JBL 4349
28 svar till detta Àmne
Postad 09 december 2020 - 19:17
Andre 71
-
Andre 71
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
JBL 4429 ersÀtts av 4349!
Hittar inga tester nÄnstans och undrar ifall nÄn hört 4349 Ànnu.
Vore ballt med ett utlÄtande.
Verkar ju pÄ siffrorna som att den nya högtalaren gÄr lite djupare.
Postad 10 december 2020 - 18:48
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
Finns en trÄd med lite synpunkter om dessa, idel lovord.
Sedan om deras öron Àr rÀtt kalibrerade kan man sÀkert diskutera.
HÄller inte med om precis allt som sÀgs i denna trÄd nÀr det pratas om andra fabrikat.
https://forum.audiog...l-4349-opinions
Men 4349 har jag inte hört Ànnu sÄ möjligen Àr de sÄ bra som det sÀgs..
Redigerat av BlÄtand, 10 december 2020 - 18:49.
Postad 14 december 2020 - 22:07
Andre 71
-
Andre 71
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
Verkar lovande!
Om dessa lÄter likt 4429 fast med djupare bas, dÄ kan dom inte vara annat Àn fantastiska!
Postad 15 december 2020 - 08:56
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Veteran
-
-
2 293 inlÀgg
Jag skulle vilja sÀga att det Àr en helt ny högtalare dÀr det inte finns nÄgot gemensamt med 4429.
Det Àr lite av ett generationsskifte dÀr dom knyter sig allt nÀrmare JBL pro.
Hornet Àr nÄgot nerbantat frÄn M2 och D2415K anvÀnds redan i andra Synthesis produkter och Pro.
Basen ser ut att vara nyutvecklad, hittar typ noll info om den.
StorleksmÀssigt sÄ har dom svÀllt mot 4429
Redigerat av johan b-lund, 15 december 2020 - 08:57.
Postad 15 december 2020 - 18:35
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
Tveklöst en intressant högtalare som fastnade pÄ min radar redan dÄ de första notiserna dök upp.
Postad 17 december 2020 - 06:05
Soulsound
-
Soulsound
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
Satt nÄgra timmar och lyssnade pÄ musik via mina 4429, blir inte sÄ ofta tyvÀrr. Har kompletterat med tvÄ REL T9i just, fÄr sÀga att de hÀnger med helt galet bra.
Funderingar finns pÄ att Äka och provlyssna 4349, men byte blir det nog inte ÀndÄ. Dels Àr 4429 pÄ grÀnsen till för stora, men Àven tycker jag att 4429 Àr bra nog sÄ att sÀga.
Kort o gott, 4349 bör vara suverÀna.
Postad 18 december 2020 - 17:58
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
De flesta frontar mÄr bra i sÀllskap av nÄgra vÀl valda REL 
Var inne pÄ att sÀlja mina nÀr jag gick över till golvare, men dÄ de gör redan bra avgjort bÀttre lÀr dessa fÄ stÄ kvar.
Postad 28 december 2020 - 10:16
Andre 71
-
Andre 71
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
Satt nÄgra timmar och lyssnade pÄ musik via mina 4429, blir inte sÄ ofta tyvÀrr. Har kompletterat med tvÄ REL T9i just, fÄr sÀga att de hÀnger med helt galet bra.
Funderingar finns pÄ att Äka och provlyssna 4349, men byte blir det nog inte ÀndÄ. Dels Àr 4429 pÄ grÀnsen till för stora, men Àven tycker jag att 4429 Àr bra nog sÄ att sÀga.
Kort o gott, 4349 bör vara suverÀna.
4429 har lÀnge varit mina drömhögtalare sÄ jag antar att du inte behöver bÀttre burkar pÄ mÄnga Är!
Dock Àr den enda bassning 4429 brukar fÄ att dom inte gÄr sÀrskilt djupt i basen. Det verkar ju eftertrÀdaren ha tagit fasta pÄ om man lÀser specarna.
VÀntar med spÀnning pÄ att nÄn HiFi blaska ska recensera!
Postad 28 december 2020 - 17:56
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
Inte sÀkert att alla föredrar 4349 före 4429 om man fÄr möjlighet att jÀmföra.
De Àr visserligen ganska lika nÀr det kommer till storlek och form och det pratas om att 4349 Àr en efterföljare.
De Àr bÄda designade för att möta JBL:s krav pÄ en monitor om Àn vid olika tidpunkter vilket bidragit till ganska stora skillnader i hur de realiserats.
LÄdvolym i 4349 Àr större, det Àr en 3-vÀgs vs. en 2-vÀgs konstruktion, vidare har 4349 de nya HDI-varianten pÄ horn som hÀmtats frÄn de senare PRO högtalarna medan 4429 har samma typ av horn som sitter i bland annat K2. Har man hört K2 inser man att det inte behöver betyda att den nya varianten Àr avgjort mycket bÀttre. I alla fall inte om man har möjlighet till lite lyssningsavstÄnd. Sist men inte minst sÄ Àr de olika material i elementen.
VÀntar ocksÄ pÄ en mer ingÄende recension...tyvÀrr kan de dröja en tid efter det att man lanserat nÄgot nytt frÄn JBL Synthesis innan det kommer.
Kan ju hoppas att skriverierna kring HDI serien Àndrat pÄ detta.
Postad 30 december 2020 - 12:18
Soulsound
-
Soulsound
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
Precis, de lÀr ju lÄta olika och som vanligt Àr det ju en smaksak. Men nyfiken blir man ju.
Trodde 4349 var trevÀgs, sÄ dÀr har de ju Àndrat lite i konstruktionen, men de vet ju vad de pysslar med.
Postad 15 januari 2021 - 14:59
Andre 71
-
Andre 71
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
Postad 15 januari 2021 - 15:53
Soulsound
-
Soulsound
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
JĂ€mför de med 4429 och vad sĂ€ger de isf? đ€
Samma sak om basen sÄg jag.
Redigerat av Soulsound, 15 januari 2021 - 15:53.
Postad 15 januari 2021 - 17:28
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
Ja det kanske fÄr bli ett lösnummer L & B i vÀntan pÄ fler reviews 
Postad 15 januari 2021 - 17:30
Anton
-
Anton
-
ForumrÀv
-
-
584 inlÀgg
"och inte samma outtömliga dynamik som sina storebröder."
âNyfiken pĂ„ skillnaden dĂ€r.
Kommer mycket kul frÄn JBL nu
Postad 15 januari 2021 - 17:50
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
"och inte samma outtömliga dynamik som sina storebröder."
âNyfiken pĂ„ skillnaden dĂ€r.
Kommer mycket kul frÄn JBL nu
Ja vad betyder det egentligen, alla storebröder Àr ju golvar och den minsta av dem har dubbla 10" och förmodligen dubbla lÄdvolymen.
SÄ vad annat var att vÀnta?
Tror de flesta spekulanterna köper det tillkortakommandet rakt av under förutsÀttning att storlek och pris inte saknar betydelse.
Postad 16 januari 2021 - 16:52
Andre 71
-
Andre 71
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
Jag vet inte om ni kan se det nÀr ni lÀser recensionen, men jag frÄgade Geir om dom gÄr djupare i basen Àn 4429...det ser ju ut att vara rejÀl skillnad pÄ pappret.
Han skriver att dom gÄr djupt nog, men att det finns andra golvare som gÄr djupare men att 4349 Àr mycket tuffare i mellanbasen.
Postad 16 januari 2021 - 17:05
Klatten
-
Klatten
-
Wannabe
-
-
30 inlÀgg
Recensionen kan alla lÀsa. I exempelvis Firefox Àr det inte svÄrare Àn att högerklicka pÄ sidan, vÀlja "markera allt" och dÀrefter klistra in det i valfri ordbehandlare. Visst, bilder följer inte med dÀremot fÄr man med med sÄvÀl bröd- som bildtext.
Postad 16 januari 2021 - 19:14
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
Recensionen kan alla lÀsa. I exempelvis Firefox Àr det inte svÄrare Àn att högerklicka pÄ sidan, vÀlja "markera allt" och dÀrefter klistra in det i valfri ordbehandlare. Visst, bilder följer inte med dÀremot fÄr man med med sÄvÀl bröd- som bildtext.
Tjusigt, dÄ har man lÀst den 
Hade hoppats att man hade kommenterat lite mer kring diskanthornet, men det kommer sÀkert lite mer ingÄende reviews vad det lider.
Kanske inte det L&B Àr mest kÀnda för.
Postad 16 januari 2021 - 19:32
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Veteran
-
-
2 293 inlÀgg
Tjusigt, dÄ har man lÀst den 
Hade hoppats att man hade kommenterat lite mer kring diskanthornet, men det kommer sÀkert lite mer ingÄende reviews vad det lider.
Kanske inte det L&B Àr mest kÀnda för.
HÄller med att det kÀnns ganska ytligt.
Sen saknar jag ocksÄ att man inte testar mer med överkomlig elektronik.
Det mÄste inte testas med dyrfi var enda gÄng.......
Postad 16 januari 2021 - 19:39
Klatten
-
Klatten
-
Wannabe
-
-
30 inlÀgg
InstÀmmer till fullo med ovanstÄende inlÀgg.
Kan tycka att varje test av högtalare borde prövas med minst en mer modest prissatt kÀlla och förstÀrkare.
Postad 17 januari 2021 - 13:47
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
En sak/spörsmÄl som man tyvÀrr bara snuddade vid men som i alla fall kan ha stor betydelse för min egen del Àr detta med lyssning pÄ varierade volymer.
Att de lÄter kanon pÄ lite högre volym Àr jag hyfsat övertygad om, men hur lÄter det nÀr man vill anvÀnda frontarna sent pÄ kvÀllen nÀr övriga familjemedlemmar dragit sig tillbaka. Har aldrig testat 4429 pÄ kvÀllsvolym men vet att de fÄtt just kommentarer om detta att man behöver komma upp pÄ lite högre volym innan allt hamnar pÄ plats. Hade ju varit trevligt om ljudet slÀppte Àven pÄ lÀgre volym.
NÄgon som har kommentarer kring detta för nÄgon av 4429, 4349 eller HDI 3800 sÄ kunde det vara av intresse att ta del av.
Redigerat av BlÄtand, 17 januari 2021 - 13:48.
Postad 18 januari 2021 - 08:40
Soulsound
-
Soulsound
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
Jag tycker man kompletterar 4429 med basstöd, det Àr inte alls fel. Bytte frÄn Velodyne DD+ till REL S/510, och det Àr en vÀldigt bra kombo.
Just nÀr jag lyssnar pÄ lÄg volym sÄ kan jag sakna lÄgbasen, men det ska ju vara monitorer sÄ......
Men, med placering nÀra hörn sÄ gÄr det absolut att lyfta basen, men dÄ ska man ju ha hörn som passar med.
Postad 18 januari 2021 - 16:45
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Veteran
-
-
2 293 inlÀgg
Högtalare som anvÀnder rummet krÀver lite högre volym.
Sen Àr örat ordentligt okÀnsligt för bas pÄ lÄg volym sÄ det Àr inte bara monitorer som lider.
Det som dom flesta blir lurade av med en högtalare som kan spela Starkt Àr att basen inte blir komprimerad.
NÀr man sen skruvar ner sÄ kÀnns det tunt o fattigt, mÀter man dÄ pÄ lÄg/hög volym sÄ mÀter det vÀldigt likt.
AlltsÄ Àr det vÄra öron som stÀller till det......
Postad 19 januari 2021 - 06:43
Soulsound
-
Soulsound
-
Wannabe
-
-
46 inlÀgg
Det dĂ€r var jag tvungen att lĂ€sa bĂ„de tvĂ„ och fem gĂ„nger. đ
StĂ€mmer nog vĂ€ldigt bra. đ€
Bytte till andra högtalare i helgen, och just den effekten/skillnaden vart uppenbar. De jag spelar pÄ nu har bÀttre botten pÄ lÄg volym, men Ä andra sidan sÄ skulle jag aldrig spela pÄ samma nivÄer som med 4429.
Postad 19 januari 2021 - 18:33
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
AnvÀnder rummet gör vÀl alla högtalare mer eller mindre, men Àr det sÀrskilt högtalare med basreflexport som avses.
Har ju sjÀlv Àgt högtalare av konstruktionsprinciperna: sluten, basreflex och slavbas.
Kan inse att dÀr finns skillnader pÄ detta omrÄde, men inte Àr det sÄ att jag generellt tycker att basreflexlösningen mÄste spelas pÄ högre volym. tycker dock att det kan vara stor skillnad mellan olika högtalare som byggts pÄ samma princip.
Borde inte valet av element ha en ganska stor inverkan och kan det vara sÄ att en del högtalare accepteras ha en inbyggd olinjÀritet upp till en viss nivÄ nÀr effekten pÄ nÄgot sÀtt övervinner en mekanisk tröghet i frÀmst baselementet och att det först vid en sÄdan brytpunkt blir ett homogentljud.
Om det nu ligger nÄgot i de pÄstÄenden som jag hört om just detta sÄ kanske JBL skiljer sig nÄgot frÄn mainstream.
Man har ju ofta vÀl tilltagna magnetsystem, styva element och upphÀngning. Kanske ocksÄ att detta skulle kunna bli Àn mer pÄtagligt i kombination med horn i sÄ fall.
Kanske Àr fel ute? Inte nÄgon teori bakom detta utan bara en kÀnsla utifrÄn okulÀra intryck
Postad 20 januari 2021 - 04:46
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Veteran
-
-
2 293 inlÀgg
AnvÀnder rummet gör vÀl alla högtalare mer eller mindre, men Àr det sÀrskilt högtalare med basreflexport som avses.
Har ju sjÀlv Àgt högtalare av konstruktionsprinciperna: sluten, basreflex och slavbas.
Kan inse att dÀr finns skillnader pÄ detta omrÄde, men inte Àr det sÄ att jag generellt tycker att basreflexlösningen mÄste spelas pÄ högre volym. tycker dock att det kan vara stor skillnad mellan olika högtalare som byggts pÄ samma princip.
Borde inte valet av element ha en ganska stor inverkan och kan det vara sÄ att en del högtalare accepteras ha en inbyggd olinjÀritet upp till en viss nivÄ nÀr effekten pÄ nÄgot sÀtt övervinner en mekanisk tröghet i frÀmst baselementet och att det först vid en sÄdan brytpunkt blir ett homogentljud.
Om det nu ligger nÄgot i de pÄstÄenden som jag hört om just detta sÄ kanske JBL skiljer sig nÄgot frÄn mainstream.
Man har ju ofta vÀl tilltagna magnetsystem, styva element och upphÀngning. Kanske ocksÄ att detta skulle kunna bli Àn mer pÄtagligt i kombination med horn i sÄ fall.
Kanske Àr fel ute? Inte nÄgon teori bakom detta utan bara en kÀnsla utifrÄn okulÀra intryck
Jag kunde ha skrivit det lite tydligare 
Om en högtalare mÄr bÀst av att fÄ rumsstöd, alltsÄ stÄr riktigt nÀra hörn eller direkt upp mot en vÀgg.
DÄ intrÀffar gÀrna det fenomenet men sÀtter man det i Àkta 2pi (baffelvÀgg) dÄ eliminerar man det helt.
Men största effekten kommer som sagt av vÄra öron som Àr dÄliga pÄ att höra bas pÄ lÄga volymer.
Det Àr dÀrför A:vÀgt filter finns 
Postad 21 januari 2021 - 08:26
Andre 71
-
Andre 71
-
LĂ€rjunge
-
-
329 inlÀgg
Man skulle ju vilja höra L100 och 4349 efter varann i samma rum. Har en kĂ€nsla av att man skulle tycka L100 var nĂ€stan lika bra. Det jag Ă€r ute efter Ă€r att fĂ„ tryck i baskaggen nĂ€r jag lyssnar pĂ„ musik. Tror inte en högtalare behöver gĂ„ jĂ€ttedjupt för att spela rock och metal...men det mĂ„ste vara tryck i mellanbasen för att lĂ„ta verkligt. Jag har en feeling av att jag hittar min slutgiltiga sanning i JBLâs sortiment, men vem vet?
Postad 21 januari 2021 - 20:27
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
Jag kunde ha skrivit det lite tydligare 
Om en högtalare mÄr bÀst av att fÄ rumsstöd, alltsÄ stÄr riktigt nÀra hörn eller direkt upp mot en vÀgg.
DÄ intrÀffar gÀrna det fenomenet men sÀtter man det i Àkta 2pi (baffelvÀgg) dÄ eliminerar man det helt.
Men största effekten kommer som sagt av vÄra öron som Àr dÄliga pÄ att höra bas pÄ lÄga volymer.
Det Àr dÀrför A:vÀgt filter finns 
Tack för dina förtydligande 
Postad 21 januari 2021 - 20:40
BlÄtand
-
BlÄtand
-
MĂ€stare
-
-
3 077 inlÀgg
Man skulle ju vilja höra L100 och 4349 efter varann i samma rum. Har en kĂ€nsla av att man skulle tycka L100 var nĂ€stan lika bra. Det jag Ă€r ute efter Ă€r att fĂ„ tryck i baskaggen nĂ€r jag lyssnar pĂ„ musik. Tror inte en högtalare behöver gĂ„ jĂ€ttedjupt för att spela rock och metal...men det mĂ„ste vara tryck i mellanbasen för att lĂ„ta verkligt. Jag har en feeling av att jag hittar min slutgiltiga sanning i JBLâs sortiment, men vem vet?
Eftersom du om jag tolkar dig rÀtt inte jagar en hornlösning i förstahand utan basfundament sÄ finns det ju all anledning att Àven testa L100.
Ăr ju ca 35ksek i mellanskillnad och jag skulle gissa att det vad gĂ€ller basen spelar i samma liga.
L100 tjongar pÄ rÀtt bra i basen 
"Kan ju tipsa om att Àven testa större Klipsch innan du bestÀmmer dig"
Har inte hört Cornwall 4 Ànnu men den lÀr rocka pÄ bra, för det gör redan deras smÄsyskon.
Redigerat av BlÄtand, 21 januari 2021 - 20:44.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Baffel på, allt byggs i 22mm mdf. Dubbla skivor för baffeln.
fire1se
2021-02-26 10:08:17
-
Första utkast till baslådan
fire1se
2021-02-26 10:06:36
-
-
Stolar
emifog
2021-02-26 00:28:19
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|