Postad 19 mars 2006 - 07:32
Postad 19 mars 2006 - 10:41
Jag har läst ett antal tester på nätet men skulle gärna höra lite från någon som har en stående hemma.
SILVERSTONE HTPC SST-LC17-S SILVER
Jag har precis installerat/byggt min första HTPC i detta chassi.
Vad vill du veta?
Det finns även en del bilder av bygget i mitt galleri.
/Nex
Postad 20 mars 2006 - 07:50
Jag har precis installerat/byggt min första HTPC i detta chassi.
Vad vill du veta?
Det finns även en del bilder av bygget i mitt galleri.
/Nex
Fina bilder! Lite frågor:
1) Ser att du installerat FloppyDTV-T. Jag har tänkt på samma sak men kan inte se var du satte floppyn. Du har en HD under DVD:n så där kan den ju inte sitta. Hur gör du med boxer(?) kortet?
2) Nexus DiskTwin, HD-dämpare ser bra ut. Fungerar det?
3) Ser väldigt trång ut. Har du någon fläkt framtill i lådan? Ingen fläkt på höger sida (bredvid processorn). Hur varmt blir det i lådan egentligen?
4) Hur tyst är den? Kan man höra HTPC:n när projektorn är igång? Har du monterat HTPC:n i en TV/stereo-möbel som även den dämpar ljudet?
5) Vad är "Mcubed T-Ban TBAN-YA". Sökte på nätet men hittade bara en dansk sida. Pris & prestanda?
6) Kan man styra fläktarna map temperaturen i CPU/GPU/HD? Vad jag sett på fläktregulatorer så får man själv agera regulator...
7) Bytte du ut dom 2 80mm fläktarna bak i lådan? Eller är det original?
8) Varför valde du ett fläktlöst nätaggregat? Låter nätaggregaten mycket? Jag har för mig att det är GPU-fläkten som låter mest i min dator (ATI Radeon 9600 XT-4).
9) Off-topic men du kanske kan det också: Jag har en P4 2.4GHz. Klarar den FloppyDTV & MCE? Skulle gärna byta till en Pentium M (som går ned i effekt när det är möjligt) men dom är ju gräsligt dyra. Hur är det med AMD? Kan dom reglera effekten map belastning? Vad behövs för HDTV 720p i processor väg? Boxer skall ju sända VM i sommar i HDTV har dom lovat.
... har mer frågor men måste nog jobba lite nu...
Postad 21 mars 2006 - 14:50
1) Ser att du installerat FloppyDTV-T. Jag har tänkt på samma sak men kan inte se var du satte floppyn. Du har en HD under DVD:n så där kan den ju inte sitta. Hur gör du med boxer(?) kortet?
FloppyDTV sitter underst i 3,5" platsen. Som orginal sitter där en enhet för USB-portar på framsidan. Hårddisken sitter monterad i den nedre av 5,25" platserna.
2) Nexus DiskTwin, HD-dämpare ser bra ut. Fungerar det?
Ja det fungerar, men helt tyst blir det inte. Lite diskljud blir det när den skriver/söker på disken men betydligt mindre. Dock så får inte disken någon kylning där den sitter monterad idag
3) Ser väldigt trång ut. Har du någon fläkt framtill i lådan? Ingen fläkt på höger sida (bredvid processorn). Hur varmt blir det i lådan egentligen?
Framtill sitter 2 st 80mm Papstfläktar av samma modell som bak. Iomed att jag har en stor CPU-fläkt så får det inte plats med fläkt på sidan. Lådan håller sig inom ramen för normala temperaturer.
4) Hur tyst är den? Kan man höra HTPC:n när projektorn är igång? Har du monterat HTPC:n i en TV/stereo-möbel som även den dämpar ljudet?
Den är väldigt tyst. Om allt annat är avstängt, TV och Stereo, så kan man höra den om man går väldigt nära, och då låter den knappt ändå. Slår jag på TV så låter högtalarnas bakgrundsbrus mer än HTPCn. Stereomöbeln den står i har glasskiva på framsidan, men det påverkar inte ljudet i mitt fall då den är öppen på baksidan och HTPCn sticker ut en bit.
5) Vad är "Mcubed T-Ban TBAN-YA". Sökte på nätet men hittade bara en dansk sida. Pris & prestanda?
Det är en grenkoppling för fläktar kan man säga. Dessutom fixar den till spänningskurvan så att man minskar risken för ljud när man drar ned spänningen till fläkten. Fungerar mycket bra och kostar inte mycket. TBAN-YA
6) Kan man styra fläktarna map temperaturen i CPU/GPU/HD? Vad jag sett på fläktregulatorer så får man själv agera regulator...
Ja, till detta använder jag Mcubed T-Balancer. Man kan lägga in kurvor som styr fläktarna. T-Balancer
7) Bytte du ut dom 2 80mm fläktarna bak i lådan? Eller är det original?
Ja, jag har bytt dom till Papstfläktar. Dessa går på ett lägre varvtal och är tystare. Dessutom går dom på 50% c:a 6V. Papst 80mm 12dB
8) Varför valde du ett fläktlöst nätaggregat? Låter nätaggregaten mycket? Jag har för mig att det är GPU-fläkten som låter mest i min dator (ATI Radeon 9600 XT-4).
Det finns alltid en fläkt som låter mest. Med ett fläktlöst nätagg så har jag eliminerat en fläkt att tysta. Dessutom är det silverstones egna. Nätagg
9) Off-topic men du kanske kan det också: Jag har en P4 2.4GHz. Klarar den FloppyDTV & MCE? Skulle gärna byta till en Pentium M (som går ned i effekt när det är möjligt) men dom är ju gräsligt dyra. Hur är det med AMD? Kan dom reglera effekten map belastning? Vad behövs för HDTV 720p i processor väg? Boxer skall ju sända VM i sommar i HDTV har dom lovat.
Ja, den borde klara av att köra MCE och floppyDTV. Din processor bör dessutom inte ge lika mycket värme som min (3,2 prescott). För att köra HDTV behöver du kanske gå upp lite i processorkraft men jag har inga speccar på det.
Phu...
Fler frågor?

Redigerat av Nexexplo, 21 mars 2006 - 14:55.
Postad 22 mars 2006 - 08:34

En liten fråga till: - var satte du IR-ögat för MCE:n? Ansluts detta till USB?
Off-topic:
- ingår MCE fjärr i MCE OEM? (Kollade på dustin men stod inget om att fjärr ingick.)
- har en Nokia 212 mottagare idag. Någon aning om FloppyDVT är bättre eller sämre på att ta emot TV-signalen? Bor tyvärr i radioskugga och ligger precis på gränsen innan bilden börjar hacka. Igår hackade 4:an medan 1:an och 2:an fungerade utan problem.
Postad 22 mars 2006 - 08:51
ingår MCE fjärr i MCE OEM?
Nej, fjärrkontrollen ingår inte. Den måste inhandlas separat.
Postad 22 mars 2006 - 10:15
Det kanske finns andra bättre lösningar på detta men jag har som sagt inte gjort något specielt.
Hurvida mottagningen är bättre med floppyDTV än annan utrustning vet jag inte. Jag har fått för mig att Floppy/FireDTV håller hög klass, men att tvkort för htpc i allmänhet kräver bättre signal än en vanlig Boxerbox.
/Nex
Postad 26 augusti 2006 - 20:19

Detta är mitt första bygge så jag behöver lite hjälp:
1. Från frontpanelen kommer en massa trådar som jag inte har en aning om vart dom skall:
SHIELD = svart
TPA+ = blå
TPA- = oragen
TPB+ = röd
TPB- = grön
VP = vit
VG = svart

Vad gör man av dessa? Vart kopplas dom? Finns inga pinnar som passar (tycker jag).
Edit:
Efter att tänkt lite över natten så kollade jag in kablen ingen. Detta är alltså firewire/1394 och den skall knappast kopplas till USB på moderkortet. Någon som vet vart?

2. Firewire? Dessa kommer också från frontpanelen och där finns en firewire anslutning. Men vart skall de kopplas?

3. Fler kablar från fronten och dessa är ju USB. Fast vart skall jag koppla dom? Finns ingen anslutning på moderkortet vad jag kan sen. Hur gör jag för att ansluta till moderkortet?

4. Det kommer 2 kablar från nätaggregatet (ATX och P4) och dom är för korta. Men jag har hittat förlängningkablar på Kjell&Co.

6. Sedan vet jag inte hur jag skall ansluta fläktarna. Jag har 3 st idag (2 i lådan och en till HDD-racket).
Finns det adapterkablar som man kan koppla mellan 4 pol (typ matn. till HDD) och 3 pol fläkt kontakter? Eller finns det något billigt & bra kontrollerkort?
Moderkortet är ett MSI MS-6567 v1.1 ATX. Bör vara runt 4 år gammalt(?)
Redigerat av menhallå, 27 augusti 2006 - 08:22.
Postad 27 augusti 2006 - 18:41
så låt den kabeln vara.
Usb skall anslutas till en grupp med uppstående pinnar, troligen 5 stycken i en rad och 4 i den andra raden med en pinne som är borttagen. Det står USB vid den här kontakten men troligen med vit text som kan vara svår att få syn på.
VCC skall vara på USB kontakten skall vara vänd bort från det håll som den borttagna pinnen är. Den ensamma pinnen som blir över sätter du en av kablarna märkt SHIELD. Det blir en SHIELD kabel över men det gör inget.
Du ska ha en AC'97 kontakt också. Den borde se likadan ut som USB kontakterna men vara märkt med audio eller nått liknande. Den kontakten kan dock vara bortplockad i vissa fall, det kan också vara så att den inaktiverar ljudanslutningar bak på moderkortet. Allt är svårt att uttala sig om eftersom jag inte hittat någon manual till moderkortet men ska du inte använda ljudanslutningarna fram så kan du glömma den här kontakten.
Hoppas du fått lite hjälp på vägen

Postad 27 augusti 2006 - 20:19
Edit: Inget Firewire på moderkortet utan kontakten satt på ljudkortet(!) Men det är ok tills vidare då jag nu kan kan koppla in min FireDTV där bak.
Jag var till Microstore idag och handlade lite grejer som fattades.

ATX 20-pol förlängning, ATX P4 4-pol förlängning, 2 st 4pol till 2x 3pol fläkt, en NEC 3550 DVD och ett par 3.5 till 5.25 skenor för den 3:dje HDD:n.
Ja fick också svar på mina frågor:
1. Firewire kontakten har dubbla anslutningar, antingen så använder man dom lösa eller så använder man 1394-kontakten (beroende på moderkort).
2. Detta är ljudkontakter. Dubbla för olika standarder.
3. USB. Jag hade 2 st 2xUSB på moderkortet så jag skippade den extra bakre uttagen och klämde in dessa istället.
Fick ihop HTPC idag och tro det eller ej men den fungerade direkt. Helt över förväntan! Men tyvärr så låter den ju som #¤%&! och jag är tror att det är GPU-fläkten som är boven. Blir väl till att köpa ett nytt kort vad det lider eller kanske det går att byta fläkt, vad vet jag?
Lite mer bilder kan ni se i tråden om mitt biorum. Klicka på min signatur nedan och välj sista sidan.
Redigerat av menhallå, 29 augusti 2006 - 06:04.
Postad 28 augusti 2006 - 06:46
Det bakre fläktarna i LC17 lådan låter en hel del. Jag har använt Zalman Fan Mate för att sänka hastigheten på dem. Behöver du verkligen ha så många fläktar i din låda? Din CPU och minnen generar inte så mycket värme. Visseligen har du ju 3 hårddiskar i lådan men du borde ju kunna övervaka dem med nån programvara t.ex. SpeedFan för att se om de behöver nån extra kylning.
Postad 28 augusti 2006 - 07:14
Ingen aning om jag behöver alla fläktar. Vilken temp skall man ha på HDD?Roligt bygge!
Det bakre fläktarna i LC17 lådan låter en hel del. Jag har använt Zalman Fan Mate för att sänka hastigheten på dem. Behöver du verkligen ha så många fläktar i din låda? Din CPU och minnen generar inte så mycket värme. Visseligen har du ju 3 hårddiskar i lådan men du borde ju kunna övervaka dem med nån programvara t.ex. SpeedFan för att se om de behöver nån extra kylning.

Bilden till vänster är tempar i Scaleron och till höger Silverstone (före & efter).
Jag har som sagt inte byggt med fokus på ljudet (än). Vill byta till en ny processor som drar mindre ström (AMD?) men då måste jag byta moderkort & en hel del annat. Måste väl inte men vill ha PCIe, DDR2, AM2 och SATA2 osv. Så jag väntar på HDTV i marknätet, då blir det att uppgradera. Någon sorts fläktstyring skulle jag vilja ha men har inte hittat någon bra än.
Fast om någon kan rekommendera en bra GPU fläkt så är jag tacksam. Men den får inte kosta för mycket.
Jag saknade skruvar till HDD-fläkten så jag plockade bort gallret till den ena bakfläkten. Har för mig att Nexexplo nämnde att galler kan orsaka vinljud. Det andra gallret är kvar.
Redigerat av menhallå, 28 augusti 2006 - 09:20.
Postad 28 augusti 2006 - 08:15
Kylning av GPU görs ju helst passivt men passiv kylning kostar ungefär lika mycket som ett nytt fläktlöst grafikkort.
AMD har sin Cool n Quiet teknologi som minskar hastigheten på CPUn när den inte jobbar. Det funkar ganska bra och finns väl billigare än Intel. För att få HD upplösning bör du leta upp ett grafikkort som har stöd för hårdvaruaccerlering i HD så behövs det inte så snabb CPU.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar