Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudet försvinner vid hög volym..

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 augusti 2012 - 11:55

Schiznit
  • Schiznit
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Jag har en Pioneer huvudenhet, ca 1,5 år gammal av bättre modell. Till detta har jag en Alpine förstärkare som går till frontsystemets delningsfilter sen till diskant och basar i dörrar.
Har en 10" DLS Ultimate nobelium med ett DLS monosteg typ Performance CA12.

Problemet jag har är att om jag ökar volymen till en viss nivå (beroende på musik) så försvinner ljudet från samtliga frontar, endast subwoofer hörs. Sen kommer det tillbaka och försvinner igen. det blir tätate ju högre man har. Behövs inte mycket för att det ska bli så här. Det blir ofta på samma låtar på samma ställen då det blir högre just då eller liknande.

Någon som vet vad detta kan bero på?

#2

Postad 08 augusti 2012 - 15:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Glappkontakt i kablarna kanske?

#3

Postad 09 augusti 2012 - 10:12

Schiznit
  • Schiznit
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Vilka kablar? Det är ju inte fronthögatalarna då det är 2st helt separata system så felet måste ligga mellan batteri fram till förstärkaren. Annars skulle inte både L och R dö samtidigt. Gissar på steget till frontarna som dummar sig.
Jag kollade igenom + kabeln i alla kopplingar och drog åt där det lossnat lite men samma resultat ändå.

Grejen är att jag nyss bytt batteri, vet inte om problemet kom i samma veva. Batteriet jag köpt är ett nytt underhållsfritt batteri av hög kvalitet så prestandan ska inte vara något problem. Dock tänker jag om + på batteriet till steget kanske sitter sämre nu när jag flyttat den. Är det möjligt? Den sitter fast hårt men tänker om man ska tvätta rent på platsen där stegets + sitter.

#4

Postad 09 augusti 2012 - 15:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Vid höga volymer kan saker ibland vibrera loss och börja glappa. Det var så jag tänkte. Hoppas du hittar felet.

#5

Postad 10 augusti 2012 - 09:15

Schiznit
  • Schiznit
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Jo det är ju sant. Nu är mina vibrationer mest från bilen i sig då den är rätt hård. Som sagt skruvade jag åt alla kopplingar men samma skit ändå.. Jobbigt problem..

#6

Postad 10 augusti 2012 - 14:21

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Har ett liknande problem, allt ljud försvinner en stund vid hög volym. Sänker jag volymen så är det inga problem. Det tråkiga är att det inte är konsekvent heller: det kan bli så efter ett par minuters lyssnade eller en timmes och ibland inte alls. Kan inte relatera det till problem med värme eller annat heller. Ett par gånger har volymen gått till max av sig själv också så jag misstänker att det är något knas med huvudenheten. Kör både framsystem och bas genom ett fyrkanals-slutsteg.

Att det är ett jobbigt och irriterande problem kan jag verkligen hålla med om. Vad har du för tjocklek på strömkablarna till Alpine-förstärkaren? Riktigt tunna skulle kanske ge problem men...

#7

Postad 11 augusti 2012 - 04:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag tror du kom närmast, hullumies. Det är nog programvaran i den som sviker. Det borde finnas ett forum där andra har samma problem.

#8

Postad 13 augusti 2012 - 14:30

Schiznit
  • Schiznit
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Jag har separat slutsteg för basen och framsystemet (har inget bakre system). Jag har inte bytt kablar eller någonting, enda som är bytt är batteriet men till ett med mer effekt och som är nytt och fräscht så känns konstigt om det skulle vara sämre.

I övrigt har jag haft samma kablage i 4 år så kablarna borde räcka till om de gjort det innan.
Har testat stänga av basen i huvudenheten men det är samma sak trots att basen då alltså inte suger någon kräm från batteriet. Börjar luta åt att Alpine steget för frontarna är kass. Det har varit i bruk i säkert 7 år nu så det vore ju inte helt konstigt om det börjar gå sönder.

#9

Postad 14 augusti 2012 - 18:47

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
I ditt fall kan det nog vara Alpine-steget som börjar knasa ur. Är du lite händig kan du ju öppna steget och kika lite, lödningar (framför allt i strömförsörjningen), kondingar osv.

#10

Postad 15 augusti 2012 - 07:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Tror det är såpass enkelt som att sakerna inte orkar och går in i "Protection mode" skaffa ett steg till frontarna som orkar driva dessa så är antagligen problemet borta.

Du har inte kopplat lite galet så du har lastat ner steget till framsystemet kanske?

#11

Postad 15 augusti 2012 - 12:18

Schiznit
  • Schiznit
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Tror det är såpass enkelt som att sakerna inte orkar och går in i "Protection mode" skaffa ett steg till frontarna som orkar driva dessa så är antagligen problemet borta.

Du har inte kopplat lite galet så du har lastat ner steget till framsystemet kanske?


Du har inte läst tråden märker jag men jag tackar för att du hjälper till.
Jag skrev ju i mitt förra inlägg att jag haft exakt samma setup i 4 år och det har fungerat mycket bra. Steget till frontarna har suttit i typ 6 år orört. Jag har inte kopplat fel och har inte ändrat någonting förutom bytt batteri. Vet inte om det dök upp samtidigt men det är det enda jag ändrat som har med stereon att göra på något sätt.

Tror mer på att steget i sig är trasigt.

#12

Postad 15 augusti 2012 - 12:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Jag har en Pioneer huvudenhet, ca 1,5 år gammal av bättre modell. Till detta har jag en Alpine förstärkare som går till frontsystemets delningsfilter sen till diskant och basar i dörrar.
Har en 10" DLS Ultimate nobelium med ett DLS monosteg typ Performance CA12.

Problemet jag har är att om jag ökar volymen till en viss nivå (beroende på musik) så försvinner ljudet från samtliga frontar, endast subwoofer hörs. Sen kommer det tillbaka och försvinner igen. det blir tätate ju högre man har. Behövs inte mycket för att det ska bli så här. Det blir ofta på samma låtar på samma ställen då det blir högre just då eller liknande.

Någon som vet vad detta kan bero på?


Läste första inlägget och svarade på det, hoppas det löser sig för dig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.