Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur länge har du en TV?

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur länge har du en TV (169 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 04 januari 2014 - 20:21

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hur länge kan du behålla en TV innan den behöver bytas ut?

Redigerat av Unregistered30026, 04 januari 2014 - 21:58.


#2

Postad 04 januari 2014 - 21:38

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
Min första TV var en svartvit som jag fick från mina föräldrar 1977. 1979 köpte jag en 20" färg-tv på Broddman i Sthlm. Den byttes ut till en 28" Nokia-ITT 1990, som sedemera byttes ut till en 32" Philips 2003, för att sommaren 2006 innan fotbolls-vm bytas ut till en Plasma 42" från Panasonic. Det är nog den enda TV som lagt av av mina och 2011 blev det en ny 42" Panasonic plasma-tv. Sedan slog storhetsvansinnet in och 2013 blev det en Samsung LCD på 46" i stället. Mina båda senaste används fortfarande och jag väntar på att få pengar till en 80" inför nästa byte, vilket lär ta några år då priset sjunkit till en anständig nivå.

#3

Postad 04 januari 2014 - 21:45

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0
har inte haft en plasmatv så jag kan inte rösta men jag hoppas att min 46" Sony Bravia LCD-TV som jag köpte 2009 håller i 10 år innan jag kanske känner att jag behöver något nytt. Och skulle den gå sönder innan dess så skulle jag bli rejält besviken på kvaliteten och aldrig någonsin köpa en Sony-TV igen.


tror att 1080p kommer räcka utan problem fram tills dess och 3D är rejält överskattat i dess nuvarande form. Appar och ljud köper man inte en TV för så på den sidan kan TVn lika gärna räcka i 20 år

#4

Postad 04 januari 2014 - 21:51

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Jag kan använda mina apparater tills de går sönder helt enkelt. Det är klart med plasman så riskerar jag väl att vid någon tidpunkt finna att den tappat för mycket i ljusstyrka men det borde inte hända inom de närmsta 10 åren som den används nu.

LCD TV ska egentligen kunna hålla 25 år lätt men det är klart kanske inte finns led lysrör som har så lång brinntid om vi räknar daglig användning :). Men ja vilken skam om de brinner ut innan 10 år om vi säger 3h dagligen eller något.

#5

Postad 05 januari 2014 - 15:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
10 år :o

Skulle vara extremt nöjd om jag hade en tv som stoppar 10 år.
3-4 år brukar mina tvapparater hålla.

Har en rätt kass LG plasma 60 tum.
Hoppas den stoppar nått år till..
En 60 tums oled för 15k väntar jag på

#6

Postad 06 januari 2014 - 00:02

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Hmm min förra hade jag i 17 år...
Eller den finns ju kvar och fungerar men vilar just nu...

#7

Postad 06 januari 2014 - 19:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Hmm min förra hade jag i 17 år...
Eller den finns ju kvar och fungerar men vilar just nu...


Verkar inte som att man kan jämföra kvaliten från en tjocktv mot en lcd/plasma

#8

Postad 06 januari 2014 - 20:31

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Verkar inte som att man kan jämföra kvaliten från en tjocktv mot en lcd/plasma


Det är ju lite tidigt kunna dra sådana slutsatser kanske var väl först vid 2004 däromkring folk började köpa LCD TVs.

#9

Postad 06 januari 2014 - 22:04

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Kanske det..
Nu går jag bara på vad jag läst å bekanta så de är ju väldigt osäkert.

Men jag tycker det verkar som att lcd/plasma har rätt kass livslängd

#10

Postad 06 januari 2014 - 22:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 2
Tills jag tröttnar på den.

#11

Postad 07 januari 2014 - 01:11

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Verkar inte som att man kan jämföra kvaliten från en tjocktv mot en lcd/plasma

Nope, de teknikerna verkar slitas på ett annat sätt om man ser till själva bildproducerandet, elektroniken har säkert varierande kvalitet beroende på prisklass och tillverkare också, men så är det ju alltid.

#12

Postad 07 januari 2014 - 03:07

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Så länge det finns DVD och Blu-ray skivor att köpa kommer jag att behålla den om den fungerar som den ska vill säga. Alla funktioner fungerar ju klockrent fortfarade och inga andra fel på skärmen heller. Sen är jag mer än nöjd med att den inte är av glas då jag kan ha den på med solen in genom fönstret. Dom där nya apparaterna är ju skräp i jämförelse en del utav dom. Skulle inte betala för en tv som har glasskärm eller glänsande sådan där allt blänker. Man ser ju sig själv i den.... det blir nej tack direkt! :D Har sett många skärmar genom åren som inte kommer i närheten av den jag redan har. Plasmor med usel bild i jämförelse, även LCD:er. Jag kalibrerar ju den med jämna mellanrum. Sen är den inte helt ful heller. Köpte den 2007-10 och är på 40". Jag behöver ingen större. 40" räcker för mig alla dagar i veckan ;)

#13

Postad 09 januari 2014 - 15:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

LCD TV ska egentligen kunna hålla 25 år lätt men det är klart kanske inte finns led lysrör som har så lång brinntid om vi räknar daglig användning :). Men ja vilken skam om de brinner ut innan 10 år om vi säger 3h dagligen eller något.

"led lysrör"? Antingen är det led eller så är det lysrör. led lär hålla i evighet, eller tills något annat dödar TVn. Lysrör har dock begränsad livslängd.

#14

Postad 10 januari 2014 - 16:39

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 1

Så länge det finns DVD och Blu-ray skivor att köpa kommer jag att behålla den om den fungerar som den ska vill säga. Alla funktioner fungerar ju klockrent fortfarade och inga andra fel på skärmen heller. Sen är jag mer än nöjd med att den inte är av glas då jag kan ha den på med solen in genom fönstret. Dom där nya apparaterna är ju skräp i jämförelse en del utav dom. Skulle inte betala för en tv som har glasskärm eller glänsande sådan där allt blänker. Man ser ju sig själv i den.... det blir nej tack direkt! :D Har sett många skärmar genom åren som inte kommer i närheten av den jag redan har. Plasmor med usel bild i jämförelse, även LCD:er. Jag kalibrerar ju den med jämna mellanrum. Sen är den inte helt ful heller. Köpte den 2007-10 och är på 40". Jag behöver ingen större. 40" räcker för mig alla dagar i veckan ;)


Själv så är det precis tvärtom. Jag skulle aldrig betala för en tv som inte har glas. Bilden blir ju så urvattnad annars i jämförelse. Sedan så finns det något som heter mörkläggande rullgardiner. Snacka om att stänga in sig sig när det gäller urval av tvapparater då mer eller mindre alla idag nästan har glas. Allt tv tittande i dagsljus är ju inte direkt så jätteseriöst heller så då gör det inte om det speglar litegrann.

#15

Postad 10 januari 2014 - 18:03

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Min tv är fortfarande i livet så det är än så länge inga problem för mig ;)

Snacka om att stänga in sig sig när det gäller urval av tvapparater då mer eller mindre alla idag nästan har glas.



#16

Postad 10 januari 2014 - 19:13

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 1

Min tv är fortfarande i livet så det är än så länge inga problem för mig ;)


Aja. Själv så är det precis tvärtom. Att jag köper en ny tv när det kommer någonting nytt som verkligen ger bättre bild samt beroende hur stor tvn när och till vilket pris. Jag köper inte ny tv när den gamla går sönder som dom flesta andra. Dom fyra senaste tv apparaterna har jag haft i 3 års tid ungefär. Panasonic 65VT60 som jag köpte nyss jag åtminstone försöka ha i fem års till eller tills OLED sjunker i pris runt 30-40k för 80tum eller större. Men kommer det en 80tums OLED om 3 år till det priset vilket jag ser som osannolikt så köper jag ny tv.

Inte konstigt att det är en kris som heter duga på tv marknaden när folk kan sitta med sina gamla tv apparater hur länge som helst. Var till en igår som hade en 28tums Sony tjock tv. Man spenderar så pass mycket tid framför tvn idag fast än folk inte vill erkänna det. Man ser fler filmer och serier än någonsin. Själv så förstår jag inte hur folk kan se film på en liten fjant tv med ljudet från tvn. Man får ingen upplevelse alls då man ser filmen. Man tappar 80% av hela filmupplevelsen då man bara upplever en bråkdel av vad filmen förmedlar via ljudet och bilden.

#17

Postad 10 januari 2014 - 20:56

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Inte bara tv:n utan ljudet i övrigt också. Där man är som mest nämligen hemma ska man ha bra grejor tycker jag. Jag började undra lite när grannen sa att han hade så fantastiskt ljud i bilen men jag är lika förvånad fortfarande att han kör med ett 5k hemmabiosystem i sin lägenhet när han har Dynaudio i bilen, men så är det, inte mycket man förstår sig på här i livet.

Aja. Själv så är det precis tvärtom. Att jag köper en ny tv när det kommer någonting nytt som verkligen ger bättre bild samt beroende hur stor tvn när och till vilket pris. Jag köper inte ny tv när den gamla går sönder som dom flesta andra. Dom fyra senaste tv apparaterna har jag haft i 3 års tid ungefär. Panasonic 65VT60 som jag köpte nyss jag åtminstone försöka ha i fem års till eller tills OLED sjunker i pris runt 30-40k för 80tum eller större. Men kommer det en 80tums OLED om 3 år till det priset vilket jag ser som osannolikt så köper jag ny tv.

Inte konstigt att det är en kris som heter duga på tv marknaden när folk kan sitta med sina gamla tv apparater hur länge som helst. Var till en igår som hade en 28tums Sony tjock tv. Man spenderar så pass mycket tid framför tvn idag fast än folk inte vill erkänna det. Man ser fler filmer och serier än någonsin. Själv så förstår jag inte hur folk kan se film på en liten fjant tv med ljudet från tvn. Man får ingen upplevelse alls då man ser filmen. Man tappar 80% av hela filmupplevelsen då man bara upplever en bråkdel av vad filmen förmedlar via ljudet och bilden.



#18

Postad 10 januari 2014 - 21:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2

Inte bara tv:n utan ljudet i övrigt också. Där man är som mest nämligen hemma ska man ha bra grejor tycker jag. Jag började undra lite när grannen sa att han hade så fantastiskt ljud i bilen men jag är lika förvånad fortfarande att han kör med ett 5k hemmabiosystem i sin lägenhet när han har Dynaudio i bilen, men så är det, inte mycket man förstår sig på här i livet.

Lite som att du för några inlägg sedan påstår att din gamla TV är lika bra, om inte bättre, än nya modeller...

#19

Postad 10 januari 2014 - 21:19

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 2
Haha :)

#20

Postad 10 januari 2014 - 21:28

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Bara själva (glaset) man har klätt skärmen med, i övrigt är säkert dom nya bättre :)

Lite som att du för några inlägg sedan påstår att din gamla TV är lika bra, om inte bättre, än nya modeller...



#21

Postad 10 januari 2014 - 21:31

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Jag syftade på själva anläggningen när jag skrev mitt inlägg inte tv:n i sig :)

#22

Postad 10 januari 2014 - 23:10

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 1

Inte bara tv:n utan ljudet i övrigt också. Där man är som mest nämligen hemma ska man ha bra grejor tycker jag. Jag började undra lite när grannen sa att han hade så fantastiskt ljud i bilen men jag är lika förvånad fortfarande att han kör med ett 5k hemmabiosystem i sin lägenhet när han har Dynaudio i bilen, men så är det, inte mycket man förstår sig på här i livet.


Precis. När man är hemma så ska man ha en bra bild och ljudanläggning när man ser film. Tiden man spenderar när man ser film ska vara kvalitetstid. En kompis som jag resonerade lite om det där skrev att folk kanske bryr sig mer om vad det är för handling i filmen och vilka skådisar än att orka sätta sig in och köpa värsta feta ljudet. Men då börja jag argumentera som att man kapar ju bort 80% av hela filmupplevelsen om man sitter där med burkigt tv ljud och liten bild.

Själv då jag köper hus ska jag bygga ett biorum som heter duga och skaffa projektor.

Redigerat av Man of Steel, 10 januari 2014 - 23:10.


#23

Postad 11 januari 2014 - 02:02

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
****

Redigerat av Station, 24 augusti 2014 - 17:58.


#24

Postad 20 januari 2014 - 16:16

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Har kvar den Philips 28" tjock-TV:n som jag köpte i andra hand då jag skaffade första lägenheten för 9 år sedan (tror att det är en Philips 28PW6006). Har nu "uppgraderat" till en 36" Panasonic TX-36PL30 tjock-TV och har den gamla Philips-TV:n i gästrummet (vill inte göra mig av med den då den är 50Hz och kan användas med gamla ljuspistolspel till min Sega Dreamcast).
Gillar verkligen Panasonic-tjockisen som jag köpte för 400 kr förra året. Nypris låg på över 20 000 när den släpptes i början av 2000-talet. Det är långt ifrån HD, men med RGB-scart från DVD-spelare ser det riktigt bra ut med rika färger och CRT-svärta för att väga upp den suddiga bilden (i jämförelse med HD). Kommer att köra på med den tills den går sönder.

För annat än slentriantittande på TV eller serier på DVD så kör jag igång projektorn och Blu rayspelaren. Har precis uppgraderat från en fullt fungerande HD-ready Optoma HD67 till en FullHD Optoma HD230x. Har bara haft HD67:an i runt 3 år så det kliar lite mer i fingarna när det gäller projektor än TV.

Först när OLED slår igenom på allvar och sjunker i pris kommer jag nog fundera på att ge upp tjockisen. Vet dock inte vad jag ska göra med de gamla videoband jag har kvar. Det kommer ju att se fruktansvärt ut på en högupplöst skärm...

Redigerat av Danneq, 20 januari 2014 - 16:18.


#25

Postad 23 januari 2014 - 22:34

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Jag är med Danneq. förvisso har jag en liten 17" Samsung smart-TV i köket, men i vardagsrummet tronar fortfarande min JVC 28" widescreentjockis från -98, still going strong. På den ser jag extramaterial, kanske nyheter, och ibland går bilden från någon konsert-DVD/BD som jag egentligen mest lyssnar på. En bra feature med den är ockå att den tjänar som stativ för min Black Vector, och får den i exakt samma höjd som mina Black Diamonds, så min front soundstage är i det närmaste perfekt.
När det är filmtime rullar duken ned, och Sony Hw20 går igång, så varför skulle jag skaffa en ny TV?

#26

Postad 25 januari 2014 - 22:19

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 3
3-4 år för en tv är ju uselt! Tycker i alla fall jag. Men hållbarheten kanske försämras. Jag har bara upplevt tre tv apparater i mitt liv, den mina föräldrar hade när jag föddes, och jag har ju inte sett den hela tiden men totalt höll den i 25(!) år. Nokia-tjockisen, höll i 11 år. Pio'n i , som troligen håller bra tag till men jag har den inte längre.

Man of Steel: Det där är en pengafråga också, grattis till dig att du har råd att byta tv stup i ett. Problemet kanske är ett större samhällsproblem också? Idag förväntas det vi ska köpa, köpa, köpa, slit, släng, köp. Marknaden överlevde fint förr i tiden trots att sakerna höll länge och folk inte köpte lika ofta. Har man en riktigt bra tv (och man orkat leta upp kvalité), varför byta bara efter några år? Man måste inte vänta tills det pajar, men va f-n...

Att så många sitter kvar med sina tjock-tv kan nog bero på två saker. 1) De kanske letar efter en billig ersättare och ser vilken skitbild de får på led-apparaterna och går hem igen.

2) De vet inte vad de missar! Ungefär som folk som är uppfödda på skräpmat och anser Burger King har världens bästa mos för de vet inget annat. Jag upphör aldrig förvånas vad folk stoppar i sin mun och kallar för gott... samma sak med tv, ljus osv.

#27

Postad 25 januari 2014 - 23:19

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

3-4 år för en tv är ju uselt! Tycker i alla fall jag. Men hållbarheten kanske försämras. Jag har bara upplevt tre tv apparater i mitt liv, den mina föräldrar hade när jag föddes, och jag har ju inte sett den hela tiden men totalt höll den i 25(!) år. Nokia-tjockisen, höll i 11 år. Pio'n i , som troligen håller bra tag till men jag har den inte längre.

Man of Steel: Det där är en pengafråga också, grattis till dig att du har råd att byta tv stup i ett. Problemet kanske är ett större samhällsproblem också? Idag förväntas det vi ska köpa, köpa, köpa, slit, släng, köp. Marknaden överlevde fint förr i tiden trots att sakerna höll länge och folk inte köpte lika ofta. Har man en riktigt bra tv (och man orkat leta upp kvalité), varför byta bara efter några år? Man måste inte vänta tills det pajar, men va f-n...

Att så många sitter kvar med sina tjock-tv kan nog bero på två saker. 1) De kanske letar efter en billig ersättare och ser vilken skitbild de får på led-apparaterna och går hem igen.

2) De vet inte vad de missar! Ungefär som folk som är uppfödda på skräpmat och anser Burger King har världens bästa mos för de vet inget annat. Jag upphör aldrig förvånas vad folk stoppar i sin mun och kallar för gott... samma sak med tv, ljus osv.


3-4 år är nog inte livslängden utan det är så att utvecklingen går fort.
Jag har en Samsung 55" 8005 som är 1,5 år och jag funderar på att byta snart till en 4K TV.

Hur länge har jag en TV? Vet inte riktigt men min första TV var en Sony 18" Trinitron i början av 80-talet som då kostade 6500:- sen blev det väl 7-8 olika tjock TV sista var en Philipd 32" för 19995:-.
Sen blev det en Philips 42" 9831 för 40000:- och fram till i dag har jag haft 7 olika "platt TV" om jag minns rätt.

Idag får man kanon bra bild för ganska rimliga pengar, du skriver att marknaden överlevde förr fast vi inte konsumerade så mycket som idag. Det är inte så konstigt, på 80-talet var det ganska normalt med 45% marginal på TV, nu är det från negativ marginal upp till dom extremt bra 20-25 marginal men en typisk marginal är kring 10% och det räcker inte till att täcka kostnaderna. För 15 år sedan tjänade Onoff & expert 100-tals miljoner per år nu finns de inte längre.....

Redigerat av OMD28, 25 januari 2014 - 23:21.


#28

Postad 25 januari 2014 - 23:42

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Jag missförstod kanske frågan. Trodde det var et grammatiskt fel och svarade hur länge jag haft TVn och inte hur länge jag tror jag kan ha den. Annars är det ju bara en gissning.

Köpte min 50" Pioneer plasma till fotbolls-VM 2006. Den duger fortfarande utmärkt. Ja det finns förstås bättre idag men den är fortfarande bättre än 90% av vad alla bekanta har.

Jag ser ingen anledning att uppgradera för kvalitens skull. Då har den säkert gått 5 timmar om dygnet i 7 år. Har heller aldrig haft några problem som tyder på att livslängden skulle vara begränsad.

Enda skälet att byta ut den vore att 70+ apparaterna kommer ner tillräckligt i pris så att jag ska ha råd att uppgradera.

Skulle nog hävda att folk bytte tjock-TV sådär var 10e år förr. Enda anledningen till att det är oftare nu är att uppgradera storleken. Inte att den slutar fungera.

#29

Postad 13 februari 2014 - 21:59

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0
Min äldsta tv är en plasma som rullar sovrummet ett par timmar per dag , LG 42pg6000 . Skulle fortfarande ta den framför flera enkla LCD modeller från senaste snitt..

#30

Postad 01 mars 2014 - 10:50

emiltinebo
  • emiltinebo
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Jag köpte min första LCD-TV 2008... det var en Samsung LE40M87. Den funkar fortfarande felfritt men byttes ut sommaren 2013 eftersom jag "behövde" större bild. Blev en Philips 55PFL6008 istället.
Hustruns systerson kör med Samsungen nu och den verkar funka kanon fortfarande.

#31

Postad 02 mars 2014 - 12:31

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

3-4 år för en tv är ju uselt! Tycker i alla fall jag. Men hållbarheten kanske försämras. Jag har bara upplevt tre tv apparater i mitt liv, den mina föräldrar hade när jag föddes, och jag har ju inte sett den hela tiden men totalt höll den i 25(!) år. Nokia-tjockisen, höll i 11 år. Pio'n i , som troligen håller bra tag till men jag har den inte längre.

Man of Steel: Det där är en pengafråga också, grattis till dig att du har råd att byta tv stup i ett. Problemet kanske är ett större samhällsproblem också? Idag förväntas det vi ska köpa, köpa, köpa, slit, släng, köp. Marknaden överlevde fint förr i tiden trots att sakerna höll länge och folk inte köpte lika ofta. Har man en riktigt bra tv (och man orkat leta upp kvalité), varför byta bara efter några år? Man måste inte vänta tills det pajar, men va f-n...

Att så många sitter kvar med sina tjock-tv kan nog bero på två saker. 1) De kanske letar efter en billig ersättare och ser vilken skitbild de får på led-apparaterna och går hem igen.

2) De vet inte vad de missar! Ungefär som folk som är uppfödda på skräpmat och anser Burger King har världens bästa mos för de vet inget annat. Jag upphör aldrig förvånas vad folk stoppar i sin mun och kallar för gott... samma sak med tv, ljus osv.


En del personer ska bara ha det nyaste helt enkelt! Kvittar om deras nuvarande Tv är bättre.. den är fortfarande inte
den nyaste längre..

En kollega är ett riktigt bra exempel på detta! Han köpte sig en Plasma 42" 2006. Redan efter 6 månader köpte han en ny.. anledningen var att den nya hade Full-HD istället för hd-ready.

Så har det fortsatt under åren.. nästa gång blev det en ny för att hans inte hade usb etc.

MEN DET mest intressanta med allting är att han tror hela tiden att bilden ska bli bättre o bättre för varje tv han köper! Dynamisk bild ON. Alla effekter på. Jag vet inte hur många gånger man försökt förklara hur fel han gör.

Själv har jag bytt Tv 3 gånger sen 2007. Två rasade och byttes ut på garantin. Min 3:e som jag är inne på nu rullar på än iaf. Får se om de klarar Sonyn som står i källaren som rullat sen 1996.

#32

Postad 02 mars 2014 - 20:48

Unregisteredc1a9fd66
  • Unregisteredc1a9fd66
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hade jag inte blivit medlem här så hade jag nog inte tänkt på det lika mycket. Haft nuvarande LED 46" sen september, innan dess hade jag en rätt så kass lcd i fem år. Men men...student nu så får väll vänta 2-3 år innan jag börjar göra slag i saken.

#33

Postad 02 mars 2014 - 20:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1
Byte tv varje år, innan man hamnade i projektor träsket :D Nu får Pannan hänga kvar i sovrummet tills fläktarna ger upp..

#34

Postad 02 mars 2014 - 22:00

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
När jag har handlat Tvn så har jag oftast köpt det som är väldigt bra just då.. Dyrt men då har jag ändå varit nöjd med Tvn ganska länge. Kommer ihåg att jag hade en tjocktv av märke philips första TV jag handlade själv, sen blev det en Loewe aconda som jag hade i 7år, sen blev det en Sharp 46" platt tv som jag fortfarande har kvar. Den har hängt med i 7år tror jag.
Har även en liten 26" sharp i sovrummet... 26"aren ska flytta in till dotterns rum och 46" upp i sovrummet. Så jag köpa köpa något större och roligare till vardagsrummet.. Det ska göras så fort jag får för frun :huh:

Men som det ser ut nu, är det inte något jag känner så stort behov av för vill jag se film så har jag ju biobygget.se.
Där är bilden bra UHD och 154" stor. Men jag är sugen på ny TV i vardagsrummet ändå.. Men det verkar som
att jag är mera sugen på ett nytt kök säger hon. ;)

#35

Postad 07 mars 2014 - 14:01

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Köpte Panasonic PV60 direkt när dom kom ut (2006)och den fungerar kanon fortfarande dock går den kanske bara nån timme om dan då den mest använts till småtittande och barnprogram på morgonen om man vill sova lite extra :)

#36

Postad 07 mars 2014 - 14:21

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 1
Hade min förra 50 tummare LG 50PC1R i ca 7 år, köpte en ny LG 60" 970T i Februari förra året.

Jag kan nog tycka det är bra att byta TV vid varje ny konsolgeneration. Om 5-6 år torde det väl bli en 65" OLED med 4k upplösning :D

#37

Postad 07 mars 2014 - 14:36

Danielalmestal
  • Danielalmestal
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
köpte en 21 tums 1996 och en 42 tums plasma 2007 och är fortfarande nöjd. (om jag ska följa motsvarande storlekdubbling så blir det väl en 82:tummar nästa gång, antagligen 2018), så svaret är nog dryga 10 år per tv...

#38

Postad 09 mars 2014 - 14:58

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

köpte en 21 tums 1996 och en 42 tums plasma 2007 och är fortfarande nöjd. (om jag ska följa motsvarande storlekdubbling så blir det väl en 82:tummar nästa gång, antagligen 2018), så svaret är nog dryga 10 år per tv...


Det är faktiskt en fyrdubbling av bildytan när man går från 21" till 42", iaf om 21" var 16:9? :D

http://www.displaywa...vs-42-inch-16x9

Funderar i övrigt på om frågan i denna tråd är hur länge man har en tv eller hur ofta man köper en ny? Iaf för egen del är köp-cykeln klart kortare än kvar-cykeln.

#39

Postad 13 mars 2014 - 20:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Köpte Panasonic PV60 direkt när dom kom ut (2006)och den fungerar kanon fortfarande dock går den kanske bara nån timme om dan då den mest använts till småtittande och barnprogram på morgonen om man vill sova lite extra :)


Gratulerar. Jag har en likadan teve. Den är en arbetshäst som inte har gett upp ännu. Kanske inte världens bästa bild med sina märkliga eftersläpningar på en del bilder. Något som jag tror en expert på Panasonics servicemeny skulle kunna svara på.

Den kämpar hur som helst på och ger mig en bra teveupplevelse.

#40

Postad 02 april 2014 - 16:12

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Jag har haft min Sony 55W905 i tre månader men kliar i fingrarna redan att köpa 55X900 nån gång i slutet av 2014, början av 2015 :)
Jag är toknöjd, men mycket vill ha mer!

Annars så har jag bytt ut dom TV:n jag haft var tredje år, antagligen för att hänga med "det senaste".

Min första platt TV var Panasonic PV60 :)

#41

Postad 02 april 2014 - 18:07

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
År 1988 20 tum Goldstar :D 2000 28 tum Panasonic klump, 2003 32 tum WS Pana klump, 2006 42 Pana PV60, 2008 Pio Kuro 5090, 2014 Samsung Led 65 8005 ;)

Redigerat av henke007, 02 april 2014 - 18:09.


#42

Postad 04 april 2014 - 09:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

År 1988 20 tum Goldstar :D 2000 28 tum Panasonic klump, 2003 32 tum WS Pana klump, 2006 42 Pana PV60, 2008 Pio Kuro 5090, 2014 Samsung Led 65 8005 ;)

Själv fick jag nöja mig med en 14" Luxor som första TV. Å andra sidan var den gratis då farsan jobbade på utvecklingsavdelningen på Luxor i Motala. :)

#43

Postad 18 april 2014 - 13:28

Sami Morabet
  • Sami Morabet
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hade en Philips 42" i 8 år innan den paja, Nu köpte jag en 50" ifrån Sony i förra veckan

#44

Postad 18 april 2014 - 14:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Sen jag började med projektor har jag inte brytt mig om att byta TV. Den går ju ändå bara med nyheter och barnprogram. Den lär få gå tills den pajar.

#45

Postad 21 april 2014 - 17:14

Skvall
  • Skvall
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Jag har aldrig gjort mig av med någon TV. Har kvar min 29" CRT(första egna TVn), 40" LCD och precis köpt en 60" plasma. Alla tre fungerar och används fortfarande (men CRT:n används väldigt sällan och är inte framme nu).

Men min 40" LCD är 7år gammal och CRT:n är förmodligen runt 15år gammal så jag köper väl ny efter ca 7-8år hittils. Men om det dyker upp jättestora jättetrevliga apparater för en överkomlig slant kommande år så kanske jag uppgraderar tidigare nästa gång, det får man väl se hur utvecklingen går.
Jag har oxo alltid köpt ny TV i början på konsol generation som någon annan här sa. :)

Redigerat av Skvall, 21 april 2014 - 17:19.


#46

Postad 25 april 2014 - 10:48

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Fick just reda på av butikschefen i en hifiklubben butik att nästan alla av dagens tv apparater inkl plasma, LED tillverkas enbart med plastskärm ;) Jaha då fick man veta det :D

Redigerat av Unregistered2294, 25 april 2014 - 11:00.


#47

Postad 25 april 2014 - 11:30

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Fick just reda på av butikschefen i en hifiklubben butik att nästan alla av dagens tv apparater inkl plasma, LED tillverkas enbart med plastskärm ;) Jaha då fick man veta det :D


Menar du möjligtvis "frontglaset" framför bildpanelen med plastskärm?

#48

Postad 25 april 2014 - 12:54

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Ja. Detta var tydligen mer förr man gjorde dom med glasskärm tex Nads lcd:er. Nästan ingen som gör detta längre.



Menar du möjligtvis "frontglaset" framför bildpanelen med plastskärm?


Redigerat av Unregistered2294, 25 april 2014 - 13:19.


#49

Postad 29 april 2014 - 17:55

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Mitt rekord är 26 år (Philips)
:)

EDIT

CRT förståss

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 29 april 2014 - 17:57.


#50

Postad 03 maj 2014 - 09:53

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Jag har ägt 3 tv.. Första en 28" CRT som jag hade ifrån 1995 - 2007.(bildröret gick sönder) Köpte mig en platt TV 2007 på 42" som gick sönder förra sommaren. Då blev det en 60" istället.

Kort och enkelt. Har en tv tills de går sönder.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.