Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

koppla 2 st slutsteg till en bas?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 april 2010 - 15:57

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hej!
jag undrar om man kan koppla 2 st slutsteg till en bas, jag har en Logitech z-5500
(vilket är ett högtalar system med en 10 tums bas). Det är ju redan ett slutsteg i kopplat men jag undrar nu om jag kan borra ett hål i baslådan och genom det hålet koppla in ett slutsteg som man har i en bil, alltså ha dubbla kablar på basens +- poler... ett +- till bil slutsteget och dom nuvarande ikopplade kablarna. Jag vill kunna förflytta det från mitt rum och in till bilen, Finns det kanske ett annat sätt?

#2

Postad 21 april 2010 - 18:11

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Den basen lär INTE spela på bra i din bil.

MEn rent praktiskt gåt det så sett iom att den inbyggda förstärkaren ej är aktiv när du har bilsteget inkopplat.

Men mitt tips är att skaffa en bas avsedd att användas i bil istället.

#3

Postad 21 april 2010 - 19:06

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Det lättaste är väl att klippa sladden efter trafot, köra med de in byggda steget som det är. (Om den går via DC 12-14V)

Fast den basen är ingen höjdare hemma och kommer säker bli ännu sämre i bilen. Köp en annan bas som Lonefox säger!

#4

Postad 21 april 2010 - 19:20

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Den basen lär INTE spela på bra i din bil.

MEn rent praktiskt gåt det så sett iom att den inbyggda förstärkaren ej är aktiv när du har bilsteget inkopplat.

Men mitt tips är att skaffa en bas avsedd att användas i bil istället.



Det lättaste är väl att klippa sladden efter trafot, köra med de in byggda steget som det är. (Om den går via DC 12-14V)

Fast den basen är ingen höjdare hemma och kommer säker bli ännu sämre i bilen. Köp en annan bas som Lonefox säger!


Okej, vad är trafot? är det den dära 230v sladden med 2 intag, hur ska man kunna koppla in det nuvarande slutsteget som sitter på? det finns ju ej nå Rca intag/uttag på de, tänkte bara ha denna som en temporär bas, ska beställa ett 5-kanals slutsteg och det kostar 2499kr det är en Mds D6
har liksom inte så stor ekonomi just nu, efter slutsteget så ska jag spara till ett främre högtalar set, ska så småningom fixa nytt ljud runt hela bilen, men ville som sagt ha nåt som ger lite mer dunk under tiden då jag sparar till nytt ljud fram i bilen...

#5

Postad 21 april 2010 - 23:28

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej.. Trodde du hade ett extern trafo "en svart dosa". Okej inga RCA heller....humm....

Det en polare gjorde till mig för att få ljud i bilen tillfälligt var att klippa efter trafot "svart dosan" (Och uppmätt att den drivdes på DC 13V) Sedan kopplade ha det till batteriet, sedan en MP3 som musikspelare. Han hade något 2,1 system.


Men annanrs kan du om du vill koppla till slutsteg. Koppla ur + och - kablen på basen dra nya kablar ut igenom basreflexporten sedan till steget.

Jag skulle dock inte rekomender något ifrån MDS heller. Om jag får tipsa skulle jag kolla på DLS CA51 om jag var du. Där har du mer pulver samt ärligt watt!

#6

Postad 22 april 2010 - 07:12

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Okej.. Trodde du hade ett extern trafo "en svart dosa". Okej inga RCA heller....humm....

Det en polare gjorde till mig för att få ljud i bilen tillfälligt var att klippa efter trafot "svart dosan" (Och uppmätt att den drivdes på DC 13V) Sedan kopplade ha det till batteriet, sedan en MP3 som musikspelare. Han hade något 2,1 system.


Men annanrs kan du om du vill koppla till slutsteg. Koppla ur + och - kablen på basen dra nya kablar ut igenom basreflexporten sedan till steget.

Jag skulle dock inte rekomender något ifrån MDS heller. Om jag får tipsa skulle jag kolla på DLS CA51 om jag var du. Där har du mer pulver samt ärligt watt!


okejokej, Jag får tänka på saken, DLS CA51 var ju lite dyrare... och den hade bara 5 kanaler, vill ju kunna ha i framtiden 2 st 12", men vad skulle du ta 2 st 12" eller en bas på 18"? skulle det kanske gå att köpa ett 5-kanals och sen ett monoblock till en till bas? detta kommer sitta i en Mitsubishi Carisma -00

#7

Postad 22 april 2010 - 09:49

Unregistered4f69794e
  • Unregistered4f69794e
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Om du planerar att driva fram+baksystem+bas, så funkar det nog med ett 5ch steg, men personligen hade jag tänkt om. Jag skulle hellre satsa på ett 4ch och driva framsystemet och basen. Baksystemet kan stereon få driva bäst den vill. Annars om framsystemet drivs på bra av stereon så hade jag absolut satsat på ett Monoblock (som jag har själv i min bil), då det är optimerat för att driva basar, oftast.

Sen skulle jag nog väntat med att slänga i allt tills jag har en ordentlig baslåda, och inte stoppa i nåt hemmapul som kanske bara låter halvdant.

Ett hett tips är att kolla efter grejer på blocket eller tradera. Kan göra bra fynd där. är du inte ute efter värsta basen typ tävlingsljud, så kan jag rekomendera GAS som budgetalternativ. Har själv en GAS Alpha 2x10 låda (gamla serien) som jag driver på med ett Rockford Fosgate P325.1 monoblock. Det pumpar tillräckligt kan jag säga. :)
Visserligen har bilens konstruktion viss betydelse för ljudet, men jag har spelat 129.7dB vid 50Hz (i en mazda 323) med den setup jag har nu.

Så har du taskig budget, köp begagnat. Det är mitt tips.
//Seb

Edit: Glöm inte att ha ordentliga kablar bara, och inte dra ström och signal på samma sida i bilen.

Redigerat av Unregistered4f69794e, 22 april 2010 - 09:50.


#8

Postad 22 april 2010 - 15:38

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Om du planerar att driva fram+baksystem+bas, så funkar det nog med ett 5ch steg, men personligen hade jag tänkt om. Jag skulle hellre satsa på ett 4ch och driva framsystemet och basen. Baksystemet kan stereon få driva bäst den vill. Annars om framsystemet drivs på bra av stereon så hade jag absolut satsat på ett Monoblock (som jag har själv i min bil), då det är optimerat för att driva basar, oftast.

Ett hett tips är att kolla efter grejer på blocket eller tradera. Kan göra bra fynd där. är du inte ute efter värsta basen typ tävlingsljud, så kan jag rekomendera GAS som budgetalternativ. Har själv en GAS Alpha 2x10 låda (gamla serien) som jag driver på med ett Rockford Fosgate P325.1 monoblock. Det pumpar tillräckligt kan jag säga. ;)
Visserligen har bilens konstruktion viss betydelse för ljudet, men jag har spelat 129.7dB vid 50Hz (i en mazda 323) med den setup jag har nu.

Så har du taskig budget, köp begagnat. Det är mitt tips.
//Seb

Edit: Glöm inte att ha ordentliga kablar bara, och inte dra ström och signal på samma sida i bilen.


okej,menar du att jag ska testa med stereon om den pallar med nya högtalare fram och bak? ett monoblock är väl bara konstruerat för 1 bas? det med kabel dragning kan jag ;) (youtube :P)

#9

Postad 22 april 2010 - 21:04

Unregistered4f69794e
  • Unregistered4f69794e
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

okej,menar du att jag ska testa med stereon om den pallar med nya högtalare fram och bak? ett monoblock är väl bara konstruerat för 1 bas? det med kabel dragning kan jag ;) (youtube :blink:)

Jag utgår från att du tänker köra med en eftermarknadsstereo. Frågan är då vad effekten ligger på. Kolla upp effekten och försök hitta högtalare som matchar den effekten någorlunda. Själv har jag ett Orion-system fram (40w nominell - 80w max) som drivs av stereon utan problem (40w/kanal). Baksystemet spelar ju mindre roll, om du inte vill spela för passagerarna, o då kan du fråga dej, hur mycket bidrar dom med egentligen? ;) Själv kör jag original bak.

Ett monoblock kan absolut driva fler än bara en högtalare. Grejen är att det bara är en kanal, dvs inte stereo. Det blir ju ungefär samma sak som att man bryggkopplar ett tvåkanalssteg till en bas. Även där är det mer frågan om effekt, och om steget pallar driva basarna. Mitt steg ligger som sagt på 325w på pappret, och basarna ligger på 300w /styck tror jag, och steget driver på båda utan problem, som sagt.

Har man ett nog kraftigt steg så kan man driva hur många basar som helst, i princip.

Bra att du kollat upp kabeldragningen. :P Jag kan tipsa om att köpa biltemas kabelsatser om du vill hålla budget nere. har en sån själv. Deras största, med ström och jordkabel på 21mm2. :D

#10

Postad 22 april 2010 - 21:09

Unregistered4f69794e
  • Unregistered4f69794e
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
http://www.blocket.s...2...m?ca=12&w=1

Där har du låda+steg dessutom. för under 4000. ;)

Vet dock inte hur han menar när han skriver att det är ett 2 kanals monoblock. ;)

#11

Postad 22 april 2010 - 21:51

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Jag utgår från att du tänker köra med en eftermarknadsstereo. Frågan är då vad effekten ligger på. Kolla upp effekten och försök hitta högtalare som matchar den effekten någorlunda. Själv har jag ett Orion-system fram (40w nominell - 80w max) som drivs av stereon utan problem (40w/kanal). Baksystemet spelar ju mindre roll, om du inte vill spela för passagerarna, o då kan du fråga dej, hur mycket bidrar dom med egentligen? ;) Själv kör jag original bak.

Ett monoblock kan absolut driva fler än bara en högtalare. Grejen är att det bara är en kanal, dvs inte stereo. Det blir ju ungefär samma sak som att man bryggkopplar ett tvåkanalssteg till en bas. Även där är det mer frågan om effekt, och om steget pallar driva basarna. Mitt steg ligger som sagt på 325w på pappret, och basarna ligger på 300w /styck tror jag, och steget driver på båda utan problem, som sagt.

Har man ett nog kraftigt steg så kan man driva hur många basar som helst, i princip.

Bra att du kollat upp kabeldragningen. :P Jag kan tipsa om att köpa biltemas kabelsatser om du vill hålla budget nere. har en sån själv. Deras största, med ström och jordkabel på 21mm2. :blink:


HU, lämnar alldrig 40W, ta hälften och lite mindre :D Men det duger helt klart att driva ett par bakhögtalare med.

Sedan får man tänka att 2st basar kan vara att föredar, om man vill ha mer effekt ur steget. Paralellkopplar du får man ser impedansen, och om de är ett schyst steg lämnar den de dubbla. (4ohm, -2ohm) Dessutom kan du lirar högre med 2st eftersom känsligheten höjs, vilket bidrar att du behöver mindre effekt, så fler behöver inte betyda mer effekt... ;)

Sedan har jag hört att biltemas 21cm2 är uppmätta till 25cm2. Dessa är heltklart att föredara, betala inte mer iaf!! Jag kör med 50cm2 i min bil till ett DLS CA12, DLS CA41.


De han menar med 2-kanlas monosteg är nog att den har 2st terminaler som är parallel kopplade.

#12

Postad 22 april 2010 - 22:54

Unregistered4f69794e
  • Unregistered4f69794e
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

HU, lämnar alldrig 40W, ta hälften och lite mindre :P Men det duger helt klart att driva ett par bakhögtalare med.

Sedan får man tänka att 2st basar kan vara att föredar, om man vill ha mer effekt ur steget. Paralellkopplar du får man ser impedansen, och om de är ett schyst steg lämnar den de dubbla. (4ohm, -2ohm) Dessutom kan du lirar högre med 2st eftersom känsligheten höjs, vilket bidrar att du behöver mindre effekt, så fler behöver inte betyda mer effekt... ;)

Sedan har jag hört att biltemas 21cm2 är uppmätta till 25cm2. Dessa är heltklart att föredara, betala inte mer iaf!! Jag kör med 50cm2 i min bil till ett DLS CA12, DLS CA41.


De han menar med 2-kanlas monosteg är nog att den har 2st terminaler som är parallel kopplade.

Jaa men självklart.. så måste det vara. Är ju likadant på mitt steg. :blink:

jo impedansen har ju betydelse såklart, och jag vet att man inte ska stirra sej blind på effekten, men det brukar vara bra att matcha någorlunda, vad jag förstått. ;) Man måste ju absolut se till så att steget är stabilt i den impedans man hamnar på när man kopplar in högtalarna.

Trevligt att biltemakabeln är större än dom säger. :D hade jag inte hört förut..

#13

Postad 23 april 2010 - 15:06

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Ändrade planer! gjorde ny tråd igår och tänkte ej på att jag kunde ta upp det i denna tråd(osmart som man är) men jag skriver in det jag skrev i den nya tråden till denna, sen får väl en administratör radera den nya tråden...

ska köpa en Mitsubishi carisma -00 av mina föräldrar i sommar, tänkte då införskaffa mig en baslåda med bra tryck i,
hade tänkt mig ett baspaket med baslådan KICKER DESPK12, är det ett bra nybörjar kit? det är en sak jag undrar över, hur vet man hur stor låda som är bäst till bilen ? hur räknar man ut det?
Om nån har tips till ett bättre system för ca 4000kr,men inte över 4000kr,kanske nån hundring men då ska det vara värt det!,så skulle jag vara mycket tacksam! ;)

Fakta slutsteg:
Modell: Kicker DX3002
Uteffekt RMS 2 Ohm Stereo: 150W x 2
Uteffekt RMS 4 Ohm Stereo: 75W x 2
Uteffekt RMS 4 Ohm Bryggkopplat : 300W
Längd 21.1 cm
Bredd 38.1 cm
Höjd 5.4 cm
Frekvensomfång 20Hz-20kHz; +0, -1dB
Ingångskänslighet Högnivå 250mV-10V, Lågnivå 125mV-5V
Signal/brus >95dB, a-vägt
Aktivt delningsfilter 18dB/Octav 100Hz högpass, 80Hz lågpass
KickEQ Boost: 9dB vid40Hz
Bifogad fil  DESPK12_3723.jpg   41,55K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av cyrtax, 23 april 2010 - 15:42.


#14

Postad 24 april 2010 - 07:37

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Tycker att du börjar i fel ände (vilket iofs inte är ovanligt i början) med bas.

Skaffa ett vettig steg och framsystem för 4K istället.
Efter det jobbar du vidare på basen.
Basen skall anpassas efter framsystemet och inte tvärtom om man är ute efter BRA ljud och inte mkt.

Men är du bara ute efter dunka dunka vid korvkiosken så kan du börja med basen ;)

Det paketet är helt ok.

#15

Postad 01 maj 2010 - 23:42

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Tycker att du börjar i fel ände (vilket iofs inte är ovanligt i början) med bas.

Skaffa ett vettig steg och framsystem för 4K istället.
Efter det jobbar du vidare på basen.
Basen skall anpassas efter framsystemet och inte tvärtom om man är ute efter BRA ljud och inte mkt.

Men är du bara ute efter dunka dunka vid korvkiosken så kan du börja med basen :(

Det paketet är helt ok.


okej, ha jag är väl på jakt efter båda delarna :) men vill ju helst ha dunka dunka ^^ men vad för steg och hur mycket skulle jag lägga ner på det ? sen med högtalare i främre delen? spelar det nån roll om det är koaxial högtalare? blir det mer dunk utan diskant i samma enhet?

jag märkte här om dagen att högtalarna bak i bilen var kassa! dom kom ej ner i bas registret som jag ville att dom skulle göra.

Så du tycker det är mera värt att köpa ljud runt bilen först och sen en bas? ska man då köpa ett 4ch slutsteg till högtalarna runt i bilen och sen till basen ett monoblock?? haha många frågor på samma gång, hoppas du fattar....

#16

Postad 02 maj 2010 - 18:41

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Nej.

Jag tycker det är bäst att börja fram.

Ett vettigt framsystem som är bar (främst stabilt) monterat kommer man längre med än vad folk tror.
När man fått fason på den biten är det dags för bas.

I MIN värld så skall basen anpassas efter framsystemet och mest finnas för att fylla ut.
Medans andra vill ha MKT bas och skiter i hur exakt och välspelande den är...bara basen spelar MYCKET.....*skakar på huvudet* :(


Sedan angående stegval så finns det en uppsjö med kombinationer man kan köra.

Själv kör jag den smidiga vägen med 5-kanalsteg i båda bilarna.
Den billiga riggen får nöja sig med ett Audison SRx 5 som driver Amega Q-Cox 350 + 6"-middar fram och en 8" bas bak.

Den dyra riggen består av ett Audison LRx som drivkraft till Focal K2 Power 130KR och en 8" bas (sitter just nu i dne billiga riggen då en riktigt bra fin bas skall inhandlas i sommar)

Allt delat aktivt i båda riggarna.

Koaxial eller komponent beror mkt på VILKA man kikar på.
Beror mkt på konstruktionen och filtren och vad de valt för komponenter.
Som vanligt får man vad man betalar för.

Min billiga rigg ligger runt 15K och den duger......
Min dyrare rigg kommer ligga på 35K på ett ungefär när man är klar med den...

#17

Postad 02 maj 2010 - 19:13

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Nej.

Jag tycker det är bäst att börja fram.

Ett vettigt framsystem som är bar (främst stabilt) monterat kommer man längre med än vad folk tror.
När man fått fason på den biten är det dags för bas.

I MIN värld så skall basen anpassas efter framsystemet och mest finnas för att fylla ut.
Medans andra vill ha MKT bas och skiter i hur exakt och välspelande den är...bara basen spelar MYCKET.....*skakar på huvudet* :)


Sedan angående stegval så finns det en uppsjö med kombinationer man kan köra.

Själv kör jag den smidiga vägen med 5-kanalsteg i båda bilarna.
Den billiga riggen får nöja sig med ett Audison SRx 5 som driver Amega Q-Cox 350 + 6"-middar fram och en 8" bas bak.

Den dyra riggen består av ett Audison LRx som drivkraft till Focal K2 Power 130KR och en 8" bas (sitter just nu i dne billiga riggen då en riktigt bra fin bas skall inhandlas i sommar)

Allt delat aktivt i båda riggarna.

Koaxial eller komponent beror mkt på VILKA man kikar på.
Beror mkt på konstruktionen och filtren och vad de valt för komponenter.
Som vanligt får man vad man betalar för.

Min billiga rigg ligger runt 15K och den duger......
Min dyrare rigg kommer ligga på 35K på ett ungefär när man är klar med den...


Håller helt med!

Vad blir det för bas då...? :(

#18

Postad 03 maj 2010 - 18:26

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Nej.

Jag tycker det är bäst att börja fram.

Ett vettigt framsystem som är bar (främst stabilt) monterat kommer man längre med än vad folk tror.
När man fått fason på den biten är det dags för bas.

I MIN värld så skall basen anpassas efter framsystemet och mest finnas för att fylla ut.
Medans andra vill ha MKT bas och skiter i hur exakt och välspelande den är...bara basen spelar MYCKET.....*skakar på huvudet* :P


Sedan angående stegval så finns det en uppsjö med kombinationer man kan köra.

Själv kör jag den smidiga vägen med 5-kanalsteg i båda bilarna.
Den billiga riggen får nöja sig med ett Audison SRx 5 som driver Amega Q-Cox 350 + 6"-middar fram och en 8" bas bak.

Den dyra riggen består av ett Audison LRx som drivkraft till Focal K2 Power 130KR och en 8" bas (sitter just nu i dne billiga riggen då en riktigt bra fin bas skall inhandlas i sommar)

Allt delat aktivt i båda riggarna.

Koaxial eller komponent beror mkt på VILKA man kikar på.
Beror mkt på konstruktionen och filtren och vad de valt för komponenter.
Som vanligt får man vad man betalar för.

Min billiga rigg ligger runt 15K och den duger......
Min dyrare rigg kommer ligga på 35K på ett ungefär när man är klar med den...


Okej, så jag ska satsa på ett 4-kanals slutsteg som kommer att driva främre delen av bilens ljud och sedan basen? då låter jag min stereo sköta dom bakre? för jag MÅSTE byta bakre högtalare dom var verkligen kassa...

haha då är du ett riktigt ljud freak? :) lägger ut 35k till endast ljud^^ blir nog mycket dunk i den ;) gillart!

Redigerat av cyrtax, 03 maj 2010 - 18:29.


#19

Postad 06 maj 2010 - 19:48

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Skulle detta system fungera och skulle min spelare palla detta? jag är så himla dålig på w rms och sånt... fattar inte riktigt detta med watt...


Det står på spelaren "MOSFET MAX 50W x 4 CH" jag har tänkt att köpa ett slutsteg senare, då jag har tajt med cash just nu till detta ändamål...

Redigerat av cyrtax, 06 maj 2010 - 21:47.


#20

Postad 08 maj 2010 - 11:16

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Kan inte svara för hur Powerbass-grejerna låter.

Men dina 4x50W via mosfetförstärkare är INTE mkt att hänga i granen.
Kanske 10-12 användbara watt om man har tur......

#21

Postad 08 maj 2010 - 14:23

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Men dina 4x50W via mosfetförstärkare är INTE mkt att hänga i granen.
Kanske 10-12 användbara watt om man har tur......


10-12wrms som låter apeshit jämfört med ett _bra_ slutsteg som lämnar samma effekt eller mer

#22

Postad 08 maj 2010 - 17:56

cyrtax
  • cyrtax
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Kan inte svara för hur Powerbass-grejerna låter.

Men dina 4x50W via mosfetförstärkare är INTE mkt att hänga i granen.
Kanske 10-12 användbara watt om man har tur......


som sagt, jag är väl medveten om att det ej kmr vara det bästa ljudet ifrån dem, men jag SKA köpa ett 4-ch slutsteg i sommar.... ville bara veta om det gick att få in dom....



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.