Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket läge på kameran?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 juli 2012 - 11:44

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Snor en tråd från fotosidan, tänkte skriva i den, men eftersom den sidan består av extremt många bajsnödiga och "konstnärliga" människor som anser sig vara en riktig fotograf som vet exakt om hur alla ska göra för att få bilden perfekt så tyckte jag det var mer lämpligt att göra en likadan tråd här, på ett forum där stämningen, om man ska jämföra med andra forum jag hänger på, är perfekt och det inte uppstår hetsiga diskussioner som egentligen från början inte ens hade diskussionsunderlag...


Frågan är helt enkelt vilka lägen eller läge på kameran du använder, motivera mer än gärna! Kul att veta hur många tar sina bilder och anledningen till valen man gör så att man själv kanske kan snappa upp lite tips!


Börjar med mig själv, jag använder enbart två lägen, om jag fotar med ett AF-objektiv så blir det enbart A-läget, bländarprioritet, kameran jag har nu har något som kallas "myset", finns fyra stycken sådana. För att förklara lite kort vad det är så funkar det på detta vis: Du har ställt in kameran som du vill, iso på 800, AF som ska söka upp ansikten och ta kort på närmaste ögat, seriebildtagning osv, du är nöjd med allt, då kan du spara exakt alla inställningar (bortsett från bländare och slutartid) till en myset-inställning, alla mysets går dessutom bara på ett visst läge på "ratten, så du kan göra 4 stycken på varje läge, helt olika från varandra, jag använder mig av 4 sådana på A-läget, en för dagsfoto, en för kvällen, ett för partyfoto utomhus och ett för inomhus, dessa är bundlade med en knapp, så det tar typ 1 sekund att byta från olika situationer.

Om jag använder ett MF-objektiv, vilket jag gör för det mesta nuförtiden så kör jag helt enkelt på autoläget, kameran får för min del till 95% av fallen alltid sköta exponeringen, tekniken är såpass bra att det skulle ta mig längre tid att göra det själv. (och då kanske riskera att missa ögonblicket) Även här två olika myset, en för dagsljus, med autoiso på 640, för då får jag i princip aldrig nått brus i bilden, icke påverkbart för min bild iaf. Sen ett för festen, även där bara auto-iso med limit på 8000, då vet jag att jag får bra bilder som för mig är acceptabla att lägga upp på facebook för att visa polarna. (även om jag vet att dom inte bryr sig om bildkvaliten så känner jag att jag gör det, jag vill hålla en viss standard på bilderna helt enkelt)

Sen så kör jag nästan alltid med 0.7 stegs underexponering, det är helt enkelt lättare att lyfta skuggor än att underexponera ljus partier.

#2

Postad 04 juli 2012 - 11:55

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Kul tråd. Det är alltid intressant att höra hur andra gör när de arbetar tycker jag. (särskilt eftersom jag inte känner någon i närheten som fotograferar, fotograferar alltså alltid ensam)

Jag själv använder mer eller mindre uteslutande A eller M (Dvs bländarprio eller manuell på Nikon) Jag har aldrig använt slutarprio tror jag, gillar/förstår inte riktigt tanken med att inte själv välja skärpedjup osv. Iso kör jag manuellt numer.

#3

Postad 04 juli 2012 - 12:08

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Slutarprio är väl mest för sportfotografering, där man vet att det behövs en viss slutartid för att få bilden skarp, skärpedjupet betyder inte så mycket där, eller, bländarvärdet rättare sagt, dom vet att även med f8 så får man en ganska suddig bakgrund när man använder ett 400mm-objektiv

#4

Postad 04 juli 2012 - 12:13

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Kan vara så. Är väl därför jag aldrig använt det ;)

#5

Postad 04 juli 2012 - 12:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jag använder mest bländarprioritet. men ska jag fota soluppgångar och solnedgångar och fånga fint lkjus i himeln så använder jag slutarprioritet eller manuell.

exprimenterar jag med tex vattensplashbilder och sånt så är det manuellt som gäller.

iso kör jag alltid manuellt

#6

Postad 04 juli 2012 - 12:19

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Använder själv nästan bara bländarprioritet på min Canon. Höjjer ISO om jag vill ha snabbare slutartider.

Autofokus för det mesta på EN fokuspunkt.

Också flitig användare av Live-View.

/ea

Redigerat av Unregistered5bb908bc, 04 juli 2012 - 12:23.


#7

Postad 04 juli 2012 - 12:33

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Live View kör jag också på min Nikon när jag fotograferar macro nära marken ibland. Enda nackdelen med att köra det är att det (på min kamera iallaf) Tar mkt längre tid att ta ett kort. Inte slutartiden alltså utan själva övriga processen.

#8

Postad 04 juli 2012 - 12:53

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Tack för de rosande orden och jag håller med om att detta nog är bland det bästa foto-forumet för den mer ödmjuke hobbyfotografen även om sökvägen hit blir lite avig iom att det går under minhembio's servrar. :)

Jag använder till 95% av tiden Av (bländarprioritet) i de allra flesta situationer.
Sedan kompletterar jag in även andra metoder i situationer enligt följande:
Tv (slutarprioritet) vid snabb action och vid fotografering med blixt. Ibland även till makro utav rörliga motiv.
M (manuell) foto med blixt + Åska/blixtnedslag + natt/mörkerfotografering + timelaps
Och alltid med manuellt förinställt ISO (har ju lixom inget val utan övre begränsning) :P
Centrumvägd ljusmätning för det mesta, om det inte blir lite för "rörigt" med starka kontraster eller snabbt skiftande bakgrunder. Då brukar jag knappa in evaluerande flerfältsmätning i stället.
AF med utökad mittpunkt hos 7D. Har väldigt svårt att lära av mig det, trots att autofokussystemet i kameran erbjuder långt mycket mer i form utav följande AF med olika fält hit och dit får jag mest panik så fort jag prövar att lämna över "siktet" åt kameran. Jag vill hellre fixa det jobbet själv med egna blicken (så länge den nu fungerar).
Jag kan sträcka mig till att flytta af-punkten längre ut mot något hörn i sökarbilden så att huvudobjektet fokuseras vid sidan om mitten. Speciellt användbart då kameran sitter på stativ.
Har tagit många fina makrosar med Live View, både stilleben och handhållet, men då endast på stillasittande motiv.
Ca 66% utav bilderna i liggande format, 33% stående format samt 1% i 45 gradersvinkelformat.

Ytterst sällan jag använder P (programläge) eller full automatik på systemkameran, mer än i absolut yttersta nödfall. Å andra sidan vill jag gärna ha "titta och tryck" i kompaktaren eller mobilen, vilket iof kan vara lite motsägelsefullt. Automatiken i en dslr borde ju vara minst lika sofistikerad som i dessa mindre "småkameror". :) Handlar nog mycket om ren vana eller att man fotograferar på olika sätt med en tyngre eller en lätt kamera i handen.

Redigerat av Velodynamic, 04 juli 2012 - 13:19.


#9

Postad 04 juli 2012 - 13:55

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Haha! :D Jag har själv precis gjort ett par inlägg i tråden på FS. Jo, det finns minst sagt lite märkliga människor som hänger i FS-forumtrådarna. Helt annan atmosfär i deras forum jämfört med här.

#10

Postad 04 juli 2012 - 14:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
HaHa, har också varit i den tråden, ja det är en del märkliga människor där.

Har i princip alltid på A. Vid blixtfotografering så brukar jag välja M samt vid skymning/natt bilder

Redigerat av Unregistered124686ac, 04 juli 2012 - 14:03.


#11

Postad 04 juli 2012 - 14:10

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Kan ju tillägga att jag kör 99% på M, nja kanske 99,5%. Ska försöka luska ut hur man får koll på de halvautomatiska vid tillfälle, det verkar ju lite smidigt. Har liksom inte blivit av bara.

#12

Postad 04 juli 2012 - 14:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Kan ju tillägga att jag kör 99% på M, nja kanske 99,5%. Ska försöka luska ut hur man får koll på de halvautomatiska vid tillfälle, det verkar ju lite smidigt. Har liksom inte blivit av bara.

M och AutoISO då? Om jag haft en bra Isokamera så hade jag kanske valt det läget

#13

Postad 04 juli 2012 - 14:38

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Jag med om jag inte föredrog att köra spotmätning. Det finns inget AE-lås på auto-ISO i M-läget på min kamera så om man komponerar om ändras ISO.

#14

Postad 04 juli 2012 - 17:34

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Haha! :D Jag har själv precis gjort ett par inlägg i tråden på FS. Jo, det finns minst sagt lite märkliga människor som hänger i FS-forumtrådarna. Helt annan atmosfär i deras forum jämfört med här.


Jag såg det! :) Forumet där en en stor källa för inspiration och information. Många kan mycket - Ingen kan diskutera, typ, det blir pajkastning överallt, spelar ingen roll om det är över en bild av ett rådjur eller en boll.

#15

Postad 05 juli 2012 - 07:43

Mapper
  • Mapper
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Jag kör ca 60/40 mellan Av och M (Pentax).
Fotar mest med gamla manuella objektiv. För att kunna fota med mindre bländare måste jag köra på M.
Det sitter en grön knapp på Pentax som man kan använde till ljusmätning i M-läget.
Fotar jag på Av-läget kan jag inte blända ner men ljusmätningen funkar automatiskt.

#16

Postad 05 juli 2012 - 09:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Några andra inställningar som jag börjat ratat på nu med D300 är olika AF inställningar och ljusmätning. Tidigare på D5000 och D90 så använde jag uteslutande AF-S en fokuspunkt och matrismätning för ljuset. Även när jag fotade flygande fåglar hade jag denna inställning, för jag tyckte det var krångligt samt risk att man glömde ställa tillbaka om man ändrade något. Nu med D300 där jag har rattar med markeringar för detta så har jag betydligt oftare ändrat till AF-C och fler dynamiska fokuspunkter samt att jag sett att spotmätning av ljuset är utmärkt vid makrofotografering. Gillar mer och mer tydliga rattar med markeringar för inställningarna



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.