Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Säkerhet - Nackrem, handrem, axelrem

94 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 februari 2013 - 10:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Tänkte att det kunde vara intressant med en tråd om dessa remmar och det ständiga problemet för många: "Vad passar mig?"

Vi har alla funderat på det minst en gång.
I början, när man kom hem med sin första kamera och funderade hur i h-lv remmen ska sitta. Eller när hunden/barnet/katten/frun/dammsugaren får tag på nackremmen medan kameran ligger på köksbordet (man gör det bara en gång va?) Ja det finns många scenarion, men vi kan alla vara ense om att olyckor händer och att vi måste göra vårt bästa för att undvika det.

Här kommer några exempel på vad som finns

Orginal remmen
Bifogad fil  an-6y.jpg   7,71K   4 Antal nerladdningar
Den som ofta följer med kameran, en vanlig rem som man sätter i kamerans öglor som sedan träs runt och igenom plast öglor på själva remmen. Man bär den oftast runt nacken eller över axeln. Vissa snurrar den runt handleden och vissa använder den inte alls fast den sitter på kameran.



Handrem
Bifogad fil  e-2.jpg   26,79K   8 Antal nerladdningar
Med denna får man ett stadigt grepp om kameran då remmen hjälper till att hålla i kameran. Kan vara till hjälp när man har tyngre objektiv på kameran, eller bara för att avlasta handleden vid en lång dags fotande.



Axelremmar:
Bifogad fil  ultrafitM.jpg   25,52K   3 Antal nerladdningar

Det är bärsystem som är mer utvecklade och avancerade än vanliga remmar. Bra exempel på det är BlackRapid.
http://www.blackrapi...products/straps

Här sitter kameran löst på en axelrem men kan fortfarande säkras på plats vid höften, Ett flexibelt system.

En annan tillverkare, samma koncept
http://joby.com/came...g-strap-for-men



Så, vad föredrar ni? Vad funkar? Vad funkar inte? Varför? Har ni några historier om tappade kameror?

#2

Postad 10 februari 2013 - 10:57

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Själv satte jag aldrig dit orginal remmen, den stannar i kamera lådan i oöppnad förpackning. Jag köpte en neopren rem istället.
Den är elastisk och mjuk och glider inte mot tröja eller jacka.

Men däremot använder jag den aldrig... inte runt halsen eller på axeln. Tycker inte om det alls.
Jag brukar mest snurra runt den ett par varv runt ena handen om man går länge med kameran. Själv tycker jag faktiskt det är en dålig lösning om man inte använder den som det är meningen. Hemma måste jag se till att kameran är i väskan, för ligger den på nåt bord/soffa/stol med remmen fri så är det mycket lätt att "någon" drar med sig den i golvet. Har hänt...

Samtidigt är jag rädd för att vara helt utan! Tänk om jag tappar kameran i backen?!? Nackremmen är ändå nån form av säkerhet, men den kan även orsaka en olycka.

Funderar på BlackRapid/Joby lösningen, och kanske även föröka hitta en smidig tunn handlovs rem som alltid finns på kameran men som inte kan fastna i saker.

Redigerat av Mikael_R, 10 februari 2013 - 10:58.


#3

Postad 10 februari 2013 - 12:52

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Killen i DigitalRev kör ju med handrem men å andra sidan går ju han runt på stan och fotar mer eller mindre konstant (ser det ut som) och då gör det nog inget att ha den i handen hela tiden. Till mitt fotograferande skulle det aldrig gå. Kanske vissa gånger men långt ifrån majoriteten av gångerna.

Kör än så länge med remmen som följer kameran och bär denna rem över axeln på motsatt sida jag har kameran hängandes. Ibland har jag den över nacken med men inte om jag promenerar osv.

Black Rapid eller liknande har jag varit sugen på också.

#4

Postad 10 februari 2013 - 13:33

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Haha! Ja Kai... Han bollar och jonglerar med kamerorna så man blir nervös bara av att se det. Å andra sidan "tappade" han en EOS 600D nerför en trappa i nåt av de senaste klippen... Såg otäckt ut, men jag misstänker dom gjorde det på flit :P

NikonGuy berättade även nyligen att han tappade sin D4 med 24-70 pga ett löst stativ fäste.

Jag funderar faktiskt på att slopa nackremmen helt, jag har vant mig och tänker nästan inte på det, men det är ett himla fumlande och krånglande med den när man hanterar kameran. Den är ivägen jämt och krånglar när man ska stoppa kameran i väskan, och tar ur den.

Det blir nog joby eller blackrapid...

#5

Postad 10 februari 2013 - 14:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Kan hålla med om att det är sällan man använder remmen, men ibland behöver man fler armar, tex vid hantering av väskor och objektiv och då kan det vara bra att hänga den runt halsen, men det är väldigt sällan jag har den hängande så

#6

Postad 10 februari 2013 - 16:40

ZacabebOTG
  • ZacabebOTG
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag använder nackremmen som följde med min 600D, men den gör mig mest av allt arg.

Med Canons konstruktionsmässiga svar på Holga-objektiven, EF-S 18-135 IS, så blir kameran så framtung att den inte kan hänga rakt. De fasta öglorna för remmen gör att den heller inte kan hänga rakt ned. Istället så dinglar kameran i 45 graders vinkel mot magen som en jäkla extrasnopp.

Som ett resultat skaver remmen i öglorna så att den blir söndersliten.

Jag har alltid haft min kameraväska med mig, så jag har funderat på handlovsrem istället. Trasslet mellan axelremmarna på kamera och väska har varit nära ställa till olyckor snarare än att förhindra dem.

När jag har testat använda kameran utan axelrem har den också varit roligare att hålla i. Remmen är ivägen, i synnerhet vid porträttfoto. En gång höll den på att slita av mig glasögonen.

#7

Postad 10 februari 2013 - 17:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag använder nackremmen som följde med min 600D, men den gör mig mest av allt arg.

Med Canons konstruktionsmässiga svar på Holga-objektiven, EF-S 18-135 IS, så blir kameran så framtung att den inte kan hänga rakt. De fasta öglorna för remmen gör att den heller inte kan hänga rakt ned. Istället så dinglar kameran i 45 graders vinkel mot magen som en jäkla extrasnopp.

:lol: :lol: :lol: Ja, jag känner igen det där... det blir ingen vidare balans när man har lite tyngre objektiv på.

Som ett resultat skaver remmen i öglorna så att den blir söndersliten.

Jag har alltid haft min kameraväska med mig, så jag har funderat på handlovsrem istället. Trasslet mellan axelremmarna på kamera och väska har varit nära ställa till olyckor snarare än att förhindra dem.

När jag har testat använda kameran utan axelrem har den också varit roligare att hålla i. Remmen är ivägen, i synnerhet vid porträttfoto. En gång höll den på att slita av mig glasögonen.

Jag har också varit lite rädd för själva kvalitén på nackremmen, den som jag har är av neopren och lite elastisk så den är bekväm. Men jag är lite tveksam över de där plast öglorna som ska låsa fast själva remmen.

Men ja, kamera väska är det bästa stället för kameran, jag stoppar ner kameran i väskan så ofta jag kan när jag är ute.

Och jag håller även med om att remm helv-tte är i vägen vid porträtt!!! Verkligen störande. blir ett extra moment att tråkla undan den liksom.

#8

Postad 10 februari 2013 - 17:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Joby

http://www.youtube.c...h?v=HgrT9TTOMMw

#9

Postad 11 februari 2013 - 15:10

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Har i alla fall beställt Joby remmen :) Ska bli kul att testa det konceptet, hur det känns. Jag ser fördelen i att kunna plocka av remmen lättare när man inte behöver det.

#10

Postad 11 februari 2013 - 15:19

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Jobyremmen såg JÄVLIGT bra ut på videon.
är det den modellen du beställt? Vad kostar den?

#11

Postad 11 februari 2013 - 18:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Jupp, 399kr... lite billigare än BlackRapid...

Fast en av Jobys bra saker är att du hela tiden kan justera längden enkelt när du har den på dig... tror inte man kan det på Blackrapid

#12

Postad 11 februari 2013 - 18:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Den var smart, hoppas bara att spännena är bra så att den håller. Läste i någon tråd på fotosidan någon som köpt en rem som sattes i stativgängan med någon typ av kabinhake av plast som gick av och kameran gick i backen. Denna ser bra ut. Finns på Cyberphoto såg jag

#13

Postad 11 februari 2013 - 18:54

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Jupp, 399kr... lite billigare än BlackRapid...

Fast en av Jobys bra saker är att du hela tiden kan justera längden enkelt när du har den på dig... tror inte man kan det på Blackrapid

Det är ju inga pengar. Black Rapid kostar väl en bit över tusenlappen?
Hoppas du får din snabbt så du kan säga hur bra den är ;)

#14

Postad 11 februari 2013 - 20:57

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
På väg nu med posten :)

#15

Postad 12 februari 2013 - 15:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Fick hem Joby'n idag, grymt nöjd! Eftersom jag inte tänker filma själv så kan ni titta hur den fungerar här.



Var uppmärksam på hur man gör den längre eller kortare, det fungerar riktigt bra kan jag säga. Mer intryck och nån bild kommer ikväll....

Redigerat av Mikael_R, 12 februari 2013 - 15:31.


#16

Postad 12 februari 2013 - 16:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Då har vi kommit till testavsnittet.......

- en centrifugaltest vore lämplig. Du sätter på huset med tyngsta objektiv och snurrar den i remmen på max längd runt runt i 50 varv (lämpligt är att man har ett visst avstånd till lampor och vägg)

- krav för godkänd produkt är att huset fortfarande sitter kvar i remmen och inte i väggen, samt att det inte uppstått några skador på fästet mot huset

#17

Postad 12 februari 2013 - 17:49

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Då har vi kommit till testavsnittet.......

- en centrifugaltest vore lämplig. Du sätter på huset med tyngsta objektiv och snurrar den i remmen på max längd runt runt i 50 varv (lämpligt är att man har ett visst avstånd till lampor och vägg)

- krav för godkänd produkt är att huset fortfarande sitter kvar i remmen och inte i väggen, samt att det inte uppstått några skador på fästet mot huset

;D
Ont. Ser extremt smidigt ut faktiskt. Dessutom gillar jag att du kan få kameran att ligga nästan snett emot ryggen. Det är så jag själv strävar efter att få kameran att hänga när jag går.

Redigerat av Sgart, 12 februari 2013 - 17:51.


#18

Postad 12 februari 2013 - 18:51

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Här kommer mer

Bifogad fil  50 mm_1-125 sec at f - 4-0_ISO 720.jpg   466,12K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  50 mm_1-125 sec at f - 4-0_ISO 1400.jpg   465,43K   3 Antal nerladdningar


Bifogad fil  50 mm_1-125 sec at f - 1-8_ISO 1250.jpg   525,78K   2 Antal nerladdningar

Fästet känns bra, även fast själva grejen som remmen löper igenom inte är av metall så känns det som att den är av bra material (vad vet jag... det känns inte som plast men det är säkert det)
Bifogad fil  75 mm_1-125 sec at f - 2-8_ISO 800.jpg   483,26K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  75 mm_1-125 sec at f - 2-8_ISO 1000.jpg   366,06K   2 Antal nerladdningar


På kameran, Det ser ut som att jag monterat fästet tokigt, men remmens ögla snurrar i fästet :)
Bifogad fil  35 mm_1-17 sec at f - 2-8_ISO 640.jpg   658,17K   2 Antal nerladdningar


Ok. Mina intryck. Den känns välgjord, remmen påminner om bilbälte i materialet fast smalare och tunnare, känns som ett bra material.

Själva axel delen av remmen känns bra, den är inte överdrivet bred eller tjock, inga fickor och skit som känns i vägen eller gör en obekväm. Den är längre än jag trodde vilket är bra eftersom man kan justera längden på hela remmen och då behöver axel delen vara längre.

Fästet i kameran känns gediget och bra och, bra att den snurrar vilket gör att kameran kan vändas nedåt med tyngre objektiv eller ligga längs sidan mot höften (eller som man känner är bekvämt) med lättare/mindre objektiv.

Man kan justera längden på hela remmen medan man har den på sig. Så man kan välja att spänna åt hela remmen så att kameran ligger fast mot kroppen ganska högt upp eller där man vill ha den.
Sen släpper man spännet (se sista bilden på fästet, där ser man spännet mellan remmens bana) och drar bara kameran upp och då blir hela remmen längre samtidigt som man kan fota. Sen kan man välja att spänna fästet så och låta kameran vila mot höften redo att fota, eller så drar man åt remmen så kameran kommer upp lite ovanför höften och ligger stadigare, typ lite snett bakåt mot ryggen.

En trevlig fördel med detta är att man lätt kan sätta sig ner på en stol med kameran på sig utan att vara rädd för att den ska dingla iväg och slå i nåt bord eller fara runt på annat sätt.

Negativt.
Det går inte att sätta på ett stativ fäste på denna.
Jag skulle vilja att lösningen var ännu smidigare med en snabbplatta.
Jag vet inte om jag skulle använda denna med tyngre utrustning än vad jag själv har, tänker typ D4 eller EOS 1D med 70-200... Kanske är BlackRapid ett bättre val då. Deras system har en krok och en metallögla som löper över remmen.

Redigerat av Mikael_R, 12 februari 2013 - 18:58.


#19

Postad 12 februari 2013 - 21:08

ZacabebOTG
  • ZacabebOTG
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Då har vi kommit till testavsnittet.......

- en centrifugaltest vore lämplig. Du sätter på huset med tyngsta objektiv och snurrar den i remmen på max längd runt runt i 50 varv (lämpligt är att man har ett visst avstånd till lampor och vägg)

- krav för godkänd produkt är att huset fortfarande sitter kvar i remmen och inte i väggen, samt att det inte uppstått några skador på fästet mot huset


Har man ett riktigt tungt kit och remmen går av så är väl risken inte bara att huset sitter i väggen, utan att väggen inte sitter kvar i huset? :D

Jag blir sugen på en sån där rem.

#20

Postad 12 februari 2013 - 21:37

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut. Materialet som känns som plast verkar ju vara en glasfiber/plastkomposit så den är säkert typ lika stark som stål eller något i den stilen.

#21

Postad 12 februari 2013 - 21:41

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Ser riktigt bra ut. Materialet som känns som plast verkar ju vara en glasfiber/plastkomposit så den är säkert typ lika stark som stål eller något i den stilen.

Ja, det är säkert ingen vanlig plast :P Ähh, jag är nöjd :) Har inte så tunga grejer och remmen är skön att ha. Skönt att kunna ha kameran utanför väskan men ändå kunna bära den säkert mot kroppen.

#22

Postad 12 februari 2013 - 21:50

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Mer från Joby, bra video med den lilla handremmen också som även den verkar riktigt trevlig.

lite tramsig video men hoppa till 2:40 så är det mer snack



mer...
http://gizmodo.com/5...justing-a-strap

Redigerat av Mikael_R, 12 februari 2013 - 21:52.


#23

Postad 13 februari 2013 - 13:39

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Originalremmen är inte mycket att hänga i granen... Helst kör jag utan rem, den är mest i vägen tycker jag.
Just nu använder jag mig utav en Black Rapid RS-7. Ganska dyr men det är skönt att få bort tyngden från nacken till axlarna istället.
Mycket smidig grej, gillar att man kan skruva fast den i stativfästet på telegluggarna.

Jag kommer nog inte byta ut den remmen på ett bra tag. Tycker den sitter som berget efter att man har skruvat fast den.

#24

Postad 13 februari 2013 - 18:33

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Det verkar vara bra kvalitet där Morot.

Och för att illustrera :)

RS-7
Bifogad fil  black-rapid1.jpg   31,53K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  RS-7D3.jpg   17,26K   4 Antal nerladdningar

#25

Postad 15 februari 2013 - 09:47

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 1
Sluta nu! Den som följer med har funkat bra för mig, så jag har aldrig funderat över en ny rem. Tack för den framtida utgiften, Micke :(

#26

Postad 15 februari 2013 - 14:12

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Haha!

Prova något annat Marcus, medföljande rem suger

#27

Postad 15 februari 2013 - 14:39

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Man kanske skulle köra Kai style. Nikonrem på Canonkamera, det retar väl alltid någon

#28

Postad 15 februari 2013 - 17:51

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Man kanske skulle köra Kai style. Nikonrem på Canonkamera, det retar väl alltid någon

Ja särkilt på presskonferenser med nya kameravisningar, mässor o. dyl. :D
Själv är jag smått allergisk mot smala, tunna remmar som skär i halsen när man bär kamera med tele.
Jag har haft min nuvarande rem i ca 3 år nu. http://www.atphotote...-209-c-188.aspx OP/TECH Pro Strap, bred rem med gumminabbar och sviktande neoprenmaterial. Har funkat skeeta-bra. På andrakameran 450D kör jag á la "Kai style" remlöst i liten axelväska. Det kan kännas befriande, men samtidigt lite läskigt om man vadar genom vatten eller pulsar i djup snö. Bara tanken av att kanske slinta med händerna och tappa en relativt otätad kamera ner i det blöta känns lite "sådär".

Fast nu blev jag förståss sugen på Black Rapid RS-Sport.
Har sett på U-Tuben att man varnar för många Black Rapid-plagiat som kosta ett par-tre hundra men som kan göra en irriterad eller lessen i det långa loppet. Kanske är det lite som så att det man får är ämnet man betalade för innan, eller hur det nu var? :)

Redigerat av Velodynamic, 15 februari 2013 - 18:18.


#29

Postad 15 februari 2013 - 21:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
OP/TECH är ett trevligt märke, dom gör intressanta saker. Tex det där objektiv locket som man sätter typ ihop två objektiv med, som även har tätning mot fukt och dam... smart liksom.

Jag är så nöjd med Joby remmen så jag kommer nog att skaffa den där handleds remmen också... känns så. Jag vill ha valmöjligheter :)

#30

Postad 16 februari 2013 - 01:08

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Ja särkilt på presskonferenser med nya kameravisningar, mässor o. dyl. :D
Själv är jag smått allergisk mot smala, tunna remmar som skär i halsen när man bär kamera med tele.
Jag har haft min nuvarande rem i ca 3 år nu. http://www.atphotote...-209-c-188.aspx OP/TECH Pro Strap, bred rem med gumminabbar och sviktande neoprenmaterial. Har funkat skeeta-bra. På andrakameran 450D kör jag á la "Kai style" remlöst i liten axelväska. Det kan kännas befriande, men samtidigt lite läskigt om man vadar genom vatten eller pulsar i djup snö. Bara tanken av att kanske slinta med händerna och tappa en relativt otätad kamera ner i det blöta känns lite "sådär".

Fast nu blev jag förståss sugen på Black Rapid RS-Sport.
Har sett på U-Tuben att man varnar för många Black Rapid-plagiat som kosta ett par-tre hundra men som kan göra en irriterad eller lessen i det långa loppet. Kanske är det lite som så att det man får är ämnet man betalade för innan, eller hur det nu var? :)

Axelväska/Remlöst är ju helt underbart. Batterigrepp med rem är det värsta som finns, hur man än vrider och vänder så har man remmen i nyllet. Men som sagt, man vill inte tappa kameran då.

Jo, jag skulle nog aldrig våga att köpa någon kina-rip off black rapidhistoria. Jag lägger ju hellre de extra 100-lapparna än att tappa en månadslöns i golvet

#31

Postad 17 februari 2013 - 15:15

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Blev sugen på lite cyberchoklad så gjorde slag i saken. ;)
Passade även på att införkaffa ett gäng mellanringar och ett filterfodral.

Redigerat av Velodynamic, 17 februari 2013 - 15:16.


#32

Postad 17 februari 2013 - 19:34

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Blev sugen på lite cyberchoklad så gjorde slag i saken. ;)
Passade även på att införkaffa ett gäng mellanringar och ett filterfodral.

Vad köpte du för rem Velo?


Jag har använt min Joby en halv dag med vänner ute på sjön, fyrhjuling, korv grillning, barn som ska ses efter osv osv...
Tog ur kameran ur väskan, monterade joby remmen och använde remmen under hela tiden, funka helt suveränt. Genialiskt funktion det där men att kunna spänna åt remmen så kameran kommer högre upp och närmare kroppen. Det användes hela tiden när man skulle upp och ner från fyrhjuling med barn, fixa med eld och serva korv och passa barn. Bara att släppa på spärren och ta några bilder, sen spänna fast den igen. Tar 2 sekunder.

Joby får top betyg av mig.

#33

Postad 17 februari 2013 - 23:27

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Vad köpte du för rem Velo?

Black Rapid RS-Sport, den med lite biffigare axeldel. Den är 41 spänn billigare hos Cyberphoto och Japanphoto än där jag beställde min förra rem och jag råkar ha 799:- som bränner i fickan.
Jag hoppas att den faktiskt lever upp till den prislappen. :)

http://www.youtube.com/watch?v=9K7Eol0swpA

Redigerat av Velodynamic, 17 februari 2013 - 23:58.


#34

Postad 18 februari 2013 - 00:08

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Hmm...
Är det bara jag som gärna hade hittat en rem som kan hjälpa till med att stabilisera kameran vid plåtning?
Nu kör jag visserligen med spegellös kamera utan viewfinder, men gör man det så är det fördelaktigt om man kan använda remmen ungefär så som man gör vid gevärskytte. Det funkar att hyffsat att lägga en vanlig kamerarem runt armen, men bara hjälpligt. Idealiskt vore en rem som gick att ändra längden snabbt och lätt och som vore formad och med en bredd lämplig just för att lägga om armen för stöd av kameran.

Jag kör än så länge med kameraväskans rem som kamerarem (eftersom den är längre och bredare än original-remmen till Nex 5N, men om någon "snubblar" över en sida med kamera remmar optimerade för att använda som stöd så vore jag tacksam för sådan info...

#35

Postad 18 februari 2013 - 07:58

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Guess: finns stöd för skytte som du har mot höften när du skjuter. Möjligen en sådan.

#36

Postad 18 februari 2013 - 17:54

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Mitt minne sviker mej, men om jag inte minns fel så fanns det en rem som la runt ena eller båda armarna när man sköt stående och genom att spänna ut eller hänga med armarna i denna remmen så stabiliserades geväret.

Det var alltså inte någon slags pinne som man tog stöd mot höften med utan en vanlig "mjuk" rem, men anpassad för ändamålet.

Något liknande fast för kamerabruk hade varit trevligt att hitta. I dagsläget så kör jag istället med en väskrem som jag lägger runt ena armen för att få stöd och det funkar hjälpligt.

#37

Postad 18 februari 2013 - 18:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
ett 2m snöre som man fäster i stavgängan kan utgöra ett stöd, dvs efter man har trampat på den andre änden och spänt snöret

#38

Postad 18 februari 2013 - 19:44

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Har testat den varianten och den funkar inte speciellt bra eftersom man måste sträcka snöret genom att lyfta kameran med armarna. Effekten liknar lite den man får med en stor tung kamera. Stabilare inledningsvis, men ju längre man står och siktar ju gungigare blir man...

Ett problem med remvarianten över armarna som jag använder idag (lite provisoriskt) är att kameran rör sej med andningen, vilket innebär att precis som i skytte måste man kontrollera andningen. En annan sak som är jag har lagt märke till som är svårare att kontrollera, är hjärtslagen!

Jag ser vibrationerna från hjärtslagen i viewfindern när jag använder rem runt armarna för att stabilisera kameran! Lösningen är att försöka tajma så att man tar kortet precis efter ett hjärtslag.

Alternativt så drar man upp ISO-inställningarna lite och drar ner slutartiden lite...

#39

Postad 18 februari 2013 - 20:58

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Att fota spegellöst med kameran i luften blir väl lite mer som att skjuta pistol jämnfört med om du har sökarokularet anlagt mot skallbenet ungefär som du har gevärskolven anlagt mot ena axeln, eller tänker jag fel?
Så hur blir du en stabilare pistolskytt med hjälp utav en rem?
Det jag tror man gör är att använda sin egen kropp som stöd som t.ex. sätta arbågarna mot kroppen eller kanske huka sig ner för en lägre tyngdpunkt, kanske använda låret som stöd åt ena armbågen.
Annars kan man ta fasta föremål i omgivningen som stöd åt armar/axelparti. Krama avtryckarfingret låångsamt. Man har ju tack å lov till skillnad mot vapen ingen rekyl att behöva ta hänsyn till. ;)

Redigerat av Velodynamic, 18 februari 2013 - 21:12.


#40

Postad 18 februari 2013 - 22:13

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Så som NEX kamerornas slutare smattrar så vete sjutton om det där med rekylen...

Jo, man kan använda remmen för att få bättre stöd mot kroppen, men det är inte helt lätt att få till stödet med en vanlig rem utan brukar kräva lite "trixande" och framförallt justering
av remmens längd. Om längden inte blir helt rätt så behöver man spänna sej mer för att få stöd och med spända muskler så kommer vibrationerna också...

Redigerat av GuessWho, 18 februari 2013 - 22:20.


#41

Postad 19 februari 2013 - 00:27

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Att fota spegellöst med kameran i luften blir väl lite mer som att skjuta pistol jämnfört med om du har sökarokularet anlagt mot skallbenet ungefär som du har gevärskolven anlagt mot ena axeln, eller tänker jag fel?
Så hur blir du en stabilare pistolskytt med hjälp utav en rem?
Det jag tror man gör är att använda sin egen kropp som stöd som t.ex. sätta arbågarna mot kroppen eller kanske huka sig ner för en lägre tyngdpunkt, kanske använda låret som stöd åt ena armbågen.
Annars kan man ta fasta föremål i omgivningen som stöd åt armar/axelparti. Krama avtryckarfingret låångsamt. Man har ju tack å lov till skillnad mot vapen ingen rekyl att behöva ta hänsyn till. ;)


När du håller en pistol så har du ena armen nästan helt rak och den andra vinklad som stödjer griphanden. Så skulle vilja påstå att pistol går att greppa stabilare än en kamera om man håller den lika långt ut (vilket man väl iofs. inte gör)

Tittar man genom en sökare kan man ju stödja en armbåge eller så mot höften eller greppa en stolpe/träd eller så med samma hand som håller objektivet för att få mer stabilitet.

#42

Postad 19 februari 2013 - 12:27

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Slutartid grabbar ;)

Nä men jag förstår er... Men jag har inte det problemet. Ställer kameran på "auto iso slutartid",
Kameran räknar ut slutartiden i förhållande till brännvidden. Den känner av vilket objektiv som sitter monterat. Sen kan jag justera den toleransen 2 steg längre tid eller två steg kortare tid, men grund värdet är 1 x brännvidden (FX)
Den räknar även om tiden om man skulle ha ett objektiv VR.

Mycket sällan jag får rörelseoskärpa från kamera/mig själv nu för tiden :)

#43

Postad 19 februari 2013 - 20:27

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Hmm...grunnat lite på det där med stabiliserande rem.
Ganska enkelt egentligen med remmar av typen Black Rapid, Jåby m.fl.
Man ser bara till att remmen är tillräckligt lång, sedan lägger man bara remmen över armbågen på den armen
som håller kameran. Nu ligger armen avslappnad, typ nästan som i en mitella och tyngden fördelas över axeln/skuldran.
Känns ganska stabilt faktiskt. Hafsigt tagen bild med en kompaktare fastskruvad i Black Rapid RS Sport.
Bara för att visa. :)

Bifogad fil  2013-02-19kop.jpg   717,28K   3 Antal nerladdningar

Skall jag säga något negativt om remmen så skulle det isf kunna vara att det blir alldeles för mycket rem i min fotorygga/väska ifall jag låter den sitta fastmonterad i kameran under förvaring.
Å andra sidan är det busenkelt att skruva upp och haka lös karbinhaken. Men då blir det värre att försöka skruva loss skruven ur stativfästen med bara fingrarna, om man plötsligt skulle vilja sätta kameran på stativ.
Så det enklaste är nog att skruva loss skruven direkt med hjälp utav karbinhaken när kameran skall ner i väskan eller upp på stativet. Själva remmen knycklar man bara ihop och trär över en resårsnodd som följde med. Tar ju inte så stor plats sedan. Annars känns den fantastiskt skön att ha på sig och kameran nästan "försvinner" när man går omkring med den vilandes upp å ner mot ena skinkan.

Redigerat av Velodynamic, 19 februari 2013 - 20:37.


#44

Postad 20 februari 2013 - 00:56

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Ungefär så ser det ut när jag använder min kamerarem för stabilisering. Fast med den skillnaden att kameran stöttas av den sträckta remmen också och inte bara armen. Här ser man också ganska tydligt en av bristerna med att använda en rem som inte är optimerad för detta ändamålet. Det är inte helt enkelt att få den på rätt ställe på armen. För högt upp så får inte armen stöd på undersidan, för långt ner så glider den lätt förbi armbågen och armen faller ur remmen istället.

Jag tror att en rem som är något svängd och kanske försedd med någon anordning för att hålla kvar den på armbågen vore idealiskt. Kanske skulle remmen vara kluven i två smalare just i armbågshöjd eller något liknande. Men än så länge så har jag inte hittat någon sådan rem.
Därav mitt intresse för denna tråden.
Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som att jag kanske skulle försöka "mecka ihop" en sådan rem själv istället...
Lite DIY brukar ju alltid kunna vara underhållande...
;-)

#45

Postad 20 februari 2013 - 09:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Men ärligt talat. Får man alltså mindre rörelseoskärpa av att "stabilisera" kameran med remmen runt armens ovandel på det viset? Det låter helt obegripligt för mig :) Du borde ha precis lika stor möjlighet att röra handled, armbågsled och axelled även om du har en rem fäst på det viset. Det enda sättet du kan få något att bli stabilare egentligen är ju att låta kameran stabiliseras av något som är mindre benäget att röra sig än själva kroppen. Dvs typ marken eller liknande.

Rörelseoskärpa får du ju inte om inte man kör långa slutartider men då kan man ju lika gärna köra stativ eller monopod/bönpåse osv :)? För då kan ju ändå inte motivet röra på sig utan att det blir rörelseoskärpa.

#46

Postad 20 februari 2013 - 20:22

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Ja varför inte? :) Fotografering handlar mycket om problemlösning och uppfinningsrikedom.
Bara för att en massa tillbehör och hjälpmedel säljs i en viss förpackning behöver väl inte det betyda att man inte kan exprimentera sig fram lite, eller hur? :)

Jag tror att GuessWho kan ha en riktigt bra idé på gång där. Sedan efter lite utveckling är det patent nästa. ;)

#47

Postad 20 februari 2013 - 20:34

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Självklart men som sagt jag ser inte hur det ska bli möjligt eftersom det inte tar bort någon rörlig faktor :) Jag ville mest bara ha en förklaring på varför det skulle fungera bättre.

När det gäller foto är det ju rätt lätt att se om resultatet ger något eller om man går efter placeboeffekt som man ju rätt snabbt genomskådar hemma i LR i så fall.

#48

Postad 20 februari 2013 - 21:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Ju längre ut från kroppen man håller kameran, ju ostadigare blir den. Ju närmare kroppen man håller kameran desto stadigare blir kameran. Det är inte bara för att man stöttar kameran mot skallen som en "viewfinder" funkar så bra, utan det beror också på att tyngpunkten kommer närmare kroppens centrum.

M.a.o. genom att dra in armarna närmare kroppen, fälla upp Nex 5'ans skärm så att man tittar ner i skärmen (typ gamla lådkameror) så blir hållningen stabilare. Man kan t.o.m. stötta kameran genom att låta skärmkanten ligga mot bröstet.
Lägger man remmen runt om ena eller båda armarna så avlastar man armarna (ungefär som med en mitella), vilket innebär att man inte belastar musklerna lika mycket och avslappnade muskler vibrerar helt enkelt mindre än spända muskler.

Principen att använda en rem snodd runt ena armen för stabilisering används ibland vid stående skytte med gevär och eftersom man i de sammanhangen är minst lika intresserade av att hålla bössan stilla som vi är intresserade av att hålla kamerorna stilla så borde man kunna ta lärdom av hur skyttar gör och använda vid fotografering också.

Jag har iallafall upplevt det som att det blir mycket lättare att ta skarpa kort när jag trasslar in mej i remmen än när jag "skjuter" helt utan stöd. Men det kan ju också bero på att jag av någon anledning är darrigare än andra.
Fast när jag skjuter med gevär så brukar jag pricka det jag siktar på, så jag tror egentligen inte att jag är speciellt darrhänt när allt kommer omkring.

Jag får väl klura lite på det där med optimerad rem så får vi se var det landar. Än så länge kör jag vidare med min väskrem till kameraväskan...

#49

Postad 27 mars 2013 - 17:34

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Skaffade mig en Black Rapid RS-7 inför en veckas resa i Indien och det var stor skillnad mot en vanlig standardrem. Tänkte mer än en gång "varför inte köpt den förrän nu". Om priset känns högt i förhållande till andra alternativ kan man med fördel köpa den på amazon.co.uk. Med det låga pundet blir det betydligt billigare än här hemma. Man kan kanske spara ytterligare några kronor om man köper i Tyskland men det har jag inte provat.

Använder den på två sätt. Med D7000+16-85 används kamerahusets stativfäste. Med 70-200/2.8 med eller utan TC20 används objektivets stativfäste med en Manfrotto snabbplatta. Man ersätter då ordinarie skruv med BR:s speciella starkare skruv. Enbenstativet kan så snabbt sättas på vid behov.

#50

Postad 02 april 2013 - 12:18

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Vad köpte du för rem Velo?


Jag har använt min Joby en halv dag med vänner ute på sjön, fyrhjuling, korv grillning, barn som ska ses efter osv osv...
Tog ur kameran ur väskan, monterade joby remmen och använde remmen under hela tiden, funka helt suveränt. Genialiskt funktion det där men att kunna spänna åt remmen så kameran kommer högre upp och närmare kroppen. Det användes hela tiden när man skulle upp och ner från fyrhjuling med barn, fixa med eld och serva korv och passa barn. Bara att släppa på spärren och ta några bilder, sen spänna fast den igen. Tar 2 sekunder.

Joby får top betyg av mig.


Fortfarande nöjd?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.