Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla in DEH-5000UB i Peugeot 206 med ISO

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 juli 2008 - 18:01

dunja
  • dunja
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag har köpt en ny bilstereo, Pioneer DEH-5000UB, till min Peugeot 206 (-02). Tänkte att det skulle gå lätt som en plätt att koppla in den då både bilen och stereon har ISO-kontakter. Jag har kommit så långt att bilstereon funkar men jag har två problem:

1) Bilstereon stänger inte av sig automatiskt när bilen stängs av
2) Inställningar i stereon sparas inte efter att bilen stängts av

Förstår enligt manualen att det handlar om den röda och gula kabeln. Beskrivning i manual: Röd - "Anslut till den kontakt dom styrs av tändningslåset (12V DC)" och Gul - "Anslut till den konstanta 12V-strömkontakten".

Hur vet jag var dessa kontakter sitter och hur ska jag egentligen koppla? Är novis på detta område och behöver hjälp.

Tack på förhand!

#2

Postad 11 juli 2008 - 20:07

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Hej och välkommen till forumet.

Är det ett kablage som sitter fast i stereon som sedan blir ISO? eller är det iso som kopplas direkt i stereon?

#3

Postad 11 juli 2008 - 20:32

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Peugeot 206 tillhör VAG.
Om du byter plats på RÖD och GUL kabel så kommer det funka konon!
(Du kanske blir tvungen att klippa av och löda om det vill sig så. Om du har tur så finns det rundstiftanslutnignar på kabeln)
Hur som helst är jag 99% säker på att ditt problem löses med att skifta plats på RÖD och GUL strömkabel.
Lycka till!

#4

Postad 11 juli 2008 - 21:00

dunja
  • dunja
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Peugeot 206 tillhör VAG.
Om du byter plats på RÖD och GUL kabel så kommer det funka konon!
(Du kanske blir tvungen att klippa av och löda om det vill sig så. Om du har tur så finns det rundstiftanslutnignar på kabeln)
Hur som helst är jag 99% säker på att ditt problem löses med att skifta plats på RÖD och GUL strömkabel.
Lycka till!


Tack för svaret! Kanske en dum fråga, men är det kablaget som följde med bilstereon som jag ska skifta RÖD och GUL, och bilens kablar låter jag vara som de är?

#5

Postad 11 juli 2008 - 21:06

dunja
  • dunja
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej och välkommen till forumet.

Är det ett kablage som sitter fast i stereon som sedan blir ISO? eller är det iso som kopplas direkt i stereon?


Tack för det! Hänger inte riktigt med på din fråga. I bilen finns det två kontakter, antar att det är ISO. en för ström och en för högtalare. I dessa två kopplar jag de två kontakterna från stereon (som också är ISO?).

#6

Postad 11 juli 2008 - 22:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Du får koppla vilken du vill, men det skall vara den gula i Ström-ISO'n (Den brukar ha färre sladdar och grövre) Om du kopplar om bilens ISO eller den från din huvudenhet spelar ingen roll =)
Det är 2 kontakter yes, en högtalar, och en Ström -ISO. Du har nog kopplat rätt.

Ser ofta ut som på bilden nedan (Höger kabel):
Postad bild
Observera att denna kabel har rundstift på GUL och RÖD kabel så det bara är att byta plats på. Om dessa inte finns får du som sagt klippa av och löda.

Lycka till!

#7

Postad 11 juli 2008 - 23:18

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
På bilden som Jollek postat ser du vad det är jag funderar på.
Ebdel stereo apparatet kan man koppla ISO kontakten direkt i bakstycket på stereon. Oftast är det ytterligare ett kablage mellan stereo och iso som det verkar vara i ditt fall då är det alltsom oftast så som på Jolleks bild.
en möjlighet att koppla om Minne och konstantström.
________________________________________________________________

Bara en betydande rättning Peugeot är absolut inte en del av VAG.

Peugeot är en del av PSA.

VAG= Volkswagen AG
PSA = PSA Peugeot Citroën

Som auditok måste jag försvara detta :)

Till jollek
Jollek e du säker på att denna switchning krävs i alla peugeot? om det är så får vi ändra i ISO tråden igen.


#8

Postad 12 juli 2008 - 09:58

dunja
  • dunja
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
På bilden kan ni se hur det ser ut på min stereo, så jag verkar ha tur. Bara att skifta i skarvningarna.
Jag ska snart bege mig ut till bilen och testa. Återkommer med resultatet!

Bifogad fil  deh_5000ub_back.jpg   156,33K   42 Antal nerladdningar

#9

Postad 12 juli 2008 - 12:45

dunja
  • dunja
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Nu har jag varit i bilen och kopplar om GUL och RÖD. Resultatet blev som så att minnesproblemet är löst men stereon stänger fortfarande inte av sig när bilen stängs av.

Jag tog mig en titt på bilens strömkontakt och vilka kablar som går vart, och så här ser det ut:
Bifogad fil  Bil.gif   2,69K   45 Antal nerladdningar
1 Ingen kabel
2 Orange
3 Röd
4 Blå
5 Vit
6 Gul
7 Blå
8 Grön/gul

Stereons strömkontakt ser nu ut så här efter att jag kopplar om röd och gul:
Bifogad fil  Stereo.gif   2,71K   33 Antal nerladdningar
4 Gul (bytt från röd)
7 Röd (bytt från gul)
8 Svart

Det verkar som bilens kontakt inte riktigt följer ISO-standard, eller är jag fel ute? Som det är nu kopplas stereons röda och gula kablar till bilens blå. Ska inte gul kopplas till gul och röd till röd?

partajaren: Jag lånade din bild på ISO-kontakterna, hoppas du inte misstycker! :D

#10

Postad 12 juli 2008 - 15:38

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hmm... Kanske bilen inte följer ISO-standard (Vilket också är mest troligt :D )
Då kanske du blir tvungen att köpa en adapter :D Om du inte har ett elschema över bilen?
Att det skall vara färg till färg i ISO'n kan du inte ta för självklarhet. Dock kan du prova att mäta upp kablarna med en voltmeter och se vilken kabel som går över tändningen.

#11

Postad 12 juli 2008 - 18:42

dunja
  • dunja
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Irriterande att inte fransmännen kan följa standard! :D

Vad är det för typ av adapter som behövs?

#12

Postad 13 juli 2008 - 00:09

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

partajaren: Jag lånade din bild på ISO-kontakterna, hoppas du inte misstycker! :D


Absolut inte, de är där för att hjälpa till!

JObbigt att det inte räckte för dig att koppla om stiften.
Har du provat om stereon stänger av sig när du drar ut nyckeln?
Endel bliar stänger inte av "remoten" till Stereon förrens nyckeln är urtagen. Så sitter man där i framsätet och bara vill att det skall fungera och tänker inte på att dra ut nyckeln.

#13

Postad 13 juli 2008 - 01:40

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Bara en betydande rättning Peugeot är absolut inte en del av VAG.

Peugeot är en del av PSA.

VAG= Volkswagen AG
PSA = PSA Peugeot Citroën

Som auditok måste jag försvara detta ;)

Till jollek
Jollek e du säker på att denna switchning krävs i alla peugeot? om det är så får vi ändra i ISO tråden igen.

Hehe! Du har så rätt =) Skrev lite fort... (Varför skulle VAG släppa in en fransos?) :) Menade inte att bilen tillhörde VAG-koncernen, utan "VAG-syndromet" med omkastad RÖD och GUL kabel (VAG i ISO-kablage-tråden), för så är det med stor sannorlikhet. Tror inte det gäller alla Peugeot eller PSA, men jag tror med övervägande säkerhet att det gäller minst Peugeot i alla fall.
Ursäkta min otydlighet :D
Ändra ISO-tråden gör vi inte förns det är säkert med Peugeot :D

#14

Postad 13 juli 2008 - 09:53

dunja
  • dunja
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har du provat om stereon stänger av sig när du drar ut nyckeln?
Endel bliar stänger inte av "remoten" till Stereon förrens nyckeln är urtagen. Så sitter man där i framsätet och bara vill att det skall fungera och tänker inte på att dra ut nyckeln.

Japp, jag har provat det också. Det kanske blir att köpa en Voltmeter ändå. Eller så lämnar jag in den hos någon montör.

#15

Postad 13 juli 2008 - 13:00

dunja
  • dunja
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Nu har jag lyckats koppla stereon så att den fungerar precis som jag vill. ;) Efter lite googlande hittade jag följande länk:
http://www.206info.c...tertopic=1.html

Här har någon ambitiös redan gjort Voltmeter-jobbet för mig. Jag testade enligt bilden neders på sidan, alltså RÖD till pin 6 och GUL till pin sju, och det funkar perfekt. Stereon stängs av/sätts på då tändningen gör detsamma.

Lösning (i mitt fall):
Bifogad fil  89vrrkh.jpg   119,19K   100 Antal nerladdningar

Tack jollek och partajare för er hjälp!

#16

Postad 13 juli 2008 - 18:18

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Vad bra!
Lycka till.

#17

Postad 13 juli 2008 - 20:04

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Kul att du fått det att fungera.

Poppa på!

#18

Postad 27 juli 2009 - 18:58

gurrizz
  • gurrizz
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har precis samma problem, fast värre.. tror jag?

Jag köpte en beg 206, och sitter nu i bilen med datorn i knät svärandes. Kan någon eventuellt skicka en bild på den ISO som kommer ur bilen/kopplingsboxen.

Jag har nämnligen samma problem som "dunja".

Om man tittar på den skiss av en ISO- kontakt som finns ovan, har jag det kopplat enl. följande;

1. TOM
2. TOM
3. TOM
4. BLÅ
5.TOM
6.TUNN GRÅ
7.VIT
8.GRÖN/GUL (jord)

Jag tänkte göra det lätt för både mej och nästa ägare genom att slita loss denna isokontakt (som ändå måste vara fel) och göra det rätt från början.

Hjälp tack!

#19

Postad 24 augusti 2009 - 22:06

Yalouque
  • Yalouque
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Vad hade du för HU innan? Var det en riktig "wow-upplevelse" i ljudskillnad? :o

#20

Postad 29 juni 2010 - 18:13

XaZe
  • XaZe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hade samma problem med min stereo i min pugge 206 GTI 03.a..

Jag har däremot en orange kabel bland dem där 4 (därmed 5 kablar). Den oranga går till tändningen, så klippte den, satte på rundstift, o sen kopplade jag Röd mot Röd och Gul mot Orange. Eller om det var tvärtom :)..

Däremot, fortfarande ett problem, slår man av tändningen så dör ju stereon (Awesome), däremot går det inte efteråt att sätta på stereon utan att slå på tändningen (som det gör i många bilar). Aldrig riktigt klurat ut hur man ska lösa det problemet.

#21

Postad 04 juli 2013 - 14:24

timalf
  • timalf
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack för tråden! Ska ge mig i kast med detta genast! :)

#22

Postad 25 juli 2013 - 22:44

timalf
  • timalf
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Nu har jag lyckats koppla stereon så att den fungerar precis som jag vill. :D Efter lite googlande hittade jag följande länk:
http://www.206info.c...tertopic=1.html

Här har någon ambitiös redan gjort Voltmeter-jobbet för mig. Jag testade enligt bilden neders på sidan, alltså RÖD till pin 6 och GUL till pin sju, och det funkar perfekt. Stereon stängs av/sätts på då tändningen gör detsamma.

Lösning (i mitt fall):
Bifogad fil  89vrrkh.jpg   119,19K   100 Antal nerladdningar

Tack jollek och partajare för er hjälp!


Lösningen ovan fungerade för mig :) Tackar!

#23

Postad 19 augusti 2013 - 20:16

Valker
  • Valker
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Nu har jag lyckats koppla stereon så att den fungerar precis som jag vill. :D Efter lite googlande hittade jag följande länk:
http://www.206info.c...tertopic=1.html

Här har någon ambitiös redan gjort Voltmeter-jobbet för mig. Jag testade enligt bilden neders på sidan, alltså RÖD till pin 6 och GUL till pin sju, och det funkar perfekt. Stereon stängs av/sätts på då tändningen gör detsamma.

Lösning (i mitt fall):
Bifogad fil  89vrrkh.jpg   119,19K   100 Antal nerladdningar

Tack jollek och partajare för er hjälp!


Ok, en gammal tråd men hoppas på svar ändå

Hur låser man upp och drar ur de kablar man måste byta plats på? Man kan väl peta in en ståltråd på nått sätt och lirka, men får det inte att funka.

#24

Postad 19 augusti 2013 - 21:45

Valker
  • Valker
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ok lyckades få ur stiften och byta plats på dem. Nu stängs stereon av som ni skriver och det är bra, men varför plingar bilen efteråt som om den vill larma för nått? felkoppling tex?....tror inte att den gjorde det när jag hade stiften i ursprungslägena och stereon inte stängdes av.

#25

Postad 19 augusti 2013 - 22:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
ta ur stereon och kolla om det är så då också? :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.