Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 1 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 9 995:-
Sonos Playbar (Hemmabiosystem) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,65 (104) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Hemmabiosystem) 9 9 (4) 4 990:-
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) Inga priser
Sonos Beam (Hemmabiosystem) 9 8 (51) 4 849:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Hemmabiosystem) 6 8,26 (26) 9 214:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 1 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 4 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 4 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 4 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 6 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 7 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 7 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 8 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 8 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 8 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 8 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 8 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 8 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 9 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 9 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 9 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 10 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 11 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 11 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 12 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 13 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 13 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 13 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 13 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 13 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 13 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 14 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 14 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan

#151

Postad 27 december 2008 - 23:50

TaDa9
  • TaDa9
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Det blir fördröjning hur man än vänder sig... både komprimerat och okomprimerat. Det tar helt enkelt för lång tid att göra omvandlingen... troligtvis bara för att Sonos gör den tillgänglig för hela nätverket vilket gör vägen lång.
Detta har liten betydelse när man kopplar in cd/radio/bandspelare/skivspelare... men helt obrukbart för tv/film ljud. (finns det någon burk som kan fördröja bilden?!)

Tanken är helt enkelt att man skall koppla den passiva till hemmabioanläggningen...


Ok, jag förstår. Tack för snabbt svar!

#152

Postad 29 december 2008 - 09:55

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Har nu kört Sonos i ett par veckor och är hittills grymt nöjd.
Jag har uppdaterat med en ZP90 till köket så att man kan ha lite trevlig musik då man lagar mat eller diskar. Kanon!

Eftersom jag har ett par hyfsade högtalare (Audiovector K3 Signature) kikar jag också på alternativet att koppla till en DAC av något slag.

Undrar därför om det är någon här på forumet som har erfarenhet av Sonos + DAC?

#153

Postad 29 december 2008 - 10:48

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Undrar därför om det är någon här på forumet som har erfarenhet av Sonos + DAC?


Jag!
Har kört Sonos + Benchmark DAC 1 under ett halvår och det lät riktigt bra. Har dock en mindre hörselskada som gör att jag inte klarar av den väl upplösta diskanten under längre lyssningar (blir för påträngande). Men det lät riktigt bra, konstigt annars med prislappen..

Nu har jag en Cambridge Dacmagic och den låter också bra. Jag anser att den levererar ett mycket bättre ljud än den inbyggda omvandlingen.

Kan i vilket fall som helst rekommendera att man byter ut omvandlingen om man har lite bättre system än "stormarknadsgrejor".

#154

Postad 29 december 2008 - 12:28

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Ang DAC så är problemet jag har med min HK HD970 (Analog Devices DAC) med digital-in att det blir fördröjning i ZP80 rummet så skulle man kunna ställa in x ms fördröjning på valfritt antal av ens övriga ZP's vore jag glad men Sonos verkar inte riktigt ta till sig helt av användarnas önskemål (de fixade dock saker som PowerScroll mm tidigare).

#155

Postad 30 december 2008 - 08:38

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Jag!
Har kört Sonos + Benchmark DAC 1 under ett halvår och det lät riktigt bra. Har dock en mindre hörselskada som gör att jag inte klarar av den väl upplösta diskanten under längre lyssningar (blir för påträngande). Men det lät riktigt bra, konstigt annars med prislappen..

Nu har jag en Cambridge Dacmagic och den låter också bra. Jag anser att den levererar ett mycket bättre ljud än den inbyggda omvandlingen.

Kan i vilket fall som helst rekommendera att man byter ut omvandlingen om man har lite bättre system än "stormarknadsgrejor".

Menar du att DAC 1 leverar en mer detaljerad diskant än DacMagic?

Hur stor skillnad upplever du i övrigt mellan DAC 1 och DacMagic?
Motsvarar den prisskillnaden? Det är ju trots allt en prisskillnad på runt 9000 kr...
Är det värt pengarna eller måste man vara en renodlad audiofil för att märka det?

Annars låter ju Cambridgen som ett hett alternativ med tanke på priset...

/Stone

#156

Postad 30 december 2008 - 11:40

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Menar du att DAC 1 leverar en mer detaljerad diskant än DacMagic?

Hur stor skillnad upplever du i övrigt mellan DAC 1 och DacMagic?
Motsvarar den prisskillnaden? Det är ju trots allt en prisskillnad på runt 9000 kr...
Är det värt pengarna eller måste man vara en renodlad audiofil för att märka det?

Annars låter ju Cambridgen som ett hett alternativ med tanke på priset...

/Stone


Jag har som sagt en lätt hörselskada så jag har inte så lätt att urskilja små skillnader. Heller är jag inte en vän av det mystiska hifispråket (djuprumsrelief någon?).

Jag upplevde att DAC1 var lite mer av allt i det avseendet att det var mer detaljer av allt. Detta är dock inget man hör om man inte exakt vet vad man ska lyssna efter.
Upplevde också att diskanten var mer framträdande. Därför bytte jag.

Nu har jag dock bytt hela systemet (utom Sonosen!) så jag har inga bestående intryck memorerade av Cambridgen i samma system men kan lätt säga att den är grymt mycket mer prisvärd än en DAC1 om man ska uppgradera sin Sonos och inte har en väldigt påkostad stereo samt det där omdiskuterade guldörat. Min stereo kostar i runda slängar 50000 och jag är nöjd med min Cambridge.

Har du pengar - köp DAC1:an, har du inte det köp Cambridgen. Lätt match. Båda två är relativt lättsålda i andra hand om du ångrar dig och båda har funktioner man har nytta av även om man senare byter DAC till sin Sonos.

Man snackar alltid om att man måste lyssna efter sina egna ideal och det stämmer givetvis här också.

#157

Postad 30 december 2008 - 14:00

Ankarhuset
  • Ankarhuset
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Verkar vara en hel del nöjda anv av Sonos systemet. Jag kör med Squeezebox som är billigare och känns billigare :rolleyes: i funktionalitet. Saknar inbyggd hårddisk i Sonos och SB, vilket är estetiskt mer tilltalande än NAS/extern hd eller att ha en dator igång. Min kompis har det amerikanska up-market systemet Olive, med Olive Opus No4 (med inbyggd hd) och några Melody som zon-filialer. Förvånad att Olive inte diskuterats på detta forum fyllt av experter och "nördar" ;) Grymt ljud i Olives saker, kostar tyvärr en del, men inte mkt mer än motsvarande Sonos! Inte utbyggbart mer än 10 zoner mot 32 för Sonos, men inte så vanligt med >10 zoner... :) Säljs direkt av ljudnördarna på Olive i Kalifornien. Värt att spana in innan köp av Sonos.
Olive

#158

Postad 31 december 2008 - 12:57

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Saknar inbyggd hårddisk i Sonos och SB, vilket är estetiskt mer tilltalande än NAS/extern hd eller att ha en dator igång.
Olive


Hänger inte riktigt med på resonemanget kring inbyggd hd för utseendets skull. Ett NAS är ju bara att jacka in i nätet sedan gömma undan precis var som helst och någon dator behöver inte vara igång för Sonos räkning. Det är ju just det som är grejen med Sonos, att det ENDA som behöver synas är fjärren..

#159

Postad 03 januari 2009 - 00:00

Fraggelberget
  • Fraggelberget
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
HJÄÄÄÄLLLLP

Nu håller jag på att gå bananas snart. Har pulat med min Sonos och min ny uppackade D-Link DNS-323 halva dagen och får f-a inte ordning på det här. Problemet är att jag inte kan accessa min musikmapp på NAS:en.
Jag kör en RAID1 på den, och då blir det en volym_1 av hela disken(arna). I den skapar jag sedan flera mappar bl.a. musik, backup och filmer. Problemet är jag inte kan få Sonos att använda musik mappen som mediabibliotek. Det verkar funka att lägga hela volyme_1 som sökväg till mediabiblioteket, men inte mappen musik som ligger på volym_1. Och jag vill ju inte se hela skit.n i min sonos, bara min musik. Hoppas det bara är jag som är trött och att det är lätt fixat, jag har stor tilltro till foumet :)

#160

Postad 03 januari 2009 - 10:03

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Hej,

Har du delat ut musikmappen separat? Verkar som om bara \\volym_1 är utdelat, inte de olika undermapparna, t.ex: \\volym_1\musik, \\volym_1\bilder m.m.

#161

Postad 03 januari 2009 - 11:25

Fraggelberget
  • Fraggelberget
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hej,

Har du delat ut musikmappen separat? Verkar som om bara \\volym_1 är utdelat, inte de olika undermapparna, t.ex: \\volym_1\musik, \\volym_1\bilder m.m.



Morsning

Verkar som att man inte kan "dela" ut en mapp på NAS disken, hittar iaf ingen funktion för detta. Hela volym_1 inkl. undermappar dyker upp på nätverket när den är färdig konfad. Går att peka på vilken utdelad mapp som helst i min dator, men får inte till det på NAS:en.

#162

Postad 03 januari 2009 - 15:16

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
En bild säger mer än mina ord :)

Bifogad fil(er)



#163

Postad 04 januari 2009 - 17:15

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag är lite intresserad av denna produkt. Ska nog åka till en butik och testa den lite.

Några funderingar:
Kan man lägga till en spellista för hela sin musiksamling, och sedan köra shuffle? Det är ca 7000 låtar. Fungerar systemet/fjärren lika snabbt trots stora spellistor?

Kan nåpon rekommendera en nätverkshårddisk/NAS som inte kostar multum och som funkar bra ihop med SONOS. Vill lägga över musiken till den så man slipper ha HTPC´n igång bara för att lyssna på lite musik/webradio.

mvh
Andreaz

#164

Postad 05 januari 2009 - 12:33

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag är lite intresserad av denna produkt. Ska nog åka till en butik och testa den lite.

Några funderingar:
Kan man lägga till en spellista för hela sin musiksamling, och sedan köra shuffle? Det är ca 7000 låtar. Fungerar systemet/fjärren lika snabbt trots stora spellistor?

Kan nåpon rekommendera en nätverkshårddisk/NAS som inte kostar multum och som funkar bra ihop med SONOS. Vill lägga över musiken till den så man slipper ha HTPC´n igång bara för att lyssna på lite musik/webradio.

mvh
Andreaz

Ja, man kan enkelt skapa en spellista med alla låtar som Sonos har indexerat och sedan shuffle-spela den spellistan. Jag gjorde det precis nu som ett test åt dig och det var inga problem med mina ca 5000 låtar. Systemet reagerar lika snabbt som för en liten spellista, sen är det ju så klart seegt att scrolla igenom 5000 låtar i sin lista för att leta efter ngt specifikt men det är ju inte Sonos "fel"...

NASen i inläggen precis ovan (D-Link DNS-323) fungerar utmärkt ihop med Sonos. Vet inte vad du lägger i begreppet "kostar multum", men det är en bra och flexibel NAS som du kommer att ha stor nytta av även mappad till din HTPC.

#165

Postad 05 januari 2009 - 12:39

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Kan man använda SONOS tillsammans med spotify?

#166

Postad 05 januari 2009 - 13:13

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
"tillsammans med Spotify"..? Menar du att man strömmar Spotifys utbud så nej, inte ännu men det kanske kommer. F ö är Last.FM + Pandora begränsade utanför USA.. (bara scrobbling) :blink: men löser de rättigheterna så..
Du har en ~10000 olika webbradiostationer tillsvidare.

#167

Postad 05 januari 2009 - 14:23

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0

Ja, man kan enkelt skapa en spellista med alla låtar som Sonos har indexerat och sedan shuffle-spela den spellistan. Jag gjorde det precis nu som ett test åt dig och det var inga problem med mina ca 5000 låtar. Systemet reagerar lika snabbt som för en liten spellista, sen är det ju så klart seegt att scrolla igenom 5000 låtar i sin lista för att leta efter ngt specifikt men det är ju inte Sonos "fel"...

Perfekt. Tack för att du testade. Ska ju inte leta efter specifik musik i spellistan utan bara spela upp all musik man har på diskarna. Kommer det någon mindre bra låt som hoppar man till nästa bara...

NASen i inläggen precis ovan (D-Link DNS-323) fungerar utmärkt ihop med Sonos. Vet inte vad du lägger i begreppet "kostar multum", men det är en bra och flexibel NAS som du kommer att ha stor nytta av även mappad till din HTPC.

Skulle två sådana diska här passa i NASEN? http://www.webhallen...od.php?id=80741

mvh Andreaz

#168

Postad 05 januari 2009 - 15:39

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Kan man använda SONOS tillsammans med spotify?


Jag googlade "Spotify+sonos" för ett tag sedan och vill minnas att jag hittade nån kommentar om att "det jobbas på saken" eller liknanade....

#169

Postad 05 januari 2009 - 18:35

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Skulle två sådana diska här passa i NASEN? http://www.webhallen...od.php?id=80741

mvh Andreaz

Japp, 3.5" SATA/SATA-2 passar i DNS-323 så den du länkat till funkar!
Om jag vore dig så skulle jag dock inte snåla med disk när du ändå skaffat en ny och fin NAS.
Satsa på 2 st diskar à minst 750 GB, det är värt att toppa upp med ett par hundringar för att ha det.
1 TB-diskar är möjligen fortfarande lite dyra, men 750 GB går att hitta till ok priser.

#170

Postad 06 januari 2009 - 14:53

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Japp, 3.5" SATA/SATA-2 passar i DNS-323 så den du länkat till funkar!
Om jag vore dig så skulle jag dock inte snåla med disk när du ändå skaffat en ny och fin NAS.
Satsa på 2 st diskar à minst 750 GB, det är värt att toppa upp med ett par hundringar för att ha det.
1 TB-diskar är möjligen fortfarande lite dyra, men 750 GB går att hitta till ok priser.



Nu håller jag med dig, att man inte ska snåla men tror de verkligen en vanlig människa använder 2x750Gb till musik?
Jag har mycket musik och det är ca 350Gb. Väldigt mycket musik har jag och det är både komprimerat till flac och mp3 (V0).

#171

Postad 06 januari 2009 - 14:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Nu håller jag med dig, att man inte ska snåla men tror de verkligen en vanlig människa använder 2x750Gb till musik?
Jag har mycket musik och det är ca 350Gb. Väldigt mycket musik har jag och det är både komprimerat till flac och mp3 (V0).

Fast man bör ju säkra musiken genom tex raid 1, då har du bara halva utrymmet.

#172

Postad 06 januari 2009 - 15:05

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Nu håller jag med dig, att man inte ska snåla men tror de verkligen en vanlig människa använder 2x750Gb till musik?
Jag har mycket musik och det är ca 350Gb. Väldigt mycket musik har jag och det är både komprimerat till flac och mp3 (V0).

Som Martin säger så är det du kanon att RAID-1:a (speglad HD) sin musiksamling för att kunna klara om ngn av diskarna i NASen packar ihop. 500/750/1000 GB går ju inte att backa upp på ngt vettigt sätt som hemmapulare.

Anledningen till att jag rekommenderar *massor* av disk är främst med tanke på att frågeställaren även vill ha den kopplad till sin HTPC och då kommer ju NASen väl till pass för att även lagra video som ju slukar diskutrymme.

#173

Postad 06 januari 2009 - 16:13

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Har beställt Nasen med två Samsung 750 GB diskar. Ska köra Raid 1. Del 1 avklarad.

Måste nu åka iväg till HiFi-klubben och känna på SONOS systemet. Känns det bra så blir det ett köp.

Någon som kan rekommendera någon takhögtalare (infälld) till ZP120?
Vill ha hyffsat ljud i köket, där man tillbringar mycket tid. Max 2500-3000 för ett par. Vit är ett krav.

mvh
Andreaz

#174

Postad 07 januari 2009 - 09:09

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Har beställt Nasen med två Samsung 750 GB diskar. Ska köra Raid 1. Del 1 avklarad.

Måste nu åka iväg till HiFi-klubben och känna på SONOS systemet. Känns det bra så blir det ett köp.

Någon som kan rekommendera någon takhögtalare (infälld) till ZP120?
Vill ha hyffsat ljud i köket, där man tillbringar mycket tid. Max 2500-3000 för ett par. Vit är ett krav.

mvh
Andreaz

Om du ändå skall till HiFi-klubben rekommenderar jag att du kikar på deras sortiment av takhögtalare från B&W. Finns i prisklass från 998:- till 6598:-.
Det lilla jag hört av dem är riktigt bra, minns dock inte vilken av alla högtalarna som jag lyssnade på...

#175

Postad 08 januari 2009 - 10:11

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Sååå efter mycket läsande och lite tur så står det numera två zp-100 och en fjärr med cradle hemma.
Hade inte stora förhoppningar att få igång det smärtfritt men det gick hur lätt som helst!!!.... nästan...

Har musiken utdelat på en dator hemma och det går EXTREMT trögt över nätverket. Om jag kollar den utdelade mappen från en annan dator så tar det typ 30 sek att ens få upp mappen. Detta gör att jag kan slå på en låt från sonosen men det hackar och till slut stannar det, överföringen verkar gå åt helskotta för sakta.
Internetradion funkar hur bra som helst så det borde inte vara nått fel på överföringen mellan sonosburkarna utan jag är tämligen säker att proppen är den stationära datorn som musiken finns på.
Ska börja felsöka sen ikväll men tar gärna tips från folket :)

Jag har panda 2008 på burkarna men jag tror inte det påverkar nått. Har kört med det avstängt och det blev inte bättre.
Mottager vääääldigt gärna tips på detta då jag och trådlösa nätverk historiskt sett inte kommer särskllt bra överrens :D

mvh benke

#176

Postad 08 januari 2009 - 10:22

The Saint_79
  • The Saint_79
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej jag har kommit över ett bose lifestyle 12 system mkt billigt .. undrar om detta system går att koppla till sonos systemet ...? har länge sneglat på ett sono sytem och i princip alla här inne verkar gilla systemet Mvh Saint

Redigerat av The Saint_79, 08 januari 2009 - 10:22.


#177

Postad 08 januari 2009 - 17:34

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Hej jag har kommit över ett bose lifestyle 12 system mkt billigt .. undrar om detta system går att koppla till sonos systemet ...? har länge sneglat på ett sono sytem och i princip alla här inne verkar gilla systemet Mvh Saint


Enligt:
https://www.prisjakt...dukt.php?e=2022

finns en digital optisk ingång. Använd den!

#178

Postad 14 januari 2009 - 20:24

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
väck

Redigerat av Unregistered1156, 14 januari 2009 - 20:37.


#179

Postad 15 januari 2009 - 12:48

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Tänkte kolla ifall det bara är jag som fått lastFM att fungera i Sonosen.
HIFI klubben har ändrat på hemsidan och säger numera att det inte går att streama från LastFM, men jag gör det hela tiden?

#180

Postad 15 januari 2009 - 13:06

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Hi-Fi klubben har höjt sitt pris med 20% på BU150 kitet. :)

Blev en beställning hos Hembiobutiken istället.

Längtar efter att det kommer hem...

mvh
Andreaz

#181

Postad 15 januari 2009 - 16:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Tänkte kolla ifall det bara är jag som fått lastFM att fungera i Sonosen.
HIFI klubben har ändrat på hemsidan och säger numera att det inte går att streama från LastFM, men jag gör det hela tiden?


Hur gör du? Jag har inet fått det att funka och det ska inte gå i sverige heller.. men jag vill!!

#182

Postad 15 januari 2009 - 16:10

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Hur gör du? Jag har inet fått det att funka och det ska inte gå i sverige heller.. men jag vill!!


Det jag kommer ihåg är att jag fick göra det flera ggr både från Desktop Controlern och från CR100 innan det funka. Kommer tyvärr ej ihåg vad som fick igång det. Jäkligt nice är det att ha iaf.

#183

Postad 15 januari 2009 - 16:13

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Det jag kommer ihåg är att jag fick göra det flera ggr både från Desktop Controlern och från CR100 innan det funka. Kommer tyvärr ej ihåg vad som fick igång det. Jäkligt nice är det att ha iaf.


Du måste ju fixat så Sonos-systemet tror att du är i ett av länderna som kan streama?

#184

Postad 15 januari 2009 - 16:29

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Jag har inte medvetet trixat med nått. Tur med IPnummret kanske?
Det enda som har utlandsanknytning är mail-kontot, som finns i en server i USA.

#185

Postad 15 januari 2009 - 16:39

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Jag har inte medvetet trixat med nått. Tur med IPnummret kanske?
Det enda som har utlandsanknytning är mail-kontot, som finns i en server i USA.



Bara att gratulera isf! :)

#186

Postad 15 januari 2009 - 17:20

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Bara att gratulera isf! :)


Tackar. :)

#187

Postad 15 januari 2009 - 22:14

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Här finns en beskrivning för hur man kan ta in Last.fm på Sonosen, har inte testat det själv dock!

http://forums.sonos....read.php?t=2167

Skriv gärna en rad om ni testar!

/ PG

#188

Postad 18 januari 2009 - 00:27

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Om nu inte lastFM ska fungera i sverige på sonos så är det ju konstigt att dom skriver om det på lastfm.se?
http://www.lastfm.se/hardware/sonos

#189

Postad 18 januari 2009 - 09:42

ZUBZERO
  • ZUBZERO
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som vet om denna nätverkshårddisk fungerar tillsammans med sonos?
https://www.inet.se/...-500gb/4303303/

Mvh
Jonas

#190

Postad 18 januari 2009 - 16:40

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Hej

Är det någon som vet om denna nätverkshårddisk fungerar tillsammans med sonos?
https://www.inet.se/...-500gb/4303303/

Mvh
Jonas

För femtioelfte gången i denna tråd:
Sonos kör med helt vanlig Windows file share, så alla NASar fungerar ihop med Sonos.

#191

Postad 18 januari 2009 - 19:04

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Om nu inte lastFM ska fungera i sverige på sonos så är det ju konstigt att dom skriver om det på lastfm.se?
http://www.lastfm.se/hardware/sonos



Jag håller med, detta är mycket konstigt.
Läste i förra veckan på Last fm's sida att deras tjänst bara går att nyttja i ett fåtal länder via streaming till t.ex. Sonos. Där ingick inte Sverige.

Kanske har ändrats i helgen?

#192

Postad 18 januari 2009 - 21:16

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0
behöver man en router till SONOS ?

Vart kopplar man in den?

FÖrklara gärna då jag är som en 4åring när det gäller datorer..

#193

Postad 18 januari 2009 - 21:49

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Det underlättar med en router om du ska koppla in fler än en modul till ditt nätverk.

Du kopplar alltså in kabeln "från internet" i wlan-ingången på routern.
Sedan har du några till ingångar på routern och där kopplar du in Sonosen plus din dator.
Bak på datorn och SOnosen har du nämligen ethernetportar.

Lätt nog? ANnars är det bara att fråga.



behöver man en router till SONOS ?

Vart kopplar man in den?

FÖrklara gärna då jag är som en 4åring när det gäller datorer..



#194

Postad 18 januari 2009 - 22:02

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0

Det underlättar med en router om du ska koppla in fler än en modul till ditt nätverk.

Du kopplar alltså in kabeln "från internet" i wlan-ingången på routern.
Sedan har du några till ingångar på routern och där kopplar du in Sonosen plus din dator.
Bak på datorn och SOnosen har du nämligen ethernetportar.

Lätt nog? ANnars är det bara att fråga.



japp okej.. Från modemet till routern sen därifrån till datorn och en till sonos..

En annan fråga. Om jag har trådlöst modem och en rådlösrouter. Kan jag då ställa routern och sonos enheten någon annanstans??

Tex innan jag skaffat SONOS nu så tänkte jag koppla min Denon 4306 (hembio reciver) till internat för att ta del av WEBradio.

Då behövs en router har jag fått reda på.. Men jag har mitt trådlösa modem i hallen och förstärkaren i Vardagsrummet.. Vill inte ha en nätverkskabel däremellan..

Kan jag då ställa en trådlös router vid förstärkaren och koppla in förstärkaren med närverkskabel i routern??
Tänkte om då det trådlösa modemet sänder signal till routern och man sedan kan koppla därifrån??


Eller tänker jag baklänges?

#195

Postad 18 januari 2009 - 22:34

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

En annan fråga. Om jag har trådlöst modem och en rådlösrouter. Kan jag då ställa routern och sonos enheten någon annanstans??


Det går utmärkt, det är grejen med trådlöst. :)

Det kan bli olika frågor med signalkvalitén bara beroende på v ar du placerar dina grejor men i teorin går det utmärkt att koppla på det viset du beskriver.

Oftast behöver man dock en dator kopplad med kabel till routern första gången du ska ställa in allt men efter det går det bra att köra trådlöst. Sedan kanske det finns modeller du inte behöver köra med kabel första gången men jag har inte stött på någon.

Spikat är det dock att du måste koppla in första Sonosen med kabel till din router.

Redigerat av Unregistered1156, 18 januari 2009 - 22:35.


#196

Postad 20 januari 2009 - 12:08

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Strul med installation...

Jag kan inte få kontakt med mina ZP från min stationär HTPC. Sonos programvara hittar inte några ZP.
ZP 90 är kopplad till ADSL-modem från Glocalnet, ett Thomson 585 v7.
Har även HTPC kopplad samt en D-link 323 NAS till samma modem.

Controllern har kontakt med ZonePlayer.
Jag kan spela både Internetradio och musik från min NAS i Sonos systemet.

Varför kan jag inte hitta mina ZP med Sonos programvara? Jag har provat stänga av Windows brandvägg samt avaktivera antivirusprogram utan framgång.

Vid den första installationen använde jag även min Linksys WRT54GS router, då kom jag åt ZP, men jag tänkte att jag kunde slippa den.

mvh
Andreaz

#197

Postad 20 januari 2009 - 13:12

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Strul med installation...

Jag kan inte få kontakt med mina ZP från min stationär HTPC. Sonos programvara hittar inte några ZP.
ZP 90 är kopplad till ADSL-modem från Glocalnet, ett Thomson 585 v7.
Har även HTPC kopplad samt en D-link 323 NAS till samma modem.

Controllern har kontakt med ZonePlayer.
Jag kan spela både Internetradio och musik från min NAS i Sonos systemet.

Varför kan jag inte hitta mina ZP med Sonos programvara? Jag har provat stänga av Windows brandvägg samt avaktivera antivirusprogram utan framgång.

Vid den första installationen använde jag även min Linksys WRT54GS router, då kom jag åt ZP, men jag tänkte att jag kunde slippa den.

mvh
Andreaz


Tror du måste ha en router eller ett modem med inbyggd router, jag vill nämeligen minnas att Sonosdelarna måste ha lokala ipnr för att du ska hitta dem ifrån datorn...
Inte helt säker dock...

#198

Postad 20 januari 2009 - 13:25

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Tror du måste ha en router eller ett modem med inbyggd router, jag vill nämeligen minnas att Sonosdelarna måste ha lokala ipnr för att du ska hitta dem ifrån datorn...
Inte helt säker dock...

Korrekt, alla Sonos-grejor måste sitta på samma lokala LAN/subnät som (i ditt fall) HTPCn och NASen och få lokala IP-adresser från routerns DHCP.

Frågan är om ditt ADSL-modem innehåller allt som krävs för ett hemma-LAN eller om det enbart är just ett modem.

Att ett ADSL-modem har flera ethernetportar betyder i sig inte något, det kan tex vara till för om man abonnerar på flera externa IP-adresser från sin ISP och själv konfar de datorer man ansluter till modemet att ha individuella fasta IP. Kanske har ditt Glocalnet-abonnemang dynamisk IP/DHCP (men bara en IP) så du har inte behövt fundera så mycket på det hittills? Iofs undrar man isf hur din NAS är kopplad, var den bara med när du hade din WRT54GS-router?

Sen kan förvisso en del routrars defaultinställningar ha problem med Sonos, man måste ibland ändra diverse obskyra parametrar (tex multicast sägs det). Sonos hemsidas FAQ har en hel del om detta.

#199

Postad 20 januari 2009 - 13:38

Andreaz
  • Andreaz
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0

Korrekt, alla Sonos-grejor måste sitta på samma lokala LAN/subnät som (i ditt fall) HTPCn och NASen och få lokala IP-adresser från routerns DHCP.

Frågan är om ditt ADSL-modem innehåller allt som krävs för ett hemma-LAN eller om det enbart är just ett modem.

Att ett ADSL-modem har flera ethernetportar betyder i sig inte något, det kan tex vara till för om man abonnerar på flera externa IP-adresser från sin ISP och själv konfar de datorer man ansluter till modemet att ha individuella fasta IP. Kanske har ditt Glocalnet-abonnemang dynamisk IP/DHCP (men bara en IP) så du har inte behövt fundera så mycket på det hittills? Iofs undrar man isf hur din NAS är kopplad, var den bara med när du hade din WRT54GS-router?

Sen kan förvisso en del routrars defaultinställningar ha problem med Sonos, man måste ibland ändra diverse obskyra parametrar (tex multicast sägs det). Sonos hemsidas FAQ har en hel del om detta.


Hmm,

Surfar jag in på modemets sida och kollar så har ethernet port nr. 4 alla SONOS delar uppradade. De har fått individuella IP-nummer. 192.168.1.66 .67 .68

NASen fungerar även utan Linksys-routern. Både mot HTPC'n och Sonos.

#200

Postad 20 januari 2009 - 13:45

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Hmm,

Surfar jag in på modemets sida och kollar så har ethernet port nr. 4 alla SONOS delar uppradade. De har fått individuella IP-nummer. 192.168.1.66 .67 .68

NASen fungerar även utan Linksys-routern. Både mot HTPC'n och Sonos.


Har du någon annan dator att testa ifrån, bara för att utesluta HTPCn?
Kan rekommendera Sonos FAQ/forum samt telefonsupport annars.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.