Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Fable 4 - Nytt team skapar Àventyret

72 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 september 2018 - 01:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 1

Det verkar Ă€ntligen som om vi fĂ„r ett nytt Fable spel, och ett riktigt sĂ„dant. 

 

MÄnga mÀnniskor minns med vÀrme det ursprungliga spelet frÄn 2004, men dÀr uppföljarna inte riktigt svarade mot alla fans förvÀntningar. Lionhead Studios som producerade serien lade ned sin verksamhet april 2016. Strax dessförinnan var Fable Legends pÄ vÀg, men Microsoft tröttnade pga. förseningar och bristande intresse, och spelet fÀrdigstÀlldes aldrig.

 

Enligt en lĂ€cka sĂ„ skall PlayGround Games göra spelet (Forza Horizon).  

 

Microsoft skall enligt spekulationer frÄn pressen inte haft tillrÀckligt starka titlar senaste Ären, och dÀrför vill de satsa stort. Uppenbarligen kommer ca: 200 personer jobba med kommande titeln. Microsoft lÀr ocksÄ fÄtt inspirationen av spel som Horizon Zero Dawn.

 

Det vore verkligen roligt om vi kunde fĂ„ se ett nytt Fable - Open World/RPG levereras pĂ„ de senare konsolerna. Men vi fĂ„r pĂ„minna oss om att Fable serien Ă€r exklusiv för Microsoft, och kommer dĂ€rför sannolikt inte komma pĂ„ Playstation.  

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 07 september 2018 - 01:15.


#2

Postad 09 september 2018 - 10:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Det verkar som om spelet skulle kunna bli bra om vi tittar pÄ:

 

The Witcher - Wild Hunt

Horizon Zero Dawn

Skyrim 

 

Det verkar finnas en marknad för dessa spel, men jag undrar om de kan Ă„terskapa första Fables magi. NĂ€r jag först hörde om titeln kĂ€ndes det som om konceptet var förlegat, men ovanstĂ„ende spel följer en liknande form. Nu har jag precis bara börjat pĂ„ The Witcher, men har Ă€nnu inte testat Skyrim. 



#3

Postad 04 november 2018 - 00:00

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlĂ€gg
  • 1
Gillade serien hela vÀgen samt inperationsspelen sÄ gÀrna för mig!

#4

Postad 05 november 2018 - 11:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlĂ€gg
  • 0

Det trÄkiga Àr ju att det troligen dyker upp Àven pÄ PC, MS skulle behöva ett renodlat konsol-exklusivt spel för att sÀlja Xbox konsoler.



#5

Postad 05 november 2018 - 13:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Det trÄkiga Àr ju att det troligen dyker upp Àven pÄ PC, MS skulle behöva ett renodlat konsol-exklusivt spel för att sÀlja Xbox konsoler.

 

Du behöver inte oroa dig för dem, Xbox gÄr bra.



#6

Postad 05 november 2018 - 13:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Jag spelade The Lost Chapters nĂ€r det slĂ€pptes och detta tillhör ett av mina absolut favoritspel. Jag har sedan dess lĂ€mnat X-box för Playstation. Men gissar att en release av ett riktigt Fable-spel ligger nĂ„gra Ă„r fram i tiden. 

 

NÄgonting som jag absolut avskydde i uppföljarna var "No death in combat" :(



#7

Postad 11 november 2018 - 15:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlĂ€gg
  • 1

Det trÄkiga Àr ju att det troligen dyker upp Àven pÄ PC, MS skulle behöva ett renodlat konsol-exklusivt spel för att sÀlja Xbox konsoler.

 

Varför Àr det trÄkigt att fler fÄr tillgÄng till spelet? Inte för att det Àr nÄgot jag gÄr och vÀntar pÄ direkt, men Microsoft fÄr ju ut sina licensavgifter bÄde i Windows Store och Xbox store. Win win med andra ord.


Redigerat av Ageve, 11 november 2018 - 15:54.


#8

Postad 11 november 2018 - 16:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Det mÄste till nÄgonting extra för att jag i sÄ fall köper en begagnad X-BOX konsol. Jag kör Imac hemma och har en PS4, just nu. Jag tror att det nog Àr lÀtt att drömma sig tillbaka till nostalgin; men sannolikt kommer vi inte fÄ se samma spÀnnande/mystiska kÀnsla igen.

 

Det dĂ€r magpirret fĂ„r jag av första Fable nĂ€r min brorson spelar det, men soundtracket gjorde ocksĂ„ sitt - bland de bĂ€ttre jag hört till spel. 


Redigerat av Glidtassen, 11 november 2018 - 16:52.


#9

Postad 18 november 2018 - 09:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Har lĂ€st pĂ„ lite mer om spelares önskelistor angĂ„ende Fable 4. 

 

Jag har ocksĂ„ nĂ„gra stycken: 

 

1. Ett mer utvecklat moralsystem: Första spelet i serien lĂ€t din karaktĂ€r Ă€ndra utseende utifrĂ„n dina handlingar. Men om man lĂ€t progressionen gĂ„ djupare skulle man Ă€ven kunna bete sig annorlunda mot mĂ€nniskor i: handel, suga ut fattiga mĂ€nniskor. Givetvis skulle detta förĂ€ndra klĂ€dsel och ansikte/kropp. 

Men om man fĂ„r utrymme att styra över handlingen pĂ„ ett större plan, som man försökte sig pĂ„ i Fable 3 vore det intressant. 

 

2. Ett smidigare menysystem: Fable 3 sĂ„som jag minns det hade sin "Sanctuary Meny" som var vĂ€ldigt omstĂ€ndig. Det vore roligare med en enkel paus meny dĂ€r du kan förĂ€ndra dina förmĂ„gor/utseende, handel pĂ„ ett snabbare sĂ€tt. 

 

3. Online: Fable kommer sannolikt ha löst Co-Op alternativet, skall bli roligt att se hur detta ser ut?

 

4. SvĂ„righetsgrader: För guds skull, skippa "No death in combat" och ge oss riktiga utmaningar. Att spela med riktigt motstĂ„nd och inte omges att: pajer, drycker och för att Ă„terstĂ€lla din hĂ€lsa hela tiden. 

 

5. Separata Menyer för olika miljöer: Vad jag saknat i tidigare spel var att spela utmaningar i specifika miljöer; stad, skog mm. 

 

6. Mer pussel för att leta rĂ€tt pĂ„ vapen, klĂ€der eller förmĂ„gor. 

 

7. Modifiera Ägande: Tyckte att Fable 2 var pĂ„ gĂ„ng med intressanta ideer angĂ„ende Ă€gande och fastigheter. Men varför inte skapa en separat gameplay dĂ€r man trycker pĂ„ konkurrens mot andra spelare online, och kan byta om sĂ€lja mot andra spelare?

 

8. First person mode: Fable 1 hade redan ett "First Person Mode"; men var begrĂ€nsat till ur man siktade med bĂ„gen. 



#10

Postad 06 juni 2019 - 07:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 1

Det kommer fler lÀckor nu för Fable 4. Om det kommer sÄ köper jag en Xbox igen. Men det kanske meddelas vid E3?

 

Jag hoppas innerligt att det blir Russell Shaw som gör soundtrack igen, finns mycket minnesvÀrda melodier ur första spelet.

Men Fable 4 Àr enligt flera kÀllor vÀldigt tidigt i produktionen och kanske kan komma om tvÄ Är.

 

Microsoft lĂ€r ha intresserat sig för en ny lansering av Fable sedan Guerilla's Horizon Zero Dawn slĂ€pptes. Zero Dawn lĂ€r ha verkat som en inspiration för teamet som arbetar med kommande Fable. MĂ€nniskor som arbetade med det första Fable har nĂ„got blandade kĂ€nslor, detta eftersom Fable Ă€r ett ganska knĂ€ppt/humoristiskt spel som blir svĂ„rt förstĂ„ och delvis Ă„terskapa. 

 

          Game Details:
 

  • First/Third Person
  • In depth character creator
  • Completely open
  • No guns
  • Can ignore main quest and never become a hero
  • Players can build towns, ties into main quest heavily if you get the bad ending and fail
  • Multiplayer
  • Unreal Engine

Redigerat av Glidtassen, 17 februari 2021 - 22:03.


#11

Postad 10 juni 2019 - 08:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

TyvĂ€rr inget nytt kring en av de bĂ€sta IP'na som existerar. Förhoppningsvis sĂ„ kommer det mer information och kanske en reveal senare i Ă„r (TGS?). Oavsett vad sĂ„ hoppas jag att det kommer till PC ocksĂ„ :D 



#12

Postad 10 juni 2019 - 13:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Oavsett vad sÄ hoppas jag att det kommer till PC ocksÄ :D

 

Det gör det, de gör inga Xbox-exklusiva spel lÀngre.



#13

Postad 11 juni 2019 - 04:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
... nĂ€r tom jag funderar vad meningen med en xbox Ă€r nĂ€r man kan spela pĂ„ PC Ă€r det illa 😅

#14

Postad 11 juni 2019 - 06:54

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 inlĂ€gg
  • 0

... nÀr tom jag funderar vad meningen med en xbox Àr nÀr man kan spela pÄ PC Àr det illa

 

Alla har inte en gaming pc. SjÀlv vill jag inte heller ha en pc vid tvn. Sen blir det inte sÄ kul nÀr man vill slappa i soffan och spela om de man möter sitter med mus och tangentbord. Finns mÄnga anledningar till varför man vill ha en konsol pÄ samma sÀtt som det finns mÄnga anledningar till att spela pÄ pc. :)



#15

Postad 11 juni 2019 - 07:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

Alla har inte en gaming pc. SjÀlv vill jag inte heller ha en pc vid tvn. Sen blir det inte sÄ kul nÀr man vill slappa i soffan och spela om de man möter sitter med mus och tangentbord. Finns mÄnga anledningar till varför man vill ha en konsol pÄ samma sÀtt som det finns mÄnga anledningar till att spela pÄ pc. :)

Det var exakt sĂ„ jag tĂ€nkte fram till igĂ„r :D Jag har tjötat om att allt ska vara sĂ„ krĂ„ngligt med PC och allt sĂ„nt och alla sĂ€ger hela tiden att det ju gĂ„r att koppla en kontroll till pc'n, köra via tv osv osv. Sen sĂ„ behöver man ju inte en gaming-pc för att spela de flesta spel. Kolla Lowres gamer :D 

 

Nej... Det hĂ€r Ă€r det mest givna köp nĂ„gonsin. Men till pc dĂ„ =) 



#16

Postad 11 juni 2019 - 09:59

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 inlĂ€gg
  • 0

Det var exakt sÄ jag tÀnkte fram till igÄr :D Jag har tjötat om att allt ska vara sÄ krÄngligt med PC och allt sÄnt och alla sÀger hela tiden att det ju gÄr att koppla en kontroll till pc'n, köra via tv osv osv. Sen sÄ behöver man ju inte en gaming-pc för att spela de flesta spel. Kolla Lowres gamer :D

 

Nej... Det hĂ€r Ă€r det mest givna köp nĂ„gonsin. Men till pc dĂ„ =) 

 

Det som Ă€r sĂ„ bra nu nĂ€r MS slĂ€pper till bĂ„de och. Man kan vĂ€lja, eller som med Play Anywhere spelen blanda hur man vill mellan att spela pĂ„ konsol och pc. 



#17

Postad 11 juni 2019 - 12:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Nej... Det hĂ€r Ă€r det mest givna köp nĂ„gonsin. Men till pc dĂ„ =) 

 

 Köp och köp, du menar Gamepass.

 

MS bryr sig inte sĂ„ mycket om du spelar pĂ„ Xbox eller PC, de tjĂ€nar pĂ„ bĂ„da sĂ€tten. Upp till vad man föredrar, som apple sĂ€ger. Kul att du verkar ha insett att en PC inte Ă€r sĂ„ krĂ„nglig till slut  ;)



#18

Postad 11 juni 2019 - 15:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

 Köp och köp, du menar Gamepass.

 

MS bryr sig inte sĂ„ mycket om du spelar pĂ„ Xbox eller PC, de tjĂ€nar pĂ„ bĂ„da sĂ€tten. Upp till vad man föredrar, som apple sĂ€ger. Kul att du verkar ha insett att en PC inte Ă€r sĂ„ krĂ„nglig till slut  ;)

NÄja, jag ska inte sÀga nÄgot innan jag har installerat Fable 4. Men jag ska vÀl kanske erkÀnna att det har gÄtt rÀtt bra att installera andra spel som jag varit sugen pÄ. Det har som inte varit sÄ farligt, och det har heller inte varit nÄgot problem att spela med DS4 pÄ pc (Àven om jag köpt en xboxkontroll till). Senare spel har ju tom haft olÄsta frames frÄn början (till skillnad frÄn mass effect som var lÄst pÄ 60).



#19

Postad 13 juni 2019 - 18:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

SÄ, ingen presentation av Fable 4 pÄ E3, kanske Àr för tidigt i produktionen?



#20

Postad 13 juni 2019 - 22:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

SÄ, ingen presentation av Fable 4 pÄ E3, kanske Àr för tidigt i produktionen?

 

Nej det har varit under utveckling i flera Är. Det Àr ett nextgenspel sÄ de ville inte visa det förrÀn nÀsta E3 förmodligen, som de flesta nextgenspel. Halo var ett undantag eftersom det Àr MS flaggskepp och det visade de inte mycket av.



#21

Postad 17 juni 2019 - 23:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Verkar inte finnas mycket bevis för att de ens hÄller pÄ att produceras. En del menar att det finns substans i alla rykten?



#22

Postad 18 juni 2019 - 06:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0

Är det en build pĂ„ det gamla, skrotade Fable-projektet, eller Ă€r det en ny build som liknar de tidigare (fantastiska) spelen? Vad tror ni? 

Jag vet inte varför, men jag har bilden av att de skrotade Fable-projektet eftersom det var för olikt de tidigare spelen och att det hĂ€r Ă€r en helt annan build som Ă€r nĂ€rmare seriens ursprung. 



#23

Postad 18 juni 2019 - 06:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

     Enligt lĂ€cka ser det ut enligt nedstĂ„ende

 

 

     Game Details:
 

  • First/Third Person
  • In depth character creator
  • Completely open
  • No guns
  • Can ignore main quest and never become a hero
  • Players can build towns, ties into main quest heavily if you get the bad ending and fail
  • Multiplayer
  • Unreal Engine

Om lĂ€ckan ovan stĂ€mmer sĂ„ Ă„tervĂ€nder vi till en prequel till första spelet, vad som intrĂ€ffade före Albion. Det vore konstigt om spelskaparna lyckas totalt missat vad Fable-fans efterfrĂ„gat sedan 2005. 

 

Det senaste nedlagda Fable-projektet sĂ„g ut som "League of Legends", vilket jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att alla vill komma bort ifrĂ„n. Vidare har jag lĂ€st hur Microsoft pĂ„tvingande Lionhead det senaste projektet "Fable Legends", och hur teamet egentligen inte alls ville arbeta med det utan gĂ„ vidare med ett riktigt Fable 4. 

 

Jag Àr ingen renodlad spelnörd och kan dÀrför inte dra de tunga vÀxlarna med hur branschen sett ut historiskt. Men vi fÄr tÀnka pÄ hur Fable i sin ursprungliga kontext, och detta var 2005. För sin tid var det nyskapnade. Under samma period förekom ocksÄ loadingscreens, vilket idag Àr passé.

 

NĂ€r Microsoft slĂ€ppte en Anniversary Edition till 360 för Fable, och i HD var nog mĂ„nga förvĂ€ntansfulla. Trots X-BOX 360's prestanda baserades Fable HD givetvis pĂ„ den gamla spelmotorn. Men vad som förvĂ„nade mig var hur laddningstiderna inte ens förbĂ€ttrats nĂ€mnvĂ€rt. Idag kĂ€nns spelmotorn vĂ€ldigt förlegad, och om man spelar första Fable idag ser man uppenbara brister i: ljussĂ€ttning, hur karaktĂ€rer rör sig (statiska banor genom vĂ€rlden), avsaknad av ansiktsuttryck, grafik mm. 

 

Vad mĂ„nga efterfrĂ„gat sedan de Ă€ldre Fable-spelen har varit. 

 

Skrota "No death in combat": Finns inget skÀl att spela om man inte kan dö eller misslyckas.

 

Ett bĂ€ttre menysystem: LĂ€ttare att fĂ€rdas och uppgradera vapen. 

 

Handlingar/Konsekvenser: En djupare upplevelse dĂ€r dina handlingar verkligen prĂ€glar din person + omgivning. 

 

Laddningstider: föregĂ„ende spel har haft lĂ„nga laddningstider med loadingscreens, istĂ€llet kommer nog spelet har mer flow. 

 

Tidsandan: MĂ„nga var besvikna över hur Fable t.om. fĂ€rdades in i den industriella revolutionen. MĂ„nga vill tillbaka till 1200 tal eller tidigare. Detta beroende pĂ„ att Fable var mer charmigt med pilbĂ„gar och svĂ€rd. 

 

Den kĂ€nda detaljen: Ekollonet, ett rykte som cirkulerade 2005 var hur man skulle kunna plantera en egen ek och se trĂ€det vĂ€xa till en stort fullvuxet trĂ€d. 

 

Fable The Lost Chapters Ă€r nog ett av de spel som jag varit med besatt av. Redan pĂ„ den tiden hade jag nog blivit för gammal för den kategorin av spel, men fastnade Ă€ndĂ„. Idag Ă€r jag Ă€nnu Ă€ldre, men har aldrig kunnat skaka av mig kĂ€nslan jag fick av miljöerna i spelet med framförallt musiken av Russell Shaw. 

Hans musik fanns Ă€ven klar för Fable Legends och ligger pĂ„ Spotify, "A tale of two sides". Musiken Ă€r vĂ€ldigt bra hĂ€r med, minst lika bra som första spelet. 

 

Det har snart 15 Är sedan första Fable, och folk pratar fortfarande om det. För mig har det blivit en tvÄngsmÀssighet att följa alla rykten kring ett nytt Fable som gör serien rÀttvisa. Men dÄ jag blev hooked av Fable, var just utifrÄn ett specifikt sammanhang. Det Àr dÀrför vi Àr nostalgiska antar jag?

 

Att göra ett snarlikt Fable idag skulle inte blĂ„sa liv i en liknande kĂ€nsla, utan istĂ€llet kĂ€nnas bakĂ„tstrĂ€vande och medföra en viss besvikelse. Även om vi vill se "det gamla klassiska Fable i all sin prakt" sĂ„ försökte nog teamet redan göra detta med Fable 2, och fans blev fortfarande missnöjda. 

 

Det Ă€r enormt mycket ryktesspridning om kommande konsoler nu, och alla Youtubers sitter och snackar blaj om konsoler och Fable, men landar mest bara i teorier och en tjatig uppmaning: "- Don't forget to press the subscribe button". 

 

NÀr vi ser en riktigt demo/trailer - dÄ kan vi snacka :)


Redigerat av Glidtassen, 18 juni 2019 - 07:29.


#24

Postad 18 juni 2019 - 13:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Är det en build pĂ„ det gamla, skrotade Fable-projektet, eller Ă€r det en ny build som liknar de tidigare (fantastiska) spelen? Vad tror ni? 

 

Absolut inte det skrotade projektet  :D

 

Verkar inte finnas mycket bevis för att de ens hÄller pÄ att produceras. En del menar att det finns substans i alla rykten?

 

 

Vi vet att PlayGround har hĂ„llt pĂ„ med ett exciting, large-scale open world action / RPG AAA som inte Ă€r Forza i flera Ă„r, det Ă€r fakta. Och att de har anstĂ€llt mĂ€ngder av nytt folk för detta. Vad de sa pĂ„ den tiden var att det var ett spel gjort i grunden för Xbox One X, men det kan ju ha Ă€ndrats vid det hĂ€r laget. Sen alla rykten pĂ„ det, och att det Ă€r ganska troligt att MS vill Ă„teruppliva Fable. Man kan ju aldrig vara helt sĂ€ker men 2 + 2 blir nog 4 i det hĂ€r fallet.



#25

Postad 18 juni 2019 - 13:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Det sista jag hörde var att det blir en reboot, alltsĂ„ Fable..... men inte Fable 4. Det lĂ„ter helt ok för mig. 



#26

Postad 04 januari 2020 - 08:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Hittade detta pÄ Tech Radar, skriven av Emma Boyle i okotber.

 

Fable 4

 

Despite Fable being one of Microsoft's most-beloved exclusive IPs, we haven't seen a mainline instalment since Fable 3 was released way back in 2010 - that's nearly a whole decade without a follow-up.

   Of course it hasn't been all quiet on the Fable front. There was an unsuccessful attempt to pivot to an online games-as-service model with Fable Legends. But that was followed by the eventual closure of original developer Lionhead Studios, which meant many thought we’d never experience another traditional single-player Fable adventure.

 

However, when Xbox boss Phil Spencer said in early 2017 that the series wasn’t dead and still had places to go, hopes were understandably raised. More recently, reports have emerged that Playground Games, the developer behind the Forza Horizon series, is working on the fourth Fable game. Now it looks like we have a bit more to go on than rumors after an alleged Fable 4 leak found its way into the wild and the details were published on Reddit.

 

 

Cut to the chase

 

What is it? The fourth game in the Xbox exclusive open-world RPG series

What can I play it on? Xbox and PC most likely

When can I play it? Nothing confirmed but, even if it is, it’ll still be some time

 

Release date

 

Given that Fable 4 hasn’t actually been confirmed yet, and we sadly don't have the prophetic powers of the games' soothsaying Theresa, it’d be hard to pin down any kind of release date for Fable 4. However,  back in 2018, Eurogamer posited that development on the game was in its very early stages, with rumored developer Playground Games still hiring to boost team numbers up to around 200.

 

Of course that news feels a little old now, but it's all we have to go on at the moment. So, taking it with a grain of salt, we may not see the next Fable game until 2021, 2020 if we're being optimistic. Though Microsoft hasn’t officially confirmed Fable 4 is on the way, there have been signs that the franchise hasn’t been abandoned.

 

We've collected together all of the top rumors and news below, take each with a grain of salt and remember that some of these are years old now - we're keeping them here to show you the full development of Fable 4. Fingers crossed the wait will be worth it.

 

Writing chops

 

If the rumours that Playground Games is indeed the studio tasked with developing the next Fable game are true then things are looking positive for the game’s story. Recently (via VGC) senior scriptwriter Kim MacAskill joined the studio’s as-yet-unannounced RPG team from Rocksteady to work alongside fellow Rocksteady and Batman: Arkham Knight writers Martin Lancaster, who is now a narrative director, and Craig Owens, principal scriptwriter.

 

It remains unconfirmed that Playground Games’ RPG project is Fable 4 but if it is then the game will have some narrative chops thanks to the Arkham Knight alumni.

 

Reddit leak

 

On June 3, 2019, Reddit user LagSwag 1 published details of an alleged Fable 4 leak. The details come from a video that's since been removed (and which we haven't seen ourselves), which details a few key features of the fourth installement, including both first and third-person perspectives, an in-depth character creator, no guns, the option to ignore the main quest, the option for players to build towns, multi-player and running on Unreal engine. Wow, that's a lot to take in.

 

If that wasn't enough to throw your head in a spin, two more details have emerged from the leak. The first is that the land of Albion (where the game is set) could be no more, with different worlds and planets to explore. And to access these planets? There could be a time travel element, via a Demon Door.

 

This is clearly a huge departure from the original Fable games, but it sounds ambitious and exciting too. We also expected nothing less given past iterations of the game made huge leaps time-wise between each installment. Jumping possibly centuries into the future to a time when time travel tech is around makes a lot of sense.

 

However, that's porting over old ideas of how the game progresses onto the new idea. Maybe this will take us back to the past of the first game but with time travel elements added in? The leak suggested the reason for the new planets is that someone got control of the magic Spire and used it to destory the planet (!), which means we might not be in the future at all? These are all just guesses, of course, but it's fun to speculate where the game might be taking us next.

 

Though Peter Molyneux is no longer actively involved in the Fable 4 franchise, rumors of the next title have reached him and in a recent IGN interview he had some comments to make on where he'd like to see it go, as well as what he regretted in games gone by.

 

Molyneux said that he regretted the massive time jumps between the mainline games and that he'd like to see the next game be a prequel: “Fable story hinted at a dramatic time before Fable 1 when the Guild was founded, this would be a perfect setting for Fable 4, the land of Albion would be much more primitive, the magic much more attuned to nature, the combat much more brutal. The story would follow the founding members of the heroes guild, why it was set up."

 

Finally, he wants to see a more organic morality and character progression systems, where players will affect their alignment through their actions rather than choosing a class at the beginning of the game. Find yourself stealing lots of stuff and making use of stealth? You'll quickly become known as a thief.

 

The Eurogamer report

 

In January 2018 Eurogamer said that according to sources close to the project, a brand new high-budget Fable game is in the works.

This news comes less than two years after the closure of Lionhead Studios, and the report says that UK developer Playground Games, best known for its work on the Forza Horizon series, will be the new developers for the series.

 

Eurogamers sources say that a team of more than 200 will be working on Fable from the team’s new offices in Leamington Spa, though development is still in the very early stages. Just what kind of Fable might Playground be working on? Well, the report says that the game is planned to be an open world world action RPG with a focus on character and story.

 

The game that Playground will reportedly be working on sounds rather similar to the vision Lionhead had for Fable 4 before its pitch was rejected and the studio was shut down. Prior to its closure, Lionhead had been working on Fable Legends, a free-to-play service game with a heavy emphasis on online multiplayer.

 

This was quite a departure from Lionhead’s previous Fable titles and the studio hoped that it would be able to return to creating single-player story-driven adventures when development of Legends was complete. This didn’t happen.

 

Fable co-creator Simon Carter told Eurogamer that the news left him with “mixed” feelings. Though he said it was great news for the UK games industry and he’d be pleased to return to Fable as a “punter”, he added that it’s “curious” that Microsoft would get rid of a development team that knows the franchise inside out.

 

He doesn’t doubt, however, that the team at Playground is “very talented” and will do a “fantastic job.”

 

It is somewhat curious that Microsoft has taken this sudden shift in attitude towards the Fable franchise. According to Eurogamer, it’s the result of the success of Guerrilla Games’ Horizon: Zero Dawn, This single-player story-driven game was a hugely beneficial exclusive for PlayStation and a sign that the future isn’t just exclusively for service-based online games.

 

Playground is a studio that has done fantastic work for Microsoft with the Forza Horizon series so it’s understandable that the company would turn to them in the hopes of another exclusive success.

 

Microsoft has yet to comment on these rumors so Fable’s return remains unconfirmed.

 

The Xbox Live API Leak

 

Before Eurogamer’s report, in early January 2018 an Xbox Live API leak suggested that a Fable project with the codename Wisdom is being worked on by a UK-based developer.

 

The Lionhead tweet

 

Not long after this, a former Lionhead Lead Engine Programmer called Don Williamson posted on Twitter that he’d worked out which studio was working on Fable 4, stating that he believed it to be an interesting choice. This has since been deleted though it was captured by WCCFTech.

 

When asked by WCCFTech if the studio working on the game was based in Brighton, Williamson replied that there was no Brighton-based studio big enough to take on the task. With the knowledge gained from the Xbox Live API Leak, WCCFTech surmised that it must be Playground Games working on Fable.

 

The studio had been recruiting developers to work on a Triple-A open world RPG before this point, which ties in neatly with these suspicions. Given that Playground Games is best known for the Forza Horizon titles and hasn’t worked on an open world RPG before, it’s unsurprising that Williamson believed the studio to be an interesting choice. However, given the degree of hiring going on we imagine the team is trying to get developers with the necessary expertise.

 

Our very first sign that the Fable franchise would one day return came from Xbox’s own Phil Spencer. In early 2017 Spencer tweeted that though Microsoft had nothing to announce at that time, there were “plenty of places” the IP could go.

 

 

What we want to see - An exciting story

 

Albion is a world with serious potential and we’d love to return to it in style. Previous Fable storylines haven’t always been groundbreaking and the story in Fable 3 was really very disappointing. However, the history of heroes and guilds has always been an interesting one and the Fable universe is far from short of interesting and well-written characters to jump off from.

 

If more recent rumors are true, we may have to make peace with the Fable universe in a literal sense. We'll be sad to say goodbye to Albion, of course, but we're also confident that if the game is taken to different places, and even different planets, it'll make sense to the experience as a whole. Each iteration of the game has always felt like a big change - Fable 4 is likely to be no exception.

 

A great soundtrack

 

Without fail, every single Fable game has had a soundtrack that’s stuck in our heads. Every track manages to create an atmosphere and a real sense of fairy tale fun. We’d love to see this commitment to sound and music make a return in any new instalment.

 

Multiplayer

 

One of the biggest recent rumors is that the game could be getting a multiplayer mode. We're not entirely sure how this will work, but it's an option that will add a new twist on the classic game that we're excited to try for ourselves - and with everyone we know.

 

That sense of humor

 

Alongside its soundtrack, the Fable franchise is recognisable for its sense of humor. It’s a little bit silly, occasionally a little bit dark and always individual. Though it’ll be a hard thing to replicate exactly, we’d love to see the new game take that same approach of not taking itself too seriously. It always helped Fable stand out from the other RPGs on the market and it would undoubtedly continue to do so - no other game has yet to strike the balance in quite the same way.

 

More choices and consequences

 

Peter Monyneux always had a grand vision when it came to Fable’s morality system but sadly it never quite lived up to his vision. It’s been a long time since the last numbered Fable title and the power of consoles has come a long way. Greater power means vastly improved AI and we really hope the new development team will use this to create a far deeper morality system.

 

Rather than simplistic good and bad choices, we’d love to see more complex decisions and far-reaching consequences. Especially the chance for your character to be a more neutral presence in the Fable universe. Recent rumors suggest you don't have to necessarily become the hero to play the game anymore, so we're hoping for more nuance in character development here.

 

The thought of Fable returning is exciting and given the criticism Microsoft has received with regards to its lacklustre exclusive offerings on Xbox, it’d make sense for the company to revive one of its most beloved worlds. 

 

However, the main thing to remember here is: nothing is official. But, we have everything crossed that will all change during Microsoft's E3 2019 conference where more details - as well as an official announcement - could well be revealed.

 

Although Fable 4 might, finally, be on its way, there's still a long wait ahead. In the meantime, check out our selection of then best Xbox One games to play right now.

 

Tankar om detta. 

 

Det verkar som om Fable har möjligheten att Ă„tervĂ€nda till en tidsera innan originalet, vilket vore tacksamt. Om det Ă€r Playground Games som ligger bakom sĂ„ fĂ„r vi sannolikt se vĂ€ldigt vacker natur i spelet. UtifrĂ„n vad jag lĂ€st, och vad som ligger i linje med dagens framgĂ„ngsrika spel sĂ„ Ă€r det inte osannolikt hur spelet skulle pĂ„minna om Horizon Zero Dawn. 

 

För att Microsoft skall kunna ge Fable nÄgon upprÀttelse sÄ har de över ett decennium av dÄliga recensioner pÄ uppföljarna att utgÄ ifrÄn; och torde rimligtvis ha lÀrt sig nÄgonting dÀrifrÄn?

 

Vad alla efterfrĂ„gat sedan Fable 2 Ă€r en fungerande coop. I Fable 2 kunde man inte ta med sig sin egen karaktĂ€r in i en kompis spel, vilket var surt. Att spela i first person view vore ocksĂ„ trevligt. Den enda gĂ„ngen vi sĂ„g detta i första Fable var nĂ€r man sköt pilbĂ„ge. 

 

Alla loading screens kommer givetvis vara borta, nĂ„got som fanns i originalet frĂ„n 2005. 

 

Russel Shaw mĂ„ste Ă„tervĂ€nda för att göra musiken. 

 

Det har gÄtt mÄnga Är

 

NĂ€r David Lynch Ă„tervĂ€nde efter 20 för att göra Twin Peaks blev mĂ„nga nostalgiska. Vad folk generellt inte tĂ€nkte pĂ„ var hur mycket som hĂ€nt i utbudet av serier sedan 90-talet. Sedan dess har det varit en explosion genom Netflix, HBO mm. Dramaturgi och form hade förĂ€ndrats mycket sedan 90-talet, och vĂ€ldigt mĂ„nga serier har fĂ€rgats av Twin Peaks sedan dess. David Lynch skulle alltsĂ„ konkurrera en 20 Ă„rs progression av serier. 

 

Jag vill koppla detta till Fable frĂ„n 2005, och en rĂ€dsla för att temat kring RPG förĂ€ndrats sedan dess. Första Fable Ă€r vĂ€ldigt lugnt/varsamt i sitt uttryck i jĂ€mförelse med prövningarna vi stĂ€lls inför dagens gaming. Även om mĂ„nga lĂ€ngtar efter ett spel som har ett likvĂ€rdigt uttryck som originalet, sĂ„ kommer detta hur vi Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ det uppfattas som förlegat. 

 

Ett nytt uttryck mĂ„ste till, och som matchar 2220 Ă„rs publik. 

 

Nedan - LĂ€ckt konceptkonst som troligtvis Ă€r Fable 4. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 04 januari 2020 - 09:03.


#27

Postad 31 juli 2020 - 06:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

DÄ Àr teaser slÀppt


Redigerat av Glidtassen, 15 augusti 2020 - 16:07.


#28

Postad 15 augusti 2020 - 16:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Har vĂ€ntat pĂ„ detta i mĂ„nga Ă„r nu. Även om originalet roar sĂ„ har man spelat det till leda  :D

Vi vet inte mkt mer Ă€n teasern, men som tidigare nĂ€mnt sĂ„ Ă€r det Playground Games som ligger bakom i samarbete med andra utvecklare. 

 

Fable Teaser LĂ€nk

 

Nu Ă€r det bara hoppas pĂ„ att det Ă€r Russell Shaw som fixar soundtrack, annars Ă€r det inte Fable. Rösten i trailern Ă€r Simon Callow's frĂ„n Four Weddings and a funeral. 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  fable1.jpg   62,42K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 15 augusti 2020 - 16:16.


#29

Postad 01 november 2020 - 15:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Hade hoppats pÄ lite mer news sedan teasern. FrÄgan Àr hur lÄngt bort denna titel kan ligga i tiden?



#30

Postad 02 november 2020 - 11:29

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 423 inlĂ€gg
  • 0

Skulle gissa pÄ 2023.

 

Dom hade vÀl precis börjat produktionen, nÀr teasern slÀpptes?



#31

Postad 02 november 2020 - 12:02

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • MĂ€stare

  • 2 760 inlĂ€gg
  • 0

Skulle gissa pÄ 2023.

Dom hade vÀl precis börjat produktionen, nÀr teasern slÀpptes?


Troligtvis har dom hÄllt pÄ sen 2018 nÀr ryktena började komma.

#32

Postad 08 november 2020 - 10:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Jag kommer att satsa pÄ PS5 nÀr den slÀpps, och inser att Fable Àr en exclusive-title för XBOX. Men jag Àger fortfarande en One S. Jag hoppas att Fable fortfarande kommer att kunna köras pÄ One S?

 

Jag vĂ€ljer PS5 pĂ„ grund av mĂ„nga andra skĂ€l, men tror Ă€ndĂ„ att senaste Series X kommer vara en suverĂ€n konsol. 



#33

Postad 08 november 2020 - 10:51

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 inlĂ€gg
  • 0

Jag kommer att satsa pÄ PS5 nÀr den slÀpps, och inser att Fable Àr en exclusive-title för XBOX. Men jag Àger fortfarande en One S. Jag hoppas att Fable fortfarande kommer att kunna köras pÄ One S?

Jag vÀljer PS5 pÄ grund av mÄnga andra skÀl, men tror ÀndÄ att senaste Series X kommer vara en suverÀn konsol.


Ingen som vet Ă€n hur det blir. Men blir det Series S|X exklusivt sĂ„ kan du ju alltid spela det pĂ„ PC eller skaffa en Series S. 🙂

#34

Postad 08 november 2020 - 10:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Jag har en Imac hemma och sĂ„ blir det en PS5 för mig. Det blir för kostsamt att bara köpa en ny Series S bara pga. denna titel. Men jag har vĂ€ntat pĂ„ ett Fable sedan 2005 som Ă€r vĂ€rdig titeln. Alla spel som kom efter originalet har var hemska. 

Första Fable Ă€r nog det spelet som gjort mig mest nostalgisk genom Ă„ren. 



#35

Postad 08 november 2020 - 21:31

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlĂ€gg
  • 0

Men jag har vĂ€ntat pĂ„ ett Fable sedan 2005 som Ă€r vĂ€rdig titeln. Alla spel som kom efter originalet har var hemska. 

Första Fable Ă€r nog det spelet som gjort mig mest nostalgisk genom Ă„ren. 

 

Vet att vi Ă€ltat det hĂ€r i Fable-trĂ„den men Ă€ven tvĂ„an och trean tyckte jag var riktigt underhĂ„llande ;) 



#36

Postad 17 februari 2021 - 06:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Jag har inte hört mkt om kommande spelet. Det verkar som om de verkligen lyckas sitta pĂ„ hemligheterna. 

 

Game Details:
 

  • First/Third Person
  • In depth character creator
  • Completely open
  • No guns
  • Can ignore main quest and never become a hero
  • Players can build towns, ties into main quest heavily if you get the bad ending and fail
  • Multiplayer
  • Unreal Engine

 

Det Ă€r samma rykten som ovanstĂ„ende; och dessa cirkulerar fortfarande. Jag Ă€r dock glad att Fable slĂ€pps pĂ„ nextgen, för att ambitionsnivĂ„n kommer att vara sĂ„ mkt större denna gĂ„ng. 

 

Lionhead fick aldrig göra Fable 4 sĂ„som de ville göra det. IstĂ€llet tvingades de mata ut mediokra "Legends" med inriktning pĂ„ online-tjĂ€nster. Det har nu gĂ„tt 16 Ă„r sedan jag satt och spelade första Fable; och visserligen fortsatte under nĂ„gra Ă„r. Det var musiken och miljöerna som gjorde spelet menar jag. 

Idag hĂ„ller fortfarande spelet, men kan sporadiskt Ă„tervĂ€nda i ren nostalgi. Men efter att ha varvat spelet minst 10 ggr finns det ingenting kvar att upptĂ€cka. 

 

Om fansen nu fÄr ett spel som ser ut som gamla Fable blir de besvikna, just pga. bristande innovation. Om de fÄr nÄgonting som Àr ett för stort steg ifrÄn originalet blir de besvikna. Rykten sÀger att Horizon Zero Dawn bÀddade vÀgen för ett nytt Fable. Sedan behöver Microsoft starkare titlar nu som kan konkurrera med Playstation. Kanske vi först ser Fable om tvÄ Är?



#37

Postad 17 februari 2021 - 12:51

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlĂ€gg
  • 0
Helt öppen men har en story.

Inga vapen kÀnns ju lite revolutionerande :)

#38

Postad 17 februari 2021 - 13:48

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlĂ€gg
  • 0

Jag har inte hört mkt om kommande spelet. Det verkar som om de verkligen lyckas sitta pĂ„ hemligheterna. 

 

Game Details:
 

  • First/Third Person
  • In depth character creator
  • Completely open
  • No guns
  • Can ignore main quest and never become a hero
  • Players can build towns, ties into main quest heavily if you get the bad ending and fail
  • Multiplayer
  • Unreal Engine

 

Det Ă€r samma rykten som ovanstĂ„ende; och dessa cirkulerar fortfarande. Jag Ă€r dock glad att Fable slĂ€pps pĂ„ nextgen, för att ambitionsnivĂ„n kommer att vara sĂ„ mkt större denna gĂ„ng. 

 

Lionhead fick aldrig göra Fable 4 sĂ„som de ville göra det. IstĂ€llet tvingades de mata ut mediokra "Legends" med inriktning pĂ„ online-tjĂ€nster. Det har nu gĂ„tt 16 Ă„r sedan jag satt och spelade första Fable; och visserligen fortsatte under nĂ„gra Ă„r. Det var musiken och miljöerna som gjorde spelet menar jag. 

Idag hĂ„ller fortfarande spelet, men kan sporadiskt Ă„tervĂ€nda i ren nostalgi. Men efter att ha varvat spelet minst 10 ggr finns det ingenting kvar att upptĂ€cka. 

 

Om fansen nu fÄr ett spel som ser ut som gamla Fable blir de besvikna, just pga. bristande innovation. Om de fÄr nÄgonting som Àr ett för stort steg ifrÄn originalet blir de besvikna. Rykten sÀger att Horizon Zero Dawn bÀddade vÀgen för ett nytt Fable. Sedan behöver Microsoft starkare titlar nu som kan konkurrera med Playstation. Kanske vi först ser Fable om tvÄ Är?

Hoizon Zero Dawn och Breath of the wild med Fable's stil och miljö och fajtprecision frÄn Dark Souls hade varit mumma för min del (skulle sannolikt inte har tid och spela ÀndÄ men om man ÀndÄ drömmer).



#39

Postad 17 februari 2021 - 15:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Inga vapen kÀnns ju lite revolutionerande :)

Inga skjutvapen alltsÄ. Det fanns inte i ettan heller, det var pilbÄge som gÀllde dÄ.



#40

Postad 17 februari 2021 - 22:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Jag har skummat genom en del artiklar. Det verkar iallafall som spelet varit i planeringsstadiet sedan 2018. Det Ă€r svĂ„rt att sia om nĂ€r det slĂ€pps för release, men mĂ„nga tror slutet av detta Ă„r - men kanske mer realistiskt 2022. 

 

Uppenbarligen verkar det vara "no budget limits"; Playground Games har vĂ€l inte dĂ„ligt med pengar - och Microsoft Ă€ger rĂ€ttigheterna. Författaren till denna story Ă€r Anna Megill, som Ă€r Amerikan. Detta har fĂ„tt fler britter att rynka pĂ„ nĂ€san; just för att spelet kĂ€nnetecknas av Monty Python-humorn. 

 

MÄnga stÀller sig frÄgan om inte Playground games befinner sig alltför lÄngt bort frÄn detta tema?

 

Anna Megill har Ă€ven skrivit berĂ€ttelser bakom spelen "Control" och "Dishonored - Death Of The Outsider." 

 

Nu kÀnner Ätminstone jag att vi kan fÄ lite svÀrta i Fable-serien, om hon jobbat pÄ sÄ pass mörka titlar som ovan :)

 

Om detta blir en sĂ„dan enorm satsning sĂ„ kommer det Ă„terspeglas i prestanda som krĂ€vs för att spela Fable. Tror inte att gamla konsolerna som XBOX ONE eller ONE X direkt Ă€r lĂ€mpade för att dra detta spel; utan vi fĂ„r mer lita pĂ„ Series X. 


Redigerat av Glidtassen, 17 februari 2021 - 22:23.


#41

Postad 18 februari 2021 - 00:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Uppenbarligen verkar det vara "no budget limits"; Playground Games har vÀl inte dÄligt med pengar - och Microsoft Àger rÀttigheterna.

Det Àr inte Playground Games som betalar ÀndÄ, MS Àger dem.

 

Det Àr vÀl vissa spel som MS satsar extra mycket pÄ. Fable, Perfect Dark och Hellblade II kommer inte bli nÄgra budgetprojekt om man sÀger sÄ. Fable Àr ett ikoniskt IP för dem.

 

Borde inte Halo Infinite ha blivit heller (budgetprojekt) men det kan vi tacka Xbox One för.

 

Fable-lansering i slutet av detta Är kÀnns orealistiskt.


Redigerat av Zoiler, 18 februari 2021 - 00:46.


#42

Postad 18 februari 2021 - 11:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte Playground Games som betalar ÀndÄ, MS Àger dem.

 

Det Àr vÀl vissa spel som MS satsar extra mycket pÄ. Fable, Perfect Dark och Hellblade II kommer inte bli nÄgra budgetprojekt om man sÀger sÄ. Fable Àr ett ikoniskt IP för dem.

 

Borde inte Halo Infinite ha blivit heller (budgetprojekt) men det kan vi tacka Xbox One för.

 

Fable-lansering i slutet av detta Är kÀnns orealistiskt.

 

 

HĂ„ller med att spelet sannolikt inte kommer i slutet av detta Ă„r. Vi mĂ„ste Ă€ven tĂ€nka pĂ„ Covid som förmodligen kommer att sĂ€tta kĂ€ppar i hjulet. 

Det stĂ€mmer; sĂ„ klart att det inte Ă€r Playground som betalar :) Men jag lĂ€ste det nĂ„gonstans som en kommentar. 

 

Det Àr Microsoft som Àger rÀttigheterna men det Àr Playground som arbetar med spelutvecklingen och slutgiltig produkt ;)

 

Vad jag ser fram emot Ă€r vissa kapitel som kunde fĂ„tt mogna mer. Har alltid velat kunna pyssla med bostadsköp/renovering och bygga min egen lilla by, kanske kommer funka nu? I första Fable kunde man Ă€ga nĂ„gra fastigheter, men det fördjupades inte vidare mkt i de övriga spelen sĂ„som jag mindes det. 

 

Jag brukade vara lack över "No death in combat", men inser emellertid hur det tjÀnar sitt syfte. Om man dörr, men ÀndÄ bara kickar igÄng igen sÄ spelar det ÀndÄ ingen roll. Men om man blir knockad borde Ätminstone man fÄ lite av en konsekvens i form av avdrag i poÀng? Det kanske man fick i 2:an, det var sÄ lÀngesedan sÄ jag minns inte?


Redigerat av Glidtassen, 18 februari 2021 - 11:56.


#43

Postad 18 februari 2021 - 16:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Men om man blir knockad borde Ätminstone man fÄ lite av en konsekvens i form av avdrag i poÀng? Det kanske man fick i 2:an, det var sÄ lÀngesedan sÄ jag minns inte?

SÄ hÀr skrev jag 2009 i Fable 2-trÄden:

 

- MAN KAN INTE DÖ? Ingen bestraffning om man dör. Vilket bara leder till att man kan stĂ„ i godan ro och kasta lightning. LĂ„t dem slĂ„ pĂ„ dig, du fĂ„r Ă€ndĂ„ fullt med liv efterĂ„t. Kom bara ihĂ„g att suga in expen sĂ„ du inte "förlorar" nĂ„gon. Peter M snackade om att man skulle förlora sĂ„ mycket om man dog och att man kunde vĂ€lja vad man ville förlora. Vad hĂ€nde med det? Combat kan inte bli mer statiskt och ointressant.



#44

Postad 20 februari 2021 - 07:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlva konceptet "No death in combat" fick mig ÀndÄ att tÀnka. Det Àr egentligen samma sak som din avatar dör, men inom fem sek kan du i alla fall fortsÀtta dÀr du slutade. Att du dör har nog mer bara ett symbolvÀrde :)

 

Det gÀller att ta i frÄn tÄrna istÀllet:

 

   Ponera att du Ă€ger fastigheter i spelet, och Ă€r Ă€r ganska rik. Vid mĂ„nadsskiftet Ă€r det lönehelg, och du tar du en utekvĂ€ll pĂ„ lokala puben.

 

Din avatar Ă„ker pĂ„ stryk under ett barslagsmĂ„l och landar pĂ„ hospis med ett brutet bĂ€cken, och en dum frisyr. Under din konvalescens har en av dina lokala butiker tagits ifrĂ„n dig av en timanstĂ€lld, som dessutom valt att bara sĂ€lja ekollon sedan du varit borta. Missmodig stjĂ€l du ett ekollon ur egen butik, samtidigt som hör tals om ett rykte; uppenbarligen kan ditt ekollon planteras i en hemlig glĂ€nta, vilket du givetvis gör. Inom nĂ„gra dagar har ditt ekollon givit upphov till en mindre skog, vilket möjliggör öppnandet av ditt alldeles egna skeppsvarv.  :D 

 

Vi mÄste fÄ tillbaka den torra, knepiga brittiska humorn: kicking chickens, leta efter blÄ magiska svampar, underhÄlla en korrespondens av kÀrleksbrev i den egna byn osv.

 

Om inte Russel Shaw gör musiken till kommande spelet blir jag besviken. 

 

Fable Musik Tolkning - LĂ€nk


Redigerat av Glidtassen, 20 februari 2021 - 11:51.


#45

Postad 19 juli 2022 - 09:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Finns inte mkt nytt om kommande Fable

 

Rykten sÀger att det gÄr trögare Àn vÀntat med tanke pÄ att Playground Games inte Àr vana vid utvecklingen av denna typ av spel. Anna Megill kommer att arbeta med storyn och har tidigare arbetat med: Dishonored, Guild Wars, Assassin's Creed, Murdered Soul Suspect mm.

 

Teamet arbetar utifrĂ„n spelmotorn Forza Tech, men arbetet har bromsats pga. tekniska hinder eftersom spelmotorns funktioner inte verkar helt kompatibla med vad teamet vill göra. Det finns Ă€ven ett rykte som sĂ€ger att detta kan vara en MMO-titel. 

 

 

Spelet kan vÀntas att komma 2023-24.


Redigerat av Glidtassen, 28 juli 2022 - 08:46.


#46

Postad 04 februari 2023 - 12:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Fable is going woke?

 

I en ny artikel: LĂ€nk Bounding Into Comics

 

Head Of Xbox Studios Says Developer Behind ‘Fable’ Reboot Is Aiming To Bring The Series Forward “For Today’s Sensibilities”

 

Citat: “He then revealed, “They had a particular passion for the IP, and I think they also demonstrated that they understand what the heart and soul of Fable is about, and how they can bring it forward for today’s sensibilities and, just, you know, make a modern take on Fable.”

 

Making a game for a “modern audience” has become an infamous buzzword, usually suggesting a remake or new entry in a series would remove content some could deem offensive. To illustrate, this has resulted in titles like Resident Evil 4 VR being censored and is also one of the reasons the Saints Row reboot failed to resonate with both critics and independent reviewers.”

 

Det gÄr inte att göra detta med tanke pÄ att seriens hjÀrta Àr förlagd till 1200-talets England i första spelet. Antar att man inte fÄr sparka kycklingar i arslet lÀngre?

 

 

LĂ€nk: Fable's Queer Representation Is A Progressive Product Of Its Time

 

Vidare har teamet bakom nya Fable fortfarande svÄrigheter att bestÀmma sig för vilken spelmotor som skall anvÀndas, vilket leder till ytterligare förseningar. Det finns Àven indikationer som pekar pÄ att Fable inte ens kommer ut under denna generation av konsoler.

 

Fable Development Problems Continue: Microsoft Forcing Studio To Use Internal Tools


Redigerat av Glidtassen, 04 februari 2023 - 12:59.


#47

Postad 06 februari 2023 - 17:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Vidare har teamet bakom nya Fable fortfarande svÄrigheter att bestÀmma sig för vilken spelmotor som skall anvÀndas, vilket leder till ytterligare förseningar. Det finns Àven indikationer som pekar pÄ att Fable inte ens kommer ut under denna generation av konsoler.

Det Àr spelbart. Inte för att det betyder jÀttemycket, men jag tror de hÄller sig till Forza-motorn. TyvÀrr vet vi inte mycket om hur det gÄr för dem annat Àn lösa rykten. Fler borde göra som Dead Space-utvecklarna och visa work in progress, men de slutade iofs med det för att okunnigt folk klagade pÄ dÄlig grafik -_-.

 

https://www.resetera...e-state.683845/

 

Previously, it was revealed that Fable is still using the studio's proprietary engine, and any rumors regarding a change of engine aren't grounded in reality. A rumor regarding a change of engine for Playground Games' Fable had made the rounds on the internet some time ago. Based on the rumor, Fable had been rebooted internally, as the most recent build of the game had been deemed "unplayable" by most of the development team. As a result, the studio had allegedly ended up rebooting the development using Unreal Engine. However, this rumor isn't based on reality, and there's evidence to support this.


Redigerat av Zoiler, 06 februari 2023 - 17:55.


#48

Postad 07 februari 2023 - 09:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr spelbart. Inte för att det betyder jÀttemycket, men jag tror de hÄller sig till Forza-motorn. TyvÀrr vet vi inte mycket om hur det gÄr för dem annat Àn lösa rykten. Fler borde göra som Dead Space-utvecklarna och visa work in progress, men de slutade iofs med det för att okunnigt folk klagade pÄ dÄlig grafik -_-.

 

https://www.resetera...e-state.683845/

 

Previously, it was revealed that Fable is still using the studio's proprietary engine, and any rumors regarding a change of engine aren't grounded in reality. A rumor regarding a change of engine for Playground Games' Fable had made the rounds on the internet some time ago. Based on the rumor, Fable had been rebooted internally, as the most recent build of the game had been deemed "unplayable" by most of the development team. As a result, the studio had allegedly ended up rebooting the development using Unreal Engine. However, this rumor isn't based on reality, and there's evidence to support this.

 

Tack för att du skriver Zoiler

 

Vad jag förstĂ„tt efter att ha följt nĂ„n Youtuber som hade input var hur, Microsoft anvĂ€nder folk pĂ„ kontrakt som kommer in under begrĂ€nsade perioder, och det var 18 mĂ„n per gĂ„ng. NĂ€stkommande lag som kommer in mĂ„ste lĂ€ras upp pĂ„ nytt i spelmotorn. Om detta stĂ€mmer verkar det bli svĂ„rt att upprĂ€tthĂ„lla kontinuitet. 

 

Nu kan jag inte ett smack om spelmotorer :) Men Ă€ven för mig som novis förstĂ„r jag att det blir svĂ„rt att programmera för ett RPG nĂ€r man vanligtvis har animerat bilar som sveper genom landskap i 300 km/tim. 

 

Min första XBOX var en Crystal, i genomskinlig plast. Jag fick en chippad sĂ„dan av en nĂ€ra vĂ€n. Detta var 2005, och pĂ„ konsolen fanns ett spel som hette "Fable". Jag kommer ihĂ„g hur jag var helt tagen av grafiken 2005 och sade till mig sjĂ€lv, att nu blir det nog inte sĂ„ mkt snyggare grafik Ă€n detta i framtiden  :D

 

Musiken var en stor del av upplevelsen i Fable, och Ă€ven om dĂ„tidens grafik kĂ€nns skral idag med dagens mĂ„tt - sĂ„ fanns ett starkt uttryck i spelet. Grafikens tillkortakommanden kompenserades av en trĂ€ffsĂ€ker dialog och intressanta miljöer och karaktĂ€rer. 


Redigerat av Glidtassen, 07 februari 2023 - 09:33.


#49

Postad 07 februari 2023 - 15:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlĂ€gg
  • 0

Vad jag förstÄtt efter att ha följt nÄn Youtuber som hade input var hur, Microsoft anvÀnder folk pÄ kontrakt som kommer in under begrÀnsade perioder, och det var 18 mÄn per gÄng. NÀstkommande lag som kommer in mÄste lÀras upp pÄ nytt i spelmotorn. Om detta stÀmmer verkar det bli svÄrt att upprÀtthÄlla kontinuitet.

Ja det stÀmmer.

 

I used to work as a contractor at Microsoft for several years up through the middle of COVID and it definitely was irritating (not in the gaming department, but the same rules applied).

Only allowing people to work 18 months before taking a 6 month minimum "break" (as in you can't work there for that period) was so irritating, and there was very little internal positions available to transition to if you wanted to.
I know the reason for it (MS got sued years ago by contractors who wanted the same benefits as full employees since they were working there for years and were basically full employees in everything but name), but it doesn't make it any less stupid.

I worked with a fantastic group of people who I would have loved to continued working with, but nope, can only work there for 18 months unless there's a very specific reason to allow an extension (like COVID, I think I got an extra 3-6 months last I worked there).

It doesn't even make sense because contractors are actually pretty expensive. The contract company takes a pretty big cut on top of what I was actually making (which was very decent pay), so even accounting for health insurance and benefits, it seems like it would be at least similar to just hire someone outright.

 

 

Men samtidigt har ju MS slÀppt en del bra spel sÄ systemet drabbar inte alla. NÀr det gÀller Halo kÀnns det mest som det var motorn som var problemet. Playground har ett bra track record, men kan de göra RPG och passar deras motor till det? Det ÄterstÄr att se. Blir spÀnnande att se gameplay nÀr det nu blir av.


Redigerat av Zoiler, 07 februari 2023 - 15:12.


#50

Postad 07 februari 2023 - 15:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlĂ€gg
  • 0

3D-motorn till Forza Horizon 5 Àr vÀldigt bra optimerad och skalbar iaf. Funkar t om med ett snigelkort som GT 1030.

 

https://www.youtube....h?v=icRXvtu6rwU





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.