Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När går bluray om DVD?

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Årtal för blurays dominans (147 medlem(mar) har röstat)

När tror du Bluray har mer än 50 % av färsäljningen av film?

  1. 2010 (7 röster [4.70%])

    Procent av omröstning: 4.70%

  2. 2011 (38 röster [25.50%])

    Procent av omröstning: 25.50%

  3. 2012 (50 röster [33.56%])

    Procent av omröstning: 33.56%

  4. 2013-2015 (30 röster [20.13%])

    Procent av omröstning: 20.13%

  5. 2016-2020 (6 röster [4.03%])

    Procent av omröstning: 4.03%

  6. Aldrig (18 röster [12.08%])

    Procent av omröstning: 12.08%

Rösta Gäster kan inte rösta

#51

Postad 21 juli 2009 - 17:26

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Att ladda ned en bluray, oj det tar tid. Man ska nog ha en hög hastighet på sitt bredband då. En grej som jag tror gör att skivan ändå kommer att finnas kvar är om man vill köpa en film, konsert på bluray eller såi present, vill man ha ett fysiskt format. Det vore trist att lämna över en kod inslaget i presentpapper eller liknande för att gå inpå nätet och kunna ladda ned en fil som tar typ hela dan...eller har jag fel?

Men jag kan hålla med om att priserna är en del av problemet men också att det är mest hemmabiointresserade som tar steget upp till BR om man redan har en dvd spelare sedan tidigare. Har en medelsvensson en dvd-spelare hemma och hyr nån film i månaden är det kanske inte värt att köpa en BR spelare enbart för att fortsätta se en film i månaden.

Jag har vant mig vid att se på BR till den grad att jag kan bli irriterad på DVD-kvalité ibland. Men DVD går att se på till skillnad från VHS som faktiskt var riktigt dåligt även innan man fick nys om dvd:ns kvalitetsförbättring och då kunde jämföra.

Jag hyr mina BR filmer genom lovefilm. Det funkar bra och det kostar lika mycket som DVD. Kanonbra.

Redigerat av Unregistered6df60672, 21 juli 2009 - 17:31.


#52

Postad 21 juli 2009 - 17:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Det jag inte gillar med nerladdning och streaming är att om man nu skulle köpa filmer som man sen drar ner på en hårddisk så finns ju chansen sen att en hårddisk med 100 filmer på sen krashar och då är det byebye med dom rullarna, visst många rekommenderar att det bara är att säkerhets kopiera till ny hårddisk då och då m.m.
Jovisst, men om jag köper filmen på en skiva så vet jag att den står där i hyllan och ALLTID kommer att fungera även i fortsättningen utan att behöva krångla med sån skit.

Jag har ALDRIG varit med om att en CD/DVD/BD pajjat.

Sen streaming, jo visst, men hur jäkla störande vore det inte om ungefär 50 minuter in i filmen så hänger sig skiten och uppkopplingen krashar m.m.

Sen så ska det vara rätt codecs och en massa tjafs för att filmerna ska flyta på m.m.

Nej fy fan. Och precis så känner de flesta i min krets/omgivning då de flesta inte är intresserade att koppla in en dator i vardagsrummet och krångla.

Enligt de senaste uppgifterna så har tydligen Blu-Ray slagit stort i England t.ex. och i Japan (en VIKTIG marknad) är BD riktigt stort. Och i USA så ökar det också stadigt.

För att Blu-Ray ska dö så ska intresset för formatet stupa GLOBALT. Och det finns inga uppgifter om att BD är på väg bort utan försäljningarna ökar världen över. Speciellt som spelarna börjar komma ner under 99 dollarn klassen i t.ex. USA nu.

Jag tror inte Hollywood bryr sig nåt värre om ett "gnäll" land som Sverige skulle skita i BD heller då de finns större och viktigare marknader som stödjer formatet mer och mer för varje dag.

Och för att nerladdning och streaming ska bli en global standard så måste hastigheterna och uppkopplingarna komma upp i HÖG klass över hela planeten. Och DET kommer inte att hända på MÅNGA år. I USA sitter de flesta fortfarande på löjligt låga uppkopplingar :)

Redigerat av Svante Skoog, 21 juli 2009 - 17:48.


#53

Postad 21 juli 2009 - 17:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Vad är BR för nåt som du pratar om, är det nån ny grej??


Han menar nog BD :)

Angående nerladdning så är jag fortfarande skeptisk. Svensson har väl i genomsnitt en hastighet på runt 0,5 Mbit/s. Detta är alltså samma människor som "inte vill ha Bluray". Vill de verkligen betala flera hundra kronor i månaden för en snabb internetanslutning, och vet de ens hur man använder den? Sen kommer ju den "lilla" detaljen, hur ISP'erna ska klara av belastningen när alla sitter hemma och vill streama 1080p med hög bitrate och HD-ljud. Godnatt...


Kommer ?

Det har man kunnat göra i flera år ..


Inte i Sverige (lagligt då), och i USA har det handlat om 720p med låg bitrate och standard AC3 (dolby digital 384kbit).

Däremot har man kunnat köpa Bluray-filmer i flera år.

#54

Postad 21 juli 2009 - 18:00

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Men om vi tar mitt exempel då jag köpte Tingeling på bluray. Den skivan kostade 229 kr men DVD:n kostade 99 kr. Varför kan en BR skiva kosta mer än dubbelt så mycket??! :) Kostar det så mycket mer att producera en sån skiva eller? Ett rimligare pris vore 149 kr för BR-skivan. Då ligger det priset klart på normalare nivå. Om skillnaden är så stor som den är idag, drar sig vissa för att köpa en skiva för mer än dubbla priset eller ens fundera över att gå över till BR och köpa en sån spelare.

#55

Postad 21 juli 2009 - 18:52

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Men om vi tar mitt exempel då jag köpte Tingeling på bluray. Den skivan kostade 229 kr men DVD:n kostade 99 kr. Varför kan en BR skiva kosta mer än dubbelt så mycket??! ;) Kostar det så mycket mer att producera en sån skiva eller?


Jepp tyvärr är det så. BD är fortfarande en ny teknik och dom är fortfarande dyrare att tillverka och det finns även fortfarande rätt få fabriker där dom pressar skivorna än så länge.
Jämför även med brännbara skivor också. En DVD-R kostar runt 10-20 spänn, medans ett pack med Verbatim pack med 5 BD-R skivor ligger på runt 500 spänn.

priserna är på väg ner. Och på bara ett år så har filmerna gått från ca 279-299:- till ca 199-229:- :)
Och det börjar ploppa upp REA backar i butikerna med storfilmer från t.ex. Warner m.m. för ca 130 spänn.

DVD var inte direkt billigt det heller i början med priser runt 300-350 spänn!

Allt blir billigare med tiden :)

Redigerat av Svante Skoog, 21 juli 2009 - 18:54.


#56

Postad 21 juli 2009 - 19:13

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Att BR kostar mer är rätt naturligt men, men är priserna ändå så höga som de är idag, möter inte utbud och efterfrågan varandra. Inget blir sålt och det blir inget genomslag för BR. Men det måste vara dyrare att ha mängder med osålda BR skivor i hyllorna än att sälja dem för 149 kr istället för en osåld 229 kronors skiva som står och samlar damm. De får vara glada om en hemmabionörd som jag kommer å köper den nån gång.

På Åhlens säljer de Iron Man för 319 kr.... :) Jag gissar på att den skivan lär de inte bli av med i första taget. Men på Åhlens är de extrema. De säljer Dödligt vapen för 229 kr men på Ginza 99 kr... vilken värld lever Åhlens i??
Nej, nu får de banne mig skärpa sig vad gäller priser. Utbudet på bluray ökar och det är jättebra. Har man fått smak på bättre kvalité vill man fortsätta titta på det men det svider i plånboken ibland. Wall E kostade mig 269 kr.... men det är en fin film som jag lär se många gånger med mina barn.

Jag tror inte BR blir en flopp som kanske betamax blev. Idag är det fler som är intresserade av hemmabioprylar och vill kanske uppgradera sig men det tar ett tag.

Redigerat av Unregistered6df60672, 21 juli 2009 - 19:14.


#57

Postad 21 juli 2009 - 19:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

i USA har det handlat om 720p med låg bitrate och standard AC3 (dolby digital 384kbit).


Och det nöjer sig 80% av folket med

Det är det som är poängen med vad jag och några till har försökt förklara för dom med tunnelseende

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 21 juli 2009 - 19:27.


#58

Postad 21 juli 2009 - 19:29

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
80% låter lite, snarare så många som inte ens hört om BD, ja det förkortas så Blu-ray Disc.

#59

Postad 21 juli 2009 - 19:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

80% låter lite, snarare så många som inte ens hört om BD,


Jag skrev 80% för att inte någon skulle rätta utan bara ta det som ett tal ...

ja det förkortas så Blu-ray Disc.


Blur ray vet alla här vad det är
Är man i en blu ray tråd så kan det kvitta om man skriver BR eller BD
alla fattar..

Det är bara dom utan argument eller något vettigt att skriva
som påpekar fel i text och stavning. Personligen tycker dessa
rättstavningsnördar ... är mycket tröttande i alla trådar och forum

Låt folk skriva va fan de vill .. bara alla fattar ...

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 21 juli 2009 - 19:35.


#60

Postad 21 juli 2009 - 20:04

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0
jag måste säga att jag blir otroligt irriterad när filmbolagen säger sig vilja stödja det nya formatet, och sen tar såna överpriser för filmerna. när de står och öser ut pinfärska releaser på DVD och har mage att ta långt mer än det dubbla för samma BD är det inget annat än att straffk****a oss teknikälskare.
det dyraste i filmproduktion är allt som händer fram till det ska tryckas ner på skiva, och de flesta led är gemensamma för DVD och BD (snarare borde DVD här kosta mer då den behöver ytterligare filtrering för att kodarna ska fungera bra), och distribution går genom samma led. återstår själva skivproduktionen, och ingen kan väl påstå att pressning och licenskostnader till BDA kostar 140 kr per tillverkad skiva - det vore ju helt befängt (särskilt m tanke på att en liten aktör som n00ble kan finansiera hela sin utgåva på mindre än så i retail-pris).

jag betalar gärna ett påslag för den högre kvaliten, men nog vore det bättre för filmbolagen att bestraffa DVDköparna istället, och minska skillnaden upp till BD (där de ju ändå kan hålla högre marginal pga nyhetens behag)? säg att de istället för 99/229 la de här filmerna på 129/179 istället, tror definitivt det skulle driva köpare till det dyrare produktsegmentet (som sen är så attans svårt att byta tillbaka från), samtidigt som folk ändå har råd att köpa sina sketna DVDer.


tyvärr tror jag som så många andra att aldrig är svaret på frågeställningen i första posten. som nämnts är jag rädd att folk är nöjda med DVD, och strömmande tjänster i en något högre upplösning (tex 960x540 och en hyfsad codec) skulle kunna se bra mkt bättre ut än DVD, och inte vara några som helst problem att köra på rätt klena linor.

däremot hoppas jag innerligt att BD lyckas locka tillräckligt stor användarbas för att få leva kvar som något mer än entusiastformat - vilket jag faktiskt tror det redan är på väg att klara. man ser de mest oväntade kundtyper köpa BDspelare allt som oftast i el-ladorna.

ville jag ha filmer på ett USBminne kunde jag lika gärna fultanka dem, det gör inget för mig att ha en film på hårddisk - så dör de fysiska formaten ut får jag väl gå tillbaka till att lägga mina slantar på vinylskivor, eller något annat man kan sitta och känna på, vrida på och beundra...

#61

Postad 22 juli 2009 - 00:44

ChrisTheGrizzly
  • ChrisTheGrizzly
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Well, "superbit dvd" är vanlig plain vanilla dvd och d-vhs är band vilket säger sig självt att det är dödsdömt så de skulle inte jag räkna med.


Klart det var dödsdömt med band, och superbit dvd var väl mest ett säljtrick för att försöka kränga redan existerande filmer för 299:- st. Jag menade mest att när det kommer till format som enbart finns till för att erbjuda lite bättre kvalitét så är det egentligen en väldigt liten skara som känner att de måste ha det, ungefär lika många som inte hade ngt emot att klämma in en dvhs-dinosaurie i tv-bänken. Jag tycker faktiskt att det är otroligt att bluray har slagit så "stort" som det har, och själva steget upp i bild- och ljudkvalitét har nog mycket mindre med det att göra än vad man kan tro.
Sen är det så dumt att jag säger "kvalitét" hela tiden, bluray erbjuder EN enda sak: högre upplösning, allt annat som omfattas av begreppet kvalitét har man kunnat förbättra länge, men det tycks inte vara fullt lika viktigt, även hos de många stolta, nyblivna ägare till blurayspelare

Jag kanske låter pessimistisk, men jag blir bara glad om det säljs fler blurays :) bättre att folk köper det än tråkigare/onödigare saker t.ex. skvallerblaskor eller tofflor :)

#62

Postad 22 juli 2009 - 07:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Sen så ska det vara rätt codecs och en massa tjafs för att filmerna ska flyta på m.m.

Nej fy fan. Och precis så känner de flesta i min krets/omgivning då de flesta inte är intresserade att koppla in en dator i vardagsrummet och krångla.

Vem har sagt att man behöver en dator (i betydelsen HTPC-liknande burk) för kolla på streamad film?
Målet för streaming är förstås att det ska vara lika enkelt som digital-tv, dvs allt sköts av tv eller separat box.

Med streaming försvinner ju oxå oron att en film "försvinner", vilket download kan tänkas lida av, bara att trycka på "Play" om man vill se den igen. :)

Det kräver en hyffsad snabb (några 0.5 räcker ju inte) och stabil lina men det tror jag svensson är mer intresserade av att skaffa än en Blu-ray spelare.

Personligen vill jag ha båda två, som sagt. Och HDTV-sändningar. Kompletera och mångfald är vad jag tror på. :P

ChrisTheGrizzly>>

Klart det var dödsdömt med band, och superbit dvd var väl mest ett säljtrick för att försöka kränga redan existerande filmer för 299:- st.

Aha, du mena så. :D

Sen är det så dumt att jag säger "kvalitét" hela tiden, bluray erbjuder EN enda sak: högre upplösning, allt annat som omfattas av begreppet kvalitét har man kunnat förbättra länge

Njae, BD ger även en bild med färre artefakter och bättre färgåtergivning än DVD så att säga att det bara är upplösning som har blivit bättre är fel.
Vad syftar du på när du säger "allt annat som omfattas av begreppet kvalitét" föresten?

#63

Postad 22 juli 2009 - 11:33

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Enligt de senaste uppgifterna så har tydligen Blu-Ray slagit stort i England t.ex. och i Japan (en VIKTIG marknad) är BD riktigt stort. Och i USA så ökar det också stadigt.

För att Blu-Ray ska dö så ska intresset för formatet stupa GLOBALT. Och det finns inga uppgifter om att BD är på väg bort utan försäljningarna ökar världen över. Speciellt som spelarna börjar komma ner under 99 dollarn klassen i t.ex. USA nu.

Laserdisc var skitstort i Japan också men blev ingen superhit på grund av det. Just nu är det för tidigt att spekulera tycker jag. Enligt råd och rön så byter genomsnittsvensken teknik vart 8-10 år! Så en spelare eller tv man köpt har de flesta minst 8 år. Och den stora boomen för dvd kom när då? 04-05? Så ett par år kvar innan folk börjar byta ut sina spelare.

#64

Postad 22 juli 2009 - 16:35

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
På köpmarknaden var det år 2002 som dvd skivan gick om och därmed hade en större marknadsandel gentemot vhs kassetten,allt enligt svenska filminstitutet som för statistik över sånt här.På hyrmarknaden släpade de lite efter och för den var det år 2003 som dvd skivorna dominerade över vhs banden i marknadsandel.
Entusiast format? den fasen tror jag är över till våren 2010 med tanke på prisgolvet för dom enklare blu-ray spelare som finns idag.Jag hoppas på en ~30% andel blu-ray redan år 2011,för att sedan dominera 2012.
Tacka vettja Lovefilm och deras växande utbud av hyrfilm på blu-ray,löjligt smidig tjänst.

#65

Postad 22 juli 2009 - 18:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
JEPPEMAN

Du skriver vad du tror och hoppas och så klart kan du hoppas på det.

Men med lite fakta, erfarenhet och kunskaper om totalmarknaden och morgondagens teknik
så är det omöjligt att hålle med eller ge dig några större förhoppningar

Maveric

#66

Postad 22 juli 2009 - 18:47

ChrisTheGrizzly
  • ChrisTheGrizzly
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Njae, BD ger även en bild med färre artefakter och bättre färgåtergivning än DVD så att säga att det bara är upplösning som har blivit bättre är fel.
Vad syftar du på när du säger "allt annat som omfattas av begreppet kvalitét" föresten?

Är det bättre färgåtergivning på blurays då? :P Jag har iaf för mig att blurayfilmer har 8-bitars färgdjup precis som dvd, det här med deep color och x.v.color är väl bara att framtidssäkra ifall det skulle komma såna filmer, har t.o.m hört att även om det står stämplat deep color eller x.v.color på en produkt så betyder det oftast bara att den kan ta emot en sån signal på hdmi-porten, vad den gör med den sen är en annan femma, men jag är inte helt säker.

Det här med bild-artefakter har du ju helt rätt i nu när du säger det :) även om det nu inte är sagt att det automatiskt blir perfekt resultat bara för att det är en bluray, hänger väl fortfarande på de som mastrar den o sånt, att de inte klantar till det *host* Fifth Element första blurayutgåvan :D

Det jag syftar på med kvalitét är sånt som jag tycker är viktigt för en bra upplevelse, både tekniskt och ergonomiskt. Den tekniska aspekten behöver jag kanske inte gå in på så noga, det finns redan gott om kalibrerings-predikningar etc. :D , sen verkar du vara en ingrodd forumit här så du har säkert full koll. iaf det jag tycker är viktigast är kontrast, sen ska man väl egentligen tycka att korrekt färgåtergivning är näst viktigast och sedan upplösning etc. men jag tycker det är lite svårt att rangordna dessa eftersom det inte är sagt vad som är "dålig" upplösning eller "bra" färgåtergivning och vice versa, men det som spelar roll är iaf att jag tycker det är minst lika viktigt med god färgåtergivning som med upplösning. Sen har vi ju såklart det här med artefakter och bildgeometri etc., stämmer inte det kan det det sabba hela bilden totalt.
Ergonomi: Här räknar jag in saker som mörkläggning, bra avstånd mellan öga och skärm/duk, att duken/skärmen är monterad på en bra höjd etc. sen har man ju även saker som sköna sittplatser, tapetval etc.

Om vi tar en setup med en mindre tv, den visar usel kontrast, gråskalan går som en berg- o dalbana, den presterar så dåligt färgmässigt så att man inte kan skilja på en lime och en citron och ett rött plagg ser ut som en enda klar-röd massa, den har sharpness inställd på MAX, 20% overscan, den skalar och stretchar bilden helt fel så runda objekt ser smått ovala ut. Den har även alla dynamic picture mode, pixelplus, shitpicture 2.0 etc. aktiverade och på fullt ös. Den står även rakt framför ett fönster och så högt upp så man får nackspärr, sittplatserna är pinnstolar 7 meter från tv:n. Alltså ett väl tilltaget, men inte alls omöjligt scenario.
Plugga in en blurayspelare där o känn magin, eller inte :lol: . Jag säger bara det som redan sagts, gentemot dvd så gynnar bluray enbart de med en bättre setup, o det har inte den stora massan, så de kan köpa sina dvd:er i godan ro.

#67

Postad 22 juli 2009 - 21:10

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Dä blir som dä blir :)

Känns inte som det är nån större idé att sitta och gissa om hur, när och OM BD går om DVD.
Spelar igentligen ingen roll och ingen av oss vet hur det kommer att se ut om 5 år ändå.
Och hur det än blir så kommer inte världen att gå under iallafall :P hehe

Redigerat av Svante Skoog, 22 juli 2009 - 21:10.


#68

Postad 22 juli 2009 - 22:12

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0

Dä blir som dä blir :)

Känns inte som det är nån större idé att sitta och gissa om hur, när och OM BD går om DVD.
Spelar igentligen ingen roll och ingen av oss vet hur det kommer att se ut om 5 år ändå.
Och hur det än blir så kommer inte världen att gå under iallafall :P hehe

Mycket bra formulerat!Klart slut!
/Mats

#69

Postad 22 juli 2009 - 22:26

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Precis vi märker hur det blir,under tiden köp blu-ray njut i soffan till många bra filmer. :)

#70

Postad 23 juli 2009 - 07:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Är det bättre färgåtergivning på blurays då?

Bättre färgåtergivning eftersom komprimering påverkar färgkvalitén. Prova att konvertera en detaljerad och färgmättad bitmap-bild till halv-crappy jpeg så får du se. :o
Och den(de) komprimering(ar) som används av BD påverkar färgkvalitén mindre än den komprimering DVD använder.

även om det nu inte är sagt att det automatiskt blir perfekt resultat bara för att det är en bluray, hänger väl fortfarande på de som mastrar den o sånt, att de inte klantar till det *host* Fifth Element första blurayutgåvan

Absolut, det är fortfarande fritt fram att klanta sig. :)

#71

Postad 23 juli 2009 - 10:02

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Precis vi märker hur det blir,under tiden köp blu-ray njut i soffan till många bra filmer. :)

Precis. Köpte igår Pulp Ficion på BR. 229 kr. Dyrt? Javisst, men den filmen är ju guld. Senast jag såg den var den inspelad från analog TV in på ett kassettband. Sen satt jag och tittade på den filmen på min 14 tummare på studentrummet... :P Efter några smytittar igår så ångrar jag inte köpet då det blir en sådan bättre upplevelse.

Igår var jag dock inte ensam vid BR hyllan. Flera stod och kollade in filmerna. Det kanske är så att om en står och bläddrar kommer fler intresserade... :o

Redigerat av Unregistered6df60672, 23 juli 2009 - 10:08.


#72

Postad 23 juli 2009 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Igår var jag dock inte ensam vid BR hyllan. Flera stod och kollade in filmerna.

...varav hälften undra "hey, varför har de här dvd-filmerna blått fodral?". Right? :)

#73

Postad 23 juli 2009 - 11:12

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

...varav hälften undra "hey, varför har de här dvd-filmerna blått fodral?". Right? :)

Ja kanske det var så... :o
Men då går många ovetandes om den betydligt bättre kvalitén, stackars dem...

#74

Postad 23 juli 2009 - 11:23

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Personligen skulle jag inte kunna leva utan blu-ray-filmer (som borde förkortas BRD i konsekvensens namn). Jag lovade t ex mig själv att behålla mina DVDs och bara göra nyinköp på Blu-ray. Det har inte hållt kan jag säga. Men jag har full respekt för "herr Svensson" som inte är ett dugg intresserad. Det är inte många som sitter på full-hd-skärmar på 50" eller större. Många gjorde sina platt-tv-inköp före det, dvs de har som jag t ex har en hd-ready på 42". Då är skillnaden inte gigantisk skall erkännas. Visst ser ett tränat öga skillnaden, men min fru ser det garanterat inte. Det är ju egentligen bra ju: hon sparar pengar (om hon inte varit tillsammans med mig vill säga) och är fullt nöjd ändå.

Jag har en kompis som är en äkta cineast, dock sitter han hemma med en tjock-tv på 28".

Den här debatten blir lite för mycket svart/vit tycker jag. Dessutom kan man ana en viss nedlåtande attityd mot de som inte "upptäckt" high definition. Det ankommer väl på oss entusiaster att förmedla budskapet på rätt sätt då kan man ju tycka.

För min egen del tror jag de existerande stora formaten kommer finnas kvar inom överskådlig tid (DVD och Blu-ray) för att kompletteras med streams och download. Dock krävs det en lina som inte finns att uppbringa idag för att streama Blu-ray (eller rättare sagt det AVC-1-kodade HD-materialet), blu-ray-discs råkar bara vara formatet det för tillfället lagras på).

Men å andra sidan verkar merparten vara nöjd med MP3/AAC så merparten kanske nöjer sig med en sämre kvalitet. Vem vet, inte jag, vem vet, inte du :).

#75

Postad 23 juli 2009 - 13:24

deadheavy_deadevil
  • deadheavy_deadevil
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

som borde förkortas BRD i konsekvensens namn


Skulle säkert bli en hit i BundesRepublik Deutschland.

#76

Postad 23 juli 2009 - 13:50

Gavva
  • Gavva
  • Forumräv

  • 598 inlägg
  • 0

...varav hälften undra "hey, varför har de här dvd-filmerna blått fodral?". Right? :o


Haha varje gång jag hyr en blu ray på hemmakväll så frågar dom alltid om man verkligen har en blu ray spelare!
Man undrar hur många som gått hem med en film på blu ray och gått tillbaka och sagt att den inte funkar. ! :)

Man kan ju hoppas att blu ray går förbi dvd men så länge jag kan köpa filmer på BD så får väl stora massan nöja sig med dvd om dom nu vill det.

#77

Postad 23 juli 2009 - 14:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Man undrar hur många som gått hem med en film på blu ray och gått tillbaka och sagt att den inte funkar. ! :)

Lär ha hänt ja.

Jag har t.o.m misslyckats med att sprida informationen i det egna hemmet. Tjejen ringde för ett tag sen och sa:
- "Varför funkar inte Queen DVD:n?".
- "För att det är en Queen Blu-ray och då får du använda den andra spelaren"
- "Äh, då skiter jag it".

Så ingen kan anklaga mig för att inte se Svenssons syn på det hela iaf... :o

#78

Postad 23 juli 2009 - 17:31

ChrisTheGrizzly
  • ChrisTheGrizzly
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Bättre färgåtergivning eftersom komprimering påverkar färgkvalitén. Prova att konvertera en detaljerad och färgmättad bitmap-bild till halv-crappy jpeg så får du se. :o
Och den(de) komprimering(ar) som används av BD påverkar färgkvalitén mindre än den komprimering DVD använder.


Ah ok, jag trodde du syftade på deep color o såna andra påhitt. :P
Men asså anledningen till att jpeg ser ut som skit är ju pga dess chroma subsampling, och jag har hela tiden trott att dvd och bluray använde samma subsampling, 4:2:0? Om det inte är så så får du, eller nån annan som läser det här, gärna förklara hur det ligger till, det är svårt att googla fram vettiga svar på såna frågor :)

Hur är det med olika codecs då? Man tycker ju att de inte borde ha något alls att göra med färgåtergivningen om de inte använder olika chroma subsampling eller bättre färgdjup t.ex. 10-bits, vilket de inte gör, iaf så långt jag vet. Sen har ju många blurays mpeg2 de med, iaf av de tidigare.

Sist och slutligen vet jag inte heller ifall mindre chroma subsampling ser bättre ut för att ögat tycker att bilden är skarpare, vilket den är, eller för att ögat ser "fler färger" dvs. att de 2 intilliggande pixlarna som tidigare var en o samma färg nu är i olika färger. M.a.o kanske chroma subsampling har mest att göra med bildens upplösning ändå.

haha, asså om det visar sig att jag har fel t.ex. att bluray har 4:2:2, då kommer jag garanterat att plötsligt tycka att bluray ser ännu bättre ut än innan :D

#79

Postad 23 juli 2009 - 19:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Precis. Köpte igår Pulp Ficion på BR. 229 kr. Dyrt? Javisst, men den filmen är ju guld. Senast jag såg den var den inspelad från analog TV in på ett kassettband. Sen satt jag och tittade på den filmen på min 14 tummare på studentrummet... :) Efter några smytittar igår så ångrar jag inte köpet då det blir en sådan bättre upplevelse.


Även om man tidigare sett filmen på en större tv än 14" så tror jag att de flesta hade blivit lika överraskade
av att få se den på DVD istället för en "analog inspelning på kassettband"

Vad jag vill säga och som så många redan har sagt, så krävs det inte så mycket för att göra svensson
nöjda. En platt tv med dvd och digitalbox får de flesta att känna sig lyxiga.

Därför är och förblir blu ray en entusiast produkt ( eller för de välbeställda som alltid har det senaste )

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 23 juli 2009 - 19:09.


#80

Postad 23 juli 2009 - 20:40

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Även om man tidigare sett filmen på en större tv än 14" så tror jag att de flesta hade blivit lika överraskade
av att få se den på DVD istället för en "analog inspelning på kassettband"

Vad jag vill säga och som så många redan har sagt, så krävs det inte så mycket för att göra svensson
nöjda. En platt tv med dvd och digitalbox får de flesta att känna sig lyxiga.

Därför är och förblir blu ray en entusiast produkt ( eller för de välbeställda som alltid har det senaste )

Maveric


Jag tror att du har fel. Jag tror att Blu Ray kommer överleva såpass länge att HDTV-apparater dör ut till förmån för Full HD-dito. När det skett så kommer även medelsvensson övertygas av SIBA-handlaren att det är Blu Ray som gäller för att utnyttja TVns prestanda till fullo. Även om Svensson är dum i huvudet så vill han/hon alltid ha det bättre om det inte är en betydande kostnadsskillnad och jag tror det kommer komma dit om några år.

PS3 har verkligen gett Blu Ray en skjuts. Min svärfar på dryga sextio bast har införskaffat en sådan och därmed fått upp ögonen för, och köpt, några Blu Ray-rullar. Det säger väl en del?

/GB

Redigerat av Glen Benton, 23 juli 2009 - 20:42.


#81

Postad 23 juli 2009 - 23:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Jag tror att du har fel.

Fel ? Fel vaddå ?

Jag tror att Blu Ray kommer överleva såpass länge att HDTV-apparater dör ut till förmån för Full HD-dito.

Så du tror att man ser skillnad på en HD ready och full HD tv på normalt tittavstånd ?
Vad grundar du det på ?

När det skett så kommer även medelsvensson övertygas av SIBA-handlaren att det är Blu Ray som gäller för att utnyttja TVns prestanda till fullo.

Vad är det man kommer att kunna utnyttja då ? Förklara gärna !

Skall jag säga vad jag tror .. så är det inte blu ray som man står och pratar om då.
Nej, man står o pratar om allt annat som denna tv kan och alla extra funktioner som gör att man kan
spela upp film från dator och nätet på alla de vis. Förhoppningsvis har man inte 10 olika standarder
för *format utan har enats om ett par st. ( *sätt att ta ner det från nätet eller satellit )

Sätt att spela in HDTV direkt till tvns minne http://www.youtube.c...xEg&feature=fvw
som kommer vara mycket mer avancerat än detta .. Vilket säger en del ;)


Min svärfar på dryga sextio bast har införskaffat en sådan och därmed fått upp ögonen för, och köpt, några Blu Ray-rullar. Det säger väl en del?

Det enda det säger, är att din svärfar skaffat sig en Ps3. Inget annat !

Mina grannar (Villor) 12-13 st .. har precis lämnat det analoga kabelnätet och skaffat sig boxer eller parabol.
Min svåger handlade en dvd spelare för 800 kr på onoff. Vad säger det ?

Viasat kör full reklam för sitt viasat demand... Det är bara början, när ett så "otekniskt" företag har kommit
så långt med "streamad" tv ...

Vad väntar runt hörnet .. ( det vet de flesta på detta forumet redan, får jag hoppas )

Vad jag TROR .. är att Blu ray bara är en fluga som vaknat försent och att vintern kommer snart.
Säger det igen .. Tekniken har gått om Blu ray .. BR kom 5-6 år försent.
OBS .. Jag talar inte om Kvalité .. jag talar om tekniken för att se film ... !!!
i en kvalité som Svenssons är nöjd med.

Mav

Redigerat av Unregistered1103, 23 juli 2009 - 23:54.


#82

Postad 24 juli 2009 - 05:46

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Fel ? Fel vaddå ?


Fel i att BR kommer att förbli ett entusiastformat.

Så du tror att man ser skillnad på en HD ready och full HD tv på normalt tittavstånd ?
Vad grundar du det på ?


Var påstår jag det?

Vad är det man kommer att kunna utnyttja då ? Förklara gärna !


Utnyttja alla 1920x1080 pixlarna (med BR).

Förhoppningsvis har man inte 10 olika standarder


Förhoppningsvis ... ;)

Vad jag TROR .. är att Blu ray bara är en fluga som vaknat försent och att vintern kommer snart.
Säger det igen .. Tekniken har gått om Blu ray .. BR kom 5-6 år försent.
OBS .. Jag talar inte om Kvalité .. jag talar om tekniken för att se film ... !!!
i en kvalité som Svenssons är nöjd med.


Svensson kommer att se skillnad på DVD och BR och välja det senare. Här har du en anledning:
http://www.cepro.com...blu_ray_titles/ ;)

Det finns nu 11 miljoner BR-spelare i amerikanska hushåll om man inkluderar PS3 och försäljningen verkar ta ett kliv framåt:
http://www.afterdawn...chive/18520.cfm

Visst kommer det komma andra tekniker för att se film. Diverse On demand-tjänster mm, absolut. Men film kommer ändå att fortsättta säljas i fysisk form under en lång tid framöver. Jag har rest ganska mycket i Asien t.ex. och det lär dröja innan folk där nyttjar On Demand-tjänster istället för att trycka in en bit plast i skivsläden.

Jag tror att i framtiden kommer den plastbiten vara en BR och inte en DVD. Speciellt när produktionskostnaden för att ta fram en BR-spelare sjunkit såpass mycket att man kan få en för under en tusenlapp. http://www.videobusi...ndustryid=47213


/GB

Redigerat av Glen Benton, 24 juli 2009 - 06:08.


#83

Postad 24 juli 2009 - 08:40

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Även om man tidigare sett filmen på en större tv än 14" så tror jag att de flesta hade blivit lika överraskade
av att få se den på DVD istället för en "analog inspelning på kassettband"

Vad jag vill säga och som så många redan har sagt, så krävs det inte så mycket för att göra svensson
nöjda. En platt tv med dvd och digitalbox får de flesta att känna sig lyxiga.

Därför är och förblir blu ray en entusiast produkt ( eller för de välbeställda som alltid har det senaste )

Maveric


Jo, dvd hade varit ett lyft bara det, men det blev ett ordentligt lyft nu med BR. Det är skönt att se att även mindre detaljer är skarpa och inte bara närbilderna. Men när jag nu köper film så blir det mest bluray, Jag skaffar mig säkerligen en större TV nästa gång och då blir skillnaden ännu större än på de 40"jag har nu. Då skulle jag säkert ångra att jag inte köpte BR versionen.

Men BR känner inte så många till. Mina svärföräldrar har upptäckt dvd för bara ett par år sen då de fick min uppspelningsbara dvd spelare med enbart komponenutgång. Men de använder den enbart när vi besöker dem och vi då kan spela barnfilmer i den. BR har de nog ingen aning om....och det kanske inte är så konstigt då de inte har nåt intresse för film.

Min sambo däremot är imponerad av HD i allmänhet eftersom hon då kan se hur tjejerna har sminkat sig... ;)

Redigerat av Unregistered6df60672, 24 juli 2009 - 08:38.


#84

Postad 24 juli 2009 - 10:00

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Var påstår jag det?


Det skriver du här

Jag tror att du har fel. Jag tror att Blu Ray kommer överleva såpass länge att HDTV-apparater dör ut till förmån för Full HD-dito. När det skett så kommer även medelsvensson övertygas av SIBA-handlaren att det är Blu Ray som gäller för att utnyttja TVns prestanda till fullo.


Och här

Utnyttja alla 1920x1080 pixlarna (med BR)


Jag tror att i framtiden kommer den plastbiten vara en BR och inte en DVD. Speciellt när produktionskostnaden för att ta fram en BR-spelare sjunkit såpass mycket att man kan få en för under en tusenlapp.

Har du tänkt på alla DVD spelare som redan är sålda och som håller i 10 år till ?

Maveric

#85

Postad 24 juli 2009 - 10:28

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Hmmm...vad har hänt Maveric?
För bara 3-4 månader sen var du lika positiv till formatet som vi andra i denna forumdel.
Vad är det som fått formatet att gå en så svart tid till mötes, trots att det säljer bättre och bättre för varje dag, utan tecken på nergång?

När det gäller min krets så har en stor del redan skaffat BD genom antingen en standalone eller en PS3:a och fler är på gång frammåt julrushen. Och då är jag den ENDE som hänger på ett entusiast forum som detta. Så det finns intresse även UTANFÖR detta forum bland "dödligt" ;) hehe

Visst finns det en stor del som inte kommer att bry sig, Minns när vi slutade med VHS i video butiken 2005 och några kunder blev förbannade då de blev tvugna att skaffa en DVD spelare istället för att se ny film, men när BD spelarna blir så billiga att det inte lönar sig att göra DVD spelare längre och DVD filmerna i samma veva fasas bort från hyllorna så finns det inget annat alternativ än BD kvar att köpa.
Klart detta inte kommer att ske än på många år. Men om fysiskt format finns kvar om 10 år så har detta senario garanterat skett ;)

Redigerat av Svante Skoog, 24 juli 2009 - 11:02.


#86

Postad 24 juli 2009 - 10:29

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Det skriver du här

Och här


Har du tänkt på alla DVD spelare som redan är sålda och som håller i 10 år till ?

Maveric


Svar nej.

Först skrev jag att "HDTV-apparater dör ut till förmån för Full HD-dito. " Jag skrev inget om att dom var bättre. Du tolkade det så.

Sedan skrev jag att man kan utnyttja BRs upplösning till max på Full HD-skärmar. Håller du inte med om det eller vad då?

Och ja, jag vet att det kryllar av DVDer där ute, men BR kommer ändå att lyckas tror jag. Ignorerade du mina länkar eller tyckte du bara att det var crap?

/GB

Redigerat av Glen Benton, 24 juli 2009 - 10:34.


#87

Postad 24 juli 2009 - 10:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Nåt annat som säkert kommer att öka intresset för BD är när det dyker upp kampanjer i butikerna där man t.ex. får med en BD spelare om man köper en viss Sony TV. Likt de kampanjer i början av 2000 talet där man ibland fick med en DVD spelare till 32 tums CRT:n.

HD Ready apparaterna har snart fasats ut då FullHD skärmarna istortsett tagit över i butikerna, förutom 19-21 tums modellerna kanske ;) Och det säljs trots dessa hårda tider MASSVIS av TV apparater varje dag, och speciellt intresset för 46 tum och mer har ökat rejält (vilket inte är så oväntat då storlekarna har ökat i hemmen sen TV:ns begynnelse och kommer att fortsätta med det) TV apparater som verkligen har kapacitet att visa upp vad BD går för i jämförelse med sunk DVD och komprimerat stream gröt ;)

Redigerat av Svante Skoog, 24 juli 2009 - 10:51.


#88

Postad 24 juli 2009 - 11:46

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Nåt annat som säkert kommer att öka intresset för BD är när det dyker upp kampanjer i butikerna där man t.ex. får med en BD spelare om man köper en viss Sony TV. Likt de kampanjer i början av 2000 talet där man ibland fick med en DVD spelare till 32 tums CRT:n.

HD Ready apparaterna har snart fasats ut då FullHD skärmarna istortsett tagit över i butikerna, förutom 19-21 tums modellerna kanske ;) Och det säljs trots dessa hårda tider MASSVIS av TV apparater varje dag, och speciellt intresset för 46 tum och mer har ökat rejält (vilket inte är så oväntat då storlekarna har ökat i hemmen sen TV:ns begynnelse och kommer att fortsätta med det) TV apparater som verkligen har kapacitet att visa upp vad BD går för i jämförelse med sunk DVD och komprimerat stream gröt ;)

Jag tycker inte de som köpt enbart HD ready TV som jag själv inte kan dra nytta av BR. Det är en stor skillnad mellan DVD och BR även på en HD ready TV med 1080i.

Upplösningen vid 1080i är 5 gånger mer än dvd, så det räcker avsevärt långt även för de med HD ready. Sen är ju det inte bara upplösningen som spelar roll. Det är skönt att se film utan problem. För en TV på 37-42" går det lika bra med HD ready. Med det vill jag ha sagt att man inte ska gå och ångra sitt TV-inköp för ett par år sen om man enbart har HD ready. BR gör en stor skillnad även på den. Jag har Full HD på min dataskärm som även har hdmi ingång men den lär jag inte ställa på Tv-bänken... :D

Men varje sak har sin tid. Det är klart att alla inte kan byta upp sig med en gång. Jag kan inte gå och köpa en ny större TV för 20 k och ny bättre hemmabioanläggning för 15 k. Det är en hel del pengar och man byter upp sig vartefter. Samma sak med BR spelare....

Redigerat av Unregistered6df60672, 24 juli 2009 - 11:47.


#89

Postad 24 juli 2009 - 11:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Hmmm...vad har hänt Maveric?
För bara 3-4 månader sen var du lika positiv till formatet som vi andra i denna forumdel.


Jag är fortfarande jättepositiv till Blu ray och som sann entusiast köper jag bara Blu ray

Men redan för 3-4 månader sedan skrev jag att blu ray inte fått den plats på
"marknadsplatsen" som man hade hoppats. Satsningen kom av sig i butiker och
hos videouthyrarna ( de sistnämnda kommer att försvinna )

Men frågan i tråden var och är fortfarande
- När går bluray om DVD?

Mitt svar är Aldrig .. och detta är baserat på vad jag skrivit i alla mina inlägg i tråden.

Blu ray kommer aldrig att bli en volymprodukt
DVD har ett för starkt fäste på marknaden och i antalet sålda spelare och filmer
Man kan inte spela blu ray i en dvd spelare, så därför säger det sig själv att DVD
är och kommer att förbli störst, tills den dagen båda går i graven eller rättare sagt
båda börjar minska pga ALL annan teknik.

Jag är 100% säker på min sak ! ;)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 24 juli 2009 - 11:50.


#90

Postad 24 juli 2009 - 11:54

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande jättepositiv till Blu ray och som sann entusiast köper jag bara Blu ray

Men redan för 3-4 månader sedan skrev jag att blu ray inte fått den plats på
"marknadsplatsen" som man hade hoppats. Satsningen kom av sig i butiker och
hos videouthyrarna ( de sistnämnda kommer att försvinna )

Men frågan i tråden var och är fortfarande
- När går bluray om DVD?

Mitt svar är Aldrig .. och detta är baserat på vad jag skrivit i alla mina inlägg i tråden.

Blu ray kommer aldrig att bli en volymprodukt
DVD har ett för starkt fäste på marknaden och i antalet sålda spelare och filmer
Man kan inte spela blu ray i en dvd spelare, så därför säger det sig själv att DVD
är och kommer att förbli störst, tills den dagen båda går i graven eller rättare sagt
båda börjar minska pga ALL annan teknik.

Jag är 100% säker på min sak ! ;)

Maveric



Jag är väldigt benägen att hålla med dig. Jag tror att BD går långsamt och kommer göra det, mycket p.g.a dagens "on demand" produkter som växer så det knakar. Detta kommer nog äta en del på DVD försäljningen också.
Mycket streamas via internet och mer kommer att streamas/tankas. Dels för att det är billigare så och för att man inte behöver åka till affären och köpa en skiva alls, man bara tankar ner den via internet. Och nu menar jag såklart inte fildelning utan jag menar via Viasat-on-demand, SF-Anytime och liknande lösningar. Många värderar nog bekvämligheten framför att få några extra pixlar. DVD-kvalitet duger väldigt gott för de allra flesta.

Kolla även in denna tråd: https://www.minhembi...p;#entry2506296

Redigerat av masp86, 24 juli 2009 - 11:55.


#91

Postad 24 juli 2009 - 12:23

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande jättepositiv till Blu ray och som sann entusiast köper jag bara Blu ray


Okej, hehe, trodde ditt intresse hade dalat för BD ;) hehe

Ska bli kul att besöka en tråd som denna om några år och se hur jäkla rätt/fel vi hade ;) haha

#92

Postad 24 juli 2009 - 12:40

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Ska bli kul att besöka en tråd som denna om några år och se hur jäkla rätt/fel vi hade ;) haha


Tänkte precis samma sak! ;)

/GB

#93

Postad 25 juli 2009 - 09:51

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Jag hyrde filmer på Hemmakväll igår. Tydligen står Blu-ray just nu för ca 5% av omsättningen. Killen i kassan trodde att det kommer att ta över så småningon men resan dit är lång.

Jag tror, som som jag sagt, att nedladdning (laglig sådan) blir det stora och tar över uthyrningssidan. Naturligtvis vill en kille i en videobutik inte tänka så men det är vad jag tror.

På köpsidan tycker jag det är mera svårgissat. Det beror till stor del på prisutvecklingen. Blu-ray är bättre men frågan är om "Svensson" tycker det är prisvärt. Det stora steget för många kanske är att betala överhuvudtaget. Jag tror nog att DVD och Blu-ray kommer att få ett förhoppningsvis långt liv tillsammans. Om det sedan blir nedladdning eller något annat vet jag inte. Jag vill inte att fysiska media försvinner som alternativ. Ungefär som vinylskivorna idag, dom finns för den som vill.

Facit lär väl komma med tiden. :)

#94

Postad 28 juli 2009 - 10:21

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Jag hyrde filmer på Hemmakväll igår. Tydligen står Blu-ray just nu för ca 5% av omsättningen. Killen i kassan trodde att det kommer att ta över så småningon men resan dit är lång.

Jag tror, som som jag sagt, att nedladdning (laglig sådan) blir det stora och tar över uthyrningssidan. Naturligtvis vill en kille i en videobutik inte tänka så men det är vad jag tror.

På köpsidan tycker jag det är mera svårgissat. Det beror till stor del på prisutvecklingen. Blu-ray är bättre men frågan är om "Svensson" tycker det är prisvärt. Det stora steget för många kanske är att betala överhuvudtaget. Jag tror nog att DVD och Blu-ray kommer att få ett förhoppningsvis långt liv tillsammans. Om det sedan blir nedladdning eller något annat vet jag inte. Jag vill inte att fysiska media försvinner som alternativ. Ungefär som vinylskivorna idag, dom finns för den som vill.

Facit lär väl komma med tiden. :)

Jag tror inte alla vill ha sin dator sida vid sida med sin TV... Det fysiska formatet har sina fördelar. Risken för kvalitetsförluster är också liten då det är en sådan närhet till källan (skivan).

#95

Postad 28 juli 2009 - 10:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jag tror inte alla vill ha sin dator sida vid sida med sin TV...

Är väl ingen som har sagt att man behöver ha en dator sida vid sida med sin TV?

#96

Postad 28 juli 2009 - 10:37

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

  • 1 923 inlägg
  • 0
I dags läge är det egentligen bara filmfantaster som gått över till BD, och med tanke på vilka priser de vanliga "svensson" butikerna erbjuder, dvs Discshop och CDON, på BD så tror jag det kommer ta i alla fall 2010 också innan BD kan någorlunda vara om DVD, fram tills dess är det vi filmnördar som letar priser på nätet som kommer ha störst nytta av BD.

#97

Postad 28 juli 2009 - 10:40

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Är väl ingen som har sagt att man behöver ha en dator sida vid sida med sin TV?

Det är sant att det kommer finnas andra alternativ än dator. Tog bara det som ett alternativ. Det finns väl redan nu TV-apparater med uppkoppling till nätet...

#98

Postad 28 juli 2009 - 11:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det är sant att det kommer finnas andra alternativ än dator. Tog bara det som ett alternativ. Det finns väl redan nu TV-apparater med uppkoppling till nätet...

Oki. Ja och du har ju helt rätt i att en förutsättning för att "internet delivery" ska komma in i svenssons vardagsrum så måste ju förstås det tekniska gömmas undan. Nån ful klumpig pc-burk kommer ju inte in i finrummet, varken hos svensson eller hos mig. :)

Men "de" lär ju se till att det inte blir ett dugg konstigare att koppla upp sig mot en videoström som går över internet än att koppla upp sig mot en videoström som går via de olika tv-nät som finns idag - vilket varenda svenne har lärt sig (nåja). :D

Personligen önskar jag mig mer än nått annat ett större hyr-utbud av BD. Vore julafton - för mig.

#99

Postad 28 juli 2009 - 11:28

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Oki. Ja och du har ju helt rätt i att en förutsättning för att "internet delivery" ska komma in i svenssons vardagsrum så måste ju förstås det tekniska gömmas undan. Nån ful klumpig pc-burk kommer ju inte in i finrummet, varken hos svensson eller hos mig. :)

Men "de" lär ju se till att det inte blir ett dugg konstigare att koppla upp sig mot en videoström som går över internet än att koppla upp sig mot en videoström som går via de olika tv-nät som finns idag - vilket varenda svenne har lärt sig (nåja). :D

Personligen önskar jag mig mer än nått annat ett större hyr-utbud av BD. Vore julafton - för mig.

Jag har ännu inte nappat på comhems utbud av film via TV, det är väl enbart i SD kvalité dessutom? Om det blir i HD så småningom är ju bra men då måste man ju ha en digital box med hårddisk eftersom en film kan jag inte se direkt. jag måste kunna pausa och behålla HD kvalité.

Hyra BR genom lovefilm funkar bra, men nu börjar listan med filmer minska och jag har inte kunnat fylla på den så mycket... men att hyra BR en månad är ju riktigt bra tycker jag. :lol:

Redigerat av Unregistered6df60672, 28 juli 2009 - 11:36.


#100

Postad 28 juli 2009 - 11:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Behövs ju iofs ingen hårddisk vid streaming, bara att pausa ju.
Även om hårddisk borde alla vilja ha, går ju inte att se på tv utan en. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.