Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När går bluray om DVD?

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Årtal för blurays dominans (147 medlem(mar) har röstat)

När tror du Bluray har mer än 50 % av färsäljningen av film?

  1. 2010 (7 röster [4.70%])

    Procent av omröstning: 4.70%

  2. 2011 (38 röster [25.50%])

    Procent av omröstning: 25.50%

  3. 2012 (50 röster [33.56%])

    Procent av omröstning: 33.56%

  4. 2013-2015 (30 röster [20.13%])

    Procent av omröstning: 20.13%

  5. 2016-2020 (6 röster [4.03%])

    Procent av omröstning: 4.03%

  6. Aldrig (18 röster [12.08%])

    Procent av omröstning: 12.08%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 29 juni 2009 - 19:35

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
http://www.tvweek.co...urge_starts.php

Är bluray fortfarande i startgroparna eller är det på väg att över mer och mer? När kan vi förvänta oss att bluray dominerar bland filmhyllorna och skickar DVD till det förgångna?

Jag är nyfiken på vad ni tror :)

Redigerat av Unregistered6df60672, 20 juli 2009 - 17:34.


#2

Postad 29 juni 2009 - 19:36

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Jag skulle personligen aldrig köpa en DVD när det finns bättre kvalitet på marknaden. Tycker priserna är väldigt bra nu på BD. Kommer ihåg när jag började köpa dvd filmer när dom kostade 299kr. =/

#3

Postad 29 juni 2009 - 19:41

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Jag gissar på att Blu-ray aldrig kommer bli större än DVD. :)
Nedladdningstjänster kommer säkert ta över den lilla plastbitens funktions som mediaspridare framöver...

Smidigare och mer miljövänligt.

#4

Postad 29 juni 2009 - 20:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Lite info från hur försäljningen går i USA. Läste att nu backar inte Toshiba längre,dom kan inte sitta still längre angående blu-ray.

15-21 juni
Total revenue from BD sales was $20.80 million, up 218.74% from the same week last year. DVD revenue was $234.00 million, up 37.35% year-on-year.

BD accounted for 8.2% of total packaged-media sales revenue.

Redigerat av jonasprivate, 29 juni 2009 - 20:20.


#5

Postad 29 juni 2009 - 21:07

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
Nedladdning av film kommer säkerligen ta över i DVD inom en snar framtid av de som prioriterar pris gentemot kvalitet och vill behålla SD-standard.

För Blu Ray tar det längre tid innan nedladdningar tar över för de som vill ha HD-standard, då det behövs snabbare bredband än vad som är tillgängligt för gemene man i världen idag, starkare datorer och större hårddiskar (som har längre hållbarhetstid än dagens hårddiskar som håller 2-4 år i snitt).

#6

Postad 30 juni 2009 - 04:26

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Det finns en Dedikerad hemsida vid namn Blu-ray stats.com
Den presenterar statistik över marknadsandelen efter uppgift ifrån Neilsen Videoscan och gäller endast inom den amerikanska marknaden,men det kan ju ändå va intressant att se hur utveklingen artar sig framöver.Just nu den sista tiden ligger den på ca ~13% och guppar upp och ner vecka för vecka.Mycket annan intressant information finns där oxå,rekomenderas för den som är nyfiken,och i England rör det oxå på sig :)

#7

Postad 30 juni 2009 - 05:50

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Jag gissar på att Blu-ray aldrig kommer bli större än DVD. :)
Nedladdningstjänster kommer säkert ta över den lilla plastbitens funktions som mediaspridare framöver...

Smidigare och mer miljövänligt.


Jag håller med dig, men inte helt. För att ladda ner blue ray kvalitet på ljud och bild har i alla fall jag och de flesta för låg hastighet på sitt bredband för att detta alternativ skall vara smidigt. Dessutom vill i alla fall jag ha ett schysst fodral. Inte bara en fil. Men smidiga hyrfilmsladdingar även för blue ray kommer säkert finnas när bredbandet är snabbare, men det kommer ta tid.

Jag har vant mig vid kvaliten på blue ray nu, på min 52-tums LCD och ljudmässigt med true HD och DTS-HD. DVD är föråldrat för en prylgalning som mig och jag köper enbart blue ray numera. Tycker att mellan 100 - 179 kronor är ett perfekt pris för en ny blue ray titel. Dit har vi inte kommit än, men hoppas. Enstaka nya titlar finns faktiskt i denna prisklass redan. Vilket visar att priserna ändå sjunkit lite.

#8

Postad 30 juni 2009 - 12:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0
Det bästa vore nog om Bluray behöll marknadsandelen det har nu.

Ett format som blir mer mainstream drabbas av "alla ska gilla det" fenomenet. Se bara på brusreduceringen i många filmer på sistone. Inte kul.

DVD kan ersättas gradvis med downloads. Med MPEG-4/AVC-liknande codec kan man få samma bildkvalitet med mindre än halva bitraten (MPEG-2 som DVD använder är mycket sämre än moderna codecs). Fungerande downloads med DVD-kvalitet är realistiskt inom en snar framtid, till skillnad från Bluraykvalitet som inte kommer att nås på många år än.

Bluray för film/hembioentusiaster, och downloads till den stora massan som bryr sig mindre om bästa möjliga kvaltet.

#9

Postad 30 juni 2009 - 18:03

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Det jag märker när jag går till vissa butiker är att hyllorna med bluray ökar, sen vet jag inte hur många som köper dessa. Jag känner mig lite ensam när jag bläddrar igenom fodralen på en sån hylla. Men med en platt- TV och efter att ha vant mig vid bluraykvalité kan jag inte köpa DVD längre såvida det inte är något som jag inte har så höga krav på, typ handtecknad film.

Det jag ser är att DVD börjar bli väldigt billigt så jag börjar misstänka att de vill sälja slut på DVD nu för att öka bluraysortimentet men det är enbart en spekulation. Det kan dock få en motsatt effekt kortsiktigt då man märker att blurayfilm i vissa fall kostar dubbelt så mycket så man köper det inte.

#10

Postad 19 juli 2009 - 11:49

Unregistered1121
  • Unregistered1121
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Jag tror absolut inte på att nerladdningsbar film kommer ersätta filmer på skiva. Aldrig. Precis som internet inte ersätter bibliotek och tidningar eller ens utskick av räkningar och fakturor, m.m. Eller att nerladdning av musik inte ersätter CD-skivan eller ens vinylen.
Det kommer alltid finnas de (oss) som föredrar film och musik (eller kultur öht) i "hårdformat". Nerladdat är tråkigt och saknar "personlighet", i min mening. Jag kan (teoretiskt) ha hur många tusen filmer på datorn som helst, men dels kan datorn krascha ihop så jag förlorar filmerna och dels så ser det mycket finare ut att ställa upp mina filmer i hyllor!

Hursom. Det kommer nog ta väldigt lång tid innan BD har större marknad än DVD för att utbudet är så väldigt lågt. Det är ju tusentals toppfilmer som ännu inte finns på BD och sakta går det.
Sen är priserna något höga också. Ingen ny film borde få kosta mer än 179:- om det inte är en bra SE-utgåva.
Jag som har 800+ DVD-filmer redan känner inte direkt för att köpa alla dessa på BD, även om jag kommer uppgradera mina favoriter - eftersom kvaliteten är så mycket bättre på BD...!

För övrigt: död åt detta tramset med regioner!!

#11

Postad 19 juli 2009 - 15:57

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Det bästa vore nog om Bluray behöll marknadsandelen det har nu.

Ett format som blir mer mainstream drabbas av "alla ska gilla det" fenomenet. Se bara på brusreduceringen i många filmer på sistone. Inte kul.

DVD kan ersättas gradvis med downloads. Med MPEG-4/AVC-liknande codec kan man få samma bildkvalitet med mindre än halva bitraten (MPEG-2 som DVD använder är mycket sämre än moderna codecs). Fungerande downloads med DVD-kvalitet är realistiskt inom en snar framtid, till skillnad från Bluraykvalitet som inte kommer att nås på många år än.

Bluray för film/hembioentusiaster, och downloads till den stora massan som bryr sig mindre om bästa möjliga kvaltet.


Jag både håller med dig och inte håller med dig. Om BD inte ökar sin marknadsandel är risken att prisnivån ligger kvar som den gör, även om det på senare tid inte är alls lika dyrt som det en gång var. Men, det vore samtidigt ganska trevligt om man t.ex på ICA kunde sno med sig en packe "3 för 99kr" när man ändå är och handlar mat och inte måste jaga i Englad osv för att komma ner i rimliga priser. Risken är ju som du säger att för att tilltala den stora massan kräva massa DNR och annan skit för att gemeneman ska tycka att det ser bra nog ut. Dock så verkar ju detta bli vanligare och vanligare redan nu. Titta bara på Patton, George C Scott ser ju ut som om han vore med i en L'oréal reklam :P.

#12

Postad 20 juli 2009 - 07:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Gissar nog oxå "aldrig" alternativt "då båda formaten är så pass små att det är whatever". :P

Ang internet delivery så verkar ju treden inte alls gå mot downloads utan mot streaming. Streaming i DVD-kvalité alternativt, antar jag, bra HD (men inte "BD bra") kommer ju via Voddler t.ex. och den typen av tjänster lär åka om BD i popularitet hos den stora massan så det bara sjunger om det.

Men. För dem som faktiskt vill äga ett ex av en film samt för den som vill ha maximal bild och ljudkvalité så tror jag BD kommer hålla väldigt länge. Det är möjligt att det inte är såå många som prioriterar ovanstående men jag hoppas att det är tillräckligt många för att det redan ganska stora BD-utbudet ska bli bara större och fortsätta vara uppdaterat för en lång tid framöver.

Personligen tror jag det finns plats för flera format på markanden. Folk tenderar tänka så förbannat svart och vitt och bara tjata om den ene och den andres död. Jag hoppas vi får flera format som kompleterar varandra så man kan välja fritt beroende på tillfälle. Det finns helt klart filmer jag vill äga i AAA-kvalité samtidigt som det finns filmer som jag mer än väl nöjjer mig med att se en gång i ok eller hyffsad kvalité. Valfrihet och mångfald - det rösta jag för, inte död hit och dit. :)

Eller har jag missat nått? Finns det eller snackas det nått om nån download-tjänst av HD att tala om?

Redigerat av pacman, 20 juli 2009 - 07:31.


#13

Postad 20 juli 2009 - 10:25

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Gissar nog oxå "aldrig" alternativt "då båda formaten är så pass små att det är whatever". :P

Glömde ta med "aldrig" men det känns så märkligt att alla skaffar sig platt-Tv utan att använda den till HD såvida man inte har Hd box.

Ett skifte tar tid så jag tycker nog bluray kommer gå om så småningom, men dvd kommer säkert att finnas kvar länge till eftersom man kan spela dvd i blurayspelaren...
Det finns ingen risk inom de närmsta 10 åren att dvd helt dör ut som vhs har gjort.

#14

Postad 20 juli 2009 - 12:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Inte förrän branchen bestämmer sig för att stänga DVD och gynna BD med bättre priser och utbud.
De flesta konsumenter tycker trist nog att "DVD-kvalitet" är nåt bra. De slutade köpa VHS för nåt år sen, men bara för att utbudet blev dåligt.

#15

Postad 20 juli 2009 - 13:03

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Glömde ta med "aldrig" men det känns så märkligt att alla skaffar sig platt-Tv utan att använda den till HD såvida man inte har Hd box.

Att folk skaffar platt-TV är väl inget konstigt. Den är lättare, tar mindre plats och dessutom finns inget annat alternativ när tjocktv'n går sönder.

Personligen tror jag aldrig BD går om DVD. För väldigt många människor är priset betydligt viktigare än kvaliteten. Snarare så tror jag att nedladdning (och då förhoppningsvis laglig sådan) tar över. Men jag tror (eller kanske hoppas) att DVD och BD har många år kvar. Om det sedan kommer något fysiskt media efter BD kan ju bli intressant att se. Att det kommer diskar med större kapacitet är nog ingen tvekan om men om t ex filmbranschen hänger på det är ju en annan sak.

Bekväm nedladdning till vettigt pris tror jag kan konkurrera ut hyrfilmen. Köper man filmen så tror jag att man ofta vill ha ett fysiskt media. Och vill man inte ha media kanske man kan hämta den på hyrservern med "oändlig" licens till ett högre pris.

#16

Postad 20 juli 2009 - 16:44

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Att folk skaffar platt-TV är väl inget konstigt. Den är lättare, tar mindre plats och dessutom finns inget annat alternativ när tjocktv'n går sönder.

Personligen tror jag aldrig BD går om DVD. För väldigt många människor är priset betydligt viktigare än kvaliteten. Snarare så tror jag att nedladdning (och då förhoppningsvis laglig sådan) tar över. Men jag tror (eller kanske hoppas) att DVD och BD har många år kvar. Om det sedan kommer något fysiskt media efter BD kan ju bli intressant att se. Att det kommer diskar med större kapacitet är nog ingen tvekan om men om t ex filmbranschen hänger på det är ju en annan sak.

Bekväm nedladdning till vettigt pris tror jag kan konkurrera ut hyrfilmen. Köper man filmen så tror jag att man ofta vill ha ett fysiskt media. Och vill man inte ha media kanske man kan hämta den på hyrservern med "oändlig" licens till ett högre pris.

Kan hålla med om att platt tv är smidigare.
Vill jag äga en film i bra kvalité blir det bluray, annars går det ju bra att beställa film genom sin digital tv. Tror inte att streaming från internet eller nedladdning blir nån hit eftersom bluraykvalité kräver mycket data, men vi får väl se.

Redigerat av Unregistered6df60672, 20 juli 2009 - 16:46.


#17

Postad 20 juli 2009 - 16:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
ALDRIG !
Blir mitt svar.

Baserat på att genomslaget skulle ske i en tid då vi går mot nya tekniker.

Pacman är inne på samma linje som mig. Det handlar inte om ilegal nerladdning heller.

Movie on demand kommer allt mer och snart har vi det som standard i våra tv apparater

Vilken svensson/johnson/wong eller vad de nu heter i våra olika världsdelar går o köper
en skiva eller hyr .. när det räcker med att trycka på en knapp på fjärren.

Jag vill ha Blu Ray kvalité men får nog vika mig för att större delen av världen aldrig ens
kommer att se en film på blu ray

Dvd - blu ray kommer att gå hand i hand i ett antal år framöver, men kommer sedan att
bli ett minne blott. Om ca 5 år snurrar inte ett "minne" varför då låta en skiva snurra ?

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 juli 2009 - 16:57.


#18

Postad 20 juli 2009 - 16:58

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Inte förrän branchen bestämmer sig för att stänga DVD och gynna BD med bättre priser och utbud.
De flesta konsumenter tycker trist nog att "DVD-kvalitet" är nåt bra. De slutade köpa VHS för nåt år sen, men bara för att utbudet blev dåligt.

Just det, när det inte längre finns DVD att köpa

#19

Postad 20 juli 2009 - 17:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Just det, när det inte längre finns DVD att köpa


Det kommer att ske samtidigt som med blu ray

Maveric

#20

Postad 20 juli 2009 - 17:28

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Om ca 5 år snurrar inte ett "minne" varför då låta en skiva snurra ?


Det lät ungefär likadant för fem år sedan och vad är vi nu? Jag tror att man inte skall se det så svart eller vitt, det ena utesluter inte det andra. Det kommer finnas entusiaster (och "vanligt" folk också för den delen) som vill ha ett fysiskt format. När kommer vi ha bredband som löser hd-video-on-demand? Det kommer dröja. Jag tror formaten och nedladdning kommer samexistera i måååånga, många år :ph34r:.

#21

Postad 20 juli 2009 - 17:35

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

ALDRIG !
Blir mitt svar.

Jag vill ha Blu Ray kvalité men får nog vika mig för att större delen av världen aldrig ens
kommer att se en film på blu ray

Dvd - blu ray kommer att gå hand i hand i ett antal år framöver, men kommer sedan att
bli ett minne blott. Om ca 5 år snurrar inte ett "minne" varför då låta en skiva snurra ?

Maveric


Nej så trist. :ph34r: Känns som man får stödköpa snart. Jag köpte nyss Tingeling till min dotter på bluray för 229 kr, 10 steg längre bort i affären fanns den på dvd för 99 kr, men jag vill inte ha den sämre kvalitén även om den var mkt billigare. Och jag erkänner att jag själv tittar på den :rolleyes: (filmen alltså)
Jag vill kunna gå i affär i fortsättningen för att kunna bläddra...

Nu har jag lagt till "aldrig" som alternativ så varsegoda... :rolleyes:

Redigerat av Unregistered6df60672, 20 juli 2009 - 17:43.


#22

Postad 20 juli 2009 - 17:42

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Först och främst så skulle jag anta att "våra" åsikter här inte på långa vägar speglar den stora massans åsikter eftersom här samlas det entusiaster. Den stora massan är troligtvis nöjd med DVD kvalitén då den fortfarande jämför med VHS. Vidare så är nog bildyta och sittavstånds relationen i de flesta hem sådan att man egentligen inte kommer att ha nytta utav högre upplösning. Gällande ljudet skulle jag tro att 90% använder de i tv'n inbyggda högtalarna. Med det i åtanke så framstår BD kanske för många som ett format som inte direkt känns nödvändigt ur bild/ljud kvalitets aspekt och därför kommer det antagligen ha längre startsträcka en vad DVD hade.

När det kommer till övergången ifrån ett tryckt media (DVD/BD) till att normen är att man använder sig utav ett icke box förpackat format så tror jag tyvärr att det ligger längre bort i tiden en vad vi vill tro. Detta inte på grund utav att teknologin kommer ta lång tid att utveckla utan helt enkelt att det behövs ett generations skifte. För dagens ungdom verkar det så självklart och enkelt men, det är inte dom som är de stora konsumenterna. Dagens stora massa är fortfarande till stor del vana vid att om man köper något skall man defaktor få något i handen. Så jag är övertygad om att efterfrågan kommer komma långt efter att tekniken klarar av det. Man måste ta i beaktning att många 40+ och även så lågt som 30+ inte har varken kunskap eller ork att engagera sig och den klassiska "varför laga något som inte är trasigt" inställningen kommer vara den stora bromsklossen.

Jag kanske är helt fel ute men, jag tror tyvärr inte det. Är själv 30+ och har många vänner som skyr datorer som pesten och ser dagligen kolleger som inte kan läsa ett mail utan att först ha skrivit ut det.

#23

Postad 20 juli 2009 - 18:45

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Det tog 6 år(!!) för DVD att gå om VHS (2003) och BD har bara, knappt, funnits ute i snart 3 år nu.

Så snart som folks DVD spelare börjar pajja och säljarna är smarta nog att pracka på BD spelare runt 1500:- klassen med ett "Så kan ni se BÅDE DVD och det nya HD formatet Blu-Ray i samma spelare." så kommer snart vanliga DVD spelare att fasas ut i butiker och hem tillslut och Svensson sitter äntligen med en BD spelare till sin PlattTV.
Ett MÖJLIGT senario iallafall :ph34r:

Och så länge som det finns samlare där ute, och det finns MÄNGDER av oss med tanke på hur mycket DVD filmer som fortfarande säljs (även så CD skivor) trots alla domedags profetior, så kommer TROLIGTVIS fysiskt alternativ alltid finnas kvar.

Redigerat av Svante Skoog, 20 juli 2009 - 18:46.


#24

Postad 20 juli 2009 - 19:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
så länge gamla avdankade filmer släpps på blu-ray till full pris kommer blu-ray aldrig att gå om dvd, andra medier hinner ikapp istället, tex streaming och allt vad de heter, med andra ord ladda ner från någon server, lagligt eller inte låter jag vara osagt. Men inte fan ska en gamal segal film kosta 249 spänn, kanske 99.

Ett annan sak kan ju vara att folk förköpt sig på filmer, ärligt, hur många vill köpa sudden impact på blu-ray, dvd, directors cut osv.

//micke

Redigerat av fristil, 20 juli 2009 - 19:04.


#25

Postad 20 juli 2009 - 19:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

så länge gamla avdankade filmer släpps på blu-ray till full pris kommer blu-ray aldrig att gå om dvd,


Iofs, men det var samma sak när gamla katalog filmer släpptes på DVD i början till fullpris och man kunde köpa dom för 59 spänn på VHS :ph34r:

Priserna på Katalogtitlar kommer snart att droppa i pris likt på DVD och snabbt ramla in i reorna.
Fast jag ska själv erkänna att jag ifortsättningen mest kommer att upgradera stora klassikers som Alien m.m. :rolleyes:

Men vi får se, only time will tell :rolleyes:

Redigerat av Svante Skoog, 20 juli 2009 - 19:09.


#26

Postad 20 juli 2009 - 19:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Iofs, men det var samma sak när gamla katalog filmer släpptes på DVD i början till fullpris och man kunde köpa dom för 59 spänn på VHS :ph34r:

Priserna på Katalogtitlar kommer snart att droppa i pris likt på DVD och snabbt ramla in i reorna.
Fast jag ska själv erkänna att jag ifortsättningen mest kommer att upgradera stora klassikers som Alien m.m. :rolleyes:

Men vi får se, only time will tell :rolleyes:


och som jag tycker var det mycket större skillnad mellan vhs och dvd än dvd och blú-ray, speciellt på dussin filmerna som bara verkar dyka upp

//Micke

#27

Postad 20 juli 2009 - 19:31

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Jag rösta på aldrig iaf när det gäller Sverige.

Såg precis reklam på TV4 om Blu-Ray från Discshop med slogan - Ni har HDTV och BD spelare vi har filmerna!!

Till överpris tänkte jag då med ett smil på läpparna, så fort nån går in på den sidan så kommer de få en något skev uppfattning om formatet tror jag. Speciellt i rådande lågkonjuktur!!

Tror dessvärre det dröjer ett par år till innan vi hittar 2 för 199 på BD iom att bolagen kan mjölka DVD ett bra tag till lättlurade svenskar som köpt DVD nu 10 år senare.

Ja menar en gammal film med Nick Cage som heter det kan hända dig för 229 kr haha allvarligt talat finns det nåt mer patetiskt eller varför inte Nico för 249 kr. Synd att marknaden är så liten i Sverige så att bolagen måste ta ockerpriser när de kostar hälften så mkt i England.

#28

Postad 20 juli 2009 - 19:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Först och främst så skulle jag anta att "våra" åsikter här inte på långa vägar speglar den stora massans åsikter eftersom här samlas det entusiaster. Den stora massan är troligtvis nöjd med DVD kvalitén då den fortfarande jämför med VHS.


Precis vad jag försökte säga för ett par inlägg sedan, men troligtvis har man svårt att se det ur
"den stora massans" perspektiv och får tunnelseende .. när man blint lever på ett forum som detta.
( Jag gör inte så längre :ph34r: )

Man kan inte som någon påstår, sätta övergången från DVD till Blu ray i samma föhållande som
övergången från VHS till DVD.

1. Skillnaden var mycket större
2. Nästan alla har DVD idag alla hade inte VHS när DVD kom
3. DVD är ett media som håller bättre kvalite än vanlig SDTV och därmed räcker för de flesta
4. När blu ray har fått ordentligt fäste och inte bara ett par % av filmhyllorna har tekniken gått ifrån

Tilläggas bör att nästa generation BD spelare också kommer att köra MKV och nästa steg är att man
ser film direkt från nätet som jag tidigare nämde kommer i alla nya tv apparater inom kort.

BD är och kommer att förbli en "Lyxvara" för entusiaster och andelen entusiaster kanske kommer att öka
men "de andra" kommer allitid att förbli många fler.

Missförstå inte ...
Det jag försöker säga, är att Blu ray kom försent. Det nya sättet att se på film och tv fanns inte
vid övergången från VHS till DVD och det nya sättet att se på film och Tv kommer att ta över
i alla hem, då det är enkelt och då det finns i alla framtida apparater
Tv, DVD, och blu rayspelare ... för att inte tala om alla mediaspelare och datorer.
Även datorn är på G in i våra tv apparater.

Så varför då ha en skiva som snurrar ?

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 juli 2009 - 19:57.


#29

Postad 20 juli 2009 - 21:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
:ph34r: Hembiointresset håller dock på att explodera och det kan gynna Blu-ray. Nästan varenda kille jag snackar med verkar nära en hembiodröm.

Redigerat av hassesolo, 20 juli 2009 - 21:00.


#30

Postad 20 juli 2009 - 22:04

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
När DVD slog igenom hade de flesta en 4:3 25-28" tjocktv och när den generationen gått ut och en platt TV på 46-52" slagit igenom kommer också DVD dö sotdöden till förmån för andra media. Då kommer vi äldre som vill ha ett fysiskt format köpa BR-skivor till priser som matchar dagens standard DVD.

#31

Postad 20 juli 2009 - 22:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

:ph34r: Hembiointresset håller dock på att explodera och det kan gynna Blu-ray. Nästan varenda kille jag snackar med verkar nära en hembiodröm.



Har eller vill ha ..

Men hur ser dessa hemmabio ut ?
Många består av ett antal plastburkar som de kallar högtalare och en platt tv som knappt kan visa HD

Det gör ingen skillnad varken i ljud eller bild om de köper en blu ray spelare ..

Det krävs en del för att man skall få ut det godaste ur en blu ray

Maveric

När DVD slog igenom hade de flesta en 4:3 25-28" tjocktv och när den generationen gått ut och en platt TV på 46-52" slagit igenom kommer också DVD dö sotdöden till förmån för andra media. Då kommer vi äldre som vill ha ett fysiskt format köpa BR-skivor till priser som matchar dagens standard DVD.



Och vad är det som säger att BR skivor överlever annan media ..
BR skivor är ju stenåldern mot det som kommer runt hörnet

Maveric

#32

Postad 20 juli 2009 - 23:22

ChrisTheGrizzly
  • ChrisTheGrizzly
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag svarade "aldrig", förstår inte att det fortfarande diskuteras så pass mycket om när bluray ska "ta över", meningen med bluray är inte att ersätta dvd, det är (som många tidigare sagt i tråden) ett alternativ till dvd.

En av de största anledningarna till att dvd gick om vhs var just att det var smidigare, man slapp spola och de var inte lika utrymmeskrävande, bluray erbjuder inga såna förbättringar alls, det handlar bara om bättre bild och ljud, något som enbart intresserar en relativt liten skara. Kan ju även tilläggas att det har funnits alternativ till dvd som erbjuder bättre kvalitet innan bluray, t.ex. d-vhs och superbit dvd, o där kan man ju verkligen snacka om stora marknadsandelar...

En annan anledning till att intresset för bluray bland svenssons är så svalt är att även om man pluggar in en blurayspelare i deras setup så varken syns eller hörs det knappt nån skillnad, de flesta kör typ på 32" eller mindre och sitter relativt LÅNGT ifrån och då är skillnaden minimal även om tv:n kan visa 1080p.

Alltså: För den stora massan så ger bluray inga fördelar, det är inte smidigare än dvd och ger inte bättre bild, enda skillnaden är att det kostar mer. Och även om i stort sett alla omständigheter skulle ändras till blurayens förmån, spelare och filmer skulle ligga i samma prisklass som dvd, horder av svenssons strömmar till elgiganten för att ersätta deras dvd-spelare som gått sönder under mystiska omständigheter etc. så skulle det ta sån tid för dvd att fasas ut så innan dess har nog diverse tidigare nämnda streaming- och nerladdningstjänster tagit över hela marknaden.

#33

Postad 20 juli 2009 - 23:27

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Jag har kollat vad folk har hemma när jag varit på kalas etc. Vi pratar vanliga människor i villor, lägenheter medelinkomsttagare. De flesta har en 32" platttv, kanske en 42" och en ytterst liten del av dem har "hemmabio". De som har detta kör med 2000:- varianten från Siba. De flesta tappar hakan när jag säger att jag lagt ut strax över 50,000 på min anläggning.

För dem är inte BD intressant. De kanske köper en BD-spelare när dvd pajar men de filmer de köper kommer ifrån ICA och kostar 2 för 99.

#34

Postad 20 juli 2009 - 23:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Nå väl, vi får väl se vad som händer i framtiden :rolleyes:
Bara att fortsätta njuta av BD idag och så länge som det går att få tag på :ph34r:

#35

Postad 21 juli 2009 - 07:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

BR skivor är ju stenåldern mot det som kommer runt hörnet

Jag håller med om allt du säger (vi är ju på samma linje som sagt) men denna kommentar förbryllar, de menar stenålder rent hanteringsmässigt eller?


Kan ju även tilläggas att det har funnits alternativ till dvd som erbjuder bättre kvalitet innan bluray, t.ex. d-vhs och superbit dvd, o där kan man ju verkligen snacka om stora marknadsandelar...

Well, "superbit dvd" är vanlig plain vanilla dvd och d-vhs är band vilket säger sig självt att det är dödsdömt så de skulle inte jag räkna med.

Men ja, BD lär erbjuda för lite för att Svensson ska gå i spinn. Anser dock att BD kan överleva (dvs utbudet håller sig stadigt växande) även om det inte blir en svensson-hit och det torde vara tillräckligt för var och en av bild/ljud entusiasterna, inkl undertecknad( även om jag som alla andra väldigt gärna hade velat se vettigare priser - och större hyr-utbud).

#36

Postad 21 juli 2009 - 11:00

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hoppar nog in i tråden med ännu ett "Aldrig". Blu-Ray kommer inte att erstätta DVD och jag tror inte heller att icke fysiska former utav media kommer att slå ut varken Blu-Ray eller DVD. Det förstnämnda just för att fördelarna för en average individ på denna planet är för få och priset för högt. Men vi entusiaster som kräver det lilla extra kommer att hålla Blu-Ray levande länge till (hoppas jag i alla fall). Sen anledningen till varför jag tror att icke fysisk media inte kommer att ta över marknaden är nog just för att filmer sedan länge gått att ladda ned (både illegalt och nu också legalt) + att jag tror att många ännu inte är redo att släppa det fysiska över filmer och samlingarna som följer (så längre in i framtiden kan det vara en annan femma).

Redigerat av Azeroth, 21 juli 2009 - 11:22.


#37

Postad 21 juli 2009 - 11:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
@Pacman
Jo, jag menar hanteringsmässigt .. inte vad som finns på den.

Satt precis o titta på de nya HDD från intel
Supersnabba och inga rörliga delar ..
Sitter snart som standard i de flesta apparater

Om 1-2 år kan BD spelaren mycket mer än att spela upp BR skivor
Frågan är vad man kommer att göra mest med dom.
Spela BR skivor eller allt det andra .. ?
Jag gissar på .. Allt det andra .

LG är på gång med ett par maskiner som är går åt detta hållet (370 och 390)
och de är bara i början av vad jag tror kommer att komma.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 21 juli 2009 - 11:46.


#38

Postad 21 juli 2009 - 12:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Nå väl, vi får väl se vad som händer i framtiden ;)
Bara att fortsätta njuta av BD idag och så länge som det går att få tag på :)


Vi kommer kunna njuta många år av blu-ray, ingen fara Svante. :)

Edit: Va på Hifiklubben igår och snackade med killarna, Samsumngs nya LCD har så man kan ladda ner paket.
Sen trycker man på play så kommer filmen upp. Kommer det funka med blu-ray längre fram så är det väldigt smidigt.

Redigerat av jonasprivate, 21 juli 2009 - 12:02.


#39

Postad 21 juli 2009 - 12:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
så klart kommer BR skivor och inte minst BR spelare finnas ett bra tag till
Men frågan var .. När de går om DVD och som sagt .. Det gör dom aldrig

Personligen köper jag bara BR .. om någon undrar

Maveric

#40

Postad 21 juli 2009 - 12:14

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Vad är BR för nåt som du pratar om, är det nån ny grej??

#41

Postad 21 juli 2009 - 12:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Edit: Va på Hifiklubben igår och snackade med killarna, Samsumngs nya LCD har så man kan ladda ner paket.
Sen trycker man på play så kommer filmen upp. Kommer det funka med blu-ray längre fram så är det väldigt smidigt.

???
Ska du ladda ner Blu-ray skivor i paket eller vad menar du? :)

#42

Postad 21 juli 2009 - 12:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Just nu ska man tydligen kunna ladda ner DVD i paket till TVn och spela upp,men när och hur/när det kommer funka med Blu-ray visste han inte. Han sa även att detta är mycket bättre än att streama.
Kollegan sa att streama Blu-ray kommer ta runt 3-4 år till så det är väldigt olika svar vem man snackar med. :)

Redigerat av jonasprivate, 21 juli 2009 - 12:36.


#43

Postad 21 juli 2009 - 12:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Kollegan sa att streama Blu-ray kommer ta runt 3-4 år till så det är väldigt olika svar vem man snackar med. :)


Beror nog på att den ene kan Mindre än den andre som inte kan så mycket :)

Maveric

#44

Postad 21 juli 2009 - 12:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Jag kan säga dig redan nu att Blu-ray aldrig kommer kunna laddas ned. :)

Vad jag undrar var varför du blandar in begreppen DVD och Blu-ray. De är ju skivformat - det du pratar om låter som download.

#45

Postad 21 juli 2009 - 12:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Vad är BR för nåt som du pratar om, är det nån ny grej??


Kom du inte på något att skriva :)

Mav

#46

Postad 21 juli 2009 - 13:06

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Jag svarade "aldrig", förstår inte att det fortfarande diskuteras så pass mycket om när bluray ska "ta över", meningen med bluray är inte att ersätta dvd, det är (som många tidigare sagt i tråden) ett alternativ till dvd.

En av de största anledningarna till att dvd gick om vhs var just att det var smidigare, man slapp spola och de var inte lika utrymmeskrävande, bluray erbjuder inga såna förbättringar alls, det handlar bara om bättre bild och ljud, något som enbart intresserar en relativt liten skara. Kan ju även tilläggas att det har funnits alternativ till dvd som erbjuder bättre kvalitet innan bluray, t.ex. d-vhs och superbit dvd, o där kan man ju verkligen snacka om stora marknadsandelar...

En annan anledning till att intresset för bluray bland svenssons är så svalt är att även om man pluggar in en blurayspelare i deras setup så varken syns eller hörs det knappt nån skillnad, de flesta kör typ på 32" eller mindre och sitter relativt LÅNGT ifrån och då är skillnaden minimal även om tv:n kan visa 1080p.

Alltså: För den stora massan så ger bluray inga fördelar, det är inte smidigare än dvd och ger inte bättre bild, enda skillnaden är att det kostar mer. Och även om i stort sett alla omständigheter skulle ändras till blurayens förmån, spelare och filmer skulle ligga i samma prisklass som dvd, horder av svenssons strömmar till elgiganten för att ersätta deras dvd-spelare som gått sönder under mystiska omständigheter etc. så skulle det ta sån tid för dvd att fasas ut så innan dess har nog diverse tidigare nämnda streaming- och nerladdningstjänster tagit över hela marknaden.


Tack o lov att man är inte svensson,och då har man riktigt hemmabio!

#47

Postad 21 juli 2009 - 13:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Jag kan säga dig redan nu att Blu-ray aldrig kommer kunna laddas ned. :)

Vad jag undrar var varför du blandar in begreppen DVD och Blu-ray. De är ju skivformat - det du pratar om låter som download.


Okej men HD filmer kommer kunna laddas ner.

#48

Postad 21 juli 2009 - 14:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Okej men HD filmer kommer kunna laddas ner.


Kommer ?

Det har man kunnat göra i flera år ..

Men jag förstår vad du menar. Att man kan strema HD filmer från olika bolag som säljer dessa tjänster.
Det är precis vad man kommer att kunna göra direkt till sin tv ( som jag skrev för några inllägg sedan )
Eller till sin BD spelare eller annan mediaspelare.

Tekniken finns redan och en del har den redan.

Problemet är bara, att de inte kommit överens om vad det är som skall gälla och hela tiden
kommer det nya idéer och varje tillverkare av tv vill gå sin väg. Tror att det kommer ta några
år innan vi ser slutet på början av denna soppan ...

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 21 juli 2009 - 14:52.


#49

Postad 21 juli 2009 - 14:54

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Kommer ?

Det har man kunnat göra i flera år ..

Men jag förstår vad du menar. Att man kan strema HD filmer från olika bolag som säljer dessa tjänster.
Det är precis vad man kommer att kunna göra direkt till sin tv ( som jag skrev för några inllägg sedan )
Eller till sin BD spelare eller annan mediaspelare.

Tekniken finns redan och en del har den redan.

Maveric

Bor man i USA kan man tex få högupplöst film streamad via sin Xbox 360 :)

#50

Postad 21 juli 2009 - 15:25

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
BD kom tyvärr mitt i piratnedladdningseran...Man ser tex på detta forum där de flesta är A/V intresserade myyyycket över genomsnittet, och på 1 BD tråd går det 10 trådar "funkar MKV filer på den?" :) Då kan man ju misstänka BD köpintresset hos svennebanan....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.