Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#2101

Postad 23 september 2021 - 12:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Är alla här vaccinerade mot den vanliga vinterinfluensan? Om inte, varför?

Smittar och dödar inte den?

Därför att det inte är rekommenderat för alla. Källa FHM.

 

De personer som har ökad risk att få svår sjukdom eller avlida om de får influensa (se faktaruta nedan), bör vaccinera sig mot säsongsinfluensa varje år. Även vård- och omsorgspersonal som arbetar nära patienter och omsorgstagare med ökad risk för allvarlig influensa rekommenderas vaccination.

Grupper som rekommenderas årlig vaccination mot säsongsinfluensa:

  • personer över 65 års ålder
  • gravida efter graviditetsvecka 16 (läs mer på sidan om influensavaccination av gravida)
  • vuxna och barn från 6 månader med följande sjukdomar eller tillstånd:
    - kronisk hjärtsjukdom
    - kronisk lungsjukdom, såsom KOL och svår astma
    - andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
    - kronisk lever- eller njursvikt
    - diabetes mellitus
    - tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling
  • Hushållskontakter till personer med kraftigt nedsatt immunförsvar.
  • Personal inom vård och omsorg som arbetar nära patienter och omsorgstagare med ökad risk för allvarlig influensa, exempelvis på särskilda boenden och inom hemtjänst.


#2102

Postad 23 september 2021 - 12:33

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jo det ser du väl. Fast man skriver inte det rakt ut. Att ha ett vaccinpass för att gå på konserter eller restaurang och bio. Är inte det ett tvång menar du?

Till att börja med så har vi inget vaccinpass. Du pratade "fritt val" tidigare, du vill alltså ha ett fritt val utan konsekvenser?

 

Edit: Jag missade din komplettering om bio. Om jag som vaccinerad inte vill sitta jämte en ovaccinerad på bio. Vems behov är då bestämmande? Jag har ju svårt att skydda mig mot en risk som jag inte vet om finns. "Sund förnuft" och "ansvar" är bra. Men gäller inte det även de ovaccinerades beteende?


Redigerat av Mr_Tom, 23 september 2021 - 12:39.


#2103

Postad 23 september 2021 - 12:35

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Till att börja med så har vi inget vaccinpass. Du pratade "fritt val" tidigare, du vill alltså ha ett fritt val utan konsekvenser?

Nä men många vill ha ett vaccinpass. Ja jag tycker inte folk ska bli straffade för att de inte tar sprutan ja. Tycker du det?


Redigerat av vinncent, 23 september 2021 - 12:36.


#2104

Postad 23 september 2021 - 12:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jo det ser du väl. Fast man skriver inte det rakt ut. Att ha ett vaccinpass för att gå på konserter eller restaurang och bio. Är inte det ett tvång menar du? Hur gör då de som inte är vaccinerad om de vill gå på bio?


 

Är det tvång också att smittade ska hålla sig hemma?


Nä men många vill ha ett vaccinpass. Ja jag tycker inte folk ska bli straffade för att de inte tar sprutan ja. Tycker du det?

Vad tror du syftet med vaccinpass är?



#2105

Postad 23 september 2021 - 12:39

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Är det tvång också att smittade ska hålla sig hemma?


 

Nope. Rekomendation ...precis som sprutan


 


Vad tror du syftet med vaccinpass är?

Vilket vaccinpass?



#2106

Postad 23 september 2021 - 12:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 


Vilket vaccinpass?

Nu är du inte seriös



#2107

Postad 23 september 2021 - 12:45

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nä men många vill ha ett vaccinpass. Ja jag tycker inte folk ska bli straffade för att de inte tar sprutan ja. Tycker du det?

Du vill alltså inte att deras val skall få konsekvenser för dom. Du tycker alltså att resten av befolkningen skall "straffas" istället?



#2108

Postad 23 september 2021 - 12:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jo det ser du väl. Fast man skriver inte det rakt ut. Att ha ett vaccinpass för att gå på konserter eller restaurang och bio. Är inte det ett tvång menar du? Hur gör då de som inte är vaccinerad om de vill gå på bio?

Nej det ser jag inte, men så läser jag ju till skillnad från dig vad folk faktiskt skriver istället för att hitta på egna åsikter "mellan raderna".

 

Och nej det är såklart inget tvång att vaccinera sig bara för att det krävs för att gå på en konsert. Är det ett tvång att skaffa körkort bara för att du inte får köra bil utan?

 

 

Tror du gör bäst i att inte tala om för andra vad de ska göra! Precis det denna tråd handlar om för övrigt.

 

Ok, det var bara ett råd eftersom ditt "läsande mellan raderna" har fått dig att påstå saker du inte har belägg för.
 



#2109

Postad 23 september 2021 - 12:46

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Du vill alltså inte att deras val skall få konsekvenser för dom. Du tycker alltså att resten av befolkningen skall "straffas" istället?

Vilka konsekvenser tycker du en person ska få om hen inte tar sprutan? Böter , fängelse...utegångsförbud?



#2110

Postad 23 september 2021 - 12:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Vilka konsekvenser tycker du en person ska få om hen inte tar sprutan? Böter , fängelse...utegångsförbud?

Ingångsförbud (på vissa ställen) är det som är aktuellt om det införs. Några andra konsekvenser har jag inte sett någon förespråka.



#2111

Postad 23 september 2021 - 12:55

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Ingångsförbud (på vissa ställen) är det som är aktuellt om det införs. Några andra konsekvenser har jag inte sett någon förespråka.

 Och det skall gälla även de som skippat sprutan av medicinska skäl....eller det ska inte gälla dem? 



#2112

Postad 23 september 2021 - 12:56

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Vilka konsekvenser tycker du en person ska få om hen inte tar sprutan? Böter , fängelse...utegångsförbud?

Jag håller med Loco.spk.

 

För övrigt var det väl vad regeringen beskrev idag med sin rekommendationer för ovaccinerade. Tycker du det är fel?

 

Du verkar inte se den ovaccinerade  som en potentiell smittkälla. Vi har ju testat med hela befolkningen ovaccinerad. Det var väl ingen succé. Och hur startade det hela? I begreppet "sunt förnuft" ingår väl att lära av sina misstag.


 Och det skall gälla även de som skippat sprutan av medicinska skäl....eller det ska inte gälla dem? 

Medicinska skäl har åtminstone jag inte ifrågasatt och jag har inte sett någon annan göra det heller. Men den gruppen tror jag är väldigt liten  :)



#2113

Postad 23 september 2021 - 12:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

 Och det skall gälla även de som skippat sprutan av medicinska skäl....eller det ska inte gälla dem? 

Det borde gå att lösa med friskhetsintyg för dem.



#2114

Postad 23 september 2021 - 13:00

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det borde gå att lösa med friskhetsintyg för dem.

Ja men som smittkälla då? Ska vi våga släppa in ovaccinerade med intyg? Ska man då kolla sig varje vecka man ska gå ut? För det kan ju gå runt och smitta andra oxå?


Redigerat av vinncent, 23 september 2021 - 13:00.


#2115

Postad 23 september 2021 - 13:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ja men som smittkälla då? Ska vi våga släppa in ovaccinerade med intyg? Ska man då kolla sig varje vecka man ska gå ut? För det kan ju gå runt och smitta andra oxå?

Vet inte riktigt vad det är du frågar men jag tycker kanske att ett friskhetsintyg kan vara ett alternativ till vaccinpass även för de som inte vill vaccinera sig. De brukar ju dock bara gälla i 24 timmar och bekostas inte av staten så det blir ju ett ganska dyrt och omständigt alternativ om man gå på flera evenemang.

 

Och bara för att vara tydlig nu när jag kommunicerar med en som gillar att "läsa mellan raderna" så är jag INTE för ett vaccinpass (eller friskhetsintyg) under nuvarande omständigheter, bara om smittspridningen ökar och valet står mellan det och att införa restriktioner för ALLA igen.



#2116

Postad 23 september 2021 - 13:13

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Ja så de var nog inget alternativ. Du svara på din egna fråga. Så frågan kvarstår nog om hur vi ska göra med de som e ovaccinerade på ett ”godkänt” sätt? Ska de inte få gå ut då? Eller ska de få vara ute…… de kan ju bära på smittan ju?

#2117

Postad 23 september 2021 - 13:14

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

Ja men som smittkälla då? Ska vi våga släppa in ovaccinerade med intyg? Ska man då kolla sig varje vecka man ska gå ut? För det kan ju gå runt och smitta andra oxå?

Jag tror att om alla som kan vaccinera sig kan göra det, undantag för medicinska skäl, så har man kommit långt. Jag misstänker att antalet som har medicinska skäl är betydligt mindre än de som idag är skeptiska :) . Med det är inget som jag vet :) .

 

Edit: Någon annan kanske vet?


Redigerat av Mr_Tom, 23 september 2021 - 13:15.


#2118

Postad 23 september 2021 - 13:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Jag saknar en sund och förnuftig anledning till att inte vaccinera sig mot covid-19 (förutom medicinska skäl)? Någon som har något förslag?


Redigerat av Buddypresley, 23 september 2021 - 13:20.


#2119

Postad 23 september 2021 - 13:15

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Är alla här vaccinerade mot den vanliga vinterinfluensan? Om inte, varför?

Smittar och dödar inte den?


Dels kostar det pengar (för de flesta), dels är den inte alls lika smittsam eller dödlig.

#2120

Postad 23 september 2021 - 13:17

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag saknar en sund och förnuftig anledning till att inte vaccinera sig. Någon som har något förslag?


Medicinska skäl kanske ?

#2121

Postad 23 september 2021 - 13:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Medicinska skäl kanske ?

Förutom det. Men det förstod du



#2122

Postad 23 september 2021 - 13:27

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ja så de var nog inget alternativ. Du svara på din egna fråga. Så frågan kvarstår nog om hur vi ska göra med de som e ovaccinerade på ett ”godkänt” sätt? Ska de inte få gå ut då? Eller ska de få vara ute…… de kan ju bära på smittan ju?

Förlåt, men kan du i.a.f. försöka vara så tydlig att det framgår vad du vill säga i dina inlägg. Vad är "inget alternativ"? Min "egna fråga"? Jag ställde väl ingen fråga?

 

Du skriver "ut" vilket kan tolkas som "utanför dörren" eller som "ut på evenemang". Vilket menar du? Jag varken vill eller tror att det blir aktuellt med något pass för att lämna sitt hem så den dörren behöver du inte sparka på :)



#2123

Postad 23 september 2021 - 13:32

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Förlåt, men kan du i.a.f. försöka vara så tydlig att det framgår vad du vill säga i dina inlägg. Vad är "inget alternativ"? Min "egna fråga"? Jag ställde väl ingen fråga?

Du skriver "ut" vilket kan tolkas som "utanför dörren" eller som "ut på evenemang". Vilket menar du? Jag varken vill eller tror att det blir aktuellt med något pass för att lämna sitt hem så den dörren behöver du inte sparka på :)


Du tyckte de skulle fixas friskhetsintyg för de som va ovaccinerade ! Redan glömt det. Men sen förklarade du själv att det inte skulle funka eller hur? Förklarar då hur de som e ovaccinerade skall kunna gå på evenemang eller ska de stoppas oxå precis som de som inte är vaccinerade av medicinsk orsak?

#2124

Postad 23 september 2021 - 13:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Du tyckte de skulle fixas friskhetsintyg för de som va ovaccinerade ! Redan glömt det. Men sen förklarade du själv att det inte skulle funka eller hur? Förklarar då hur de som e ovaccinerade skall kunna gå på evenemang eller ska de stoppas oxå precis som de som inte är vaccinerade av medicinsk orsak?

Ok, antingen läste du mellan raderna igen, eller läste du helt enkelt fel. Jag skrev att friskhetsintyg kan vara ett alternativ till vaccinpass (även för de som helt enkelt valt att inte vaccinera sig). Jag skrev att det skulle bli dyrt och omständligt (jämfört med att gratis vaccinera sig), inte att det inte skulle funka.

 

Och vadå "skall kunna gå"? Antingen får man väl punga ut pengarna för ett friskhetsintyg, vaccinera sig, eller helt enkelt inte gå på evenemang.

 

Jag kan tillägga att jag gärna ser att staten står för kostnaden för testningen i de fall personen av medicinska skäl inte kan vaccinera sig.

 

Glasklart nu?



#2125

Postad 23 september 2021 - 13:45

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Ok, antingen läste du mellan raderna igen, eller läste du helt enkelt fel. Jag skrev att friskhetsintyg kan vara ett alternativ till vaccinpass (även för de som helt enkelt valt att inte vaccinera sig). Jag skrev att det skulle bli dyrt och omständligt (jämfört med att gratis vaccinera sig), inte att det inte skulle funka.

Och vadå "skall kunna gå"? Antingen får man väl punga ut pengarna för ett friskhetsintyg, vaccinera sig, eller helt enkelt inte gå på evenemang.

Jag kan tillägga att jag gärna ser att staten står för kostnaden för testningen i de fall personen av medicinska skäl inte kan vaccinera sig.

Glasklart nu?


Japp mkt bättre förklarat! fast svårt å se värdet i ett friskhetsintyg. Du kan ju bli smittad dagen efter du fått ditt intyg utan att veta om det. Ska man då kunna gå på evenemang å smitta andra? Bara att vifta ditt intyg i luften. 


Redigerat av vinncent, 23 september 2021 - 13:53.


#2126

Postad 23 september 2021 - 14:11

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Japp mkt bättre förklarat! fast svårt å se värdet i ett friskhetsintyg. Du kan ju bli smittad dagen efter du fått ditt intyg utan att veta om det. Ska man då kunna gå på evenemang å smitta andra? Bara att vifta ditt intyg i luften. 

Det är väl klart att den risken finns men till o med du måste väl ända hålla med om att den risken blir betydligt mindre med ett negativt provsvar?



#2127

Postad 23 september 2021 - 14:12

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlägg
  • 0

Hur känner ni inför den här formen av "tveksamhet"?

https://www.svt.se/n...are-omhandertas



#2128

Postad 23 september 2021 - 14:14

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det är väl klart att den risken finns men till o med du måste väl ända hålla med om att den risken blir betydligt mindre med ett negativt provsvar?

 

Absolut ..... till och med jag tycker det :D



#2129

Postad 23 september 2021 - 14:27

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Hur bra går det i Israel som går i fronten med sin totala vaccinerade befolkning? De är inne på tredje sprutan och snart 4 trots full vaccinerade och folk ligger ändå på IVA.

Vill folk vara betatestare på ett vaccin får de vara det men respektera de andra som vill vänta in resultat på biverkningar mm.

 

Jag hör ofta Israel som ett argument. Men när man kollar statistiken så ligger Sverige på ungefär samma nivå. Även UK läggs fram som argument och de ligger också på en snarlik nivå. Nedan har jag kollat på lite olika källor.

Our world in data använde de siffror som olika hälsomyndigheter rapporterat.

Andelen fullt vaccinerade av den totala populationen (oftast redovisas alla över 16 år)

UK: 65%

Israel: 64%

Sverige: 63%

Källa: https://ourworldinda...ountry=OWID_WRL

 

Jag kollade även på Reuters men där visar man två andra siffror trots snarlika befolkningsstorlekar och vaccindoser. De går dock på en skattning där man förutsätter att alla vaccindoser använts för att ge två doser. Om Israel börjat ge vissa en tredje dos så blir siffrorna förstås missvisande.

Israel 14,8 miljoner doser - 81,8% (9 miljoner befolkning)

Sverige 13,5 miljoner doser - 65,8% (10,2 miljoner befolkning)

https://graphics.reu...itories/sweden/

https://graphics.reu...itories/israel/

 

NY Times har också en vaccinräknare. De baserar det dock på Our World in data ser jag nu. Men här är deras siffror:

Fullt vaccinerade:

UK: 67%

Israel: 62%

Sverige: 62%

 

Var hittar du att Israel ligger nära 100%? Jag lyckades inte hitta en sådan uppgift.

 

Sen kan man ju kolla statistiken på t.ex. World of Meters. Där ser man tydligt att Israel har ett stort utbrott nu. Dock hänger inte dödstalen med de höga smittotalen. Jag har inte tillgång till mikrodatat, men en visuell granskning ger att trots högre smittotal så verkar denna våg skörda hälften så många dödsoffer som förra vågen. Man bör också ha i åtanke att Israel inte drabbats lika hårt som t.ex. Sverige under pandemin. De har generellt haft lägre dödstal genom hela pandemin.

https://www.worldome...country/israel/



#2130

Postad 23 september 2021 - 15:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag hör ofta Israel som ett argument. Men när man kollar statistiken så ligger Sverige på ungefär samma nivå. Även UK läggs fram som argument och de ligger också på en snarlik nivå. Nedan har jag kollat på lite olika källor.

Our world in data använde de siffror som olika hälsomyndigheter rapporterat.

Andelen fullt vaccinerade av den totala populationen (oftast redovisas alla över 16 år)

UK: 65%

Israel: 64%

Sverige: 63%

Källa: https://ourworldinda...ountry=OWID_WRL

 

Jag kollade även på Reuters men där visar man två andra siffror trots snarlika befolkningsstorlekar och vaccindoser. De går dock på en skattning där man förutsätter att alla vaccindoser använts för att ge två doser. Om Israel börjat ge vissa en tredje dos så blir siffrorna förstås missvisande.

Israel 14,8 miljoner doser - 81,8% (9 miljoner befolkning)

Sverige 13,5 miljoner doser - 65,8% (10,2 miljoner befolkning)

https://graphics.reu...itories/sweden/

https://graphics.reu...itories/israel/

 

NY Times har också en vaccinräknare. De baserar det dock på Our World in data ser jag nu. Men här är deras siffror:

Fullt vaccinerade:

UK: 67%

Israel: 62%

Sverige: 62%

 

Var hittar du att Israel ligger nära 100%? Jag lyckades inte hitta en sådan uppgift.

 

Sen kan man ju kolla statistiken på t.ex. World of Meters. Där ser man tydligt att Israel har ett stort utbrott nu. Dock hänger inte dödstalen med de höga smittotalen. Jag har inte tillgång till mikrodatat, men en visuell granskning ger att trots högre smittotal så verkar denna våg skörda hälften så många dödsoffer som förra vågen. Man bör också ha i åtanke att Israel inte drabbats lika hårt som t.ex. Sverige under pandemin. De har generellt haft lägre dödstal genom hela pandemin.

https://www.worldome...country/israel/

Israel är ett exempel som älskas av de som inte förstår att i en värld med 100% vaccinerade kommer 100% på IVA vara vaccinerade :)



#2131

Postad 23 september 2021 - 16:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Jo det ser du väl. Fast man skriver inte det rakt ut. Att ha ett vaccinpass för att gå på konserter eller restaurang och bio. Är inte det ett tvång menar du?

Ja, det är tvång. Tvång på vaccinpass (i vissa sammanhang).

Inte tvång på att ta vaccin, som du påstår dig läst mellan raderna.

Däremot så har den som inte vaccinerar sig tvingats inse att väljer man bort vaccin så väljer man oxå bort en del annat. Det är ju lite av poängen med vaccinpass.

Kan väl jämföras med att det är tvång på att ta körkort om man vill köra bil. Tycker väl de flesta är ett rätt klokt tvång. Det innebär inte att de flesta tycker att det borde vara tvång att ta körkort...

Redigerat av pacman, 23 september 2021 - 16:54.


#2132

Postad 23 september 2021 - 19:21

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 2

Ja så de var nog inget alternativ. Du svara på din egna fråga. Så frågan kvarstår nog om hur vi ska göra med de som e ovaccinerade på ett ”godkänt” sätt? Ska de inte få gå ut då? Eller ska de få vara ute…… de kan ju bära på smittan ju?

Klart de får gå ut. Det är inte frågan om de skall smitta andra, utan om de själva skall bli smittade och få allvarliga komplikationer som vaccinerade har skydd emot.

Vaccinationen hindrar INTE smittan, men den ger din kropp ett skydd mot att bli allvarligt sjuk av smittan. Inte hundraprocentigt skydd men typ 90% bättre än om du inte har tagit vaccinet.

 

Så alla restriktioner osv är FÖR de som inte vill, kan eller hunnit vaccinera sig + våra äldre som har nedsatt immunförsvar.

 

Det är en riktig ironi att de vi/staten vill skydda (själv valt ovaccinerade) är mest negativa till vaccinpass som egentligen bara tillkommer för att skydda dem.



#2133

Postad 23 september 2021 - 21:52

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Det tragiska är väl också att dom som är emot vaccin inte verkar se det som ett val som påverkar fler än dom själva. Även om det "bara" handlar om ett skydd mot allvarlig sjukdom så frigör det ju samtidigt resurser inom sjukvården. Resurser som kan användas till bättre saker än att vårda individer för en sjukdom som kunnat undvikas.

Redigerat av frollic, 24 september 2021 - 12:00.


#2134

Postad 23 september 2021 - 21:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Här är statistik från FHM:

https://www.folkhals...er-vaccination/

 

Under perioden 1 juli - 2 september stod ovaccinerade för 88% av IVA-fallen, och 7% var fullvaccinerade. Det beror inte på smittspridning bland unga, eftersom bara 1% av de totala antalet IVA-fall är personer under 20 år.

 

Medianåldern för fullvaccinerade på IVA var mycket högre (73 år) än de som var ovaccinerade (49,5 år).

 

Medianåldern för fullvaccinerade avlidna var 84 år. För ovaccinerade var det bara 58 år. Trots den stora åldersskillnaden avled nästan lika många ovaccinerade som fullvaccinerade.

 

Då ska man tänka på hur siffrorna ser ut totalt, där de flesta dödsfallen var innan det fanns vaccin.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-09-23 kl. 21.39.07.png   81,7K   0 Antal nerladdningar

 

Siffrorna kommer naturligtvis att ändras i takt med att fler vaccineras. Om alla är vaccinerade så finns det inga ovaccinerade kvar i statistiken. Det betyder inte att det är bättre att vara ovaccinerad. ;)

 

Andelen ovaccinerade på IVA kommer med andra ord att minska, eftersom den gruppen helt enkelt består av färre personer till att börja med.

 

Det kan verka självklart, men Facebook-experterna verkar inte förstå det, utan skriver istället att vaccinen är "värdelösa och farliga".


Redigerat av Ageve, 23 september 2021 - 22:04.


#2135

Postad 24 september 2021 - 05:44

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Israel är ett exempel som älskas av de som inte förstår att i en värld med 100% vaccinerade kommer 100% på IVA vara vaccinerade :)

 

Jo jag misstänker att det är där vi kommer hamna. Men det vore intressant att se vad källan till alla Israel-kommentarer är för jag ser dem varje dag på Facebook. När jag grävt i det så är ju ovaccinerade överrepresenterade bland de som blir allvarligt sjuka eller dör. 



#2136

Postad 24 september 2021 - 09:00

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Jo jag misstänker att det är där vi kommer hamna. Men det vore intressant att se vad källan till alla Israel-kommentarer är för jag ser dem varje dag på Facebook. När jag grävt i det så är ju ovaccinerade överrepresenterade bland de som blir allvarligt sjuka eller dör. 

Problemet är att de flesta vaccinmotståndare inte tror/väljer att tro på något som inte stödjer deras världsbild. Data som verifieras och publiceras av myndigheter går per default inte att lita på eftersom myndigheterna är en del i planen och mörklägger det som inte följer den officiella bilden av pandemin. Då väljer man att tro på diverse "visselblåsare" och deras teorier eftersom det stämmer bättre överens med den världsbild man väljer att tro på. Även om det innebär att man måste tro på en brittisk begravningsentreprenör som hävdar att alla dödsfall beror på vaccinskador och inte Covid. Samma person hävdar dessutom att den brittiska staten med berått mod tagit livet av tusentals personer på äldreboenden under andra vågen genom överdosering av lugnande medel och hänvisat dödsfallen till Covid. Vidare påstår han också att briittiska myndigheter håller på att bygga koncentrationsläger där alla ovaccinerade kommer hamna under hösten/vintern. Hur korkat det än låter så väljer man hellre att tro på denna person eftersom delar av hans världsbild iaf stämmer överens med den egna... Skrämmande!


Redigerat av peppelito, 24 september 2021 - 11:30.


#2137

Postad 24 september 2021 - 09:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jo jag misstänker att det är där vi kommer hamna. Men det vore intressant att se vad källan till alla Israel-kommentarer är för jag ser dem varje dag på Facebook. När jag grävt i det så är ju ovaccinerade överrepresenterade bland de som blir allvarligt sjuka eller dör. 

 

Jag har för mig att den ursprungliga källan var en artikel på någon alternativmediesajt i USA där man vantolkade statistiken. Jag har dessutom för mig att den handlade om ett sjukhus där det såg extra illa ut. Sedan spreds uppgiften i vanlig ordning som ett virus (pun intended)  av andra alternativmedia och i sociala medier av de som anser sig ha "vanligt sunt förnuft".



#2138

Postad 24 september 2021 - 10:23

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

Jo jag misstänker att det är där vi kommer hamna. Men det vore intressant att se vad källan till alla Israel-kommentarer är för jag ser dem varje dag på Facebook. När jag grävt i det så är ju ovaccinerade överrepresenterade bland de som blir allvarligt sjuka eller dör. 

Jag såg nyligen siffror från USA där man nämnde att av dom som ligger på iva eller dör så är andelen ovaccinerade uppåt 99%.

 

Jag har sett ett par intervjuer där man pratat med ovaccinerade som varit på bättringsvägen och konstaterat att man tagit ett riktigt dåligt beslut. Eller en läkare som säger att patienter ligger i princip på dödsbädden och då frågar efter vaccinet. Jag tror att majoriteten av dom som säger nej till vaccin inte funderat över riskerna med det beslutet. Man har fastnat i en oro för biverkningar och så vill man inte ta den risken.

 

Gällande Israel så var ju dom snabba i starten när vaccinet kom. Dom köpte ju stora mängder doser tidigt. Men jag tror inte dom lyckades fullfölja den kampanjen fullt ut. Även där fanns en tveksamhet som tyvärr visar sig nu i ökande smitta. Så att använda Israel som "bevis" för att vaccin inte fungerar, det är nog ett grovt missförstånd.



#2139

Postad 24 september 2021 - 10:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Man skulle möjligen kunna hävda att vaccinen inte fungerar på alla. En enkel förutsättning är ju nämligen att man idag tar två sprutor. Gör man inte det så är dom ju värdelösa på den individen. Men det finns ju en väldigt enkel lösning :) .

 

Jag kom att tänka på vad en kollega sa en gång. "Sunt förnuft är den mest demokratiskt fördelade egenskapen som finns. Alla människor anser sig ha det i överflöd"  :) .



#2140

Postad 24 september 2021 - 11:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

I en intervju säger ägaren till företaget som sparkade praktikanten för att han tog covidvaccin att företaget är emot vaccinet. Vidare sa samme person att om ovaccinerade umgås med vaccinerade så kan dom ovaccinerade få huvudvärk och blodpropp.  :huh:

 

Artikeln är för pluskunder men jag har läst en kopia av den. Hoppas inte den var modifierad så att jag kommer med falska uppgifter.

https://www.helahals...r-emot-vaccinet


Redigerat av Buddypresley, 24 september 2021 - 11:54.


#2141

Postad 24 september 2021 - 11:51

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 2

I en intervju säger ägaren till företaget som sparkade praktikanten för att han tog covidvaccin att företaget är emot vaccinet. Vidare sa samme person att om ovaccinerade umgås med vaccinerade så kan dom ovaccinerade få huvudvärk och blodpropp.  :huh:

Ja, vad ska man säga?! Bra ändå att lyckas driva ett företag trots pågående delirium...



#2142

Postad 24 september 2021 - 11:52

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

I en intervju säger ägaren till företaget som sparkade praktikanten för att han tog covidvaccin att företaget är emot vaccinet. Vidare sa samme person att om ovaccinerade umgås med vaccinerade så kan dom ovaccinerade få huvudvärk och blodpropp.  :huh:

 

Hoppas att det företaget konkar eller att ägaren blir tvungen att sälja. De är i vart fall anmälda till DO och där kommer de nog att bli fällda.

 

Lite efterforskningar visar att det är ett litet företag drivet av ett äkta par med endast ett par till anställda. Det förklarar väl hur de kan sparka någon utan vidare.


Redigerat av Zacabeb, 24 september 2021 - 12:01.


#2143

Postad 24 september 2021 - 12:15

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 1

Problemet är att de flesta vaccinmotståndare inte tror/väljer att tro på något som inte stödjer deras världsbild. Data som verifieras och publiceras av myndigheter går per default inte att lita på eftersom myndigheterna är en del i planen och mörklägger det som inte följer den officiella bilden av pandemin. Då väljer man att tro på diverse "visselblåsare" och deras teorier eftersom det stämmer bättre överens med den världsbild man väljer att tro på. Även om det innebär att man måste tro på en brittisk begravningsentreprenör som hävdar att alla dödsfall beror på vaccinskador och inte Covid. Samma person hävdar dessutom att den brittiska staten med berått mod tagit livet av tusentals personer på äldreboenden under andra vågen genom överdosering av lugnande medel och hänvisat dödsfallen till Covid. Vidare påstår han också att briittiska myndigheter håller på att bygga koncentrationsläger där alla ovaccinerade kommer hamna under hösten/vintern. Hur korkat det än låter så väljer man hellre att tro på denna person eftersom delar av hans världsbild iaf stämmer överens med den egna... Skrämmande!

 

Jo jag är medveten om problemet med att nå fram. Jag har flera vänner som trillat ner i kaninhålet. Jag jobbar ju dessutom på en statlig myndighet, så i deras ögon är jag väll en del av konspirationen. De skulle bli så besvikna om de fick komma på studiebesök :P

 

Jag har för mig att den ursprungliga källan var en artikel på någon alternativmediesajt i USA där man vantolkade statistiken. Jag har dessutom för mig att den handlade om ett sjukhus där det såg extra illa ut. Sedan spreds uppgiften i vanlig ordning som ett virus (pun intended)  av andra alternativmedia och i sociala medier av de som anser sig ha "vanligt sunt förnuft".

 

Aha. Jag har som sagt bara sett FB-kommentarer. Jag har fått känslan att många bara apar efter vad andra säger. Men någonstans måste det ju börja.

 

Jag såg nyligen siffror från USA där man nämnde att av dom som ligger på iva eller dör så är andelen ovaccinerade uppåt 99%.

 

Jag har sett ett par intervjuer där man pratat med ovaccinerade som varit på bättringsvägen och konstaterat att man tagit ett riktigt dåligt beslut. Eller en läkare som säger att patienter ligger i princip på dödsbädden och då frågar efter vaccinet. Jag tror att majoriteten av dom som säger nej till vaccin inte funderat över riskerna med det beslutet. Man har fastnat i en oro för biverkningar och så vill man inte ta den risken.

 

Gällande Israel så var ju dom snabba i starten när vaccinet kom. Dom köpte ju stora mängder doser tidigt. Men jag tror inte dom lyckades fullfölja den kampanjen fullt ut. Även där fanns en tveksamhet som tyvärr visar sig nu i ökande smitta. Så att använda Israel som "bevis" för att vaccin inte fungerar, det är nog ett grovt missförstånd.

 

Jag har sett samma typ av rapporter i alla länder jag tittat på. Det är ovaccinerade som blir svårt sjuka. Jag får samma rapporter från dem jag känner inom sjukvården. Svägerskan jobbar på IVA på ett av de större sjukhusen i Sverige och de har enbart ovaccinerade inlagda på IVA (mestadels invandrare). 



#2144

Postad 24 september 2021 - 12:23

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

I en intervju säger ägaren till företaget som sparkade praktikanten för att han tog covidvaccin att företaget är emot vaccinet. Vidare sa samme person att om ovaccinerade umgås med vaccinerade så kan dom ovaccinerade få huvudvärk och blodpropp.  :huh:

 

Jag hörde faktiskt något liknande för ett gäng månader sedan :) .

 

Det var en kvinna i Florida vars barn blivit hemskickad från skolan för att föräldrarna vaccinerat sig. Lärarna var oroliga för att barnet skulle bli smittat av biverkningar från föräldrarna och sedan i sin tur smitta sina klasskamrater.

 

Det har framförts i tråden att den kan finnas vettiga argument mot vaccination, argument baserade på sunt förnuft. Det jag har sett hittills av argument mot vaccin, förutom medicinska, har haft väldigt lite med sunt förnuft att göra. Fram tills dess att någon kommer med ett rationellt argument mot vaccin som inkluderar en vettig värdering av risken med att avstå så förutsätter jag att dom inte har något ;) . Jag är inte sämre än jag kan ändra mig men jag tror att sannolikheten är låg :) . Och under tiden så ligger dom och belastar sjukvården, helt i onödan. Bara för att ge ett enkelt exempel på konsekvenserna av deras "sunda förnuft".


Redigerat av Mr_Tom, 24 september 2021 - 12:26.


#2145

Postad 24 september 2021 - 18:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Idioti har inga gränser. Nu börjar vaccinmotståndare i USA be folk att försöka få sina döende anhöriga bort från intensivvården så att de kan kureras hemma med hokus pokus. O,o

 

https://www.nbcnews....e-icus-rcna2233



#2146

Postad 24 september 2021 - 19:47

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 1

Idioti har inga gränser. Nu börjar vaccinmotståndare i USA be folk att försöka få sina döende anhöriga bort från intensivvården så att de kan kureras hemma med hokus pokus. O,o

https://www.nbcnews....e-icus-rcna2233

Snälla, kan inte någon gå in på KavlaNer och lägga in den artikeln i valfritt inlägg? Jag är numera blockad från att kommentera inläggen i den gruppen. Förmodligen är den för lång för att de ska orka läsa efter att de insett att den inte stöder deras skruvade världsbild…

Redigerat av peppelito, 24 september 2021 - 19:49.


#2147

Postad 30 september 2021 - 06:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

NWO angriper de stackars foliehattarna. ;) 

 

Youtube och Facebook raderar desinformation om vaccin.

 

https://www.washingt...joseph-mercola/



#2148

Postad 30 september 2021 - 09:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Läste detta på kavlaner.se

 

Jag väljer att kavla ner därför att inget virus har någonsin isolerats och därför finns det heller inget bevis för dess existens. Hela
läkemedelsindustrin och utbildningen av sjukvårdspersonal bygger på det felaktiga antagandet att det är bakterier och virus som gör oss sjuka när det snarare är vad vi stoppar i våra kroppar som spelar störst roll.



#2149

Postad 30 september 2021 - 10:10

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlägg
  • 1

Läste detta på kavlaner.se

 

Jag väljer att kavla ner därför att inget virus har någonsin isolerats och därför finns det heller inget bevis för dess existens. Hela
läkemedelsindustrin och utbildningen av sjukvårdspersonal bygger på det felaktiga antagandet att det är bakterier och virus som gör oss sjuka när det snarare är vad vi stoppar i våra kroppar som spelar störst roll.

 

Inget virus någonsin? Tala om att hitta på sin egen fakta.



#2150

Postad 30 september 2021 - 12:37

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 3

Bifogad fil  corona.jpg   143,31K   0 Antal nerladdningar





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.