Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ambilight

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 november 2023 - 18:08

Pigalle77
  • Pigalle77
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej forumet, skulle behöva lite expertisråd. Efter att min Samsung UE65NU6025 gått sönder behöver jag köpa en ny TV. Har satt en gräns på 10 000 SEK och har nu två alternativ som jag kikar på:

1. https://www.webhalle...60-Hz-Google-TV

2. https://www.elgigant...-tv-2023/655624

Var egentligen ute efter en 65” men då TCL-modellen var så nedsatt tänkte jag att en 75” kanske vore värt. Ambilight har jag varit nyfiken på länge och det verkar vara ett rätt bra pris (?) på den från Elgiganten.

Tacksam för tips och råd. Någon som har erfarenhet av Ambilight? Något annat tips på minst 65” för max 10 000 SEK?

#2

Postad 07 november 2023 - 21:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Min uppfattning är att ambilight är jättekul (för vissa) i ett par dagar och sedan stänger man av det för alltid. Så jag tror inte att du ska lägga för stor vikt vid att en av dem har det.



#3

Postad 07 november 2023 - 22:33

Pigalle77
  • Pigalle77
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Tack för det! Ska fundera lite mer men kanske lutar åt TCL-alternativet då. Något annat alternativ i samma prisklass?



#4

Postad 07 november 2023 - 23:22

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Köpte en Philips OLED för några år sedan med Ambilight. Jösses, kommer nog aldrig kunna vara utan det framöver! 



#5

Postad 07 november 2023 - 23:31

Pigalle77
  • Pigalle77
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Köpte en Philips OLED för några år sedan med Ambilight. Jösses, kommer nog aldrig kunna vara utan det framöver!


Är det så? 😊 Verkar vara två läger när jag läser på nätet. Men det ser ju väldigt snyggt ut när jag ser klipp från fotbollsmatcher och filmer. Svårt val… priset verkar ok tror jag? Någon som kan göra en bedömning? Är det värt att vänta till Black Friday?

https://www.elgigant...-tv-2023/655624

#6

Postad 07 november 2023 - 23:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Köpte en Philips OLED för några år sedan med Ambilight. Jösses, kommer nog aldrig kunna vara utan det framöver! 

 

Really? De jag känner som köpt en TV med det (vårt hushåll inkluderat) har det aldrig på. Det blir ju rena cirkusen.

 

Tekniskt/bildmässigt är det ju dessutom en rent galen idé. Man vill ju att så lite ljus ska reflekteras tillbaka från rummet till TVn så det extra ljuset från AL gör ju upplevelsen rent objektivt sämre.

 

Men alla får förstås tycka som de vill, jag blir mest förvånad för du är den första jag hör som tycker det är en förbättring.

 

 

Är det värt att vänta till Black Friday?

 

Har du inte bråttom kan det nog vara värt det. Det brukar oftast vara några enstaka erbjudanden som är riktigt bra.



#7

Postad 07 november 2023 - 23:41

Pigalle77
  • Pigalle77
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Semi-bråttom men om det slår Elgigantens erbjudande så är det nog värt det trots allt, https://www.elgigant...-tv-2023/655624

#8

Postad 07 november 2023 - 23:48

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Really? De jag känner som köpt en TV med det (vårt hushåll inkluderat) har det aldrig på. Det blir ju rena cirkusen.

 

Tekniskt/bildmässigt är det ju dessutom en rent galen idé. Man vill ju att så lite ljus ska reflekteras tillbaka från rummet till TVn så det extra ljuset från AL gör ju upplevelsen rent objektivt sämre.

 

Men alla får förstås tycka som de vill, jag blir mest förvånad för du är den första jag hör som tycker det är en förbättring.

 

------------

Man behöver ju inte ha det på max, då blir det inte bra, men har man det på en lagom/låg nivå så är det helt klart ett lyft anser jag och flertalet som jag känner. Då jag har en jäkla massa Philips Hue-belysning i övrigt så blir det väldigt stämningsfyllt vid tv-tittande. Har dock ej Philips Hue-belysningen synkad med TV-bilden. 



#9

Postad 07 november 2023 - 23:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Semi-bråttom men om det slår Elgigantens erbjudande så är det nog värt det trots allt, https://www.elgigant...-tv-2023/655624

 

Det är ju omöjligt att säga. Att just precis den modellen skulle komma ut billigare har nog rätt höga odds. Men det brukar alltid vara några erbjudande som alla "slåss" över.



#10

Postad 07 november 2023 - 23:52

Pigalle77
  • Pigalle77
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! 🙏🏽

#11

Postad 07 november 2023 - 23:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Man behöver ju inte ha det på max, då blir det inte bra, men har man det på en lagom/låg nivå så är det helt klart ett lyft anser jag och flertalet som jag känner. Då jag har en jäkla massa Philips Hue-belysning i övrigt så blir det väldigt stämningsfyllt vid tv-tittande. Har dock ej Philips Hue-belysningen synkad med TV-bilden. 

 

Jaja, alla är vi olika jag tyckte mest att det gjorde bilden "otydlig" eftersom den ju "läcker" ut på sidorna. Men jag är så tråkig att jag helst har det helt mörkt i rummet när jag ser på film eller tv-serier.

 

Det är fascinerande hur olika vi upplever saker. I denna video så tycker du alltså att filmupplevelsen blir bättre med AL på så man ser väggen bakom till skillnad från av när man bara ser TV-bilden?

 

https://www.youtube....=JanHvidJohnsen

 

Men det går ju som sagt att slå av det helt om man inte gillar det, så just det bör ju helt klart inte vara ett skäl för att undvika de apparaterna.


Redigerat av Loco.spk, 07 november 2023 - 23:58.


#12

Postad 08 november 2023 - 04:14

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Jaja, alla är vi olika jag tyckte mest att det gjorde bilden "otydlig" eftersom den ju "läcker" ut på sidorna. Men jag är så tråkig att jag helst har det helt mörkt i rummet när jag ser på film eller tv-serier.

 

Det är fascinerande hur olika vi upplever saker. I denna video så tycker du alltså att filmupplevelsen blir bättre med AL på så man ser väggen bakom till skillnad från av när man bara ser TV-bilden?

 

https://www.youtube....=JanHvidJohnsen

 

Men det går ju som sagt att slå av det helt om man inte gillar det, så just det bör ju helt klart inte vara ett skäl för att undvika de apparaterna.

Som sagt, man behöver ju inte ha det på MAX, vilket han verkar ha det på. Då ser det bara konstigt ut. Störde mig dock mer på hur TVn var inställd, snacka om att förstöra en film med de bildinställningarna...



#13

Postad 08 november 2023 - 04:20

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Really? De jag känner som köpt en TV med det (vårt hushåll inkluderat) har det aldrig på. Det blir ju rena cirkusen.

 

Tekniskt/bildmässigt är det ju dessutom en rent galen idé. Man vill ju att så lite ljus ska reflekteras tillbaka från rummet till TVn så det extra ljuset från AL gör ju upplevelsen rent objektivt sämre.

 

Men alla får förstås tycka som de vill, jag blir mest förvånad för du är den första jag hör som tycker det är en förbättring.

 

 

 

Har du inte bråttom kan det nog vara värt det. Det brukar oftast vara några enstaka erbjudanden som är riktigt bra.

Det finns olika profiler för ambilight det är valfritt köra julgran även om det är rätt bra på att följa actionsekvenserna i film trtos allt. Innan ambilight hade jag lyse bak som gav 10 % vitt. Ger sken av större tv och ger bättre svärta. Ambilight gillar absolut inkludera färger men finns ju olika profiler för det och jag har det aldrig avstängt :) 



#14

Postad 08 november 2023 - 09:08

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ambilight är grymt bra, kör på det. Dock har jag aldrig kolsvart i mitt "tv-rum" när jag tittar på tv. så det kan hända upplevelsen blir annorlunda då.



#15

Postad 08 november 2023 - 12:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jaja, man får ju förstås gilla vad man vill. Det fanns ju t.o.m. de som försvarade banan-TVs när de var i ropet. Men rätt är det då inte ;)



#16

Postad 08 november 2023 - 13:03

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Jaja, man får ju förstås gilla vad man vill. Det fanns ju t.o.m. de som försvarade banan-TVs när de var i ropet. Men rätt är det då inte ;)

Ge dig nu, bara att inse och acceptera att folk har helt olika upplevelser kring detta än vad du har. Du kanske hade helt fel setup hemma för att kunna få den positiva upplevelse som Ambilight ger vid rätt förutsättningar...



#17

Postad 08 november 2023 - 13:28

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Jaja, man får ju förstås gilla vad man vill. Det fanns ju t.o.m. de som försvarade banan-TVs när de var i ropet. Men rätt är det då inte ;)

 

Banan-TV, dä går gränsen för mig  :D



#18

Postad 08 november 2023 - 13:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ge dig nu, bara att inse och acceptera att folk har helt olika upplevelser kring detta än vad du har. Du kanske hade helt fel setup hemma för att kunna få den positiva upplevelse som Ambilight ger vid rätt förutsättningar...

 

Vadå ge mig? Jag accepterar att vissa tycker om AL, det får de gärna göra, och det har jag skrivit hela tiden.

 

Men det ger ju rent objektivt en sämre bild. Det finns en enda setting på AL som kan ge en bättre bild, och det är ett konstant, svagt, neutralt (6500k) ljus mot en helt vit vägg (personligen gillar jag det inte, men det inser jag är subjektivt). Men det är inte vad vi pratar om här va?

 

På just detta forum blir jag förvånad att så många föredrar något mindre korrekt över något mer korrekt.



#19

Postad 08 november 2023 - 14:04

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Vadå ge mig? Jag accepterar att vissa tycker om AL, det får de gärna göra, och det har jag skrivit hela tiden.

 

Men det ger ju rent objektivt en sämre bild. Det finns en enda setting på AL som kan ge en bättre bild, och det är ett konstant, svagt, neutralt (6500k) ljus mot en helt vit vägg (personligen gillar jag det inte, men det inser jag är subjektivt). Men det är inte vad vi pratar om här va?

 

På just detta forum blir jag förvånad att så många föredrar något mindre korrekt över något mer korrekt.

 

Då kan vi väl dra slutsatsen att vill man ha det helt korrekt enligt alla konstens regler så ska man inte ha Ambilight och använda TVn i ett bäcksvart rum.

För egen del så kan jag acceptera att inte vara 100% "korrekt" då Ambilight ger så jäkla mycket mer gällande helheten för atmosfären i rummet, i synnerhet i kombo med flertalet ljuskällor (Philips Hue). 

Ett mysigt vardagsrum som känns varmt och välkomnande går långt före total korrekthet för mig.



#20

Postad 08 november 2023 - 14:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Ambilight oavsett hur den ställs in påverkar inte bilden på tvn. Däremot så påverkar ju ljus våra pupiller.

Nu har ju oled inga större problem med svärta men ambilight ger en objektivt mer korrekt bild i många fall. Och subjektivt bättre i ännu fler fall.

Hade gärna haft motsvarande ambilight på min LG oled också borde inte va lagligt patentera så inga andra får utveckla lösningar :(

#21

Postad 08 november 2023 - 14:29

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Då kan vi väl dra slutsatsen att vill man ha det helt korrekt enligt alla konstens regler så ska man inte ha Ambilight och använda TVn i ett bäcksvart rum.

För egen del så kan jag acceptera att inte vara 100% "korrekt" då Ambilight ger så jäkla mycket mer gällande helheten för atmosfären i rummet, i synnerhet i kombo med flertalet ljuskällor (Philips Hue). 

Ett mysigt vardagsrum som känns varmt och välkomnande går långt före total korrekthet för mig.

 

Ok. Jag tror att du argumenterar mot en halmgubbe nu för jag har inte påstått något annat. Klart man ska trivas när man kollar på film. Jag vill koncentrera mig på bilden och få en korrekt sådan som möjligt. Du vill ha mysfaktor. Helt ok.

 

Ambilight oavsett hur den ställs in påverkar inte bilden på tvn. Däremot så påverkar ju ljus våra pupiller.

Nu har ju oled inga större problem med svärta men ambilight ger en objektivt mer korrekt bild i många fall. Och subjektivt bättre i ännu fler fall.

Hade gärna haft motsvarande ambilight på min LG oled också borde inte va lagligt patentera så inga andra får utveckla lösningar :(

 

Thomas Ytterberg (ringblixt) håller inte med dig. https://www.youtube....nel=SweClockers

 

Något säger mig att han har koll, Och dessutom är han nog väldigt diplomatisk i videon eftersom den vänder sig till RGB-sekten sweclockers ;)



#22

Postad 08 november 2023 - 23:21

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Ok. Jag tror att du argumenterar mot en halmgubbe nu för jag har inte påstått något annat. Klart man ska trivas när man kollar på film. Jag vill koncentrera mig på bilden och få en korrekt sådan som möjligt. Du vill ha mysfaktor. Helt ok.

 

 

 

 

 

Det var ingen argumentation utan bara en konklusion av vad vi diskuterat.


Redigerat av PH2000, 08 november 2023 - 23:22.


#23

Postad 10 november 2023 - 21:05

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Ok. Jag tror att du argumenterar mot en halmgubbe nu för jag har inte påstått något annat. Klart man ska trivas när man kollar på film. Jag vill koncentrera mig på bilden och få en korrekt sådan som möjligt. Du vill ha mysfaktor. Helt ok.


Thomas Ytterberg (ringblixt) håller inte med dig. https://www.youtube....nel=SweClockers

Något säger mig att han har koll, Och dessutom är han nog väldigt diplomatisk i videon eftersom den vänder sig till RGB-sekten sweclockers ;)


Han håller med mig. Men din läskunnighet är sisådär :)

#24

Postad 10 november 2023 - 21:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Han håller med mig. Men din läskunnighet är sisådär :)


Jasså? Hela videon går ju ut på att han inte gillar AL (eller ketchup på gröten). Och hur läser man en video?

Redigerat av Loco.spk, 10 november 2023 - 21:41.


#25

Postad 11 november 2023 - 00:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 2

Från videon:

 

- Går du runt och tittar på mig och tänker att han är lite sämre som människa?

 

- Ja, om du har Ambilight igång, och häller ketchup på gröten.

 

:P


Redigerat av Ageve, 11 november 2023 - 00:16.


#26

Postad 11 november 2023 - 11:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Jasså? Hela videon går ju ut på att han inte gillar AL (eller ketchup på gröten). Och hur läser man en video?

Ja han gillar inte ambilight men ingenstans hävdar han att ambilight påverkar bilden på tvn eller att den måste ställas in som julgran :)



#27

Postad 11 november 2023 - 12:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Ja han gillar inte ambilight men ingenstans hävdar han att ambilight påverkar bilden på tvn eller att den måste ställas in som julgran :)

 

Nu hänger jag kanske inte med riktigt, men det är väl ingen som påstått att själva bilden på TVn skulle förändras av AL?

 

Det är förstås hur man upplever/tolkar bilden när rummet lyses upp av färger som är problemet. Det problemet går ju förstås att minska genom att sänka styrkan på AL. Sänker man den till noll så har man noll problem :)

 

Utöver det så är det ju mitt, kanske subjektiva, problem med att jag inte tycker om när bilden "läcker ut" på kanterna. Det gör det svårt för mig att koncentrera mig på innehållet.

 

Den riktiga lösningen är kanske att skaffa en tillräckligt stor TV så behovet att att artificiellt förstora den försvinner?



#28

Postad 11 november 2023 - 13:40

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Haft philips med ambilight, pajjar mer bilden än gör nytta, kalibrerar man tvn med, stämmer det ju inte med allt blinkefyr, nä fy fasen för det. Slutade med att hade warm white på bara, i väldigt svagt.Det däremot va riktigt bra,men det kan man köpa upptill ambilight för 300spänn och fästa bakom vilken tv som helst  :P


Redigerat av Garrett, 11 november 2023 - 13:43.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.