Tråden kan ha blivit lite missplacerad, men hittade inget vettigare ställe att lägga den på.
Låt oss säga att jag vill spela upp 4K material från min HTPC, skickar signalen via HDMI till min förstärkare som skickar signalen vidare till TV. Problemet då är att förstärkaren inte klarar av 4K, utan 1080p är max upplösning.
Vad skulle det näst bästa lösning då bli?
Enda alternativet är ju att skicka signalerna direkt till TV'n. Men då har vi ljudet kvar som jag givetvis vill skicka till förstärkaren.
*Första tanken är att bara dra en Coax från HTPC till förstärkaren, men efter lite läsning så hittar jag flertalet påstående att Coax är såååååå mycket sämre än HDMI när det gäller ljud.
*Andra tanken som slog mig är att man bara drar en till HDMI från TV'ns ARC till förstärkaren, men då har jag ingen aning om TV'n behandlar signalerna på något negativt sätt.
*Tredje alternativet är att köpa en aktiv HDMI splitter, men dessa är dyra, speciellt de som klarar 4K@60Hz
Så vad hade ni andra gjort?
Önskar att man va en NAD ägare så man hade kunnat hoppa på detta erbjudande https://www.hifiklub...DMI-20-upgrade/
Redigerat av dgegseewrt, 15 december 2015 - 19:40.