Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Media Markt får rätt mot Elgiganten

93 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 december 2009 - 21:34

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 17 december 2009 - 21:53

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Haha, underbart. Konkurrens gillar vi!

#3

Postad 17 december 2009 - 21:58

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Äntligen någon som sätter Elgiganten på plats

Synd bara att det skall vara en jätte som Mediamarkt och att man inte lyssnat på alla konsumenter
som Elgiganten har "misshandlat" genom åren. Men som sagt, bättre att någon gör det än ingen alls.

Inte helt Puckat Mediamarkt ;)

#4

Postad 17 december 2009 - 22:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Ett av villkoren var enligt rättgången att Media Markt inte levererar cykel på köpet.

#5

Postad 17 december 2009 - 22:28

Zapp
  • Zapp
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
I Örebro så ska Media markt öppna ny butik i Marieberg 50 m från Elgiganten ser i fram emot ett rejält priskrig där
som gynnar oss konsumenter

#6

Postad 17 december 2009 - 22:44

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Hehe, här i stan öppnade Elgiganten precis bredvid MediaMarkt. Samma vecka på MediaMarkts reklamblad var slogan:

"Att handla någon annanstans kan vara ett gigantiskt misstag!"

;)

#7

Postad 17 december 2009 - 22:45

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Och än en gång exponering! Dessa företag drar av rättegångskostnaderna som PR/Media utgifter...i am sure.

#8

Postad 17 december 2009 - 22:52

ThomasL
  • ThomasL
  • Forumräv

  • 880 inlägg
  • 0

Ett av villkoren var enligt rättgången att Media Markt inte levererar cykel på köpet.

haha

#9

Postad 17 december 2009 - 23:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Ett av villkoren var enligt rättgången att Media Markt inte levererar cykel på köpet.


;) De får hitta på något annat kanske en blu-ray på köpet. ;)

#10

Postad 18 december 2009 - 00:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

;) De får hitta på något annat kanske en blu-ray på köpet. ;)


Eller en ovanligt stor grendosa (elgiganten).

#11

Postad 18 december 2009 - 02:02

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Gott, fram för mera Mediamarkt butiker helst en på Torp i Uddevalla

#12

Postad 18 december 2009 - 08:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Goda nyheter för oss konsumenter!

Nu kan man bara hoppas att MM öppnar ny butik vägg i vägg med Elgiganten i Täby i PC-City´s nedlagda butikslokal.

#13

Postad 18 december 2009 - 08:36

ThomasL
  • ThomasL
  • Forumräv

  • 880 inlägg
  • 0

Gott, fram för mera Mediamarkt butiker helst en på Torp i Uddevalla

Tornby i Linköping vore suveränt det med. :)

#14

Postad 18 december 2009 - 09:49

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Väntar bara på att MM ska få sluta med sin reklam ...

#15

Postad 18 december 2009 - 09:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Väntar bara på att MM ska få sluta med sin reklam ...

Ja, allt annat skulle kännas puckat... :)

#16

Postad 18 december 2009 - 10:13

Henke811
  • Henke811
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Gott, fram för mera Mediamarkt butiker helst en på Torp i Uddevalla



Det önskar ja med, MM och Ikea på torp o kanske en webhallen så hade man inte behövt åka någon annan stans!

#17

Postad 18 december 2009 - 11:17

Really
  • Really
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Konstigt egentligen. För Elgiganten är väl ändå Sveriges största hemelektronik-kedja? :)
"2004 Sveriges tredje största detaljhandelsföretag för sällanköpsvaror efter IKEA och H&M"
Var iofs 2004.. Men Elgiganten är ju stora.

#18

Postad 18 december 2009 - 11:31

Arvin
  • Arvin
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Konstigt egentligen. För Elgiganten är väl ändå Sveriges största hemelektronik-kedja? :)
"2004 Sveriges tredje största detaljhandelsföretag för sällanköpsvaror efter IKEA och H&M"
Var iofs 2004.. Men Elgiganten är ju stora.


Håller med dig, men sevicen på MM är ljusår ifrån det som finns på Elgiganten iaf så i Elgiganten Norrtälje.

#19

Postad 18 december 2009 - 11:33

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
MW2 bundles bara hos Elgiganten.

#20

Postad 18 december 2009 - 15:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Hehe, här i stan öppnade Elgiganten precis bredvid MediaMarkt. Samma vecka på MediaMarkts reklamblad var slogan:

"Att handla någon annanstans kan vara ett gigantiskt misstag!"

:)

Även reklammakare kan ha gigantisk humor :)

#21

Postad 18 december 2009 - 15:47

Unregistered0e1a4aab
  • Unregistered0e1a4aab
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Helt rätt, kriget har nog bara börjat.

#22

Postad 18 december 2009 - 17:04

Pepsico
  • Pepsico
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!
Jag kan tyvärr inte hålla med. MM har jätte stora och fina butiker. Men det är fan inte ofta att de har bättre priser än de andra aktörer. Dessutom har de olika priser på olika varuhus vilket jag tycker är galet. Jag bor i Stockholm och har handlat på de tre olika vi har här. Jag handlar jätte mycket filmer hela tiden och har bra koll på hur priserna är på nätet samt i olika butiker. MM på Kungenskurva är skit mycket dyrare än de andra två! Jag har sett en Blu-ray film som var 100kr dyrare än i de andra två. Som butikskedja borde de ha samma priser på sitt sortiment i alla butiker.
Samt om man pratar om service så är Elgiganten enligt mitt tycke mycket bättre. Jag har använt deras 30 dagars öppetköp flera gånger utan att behöva förklara varför jag vill lämna tillbaka varan. Som i sin tur redan är använd.
Dessutom fungerar deras lägsta pris garanti jätte bra också!
Att de sedan är skit sega på att laga en vara som har gått sönder är något annat.

Missförstå mig inte. Jag gillar att handla på Media Markt. Men Elgiganten är väldigt duktiga de också!
En butikskedja som jag inte förstår finns kvar är däremot Siba. Vad fan är dom bra på?!
Slutligen vill jag ge ett tips till de som bor i Stockholm...
Expert stormarknad i Barkaby som ligger 100meter från MM och 600meter från Elgiganten har 5% hittelön om du hittar samma vara till billigare pris i någon av dessa butiker. Där kan man hitta bra priser!

#23

Postad 18 december 2009 - 18:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Elgiganten här i stan försöker sälja Bluray-spelaren Sharp HP20S för 3200 kr.

Jag köpte min på MM för två år sedan, för 3000kr. I somras sålde de ut den för 999kr.

Men sen finns det ju andra produkter som de inte är billiga på, t ex de flesta digitalkameror osv.

#24

Postad 18 december 2009 - 18:39

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej!
Jag kan tyvärr inte hålla med. MM har jätte stora och fina butiker. Men det är fan inte ofta att de har bättre priser än de andra aktörer.

Det var inte riktigt det som domen handlade om heller =) Det var att elgiganten INTE får utge sig för att vara billigast eller störst inget annat..

Tråkigt att du har dålig erfarenhet av media markt. Själv så tycker jag de är ljusår bättre än alla andra lador inkl elgiganten, siba och onoff. De bjuder på kaffe, är pratglada, snabb service.. Så har iaf min upplevelse varit.

Det här fallet ser jag mer som ett slag för ärlighet och ärlig konkurrens än att media markt vill hävda sig.

#25

Postad 18 december 2009 - 18:52

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jösses vad dom håller på tjafsar med varann, giganten och MM... Var närvarande när Mediamarkt öppnade upp i Kungens Kurva o det var verkligen Vilda western mellan Giganten o MM. Många fula knep, personal som köpte upp vissa modeller, flyers med nedsättande reklam o.sv Har ju hänt på flera orter efter det tydligen. Vet ju att båda aktörerna har beräknat ofantliga förluster för att bygga sina märken/status vem som är billigast o störst. För den som inte är insatt så tror man kanske att de finns väl ingen som driver en verksamhet med förlust?? Men just så är det!! Företagen bakom är så stora att dom kan ta miljoner och åter miljoner i förlust under en uträknad period för att "branda" sig. Vad jag kan tycka som normalt inte handlar överhuvudtaget på "stormarknader" är att ha sortimentet inkopplat e.c.t likt MM är en stor fördel. Sedan allt med egna modellbeteckningar o annat strul, det kan man hitta på alla de stora drakarna. Har upplevt stora skillnader på olika butiker och hur man blir behandlad när det kommer till stormarknanden. Betalar hellre lite mer för att få mer, men det är jag det!

Konkurrens är alltid bra, inte bara för priset's skull jämte konsument, utan mer av vem som ger bäst service m.m Det jag tycker är tråkigt själv det är "urvattningen" av kvalité/kundunderlag då dessa drakar men i synnerhet alla mer eller mindre internet butiker som "vräker" ur sig det ena efter det andra "supererbjudandet". Hur skall vi sedan göra, vi alla som verkligen vill känna o klämma på produkterna, få personlig service, stödja lokala butiker, hemlån e.c.t??? Visst, alltid kommer det finnas bra små aktörer som överlever på de nyss nämda premisserna men ibland blir man mörkrädd när man ser vad som har skett med utvecklingen.... :)

#26

Postad 18 december 2009 - 20:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Konkurens, priskrig och annat som gynnar oss konsumenter applådera jag gärna.
Men utöver detta tycker jag personligen att man bör väga in vilken service som erbjuds och där tycker jag att MM kammar noll. Det enda positiva jag kan se med MM är utbudet och att man bara genom att finnas till bidrar till pris press. Men är det inte uruselt att ingen vettig information om produkter och priser finns tillgängligt på nätet.
Innan jag handlar kapitalvaror vill jag kolla utbud och jämföra priser hemma i lugn och ro, men det är tydligen inte oss medvetna konsumenter som MM har tagit sikte på och det blir tydligt då man kommer till butiken för där är man på inget vis billigast. Visst finns det en och annan lockvara till bra pris, men om det nu inte är något ur deras senaste reklamutskick som hägrar så skall man absolut kolla vad varan kostar på andra ställen först.

En annan sak som jag vill varna för är att gamla utgångna modeller t.ex. hemmabioreceivers lever kvar länge i sortimentet utan att man reducerar priset. I övrigt är min erfarenhet att det ofta tar lång tid innan man kan komma tilltals med någon i personalen. Detta är något man kan ha överseende med en eller två gånger men inte varje gång. Att personalen inte är särskilt kompetent inom teknik är ju lika för alla dessa butikskedjor så det är ju inget unikt för MM. Men lojheten som man ofta möts av tycker jag är mer påfallande hos MM än hos t.ex ELgiganten.

I vilket fall så har MM säkerligen lyckats med det man avsåg då man etablerade sig i sverige nämnligen att tjäna pengar. Och skulle det vara så att man fryser då man är ute och julhandlar kan man alltid ta sig en sväng till MM för där är det fullt av folk och 100 grader varmt.

tack för mig!

#27

Postad 18 december 2009 - 21:26

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Media Märkt - Elgenanten 1-0

#28

Postad 18 december 2009 - 21:53

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Det var inte riktigt det som domen handlade om heller =) Det var att elgiganten INTE får utge sig för att vara billigast eller störst inget annat..

Tråkigt att du har dålig erfarenhet av media markt. Själv så tycker jag de är ljusår bättre än alla andra lador inkl elgiganten, siba och onoff. De bjuder på kaffe, är pratglada, snabb service.. Så har iaf min upplevelse varit.

Det här fallet ser jag mer som ett slag för ärlighet och ärlig konkurrens än att media markt vill hävda sig.


Var bor du? Min närmaste MM ligger i Kungens Kurva. Helt hopplös butik. Stor? Ja. Ordning och reda? Aldrig! Kunnig personal? Inte där!

Min sambo skulle köpa en rakapparat till mig i present. Så står vi där och väljer bland den dyraste och bästa (2500-3500). Då kommer det en kille och skall hjälpa till:
Han: Är det din första?
Jag: Ja, det var bara hyvel innan.
Han: Då kan du börja med en enkel för 500 spänn.
Jag: ???!!!??? ....hmmmm... Hej då...

Helt okompetent.

#29

Postad 18 december 2009 - 22:00

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Samt om man pratar om service så är Elgiganten enligt mitt tycke mycket bättre. Jag har använt deras 30 dagars öppetköp flera gånger utan att behöva förklara varför jag vill lämna tillbaka varan. Som i sin tur redan är använd.
Dessutom fungerar deras lägsta pris garanti jätte bra också!
Att de sedan är skit sega på att laga en vara som har gått sönder är något annat.


Jag håller med! Och MM priser finns inte på prisjakt för att kunna jämföras med andras. EG ligger väldigt ofta bland dem billigaste på det mesta jag söker om de har varan i sortimentet. Man kan handla till webbpriser i deras butiker med.

#30

Postad 18 december 2009 - 22:07

Selme
  • Selme
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Älskar dom här "krigen" gynnar bara oss konsumenter. Ju fler konkurrenter ju bättre priser och med sådan här "krig" så behöver man inte direkt oroa sig för kartellbildning blan elektronik butikerna ;-)

#31

Postad 18 december 2009 - 22:11

Selme
  • Selme
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Samt om man pratar om service så är Elgiganten enligt mitt tycke mycket bättre. Jag har använt deras 30 dagars öppetköp flera gånger utan att behöva förklara varför jag vill lämna tillbaka varan. Som i sin tur redan är använd.
Dessutom fungerar deras lägsta pris garanti jätte bra också!
Att de sedan är skit sega på att laga en vara som har gått sönder är något annat.


Då var det din begagnade skrivare jag fick köpa på EG för fullpris!!!

Finns fördelar och nackdelar med allt....

#32

Postad 18 december 2009 - 22:14

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Var bor du? Min närmaste MM ligger i Kungens Kurva. Helt hopplös butik. Stor? Ja. Ordning och reda? Aldrig! Kunnig personal? Inte där!


Har sin förklaring
- Stockholm

Men ute i landet, där kan dom kan du tro ;)

#33

Postad 18 december 2009 - 23:14

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Sätter inte min fot på elgiganten sen jag läste rubriken i reklambladet "Det blir ingen jul utan nitendo"

#34

Postad 19 december 2009 - 12:21

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Älskar dom här "krigen" gynnar bara oss konsumenter. Ju fler konkurrenter ju bättre priser och med sådan här "krig" så behöver man inte direkt oroa sig för kartellbildning blan elektronik butikerna ;-)


Gör det verkligen det? Som jag skrev några inlägg tidigare här i tråden så finns det både fördelar och nackdelar... Du skriver "ju FLER konkurrenter ju bättre priser..."

Håller med dig totalt där! MEN som utvecklingen går framåt så är det faktiskt ett bekymmer i kapitalvaruhandeln att det blir bara "De största" som överlever och STYR marknaden dit de vill... De små försvinner även om de försöker ge bättre service o.s.v

Giganten och Mediamarkt slåss om kunderna men slungar också ut mycke "skäp" som mättar marknanden, både när det kommer till produkter och prissättning. Numera är det inte plötsligt lika väsentligt för leverantörerna/tillverkarna att göra en produkt som skall vara den bästa för dig eller mig!! Priset och omsättning: Kvantitet styr....

Man kan se ett liknande fenomen i byggvaruhandeln, klädkedjor e.c.t

Se bara hur de "lirkar" fram egna modellbeteckningar, egna "märken", t.e.x Limited Label m.m För att på något vis behålla marginal och kunna hävda "lägsta prisgaranti" i annonser/marknadsföring.

#35

Postad 19 december 2009 - 12:59

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Sätter inte min fot på elgiganten sen jag läste rubriken i reklambladet "Det blir ingen jul utan nitendo"


Ha ha Ingen jul utan Wiese har man ju hört, men utan Nintendo? ;)

#36

Postad 19 december 2009 - 18:52

Unregistered946c9b90
  • Unregistered946c9b90
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Jag orkar inte ha med Elg. att göra, om något går sönder är det en sådan kamp att jag blir trött bara att tänka på det......

#37

Postad 19 december 2009 - 20:04

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Har aldrig haft problem med Elgiganten och när morsans platt-tv gick sönder kom de och hämtade den plus lånade ut en annan tv under tiden som utredning pågick på hennes, hon blev uppringd senare och fick frågan om hon ville ha en ny tv eller pengarna tillbaka.
Det finns alltså även solskenshistorier att berätta om dem.

Mediamarkt gillar jag sådär, får lätt torgskräck när jag går in där. För stort och för många tv-apparater som tittar på en (de tittar på oss, inte tvärt om). Å andra sidan har de ofta rätt gott om cd-skivor till ok priser.

Att det bråkas är roligt för oss konsumenter men ganska onödigt.

#38

Postad 20 december 2009 - 03:19

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Jag orkar inte ha med Elg. att göra, om något går sönder är det en sådan kamp att jag blir trött bara att tänka på det......

WORD!

#39

Postad 20 december 2009 - 16:51

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
Mediamarkt finns inte med på prisjakt och Elgiganten är inte billigast på en enda TV! Enda de är billigast på är några få kompaktkameror och några bärbara datorer, annars är det mest lockvaror som udda dvd-filmer där de är billigast...

#40

Postad 20 december 2009 - 17:39

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Mediamarkt finns inte med på prisjakt och Elgiganten är inte billigast på en enda TV! Enda de är billigast på är några få kompaktkameror och några bärbara datorer, annars är det mest lockvaror som udda dvd-filmer där de är billigast...


Nja, så bra koll har du inte ;-) Jag sökte precis på prisjakt TV apparater 40"-46", FullHD, Comhem och Boxer godkända med stöd för mpeg4, i lager och säljs av Elgiganten. Det blev 10 stycken totalt. Och vist är inte Elgiganten absolut billigast. Dem ar 100-500 spänn dyrare än den billigaste med varan i lager. MEN dem har fri frakt OCH 30 dagars "prova på varan" öppetköp. PLUS massa fysiska butiker dit du kan vända dig vid problem. Då är det 100% värdt att pröjsa 200-300 spänn extra för en TV för 7000-14000. Eller?

Se inte mig som Elgigantens fan bara ;)

#41

Postad 20 december 2009 - 20:19

lystriod
  • lystriod
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Väldigt konstigt att det inte går bra att kalla sig störst om man uppenbart är det samtidigt som varenda lotterimånglare i landet i princip kommer undan med att intyga att alla som köper en lott vinner minst en mille varje gång de gör det.

Fast det handlar kanske bara om att ingen av lottmånglarna skulle anmäla nån av de andra för att riskera få bärja springa runt stolarna själva... :)

#42

Postad 21 december 2009 - 01:14

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Gillar inte MediaMarkt. Varför har de affär i Norrköping men inte Linköping?! Linköping är större stad ju. Vi som inte har bil kan inte bara dra iväg till Norrköping å handla.

#43

Postad 21 december 2009 - 11:20

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Älskar dom här "krigen" gynnar bara oss konsumenter. Ju fler konkurrenter ju bättre priser och med sådan här "krig" så behöver man inte direkt oroa sig för kartellbildning blan elektronik butikerna ;-)

Krig har aldrig gynnat någon (annat än den vinnande i kriget).

Det finns varor som blir prissänkta av konkurrens och det är väl i sej trevligt, men samtidigt så innebär konkurrensen att "udda varor" blir än mer ovanliga och svårare att få tag på. INGEN butik som är hårt ansatt av konkurrerande butiker är t.ex. sugna på att ta hem varor som riskerar att ligga på hyllan en lite längre tid. Varor som t.ex. högre prissatta förstärkare, högtalare och projjar.

Men etableringen av stora giganter som mediamarkt och elgiganten slår samtidigt ut de små handlarna helt och då står vi konsumenter faktiskt som förlorarna i och med att vi inte längre kan få känna och klämma på annat än det som är "mainstream", nämligen sådant som "svenssons" köper i panik och kubik.

Vad värre är att konkurrensen också oftast innebär prissänkningar som i sin tur leder till att butikerna måste dra ner på kostnader. Ofta i form av sämre service och hur f-n gynnar det oss konsumenter?

Jag tycker det är kortsiktigt och inskränkt att hylla de stora giganterna priskrig.

Det är lätt att bli lyrisk när just den golvhögtalaren man är sugen på blir prissänkt p.g.a. konkurrens, men det är VÄLDIGT lätt att hålla sej för skratt när konkurrensen kanske innebär att det blir i det närmaste hopplöst svårt att få tag på tillhörande center- och surround-högtalare.

Varför tänker så få människor en liten aning längre än näsan räcker :) ?

#44

Postad 21 december 2009 - 12:02

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Fel-giganten har jag aldrig gillat. Jag har haft tre olika garantiärenden hos fel-giganten som de inte hanterat korrekt, och där ärendena genererat stora merkostnader för min egen del. Fel-giganten i malmö har iallafall ingen kunskap när jag talat med någon säljare där. En säljare påstod att en dator som jag tittade på hade 80 GB minne (ja, åttio gigabyte minne) och vägrade sig bli rättad till att det var 80 GB hårddisk. :) Jag tycker det är skönt att se någon sätta dem på plats.

#45

Postad 21 december 2009 - 14:45

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag har haft gott om positiva upplevelser på elgiganten. Senaste var när de utannonserade ett gäng BD-filmer till hyffsade priser, men saknade en i lager. Då fick jag ÄNDÅ köpa filmen till reapriset och hämta den några dagar senare när den kom hem.

Jag har vid flera tillfällen också behövt använda garanti på några grejer jag hade köpt som gick i sönder. Trots att jag inte kunde hitta några kvitton så fixade det sej alldeles utmärkt smidigt genom att elgigantens personal själva letade reda på kvittot i sina register.

Jag har förvisso också stött på ett antal mer eller mindre okunniga försäljare, men flera av de okunniga säljarna har varit så pass ärliga så att de utan omsvep har medgivit att de inte hade tillräcklig kompetens för att kunna svara på några av mina specifika frågor och istället hänvisat vidare till bättre källor.

Nu senast råkade jag dock ut för en av de "andra" säljarna. En sådan som på 5 minuter kan förstöra ett gott rykte som många andra säljare ägnat åratal åt att bygga upp.

Jag ville veta hur "kraftig" en batteridriven stavmixer var i jämförelsen med en nätdriven så jag frågade säljaren hur många watts effektförbrukning den batteridrivna stavmixern hade.

Jag blev helt paff när säljaren med lite nedlåtande ton och ansikts-uttryck förklarade att den var batteridriven och således inte hade någon effekt-förbrukning!

Hur jag än försökte förklara att även batteridrivna apparater förbrukar effekt så ville säljaren inte under några som helst omständigheter ge sej. Han fortsatte försvara sitt idiotiska påstående med att den inte hade någon effektförbrukning för att batterispänningen alltid varierade!? Sen hänvisade han till att lådan inte hade någon effekt specificerad och därmed så förbrukade den ingen effekt heller för då hade det stått på lådan!

Riktigt kokt blev jag när han försökte idiotförklara mej med att effekt var en funktion av spänning och tid på något konstigt sätt och inte alls en funktion av spänning och ström.

Vi gick på varsitt håll ganska omgående och min första spontana tanke var att jag skulle banne mej inte spendera några kronor på elgiganten, men sen flög f-n i mej...

Jag letade reda på säljarens chef och förklarade att jag ville klaga på säljaren. På min första fråga om säljchefen var bekant med ordet ellära så svarade chefen ja, men när jag frågade om han också var bekant med Ohms lag så frågade säljchefen, -Vems lag?

Då insåg jag att problemet med kompetensen inte var enbart begränsad till vissa säljare!

Efter att på så enkelt vis som möjligt förklarat grunderna för ohms lag (ström x spänning = effekt) så medgav säljchefen också att han inte hade en aning om grundläggande ellära (d.v.s. inte ens den nivå som man förväntas vara bekant med efter grundskolan).

Så småningom så hoppas jag att säljchefen insåg att mitt klagomål inte handlade om att personalens inkompetens utan att säljarna står och snackar B.S....

Att sakna kunskaper är inte tecken på dumhet utan ett tecken på simpel okunskap. Men att förneka okunskap är enbart dumt, för då kan man inte lära sej av misstagen och bli kunnigare...

Mitt förtroende för Elgiganten har blivit REJÄLT naggat i kanten, men eftersom att jag vet att det fortfarande finns trevliga säljare både bland de kunniga och okunniga, så kommer jag att fortsätta besöka Elgiganten då jag behöver handla hem nya grejer.

...Men det lär dröja ett tag nu, för jag är inte sugen på att bli så ilsken igen på ett tag...

#46

Postad 21 december 2009 - 15:16

ThomasL
  • ThomasL
  • Forumräv

  • 880 inlägg
  • 0

Gillar inte MediaMarkt. Varför har de affär i Norrköping men inte Linköping?! Linköping är större stad ju. Vi som inte har bil kan inte bara dra iväg till Norrköping å handla.

Konkurrensen är större i Linköping, där finns Siba som inte finns i Norrköping. Förhoppningsvis kommer de öppna i Linköping också så småningom.

#47

Postad 21 december 2009 - 17:25

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Ska bli spännande att se efterspelet till allt detta och Örebroarna får visst vänta en liten stund till innan det går att beskådas irl.

Mediamarkt finns inte med på prisjakt och Elgiganten är inte billigast på en enda TV! Enda de är billigast på är några få kompaktkameror och några bärbara datorer, annars är det mest lockvaror som udda dvd-filmer där de är billigast...

Att använda prisjakt i mobilen i butiken och kontrollera direkt om priset verkligen är så bra är en god ide. Kan ju dessutom underlätta ev prutning kanske.

#48

Postad 21 december 2009 - 19:43

niniz
  • niniz
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag håller med! Och MM priser finns inte på prisjakt för att kunna jämföras med andras. EG ligger väldigt ofta bland dem billigaste på det mesta jag söker om de har varan i sortimentet. Man kan handla till webbpriser i deras butiker med.



Håller med helt. Gillar att man kan känna på allt i Mediamarkts butiker men gillar inte att dom inte har några priser på deras hemsida utan försöker lura sina kunder genom att locka dom dit så att dom får "ha"-begär när dom håller i produkten. Sen är dom dyra som f*n också. Gå till deras butik och kolla på deras LED-tvs tex. och jämför här på prisjakt så får ni se på sjuka skillnader.

#49

Postad 21 december 2009 - 19:46

urume
  • urume
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Elgiganten får alltså betala domstolens kostnader på 580.000:- eller va det va.
Men vem måste dom betala 4 miljoner till? Mediamarkt?
Och efter listan vad Elgiganten inte får påstå ska det bli intressant vad dom kommer skryta om nu! :)

#50

Postad 22 december 2009 - 00:43

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0

Ska bli spännande att se efterspelet till allt detta och Örebroarna får visst vänta en liten stund till innan det går att beskådas irl.


Att använda prisjakt i mobilen i butiken och kontrollera direkt om priset verkligen är så bra är en god ide. Kan ju dessutom underlätta ev prutning kanske.



Detta prutningsfenomen inom elektronikhandeln är ju galen... Det ska prutas på saker som är typ 5% marginal på. Men på en ICA-butik eller ännu värre, kläder (typ 300% påslag), där prutas det nog inte ofta....

Redigerat av Krumeluren, 22 december 2009 - 00:52.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.