Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2351

Postad 17 maj 2016 - 20:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kör GI och de är väl liknande.
Gått ner 4 kilo på 2 veckor.

Rätt effektivt för att gå ner i vikt.

Utmaningen är ju att behålla vikten :-/


Ja så är det ju med alla bantningskurer. Inga problem med att få ner i vikt, men så fort man slutar så går man i stort sett alltid upp allt igen.

Bättre att ge fan i att banta och bara ändra sina vanor lite. Ät en potatis mindre till middag, ät godis en gång i veckan i stället för två. Byt ut en del av kolhydraterna mot sallad.

Dessa små små förändringar ger 1000 gånger bättre resultat, som dessutom håller också.

Eller gör som jag. Sluta drick kaffe. Efter jag gjorde det så blev mitt blodsocker mycket mycket stabilare och jag slutade vara hungrig hela tiden samt att jag slapp alla jobbiga dippar som gjorde mig trött och irriterad.
Blev förvånad som fan men märkte stor skillnad redan efter en dag utan kaffe. Har gått ner ett par kg på en månad bara pga det.

#2352

Postad 17 maj 2016 - 21:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Utan kaffe går fan int :-)

Jobbat nätt, det stör mina matvanor också.

 

Jo jag vet,nu äter jag bara pyttelite pasta ,potatis.

Äter bara en potion också.

 

Helt övertygad om att man kan gå ner med vilken metod som helst.

 

Problemet är ju när man slutar.

 

Jag har ju varit galen i kakor å allt annat nattetid.

Funkar inte 



#2353

Postad 17 maj 2016 - 21:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ja så är det ju med alla bantningskurer. Inga problem med att få ner i vikt, men så fort man slutar så går man i stort sett alltid upp allt igen.
Bättre att ge fan i att banta och bara ändra sina vanor lite. Ät en potatis mindre till middag, ät godis en gång i veckan i stället för två. Byt ut en del av kolhydraterna mot sallad.
Dessa små små förändringar ger 1000 gånger bättre resultat, som dessutom håller också.
Eller gör som jag. Sluta drick kaffe. Efter jag gjorde det så blev mitt blodsocker mycket mycket stabilare och jag slutade vara hungrig hela tiden samt att jag slapp alla jobbiga dippar som gjorde mig trött och irriterad.
Blev förvånad som fan men märkte stor skillnad redan efter en dag utan kaffe. Har gått ner ett par kg på en månad bara pga det.

Inget konstigt alls, genom att stabilisera blodsockret så slipper man sockertoppar och tillfälliga insulinpåslag.

Detta är det som ger upphov till många relaterade sjukdomar.

Redigerat av masse70, 17 maj 2016 - 21:24.


#2354

Postad 17 maj 2016 - 21:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Stoppar man i sig mer kalorier än man förbrukar går man upp i vikt. Med den vetskapen är det lätt att gå ner i vikt i teorin. Svårigheten är det praktiska...

#2355

Postad 17 maj 2016 - 21:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Stoppar man i sig mer kalorier än man förbrukar går man upp i vikt. Med den vetskapen är det lätt att gå ner i vikt i teorin. Svårigheten är det praktiska...

 

 

fast det är inte riktigt så enkelt. finns många saker som spelar in också som arvsanlag, genetiska faktorer, hormonrubbningar, ämnesomsättning och olika körtelproblem bland annat.  så det är bara i teorin som det funkar och kanske i den mest perfekta kroppen. 

 

men så klart att man inte ska proppa i sig massa mer kalorier än va man gör av med.  men som sagt, allt är inte bara svart eller vitt.



#2356

Postad 17 maj 2016 - 21:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Jo,gå ner funkar ju nästan med alla metoder.

 

Mindre portioner.

Inga kakor.

Inget godis.

Inga kolsyrade drycker.

Aldrig ta en till tallrik.

Ingen glass.

Inget bröd ,lite pasta ,potatis.

Funkar bra 



#2357

Postad 17 maj 2016 - 21:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Inget konstigt alls, genom att stabilisera blodsockret så slipper man sockertoppar och tillfälliga insulinpåslag.

Detta är det som ger upphov till många relaterade sjukdomar.

 

ja så är det. har alltid haft stora dippar på morgonen om jag inte får i mig mat och samma sak mitt på dagen , ofta i samband när jag slutar jobba, då blir jag väldigt trött och orkeslös.  Men de har blivit ruskigt mycket bättre efter jag slutade med kaffet. 

 

är inte förvånad över att mina dippar försvunnit pga att mitt blodsocker är jämnare, utan jag är förvånad över att kaffet hade så mycket med blodsockret att göra (i alla fall för min del)



#2358

Postad 18 maj 2016 - 00:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Kaffe ska väl Inte ha nått att göra med blodsocker.

I det mesta jag läst iaf



#2359

Postad 18 maj 2016 - 03:08

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

fast det är inte riktigt så enkelt. finns många saker som spelar in också som arvsanlag, genetiska faktorer, hormonrubbningar, ämnesomsättning och olika körtelproblem bland annat. så det är bara i teorin som det funkar och kanske i den mest perfekta kroppen.

men så klart att man inte ska proppa i sig massa mer kalorier än va man gör av med. men som sagt, allt är inte bara svart eller vitt.


Fast kalori in - kalori ut stämmer ändå. Har du dålig ämnesomsättning innebär det bara att du kan äta lika mycket och fortfarande ligga på underskott. Samma sak oavsett hormoner, sköldkörtelproblem och dylikt. Går du upp i vikt stoppar du i dig mer kalorier än du gör av med.

#2360

Postad 18 maj 2016 - 03:19

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 1

Kaffe ska väl Inte ha nått att göra med blodsocker.
I det mesta jag läst iaf


Nja, det har setts i vissa studier att adrenalinet ökar i kroppen en kort stund av koffein och det i sin tur påverkar blodsockret. Å andra sidan skyddar koffein på sikt mot diabetes typ 2.

För att svara på det du skrev tidigare angående nattjobb och sötsaker har jag ett tips. Jag jobbar också natt och har ständig tillgång till fikabröd och godis och ibland blir suget stort. Jag brukar ha med en shaker med någon god bcaa och dricka under natten. Nyttigt och tar bort sötsuget för mig. Fast mitt största sug brukar vara efter smörgåsar på nätterna, särskilt nu när jag deffar inför sommaren genom att dra ner på kolhydrater

#2361

Postad 18 maj 2016 - 04:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kaffe ska väl Inte ha nått att göra med blodsocker.
I det mesta jag läst iaf


Nej jag har inte heller klarat hitta någonting som tyder på det. Tvärtom däremot att kaffe har en hungerdämpande effekt. Men inte att det ger ett jämnare blodsocker som gör att jag blir mindre hungrig.
Det hjälpte dock i mitt fall och det är ju också ett tecken på att alla är olika ☺

#2362

Postad 18 maj 2016 - 05:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

fast det är inte riktigt så enkelt. finns många saker som spelar in också som arvsanlag, genetiska faktorer, hormonrubbningar, ämnesomsättning och olika körtelproblem bland annat.  så det är bara i teorin som det funkar och kanske i den mest perfekta kroppen. 
 
men så klart att man inte ska proppa i sig massa mer kalorier än va man gör av med.  men som sagt, allt är inte bara svart eller vitt.

Om man äter mindre kalorier än vad man gör över med, vad händer då?

#2363

Postad 18 maj 2016 - 06:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Om man äter mindre kalorier än vad man gör över med, vad händer då?


Det är en ledande fråga som jag inte tänker svara på. Men läser du vad jag skrev så finns det mycket som påverkar om man går upp eller ner i vikt oavsett kaloriintag. Det finns dom som har jättesvårt att gå upp i vikt även om dom ligger på ett överskott och det finns dom som går upp i vikt snabbare än andra även om dom inte ligger på överskott.

Det finns som sagt mycket i kroppen som påverkar vikten än bara kalorier in och ut.
Men en grundregel är ju så klart att man inte ska äta mer än vad man gör av med.

#2364

Postad 18 maj 2016 - 06:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

... det finns dom som går upp i vikt snabbare än andra även om dom inte ligger på överskott.

 

Säg att nån gör av med 2500 kcal per dag och samtidigt äter 2000 kcal per dag, och att den balansen hålls en månad. Är det möjligt att den personen lägger på sig extra kroppsfett då?



#2365

Postad 18 maj 2016 - 06:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Mycket spelar in.

Jag och tjejen har kört gi en sväng för några år sen.
Vi åt exakt samma mat,jag åt mer dock.
Hon gick 1 timma/dag.
Jag inte en meter,ingen träning alls.

Jag gick ner 2 kilo/ vecka ungefär,hon knappt hälften

#2366

Postad 18 maj 2016 - 06:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Säg att nån gör av med 2500 kcal per dag och samtidigt äter 2000 kcal per dag, och att den balansen hålls en månad. Är det möjligt att den personen lägger på sig extra kroppsfett då?


Det tror jag om du inte är helt frisk eller har någon rubbning av något slag. Dessutom spelar det in också vad du stoppar i dig. Ät till exempel 2500kcal från protein och fett i en månad. Sen äter du 2500kcal från pasta och wienerbröd så får du se hur det påverkar kroppen 😊

Det är ett intressant ämne öch det finns tusentals vettiga studier som pekar på en sak och lika många som pekar åt motsatt håll. Man får helt enkelt välja själv vad man väljer att tro på.

Jag väljer att tro på att det är väldigt mycket mer än bara kalorier in och ut som påverkar hur feta vi blir

#2367

Postad 18 maj 2016 - 06:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det tror jag om du inte är helt frisk eller har någon rubbning av något slag.

Du säger med detta svar, att du tror det är möjligt att lägga på sig med extra kroppsfett om dieten ligger minus 500kcal per dag i en månad. :huh:



#2368

Postad 18 maj 2016 - 07:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du säger med detta svar, att du tror det är möjligt att lägga på sig med extra kroppsfett om dieten ligger minus 500kcal per dag i en månad. :huh:

Och samma åt andra hållet. Du kan ligga på ett överskott och ändå gå ner i vikt. Beror som sagt på mycket saker. Köldskörteln är ofta en stor bov i det dramat. Samma sak med hormonrubbningar

#2369

Postad 18 maj 2016 - 07:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 Du kan ligga på ett överskott och ändå gå ner i vikt.

Å gud va gött...då kan man ta en semla tre gånger om dan till kaffet. :D



#2370

Postad 18 maj 2016 - 07:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Å gud va gött...då kan man ta en semla tre gånger om dan till kaffet. :D


Gör det. Du verkar inte riktigt förstå. Har sagt det flera gånger nu att som regel ska man ju inte äta mer än vad man gör av med med det KAN finnas många andra aspekter som påverkar. Orkar inte skriva allt igen men har du missat så föreslår jag att du går tillbaka och läser vad jag skrivit. Och surfa n på Google vettja och läs lite i ämnet. Riktigt intressant

#2371

Postad 18 maj 2016 - 07:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det är den lättaste saken i världen i teorin att ligga på idealvikten. Samtidigt är det otroligt svårt för många i praktiken.  

 

Själv ligger jag väldigt bra sedan något år tillbaka. Jag motionerar mycket. Jag är extremt sparsam med alkohol, glass, godis och annat skräp. Jag håller nere på ris, bröd, potatis och pasta och försöker ersätta detta med grönsaker och frukt.

High Fat-delen av LCHF är en stor miss tror jag.

 

Så nu är jag ganska mager och vältränad. Är jag lyckligare för det? Nej, inte alls. Friskare kanske.



#2372

Postad 18 maj 2016 - 07:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är den lättaste saken i världen i teorin att ligga på idealvikten. Samtidigt är det otroligt svårt för många i praktiken.

Själv ligger jag väldigt bra sedan något år tillbaka. Jag motionerar mycket. Jag är extremt sparsam med alkohol, glass, godis och annat skräp. Jag håller nere på ris, bröd, potatis och pasta och försöker ersätta detta med grönsaker och frukt.
High Fat-delen av LCHF är en stor miss tror jag.

Så nu är jag ganska mager och vältränad. Är jag lyckligare för det? Nej, inte alls. Friskare kanske.


Fast du blir nog indirekt lyckligare av att vara frisk. Sällan en sjuk människa är lycklig ☺
Du verkar strikt med kosten. Imponerande. Försöker vara det på veckodagarna i alla fall men på helgen brukar det balla ur med både alkohol , skräpmat och godis 😊

#2373

Postad 18 maj 2016 - 08:12

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0

Jag äter nästan allt som skulle få mig fet, vitt bröd, potatis, ris, dricker öl på helgen, älskar grädde i maten, sås, grytor mm... tur att det finns skivstänger och cykel, och gillar att promenera... dock finns det lite kärlekshandtag... men det skiter jag blankt i ... :P

 Håller jag upp en vecka eller två utan träning, cykla eller nåt... äter jag grymt mycket mindre än dom veckor jag tränar... hungerkänslan minskar drastiskt... och DET är väl tur det...  :ph34r:


Redigerat av Garrett, 18 maj 2016 - 08:14.


#2374

Postad 18 maj 2016 - 08:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det är den lättaste saken i världen i teorin att ligga på idealvikten. Samtidigt är det otroligt svårt för många i praktiken.  

 

 

Det är precis det jag säger också men förnekas av vissa. Önsketänkande kanske, att ligga på pluskalorier och ändå minska på kroppsfettet. :)



#2375

Postad 18 maj 2016 - 12:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1

Dock ändras det med åren.

Fram tills jag var 25 levde jag på pasta,pizza,öl,chips,

La inte på mig just nå.

 

Men sen small de till.

Eller de känns så i efterhand iaf.



#2376

Postad 18 maj 2016 - 13:02

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Själv har jag (pga kronisk inflammation i magen) lagt av med socker (som triggar igång inflammationen). I alla fall allt onödigt socker - inget mer av de självklara med godis, fika, läsk men även bytt från vaniljyoghurt till slät fil och så vidare. Jobbigt i en vecka eller två, men idag inga problem!

Varit utan i två månader och som bonus gått ner 6 kg. Men huvudsaken är att magen mår bra!

 

Nästa steg blir att bli ännu mer noggrann med mat som innehåller tillsatt socker.

 

Socker är ett gift!



#2377

Postad 18 maj 2016 - 13:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Kroppen behöver socker men bara i ganska små mängder. Allt blir skadligt i överdriven mängd. Så även socker.



#2378

Postad 18 maj 2016 - 13:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

Socker är ett gift!

Ingen frukt då...?



#2379

Postad 18 maj 2016 - 13:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Rätt kul när man börjar kolla vad allt innehåller.

Kopiösa mängder socker i fasen nästan allt .

 

Ja ,även i frukt.

Man bör va försiktig även där .

 

Men frågan är om de är värt å leva så här haha.

Känns som att de är bättre å väga 20kg för mycket å äta heh



#2380

Postad 18 maj 2016 - 15:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

 

Socker är ett gift!

Ja, precis som de flesta (alla?) andra ämnen, i tillräcklig mängd.

 

Det är ALLTID en fråga om dos, när det kommer till giftighet (även om dosen kan vara ytterst minimal gällande mycket av det vi traditionellt kallar för gift).



#2381

Postad 18 maj 2016 - 16:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ja, precis som de flesta (alla?) andra ämnen, i tillräcklig mängd.

 

Det är ALLTID en fråga om dos, när det kommer till giftighet (även om dosen kan vara ytterst minimal gällande mycket av det vi traditionellt kallar för gift).

 

 

dock är det väl så att just socker inte kräver så höga doser av innan det är riktigt dåligt för oss. är inte fetma och hjärt & kärlsjukdomar den vanligaste dödsorsaken här i världen? och det beror ju mycket på just sockret. 



#2382

Postad 18 maj 2016 - 18:30

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 1

Och samma åt andra hållet. Du kan ligga på ett överskott och ändå gå ner i vikt. Beror som sagt på mycket saker. Köldskörteln är ofta en stor bov i det dramat. Samma sak med hormonrubbningar


Nej! Går du upp i vikt ligger du på överskott. Går du ner ligger du på underskott. Rubbningar i sköldkörteln och dylikt ändrar din basmetabolism så din kaloribalans förskjuts men ett underskott av kalorier gör att man går ner i vikt. Så är det bara och det finns ingen forskning som visar något annat. Annars vore det praktiskt att ge människor som lever i svält medicin som påverkar sköldkörteln så går de upp i vikt fastän de svälter

#2383

Postad 05 augusti 2018 - 19:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

hur är det med LCHF nu för tiden då, nån som kör det?

 

nu har jag svullat i fyra veckor eftersom jag har haft semester och ätit och druckit gott och mycket. Har inte rört mig jättemycket heller förutom första veckan.  

tänkte köra en treveckorskur med LCHF för att bli av med ett par kilo. ska även börja röra mig igen så tror inte det kommer bli något problem.

 

Precis som sist gång tänker jag inte köra superstrikt på helgen. Kommer dock undvika godis,chips,glass och sånt. Men kan äta typ pasta nån dag på helgen och så. även lite alkohol.

Har köpt på mig en del mat som tex kycklingfile, laxfile, sallad, ägg och sånt som jag tänkt äta under dessa tre veckor. 

 

Enda saken som jag inte kommit på än är frukosten på jobbet dom veckorna jag jobbar förmiddag.  börjar kl 6 på morgonen och brukar äta ett par mackor runt 07.00

Eftersom jag inte kan laga nån mat så funderar jag på att synda just vid frukosten och äta typ 2st knäckebröd med keso och en kvarg. Det klarar jag mig på fram till kl 10 då jag äter min lunch. 

 

som sagt blir det ju inte helt strikt men tror att funkar bra ändå.

 

kommer förresten inte väga mig innan nu då det blir en extra press bara. Har dock mätt midjan idag, det är ju ändå det som betyder något :)

 

wish me luck :)



#2384

Postad 05 augusti 2018 - 19:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Att ersätta det mesta av bröd, pasta, potatis, ris och andra spannmålsprodukter med grönsaker och i viss mån frukt samt att minimera alkohol, glass, godis och snacks brukar ha en snabb och säker viktminskningseffekt om man klarar det. Extremare varianter av LCHF är jag skeptisk till.

Redigerat av hassesolo, 05 augusti 2018 - 19:33.


#2385

Postad 05 augusti 2018 - 19:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Det går att gå upp i vikt också med LCHF.

#2386

Postad 05 augusti 2018 - 20:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att ersätta det mesta av bröd, pasta, potatis, ris och andra spannmålsprodukter med grönsaker och i viss mån frukt samt att minimera alkohol, glass, godis och snacks brukar ha en snabb och säker viktminskningseffekt om man klarar det. Extremare varianter av LCHF är jag skeptisk till.

 

 

det är lite så jag tänkt också. att inte vara FÖR strikt, men att kraftigt dra ner på just kolhydrater. Samma sak gjorde jag ju sist gång och det funkade riktigt bra. 


Det går att gå upp i vikt också med LCHF.

 

absolut, det håller jag med om.  men lättare att inte gå upp när man stryper kolhydraterna. Det är rena giftet. 



#2387

Postad 05 augusti 2018 - 20:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kolhydrater är inget gift. Man skall bara inta lagom mängd.

#2388

Postad 05 augusti 2018 - 20:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

det är lite så jag tänkt också. att inte vara FÖR strikt, men att kraftigt dra ner på just kolhydrater. Samma sak gjorde jag ju sist gång och det funkade riktigt bra. 
 

Du gick ned i vikt för att du minskat på kalorierna

#2389

Postad 05 augusti 2018 - 20:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kolhydrater är inget gift. Man skall bara inta lagom mängd.

 

det går att diskutera i all oändlighet om det är gift eller inte. med gift menar jag så klart inte ett gift som en hemlig agent sprutar i sitt offer med en spruta i halsen, men det förstod du nog ? ;)


Du gick ned i vikt för att du minskat på kalorierna

 

ja så är det nog naturligtvis. jag säger inte emot dig där. men jag tror inte att det enbart är så svart eller vitt.  En kalori från kolhydrater behöver inte bete sig exakt likadant i kroppen som en kalori från protein. 

minns jag inte fel så är det kolhydraterna som bygger fettcellerna, vilket inte proteinet gör. men som sagt minns jag inte riktigt men har för mig att det är något åt det hållet i alla fall :)



#2390

Postad 05 augusti 2018 - 21:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 
ja så är det nog naturligtvis. jag säger inte emot dig där. men jag tror inte att det enbart är så svart eller vitt.  En kalori från kolhydrater behöver inte bete sig exakt likadant i kroppen som en kalori från protein. 
minns jag inte fel så är det kolhydraterna som bygger fettcellerna, vilket inte proteinet gör. men som sagt minns jag inte riktigt men har för mig att det är något åt det hållet i alla fall :)

Kolhydrater får du energi ifrån och dom kan också omvandlas till kroppsfett. Proteiner är byggmaterial för kroppen men kan även nyttjas för energi och även omvandlas till kroppsfett. Fett ger energi och kan sparas som kroppsfett.

#2391

Postad 05 augusti 2018 - 21:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kolhydrater får du energi ifrån och dom kan också omvandlas till kroppsfett. Proteiner är byggmaterial för kroppen men kan även nyttjas för energi och även omvandlas till kroppsfett. Fett ger energi och kan sparas som kroppsfett.

 

 

det jag menar lite är att om du ligger på ett underskott, säg 1500 kcal om dagen. och bara äter kolhydrater . 1500 kcal från bara pasta,bröd, pommes, och godis,, eller om du äter 1500kcal från fisk, kött och grönsaker så tror jag inte resultatet kommer att bli den samma i slutändan. 

 

jag tror det är mer som påverkar viktuppgång/nedgång och fettförbränning än ENBART kalorier in - kalorier ut. 

men det är bara vad jag tror och tänker inte testa för att se :)



#2392

Postad 05 augusti 2018 - 21:38

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Självklart är det mer komplext än så. Att enbart tala om snabba och långsamma kolhydrater, proteiner och mättade/fleromättade fetter är en förenkling. Glöm heller inte vitaminer och mineraler.

Ligger du på ett underskott men har ”dålig” kosthållning mår du såklart sämre än om du har en ”god” kosthållning. Du går dock självklart ner i vikt eftersom du ligger på ett underskott.

#2393

Postad 05 augusti 2018 - 21:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

det jag menar lite är att om du ligger på ett underskott, säg 1500 kcal om dagen. och bara äter kolhydrater . 1500 kcal från bara pasta,bröd, pommes, och godis,, eller om du äter 1500kcal från fisk, kött och grönsaker så tror jag inte resultatet kommer att bli den samma i slutändan. 
 
jag tror det är mer som påverkar viktuppgång/nedgång och fettförbränning än ENBART kalorier in - kalorier ut. 
men det är bara vad jag tror och tänker inte testa för att se :)

Det viktiga är att äta en balancerad kost med rätt andel av fett, kolhydrat och protein. Rätt mängd kolhydrat och fett som bränsle och rätt mängd protein för underhåll av muskler, hud etc. Onödigt att använda protein som bränsle.

#2394

Postad 05 augusti 2018 - 21:40

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Precis, en varierad kosthållning är det nog att föredra.

#2395

Postad 05 augusti 2018 - 21:46

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Prova att fasta om du inte testat det. Det finns flera varianter, jag brukar hålla mig till en eller två måltider per dag. Skippar frukost och ibland även lunch. Överskott över tid är det som gör att man går upp i vikt. Sedan är vi alla olika och har varierande förutsättningar precis som med allt annat.

#2396

Postad 05 augusti 2018 - 21:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Det är inte så lätt att få i sig kalorierna om man bara äter protein och fett. Det är inga problem att få i sig 1000 kcal genom ett hamburgermeal med pommes och läsk eller en nomalstor pizza. Värre om man skall få i sig samma kalorimängd genom t.ex. enbart ryggbiff. Då krävs 800 gram ryggbiff.
http://www7.slv.se/S...FoodDetails/946

Redigerat av Buddypresley, 05 augusti 2018 - 22:06.


#2397

Postad 06 augusti 2018 - 00:47

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Eller 200gram ryggbiff och typ 100g hemmagjord bea, mmm ;)

 

Håller dock med andreassofus om att kolhydrater är ett slags gift, i den bemärkelsen att det - för mig - ger en.. omättnad?... Eller ett sug eller möjlighet att äta mer. Rymma mer utan att bli mätt? Eller nånting ditåt. Jag äter lätt upp 300 gram (okokt vikt) pasta själv, med ketchup och någon påse farfars köttbullar om jag har en sån dag...

Pang, 1700 kalorier; och rätt många gram kolhydrater...

 

Äter jag däremot bara delikatessbullarna är jag inte alls lika benägen att äta "mer", utan kanske till och med är nöjd med inte riktigt hela påsen, utan kanske typ 250-300gram köttbullar. Tjohej, då blev det bara typ 6-700 kalorier... Det tycker jag är det svåra med kolhydrater; att det föder mer ätande under måltiden.

Sen är jag väl rätt extrem när det gäller matmängd osv, och det är ett ärligt talat ett under att jag ser ut som jag gör, och inte som Adam Alsing, Edward Blom eller Kisenosato Yutaka; men det skyller jag på stor mängd träning i ungdomsåren (=relativt stor muskelmassa) och en ämnesomsättning som från grunden antagligen är exceptionellt hög.

 

Semestern har varit exceptionellt i år iom att man inte orkat laga mat överhuvudtaget, utan bara ätit rostade mackor; digestivekex med ost och mjölk; glass eller kräm.. de dagar man orkat äta så har det blivit Billys, skrovmål och hämtpizza.... Det vart ju inte att grilla heller :)

 

Så det blir som för Andreassofus för mig också; dags att kapa kolisarna ett ta, framförallt för att slanka ner magen och lugna tarmarna en stund. 

 

Nåväl:

Frukosttips kan du testa på yoghurtkvarg från skånemejerier? 3% kolhydrater, 8% protein, 1% fett. Dyrt förvisso, men under en viss period kanske? Brukar ta det till frukost när tiden är knapp. Hyvlar ner två bananer för att få något att tugga på, bara.



#2398

Postad 06 augusti 2018 - 08:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Om man behöver energi och kroppen har bara proteiner och fett att tillgå så omvandlas dessa till kolhydrater.

#2399

Postad 06 augusti 2018 - 11:19

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Om man behöver energi och kroppen har bara proteiner och fett att tillgå så omvandlas dessa till kolhydrater.

Kolhydrater kan inte bildas i kroppen av fettsyror utan bara av en glycerolmolekyl som kommer med triglyceriden med födan!!



#2400

Postad 06 augusti 2018 - 12:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Kolhydrater kan inte bildas i kroppen av fettsyror utan bara av en glycerolmolekyl som kommer med triglyceriden med födan!!

För att kroppen skall få bränsle från fett så omvandlas det till sockerarter, eller?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.