-element:
Bifogad fil  Ekk_s_.jpg   47.26K   165 Antal nerladdningar

Nu ska bara subban kopplas in och anläggningen kalibreras på nytt innan det blir dags att spela lite...

Redigerat av Unregistered959, 18 August 2005 - 13:56.

Postad 19 August 2005 - 17:39

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Jag hittar inte projekttråden om suben så jag frågar här istället:

Hur djupt (-3dB) går den teoretiskt? Är lådan sluten eller är det slavbas?

Postad 19 August 2005 - 20:35

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag hittade inte heller projekt-tråden :) ...

Ärligt talat så har jag nog råkat sprida ut infon om mitt bygge lite :P ...
Det står lite om subban i min gästbok, lite i en tråd jag startade för att få tips om sub-steg och en hel del i denna tråden...

Snacka om att vara slarvig va?

Nåväl...

Minus 3dB ligger väl egentligen ganska högt upp i frekvens, men skär man någonstans under 100Hz så landar -3dB punkten någonstans runt 25Hz. Enligt peerless bygg-beskrivning (som jag har följt) så ska den kunna prestera 105dB vid 25Hz vid max effekt-uttag (kommer inte ihåg riktigt men det var antingen 300watt eller 400 watt elementet tål)...

Konstruktionen är som sagt enligt Peerless byggbeskrivning så det är m.a.o. en slavbas-konstruktion.

Jag har ETT litet bekymmer som jag upptäckt nu när jag har ägnat dagen åt att justera nivåer m.m....

Någonstans strax under 30Hz så hör jag inte längre om subban spelar! Elementen jobbar på (i huvudsak drivern men slaven kommer igång bra när tonerna närmar sej 20Hz). Jag lutar faktiskt åt att det är mina öron som "spökar", kan kanske vara något slags utsläckning i mitt rum också.

En sak är säker iallafall...

Spelar djup bas gör den!
För när jag inte längre hör den så känner jag desto mer.
Det är inga problem för subban att få porslinet i bokhyllan att skallra (om man vill). Framförallt om man höjer nivån lite runt 25-30Hz...

Jag är faktiskt j-kligt nöjd, för den lirar fint också lite högre upp i registret. För närvarande delar jag av subban vid ca 70Hz (subbans filter) för att sen ytterligare skära vid 100Hz (i mitt försteg).

Jag är dock inte klar med mitt experimenterande med de olika möljigheterna som substeget ger. Just nu står subban ganska olämpligt (i ett hörn), vilket beror på alldeles för korta sladdar (trodde att jag hade längre, men men)...
Trots den mindre lyckade placeringen så gick det faktiskt att få till ett avsevärt bättre resultat än tidigare (med subban placerad på ett bättre ställe) när jag drev den med min gamla reciever.

Steget har REJÄLT med pulver under locket!

Jag har egentligen inte tid att sitta här och skriva mer just nu, för jag har precis varit iväg och inhandlat lite längre "snören" till subban så nu ska jag placera den mitt på långväggen istället för i hörnet (lät bättre tidigare och gör förmodligen det nu också)...

Postad 27 September 2005 - 10:10

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Lyfter den här tråden med en fråga om substeget (hittar ingen manual online någonstans):

Kan man använda alla tre lineingångarna samtidigt?
Det hade nämligen passat med mina planer att ta signal från frontarnas preout via ett extra lågpassfilter (vill dela mellan frontar och sub vid 40-45 Hz) in i stereoingångarna och sedan subutgången till 5.1-ingången (som innehåller lfe-spåret och center/satelliternas basinformation upp till 70-80 hz).

På så sätt kan man integrera suben betydligt bättre med frontarna än med receiverns/förstegets inbyggda bass managment och samtidigt skicka in lfe-spåret och center/satelliternas basinformation. Dessutom behöver man inte hålla på och justera delningsfrekvenser m.m. när man växlar mellan musik och film.

En relaterad fråga är om 5.1-ingången går förbi filtret? Antagligen gör den inte det eftersom det finns en switch för att koppla in/ur filtret.

Postad 27 September 2005 - 22:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Lyfter den här tråden med en fråga om substeget (hittar ingen manual online någonstans):

Kan man använda alla tre lineingångarna samtidigt?

Vet ej, har inte testat ännu, men det kommer :) ...
Har funderat på att koppla in subban på slutstegets lågnivå-ingångar för Hö. och Vä. fronthögtalare, men måste först skaffa två "y-adaptrar" (någon som har ett par över :( )...

Det hade nämligen passat med mina planer att ta signal från frontarnas preout via ett extra lågpassfilter (vill dela mellan frontar och sub vid 40-45 Hz) in i stereoingångarna och sedan subutgången till 5.1-ingången (som innehåller lfe-spåret och center/satelliternas basinformation upp till 70-80 hz).

Det är ju ungefär så jag hade tänkt. Men jag hade inte planerat att använda LFE-utgången. Istället så hade jag helt enkelt tänkt ställa in i försteget att jag inte har någon subba alls. Då dirigeras LFE-ljuden till Hö. och Vä. front istället (om man ställer in dessa som "large"). På så sätt så kommer Hö. och Vä. front att spela fullt register och så kan jag enkelt justera in subban så att den bara kompletterar där mina frontar inte längre ger något användbart bas-tryck...

På så sätt kan man integrera suben betydligt bättre med frontarna än med receiverns/förstegets inbyggda bass managment och samtidigt skicka in lfe-spåret och center/satelliternas basinformation. Dessutom behöver man inte hålla på och justera delningsfrekvenser m.m. när man växlar mellan musik och film.

En relaterad fråga är om 5.1-ingången går förbi filtret? Antagligen gör den inte det eftersom det finns en switch för att koppla in/ur filtret.

<{POST_SNAPBACK}>

LFE ingången går INTE förbi det inbyggda delnings-filtret. Precis som du nämner så kan man "välja bort" det inbyggda delningsfiltret med switchen istället.

Jag tror att vi är inne på samma tanke och ide...

Det finns EN hake (som jag kommit på) med att ange att man inte har någon subba i förstärkarens inställningar och det är att man inte längre på ett enkelt sätt kan justera nivån på subban via förstärkarens fjärrkontroll...

Å andra sidan har man väl ställt in alla parametrarna på ett riktigt bra sätt en gång i subban, så ska man ju inte behöva justera nivåerna upp och ner hela tiden...

Vem orkar det i längden ändå??

Postad 28 September 2005 - 09:31

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Lösningen med att skippa subutgången hade jag inte tänkt på. Det underlättar ju valet av sub/substeg eftersom det då bara krävs stereoingång vilket alla steg har. Men jag ser en annan nackdel med att köra "utan sub" förutom nivåjustering med fjärren:

Frontarna måste ta emot LFE-signalen också (om man inte högpassfiltrerar dem vid den nivå där suben tar över), vilket belastar dem i onödan med en massa signaler som de ändå inte kan spela. Men det kan man lösa med ett passivt justerbart högpassfilter innan frontarnas slutsteg. Brantheten är ju inte så viktig heller eftersom det mest handlar om att minska högtalarlasten, inte dämpa ljud så att de inte blir hörbara. Backes ljudbygg har smidiga och förhållandevis billiga filter:
http://www.backeslju...l/aktfilter.htm

"Subsonic light" hade varit lämpligt för högpassfiltrering av frontarna och "Lowpass light" hade varit lämpligt för den extra filtreringen av frontarnas signal i mitt kopplingsfall.

Har lite planer på en "SVS-wannabe"-sub (hög låda med elementet nedåt men rekangulär istället för cylinder) med ett Infinity Kappa Perfect 12.1 element och Hypex DS4.0 substeg.

Postad 28 September 2005 - 10:45

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
För min egen del så är jag inte bekymrad om att mina högtalare skulle "belastas" med LFE-kanalen. Jag kör förvisso med AE's stativare Aegis One och det spelar fint en bra bit under 100Hz (där försteget klipper signalen om man anger "små" högtalare). Mitt Signature-slutsteg går knappt på halvfart även när jag drar på lite, även om jag ställer in högtalarna som "large".

När jag har testat med inställningarna "large" och "small" på mina frontare så har jag faktiskt fått lite bättre ljud i fronten, åtminstone upp till en viss ljudnivå och det tror jag beror på att Aegis One helt enkelt spelar "renare" än min XLS-subba gör i området mellan 60 och 100Hz. Det är därför jag har tänkt prova att koppla in subban på slutstegets lågnivå-ingångar istället för att köra med LFE-ingången på substeget.

Har man RIKTIGT små högtalare i fronten (av typen "satellit" eller liknande), då är det nog precis som du säger, men kör man med hyffsade stativ-högtalare så handlar det inte om att man lastar ner förstärkaren eller något sådant, då får subban istället göra det som den är avsedd för...

...Nämligen "komplettera" från de frekvenser där inte de relativt små stativarna längre ger något användbart ljudtryck...

Postad 28 September 2005 - 18:13

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Jag uttryckte mig nog lite oklart. Det lär säkert funka bra, men jag tror att det blir ännu bättre om man låter frontarna slippa en massa frekvenser som bara "motionerar" slutstegen och får konerna att fladdra i onödan.

Jag syftar alltså på de riktigt lågfrekventa delarna av LFE-spåret (upp till 40 Hz i mitt fall). Nu vet jag inte hur filmer brukar vara mixade, men de allra lägsta tonerna ligger väl oftast enbart i LFE-spåret. Frontkanalerna innehåller ju naturligtvis låga frekvenser också, men det blir ju inte lika mycket som när man skickar in LFE-spåret också.

Prova båda sätten eftersom du har möjlighet (om det funkar att använda alla tre kontakterna samtidigt) och se om det märks någon skillnad. Säger manualen till steget något om det?

Postad 28 September 2005 - 21:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Tyvärr så är manualen under all kritik. I den så nämner dom bara lite ytligt om de olika funktionerna. Det står INGET om möjligheten att använda flera ingångar samtidigt, INGET om hur steget prioriterar olika ingångar (om det finns någon prioritering, summering eller vad)...

Det finns praktiskt taget inte något i manualen som kan ses som matnyttigt och relevant för just detta substeg. Bara en massa allmänbildning om inkoppling av subbasar i skrift och korta "omnämnande" av de olika funktionerna i steget...

Det som får mej lite tveksam till att använda BÅDE LFE-ingången och stereo-ingångarna samtidigt är just frågan om VAD som händer med signalerna "på andra sidan"... Summeras dom, tar dom ut varandra, subtraheras dom eller ska man bara betrakta de olika "lågnivå" ingångarna som parallell-kopplade?

En sak står det faktiskt i manualen och det var något om känsligheten på de olika lågnivå-ingångarna. Jag tror siffrorna var 200mV och 500mV för LFE och stereo-ingångarna (kommer inte ihåg vilken som var vilken), så det antyder väl att ingångarna inte bara är parallell-kopplade?

Jag vill ju inte gärna råka ut för ett scenario där t.ex. LFE-utgången på försteget "bränns" bara för att linje-förstärkaren på förstegets LFE-utgång helt plötsligt får driva BÅDE LFE-ingången på subban, stereo-ingångarna på subban OCH en aktiv stereo-utgång på försteget...

Detta är nämligen konsekvensen om ALLA substegets lågnivå ingångar är att betrakta som parallell-kopplade...

Postad 28 September 2005 - 22:35

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Alltid lika surt med kassa manualer... En rephandbok borde ingå till all elektronik tycker jag ;)

200 mV lär vara lågnivån och 500 mV högnivån. Men det säger inget säkert om hur de är kopplade internt (bara att högnivån är lite mer dämpad) och definitivt inget om hur lågnivåingångarna förhåller sig till varandra.

Men höger/vänster lågnivå lär inte bara vara parallellkopplade utan vara kopplade för att summera signalen. Jag har för mig att man i allmänhet gör det med ett enkelt resistornät i mixers och liknande, men det har jag inte full koll på. Jag ska göra lite efterforskningar i det. Om mina misstankar är rätt så kan man göra en egen summeringsbox med en enda utgång som man kopplar till LFE-in på steget.

Det känns som man håller på att uppfinna allt det som i princip redan är inbyggt i försteget igen eftersom det inte riktigt funkar som man vill ;)

Postad 29 September 2005 - 00:02

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

200 mV lär vara lågnivån och 500 mV högnivån

Nej nej...

Du har missförstått mej. 500mV är inte någon högnivå-ingång, det är lågnivå-ingångarna i stereo.

Högnivå ingångarna "tar" 8 volt (och förmodligen inte mer, eftersom dom skriver i manualen att man måste försäkra sej om att man inte har bryggkopplat sitt steg)...

Jag tog två bilder på de enda sidorna i manualen som innehåller någon konkret information.
Kolla själva hur "torftig" manualen är...

Sidan 5 och 6Bifogad fil  sid5_6.JPG   107.14K   32 Antal nerladdningar i manualen Sidan 7 och 8Bifogad fil  sid7_8.JPG   104.1K   28 Antal nerladdningar i manualen...

EDIT: la upp bilder på manualerna igen, eftersom de hade försvunnit (krympte dom också lite)...

Redigerat av Unregistered959, 23 January 2006 - 11:50.

Postad 29 September 2005 - 11:59

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
OK, då kanske de summeras i alla fall.

Jag kom i alla fall ihåg rätt, man kan kombinera signaler rätt enkelt:
http://www.tkk.fi/Mi...ts/linesum.html

Bygger man med tre ingångar så dämpas signalen ca. 9,5 dB (spänningen sänks till en tredjedel) men det är ju bara att skruva upp gainen lite extra på steget. Dock bör nog man ha den nära suben om man har långa kablar för bättre störkänslighet.

Jag får förresten inte bilderna att fungera. Miniatyrerna visas inte (bara röda kryss) och när man klickar får man felmeddelande från forumet.

Redigerat av Unregistereddcdbc111, 29 September 2005 - 17:02.

Postad 29 September 2005 - 22:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Skumt!
De funkar inte för mej heller länger.
Men de funkade igår, när jag la in dom...

Kan de ha varit för stora eller nå't.
Någon admin eller moderator som kan hjälpa mej lite med bilderna?

Postad 23 January 2006 - 12:25

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Såja!
Nu har man lekt lite med med inkopplingen av subban...

Det går alldeles utmärkt att köra med substeget inkopplat mellan försteg och slutsteg för Hö. och Vä. front-kanal (inkopplat via line in) SAMTIDIGT som man kopplar in LFE-ingången på substeget till LFE-utgången på försteget...

Bra va?

Fördelen med att koppla på detta viset är att jag kan ställa in delningsfrekvens och nivå på substeget så att det kompletterar frontarna på bästa möjliga sätt när jag spelar upp t.ex. tvåkanals-ljud, samtidigt så ger inkopplingen av LFE-kanalen mej möjligheten att åtminstone ställa nivån för LFE-kanalen hur jag vill när jag spelar upp 5.1-ljud (film t.ex.).

Mitt försteg har lite begränsade bassmanagement-möjligheter så subban matas av alla LFE-ljud upp till 100Hz av försteget, men i gengäld så är delningsfiltret i subban ställt vid lägre frekvens och skär redan runt 60Hz.

En tråkig sak med substeget är att inte LFE-ingången går att befria från substegets delningsfilter utan att man samtidigt kopplar bort substegets delningsfilter ifrån line-ingångarna också...

Det hade varit fint att kunna köra med en delningsfrekvens för LFE-ljud och en annan för Line-ingångarna. Just LFE-kanalen kan man ju faktiskt skära lite högre upp ifrekvens eftersom det enbart är dedikerade bas-ljud på LFE-kanalen...

Som inställningarna står nu så matas alltså mina frontar (Hö. och Vä.) med fullregister och subban kompletterar frontarna där dom inte längre kan leverera ett användbart ljudtryck i basen, samtidigt så är frontarna befriade från djupbasen i LFE-kanalen när jag spelar upp en källa som har en LFE-kanal. Som en liten bonus så kan jag nu också justera upp LFE-kanalen när jag ser på film sent på kvällen inte kan spela med så hög volym i övrigt. Det funkar lite som en slags Loudness, men utan en loudness-funktions degraderande effekter på ljudkvaliten.

Nu har jag blivit än mer sugen på att byta ut min dvd-spelare...
Orsaken är att jag i dagsläget inte kan "beskära" mina frontar vid valfri frekvens. Det är antingen den 100Hz inställningen som finns i försteget eller så är det fullt register som gäller. Men med ett byte av dvd-spelare t.ex. Denons 3910'a så har man ju lite större valmöjigheter när det gäller att välja delningsfrekvenser för subba och frontar. I ett sådant läge så kopplar jag bara in dvd-spelaren på förstegets 5.1-ingång istället och gör inställningarna i dvd-spelaren istället...

Egentligen så känns det inte så nödvändigt för det låter faktiskt riktigt trevligt här hemma nu, integrationen av subba och frontar går hela tiden framåt och blir bättre och bättre (jo, det tar lite tid att hitta bästa kompromissen för mej).

Hmm...

En liten "parentes" angående det här med att hitta bästa kompromissen...
Polarna i min bekantskaps krets har ju lite då och då fått höra mina lyriska utspel om hur bra min subba låter tillsammans med resten av min anläggning, men när de väl har suttit och provlyssnat så har de mer eller mindre sett ut som levande frågetecken....

Jag har ju förklarat för dom vilken enorm kraft subban KAN spela med och hur lätt den ruskar om glas och flaskor i barskåpet (för att inte tala om porslinet i köket), men sen när jag har ställt allting så som JAG föredrar ljudet så hoppar inte porslinet runt längre. Jag har en "elak" resonans i mitt vardagsrum runt 40 Hz som jag håller på att bekämpa med bl.a. dämpvadd i frontarnas basportar. När jag ställer in alla frekvenser och nivåer så har jag tagit hänsyn till problemet med resonansen också. Såsom inställningarna står nu så får jag renast möjliga bas-ljud utan att försaka djupet i basen (om det finns något djup i materialet som spelas upp), men jag slipper "trycklocks-känslan" över öronen. Jag gillar faktiskt inte känslan av att det slår lock för öronen :) .

Ställer jag om alla inställningarna för att åstadkomma maximalt tryck ifrån subban (och resten av anläggningen) så blir det helt enkelt på tok för mycket bas för min smak och framförallt så förlorar jag linjäriteten i min anläggnings frekvensgång.

Jo, jag kan fortfarande få glas och flaskor i barskåpet att skallra om jag vill, men då är det volymen på försteget som jag får höja istället för bara nivån på subban. Det krävs VÄLDIGT hög volym på hela anläggningen för att grejerna i skåpet ska börja röra sej...
Men det känns lite mer "korrekt"...

För den som undrar så är jag fortfarande väldigt nöjd med substeget. Det är GRYMT vilket "klipp" det är i kombinationen Hypex DS4.0 och peerless XLS 10"-are...

Redigerat av Unregistered959, 23 January 2006 - 12:26.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.