Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Erfarenhet av Backkamera ?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 december 2012 - 17:42

Emil2000
  • Emil2000
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej

Jag köpte denna http://www.ullaredla...mera-set-1.html

Är det ngn som har ngt tipspå hur man skall montera och vad man skall tänka på? Skall montera en på min Hjullastare och en extra kamera till husvagnen...

#2

Postad 29 december 2012 - 10:55

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Jag har backkamera genom stereon i min personbil, riktigt skönt! Är mkt lättare att fickparkera där det är trångt då man ser exakt var man har arslet.

Det enda jag kan störa mig på är att kameran lätt blir smutsig i dålig väderlek. Smutsig om det regnar och igensnöad av snörök bakom bilen.

På en hjullastare skulle jag montera den sänkas ser så mycket som möjligt bakom, för att kunna se folk som inte förstår att man inte bör gå bakom backande maskiner. Förslagsvis monterad ovanpå motvikten/motorhuven riktad neråt så man ser rätt nära baken på maskinen.

På husvagnen har jag inga förslag egentligen då jag inte har någon vana att kuska runt med en sån bakom bilen.

#3

Postad 30 december 2012 - 16:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
rätt enkelt, hjullastare så högt upp längst bak på huven som möjligt och på en husvagn så högt upp som möjligt.

bägge riktade neråt.

#4

Postad 11 januari 2013 - 15:31

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Jag brukade köra paketbil med backkamera, helt oslagbart. Givetvis tycker jag att backkameror ska sitta högt upp och titta nedåt och INTE typ markhöjd och titta bakåt. Man har ju inte 3D-kameror som kan se djup, så man vinner ju inget på att att se rakt bakåt, utan man vill ju se hur fordonet står sig mot objekt bakom fordonet och avståndet till dessa.

Se bakåt använder man ju backspeglarna till arnars, men efter som det är svårt att avgöra avstånd när det är små marginaler (mindre än en meter), och det är där som en toppmonterad backkamera som tittar nedåt kommer in.

Jag skulle, om jag vore du, montera kameran högt upp och titta nedåt! Det har dessutom en tendens att bli mindre skitig om den sitter högt upp.

Två minnesvärda egenskaper (som inte är särskit föredömligt i trafiken) är en gång som jag stod parkerad precis före ett övergångsställe och väntade på en kollega som gjorde ett besök. Bilen bakom oss åkte iväg, så för att inte stå och blockera sikten för andra trafikanter så backade jag bort från övergångsstället för att folk skulle få bättre vy. Med full koll i backkameran till bakomvarande bil c.a 10 meter längre bak (även en backkamera monterad upptill som tittar nedåt har en bra vy bakåt), så lade jag i backen och gasade på ganska fort för att stanna c:a 20 centimeter framför bakomvarande bil.

I den bakomvarande bilen satt även där en förare som väntade på någon. När jag hade stängt av motorn efter min hastiga backning, så hade han inte riktigt hunnit med, utan vart nog rätt chockad (mitt avstånd på 2dm känns nog som -2dm i den förarens perspektiv, dvs påkörd). Så han startade sin bil, la in backen och började tuta när jag redan hade stängt av motorn :P Han var nog ovetandes över hur bra koll jag hade på avståndet bakåt.

En annan lite trafikvidrig sak är att om man ligger på E4:an så brukar trafiken vara rätt tajt.. luckorna mellan bilarna är oftast ite mer än en bils avstånd. Jag brukade slå på backkameran vid omkörningar. för då ser man fordonet i sidokörfältet och man ser exakt avståndet man har i luckan, så i 90km/h kan man glida in i en lucka som är bra marginellt större än vad bilen är.. Det kan jag säga att det har jag ALDRIG försökt i andra bilar utan backkamera, då avstånden känns aldeles för små. men med backkameran så känner man att man har FULL KOLL, även i trafiken. Sedan kan man ju orda om huruvida man ska klämma sig in i en lucka med så små marginaler :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.