Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monteringshöjd för LCD & Plasma

170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 maj 2007 - 17:35

Unregistered45ba0fab
  • Unregistered45ba0fab
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_0138.JPG   826,42K   314 Antal nerladdningar

Tycker det verkar vara svårt med höjden min plasma hamnade 90 cm upp!




:mellow: W

Redigerat av Unregistered45ba0fab, 30 maj 2007 - 17:37.


#52

Postad 13 juni 2007 - 23:13

light44
  • light44
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Tänkte bara slänga ut en fundering här på forumet...

Hur högt upp på väggen har NI monterat era 42" apparater??
Har normalt avstånd ( ca 3 m ) till soffan...

Nyfiken....

<{POST_SNAPBACK}>

CA 76,5 cm från golv till underkant på tv'n.
Avståndet är ca 2,4 meter.

#53

Postad 19 juni 2007 - 15:56

D4v3
  • D4v3
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jag har min TV på en bänk. Skärmens nederkant är ca 50 cm ovanför golvet. Jag sitter 2,5 m ifrån tv:n. Jag tycker inte på något sätt att detta är för lågt. Hade jag valt att sätta upp tv:n på väggen hade jag nog satt den högre upp iofs. Så jag skulle säga att det beror på ifall du vill ha den på bänk eller på väggen.

#54

Postad 22 juni 2007 - 00:19

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Allvarligt talat, det beror på hur hög soffa du har och hur lång du är :( Fördelen med väggmontering är att du kan sätta den i vilken höjd du vill. Jag hade innan svårt med att hitta tillräckligt hög tvbänk för jag vill gärna ha upp tv:n 90-100cm och många är 50-60cm.

Men man är bra dum om man sätter den som om det vore en tavla :)

#55

Postad 27 juni 2007 - 14:49

stellanb
  • stellanb
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Allvarligt talat, det beror på hur hög soffa du har och hur lång du är :) Fördelen med väggmontering är att du kan sätta den i vilken höjd du vill. Jag hade innan svårt med att hitta tillräckligt hög tvbänk för jag vill gärna ha upp tv:n 90-100cm och många är 50-60cm.

Men man är bra dum om man sätter den som om  det vore en tavla :(

<{POST_SNAPBACK}>

Och som regel hänger folk sina tavlor för högt! :)

#56

Postad 03 juli 2007 - 07:58

Unregisteredf94fc478
  • Unregisteredf94fc478
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är i planerna att köpa en 40" LCD och kommer utan tvekan att montera denna så att jag har en tredjedel av bildytan under ögonhöjd och 2 tredjedelar över. Självklart en smaksak men, detta har för mig visat sig funka klockrent på tidigare apparater! Att ha bildens mittpunkt exakt i ögonhöjd är skitstörigt, enligt mig.

Det lutar åt Sony KDL-40D3000 och dennes underkant hamnar i mitt fall 73 cm. från golvet.

//Marc

#57

Postad 04 juli 2007 - 10:20

rayne
  • rayne
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tycker som några andra här, mitten på bilden i ögonhöjd. Sätt dej i soffan/fåtöljen titta på väggen närmast dej, mät sedan bara till punkten. Tvns centrum där borde hamna på ca 1M beroende på längd.

#58

Postad 04 juli 2007 - 13:10

umbreon
  • umbreon
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Satte min 50 tums TV på 80 cm till nedre bildkant. Jag ville uppnå att TV:n skulle se snygg ut på väggen och att få en bekväm tittarvinkel. Jag provade också att ligga, sitta i soffan och titta på det skalenliga 50 tums papper som följer med Pioneers väggfäste. Jag är nöjd med placeringen. Jag valde mellan att sätta nedre bildkant mellan 70 - 80 cm. Det blev till slut 80 cm. Jag sitter för övrigt 3,5 m ifrån TV:n. :)

#59

Postad 05 juli 2007 - 22:05

Unregistered18d54074
  • Unregistered18d54074
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag satte min första LCD (en 32" Loewe från HiFi-klubben) i ögonhöjd. Det tog 1 månad sen drog min son en skiftnyckel i den. Fick, som tur var, en ny på försäkringen och man kan ju tycka att jag skulle lärt mig av misstaget och hänga den nya teven (en Samsung) högre upp. Men jag vägrar att få nackspärr för att kunna titta på teve.

Häng teven i ögonhöjd. Om det var meningen att dom skulle sitta högre upp så skulle även alla gamla tevebänkar för tjockisarna varit en halvmeter högre.

#60

Postad 10 juli 2007 - 14:46

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Allvarligt talat, det beror på hur hög soffa du har och hur lång du är :) Fördelen med väggmontering är att du kan sätta den i vilken höjd du vill. Jag hade innan svårt med att hitta tillräckligt hög tvbänk för jag vill gärna ha upp tv:n 90-100cm och många är 50-60cm.

Men man är bra dum om man sätter den som om  det vore en tavla <_<

<{POST_SNAPBACK}>


du menar som de gör i extreme home makeover där de hänger tvn OVANFÖR en öppen spis, galningar :)

Redigerat av simulacra, 10 juli 2007 - 14:47.


#61

Postad 24 juli 2007 - 10:47

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Om man ska gå enligt ergonomins synpunkter/regler för att avlasta ansträngda ögon (som i sin tur kan leda till huvudvärk tex) så ska översta delen på en skärm vara strax under ögonhöjd. Ögonen blir ansträngda av att titta uppåt och detta kan i vissa fall leda till huvudvärk eller någon form av trötthet. Detta är väldigt basic när det gäller skärmar till datorer iaf. Så samma sak för alla skärmar. Men jag menar.. inte f-n har man skärmen under ögonhöjd när man går på bio inte :D Men tänkte bara dela med mig av vad ergonomin säger.

#62

Postad 24 juli 2007 - 15:25

Kludder
  • Kludder
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Den höjd jag personligen rekomenderar är ca 110cm från golv till ca 5cm in på bild ytan, eftersom man som tv tittatare mestadels fokuserar på tv texten men endock uppfattar mycket av resterande tv bild.
110cm är ett ganska standard mått från golv till den sittande åskådarens ögon.

#63

Postad 22 augusti 2007 - 19:58

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0
Har inte läst tråden så någon kanske har nämnt detta redan

Rätt höjd ÄR:

När du sitter där du ska, så ska dina ögon vara 1/3 del upp på skärmen. Är ni med?
alltså dela skärmen i 3 delar (då blir det 2 streck, right..) ögonen ska vara i höjd med det understa strecket.

Mvh Dell

#64

Postad 22 augusti 2007 - 20:27

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Har inte läst tråden så någon kanske har nämnt detta redan

Rätt höjd ÄR:

När du sitter där du ska, så ska dina ögon vara 1/3 del upp på skärmen. Är ni med?
alltså dela skärmen i 3 delar (då blir det 2 streck, right..)  ögonen ska vara i höjd med det understa strecket.

Mvh Dell

<{POST_SNAPBACK}>

Du låter säker på din sak... Var har du fått denna info ifrån?

#65

Postad 22 augusti 2007 - 20:34

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Har inte läst tråden så någon kanske har nämnt detta redan

Rätt höjd ÄR:

När du sitter där du ska, så ska dina ögon vara 1/3 del upp på skärmen. Är ni med?
alltså dela skärmen i 3 delar (då blir det 2 streck, right..)  ögonen ska vara i höjd med det understa strecket.

Mvh Dell

<{POST_SNAPBACK}>



Detta har jag läst med, detta vär när jag letade standardmått på hur projektorduken skulle sitta.
Kan tyvärr inte säga när eller var jag läst det.

#66

Postad 22 augusti 2007 - 21:16

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Verkar tilltalande hur som helst, blir nog snyggt med skärmen på den höjden, rent estetiskt alltså. Hoppas inte ögonen blir trötta av att titta lite uppåt.

#67

Postad 26 augusti 2007 - 14:29

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
Sitter själv i samma dilemma, så jag tog till en enkel lösning.

Jag köpte Omnimount MWFS
Postad bild
Den placerar jag precis ovanför golvlisten, där jag sedan drar ut kablar i kabelrännor.
Ovanför den vägghängda delen (drygt 80cm) sätter jag väggfästet för plasman och kontrollerar så att jag får plats med plasman. Räknar väl därför med något i stil med 80-90 cm som höjd för nederkant av bilden.

Men då får man en snygg och stilren upphängning och förhoppningsvis får man även intrycket av att tvn är något större (hade nämligen såhär i efterhand satsat på en 50").

#68

Postad 02 september 2007 - 08:26

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Jag har monterat upp min "bjässe" till LCD (52tum) på väggen. Ögonhöjden när jag sitter i soffan är lite under mitten på skärmen. Känns bra höjd för mig. Inte lätt att sätta upp skärmen heller, så jag kommer inte ändra höjden.. det ultimata är kanske att ha den något lägre.. men är ändå nöjd med höjden nu.

#69

Postad 05 september 2007 - 16:19

Unregistered448540b7
  • Unregistered448540b7
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Om man ska gå enligt ergonomins synpunkter/regler för att avlasta ansträngda ögon (som i sin tur kan leda till huvudvärk tex) så ska översta delen på en skärm vara strax under ögonhöjd. Ögonen blir ansträngda av att titta uppåt och detta kan i vissa fall leda till huvudvärk eller någon form av trötthet. Detta är väldigt basic när det gäller skärmar till datorer iaf. Så samma sak för alla skärmar. Men jag menar.. inte f-n har man skärmen under ögonhöjd när man går på bio inte :( Men tänkte bara dela med mig av vad ergonomin säger.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp. Så är det. Man skall också tänka på att man omedvetet strävar efter samma lutning på ansiktet som på skärmen, så lutningen på skärmen skall också anpassas till hur man tänkt sitta.

#70

Postad 08 september 2007 - 20:20

Linn 9000
  • Linn 9000
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag tycker att flera av er rekommenderar en alldeles för hög monteringshöjd.
När du sitter i en soffa eller fåtölj har du ögonen i en höjd av ca 75 – 90 cm.
Monterar du då skärmen på 90 cm höjd blir det jobbigt att titta på en hel film!

Dra ner en tredjedel av skärmens höjd under ögonnivå åtminstone.

#71

Postad 13 september 2007 - 22:17

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Jag tycker att flera av er rekommenderar en alldeles för hög monteringshöjd.
När du sitter i en soffa eller fåtölj har du ögonen i en höjd av ca 75 – 90 cm.
Monterar du då skärmen på 90 cm höjd blir det jobbigt att titta på en hel film!

Dra ner en tredjedel av skärmens höjd under ögonnivå åtminstone.

<{POST_SNAPBACK}>


Själv tycker jag det är skit jobbigt att glo neråt .
Tycker man skall placera tvn på den höjden man själv gillar att titta .

#72

Postad 14 september 2007 - 08:23

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Vad säger Socialstyrelsen?

#73

Postad 14 september 2007 - 08:27

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
...eller kanske Arbetarskyddsstyrelsen, eller Ergonomiförbundet?

#74

Postad 14 september 2007 - 10:41

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Det normala är att man, ur ergonomisk synvinkel(!), monterar skärmar så att toppen av bilden är i ögonhöjd.

#75

Postad 17 september 2007 - 13:37

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Sofforna är ju också i olika höjd så ett cm-mått blir svårt.
Jag brukar rekommendera att ha den så som många andra säger.. att ögonhöjd bör vara någonstans i överkant av skärmen. Men man skall kunna ha en 1,5 lit. kåkakåla-flaska på soffbordet utan att den kommer i bild när man sitter i soffan. Därför kan man i vissa fall behöva höja den något.

Det fulaste som finns är när folk sätter den som en tavla... Högt som rackans upp på väggen. Skall ni stå eller sitta och se på tv.
Fast nu finns det ju nya grymma nackkragar från supra att skaffa som svindyrt tillbehör för de klantarna som satt sin nya jättedyra tv alldeles för högt. :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av basdanne, 17 september 2007 - 13:38.


#76

Postad 19 september 2007 - 10:58

reiman
  • reiman
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
ett problem med att man måste montera sin tv så lågt är ju om man har små barn. det kladdas något så hemst mycket på tvn

#77

Postad 20 september 2007 - 13:54

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Finns det inga höj o sänkbara soffor ? med fotstöd ? <_<

#78

Postad 30 september 2007 - 18:40

bengan24
  • bengan24
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag monterade min 42" plasma på 87cm upp tillbildskärmskanten.
Sitter mycket bra och rätt höjd för mig.
Jag sitter ca 4m ifrån Tv:n.

#79

Postad 01 oktober 2007 - 22:12

Moggelashion
  • Moggelashion
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag tycker man ska ha tvn ganska lågt, så man har ögonen mitt i tvn utan att kolla upp eller ner :) 50-60 cm

#80

Postad 10 oktober 2007 - 10:18

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

har för mig att du ska sätta den så att du har en tredjedel av tvn under ögonhöjd och två tredjedelar över ögonhöjd.


Men sen är en del av det en smaksak.

<{POST_SNAPBACK}>

Ska det inte vara tvärtom? Alltså mer bild nedanför ögonhöjd och mindre övanför. Poängen är väl att man ska slippa titta uppåt eftersom det är tröttande i längden, om man tittar på en långfilm t ex.

Är det nån som vill skriva vad ni i efterhand tycker om era placeringar? Blev det för högt, för lågt?

Jag tänkte sätta centrum av bilden i ögonhöjd och det blir 100 cm. Ser nog ganska lågt ut när man står upp i rummet, man sätter ju inte en tavla så lågt t ex, så det kommer nog se konstigt ut innan man vant sig. Men man får väl strunta i det estetiska/inredningsmässiga och bara se till det ergonomiska, dvs att det ska vara bekvämt att titta på tv, även en 3 timmars långfilm.

#81

Postad 10 oktober 2007 - 11:37

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

har för mig att du ska sätta den så att du har en tredjedel av tvn under ögonhöjd och två tredjedelar över ögonhöjd.


Men sen är en del av det en smaksak.

<{POST_SNAPBACK}>

Ska det inte vara tvärtom? Alltså mer bild nedanför ögonhöjd och mindre övanför. Poängen är väl att man ska slippa titta uppåt eftersom det är tröttande i längden, om man tittar på en långfilm t ex.

Är det nån som vill skriva vad ni i efterhand tycker om era placeringar? Blev det för högt, för lågt?

Jag tänkte sätta centrum av bilden i ögonhöjd och det blir 100 cm. Ser nog ganska lågt ut när man står upp i rummet, man sätter ju inte en tavla så lågt t ex, så det kommer nog se konstigt ut innan man vant sig. Men man får väl strunta i det estetiska/inredningsmässiga och bara se till det ergonomiska, dvs att det ska vara bekvämt att titta på tv, även en 3 timmars långfilm.

<{POST_SNAPBACK}>


När jag sitter upprätt i min soffa så har jag ögonen på en höjd av 100cm från golvet. TV:n monterade jag 75cm från golvet. Det fungerar riktigt bra, funderar på att montera den på 70cm när jag flyttar i vinter. Jag gick lite på att ha 1/3 av bildytan under ögonhöjd, tror jag är nära.

Det ska ju som du säger vara bekvämt! TV:n är en Pio 50".

#82

Postad 01 november 2007 - 21:13

jonnyw
  • jonnyw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag har min 50" på 75cm från golv till underkant tv och de känns väldigt bra. Avståndet till soffan är 3,6m.

#83

Postad 01 november 2007 - 21:59

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Jag har min 50" på 75cm från golv till underkant tv och de känns väldigt bra. Avståndet till soffan är 3,6m.

Min 50" hamnade på 70cm. Jag har 3,1m till tv:n. Hade nog varit helt ok med 65cm och 75cm också.

#84

Postad 02 november 2007 - 12:47

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

har för mig att du ska sätta den så att du har en tredjedel av tvn under ögonhöjd och två tredjedelar över ögonhöjd.


Men sen är en del av det en smaksak.

<{POST_SNAPBACK}>

Ska det inte vara tvärtom? Alltså mer bild nedanför ögonhöjd och mindre övanför. Poängen är väl att man ska slippa titta uppåt eftersom det är tröttande i längden, om man tittar på en långfilm t ex.

Är det nån som vill skriva vad ni i efterhand tycker om era placeringar? Blev det för högt, för lågt?

Jag tänkte sätta centrum av bilden i ögonhöjd och det blir 100 cm. Ser nog ganska lågt ut när man står upp i rummet, man sätter ju inte en tavla så lågt t ex, så det kommer nog se konstigt ut innan man vant sig. Men man får väl strunta i det estetiska/inredningsmässiga och bara se till det ergonomiska, dvs att det ska vara bekvämt att titta på tv, även en 3 timmars långfilm.

<{POST_SNAPBACK}>


När jag sitter upprätt i min soffa så har jag ögonen på en höjd av 100cm från golvet. TV:n monterade jag 75cm från golvet. Det fungerar riktigt bra, funderar på att montera den på 70cm när jag flyttar i vinter. Jag gick lite på att ha 1/3 av bildytan under ögonhöjd, tror jag är nära.

Det ska ju som du säger vara bekvämt! TV:n är en Pio 50".

Kör samma höjd med min Pio 50", 75cm mellan golv och underkant = 1/3 under mitt blickfång vid ca 100 cm ögonhöjd. 4 m vägg till vägg med ca 3-3,5 m avstånd till tvn. Kan tänka mig någon cm lägre, men inte högre.

#85

Postad 18 november 2007 - 20:23

Unregistered03456088
  • Unregistered03456088
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Från golvet, på vilken höjd är normal att sätta en LCD 40" på väggen?

<{POST_SNAPBACK}>

Mellan 70 och 90 cm till nederkant av bilden skulle jag tro är vanligast. Finns nog dem som har över 100cm också, men då får man nog sitta och titta lite uppåt vilket inte är skönt för ögonen.
Själv har jag c.a. 90cm vilket jag tycker är lagom, samt att det ser snyggt ut på väggen.

beror väl lite på hur långt bak man har huvudet lutat;)
själv har jag drygt 80 från nederkant av bild på min 40", så tror som du säger mellan 70-90cm
men det är ju en personlig sak så det är ju bara att prova sig fram.

#86

Postad 27 november 2007 - 13:40

Zionalfa
  • Zionalfa
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Gör en svart kartongmall och placera den i olika lägen för att känna in hela kroppsställningen...det ska vara bekvämt för kroppen att kolla på film/TV. :(
Sen självklart alla teckniska detaljer som ni andra har tagit upp. :)

#87

Postad 02 december 2007 - 16:46

Aerox
  • Aerox
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Överkant på en platt tv skall inte vara över 150 cm

#88

Postad 02 december 2007 - 18:03

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
När man ställer in svartan från DVE ska jag sitta på den plats där jag brukar sitta när man kollar på tv eller ska man stå nära?

#89

Postad 02 december 2007 - 18:06

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

När man ställer in svartan från DVE ska jag sitta på den plats där jag brukar sitta när man kollar på tv eller ska man stå nära?

Hmm hamnade det där i fel tråd kanske...?

Kalibrera med de förutsättningar du kommer ha när du sen använder tv:n. Alltså ska du sitta borta i tv-soffan.

#90

Postad 08 december 2007 - 12:53

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

..och jag tror att många verkar leva i uppfattningen att de har köpt en tavla och inte en tv...
;)


Dessutom så tror en del att bilden ska vara högt upp, "som på bio". Men på bio är ju bilden inte alls högt upp såvida man inte har en dålig plats, t ex sitter längst fram. Ingen vill väl ha "sämsta platserna" även hemma?



Till de träffsäkra citaten ovan skulle jag vilja tillägga att den som sätter teven högt för att barnen inte ska kunna komma åt den, kanske gör bättre i att sätta upp ett par fönsterluckor. Små barn sätter sig gärna på golvet framför teven och tittar, så för att vara lite hård och orättvis, vad är viktigast, er TV eller era barns nackar?

I arbetsmiljöverkets föreskrift AFS1998:5 står det:
"Bildskärmen bör placeras så att den arbetande har nacken rak och blicken något nedåtriktad när denne tittar på Bildskärmen. Vid normalt kontorsarbete eller liknande arbetssituationer är det viktigt att hela bildskärmen kan placeras under ögonhöjd, varför en placering ovanpå hårddisken i regel är olämplig."
:) Arbetsmiljöverket har tydligen ingen aning om vad en hårddisk är :D

Hur som helst så har de ergonomer jag kommit i kontakt med på arbetsmiljöronder, hävdat att ögonhöjden ska vara i våg med överkanten på bilden. Brukar man tex sitta och äta framför teven, eller göra annat där man sitter upprätt, så är detta en utmärkt rekommendation. Sitter man enbart tillbakalutad i en fåtölj så kan man säkert höja bilden lite mer än så.

#91

Postad 09 december 2007 - 13:13

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

..och jag tror att många verkar leva i uppfattningen att de har köpt en tavla och inte en tv...
:wub:


Dessutom så tror en del att bilden ska vara högt upp, "som på bio". Men på bio är ju bilden inte alls högt upp såvida man inte har en dålig plats, t ex sitter längst fram. Ingen vill väl ha "sämsta platserna" även hemma?



Till de träffsäkra citaten ovan skulle jag vilja tillägga att den som sätter teven högt för att barnen inte ska kunna komma åt den, kanske gör bättre i att sätta upp ett par fönsterluckor. Små barn sätter sig gärna på golvet framför teven och tittar, så för att vara lite hård och orättvis, vad är viktigast, er TV eller era barns nackar?

I arbetsmiljöverkets föreskrift AFS1998:5 står det:
"Bildskärmen bör placeras så att den arbetande har nacken rak och blicken något nedåtriktad när denne tittar på Bildskärmen. Vid normalt kontorsarbete eller liknande arbetssituationer är det viktigt att hela bildskärmen kan placeras under ögonhöjd, varför en placering ovanpå hårddisken i regel är olämplig."
:D Arbetsmiljöverket har tydligen ingen aning om vad en hårddisk är :)

Hur som helst så har de ergonomer jag kommit i kontakt med på arbetsmiljöronder, hävdat att ögonhöjden ska vara i våg med överkanten på bilden. Brukar man tex sitta och äta framför teven, eller göra annat där man sitter upprätt, så är detta en utmärkt rekommendation. Sitter man enbart tillbakalutad i en fåtölj så kan man säkert höja bilden lite mer än så.

Du refererar till en föreskrift från 1998 och på den tiden låg datorn (och dess hårddisk) platt på skrivbordet. Moniotorn hamnade rent logiskt ovanpå.

Senare blev det mode att ställa datorn på högkant (tower) och då dröjde det inte länge förrän folk kom på att man kunde gömma den under skrivbordet.

#92

Postad 23 december 2007 - 17:54

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
blev lite fel :(

Redigerat av steelmeister, 23 december 2007 - 17:57.


#93

Postad 27 december 2007 - 19:51

Unregistered93763259
  • Unregistered93763259
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
min 40" sitter på 100 cm nederkant
sitter på 3,6 m avstånd

kan säga att den sitter ca 10-15 cm för högt för min smak men för att få plats med stereobänk etc under så gick det inte lägre.

kommer dock att köpa en annan soffa och fåtöljer (recliners) istället för och sänka tv-n hehe

#94

Postad 14 februari 2008 - 15:35

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Använde samma fäste och allt då jag hängde upp min nya tv nu. Men fästena bak på tvn stämmer inte alls höjdmässigt så den hamnade sjukt högt upp. Få se när man orka fixa det. Har mollyplugg i väggen så det är inte så snyggt göra nya hål för fästet.
Aningen offtopic , men ville bara skriva :)

#95

Postad 20 februari 2008 - 13:19

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Överkant på en platt tv skall inte vara över 150 cm


Hur lyckas man med det om man köpt en 150" Panasonic plasma - då är ju bildhöjden 186 cm
Hmm får hämta spaden o gräva till grannen :)

Skämt åsido. Det kan ju påverkas av flera faktorer så som om man har en centerkanal och vill montera denna på rätt höjd i förhållande till sidohögtalare för att få en korrekt ljudbild. Brukar bli en kompromiss om man vill ha den ovanpå eller under tv'n (precis som med projektordukar). Har du en LCD med snäv vertikal viewing angle så lär du vilja ha center mitt i blickfånget för att få en uniform bild. Var får du minst reflektioner o.s.v.

Boogie - sry kunde inte låta bli B) - man

Redigerat av bigbadboogie, 20 februari 2008 - 13:28.


#96

Postad 10 mars 2008 - 02:07

fetcharn
  • fetcharn
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har läst igenom hela tråden här, och hittade inte ett enda inlägg om monteringshöjden på en sovrums tv. Ska inhandla en 32" som ja ska ha på väggen i sovrummet, men vad är de då för höjd som gäller. Ska man lägga sig i sängen me en kudde under huvudet och köra den där 1/3 reglen?
Någon som har några bra erfarenheter av det här?

#97

Postad 10 mars 2008 - 06:28

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Har läst igenom hela tråden här, och hittade inte ett enda inlägg om monteringshöjden på en sovrums tv. Ska inhandla en 32" som ja ska ha på väggen i sovrummet, men vad är de då för höjd som gäller. Ska man lägga sig i sängen me en kudde under huvudet och köra den där 1/3 reglen?
Någon som har några bra erfarenheter av det här?


Just i sovrummet hade jag nog gått ifrån den regeln och satt den högre upp då det blir mer avslappnat i ett sovrum. Sedan hade jag skaffat ett väggfäste som är lite tiltbart, särskilt då det handlar om en LCD. Bilden blir lidande annars.

#98

Postad 29 maj 2008 - 11:31

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
När vi monterar skärmar hemma hos kunder är riktmärket ALLTID centrum på bilden på 110-115 cm höjd. Det tycker vi funkar.

//Max Reference

#99

Postad 02 juni 2008 - 11:48

sotiskatt
  • sotiskatt
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har varit medlem i en månad nu och minhembio.com har snabbt blivit ett favorittillhåll! Nu är det i alla fall dags för mitt första inlägg:

Håller precis på att planera placeringen för en 50" plasma. Något som gör det lite svårt i mitt fall är att den möbel jag ska ha under (Ikea Bonde) har lite väl höga ben. Så det blir nog till att montera av benen och hänga upp den direkt på väggen istället. Så får man plats med en center också utan att stapla grejerna ovanpå varandra. Och så blir det lättare att dammsuga också!

I vilket fall som helst så hittade jag denna rekomendation hos THX:

"Make sure that each viewer has a clear site line to the display. Take care not to place the display too high on the wall. Viewers should not have to look up more than 15°."

http://www.thx.com/h...up/display.html

Om man följer den rekommendationen bör det gå ganske enkelt att räkna högsta lämpliga höjd på bildens underkant:

ö = ögonhöjd
a = avststånd mellan tittare och tv
h = höjden på din tv
u = avståndet mellan golvet och underkant på bilden

Formeln för att räkna ut högsta rekommenderade underkant på bilden blir då

u = ö + a*tan(15 grader) - h.

Vilket i mitt fall ger u = 1,0 + 3,2*0,268 - 0,7 = 1,16 m som högsta rekommenderade avstånd från golvet till bildens nederkant. Fast jag kommer nog att försöka montera lite lägre än så.

Redigerat av sotiskatt, 02 juni 2008 - 11:51.


#100

Postad 02 juni 2008 - 14:39

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Ja, placerar du så att underkant på bilden är 116 cm över golvet så är det inte längre en TV, det är en tavla. ;)

Personligen tycker jag att en TV alltid ska vara placerad så att centrum av panelen, dvs den del av TV:n som visar en bild är i precis samma höjd (+/- något då det inte behöver stämma på millimetern) som ögonhöjden, i sittande ställning på normalt tittavstånd, hos den längsta personen inom hushållet.

Bra första inlägg! :blink:

Redigerat av Wolfy, 02 juni 2008 - 14:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.