Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Begagnad surroundförstärkare finns det någon gräns när dom är för gamla?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2018 - 18:44

Unregistered35d2de88
  • Unregistered35d2de88
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Håller på att inreda en gillestuga och tänkte hålla ner kostnaderna genom att köpa begagnad förstärkare och högtalare.

 

Har i vardagsrummet en pioneer VSX-924 och ett q-acuostic 7000i system + mindre studiohögtalare i zon-2. Detta funkar alldeles utmärkt och det är grymt drag i TV'n och man kan spela musik i zon-2. Använder dock det inbyggda airplay för att skicka musik till förstärkaren

 

För gillestugan tänkte jag mig en TV (typ 65'' medelpris), apple-TV och en PS4. Apple TV-n till Viaplay/Netflix och musik via airplay (till förstärkare eller apple-TV).

 

Men det finns fritt med begagnade 5/7.1 förstärkare, frågan är kan man ta vilken som (som har HDMI) och göra den smart med en Apple-TV? Har inte bestämt mig om jag ska satsa på två rejäla fronthögtalare eller ett 5.1-system. Eller har det hänt något som gör t.ex. en 10 år gammal helt obrukbar i ett modernt hem?

 

 



#2

Postad 30 december 2018 - 20:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Beror ju på hur du anser att det skall fungera, kort och gott dina egna krav på formatavkodning för ljud, stöd för 4k bild via HDMI etc.
 

Om man skall prata om funktionen som ren ljudförstärkare så är det väl inget annat än att åldern och hög driftstemperatur som tar kol på kondingar samt att den inbyggda DA-omvandlaren inte är av senaste snitt. 

 

Vad du prioriterar kan tyvärr bara du svara för och det finns inget generellt svar på din fråga.

Har en receiver från 90-talet som funkar felfritt ännu (men saknar det mesta av moderna gränssnitt) och en pioneer som bara han bli 6-7 år innan jag var tvungen att byta 14 kondensatorer i den. Så har du tur och sköter den rätt kan en 10 årig förstärkare ha 20 år kvar, men den kan också gå i sönder i morgon.

 

Köper du en begagnad så se bara till att betala ett marknadsmässigt pris för aktuell modell.


Redigerat av Blåtand, 30 december 2018 - 20:41.


#3

Postad 31 december 2018 - 00:23

Unregistered35d2de88
  • Unregistered35d2de88
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Problemet är att jag inte hängt med så jag vet knappt vad man ska kolla efter.

 

Bild via HDMI t.ex. är inte det standard eller är det så att det bara är en ljudförstärkare om dom är äldre?

 

Vill kunna köra musik (Spotify) från Apple-TV samt kolla på netflix/viaplay via apple-tv samt kolla på TV och spela PS4. Om man kopplar Apple-TV och PS4 direkt till TV'n och drar ljud från TV-n till förstärkare (optisk eller RCA?) antar jag att allt man kollar på borde vara ok att få bra ljud på. Men om jag bara vill spela musik, måste TV'n vara på då?

 

Ett annat alternativ är att koppla Apple-TV och PS/4 till förstärkaren via HDMI direkt till förstärkaren, men det kanske inte går med alla?

 

4K? gäller det om man drar HDMI genom förstärkaren? Varför dras inte allt till TV'n direkt? Vet inte om jag kollar på 4K idag.



#4

Postad 31 december 2018 - 08:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tänker du inte dra bilden igenom förstärkare så kan du i princip använda vilken gammal receiver som helst.
Så länge du har möjlighet att plocka ut ljudsignal på lämpligt format från dina signalkällor eller din TV i det fall du nämner så är det inga problem.

 

Om du i stället skulle få för dig att du vill nyttja en 65" ny tv fullt ut och ansluta på enklast möjliga sätt dvs med HDMI.
Då vill du nog i alla fall inte ha en för gammal förstärkare. Men en som är i intervallet mellan ny och upp till 5-6 år gammal bör hantera det mesta.
Har du inga större krav på ljudkvalité så behöver inte en sådan kosta särskilt mycket. Vill du ha en lite mer påkostad maskin så går det upp lite men begagnat så handlar det sällan om några större pengar emellan.

 

Har du tiden så måste rådet bli att läsa på lite innan du handlar, i övrigt tycker jag det är helt rätt att satsa på begagnat om man inte har krav på senaste nytt.



#5

Postad 31 december 2018 - 08:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

lägg upp vilken beggad förstärkare du hittar, så kan vi säga om den klarar ditt eller datt



#6

Postad 31 december 2018 - 11:53

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Jag skulle köpa en ny förstärkare för det underlättar hopkopplingen och att man får det att fungera. Man behöver inte köpa så dyr förstärkare.

 

Att använda TV:n som bild och ljudväxel har sina problem att de gamla anslutningarna optisk (Toslink) och koaxialt (RCA) inte kan skicka ut alla ljud som HDMI klara av så då får man bara stereo ut till den gamla förstärkaren.



#7

Postad 02 januari 2019 - 14:59

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Så länge receivern hanterar HDMI eller har en annan digital signal in så fungerar en som har säg runt 5 år på nacken. Skillnaden om man vill prata i termer är att dagens HDMI kan hantera Super HD ljud/bild däremot är det inte många källor som är där ännu rent format mässigt utan mycket använder normal HD standard ännu. Ren skillnad i DAC delen är minimalt så länge man inte även där använder superfin elektronik och sitter och analyserar allt i minsta detalj. Som sagt det viktiga är att så länge receivern har de kontakter du behöver och det är inget direkt fel på apparaten så är det bara att köra.
Skall du köra med Apple TV så måste TV vara igång när du kör.
RCA på tv apparater blir allt mer ovanligt så se noga om du har tänkt den lösningen. Blir fler kablar.

Båda lösningar som du är inne på angående koppling går så länge du kör HDMI till din Apple TV

Redigerat av Buddaz12, 02 januari 2019 - 15:08.


#8

Postad 02 januari 2019 - 17:48

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Min Yamaha receiver från 2013 klara inte 4k märkte jag när skaffa ny TV, sluta med att jag koppla allt via TV:n och istället kör ljudet via den optiska ljudutgången. Det blir inte så mycket krångligare än att använda HDMI växeln i förstärkaren. Kommer nya standarder hela tiden man kan inte hålla på och byta receiver varje år! Jag la det pengarna på lite fetare högtalarkablar istället och tänkte köra bi-amp till mina golvhögtalare.



#9

Postad 02 januari 2019 - 20:16

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 3
Så istället för att köpa ny receiver som klarar de nya högupplösta formaten så kastade du bort pengarna på dyra kablar?

#10

Postad 02 januari 2019 - 21:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Så istället för att köpa ny receiver som klarar de nya högupplösta formaten så kastade du bort pengarna på dyra kablar?

 

 

Hehe, ja lossy DD och DTS duger fint, men dyra kablar måste man ju ha ;)

 

Vill man ha fullt stöd för 4K och Atmos så är man rätt begränsad, eftersom äldre modeller inte stödjer det.


Redigerat av Ageve, 02 januari 2019 - 21:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.