Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW260ES, VW360ES, VW760ES

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW550ES (Projektorer) 4 7,5 (1) Inga priser
Sony VPL-VW260ES (Projektorer) 9 7 (1) 74 490:-
Sony VPL-VW360ES (Projektorer) 1 (0) Inga priser
Sony VPL-VW760ES (Projektorer) 5 7,5 (1) 109 990:-
4 relaterade trådar

#201

Postad 03 oktober 2017 - 00:26

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Du lär inte bli begränsad i projektorn nej. Men jag vet inte om ATV4 är källan som kommer ge dig signalen "på bästa sätt". Dock är det en mycket trevlig låda med massor av kul grejer och smidig hantering av olika material. :)

Med vänlig hälsning, Jacob

#202

Postad 03 oktober 2017 - 00:42

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Låter bra att det inte är projektorn som begränsar 4K SDR 24hz signalen och behöver inte fundera mer på det.



#203

Postad 03 oktober 2017 - 09:07

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Låter bra att det inte är projektorn som begränsar 4K SDR 24hz signalen och behöver inte fundera mer på det.

 

Så långe som ATV 4K fungerar som den gör måste du in för hand och växla om signaltypen hela tiden. Och undvika kombinationen av HDR och 60 Hz från just ATV 4K.



#204

Postad 03 oktober 2017 - 10:39

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Så långe som ATV 4K fungerar som den gör måste du in för hand och växla om signaltypen hela tiden. Och undvika kombinationen av HDR och 60 Hz från just ATV 4K.

Finns det några utökade fjärrkontrollkoder för sådant på Sony projar? Eller måste man in och "navigera / pila runt"?

Dvs hanteras via makro från lite bättre systemfjärrar.



#205

Postad 03 oktober 2017 - 12:08

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
En kvalificerad gissning är att det är i ATV som inställningarna behöver göras.

#206

Postad 03 oktober 2017 - 12:45

Tanax
  • Tanax
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Har inte riktigt hängt med. Är det alltså fel på ATV eller på Sonyn? Om man köper en JVC istället så funkar den bättre med ATV 4K och HDR?



#207

Postad 03 oktober 2017 - 12:57

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Då har jag kollat in lite snabbt om ATV 4K. Har själv en VW550ES och är inte riktigt redo kl 22:30 en söndag att piska fram Murideo-analysatorn ännu. :)

 

När man kör 4K/60 med HDR och 4:2:0 blir det väldigt tydlig posterisering, vilket syns direkt i gränssnittet. Orsaken är som nämnt tidigare att de Apple kör 4:2:0 med 8-bitar och 8-bitars HDR ser ut så där illa. HDR är ett 10-bitarssystem (minst) och när man reducerar 1024 nyanser till 256 blir det fel.

 

Detta blir ännu tydligare i gränssnittet för Apple applicerar exakt samma hårt kodade grafik i både SDR och HDR. Eftersom HDR har mycket mer informationstäthet i mörka nyanser blir SDR transponerat bitnivå-för-bitnivå till HDR också en mycket mörkare bild. Lägg på att vi går från 10 till 8 bitar och det ser ut som s*tan i gränssnittet.

 

ATV 4K inställd på HDR kör alltid med HDR-signal aktivt, vilket inte alls är bra på så många plan det bara kan bli. Xbox oneS gör samma fel, men de forcerar verkligen SDR in i HDR bit-för-bit och bilden blir galet mörk. Apple gör någon form av konvertering mellan SDR/vanlig "gamma" så att det rymms inom HDR PQ-tonkurvan. Bilden är fortfarande för mörk, skuggor smetar ihop etc. Och det blir tonvis med posterisering när man tittar på material och ATV 4K är inställd på 4K/HDR/60/4:2:0 på grund av det jag nämner ovan.

 

Lösning är att manuellt för varje film eller material man tittar på växla om manuellt så att det blir optimalt varje gång.

 

Jag har utvärderat Sonys 260 och 360 från såväl Oppo BDP203 och Kaleidescape Strato 4K och Sonyn visar inga sådana problem i 24hz.

Felet som Ringis pratar om ovan ligger helt hos ATV!

Därmed inte sagt att Sony-maskinerna är felfria. Man har ju alltså valt ett HDMI-kort som kirrar drygt 13Gbs (vilket räcker gott och väl till 24hz) men när man matar 4K, HDR, 4:4:4 @60 så måste Sonyn prioritera lite. Bl.a. så försvinner en del valmöjligheter i menyn då processorn inte fixar att behandla så stora dataströmmar OCH trixa med signalen. Spelar själv inte alls och har därför inte hårdtestat 60Hz.

 

Alla tillverkare prioriterar lite olika. Det finns ingen som fixar allt. :)

 

MVH

/Jacob



#208

Postad 03 oktober 2017 - 13:17

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Alla tillverkare prioriterar lite olika. Det finns ingen som fixar allt. :)

 

 

Sony kan sitt stuff. Det gör inte Apple. :)



#209

Postad 03 oktober 2017 - 13:27

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Sony kan sitt stuff. Det gör inte Apple. :)

Tuché :D

 

/Marcus



#210

Postad 03 oktober 2017 - 16:51

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Sony kan sitt stuff. Det gör inte Apple. :)


Nja. För egen del tycker jag attt Sony har gjort ett märkligt val som inte satsade på 18 gbit portar på dessa. Fungerar ju inte felfritt med PS4 Pro. I dagens mediavärld är ju TV stort i paritet med film. Därmed räcker inte 24Hz.

#211

Postad 03 oktober 2017 - 17:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Nja. För egen del tycker jag attt Sony har gjort ett märkligt val som inte satsade på 18 gbit portar på dessa. 

 

 

Jag håller med dig fullt ut, då det tydligen inte är en så stor kostnads fråga heller  :)


Redigerat av mcmike, 03 oktober 2017 - 17:29.


#212

Postad 03 oktober 2017 - 19:41

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Nja. För egen del tycker jag attt Sony har gjort ett märkligt val som inte satsade på 18 gbit portar på dessa. Fungerar ju inte felfritt med PS4 Pro. I dagens mediavärld är ju TV stort i paritet med film. Därmed räcker inte 24Hz.

Vilket också är den kanske tydligaste kritiken jag har haft mot de annars tämligen genomstarka produkter som Sonys 4K-projektorer är. Hade Sony kört på 18 Gbps från början sådana här situationer undvikits. Bandbredden om ≈13 Gbps räcker för vad den är tänkt för så länge källorna gör rätt.



#213

Postad 03 oktober 2017 - 22:02

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Utan att ha alla fakta på bordet så är det väl ingen vild gissning att man stötte på problem att integrera 18Gbs med den befintliga plattformen och intergrering med befintliga komponenter.
Därav tar man fram en nyare för att ge 760 rätt förutsättningar.
Ren spekulation från min sida såklart men jag hade vågat sätte en peng på att det hela var en integreringsfråga där man fick fler nackdelar än vad det gav fördelar med 18Gbs kortet kontra att det skulle vara en prisfråga i detta specifika fallet.

Som sagt: Ingen är bäst på allt. Konkurrenterna har ju inte ens 4k. ;)


Med vänlig hälsning, Jacob

#214

Postad 04 oktober 2017 - 07:07

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Utan att ha alla fakta på bordet så är det väl ingen vild gissning att man stötte på problem att integrera 18Gbs med den befintliga plattformen och intergrering med befintliga komponenter.
Därav tar man fram en nyare för att ge 760 rätt förutsättningar.
Ren spekulation från min sida såklart men jag hade vågat sätte en peng på att det hela var en integreringsfråga där man fick fler nackdelar än vad det gav fördelar med 18Gbs kortet kontra att det skulle vara en prisfråga i detta specifika fallet.

Som sagt: Ingen är bäst på allt. Konkurrenterna har ju inte ens 4k. ;)


Med vänlig hälsning, Jacob

Jag tror precis samma sak. Det stämmer med det jag hörde (HT Geeks?) om att kretsarna skall klara att driva panelerna också. Säkert inte bara att skriva rätt pixelvärde i någon matris  B)

 

760 är nog mer en "lite" 5000 vad gäller kretsar men delar optik med 260/360.



#215

Postad 05 oktober 2017 - 07:56

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Jag hör det ni skriver, men, är pixeljakten verkligen värt så mycket att man kompromissar med att begränsa sig till 24 Hz? Speciellt eftersom tillgången på 4K material är störst på TV och spel.

 

För vissa medlemmar så kanske inte 50 - 70KKR är så mycket pengar och man kan tänka sig att uppgradera inom en ganska kort tisperiod, men med tanke på att det är många fler som läser än vad som skriver så vill jag understryka det här. Hur många skulle köpa en ny bil idag om du bara kunde köra på 1-4:ans växel om du tankade på OK eller Circle K i stället för Shell?

 

Apple TV kan givetvis förbätra sin implementation, man kan välja en annan mediaspelare för Netflix, Amazon etc etc.

 

Intressant i sammanhanget är att Optoma i sina UHD modeller har 18 gb chipset (dessa har visserligen andra begränsningar och tillkortakommanden). Min teori är att Sony hade behövt göra en större omdesign av sina konstruktioner för att få in 18 gb i 260/360 och därför satsade på att det inte skulle bli någon större nackdel.



#216

Postad 05 oktober 2017 - 18:41

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1
Motfrågan blir varför du jagar HDR på en projektor med 100-150 nits? ;)

Alla kompromissar på sitt sätt och 13Gbs hdmi-kort är långt ifrån optimalt. Men det är ännu längre från en katastrof. :)
Jvc och Epson har ju sina styrkor och svagheter men vad man än väljer i den här klassen får man fantastiskt bra projektorer! Det handlar bara om personlig smak, och då måste man som vanligt ut och kika själv i lugn och ro.


Med vänlig hälsning, Jacob

#217

Postad 05 oktober 2017 - 22:07

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Motfrågan blir varför du jagar HDR på en projektor med 100-150 nits? ;)

Alla kompromissar på sitt sätt och 13Gbs hdmi-kort är långt ifrån optimalt. Men det är ännu längre från en katastrof. :)
Jvc och Epson har ju sina styrkor och svagheter men vad man än väljer i den här klassen får man fantastiskt bra projektorer! Det handlar bara om personlig smak, och då måste man som vanligt ut och kika själv i lugn och ro.


Med vänlig hälsning, Jacob


Jag jagar det inte alls. Känner inget behov av vare sig 4K eller HDR (än). Tror det kommer dröja länge innan det finns vettiga HDR implementationer på projektorer för hemmabruk i prisklasser som understiger priset på en ny mellanklassbil.

För egen del så jag gärna ha bättre svärta och WCG, det ser jag ett värde i.

Jag vet dock att min åsikt inte gäller alla, därav kritiken av Sonys implementation.

#218

Postad 06 oktober 2017 - 07:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Tror det kommer dröja länge innan det finns vettiga HDR implementationer på projektorer för hemmabruk i prisklasser som understiger priset på en ny mellanklassbil.

 

 

Jag har själv justerat in både Jvc och Epson med riktigt bra resultat med Ultra Hd 10bit´s. Tar man signalen rakt av suger bilden av de jag hitills sett, man får trixa bort ordinarie gamma "Kurva". Så visst kan man köra "HDR" redan idag med bibehållen WCG och svärta om man har intresse och lägger lite tid :)


Redigerat av mcmike, 06 oktober 2017 - 07:39.


#219

Postad 06 oktober 2017 - 11:17

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har själv justerat in både Jvc och Epson med riktigt bra resultat med Ultra Hd 10bit´s. Tar man signalen rakt av suger bilden av de jag hitills sett, man får trixa bort ordinarie gamma "Kurva". Så visst kan man köra "HDR" redan idag med bibehållen WCG och svärta om man har intresse och lägger lite tid :)

 

Precis.



#220

Postad 06 oktober 2017 - 15:41

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 2

Vet inte om jag missförstod Fredl, men för att vara på den säkra sidan vill jag förtydliga att jag tycker HDR är Great!

Faktiskt det bästa som hänt på många år i branschen!

Då pratar jag om det faktum att man lyft blicken och gjort något mer än ett pixelrace från tillverkarna. Hela iden var ju att för att konsumenten ska ha ett insitament att hoppa på 4K kan det inte BARA handla om fler pixlar (igen). Utan denna gången brydde man sig faktiskt om hur dessa pixlar såg ut i fråga om ljus, svärta, kontrast och färgåtergivning. Det var ju det som lade grunden för HDR - och fortfarande bör vara grunden i HDR.

Bättre pixlar och högre dynamik kan man använda i alla displayteknologier, alltså även projektorer!

Så långt är allt bra.

Problemet är väl snarare att filmbolagen tillsammans med tv-tillverkarna ganska snabbt lade fokus på högre ljusstyrka av alla saker man kan framhäva med HDR. DET, kan inte alla displaytekniker utnyttja...

Lite grovt förenklat kan man säga att om 4K är ett pixelrace så är HDR (i dagens form) ett ljusstyrkerace.

 

Det betyder INTE att det inte kan bli bra ändå!!

Bara att man hade kunnat använda det på annat sätt om man fokuserat på där 90% av filmen ligger, istället för de 10% som bara ett fåtal kan uppnå.

Men just nu är HDR vad det är, och det är som sagt inte HDRs fel utan film och tv-tillverkare som nyttjar det på det sättet idag bara. Inget som säger att det behöver vara så imorgon...

 

Bra HDR har hög bitrate, är mindre komprimerat, har mera djup i färgerna, bättre svärta större färgrymd och hög kontrast - med någon enstaka peak då och då i en sol, ett svettblänk, gnistrande skare på snön, osv, för den där mer realistiska återgivningen. Så länge filmbolagen producerar de där sista 10% effekterna som om de vore 90% av innehållet så kommer HDR att bli marginellt bättre på projektor vad det gäller dynamik.

Självklar ska man ändå sträva efter att få ut så mycket som möjligt av dagens material. Det innebär, wider colour gamut, högre kontrast och peakande ljus även om man får labba en del med gamman för att kompensera för den lägre ljusstyrkan.

Jag skulle dock hävda att ljusstyrkan i normala projektorer hade räckt till att ge bilden ett stort lyft med HDR om man bara gjort HDR lite annorlunda. För om syftet är att återge lysande objekt med mer realistisk ljusstyrka så hade det funnits potential. Titta på LOTR i ett kolsvart biorum och när Brödraskapet kommer ut ur Morias mörker till Dimmigabergens östra soldränkta sida och kom inte och säg att du inte blev bländad! En 3m bred, drygt 1m hög duk som lyser med allt projektorn kan kräma ur sig har nämligen den effekter i ett mörkt rum. Vi pratar inte 1m bred 50" TV här...

 

Men nu lyssnar inte filmproducenterna riktigt på det örat (och varför skulle de det? Vi som kör proj är en försvinnande lite andel av alla som kommer kolla på filmen), Så vi gör vad vi kan av en taskig situation. nästa vecka ska jag iväg och kolla på Barcos Loki med dubbla laserlampor och runt 8000 AnsiLumen med ett enda syfte. Att se om man kan få dagens HDR att funka i projvärlden på samma sätt som det funkar i tv-världen. Nåja i Oleds tv-värld då... :)

Återkommer med intryck i en annan tråd!

 

Men mer HDR till folket!

Ju bättre pixlar desto bättre förutsättningar till bättre bild har vi. :)

VW260 ägare få hemskt gärna ge sina intryck på hur de fått till HDR på just trådens specifika maskin (för att återkomma till tråden lite).

Jag har kikat en hel del på det men vore kul med andras intryck.

 

Bättre bild och häftigare upplevelser till alla!!!

 

 

MVH

/Jacob



#221

Postad 15 oktober 2017 - 14:15

Unregisteredbccb9d7a
  • Unregisteredbccb9d7a
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har med stort intresse följt den här tråden.
Jag är sjukt sugen på att uppgradera min projje till en 4K projje. För närvarande har jag en Sony vw95es som har tjänat mig helt sjukt bra under de åren jag haft den. När den kom var den ju i referensklass för 60 papp men fick köpa ett demoexemplar hos Hembiobutiken för halva priset för en sisidär sju till åtta år sedan. Jag har varit så j*vla nöjd med den (och är det fortfarande).
Hur som helst så tänkte jag att det kunde vara läge att uppgradera sig till en 4K projje nu när AppleTV 4K har droppat priserna på 4K filmer på itunes Store + att de uppgraderar mina köpta filmer till 4K i den mån de finns.
Men jag blir orolig av det jag läser här i forumet - är själv ingen teknisk superexpert och hänger inte riktigt med i svängarna i snacket här ibland.
Men så som jag förstår det så når inte bildkvaliteten riktigt upp till förväntningarna vad gäller ATV4K tillsammans med låt oss säga VPL VW260ES? VW260ES är den projje som jag själv siktat in mig på. Egentligen är det helt sjukt att man ens överväger att köpa en projektor för 50 papp, men är man filmentusiast så är man ;)
Till sist vill jag säga att det är kul att läsa och följa ett forum där alla är galet kunniga, trevliga och hjälpsamma mot varandra. Det blir iallafall jag riktigt glad av.

Glenn

Redigerat av Unregisteredbccb9d7a, 15 oktober 2017 - 14:17.


#222

Postad 15 oktober 2017 - 14:22

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej Glenchen!
Om du är nöjd med din projje och om budget har betydelse så skulle jag hellre lägga 60 000kr på ett riktigt fett begagnat slutsteg och/eller försteg alternativt högtalare/bas. Mcintosh mc8207 är ett monster jag verkligen kan rekommendera.

#223

Postad 15 oktober 2017 - 14:38

Unregisteredbccb9d7a
  • Unregisteredbccb9d7a
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej Glenchen!
Om du är nöjd med din projje och om budget har betydelse så skulle jag hellre lägga 60 000kr på ett riktigt fett begagnat slutsteg och/eller försteg alternativt högtalare/bas. Mcintosh mc8207 är ett monster jag verkligen kan rekommendera.


Tjena!
Jag har faktiskt ett dedikerat rum för hela min hembio med en Marantz SR7010 som driver själva ljudpplevelsen. Högtalare från svenska Dynavoice 7.1 + 2 atmos/DTS X i taket. Jag är väldigt nöjd med det. Det krämar på och låter riktigt bra i min värld. Nästa steg på ljudfronten är väl ett slutsteg att komplettera Marantzen med så att jag kan få upp ytterligare två Atmos/DTS X i taket.
Det är tankarna om en ny 4K projje som jag inte riktigt kan slita mig från. Kollar även beg-marknaden efter förra årets modeller men det är riktigt lite ute måste jag säga.

#224

Postad 15 oktober 2017 - 14:43

Unregistered73a7d2a9
  • Unregistered73a7d2a9
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Här har du en begagnad monsterprojje för ett bra (säkert prutbart pris).

http://hifimagasinet...annonsID=204572

#225

Postad 15 oktober 2017 - 15:03

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Hej Glenn!
Jag trodde det var tydligt i tråden men jag tar det en vända till så att alla som läser inte missförstår. Problemen som tagits upp med ATV 4K och Sony 260 ligger till 99,99% hos Apple, och har inget med Sony att göra. Således kommer du ha samma problem/begränsningar oavsett vilken Proj du kommer köra. Problemen kommer från ATV!

Jag kör själv VW95 hemma och tycker med att det är en fantastisk projektor. Klart du ska kika på 260/360 och se vad du tycker! Missa inte att jämföra mot Epson och JVC som oxå är övergrymma maskiner i klassen! :)


Med vänlig hälsning, Jacob

#226

Postad 15 oktober 2017 - 15:32

Unregisteredbccb9d7a
  • Unregisteredbccb9d7a
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej Glenn!
Jag trodde det var tydligt i tråden men jag tar det en vända till så att alla som läser inte missförstår. Problemen som tagits upp med ATV 4K och Sony 260 ligger till 99,99% hos Apple, och har inget med Sony att göra. Således kommer du ha samma problem/begränsningar oavsett vilken Proj du kommer köra. Problemen kommer från ATV!
Jag kör själv VW95 hemma och tycker med att det är en fantastisk projektor. Klart du ska kika på 260/360 och se vad du tycker! Missa inte att jämföra mot Epson och JVC som oxå är övergrymma maskiner i klassen! :)
Med vänlig hälsning, Jacob


Tjena Colamannen!
Tack för svar!
Jo, jag snappade upp att felet ligger hos Apple. Egentligen formulerade jag mig lite fel tror. Det jag undrar är egentligen om det är försumbart lite skillnad i kvaliteten på bilden eller om jag kommer att sitta och iriitera mig varje gång jag ska se på film på en ATV4K. Det är iofs kanske väldigt personligt och svårt att svara på. Hur som helst så är det irriterande att det ska vara på det sättet.

Ja, jag är sjukt nöjd med den. VW90 är en riktig arbetshäst. 3D’n suger, men den använder jag aldrig iallafall.

Här har du en begagnad monsterprojje för ett bra (säkert prutbart pris).
http://hifimagasinet...annonsID=204572


Tack! Ska ta mig en titt!

#227

Postad 15 oktober 2017 - 16:09

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
👍🏼

Om det är "försumbar" eller "gigantisk" skillnad ligger så klart enbart i betraktarens ögon - och har väldigt mycket med förväntningar att göra.
Där behöver man tyvärr titta själv för att få några vettiga svar.

JAG tycker personligen det lätt är värt uppgraderingen! Mitt problem är att min fru hinner spendera mina "Proj-pengar" fortare än vad jag hinner spara ihop dem.
För ett par år sedan låg biorummet på plats 3 på renovering-prio-listan. Nu två år senare och med 10 andra projekt färdigställda är bion fortfarande inte uppe på förstaplatsen utan snarare halkat ner till plats 6!!! Den matematiken går bara ihop i min frus huvud... 😇

Men skam den som ger sig. Har siktet inställt på en 760 så vi får se vad som händer i vinter.

Med vänlig hälsning, Jacob

#228

Postad 15 oktober 2017 - 17:05

Unregisteredbccb9d7a
  • Unregisteredbccb9d7a
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Om det är "försumbar" eller "gigantisk" skillnad ligger så klart enbart i betraktarens ögon - och har väldigt mycket med förväntningar att göra.
Där behöver man tyvärr titta själv för att få några vettiga svar.
JAG tycker personligen det lätt är värt uppgraderingen! Mitt problem är att min fru hinner spendera mina "Proj-pengar" fortare än vad jag hinner spara ihop dem.
För ett par år sedan låg biorummet på plats 3 på renovering-prio-listan. Nu två år senare och med 10 andra projekt färdigställda är bion fortfarande inte uppe på förstaplatsen utan snarare halkat ner till plats 6!!! Den matematiken går bara ihop i min frus huvud...
Men skam den som ger sig. Har siktet inställt på en 760 så vi får se vad som händer i vinter.
Med vänlig hälsning, Jacob


Hahahaha. Jadu. Jag jobbar lite på samma sätt som dig, men jag kör lite mer på Solsidanknepet - dvs dubbla konton, mitt hemliga teknikkonto. Min fru skulle dessutom inte se skillnad på vår nuvarande projektor eller om det helt plötsligt skulle stå en ny där. Sen kan jag berätta om det ett år senare. Hehe.
Alla njuter ju av biorummet här hemma - och då måste det ju också få bli lite extra prioriterat ;)
En 760 är lite utanför min budget - men herregud vad det skulle vara läckert med en riktig laserbitare med extra allt. Egentligen sparar du ju pengar om du köper en sån. Du behöver i stort sett aldrig byta lampa ;)
Angående lampa så kan jag rekommendera att köpa via Ali Express. Där kostar en ny lampa till VW95ES 500-600kr inkl lamphus och det är toppkvalitet. Fri frakt. Det finns lampor till de flesta modeller. Det tar typ en månad att få hem den, men det kan det ju vara värt för den summan.
Sorry admin om jag kanske glider iväg lite från ämnet.

Vänligen
Glenn

#229

Postad 15 oktober 2017 - 17:44

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Jag var nära på att uppgradera nu i höst men har bestämt mig för att vänta. Tycker att allt är så komplicerat och jag har inte intresse för att sätta mig in i alla tusen olika inställningar man måste ha koll på. Väntar några år och hoppas att allt flyter på lite smidigare då många problem borde vara åtgärdade.

#230

Postad 15 oktober 2017 - 19:05

Unregisteredbccb9d7a
  • Unregisteredbccb9d7a
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Härligt, ser ju ut att passa fint på väggstativet.


Vilken sjukt bra projjehängare du har där på bild 3. Vart har du köpt den? :)

Vänligen Glenn

#231

Postad 16 oktober 2017 - 07:48

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag har med stort intresse följt den här tråden.
Jag är sjukt sugen på att uppgradera min projje till en 4K projje. För närvarande har jag en Sony vw95es som har tjänat mig helt sjukt bra under de åren jag haft den. När den kom var den ju i referensklass för 60 papp men fick köpa ett demoexemplar hos Hembiobutiken för halva priset för en sisidär sju till åtta år sedan. Jag har varit så j*vla nöjd med den (och är det fortfarande).
Hur som helst så tänkte jag att det kunde vara läge att uppgradera sig till en 4K projje nu när AppleTV 4K har droppat priserna på 4K filmer på itunes Store + att de uppgraderar mina köpta filmer till 4K i den mån de finns.
Men jag blir orolig av det jag läser här i forumet - är själv ingen teknisk superexpert och hänger inte riktigt med i svängarna i snacket här ibland.
Men så som jag förstår det så når inte bildkvaliteten riktigt upp till förväntningarna vad gäller ATV4K tillsammans med låt oss säga VPL VW260ES? VW260ES är den projje som jag själv siktat in mig på. Egentligen är det helt sjukt att man ens överväger att köpa en projektor för 50 papp, men är man filmentusiast så är man ;)
Till sist vill jag säga att det är kul att läsa och följa ett forum där alla är galet kunniga, trevliga och hjälpsamma mot varandra. Det blir iallafall jag riktigt glad av.

Glenn


En 260es skulle göra skillnad plus att du kan då se alla 4k filmer korrekt.

Annars så har du en bra proj och kanske borde titta på att byta dina dynavoice...

#232

Postad 16 oktober 2017 - 09:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Review av 360 genom PJHC... :)

 

http://www.projectio...ny-vpl-vw360es/

 

översatt till Engelska..

 

http://www.projectio...ny-vpl-vw360es/

 

HDR tips genom Cine4home, tyvärr tyska som vanligt :rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=LrkUGgDBzLk


Redigerat av mcmike, 16 oktober 2017 - 09:24.


#233

Postad 16 oktober 2017 - 09:48

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Vilken funktion fyller den där mässingsfärgade kransen framför linsen på 260, 360 och 550? Den finns ju inte på 760 och 5000. Har det något med ströljus att göra?



#234

Postad 16 oktober 2017 - 13:27

bubbleboy76
  • bubbleboy76
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Stöd för Dolby Vision och HDR10+ på 2018-modellerna (vilket nog inte är osannolikt), så blir de här intressanta för mig.



#235

Postad 16 oktober 2017 - 13:39

bubbleboy76
  • bubbleboy76
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Någon som har gått från äldre finare dlp direkt till denna generationen Sony?

Klarar man av rörelseoskärpan? Jag har svårt för det vid en kort demo, men man kanske vänjer sig?



#236

Postad 16 oktober 2017 - 19:14

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

HDR tips genom Cine4home, tyvärr tyska som vanligt :rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=LrkUGgDBzLk

Det är väl gött med lite extra påminnelse om att man skulle varit lite mer engagerad på tyskan under uppväxten... fem år, inte mycket man har att visa för det tyvärr :/



#237

Postad 17 oktober 2017 - 17:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

Visning av VW760 den 19-21/10 genom HBB :) 

 

Från och med torsdag 14.00 till och med lördag premiärvisar vi Sonys efterlängtade nya laserprojektor, VPL-VW760, i Göteborgsbutiken! Därefter måste den skeppas till nästa land så det blir en kort visit i Sverige!

 

Torsdag mellan 14-18 

Fredag  mellan  10-18 Sony finns på plats från 14:00!

Lördag  mellan  11-15


Redigerat av mcmike, 17 oktober 2017 - 17:18.


#238

Postad 17 oktober 2017 - 17:44

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Synd att man är upptagen med jobb, annars hade man gärna tagit en tripp till västkusten i helgen. Återkom gärna med intryck ni som tänker kolla på den.



#239

Postad 18 oktober 2017 - 09:40

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Visning av VW760 den 19-21/10 genom HBB :) 

 

Från och med torsdag 14.00 till och med lördag premiärvisar vi Sonys efterlängtade nya laserprojektor, VPL-VW760, i Göteborgsbutiken! Därefter måste den skeppas till nästa land så det blir en kort visit i Sverige!

 

Torsdag mellan 14-18 

Fredag  mellan  10-18 Sony finns på plats från 14:00!

Lördag  mellan  11-15

Och jag som ändå är tvungen att åka in till Gbg i helgen  B)



#240

Postad 18 oktober 2017 - 13:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 5

För att följa upp tidigare diskussion om skillnaderna på VW260 och 360 så har jag idag packat upp en VW260 för att kunna jämföra den mot vår sedan tidigare kalibrerade VW360. Ska låta den rulla ett tiotal timmar innan jag justerar in den och återkommer sedan med feedback kring detta.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#241

Postad 18 oktober 2017 - 15:13

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 1

Det ser vi framemot!

 

Har hunnit bränna ca 100h på min VW260 hittills och är fortsatt väldigt nöjd så här långt. Avsaknandet av en iris är inget jag saknar eller känner behov av då VW260 lirar fint ihop med DNP duken i mitt ljusa men mörklagda vardagsrum med lagom balans mellan bra svärta, kontrast och ljusstyrka.

 

 



#242

Postad 18 oktober 2017 - 18:02

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Och jag som ändå är tvungen att åka in till Gbg i helgen  B)

 

Vilken osis!!!
Ser fram emot intryck!

 

Det ser vi framemot!
Har hunnit bränna ca 100h på min VW260 hittills och är fortsatt väldigt nöjd så här långt. Avsaknandet av en iris är inget jag saknar eller känner behov av då VW260 lirar fint ihop med DNP duken i mitt ljusa men mörklagda vardagsrum med lagom balans mellan bra svärta, kontrast och ljusstyrka.


Ja DNPn (iaf 08-85) kan man med fördel trycka på lite mer på. Märker det tydligt när jag kommer från FireHawken på 1.35 i gain. Får köra upp vw95an i högt lampläge för att känna igen mig lite mer i bildkarrakrären.

Med vänlig hälsning, Jacob

#243

Postad 18 oktober 2017 - 19:06

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Alltid intressant att ta del av dina intryck och erfarenheter Colamannen. Kör själv med relativt liten duk (DNP 08-85) på 92" i 16:9 och lider inte direkt av att DNP 08-85 äter lite ljus. Har mest erfarenhet av FireHawk G3 som jag hade hemma över en helg för några år sen för utvärdering men den fick se sig slagen av min dåvarande vita Kingpin duk p.g.a. G3:ans alltför tydliga shine.

 

Ska bli intressen att se hur länge lampan i lågt lampläge orkar med att belysa duken tillräckligt mycket och är glad om den klarar 2-3000h.



#244

Postad 18 oktober 2017 - 20:05

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Detsamma DrZaius. Jag kommer väl ihåg när du testade Stewart, och det är ett utmärkt case om varför det är så viktigt att kika själv innan köp. Speciellt när det gäller högkontrastdukar!
Vill minnas att du nästan gett upp på HK dukar men gav det en sista chans med DNP på TheRock och hittade äntligen rätt.
För egen del har FireHawken varit uppe och nere om vartannat de senaste 15 åren. Just nu är den uppe medan jag renoverar i biorummet och gör plats för en ljudtransparent duk.

Sedan är det ny proj som hägrar. Ska bli kul att kolla på 760 när tillfälle ges!
Har ju kikat på både 260 och 360 rätt många gånger nu. De är båda två extremt kompetenta projektorer. Har stora förväntningar på 760 - kanske för stora? Kör ju Barco på jobbet numera och har självklart kikat åt det hållet med men då vill jag ha en Balder och det är tyvärr inte realistiskt. Men man måste ju ha något att uppgradera till oxå!


Med vänlig hälsning, Jacob

#245

Postad 18 oktober 2017 - 21:22

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Ja, besöket på The Rock var väldigt givande tack vare Marcus kunnande och allmänt trevliga bemötande.

Ska bli mycket intressant att se vad VW760 går för och hopppas att det snart dyker upp ett exemplar i Sthlm också.

#246

Postad 19 oktober 2017 - 11:14

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

AVForums recenserar VW260: https://www.avforums...or-review.14020



#247

Postad 19 oktober 2017 - 15:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Då har jag kalibrerat vår VW260ES och så klart då jämfört den mot vår sedan tidigare kalibrerade VW360ES. Kan konstatera att det är större skillnad mellan dessa än jag hade förväntat mig. Mäter ca 25% mer ljus i VW360 med iris fullt öppen(40fL mot 29fL) med två meter bildbredd, vit Grandviewduk. I detta läget presterar VW260 något bättre svärta, tack vare ett lägre ljusflöde.

 

Justerar jag ned ljusflödet på VW360 så att de lämnar samma ljus så tycks 360 gå om och prestera något bättre svärta än VW260, men här är skillnaderna mycket små. Så små att det skulle kunna röra sig om skillnader mellan exemplar eller att vår VW360 har rullat några fler timmar.

I övrigt är de svåra att särskilja och ställer man iris på VW360 så att den lämnar samma ljus så är de mer eller mindre identiska. Jag kan inte se att någon av dem skulle vara skarpare än den andre.

 

Slänger vi in JVC DLA-X5500 i matchen så lämnar den ytterligare 20-25% mer ljus än VW360 varvid den blir anmärkningsvärt mycket ljusstarkare än VW260 i ungefär samma prisklass. Men bild är ju mer än ljus och kontrast, som tur är för Sony :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#248

Postad 19 oktober 2017 - 16:06

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vad är Sonys stora fördel jämfört med JVCn? Skarpare? Bättre rörelsehantering? Klarhet i bilden?



#249

Postad 19 oktober 2017 - 16:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vad är Sonys stora fördel jämfört med JVCn? Skarpare? Bättre rörelsehantering? Klarhet i bilden?

Går att skriva en hel novell om dess skillnader men till sist måste man ändå titta själv på bilden. Man skulle kunna vränga frågan till att försöka beskriva vilka fördelar en banan har över ett päron i smak... :rolleyes:

 

Generellt så har Sony en mjukare och mer analog bild som är lugnare och inte lika hård som JVC. I gengäld så är det många som tycker att Sony ser lite för luddig ut och saknar kontrast och skärpa vid en direktjämförelse. Många upplever att Sony har bättre bildbehandling, men lika många ser ingen skillnad på den punkten. Den som ger klarast bild är oftast den som har högst kontrast, vilket är på papperet JVC. Men sen kommer rummet, duken och dina personliga värderingar in i bilden och då blir det svårare. Kortfattat så kan man säga att det är helt omöjligt att beskriva skillnaderna, de måste ses och då helst på kalibrerade maskiner så att man jämför dem på lika villkor. Och givetvis i samma rum på samma duk.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 19 oktober 2017 - 16:27.


#250

Postad 19 oktober 2017 - 19:06

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Med tanke på det "låga" ljusflödet, skulle du rekomendera vw260 i en biogrotta mot en vit 114" duk? :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.