Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2016 års projektor modeller: DLA-X5000, X7000, X9000

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 20 november 2015 - 07:40

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

H-vete vad stora de var... Inget att placera i vardagsrumstaket :(

joho då, det är ingenjörskonst, och konst ska ju alltid synas :D



#152

Postad 20 november 2015 - 08:14

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Hur har svärtan utvecklats från jvc x70 till x75,x700 och x7000?
 
Har inte sett de senare i action och har en x70 cine4 home edition som
jag funderar på att uppgradera.
 
Grym svärta har man ju, men är ute efter det där att man knappt eller helst inte ser att
projektorn är på vid projicering av icke bild i mitt biorum som är totalt mörklagt, svart tak
mörkröda väggar.
 
Tacksam för input! Colamannen?


Det som framförallt har hänt är att vi har fått 3D vilket har drivit upp ljusstyrkan något enormt. Detta behövs såklart när glasögonen äter så mycket ljus i de aktiva teknikerna. Ved det innebär i gammal hederlig 2D bild är att vi har ökat kontrasten, dynamiken, trycket och ljust själva ljusstyrkan med bibehållen svärta. :)
Panelerna blir ju några procent bättre varje generation så lite bättre svärta får men ju med såklart, men skillnaden är försumbar i jämförelse med kvantumsprånget i ljusstyrka. Nu har man ju inte kunnat granska ett skarpt ex av 7000 än, men presamplet av 5000 visade samma tendenser med samma prioritering, om inte kanske ÄNNU mer åt ljusstyrka och möjligtvis på bekostnad av svärta denna gången. Men det är svårt att dra för stora växlar på presample.

Förvänta dig en förbättring i svärta med dagens maskiner i jämförelse med din x70 med en mindre revolution i ljusstyrka och dynamik. Med irisen kan du ju sedan styra hur mycket av den nyfunna krämen du vill använda. Win - win, så att säga.

Men som vanligt gäller att man får ut och titta själv för att bilda sig en uppfattning!

Med vänlig hälsning, Jacob

#153

Postad 20 november 2015 - 11:37

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

H-vete vad stora de var... Inget att placera i vardagsrumstaket :(

Hehe, men jämför med Epson-laser och Sony-VW så är dem små :-)


FYI, nu idag finns jag och X7000 hos Hembiobutiken i Sundbyberg om ni vill se den och ställa frågor.



#154

Postad 20 november 2015 - 12:28

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Kul, är det ett sk förhandsexemplar eller är det ett fullt fungerande färdigt exemplar?

#155

Postad 20 november 2015 - 13:01

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tack Jakob! Ja, nog bäst o ta en titt, men finns det nån x700 kvar o se månne? Och finns det i skåne?



#156

Postad 20 november 2015 - 17:58

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Pre-sample.



#157

Postad 20 november 2015 - 18:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Pre-sample.

 

Väntan är lång, vill ha nu :)



#158

Postad 20 november 2015 - 19:13

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Tack Jakob! Ja, nog bäst o ta en titt, men finns det nån x700 kvar o se månne? Och finns det i skåne?


Cine4home har väl som du kan kika på... ;) ;) ;)
Sorry, jag kunde inte låta bli, och du la upp bollen så fint på straffpunkten. ;)


Med vänlig hälsning, Jacob

#159

Postad 21 november 2015 - 08:55

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

 Kan man lägga till det på en kalibrering i sverige som c4he gör? kolla konvergens, 0 pixelfel, linsens kvalitè, fläktljud är som specat? Allt detta kan ju skilja från ex till ex.

 

Hade ju varit kanon.



#160

Postad 21 november 2015 - 20:20

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Kan man lägga till det på en kalibrering i sverige som c4he gör? kolla konvergens, 0 pixelfel, linsens kvalitè, fläktljud är som specat? Allt detta kan ju skilja från ex till ex.

Hade ju varit kanon.


Det erbjuder jag till de kunder som jag har sålt, och installerar, samt kalibrerar projektorer hos. :)

Gjorde en konvergensjustering på Sony 500 häromsistens - tog ca: 5timmar bara det...

Tror säkert att det finns fler som gör det, men frågan är om man är beredd att betala vad det kostar?

Med vänlig hälsning,

Pär

#161

Postad 21 november 2015 - 23:54

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
TheRock erbjöd den här typen av tjänster för några år sedan iaf. Men det var få som var intresserade när det innebar ett dyrare pris. Produktens pris är ju satt med hänsyn till de toleranser som tillverkaren anser rimliga. Vill man ha bättre precision så kostar det naturligt mer. Är exemplaret utanför toleranserna däremot så är det ett möjligt garantiärende...

Kan inga exakta priser eller om de fortfarande erbjuder sådant.
Vet dock att jag aldrig skulle betalat för en projektorkalibrering från distans...

Med vänlig hälsning, Jacob

#162

Postad 22 november 2015 - 10:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Produktens pris är ju satt med hänsyn till de toleranser som tillverkaren anser rimliga. Vill man ha bättre precision så kostar det naturligt mer. Är exemplaret utanför toleranserna däremot så är det ett möjligt garantiärende...

Vet dock att jag aldrig skulle betalat för en projektorkalibrering från distans...

Med vänlig hälsning, Jacob

 

Skulle heller aldrig betala för det, håller den inte måttet åker den tillbaka. Kanske lättare att bedöma när man haft några, har man inte det så är det klart lättare att sälja på ;)



#163

Postad 27 november 2015 - 13:58

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Lite sugen på en X5000 man ju men är inte aktuellt med ett projektor byte för min del i dagsläget. mcmike, antar att du tänkt kolla in dom nya modellerna först men vilken lutar det åt i dagsläget?

 

https://youtu.be/vNF039-2ybc



#164

Postad 27 november 2015 - 17:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

mcmike, antar att du tänkt kolla in dom nya modellerna först men vilken lutar det åt i dagsläget?

 

 

Har inte tänkt koll in först utan lagt en beställning, svårt att se "försämring" mot tidigare. Men det ser väldigt mörkt ut med leveranser (min åf), så vi får se nu :mellow:  Väntar dock med spänning på utlåtande/lämförelse, X5000 levererad ut till Åf vad jag hört denna vecka :)


Redigerat av mcmike, 27 november 2015 - 17:15.


#165

Postad 27 november 2015 - 17:40

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 2

Vi fick vår X5000R igår och den är igång och rullar. Har dock haft så mycket att göra att jag har inte hunnit kalibrera och kika på den ännu. Men återkommer så fort jag har kommit så långt.
 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#166

Postad 27 november 2015 - 20:57

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Har inte tänkt koll in först utan lagt en beställning, svårt att se "försämring" mot tidigare. Men det ser väldigt mörkt ut med leveranser (min åf), så vi får se nu :mellow:  Väntar dock med spänning på utlåtande/lämförelse, X5000 levererad ut till Åf vad jag hört denna vecka :)

 

Nej, sannolikheten för att X5000 totalt sett skulle vara sämre än föregångaren är nog rätt liten och det man har hört om den hittills låter ju lovande. Ska bli mycket intressant att se vad Marcus har att säga om X5000 när han väl hunnit med att titta på den lite närmare.



#167

Postad 27 november 2015 - 21:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Ska bli mycket intressant att se vad Marcus har att säga om X5000 när han väl hunnit med att titta på den lite närmare.

 

 

Instämmer där :)  Personligen tror jag att X7000 kommer bli den stora "vinnaren" här, med tanke på att den även har p3 filter. Dock verkar det som man har problem med leveranser, efterfrågan större än produktiviteten. Det som oroar är dessutom att denna generation (x5000) också verkar ha en del pixelfel, diskuteras flitigt på en del forum..Där borde även mellanbror vara säkrad bättre?



#168

Postad 28 november 2015 - 13:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 2

Har nu ägnat en stund åt vår X5000. Vill börja med att säga att maskinen har bara rullat 9 timmar och jag har inte kalibrerat den med mätverktyg. Jag har däremot justerat in den så gott jag kan med ögonen, valt lämplig gammakurva och även ställt svart/vitnivå med skiva, så den ser inte helt tokig ut i bild.

 

Oj, oj oj, vilken kontrast och ljusflöde. Helt makalöst!!! :wub:

 

Den lämnar mer ljus i sitt ecoläge än VW520 från Sony ger i sitt höga lampläge. Ovanpå det så är svärtan riktigt, riktigt bra. Vi har att göra med ett riktigt kontrastmonster som med sitt höga ljusflöde kommer att passa ypperligt till riktigt stora dukar.

 

I övrigt är bilden lite orolig, som JVC brukar vara när de är nya och den tappar förstås(som vanligt) på att inte vara lika lugn och behaglig i sin karaktär som tex Sony, men även LS10000 från Epson. Men om man inte har lugn och mjuka panoreringar överst på sin lista över viktiga bildegenskaper så ska man absolut inte missa att kolla in denna maskin.

 

Den är också, på sedvanlig JVC manér, otroligt skarp i bilden med en ypperlig optik som matchar kontrasten. Med mycket rörelse i bilden tappar man dock en del av detta då den inte hanterar rörelser fullt lika bra som tidigare omnämnda konkurrenter. Men inget nytt där då det har varit så i många generationer. Det unika är ljusflödet med BIBEHÅLLEN svärta ifall jag glömde skriva det :D

 

Återkommer med lite mer feedback så fort jag har hunnit kalibrera den fullt ut.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 28 november 2015 - 13:06.


#169

Postad 28 november 2015 - 14:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 

Oj, oj oj, vilken kontrast och ljusflöde. Helt makalöst!!! :wub:

i Det unika är ljusflödet med BIBEHÅLLEN svärta ifall jag glömde skriva det :D

 

Återkommer med lite mer feedback så fort jag har hunnit kalibrera den fullt ut.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Låter ju riktigt najs detta, bibehållen svärta också mums.. :wub:    Då kan man ju undra hur mellanbror kommer leverera?? Tack för informationen :)



#170

Postad 28 november 2015 - 14:42

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Oj, oj oj, vilken kontrast och ljusflöde. Helt makalöst!!! :wub:

I övrigt är bilden lite orolig, som JVC brukar vara när de är nya och den tappar förstås(som vanligt) på att inte vara lika lugn och behaglig i sin karaktär som tex Sony, men även LS10000 från Epson. Men om man inte har lugn och mjuka panoreringar överst på sin lista över viktiga bildegenskaper så ska man absolut inte missa att kolla in denna maskin.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Om man har lugn och behagliga panoreringar högt på listan, hur skulle du säga att kontrast och svärta jämför sig med LS10000? (du vet säkert inte än, men värt att fråga :) )



#171

Postad 28 november 2015 - 14:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Om man har lugn och behagliga panoreringar högt på listan, hur skulle du säga att kontrast och svärta jämför sig med LS10000? (du vet säkert inte än, men värt att fråga :) )

Hur menar du?

 

X5000R har mycket högre ljusflöde och likvärdig svärta med LS10000 och därmed en högre kontrast. Nu är JVC alltid lite oroliga och brusiga i bilden när de är nya men jag tror knappast att den blir lika lugn och behaglig i sin karaktär som LS10000 eller motsvarande Sony.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#172

Postad 28 november 2015 - 15:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Marcus vilket "material" matar du den med?


Redigerat av mcmike, 28 november 2015 - 15:07.


#173

Postad 28 november 2015 - 15:10

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Hur menar du?

 

X5000R har mycket högre ljusflöde och likvärdig svärta med LS10000 och därmed en högre kontrast. Nu är JVC alltid lite oroliga och brusiga i bilden när de är nya men jag tror knappast att den blir lika lugn och behaglig i sin karaktär som LS10000 eller motsvarande Sony.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Jag menade precis så. Bättre kontrast men likvärdig svärta, alltså. Kanonsvar, tackar! Så anledningen till att välja jvc (förutom att x5000 är lite billigare) framför LS10000 är högre kontrast (om jag drar lite kanske förhastade slutsatser).



#174

Postad 28 november 2015 - 17:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Marcus vilket "material" matar du den med?

Vanlig bluray är det enda jag har kört än så länge.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#175

Postad 28 november 2015 - 17:27

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag menade precis så. Bättre kontrast men likvärdig svärta, alltså. Kanonsvar, tackar! Så anledningen till att välja jvc (förutom att x5000 är lite billigare) framför LS10000 är högre kontrast (om jag drar lite kanske förhastade slutsatser).

Jo, den största fördelen med X5000R är definitivt det höga ljusflödet och den höga kontrasten. Men den är också väldigt skarp. Är man elak så kan man säga att den är hård och digital i sin bild jämfört med LS10000. LS10000 kan i sin tur då upplevas lite oskarp och luddig i jämförelse. De har olika bildkaraktär, helt enkelt och det är tycke och smak vad man föredrar. X5000R har dock en stor fördel i sitt ljusflöde för de som har riktigt stor duk.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#176

Postad 28 november 2015 - 17:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vanlig bluray är det enda jag har kört än så länge.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Ok! Hade varit skoj att höra om HDR hur det påverkar bilden, den "aktiveras" väl om den matas med det? 


 X5000R har dock en stor fördel i sitt ljusflöde för de som har riktigt stor duk.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Den är hyfsat förbered också för kommande format :)


Redigerat av mcmike, 28 november 2015 - 17:32.


#177

Postad 28 november 2015 - 17:37

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

GÅR det att få ner flödet eller är X7000 kört för min 92" duk?



#178

Postad 28 november 2015 - 17:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

GÅR det att få ner flödet eller är X7000 kört för min 92" duk?

Jodå, den har manuell bländare(iris). Vet dock inte hur mycket man kan reducera ljusflödet med den, men det brukar vara rätt mycket på JVC. Ska mäta när jag kalibrerar den nästa vecka.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#179

Postad 28 november 2015 - 17:47

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Ok! Hade varit skoj att höra om HDR hur det påverkar bilden, den "aktiveras" väl om den matas med det? 


 

Den är hyfsat förbered också för kommande format :)

Ja, det ska den göra men vi har inget sådant material ännu. Ska dock vara på gång inom kort.

 

De har absolut andra fördelar också, jag ville mest belysa de absolut största och mest påfallande skillnaderna.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#180

Postad 28 november 2015 - 17:50

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Du kan blända ner till ca 400 lumens. Kommer inte ihåg om det var låga eller höga lampläget dock.

#181

Postad 28 november 2015 - 17:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

GÅR det att få ner flödet eller är X7000 kört för min 92" duk?

 

Enligt utsago från säker källa så mäter X7000 lägre ljusflöde, var dock mellan pre modellerna. En sån jag ska ha, men det ser ganska mörkt ut just nu tyvärr :mellow:

 

jag ville mest belysa de absolut största och mest påfallande skillnaderna.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Det är jag och nog många andra tacksamma över :)


Redigerat av mcmike, 28 november 2015 - 18:50.


#182

Postad 28 november 2015 - 19:41

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Jaha så det är en X7000 du har beställt, fick uppfattningen att det var en X5000.

 

Rätt skönt att bildkaraktären mellan dom olika projektor märkena fortsatt skiljer sig åt, hade varit tråkigt annars.

 

 



#183

Postad 28 november 2015 - 21:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Kan flika in med att X7000 har en vassare optik och annan light engine :P Den tycker jag LS10 ska jämföras med, samma prisklass ;)

 

Rätt skönt att bildkaraktären mellan dom olika projektor märkena fortsatt skiljer sig åt, hade varit tråkigt annars.

 

Det håller jag helt med om :)


Redigerat av mcmike, 28 november 2015 - 21:51.


#184

Postad 29 november 2015 - 15:02

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Kan flika in med att X7000 har en vassare optik och annan light engine :P Den tycker jag LS10 ska jämföras med, samma prisklass ;)

Absolut, men den har man(jag i detta fall...) ju inte hört något om. Jag misstänker helt oproffsigt att den kommer vara liknande i karaktär som X5000 (alltså avseende skärpa och "orolighet" i bilden). Men det kan ju vara fel, trodde faktiskt inte att den skulle ha annan optik. 



#185

Postad 29 november 2015 - 15:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jag misstänker helt oproffsigt att den kommer vara liknande i karaktär som X5000 (alltså avseende skärpa och "orolighet" i bilden).

 

 

"Orolig" bild kommer nog denna ha med speciellt de första ca150tim (varit så för mig tidigare) ingen skillnad där.  Däremot är mellanbror ännu skarpare/högre kontrast och mer korrekt i färgerna ur lådan..Dessutom helt förberett för den nya UHD, ja inte panelen då :)  Du kan läsa lite här mellan modellerna..

 

http://cdn.jvc.eu/dla-x9000/


Redigerat av mcmike, 29 november 2015 - 15:21.


#186

Postad 29 november 2015 - 15:25

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

"Orolig" bild kommer nog denna ha med speciellt de första ca150tim (varit så för mig tidigare) ingen skillnad där.  Däremot är mellanbror ännu skarpare/högre kontrast och mer korrekt i färgerna ur lådan..Dessutom helt förberett för den nya UHD, ja inte panelen då :)  Du kan läsa lite här mellan modellerna..

 

http://cdn.jvc.eu/dla-x9000/

Jo, precis. Speccarna har jag läst och det ser ju ut som samma skillnader som var mellan förra modellerna. Men i speccarna står inte "orolig" bild ;) (alltså, jag såg detta också på x500 så jag förstår vad som menas men huruvida dessa är bättre på det eller inte vet jag inte).



#187

Postad 29 november 2015 - 15:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jvc bildkaraktär finns där, haft X35/X55/X500 alla likadana. Däremot har man bytt leverantör av linserna till i år (enligt andra forum) , vilket kanske bidrar till ett lyft redan med lillebror. Jag tror att X7000 kommer bli en "hit" helt enkelt :)



#188

Postad 29 november 2015 - 16:09

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Kan de bara få till den mjukhet i panoreringar (inte att den inte är skarp, det är något annat) som LS10 uppvisade när jag såg den så är x7000 ett enkelt val tycker jag det verkar som.

"Bara" :)


Redigerat av nombz, 29 november 2015 - 16:10.


#189

Postad 29 november 2015 - 17:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 

(inte att den inte är skarp, det är något annat) 

 

 

Var mera en upplysning om man nu står i valet mellan X modellerna  :)

 

 

så är x7000 ett enkelt val tycker jag det verkar som.

"Bara" :)

 

 

Jag tycker det är svårt val, även om jag vet vad jag vill ha.. :)  Undrar vilken Åf som kommer ha X7000 för demo?


Redigerat av mcmike, 29 november 2015 - 17:15.


#190

Postad 30 november 2015 - 17:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jaha då var tydligen en projektor på väg att levereras! Blev inte riktigt som jag tänkt, men blir nog bra :) X5000 finns nu att köpa genom..

 

https://www.hembiobu...-jvc-dla-x5000/


Redigerat av mcmike, 30 november 2015 - 17:59.


#191

Postad 30 november 2015 - 18:33

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Jaha då var tydligen en projektor på väg att levereras!

 

 

Kul :) Återkom gärna med omdöme när du fått hem den och testat lite. Blev det X7000 eller?


Redigerat av Mentos, 30 november 2015 - 18:34.


#192

Postad 01 december 2015 - 06:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Blev det X7000 eller?

 

 

Den är svart :rolleyes:



#193

Postad 01 december 2015 - 22:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Man kan numera få X7000/X9000 i vitt enligt Hifi-Forum.de, mot ett litet pristillägg :)  Inlägg #2019..

 

http://www.hifi-foru...4-14069-41.html



#194

Postad 02 december 2015 - 20:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 

Återkommer med lite mer feedback så fort jag har hunnit kalibrera den fullt ut.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Hur går det, har du nå mer spännande att berätta? :)


Redigerat av mcmike, 02 december 2015 - 20:34.


#195

Postad 03 december 2015 - 12:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 3

Idag har jag kalibrerat vår X5000R och då samtidigt haft LS10000 från Epson och VW520ES från Sony igång och omkalibrerat dem eftersom de har dragit sig en smula eftersom att de är nästan nya. Jag har efter kalibreringen tittat och jämfört dem alla och kan konstatera att det blev mycket jämnt dem emellan efter kalibrering :)

 

Först lite siffror på ljusflöden. Samtliga projektorer mätta med en två meter bred bild på en vit Grandviewduk. Samtliga maskiner har suttit på samma avtånd(ca 3,7m till lins)

 

X5000R: High 55fL, Low 41fL, Low med Iris helt stängd 20fL

VW520:  High 47fL, Low 29fL, Low med Iris helt stängd 13fL

LS10000: High 41fL,Medium 31fL, Low 22fL

 

Som ni kan se så tappade(som väntat) X5000R en del ljus efter kalibrering men är fortfarande den maskin som lämnar klart mest ljus. Nivån på svärtan(förmågan att släcka sitt ljus) är väldigt jämn de tre emellan men X5000R har något sämre svärta med Iris öppen. Sluter man irisen så att den lämnar samma ljusflöde som sina konkurrenter så är det helt jämnt.

 

Färgmässigt så låg X5000R lite off men CMS(Color Management system) verkar fungera som det ska så det gick att ratta till den helt ok, om än inte riktigt i nivå med Sony och Epson som har färger lite av en paradgren. Vitbalansen gick finfint att få till på de alla tre om än att alla tre har små tendenser till att dra något lite åt någon färg(rött/grönt/blått) kring den allra djupaste svärtan. Men det har jag aldrig sett någon teknik med tre paneler som inte gör, så inget onormalt där.

 

Skärpemässigt så upplevs X5000R som skarp, men den ger också ett lite hårdare intryck med sin bild. Både Epson och Sony ger en något lite mer naturlig och filmlik bild och det är helt klart tycke och smak vilket man föredrar. Man måste se dessa maskiner för att bilda sig en uppfattning om vilken som passar bäst för just dig. Men det är otroligt viktigt att se dem kalibrerade!! Mina första intryck var helt annorlunda mot hur jag upplever maskinerna nu efter kalibrering och det blev rejält mycket jämnare, som sagt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#196

Postad 03 december 2015 - 12:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Riktigt kul att läsa om hur dessa tre står sig mot varandra. Hur stor skillnad tycker du det är med en av dessa monstermaskiner jämfört med en total budgetprojektor som Benq 1070? Jag kör nämligen en 1070 i ett nästan helt svart rum och tycker det ser riktigt bra ut. Visst det saknas lite här och där men för priset är det ganska grymt. Du som kanske har haft möjligheten att jämföra denna mot en av de andra kanske kan ge lite input på de stora skillnaderna? Nästa projektor jag köper blir med HDR.



#197

Postad 03 december 2015 - 13:21

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Riktigt kul att läsa om hur dessa tre står sig mot varandra. Hur stor skillnad tycker du det är med en av dessa monstermaskiner jämfört med en total budgetprojektor som Benq 1070? Jag kör nämligen en 1070 i ett nästan helt svart rum och tycker det ser riktigt bra ut. Visst det saknas lite här och där men för priset är det ganska grymt. Du som kanske har haft möjligheten att jämföra denna mot en av de andra kanske kan ge lite input på de stora skillnaderna? Nästa projektor jag köper blir med HDR.

Nä, det tänker jag inte ens försöka. Det är ju helt omöjligt för någon annan att göra den bedömningen åt dig. Det du skriver är ju(om det vore en biltest) att jag tycker det var kul att läsa om den där Ferrarin, Porschen och Lamborghinin. Själv åker jag moped och jag undrar hur stor skillnad du tycker det är? Visst saknar min moped lite här och där men jag är rätt nöjd. Vilka är de stora skillnaderna? :o

 

Hoppas du inte tar illa upp av liknelsen men det är verkligen som dag och natt om man har höga krav. Men många åker moped och är jättenöjda med det.

 

Du får helt enkelt åka iväg och titta själv för att bilda dig en uppfattning om hur stora skillnaderna är för just dig!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#198

Postad 03 december 2015 - 13:55

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Nä, det tänker jag inte ens försöka. Det är ju helt omöjligt för någon annan att göra den bedömningen åt dig. Det du skriver är ju(om det vore en biltest) att jag tycker det var kul att läsa om den där Ferrarin, Porschen och Lamborghinin. Själv åker jag moped och jag undrar hur stor skillnad du tycker det är? Visst saknar min moped lite här och där men jag är rätt nöjd. Vilka är de stora skillnaderna? :o

 

Hoppas du inte tar illa upp av liknelsen men det är verkligen som dag och natt om man har höga krav. Men många åker moped och är jättenöjda med det.

 

Du får helt enkelt åka iväg och titta själv för att bilda dig en uppfattning om hur stora skillnaderna är för just dig!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Haha ok. Jo jag vet att det är stor skillnad men att det är en som enorm skillnad som du beskriver är intressant. Jag tar inte illa upp då det var ett medvetet val att köpa något billigt nu i väntan på HDR men då har jag kanske mer att se fram emot än vad jag föreställt mig ;) 1070:an är min första projektor och jag har aldrig haft möjligheten att jämföra projektorer på ett speciellt bra sätt. Eller de gånger jag kunnat göra det så har det antingen varit i ett för ljust rum eller så har de inte varit kalibrerade = omöjligt att veta. Jag dock sett LS10000 i ett mörkt rum på en bra duk men jag vet inte om den var kalibrerad för så otroligt bra var inte bilden.

 

Det jag menar är att om jag kollar på min proj hemma och sedan åker och kollar på en OLED så ser jag ju direkt även om jag inte har dom sida vid sida att helv*te vilken skillnad i svärta och färg. Med projektorer har jag aldrig riktigt upplevt det där förutom när jag kollade på en Sony HW40(den har ju väldigt bra färger ur lådan) jämfört med en Epson TW9200(också icke kalibrerad). Det var som natt och dag i jämförelse till Sonys fördel i färgerna. Det säger ju inte så mycket men ändå. Rörelsekärpan på Sonyn var ju också klart bättre men när man slog av den där feature:n vad den nu heter i Sonyn så den inte körde några algoritmer på bilden så var det mer jämnt. 

 

Jag har väldigt höga krav och det är därför jag inte har köpt en "riktig" projektor än. 



#199

Postad 03 december 2015 - 15:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Mina första intryck var helt annorlunda mot hur jag upplever maskinerna nu efter kalibrering och det blev rejält mycket jämnare, som sagt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack så mycket Marcus :) Tycker det lovar gott med de nya modellerna, verka som det största interna steget från tidigare kommer i år? 


Redigerat av mcmike, 03 december 2015 - 16:26.


#200

Postad 03 december 2015 - 21:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jvc X7000 i THX läget :)

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.