Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När går bluray om DVD?

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Årtal för blurays dominans (147 medlem(mar) har röstat)

När tror du Bluray har mer än 50 % av färsäljningen av film?

  1. 2010 (7 röster [4.70%])

    Procent av omröstning: 4.70%

  2. 2011 (38 röster [25.50%])

    Procent av omröstning: 25.50%

  3. 2012 (50 röster [33.56%])

    Procent av omröstning: 33.56%

  4. 2013-2015 (30 röster [20.13%])

    Procent av omröstning: 20.13%

  5. 2016-2020 (6 röster [4.03%])

    Procent av omröstning: 4.03%

  6. Aldrig (18 röster [12.08%])

    Procent av omröstning: 12.08%

Rösta Gäster kan inte rösta

#101

Postad 28 juli 2009 - 12:23

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Behövs ju iofs ingen hårddisk vid streaming, bara att pausa ju.
Även om hårddisk borde alla vilja ha, går ju inte att se på tv utan en. :)

OK, det låter bra med streaming då.

Jag kör dvd recorder med hårddisk, rätt bra men den kan ju enbart spela in i sd kvalité vilket gör att spela in film på den från HD gör att HD inte bibehålls. :D

#102

Postad 09 augusti 2009 - 21:26

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
http://www.expressen...-tv-apparaterna
"Samtidigt ökar försäljningen av blue ray-spelare, och det gör att fler kan se högupplöst video i vardagsrummet."


Fortfarande problem med att stava till bluray, men skitsamma... :)
Var han har hittat att spelarna ökat i försäljning vet jag inte men vi får väl hoppas han har rätt.

#103

Postad 09 augusti 2009 - 22:57

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Det verkar finnas ca 200.000 stycken blu-ray spelare runt om i vårt avlånga land idag Juli-09,de är ju bara 5% av alla sveriges 4,4 miljoner hushåll men med tanke på att prisgolvet för budgetspelarna verkar ha stabiliserat sig runt 2000kr under våren&sommaren och även priserna på själva skivorna börjar sjunka ifrån de entusiastnivåer dom låg på 2006,så borde försäljningen kunna få en skjuts frammåt nu när även en del artister väljer att ge ut sin musik på vårt nya högupplösta format,så det nu omfattar både Filmer,konsärer,spel och musik alster :)
Vi får hoppas att blu-ray spelaren blir årets julklapp-09,så som den blev ifjol i vårt grannland norge!

#104

Postad 09 augusti 2009 - 23:20

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Det verkar finnas ca 200.000 stycken blu-ray spelare runt om i vårt avlånga land idag Juli-09,de är ju bara 5% av alla sveriges 4,4 miljoner hushåll men med tanke på att prisgolvet för budgetspelarna verkar ha stabiliserat sig runt 2000kr under våren&sommaren och även priserna på själva skivorna börjar sjunka ifrån de entusiastnivåer dom låg på 2006,så borde försäljningen kunna få en skjuts frammåt nu när även en del artister väljer att ge ut sin musik på vårt nya högupplösta format,så det nu omfattar både Filmer,konsärer,spel och musik alster :)
Vi får hoppas att blu-ray spelaren blir årets julklapp-09,så som den blev ifjol i vårt grannland norge!

Skulle bli mer än glad om vi blå-gula tvåbeningar tar oss i kragen och ger bort en Blu-Ray spelare till våra nära och kära till jul. :P Till de som nyss köpt HD-TV efter att deras gammla "tjockis" gick sönder eller för att någon i hushållet kommit på att det är snyggare och mer praktiskt om TV:n är platt. :(

Är mer eller mindre ärlig när jag säger att jag skulle fälla en tår eller två om formatet gick i graven. :)

#105

Postad 10 augusti 2009 - 01:19

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

  • 1 766 inlägg
  • 0

Är mer eller mindre ärlig när jag säger att jag skulle fälla en tår eller två om formatet gick i graven. :)

Lugn, med tanke på hur mycket pengar tillverkare och filmstudios har pumpat ut på Blu-Ray tror jag inte formatet överges inom ett antal år. Dessutom säljer ju Blu-ray bättre borta i staterna och jag tror på en ökning här också när priserna pressats ned ytterligare och utbudet har växt till sig.

#106

Postad 10 augusti 2009 - 02:20

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Ge bort :) Bra idé, har redan gett bort 3st kompletta stereo anläggningar till familjen, kanske blir någon Blu-ray snart då till brorsan kanske :P

MVH:Perra

#107

Postad 10 augusti 2009 - 08:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Vi får hoppas att blu-ray spelaren blir årets julklapp-09,så som den blev ifjol i vårt grannland norge!


Jepp, Norrmännen verkar va lite mer positiva till formatet än vad många är i vårat jäkla gnäll/ångest land där det ska klagas över ALLT ;) haha
Undrar hur danskarna har tagit emot formatet?

I england har ju formatet också fått en jäkla skjuts uppåt, så även om vi kommer sist på listan så kommer formatet att få sitt ordentliga fäste snart :P

I jämförelse med de 200.000 BD spelare som finns i de svenska hemmen idag, vilket inte är illa pinkat, hur många DVD spelare fanns det i hemmen runt år 2000? :)

Så...nä...jag tror inte vi behöver oroa oss över att formatet är på väg bort de närmsta 10 åren iallafall :(

Och en BD spelare ska banne mig ges bort i julklapp till Mor och Far :)

Redigerat av Svante Skoog, 10 augusti 2009 - 08:46.


#108

Postad 10 augusti 2009 - 10:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag hoppas också blu-ray blir årets julklapp. :)

#109

Postad 10 augusti 2009 - 10:43

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
När BD går om DVD?

Om den nånsin gör det är det ändå VOD som går om BD :)

#110

Postad 10 augusti 2009 - 10:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
200.000 BD-spelare i Sverige? Kanske dum fråga men: med eller utan PS3 inräknat?

Om den nånsin gör det är det ändå VOD som går om BD

Ser fram mot en shoot-out mellan Voddler i 1080p och BD med en och samma film. :)

#111

Postad 10 augusti 2009 - 11:11

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Jäpp, väck mig när Vod kommer i 1080p/24 med hög bitrate och DTS-HD Master Audio 7.1 ljud utan lagg och strul :)
M.a.o. om 10 år :P

Kommer att njuta av alla krasher och krångel när 100.000 pers ska streama och se samma storfilm på samma gång från www.VODfejkHD.com eller nåt linkande :(
Som sagt MÅNGA år innan det finns linor runt hela planeten som klarar av sådan belastning och folk på varje hörn av våran värld har tillräckliga hastigheter för detta :)

Redigerat av Svante Skoog, 10 augusti 2009 - 11:18.


#112

Postad 10 augusti 2009 - 11:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
För att "gå om DVD" så handlar det ju inte om att väcka dig (eller mig) då du är en minoritet (:)) - det är ju majoriteten som ska väckas.

Personligen är jag intresserad av vad den extra bitrate BD har, både ifråga om bild och ljud, gör för skillnad (på olka typer av displayer). Ska bli intressant att se(och höra).

#113

Postad 10 augusti 2009 - 11:42

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0
Högre bitrate = mindre komprimerings artefakter, och dessa rackare är synliga även på mindre skärmar.

det är ju majoriteten som ska väckas.


Dom lär nog sova över ett tag till ja :)

För min del behöver inte BD gå om DVD, dom kan väl samsas lika väl som VHS och DVD gjorde i många år.
Och så länge som det finns entusiaster som vill ha det bästa, jepp vi är en minoritet :P, så kommer BD att finnas kvar då filmbolagen gärna tar emot våra pengar :)

Redigerat av Svante Skoog, 10 augusti 2009 - 11:46.


#114

Postad 10 augusti 2009 - 12:00

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Är det någon här som uttalar sej negativt till VOD som har sett HD filmer nerladdade från nätet?

Jag har det nu, och jag finner inget att anmärka på alls, jag accepterar kvaliten rakt av, trots sina storlekar på 2GB tror jag den minsta var i 1080p, encoders idag är uppenbarligen tillräckligt bra på att dölja blocknoise och jag kan tänka mej att en något mjukare bild kan ha en positiv effekt på edge enhancment...

Seriöst jag såg mer blocknoise på don tidiga BD releaserna än på nerladdade HD filmer, trots skyhög bitrate.

BD filmer är ändå filterade och färg/kontrast boostade så vem fan bryr sej längre?

Sen har jag inte haft annat än problem med mina BD spelare, det är alltid något som ska ######s och bugga ur, dom filmer jag laddat ner funkar alltid hur bra som helst, och dom startar direkt utan en halv minuts laddande.

Fodral klarar jag mej gärna utan, nuförtiden är all fodral enbart nedklottrade med fula photoshop alternativa bilder eller modifierade på annat sätt. They can keep that shit to themself...

4G kommer att byggas ut över hela världen, tillräcklig kapacitet för att streama HD även i BDs teoretiska bitrate kapacitet dubbelt upp... Om alla filmer lagras i The CLOUD så är dom tillgängliga till alla produkter som kan spela upp video och accessa nätet på ett eller annat sätt, hela din filmsammling i din telefon osv.

#115

Postad 10 augusti 2009 - 12:06

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Är det nån skillnad mellan sända 1080p och streama 1080p, för tekninken sända 1080p finns redan.

Jäpp, väck mig när Vod kommer i 1080p/24 med hög bitrate och DTS-HD Master Audio 7.1 ljud utan lagg och strul :)
M.a.o. om 10 år :P

Nätverksväxlar tillåter data mängder upp till vad en BD skiva har...per sekund.

#116

Postad 10 augusti 2009 - 12:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Högre bitrate = mindre komprimerings artefakter

...bland annat ja. Finns andra sätt att minska bitraten.
Frågan är hur mkt som kommer synas och hörs i praktiken. Hur skillnaden artar sig på olika setup:er osv.

Dom lär nog sova över ett tag till ja

Eller oxå inte. Att väcka 50.000 på några veckor innan ens tjänsten är igång tyder på att folk kanske inte är så sömniga som man kanske kan tro.

Personligen tror jag inte streaming har de största problemen i det tekniska (iaf inte om man tänker rätt), för att uppnå "bra HD" - utan mera i förmågan att få de skeptiska filmbolagen med sig samt att få vettig ekonomi i det hela i en värld där gratisätande är sjukt härskande (dvs det får inte vara så billigt så att filmbolagen inte får in sina pengar - men det får heller inte vara så dyrt att konsumenten hellre äter gratis på annat håll).

För min del behöver inte BD gå om DVD, dom kan väl samsas lika väl som VHS och DVD gjorde i många år.
Och så länge som det finns entusiaster som vill ha det bästa, jepp vi är en minoritet , så kommer BD att finnas kvar då filmbolagen gärna tar emot våra pengar

Absolut men det där vill jag minnas konstaterades tidigare i tråden. :)

#117

Postad 10 augusti 2009 - 12:32

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Absolut men det där vill jag minnas konstaterades tidigare i tråden. :)


Öh...just det ja...hehe. Börjar bli lite till åren :) hehe

Personligen tror jag inte streaming har de största problemen i det tekniska (iaf inte om man tänker rätt), för att uppnå "bra HD" - utan mera i förmågan att få de skeptiska filmbolagen med sig samt att få vettig ekonomi i det hela i en värld där gratisätande är sjukt härskande (dvs det får inte vara så billigt så att filmbolagen inte får in sina pengar - men det får heller inte vara så dyrt att konsumenten hellre äter gratis på annat håll).


Ja alltså får dom till det så det fungerar PERFEKT och med högklass på bild och ljud så är jag självklart intresserad, dock är fysiskt fortfarande vad jag föredrar när det gäller samlandet.
Filmbolagen lär bli sega när det gäller Vod just nu då dom lägger ner all energi just på Blu-Ray för tillfället.
Men vi får hoppas att dom kommer på en lösning som gör att BÅDE Vod och BD anhängarna blir nöjda till slut :P

Redigerat av Svante Skoog, 10 augusti 2009 - 12:40.


#118

Postad 10 augusti 2009 - 13:01

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Är det nån skillnad mellan sända 1080p och streama 1080p, för tekninken sända 1080p finns redan.

viss skillnad på att sända ut en enda 25Mb/s dataström jämfört med en per användare, skulle jag nog vilja påstå?

#119

Postad 10 augusti 2009 - 14:07

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

viss skillnad på att sända ut en enda 25Mb/s dataström jämfört med en per användare, skulle jag nog vilja påstå?

Ah ok.

Tror att japanerna har då kapacitet för Hi Def streaming.

#120

Postad 10 augusti 2009 - 15:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Tror att japanerna har då kapacitet för Hi Def streaming.


Skulle va kul att veta vad dom har för speed där borta, speciellt med tanke på va långt före oss dom ligger när det gäller elektronik prylar m.m.
Med tanke på att dom haft HDTV sen slutet av 80-talet känns det verkligen som vi är rena medeltiden här borta ibland :)

#121

Postad 10 augusti 2009 - 16:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Köra film genom en dator...
Urk...Postad bild
Här hemma går det inte ens att streama en fotbollsmatch i usel kvalitet utan att det hackar. :)

#122

Postad 10 augusti 2009 - 16:28

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Jag har det nu, och jag finner inget att anmärka på alls, jag accepterar kvaliten rakt av, trots sina storlekar på 2GB tror jag den minsta var i 1080p, encoders idag är uppenbarligen tillräckligt bra på att dölja blocknoise och jag kan tänka mej att en något mjukare bild kan ha en positiv effekt på edge enhancment...


Ser du inte blocknoise på en 1080p långfilm på ca 2 GB så är det bara att gratulera, eller kanske bjuda på en synundersökning, då knappt en DVD klarar sig på det utan att artefaktena spökar, än värre på en 720p :)

#123

Postad 10 augusti 2009 - 16:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Iofs så är även BD-spelare datorer...

Men ja, att köra filmer genom samma burk som man använder för att surfa på minhmebio och betala räkningar med är tveklöst:
Postad bild

:)

#124

Postad 10 augusti 2009 - 16:30

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

BD filmer är ändå filterade och färg/kontrast boostade så vem fan bryr sej längre?


Ja, nu ska vi inte överdriva då :)
Det är en handfull med äldre katalog titlar som blivit lite DNR:ade m.m.

Men den största mängden BD filmer ser perfekta ut.

#125

Postad 10 augusti 2009 - 16:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Skulle va kul att veta vad dom har för speed där borta...

Har för mig att de har det snabbaste snittet i världen, så vi skandinavier ligger som sagt i medeltiden i hdtv :)

#126

Postad 10 augusti 2009 - 17:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0
Medelhastigheten på bredband i Sverige ligger väl på 1-2Mbit/s nuförtiden, om ens det.

Att Kalle och Nisse som bor i Stockholm centrum har 100 Mbit i väggen spelar ingen roll i sammanhanget. Är rätt säker på att mer än 50% av befolkningen inte kan få mer än 8 Mbit pga avstånd till telestation osv. Jag har 24 Mbit och kommer upp i 12 som bäst :)

#127

Postad 10 augusti 2009 - 17:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Sen har jag inte haft annat än problem med mina BD spelare, det är alltid något som ska ######s och bugga ur, dom filmer jag laddat ner funkar alltid hur bra som helst, och dom startar direkt utan en halv minuts laddande.


Vad har du haft för spelare ? Jag har kört 2 olika Panasonic under 1½ år,har aldrig haft problem med någon film.
Eller att spelaren buggat eller liknande.

#128

Postad 10 augusti 2009 - 17:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft det minsta av problem på min enda BD spelare, bara några enstaka filmer med dålig överföring :)

Förresten, skulle jag rösta blir mitt år 2016, men år 2017 så...

#129

Postad 10 augusti 2009 - 17:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Medelhastigheten på bredband i Sverige ligger väl på 1-2Mbit/s nuförtiden, om ens det.

Att Kalle och Nisse som bor i Stockholm centrum har 100 Mbit i väggen spelar ingen roll i sammanhanget. Är rätt säker på att mer än 50% av befolkningen inte kan få mer än 8 Mbit pga avstånd till telestation osv. Jag har 24 Mbit och kommer upp i 12 som bäst :P


Det håller jag med dig om, jag testade precis jag har 100 Mbit och kom upp i 88 vilket är helt ok. :)

Redigerat av jonasprivate, 10 augusti 2009 - 17:34.


#130

Postad 10 augusti 2009 - 17:45

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Finns bara 600.000 stycken som har fiberuppkopplings anslutningar i hela landet.80Mbit/s hära :rolleyes:

#131

Postad 10 augusti 2009 - 17:48

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

Vad har du haft för spelare ? Jag har kört 2 olika Panasonic under 1½ år,har aldrig haft problem med någon film.
Eller att spelaren buggat eller liknande.


Samma här!
Inga problem med den Panasonic BD-30 jag en gång hade, och inga problem nu med BD-60:n jag har hemma nu.
T.o.m. alla NOBLE funkar lika bra som på min PS3:a :rolleyes:

#132

Postad 10 augusti 2009 - 17:51

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Komm och tänka på mitt inlägg efteråt, jag har inte läst hela tråden så det kanske var off topic ändå?

Jag kollade ialla fall lite snabbt på filmen jag tänkte på, den var 4GB, det var en annan som var på 2GB och bara 720p, det är ändå förvånansvärt bra kvalitet för så små storlekar, och min poäng var att jag får en god filmupplevelse från en sådan film.
Jag brukade dissa mina kompisars nerladdade DVD, gör det fortfarande, men dom ny codecs tar bort mycket av den pixliga digitala looken.
Det är kanske inte jämförbart med BD, men 99% av scenerna i en film ser så bra ut att jag mer än accepterar det, och då föredrar jag helt klart det som ett medium som är snabbare och mer bekvämt.

Anledningen att jag skrev överhuvudtaget är att jag blir så irriterad över hur folk prisar BD som det bästa som någonsin hänt, jag har inte upplevt allt det bra som folk skriver om, jag är fortfarande idag extremt missnöjd med vad BD blev och tycker det är kanske det sämsta formatet någonsin, och när jag säjer det så värderar jag uppenbarligen inte bild/ljud som viktigast.

Jag har haft en Sony, tror det var S300, en Pioneer 51, och en PS3, PS3an funkade bäst men väsnades mest... Pioneer 51 har löjligt bra bild men är samma skitformat fortfarande... Det enda jag gör nu är att spela upp filmer rakt av och hoppas att det funkar utan avbrott, glömm menyer eller att försöka snabbspola, ska man hoppa till ett ställe i en film är det popup meny och scenval och se från närmsta avsnitt, annars kanske filmen tokdör och måste laddas om från början igen.....

En annan sak jag undrar över är hur min BD drive i Pioneer som ska hålla hög kvalitet kunde dö efter knappt en månads sparsamt användande... Och nu börjar folks PS3 drives gå isönder också, samtidigt som nya drives blir allt billigare att tillverka och förmodligen av ännu sämmre kvalitet? Jag ser inte detta som ett seriöst format, något att investera i, köper bara minimalt med filmer som jag vill ha i bästa möjliga kvalitet, film är dött för mej nu, njuter mer av film på min ipod än BD, jag ska nog inte skriva här något mer, jag gör nog bara folk förbannade.

#133

Postad 10 augusti 2009 - 17:56

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

....jag gör nog bara folk förbannade.

Inte ens om man satsar 100 miljoner dollar på en produkt så går saker fel ändå, tänk bara på Apollo 13.

#134

Postad 10 augusti 2009 - 17:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlägg
  • 0

njuter mer av film på min ipod än BD,


Ja njuter du mer av film på din Ipod än på BD så är nog BD inget för dig :D
Och jag hoppas det där VAR ett skämt :rolleyes: hehe

Redigerat av Svante Skoog, 10 augusti 2009 - 17:59.


#135

Postad 10 augusti 2009 - 18:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Finns bara 600.000 stycken som har fiberuppkopplings anslutningar i hela landet.80Mbit/s hära :D


Hoppsan det va inte många,då får dom sitta snällt och vänta,medans vi andra njuter av Blu-ray. :rolleyes:

#136

Postad 10 augusti 2009 - 18:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Skulle de kostat 150 kr st hade man haft 300% fler BD's.

Jag menar What Happens In Vegas kostade mig €15 i Finland!

#137

Postad 11 augusti 2009 - 00:46

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Har för mig att de har det snabbaste snittet i världen, så vi skandinavier ligger som sagt i medeltiden i hdtv :rolleyes:

Korea har AFAIK högst snitthastighet i världen (syd dvs - nord får väl vara glada om de har röksignaler), där verkar 100Mbit vara snarare regel än undantag.
i ett skogsbelupet land som vårt är jag rädd att det dröjer innan majoriteten får fiber - bor själv ett par km från stadskärnan i en halvstor stad (tror den ligger runt 20e tätort) och inget över 20/3 är tillgängligt, och verkar inte bli inom överskådlig framtid =(

däremot hoppas jag också givetvis att en billig BDspelare blir årets julklapp - var barnsligt nära att köpa en DMtech på SIBA bara för att leka lite med och sen ge till föräldrarna (så jobbigt att inte kunna låna ut filmer till dem för att de inte har BD, och med >800 köpta HDfilmer de senaste två åren köper jag uppenbarligen inte så mkt SD själv) trots att de sitter på en liten tjock-TV. nu var det nog tur, med tanke på hur käss den verkar vara, men om det GÅR att sälja till det priset så borde fler spelare snart dyka upp...


EDIT: ett par g00glingar senare verkar det som Japan stämmer ja, och deras snitthasigheter är tillräckligt för att ge mig våta drömmar...
Frågan är dock hur intresserade filmbolagen är, när deras huvudmarknad fortfarande tar hutlöst betalt för allt över 1/0,1-linor? de är sjukt USA-fixerade...

EDIT2: spelare för 500 pix i UK, hoppas det sprider sig hit

Redigerat av outdoor_miner, 11 augusti 2009 - 01:48.


#138

Postad 11 augusti 2009 - 05:59

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
Det skall bli spännande med VOD i HD-kvalité. Fast det tar nog några år innan vi är där. Telia kan ju inte ens leverera TV via nätet på grund att jag bor för långt bort från telestationen. Tänk att man är en riktig lantis boende 6-7 km från Södermalm i Stockholm och inte ens få ett riktigt snabbt bredband.

#139

Postad 11 augusti 2009 - 06:41

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Har för mig att man kan plocka ut bredband via elnätet, då spelar det ingen roll var man bor väl?

#140

Postad 11 augusti 2009 - 09:19

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0

Har för mig att man kan plocka ut bredband via elnätet, då spelar det ingen roll var man bor väl?

Jag har försökt att hitta en sådan leverantör, men går bet på det. Sydkraft hade det för ett par år sedan, men de nya ägarna EON tycks ha slutat med det. Det låter annar som en bra distributionsform.

#141

Postad 11 augusti 2009 - 15:35

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Har för mig att man kan plocka ut bredband via elnätet, då spelar det ingen roll var man bor väl?

rädd för att det inte är så enkelt. det måste ju ändå sitta en omkopplare mellan internet och elnätet någonstans ute i byn (liknande xDSLs telestation), tror inte signalerna kan gå i elnätet hur långt som helst.

(men det verkar vara på gång nu iaf)

#142

Postad 11 augusti 2009 - 15:57

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

(men det verkar vara på gång nu iaf)

Jo det vore trevligt :)

En minsta hastighet på 100 megabit per sekund och integrering med bland annat wifi och ethernet utlovas. Dessutom ska alla nätverksprylar, oavsett tillverkare, vara kompatibla med varandra.



#143

Postad 11 augusti 2009 - 16:48

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
"Watchmen powers Blu-ray sales, studios to favour BD releasing for selected movies
...Both Paramount and Disney are giving further emphasis to Blu-ray by releasing selected titles on the format
before DVD versions ship in the US. The first Paramount movie to benefit from the HD head start is Dance Flick,
which will debut on Blu-ray September 8. The DVD edition will initially only be available for rental, eventually
appearing for sale between four to eight weeks later...."

http://www.homecinem...movies 30 07 09

#144

Postad 12 augusti 2009 - 12:08

Unregistered08fc33f7
  • Unregistered08fc33f7
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

"Watchmen powers Blu-ray sales, studios to favour BD releasing for selected movies
...Both Paramount and Disney are giving further emphasis to Blu-ray by releasing selected titles on the format
before DVD versions ship in the US. The first Paramount movie to benefit from the HD head start is Dance Flick,
which will debut on Blu-ray September 8. The DVD edition will initially only be available for rental, eventually
appearing for sale between four to eight weeks later...."

http://www.homecinem...movies 30 07 09


Om dem sen gör likadant med typ batman 3 eller nåt så kommer medelsvensson rusa till affären och köpa bluray
spelare.

#145

Postad 12 augusti 2009 - 16:29

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Ja det känns ju som ett väldigt smart val att promota bd med att släppa Dance Flick för dvd med tanke på att på imdb raitar den 2.9...

#146

Postad 12 augusti 2009 - 17:08

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Här i Umeå är då 10Mbit standard, och 100Mbit så nära standard det går att komma. Trots att man bor uppe i norr är det inget fel på hastigheten iaf...

För att blu-ray ska gå om dvd krävs lägre pris på filmerna, 179kr för en ny, gärna dubbeldiscutgåva, annars kring 150 med 3 för 99 eller 15kr-styck inom en rimlig framtid. Sedan krävs en Snabb spelare, vänsta i 1-5min innan filmuppspelning kan skrämma den bäste, 3-10sekunder uppvärmning är nog vad man som "svennson" skulel stå ut med. Ingen ny teknik när det gäller hårdvara heller, min spelare från 2009 ska ha alla funktioner (iaf vettiga) som en spelare erbjuder 2012, vad det gäller internet, uppspelning etc. Slutligen måste det komma sådana ^spelare för 1000-1500kr, inte mer. Då först kan blu-ray verkligen konkurrera på allvar är jag rädd...

Sen skulle nog platt-tv också kunna göra små underverk, alltför många "njuter" ännu av en tjock-tv på 28" ca 4m ifrån soffan.

#147

Postad 12 augusti 2009 - 19:25

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

"Watchmen powers Blu-ray sales, studios to favour BD releasing for selected movies
...Both Paramount and Disney are giving further emphasis to Blu-ray by releasing selected titles on the format
before DVD versions ship in the US. The first Paramount movie to benefit from the HD head start is Dance Flick,
which will debut on Blu-ray September 8. The DVD edition will initially only be available for rental, eventually
appearing for sale between four to eight weeks later...."

http://www.homecinem...movies 30 07 09


Om det blir allt vanligare blir ju fler sugna på bluray. Då blir DVD:n en B-produkt... eller det är det kanske redan, i alla fall kvalitetsmässigt... ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.