Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

OLED Bildproblem? (Mod plocka bort tråden)

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2017 - 12:19

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 4

OLED problem?

nah

Dåligt med det

 

Nån Mod får plocka bort tråden då problem med OLEDs tydligen inte ska visas upp.


Redigerat av sune bejas, 30 december 2017 - 02:11.


#2

Postad 25 december 2017 - 15:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Fast har de flesta oleds verikal banding kan de ju ses som normalt. På samma sätt som clouding är normalt för lcd?

#3

Postad 25 december 2017 - 16:04

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 1

Banding känns absolut som att det är normalt. Sen behöver man ju inte acceptera det, men man ska vara fullt medveten om att nästa tv man får hem av samma modell troligen har det också.



#4

Postad 25 december 2017 - 16:05

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Fast har de flesta oleds verikal banding kan de ju ses som normalt

anser du skiten ovan är normalt så inga problem för mig :D

köp bara och spendera flera tusen på det om du vill det.

 

som sagt du skulle ha varit med 2008 när tv apparaterna höll riktigt hög kvalitet.

alla problemen ovan är inget som fanns då.



#5

Postad 25 december 2017 - 16:23

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

För min del är det vertikal banding jag inte klarar av som min 65E6 ej lider av . Därför får man tåla dom nackdelar som syns vid vissa sekvenser som beskrivets här ovan. Eller man har försonats med dessa nackdelar.  :) 



#6

Postad 25 december 2017 - 16:30

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

anser du skiten ovan är normalt så inga problem för mig :D

köp bara och spendera flera tusen på det om du vill det.

 

som sagt du skulle ha varit med 2008 när tv apparaterna höll riktigt hög kvalitet.

alla problemen ovan är inget som fanns då.

Du missförstår, det är ju normalt eftersom 90% har dessa defekter. Det betyder ju inte att det är en positiv sak eller?

Precis som att det var normalt att plasma buzzade eller att lcd har dålig svärta.

 

Det är rätt normalt att det blir minusgrader på vintern också, det betyder inte att alla älskar att det är kallt direkt...



#7

Postad 25 december 2017 - 17:45

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 2
Konstig tråd, beskrivna fel är ju inte specifikt för oled så varför påskina det i rubriken!?

#8

Postad 25 december 2017 - 17:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Konstig tråd, beskrivna fel är ju inte specifikt för oled så varför påskina det i rubriken!?

Håller med, känns mest som nån plasma-kramare som vill försöka hitta så mycket negativt det går om OLED bara för att.



#9

Postad 25 december 2017 - 19:50

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

känns mest som nån plasma-kramare som vill försöka hitta så mycket negativt det går om OLED bara för att.

stämmer bra det

vi som kommer från plasma tv vet hur en tv ska se ut.

 

tråden är till för nya köpare som är helt lost och vet inte vad som väntar med OLED.

problemen i tråden ÄR specefikt för OLED eftersom var enda bild är från en OLED panel.

hur kan det inte vara specifikt då?

 

lista problem med Volvo V70 2011 med bilder.

gäller det alla typer av bilar då?

 

bara att köpa faktan och njuta vidare om du nu är nöjd.

 

självklart kan jag fixa en liknande tråd för LCDer om det behövs.

men risken är väl att LCD ägarna blir ledsna och kinkiga då.

Slå hål på bubblan är aldrig populärt men det bjuder jag på ;)


Redigerat av sune bejas, 25 december 2017 - 19:58.


#10

Postad 25 december 2017 - 19:55

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Skulle säkert störa mig mer på LCD bleeding blooming clouding dimming leaking :D

 

Vi som går från plasma vill ha 100% svart :)


Redigerat av Ironse, 25 december 2017 - 19:57.


#11

Postad 25 december 2017 - 20:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

stämmer bra det

vi som kommer från plasma tv vet hur en tv ska se ut.

 

tråden är till för nya köpare som är helt lost och vet inte vad som väntar med OLED.

problemen i tråden ÄR specefikt för OLED eftersom var enda bild är från en OLED panel.

hur kan det inte vara specifikt då?

 

lista problem med Volvo V70 2011 med bilder.

gäller det alla typer av bilar då?

 

bara att köpa faktan och njuta vidare om du nu är nöjd.

 

självklart kan jag fixa en liknande tråd för LCDer om det behövs.

men risken är väl att LCD ägarna blir ledsna och kinkiga då.

Slå hål på bubblan är aldrig populärt men det bjuder jag på ;)

Kommer också från plasma om du nog trodde nåt annat och skulle aldrig gå tillbaka med den eminenta bild jag nu har med min OLED.

 

Uppgradering på samtliga fronter bildmässigt här.

 

Så fortsätt leka fläktpojke om du nu vill det.



#12

Postad 25 december 2017 - 20:22

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 2
Plasma är dött, acceptera o gå vidare...blir tröttsamt när man sitter jämför med en teknik som är död, de positiva är att iaf det lär bli bättre med OLED.

#13

Postad 25 december 2017 - 20:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 1
Plaasma borde inte va dött dock. Det är lcd som bör vara dött :)

#14

Postad 25 december 2017 - 21:09

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 3
Plasma bör vara och är dött. Tack å lov :)

Redigerat av mikkiz, 25 december 2017 - 21:10.


#15

Postad 25 december 2017 - 23:20

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Min A1 kanske kunde vara referens när det gäller vit bild? Tyvärr är dock lite tint normalt på de flesta i år speciellt 65" och på LGs modeller och man får nog också vara villig att acceptera lite banding i nära svart. Ibland saknar man ju plasma men allt som allt är det ändå värt att uppgradera enligt mig, allt ser bättre ut och HDR-gaming är fantastiskt.

Som jag ser det; Märker man inte av banding eller tint i ungefär 90% procent av det man kollar på så behåll. Min A1 har dock seriöst haft banding i varenda film jag har kollat på så den åker tillbaka. Min E7 har lite banding och lite gul tint men verkar ändå vara lugnt för det mesta. Längtar dock redan till nästa år och förhoppningsvis finns det fler alternativ på marknaden samt bättre uniformitet.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Chamber, 25 december 2017 - 23:20.


#16

Postad 28 december 2017 - 20:57

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
@Sune dom bilderna på din b7 du posta är väl bara 100% grått. Tog du inga bilder nära svart 5%? Lite svårare då att uppvisa den uniformiteten.

#17

Postad 28 december 2017 - 21:17

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Sista bilden är 5%

från servicemenyn som har samma testbilder.



#18

Postad 28 december 2017 - 23:40

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Patrik, det här börjar bli tröttsamt, vad tycker du man ska köpa för TV idag då? Plasma finns inte att köpa längre om man inte ska köpa nått gammalt begagnat lik som kan dö vilken sekund som helst. De klarar inte heller dagens bildstandarder och tekniker. Eller ska man köpa en G9 Kuro där man får gå in och manipulera en massa parametrar i servicemenyerna titt som tätt för att den ska visa en så bra bild som möjligt, hur många orkar hålla på med det tror du? Och 50" idag, snälla, kom med i matchen.

 

Känns som det är dags att lägga ner detta hopplöst döfödda korståg som du bedriver.



#19

Postad 28 december 2017 - 23:42

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Sista bilden är 5%
från servicemenyn som har samma testbilder.

Okej kunde man inte få bort den vita texten. Ser samma ut som 100% bilden tycker jag, 5% ska ju se mörkare ut tänker jag.

#20

Postad 29 december 2017 - 00:47

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

 

Känns som det är dags att lägga ner detta hopplöst döfödda korståg som du bedriver.

jasså gör det?

jag säger som löfven..jag får sätta mig ner och titta på det.

 

AXION84 för fan!

det är resten av bilden du ska kolla på inte den lilla vita rutan :)

om du inte ser glödet från resten av tvn så beror det nog mer på att tvn du kollar fotot på klipper en del detaljer nära svart.

öka brightness på tvn isåfall


Redigerat av sune bejas, 29 december 2017 - 00:49.


#21

Postad 29 december 2017 - 01:02

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Patrik, det här börjar bli tröttsamt, vad tycker du man ska köpa för TV idag då? Plasma finns inte att köpa längre om man inte ska köpa nått gammalt begagnat lik som kan dö vilken sekund som helst. De klarar inte heller dagens bildstandarder och tekniker. Eller ska man köpa en G9 Kuro där man får gå in och manipulera en massa parametrar i servicemenyerna titt som tätt för att den ska visa en så bra bild som möjligt, hur många orkar hålla på med det tror du? Och 50" idag, snälla, kom med i matchen.

 

Känns som det är dags att lägga ner detta hopplöst döfödda korståg som du bedriver.

 

Är det Patrik G som gjort comeback? Var väl nån annan TV som var the one för några månader sen om jag minns rätt :D


Redigerat av improwise, 29 december 2017 - 01:06.


#22

Postad 29 december 2017 - 02:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Plasma aint dead. It just smells funny... 



#23

Postad 29 december 2017 - 07:54

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Plasma är precis som med datorskärmar där många höll fast vid CRT långt efter de borde ha dött (i normala
Applikationer). Nu har dock efterfrågan och kundkrav gjort att det finns bra spelskärmar.

Jag tycker inte att TV apparaterna är där än. För den som är nöjd med det dagens OLED levererar så är det väl bara att undvika dessa trådarna. För inte är det väl så att ni behöver andras validering för att känna er trygga med era köp?

När jag köpte min första 16:9 CRT så var det väldigt ont om 16:9
Anamorfiskt material. Det fanns dock en väldigt bra finess som gjorde att man kunde se på 4:3 material oförvanskat i en window box. Nu har branschen tvingat på oss 4K och bländande HDR för att ha något annat som driver folk att uppgradera tätare än de behöver. Finns dock inget vettigt motsvarande sätt att se legacy material oförvanskat på dessa. För att
få bra svärta (som plasma kunde leverera för länge sen) så behöver man gå på OLED. Dessa är ojämna beroende på lotteriet mellan riktigt riktigt bra och ganska dåliga.

Alla dessa små tv-apparater i 4K löser ett problem som inte finns för det stora flertalet.

#24

Postad 29 december 2017 - 08:08

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

jasså gör det?
jag säger som löfven..jag får sätta mig ner och titta på det.

AXION84 för fan!
det är resten av bilden du ska kolla på inte den lilla vita rutan :)
om du inte ser glödet från resten av tvn så beror det nog mer på att tvn du kollar fotot på klipper en del detaljer nära svart.
öka brightness på tvn isåfall

Okej höjde upp brightness på telefonen. Så nu ser jag.

#25

Postad 29 december 2017 - 08:35

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Skulle säkert störa mig mer på LCD bleeding blooming clouding dimming leaking :D

 

Vi som går från plasma vill ha 100% svart :)

 

 

+1



#26

Postad 29 december 2017 - 09:01

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 1

Är det Patrik G som gjort comeback? Var väl nån annan TV som var the one för några månader sen om jag minns rätt :D

 

Visst är de det  :rolleyes:



#27

Postad 29 december 2017 - 09:09

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 1

jasså gör det?

jag säger som löfven..jag får sätta mig ner och titta på det.

 

AXION84 för fan!

det är resten av bilden du ska kolla på inte den lilla vita rutan :)

om du inte ser glödet från resten av tvn så beror det nog mer på att tvn du kollar fotot på klipper en del detaljer nära svart.

öka brightness på tvn isåfall

 

Svara gärna på frågan vilken tv du tycker man ska köpa idag då? Alla (ok, i princip alla) anser att OLED är det som ger bäst bild totalt sett idag, visst har tekniken sina barnsjukdomar men hur många sitter med 5% fönster och letar fel? Hur mycket av detta syns vid "normalt" tittande på film och TV? Sen är det uppenbart att det finns exemplar som aldrig borde lämnat fabriken men det är en annan femma.

 

Sitter med en 65VT60 själv och tycker den är riktigt bra fortfarande, men när jag ser en OLED så inser jag hur hopplöst efter den är generellt men specifikt när man ser 4K och HDR.



#28

Postad 29 december 2017 - 09:14

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Plasma bör vara och är dött. Tack å lov :)

 

Varför ?

Plasma var mycket bättre än LCD rent bildmässigt och OLED känns inte helt färdigutvecklad ännu heller.

Alla tekniker har sina fördelar och nackdelar, finns ingen som är perfekt ännu. OLED är väl kanske om 5-6 år en perfekt teknik. Tror även Samsung kommer överge LCD så småningom, hoppas på det iaf.



#29

Postad 29 december 2017 - 09:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Varför ?
Plasma var mycket bättre än LCD rent bildmässigt och OLED känns inte helt färdigutvecklad ännu heller.
Alla tekniker har sina fördelar och nackdelar, finns ingen som är perfekt ännu. OLED är väl kanske om 5-6 år en perfekt teknik. Tror även Samsung kommer överge LCD så småningom, hoppas på det iaf.

Varför tack och lov? För att vi tack och lov nu fått en bättre teknik med mer potential.

Färdigutvecklad? Sluta svära. ;)

#30

Postad 29 december 2017 - 09:50

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 1

Hur mycket av detta syns vid "normalt" tittande på film och TV? Sen är det uppenbart att det finns exemplar som aldrig borde lämnat fabriken men det är en annan femma.


Beror på, har haft tre olika modeller från årets modeller och de två första Sony OLEDs jag hade såg jag det i fotboll och de flesta panoreringar med jämna färger så det dök upp i många inomhusscener i väggar osv, panoreringar såg ibland hemska ut med ränder över hela skärmen. Det är många som har returnerat eftersom banding och färgtint dyker upp i mycket normalt tittande detta året. Sedan tror jag personligen att "vanligt folk" som köper OLED och inte hänger på forum också har banding i riktigt material men inte vet om det och sitter där med sina standard-inställningar. Tycker detta året har varit under all kritik framförallt med färgtint. Det är många 65" som har tint på båda sidorna som gör att fotboll får ojämna färger och att det syns i ljust material. Det är därför jag gillar att många av oss som hänger på forum delar med sig och något man har märkt detta året jämfört med förra är att vignetting i princip är borta, har knappt sett det alls i år men samtidigt har det blivit värre med färgtint och alldeles för många paneler har haft en fyrkantig ljus box i mitten, vanligast på Sony oleds och förra året var 55" ganska säkra med uniformitet men detta året drabbas de också av tint, fyrkantig ljus box och banding och återigen vid vanligt tittande. Det är ett seriöst problem. OLEDs kommer nog alltid ha problem med detta men mitt hopp är att inom något år så kommer åtminstone majoriteten av panelerna vara hyfsade så att det sällan syns vid vanligt tittande.

#31

Postad 29 december 2017 - 17:33

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Varför tack och lov? För att vi tack och lov nu fått en bättre teknik med mer potential.

Färdigutvecklad? Sluta svära. ;)


Ja kanske, men jag skulle alla dagar i veckan ta en Pioneer 500M i 65” storlek om sådan fanns att köpa ny idag, framför dagens OLED.

#32

Postad 29 december 2017 - 19:35

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Ja kanske, men jag skulle alla dagar i veckan ta en Pioneer 500M i 65” storlek om sådan fanns att köpa ny idag, framför dagens OLED.

ja men nu kan du inte göra det eller hur?? det är mycket man vill här i livet...

#33

Postad 30 december 2017 - 00:23

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Sune bejas the oled killer.

#34

Postad 30 december 2017 - 00:41

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Ok så det är mitt fel att LG Display inte sköter sig ?

sluta grina nu

 

Är ni nöjda med kvaliteten på dagens OLEDs ?

Nej tänkte väl det

Då måste problemen upp så att det kanske blir nån förändring.

 

Sen förstår jag inte all drama

tråden är ett verktyg för att nya köpare (inte inbitna fanboys ;)) ska vara medvetna om problemen och den beskriver även hur man enkelt kan kolla upp dom.

Helt perfekt 55" OLED går att få idag om man har tur (jag fick en)

65" däremot kan det vara värre med.

 

Det är ju bara att sålla ut dom dåliga panelerna och behålla den bästa av dom.

Får man tag i en OLED med en jämn bild då har man den överlag bästa tvn idag.

Bara att leta på.

 

Låga priser på tv apparater kommer även till ett pris

Priset man får betala här är avsaknaden av kvalitetskontroller i fabrikerna.

Det är köparna som får kolla upp kvaliteten tv apparaterna.

Då behövs det väl även verktyg för det.


Redigerat av sune bejas, 30 december 2017 - 00:57.


#35

Postad 30 december 2017 - 01:00

Unregistered6b559721
  • Unregistered6b559721
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Var inställd på att köpa en Sony 65a1 OLED men ju mer jag läser om banding desto mer vill jag låta bli. Jag stör mig för mycket på fel. Sitter här med en gammal plasma och vill köpa nytt/större. Ska man gå på en ZD9 och leva med haloing eller en oled och acceptera banding?

Känns som att OLED inte är riktigt där än då de verkligen har en hög standard även om jag så önskar, eller så är det bara de missnöjda som lägger upp bilder och står för någon % av alla köp. Men känns ändå konstigt att behöva acceptera banding för en TV för 30k på rea.

Varför kan det inte bara finnas en felfri TV? :D

Redigerat av Unregistered6b559721, 30 december 2017 - 01:46.


#36

Postad 30 december 2017 - 01:21

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Jag tycker inte att TV apparaterna är där än. För den som är nöjd med det dagens OLED levererar så är det väl bara att undvika dessa trådarna. För inte är det väl så att ni behöver andras validering för att känna er trygga med era köp?


Är väl snarare därför vi kan läsa dessa trådar och få oss en kul stund :)

Visst är de det  :rolleyes:


Å fan, då faller bitarna på plats :D

#37

Postad 30 december 2017 - 01:31

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Var inställd på att køpa en Sony 65aq OLED men ju mer jag läser om banding desto mer vill jag låta bli. Jag stör mig för mycket på fel. Sitter här med en gammal plasma och vill köpa nytt/större. Ska man gå på en ZD9 och leva med haloing eller en oled och acceptera banding?

Känns som att OLED inte är riktigt där än då de verkligen har en hög standard även om jag så önskar, eller så är det bara de missnöjda som lägger upp bilder och står för någon % av alla köp. Men känns ändå konstigt att behöva acceptera banding för en TV för 30k på rea.

Varför kan det inte bara finnas en felfri TV? :D


Jag har fortfarande den plasma som vann det sista HDTV Shootout testet (till stort förtret för alla Panasonic-kramare :D) på en vägg och den är CHANSLÖS mot även min 2016 års OLED. Skillnaden är så stor att det känns fel att ens jämföra dem.

 

Visst kan man säkert hitta någon enstaka fördel hos plasman än idag, men totalt sett krävs det mer självförnekelse än att anse att Helena Bergström ska vinna en Oscar att anse att de skulle vara bättre än OLED. Därmed inte sagt att de är några dåliga TV apparater, har man en och är nöjd med den så fortsätt kör plasma.


Redigerat av improwise, 30 december 2017 - 01:33.


#38

Postad 30 december 2017 - 01:51

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Raderar tråden så får nån mod plocka bort den

Det är nog lugnast ;)

 

Improvise

Se över din Kuro det måste vara nåt fel på den eller så har du fel på synen.

inte en sportmössa att en B6a slår ut en fullt fungerande 500M (om det är en sån du har)?

frågan är vem som lider av självförnekelse där :)


Redigerat av sune bejas, 30 december 2017 - 01:57.


#39

Postad 30 december 2017 - 02:30

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Raderar tråden så får nån mod plocka bort den

Det är nog lugnast ;)

 

Improvise

Se över din Kuro det måste vara nåt fel på den eller så har du fel på synen.

inte en sportmössa att en B6a slår ut en fullt fungerande 500M (om det är en sån du har)?

frågan är vem som lider av självförnekelse där :)

 

Kuro och Pioneers Plasmatillverkning var nedlagt flera år innan den sista HDTV Shootouten som innehöll plasma hölls.



#40

Postad 30 december 2017 - 03:21

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Kuro och Pioneers Plasmatillverkning var nedlagt flera år innan den sista HDTV Shootouten som innehöll plasma hölls.

Det är väl Samsung PS64F8505 som vann 2013 och 2014..



#41

Postad 30 december 2017 - 09:06

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Japp den Samsungen har tjänat mig väl men är nu på väg till ny lycklig ägare.
Fortfarande bättre bild upp till Full-HD än min nya OLED.

#42

Postad 30 december 2017 - 09:07

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Jag kommer med största sannolikhet att köpa oled den dagen det blir byte, trots dess brister, men med dagens kvalitetskontroll känns det för osäkert. Framöver hoppas jag att man kan se oled med QD och jämnare paneler. Oled är med största sannolikhet framtiden om inte Samsung gör ett kvantsprång med sina QLED. En oled utan banding och färgtint är redan framtiden tycker jag trots brister i färgåtergivning, men en oled med banding, inbränningar och ev färgtint är inte framtiden.

#43

Postad 30 december 2017 - 09:45

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Bara nyfiken, bristande färgåtergivning i jämförelse med?

#44

Postad 30 december 2017 - 10:45

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Nja, låt tråden vara.

Syftet med forum är ju inte att alla ska "tycka" samma, utan syftet är att dela erfarenheter på ett vuxet och nyanserat vis.

Jag håller med Sune eller Patrik eller vad det nu är i mycket. Har själv gått från 500A till 65C7. Men som någon annan nämner,köpkraften är den som driver utbudet.

Jag själv älskar känslan i gamla BMW sjuserie, tex E32 och har ägt ett ohälsosamt antal av dem. Om omvärlden delat MIN åsikt hade de byggts än idag, men det gör de ju inte...

OLED och i mitt fall C7 var vad som fanns att välja på i dagsläget, och nostalgi är just nostalgi och inget annat.

Pioneer och Panasonic i deras sista modellår var väldigt bra, vi får helt enkelt önska att någon tar upp stafettpinnen igen. Än värre är väl att utbudet av sevärt material från CD, Viasat, Telia etc håller en standard som liknar den som fanns på 90-talet. Att överhuvudtaget sända tv i 576 idag borde vara brottsligt.

#45

Postad 30 december 2017 - 10:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Bara nyfiken, bristande färgåtergivning i jämförelse med?

Bra fråga.
I Hdtvtest shootout bedömdes OLED apparaterna vara de mest färgkorrekta iförh till nuvarande referens-display (Sony X300), det ställer ju "färgproblemen" i perspektiv.

Väldigt mkt gnäll på tråden som sådan. Är väl bara bra att brister lyfts fram och hur man kontrollera dem så det vore synd att ta bort den.

Bara folk begriper att andra tekniker har minst lika mkt problem så ser jag inte riktigt faran med tråden? Anar att det på sina håll brister i den insikten iofs...

Redigerat av pacman, 30 december 2017 - 11:03.


#46

Postad 30 december 2017 - 11:07

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Men hur många av er (synnerhet med 65”) upplever banding, tint när ni beskådar film, sport, spel? Letar man efter artefakter med icke vardagliga bakgrunder/testbilder lär man hitta fel.

#47

Postad 30 december 2017 - 11:12

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Personligen stör jag mig mest på mikro hack (inte 24p / panorering) som jag ibland upplever oavsett hur jag ställer utmatnig från satboxen som för övrigt kan vara den faktor som orsakar problemet. Händer bara vid live sändningar mest studio sändningar, ibland sport.
Annars är jag nöjd, har väl haft tur med panelen när det gäller bandnig/uniformiteten. Letar inte aktivt efter dem och ser inte problemen vid tittande.

#48

Postad 30 december 2017 - 11:16

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Nja, låt tråden vara.

Syftet med forum är ju inte att alla ska "tycka" samma, utan syftet är att dela erfarenheter på ett vuxet och nyanserat vis.

Jag håller med Sune eller Patrik eller vad det nu är i mycket. Har själv gått från 500A till 65C7. Men som någon annan nämner,köpkraften är den som driver utbudet.

Jag själv älskar känslan i gamla BMW sjuserie, tex E32 och har ägt ett ohälsosamt antal av dem. Om omvärlden delat MIN åsikt hade de byggts än idag, men det gör de ju inte...

OLED och i mitt fall C7 var vad som fanns att välja på i dagsläget, och nostalgi är just nostalgi och inget annat.

Pioneer och Panasonic i deras sista modellår var väldigt bra, vi får helt enkelt önska att någon tar upp stafettpinnen igen. Än värre är väl att utbudet av sevärt material från CD, Viasat, Telia etc håller en standard som liknar den som fanns på 90-talet. Att överhuvudtaget sända tv i 576 idag borde vara brottsligt.

 

Lite offtopic men teknikuvecklingen får lida när mediabolagen blöder ekonomiskt, Canal Digital, Cmore och PS som brukar leda utvecklingen investerar med snigelfart utbytet av utrustningen. Det är ju bara Viasat för närvarande och en del streaming bolag som erbjuder 4K.



#49

Postad 30 december 2017 - 11:32

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Bara nyfiken, bristande färgåtergivning i jämförelse med?


Bristande kanske fel ord, men jag ser det vita subpixeln som en tillfällig nödlösning för att uppnå önskad ljusstyrka.

https://www.rtings.c...p3-and-rec-2020

#50

Postad 30 december 2017 - 11:35

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Men hur många av er (synnerhet med 65”) upplever banding, tint när ni beskådar film, sport, spel? Letar man efter artefakter med icke vardagliga bakgrunder/testbilder lär man hitta fel.


Har haft tre detta året. Som jag har sagt i de andra trådarna dök det ofta upp i film, sport och spel på de två första A1 jag hade. Mycket när kameran panorerade mot jämna färger som på fotboll och händer oftast några gånger per film också och sedan såg det ännu värre ut i mörka scener. Serien Dark på Netflix till exempel gick knappt att kolla på, banding ofta så kollade klart på min surfplatta istället. Min E7 är bättre, dyker fortfarande upp lite då och då vid panoreringar men inte så farligt, färgtint kan synas men verkar lugnt för det mesta. Så E7an är helt okej iaf trots att problemen kommer fram i riktigt material men det är mer sällan än tidigare.

Många andra upplever samma sak i riktigt material, har bytt och fått samma igen eller värre så det är ett riktigt problem även om vissa vill förneka det eller säger att det bara syns på testbilder. Finns dock bra paneler också men skulle tro att det finns fler dåliga än bra.

Med det sagt så är bilden helt fantastisk på OLED så är villig att acceptera lite uniformitetsfel bara det håller sig borta för det mesta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.