Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia Lumia 800 lanserad

1395 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia Lumia 800 512MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 8,46 (127) Inga priser
1 relaterade trådar

#151

Postad 22 januari 2012 - 19:58

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Vilken färg på temat kommer de svenska ha?
Har de lagt till ett extra tema på den tyska modellen eller har de ersatt det?
Det tema som syns på blocket annonsen ovan finns det med i den tyska?

Några nackdelar med att köpa ett tyskt exemplar, fungerar alla tjänster osv i Sverige?
Är det bara start loggan som är annars men resten lika?

Den som Expansys säljer, är det samma som den Netonnet har?

Säljs den svenska modellen endast låst till en operatör? Blir man kanske tvungen att köpa en tysk om man inte vill skaffa ett abonnemang

Mycket frågor hoppas få svar på någon av de . Tack


De har tydligen ersatt den "nokia blåa" färgen med grått. Passar mig bättre personligen. Den vanliga blåa finns kvar dock.

Nackdelen är väl att man kan få knappa in APN och dylikt själv för att få igång MMS och mobil data, samt avinstallera några tyska apps. Men inga appar är "låsta" så att säga pga krav från MS. För övrigt visas bara en T-mobile logga i någon sekund vid uppstart.

#152

Postad 22 januari 2012 - 22:41

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Njae, de finns ljuspunkter men nog har den fått sämre betyg än exempelvis N9'an som man inte alls satsat på och inte har fått i närheten av så stor reklambudget.
När Android gänget kommer ut med alla sina multicores mobiler och skärmarna ligger på 720p, vem köper då en windows phone för nästan samma pris?

Enda möjligheten för windows phone är att dra ner priset ordentligt

Skulle säga att bland alla tester jag läst så är omdömena om Lumia 800 något bättre än de om N9 då alla de recensionerna tenderar sluta med "fantastisk telefon MEN osäker framtid." Men nog om N9 nu.

Ja, vem ska köpa en WP-telefon bara för att andra system har flerkärniga processorer? Kanske alla de som tittar på upplevelsen av telefonen framför vad databladen säger? Det har ju funkat bra för Apple i en massa år ;)

Var själv nära att hoppa på Android men avstod eftersom det är så pass diffrentierat och jag är inte intresserad av att installera "custom roms" för att få ut maximalt av telefonen. Har kommit upp i åldern där jag vill ha något som fungerar från start, jag har inte tid att ägna en hög med kvällar till att konfigurera min telefon för att få ut det mesta möjliga.

#153

Postad 22 januari 2012 - 23:05

gosh
  • gosh
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Ja, vem ska köpa en WP-telefon bara för att andra system har flerkärniga processorer? Kanske alla de som tittar på upplevelsen av telefonen framför vad databladen säger? Det har ju funkat bra för Apple i en massa år ;)

Det är väl just bättre upplevelse som är möjlig med system som stödjer multitasking, klarar högre skärmupplösningar än 480x800 samt stödjer mer hårdvara.
Nästa våg av androidmobiler kan användas som htpc maskiner och klarar betydligt tyngre spel jämfört med wp.

Anpassar WP gänget priset efter vad telefonen klarar av kan de säkert sälja en del och vad jag sett har Nokia insett det, priset verkar dala. Telefonen har inget och göra bland de dyrare modellerna

#154

Postad 22 januari 2012 - 23:14

Andreas951
  • Andreas951
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

på den svenska finns magenta, lila, blågrön, limegrön, brun, rosa, mango, blå, röd, grön och nokia blue. iaf på min från tre

De har tydlig en ersatt den "nokia blåa" färgen med grått. Passar mig bättre personligen. Den vanliga blåa finns kvar dock.

Nackdelen är väl att man kan få knappa in APN och dylikt själv för att få igång MMS och mobil data, samt avinstallera några tyska apps. Men inga appar är "låsta" så att säga pga krav från MS. För övrigt visas bara en T-mobile logga i någon sekund vid uppstart.


Tackar.

Är du säker på att det funkar att göra så?
Och att man kommer få kommande uppdateringar utan strul?

Nokia blå. Är det den som syns på mobilen i blocket annonsen på 3 sidan?

Synd att netonnet bara verkar sälja den svarta.

Finns det något test som visar hur kvalitén på samtal och hur mottagningen via gsm är?

Finns det någon bra sida eller forum där man hittar information och hjälpa ang Lumi 800?

Redigerat av Andreas951, 22 januari 2012 - 23:24.


#155

Postad 23 januari 2012 - 00:54

trollett
  • trollett
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Nu är en Lumia 800 beställd. Den gamla 3GS:en är inte samma upplevelse som när den kom. Sjukt förväntansfull på Lumian!

#156

Postad 23 januari 2012 - 08:04

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Tackar.

Är du säker på att det funkar att göra så?
Och att man kommer få kommande uppdateringar utan strul?

Nokia blå. Är det den som syns på mobilen i blocket annonsen på 3 sidan?

Synd att netonnet bara verkar sälja den svarta.

Finns det något test som visar hur kvalitén på samtal och hur mottagningen via gsm är?

Finns det någon bra sida eller forum där man hittar information och hjälpa ang Lumi 800?


Det är ett flertal som har köpt importerade som jag har läst om på nätet och de har fått igång på dessa grejor. Uppdateringar ska ju komma förr eller senare de rullas ut i batcher till olika "product keys". Skulle det mot förmodan strula finns det program att installera "Nokia Data Package Manager" för att ladda hem alla deras firmware till olika telefoner för att själv flasha in i luren. Men det ska man inte behöva göra. Väntar man så ska uppdateringar komma.

Nej den på blocket är den "vanliga" blåa färgen som är standard i wp7. Den Nokia blåa är mer mörk och ser ut så här:

http://nokiazoom.com...a Lumia 800.jpg

som är ersatt med detta gråa tema på importerade t-mobile varianten:

http://mynokiablog.c...at-02.03.31.jpg

Har inte läst några tester själv men på olika forum där folk påstår att samtalskvaliten är den gamla goda vanliga Nokia kvaliten vilket jag antar är bra.

Det bästa forumet för hjälp och frågor är nog XDA:

http://forum.xda-dev...play.php?f=1378

#157

Postad 23 januari 2012 - 08:36

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Då var den beställd, ska skicka den är nexus s skiten långt åt fanders.

#158

Postad 23 januari 2012 - 09:16

Andreas951
  • Andreas951
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Då var den beställd, ska skicka den är nexus s skiten långt åt fanders.


Vart beställde du?

Telia verhar ha den, men är riktigt dyra.
Tele2 har en leverans tid på 1-2veckor vilket jag tycker låter länge

#159

Postad 23 januari 2012 - 09:26

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Vart beställde du?

Själv har jag beställt från Tre till mig och frun. Enligt deras webb var det 1-2 dagars leveranstid på dem för närvarande.

BTW, ska hämta ut våra ikväll! :D

#160

Postad 23 januari 2012 - 09:31

Andreas951
  • Andreas951
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Ok. Nice,

Ska köpa utan abonnemang, Men får inte tag i Tele2 kundtjänst så jag kan frågra om den är låst till Tele2 fast man köper kontant.

Telia är dyra med seg lev

#161

Postad 23 januari 2012 - 09:55

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Själv har jag beställt från Tre till mig och frun. Enligt deras webb var det 1-2 dagars leveranstid på dem för närvarande.

BTW, ska hämta ut våra ikväll! :D

Tre började skicka sina i fredags. Jag ska hämta min på lunchen. Hoppas inte batteriet krånglar för mycket, undrar när uppdateringen når svenska telefoner?

#162

Postad 23 januari 2012 - 10:11

Andreas951
  • Andreas951
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Har Tre lagt in några egna appar eller bloatware?

Ser att den ej är operatörslåst så den kanske är helt "ren"

#163

Postad 23 januari 2012 - 10:32

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Har Tre lagt in några egna appar eller bloatware?

Ser att den ej är operatörslåst så den kanske är helt "ren"

Jag har pratat med Tres kundtjänst och jag vet fler som fått samma besked, deras Lumia 800 är olåsta och obloatade. :)

#164

Postad 23 januari 2012 - 11:04

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Vart beställde du?

Telia verhar ha den, men är riktigt dyra.
Tele2 har en leverans tid på 1-2veckor vilket jag tycker låter länge


Telia är det enda som funkar här uppe i dom norrlänska urskogarna så man får pröjsa lite extra ;)

#165

Postad 23 januari 2012 - 13:05

Zymme
  • Zymme
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ok. Nice,

Ska köpa utan abonnemang, Men får inte tag i Tele2 kundtjänst så jag kan frågra om den är låst till Tele2 fast man köper kontant.

Telia är dyra med seg lev


Jag köpte min på Tele 2 butiken idag, den ska ej vara låst enligt dom.
Kör dock Tele2 själv men ville ändå ha olåst om man får för sig att byta.

Ska mest vara Iphones numera som är låsta vad jag hört?

#166

Postad 23 januari 2012 - 13:10

Zymme
  • Zymme
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Vill kolla med er som redan har telefonen i er ögo,
jag hämtade ut min på Tele2 butiken för par timmar sen, blev grymt possitiv till både telefonen (känns gedigen) samt Windows Phone 7.5 som verkar lovande.

Dock upptäckte jag nyss att kameraknappen på höger sida / längst ner, kändes mer "lös" än dom andra 2-3 knapparna ovan.
Dom ovan är ju fasta medan kamera-knappen både känns lös och ger ett löst ljud när man tar på den.

Har jag fått ett dåligt måndags-ex eller är era också så?

#167

Postad 23 januari 2012 - 13:16

XINS
  • XINS
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Vill kolla med er som redan har telefonen i er ögo,
jag hämtade ut min på Tele2 butiken för par timmar sen, blev grymt possitiv till både telefonen (känns gedigen) samt Windows Phone 7.5 som verkar lovande.

Dock upptäckte jag nyss att kameraknappen på höger sida / längst ner, kändes mer "lös" än dom andra 2-3 knapparna ovan.
Dom ovan är ju fasta medan kamera-knappen både känns lös och ger ett löst ljud när man tar på den.

Har jag fått ett dåligt måndags-ex eller är era också så?


Min är också lite lösare än övriga, kan det inte bero på att den har 1 extra funktion med "halvt" knapptryck?

#168

Postad 23 januari 2012 - 13:17

Andreas951
  • Andreas951
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Jag köpte min på Tele 2 butiken idag, den ska ej vara låst enligt dom.
Kör dock Tele2 själv men ville ändå ha olåst om man får för sig att byta.

Ska mest vara Iphones numera som är låsta vad jag hört?

Ok. Tack
Blev en beställning av den blå

Redigerat av Andreas951, 23 januari 2012 - 14:02.


#169

Postad 23 januari 2012 - 13:59

Zymme
  • Zymme
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Min är också lite lösare än övriga, kan det inte bero på att den har 1 extra funktion med "halvt" knapptryck?


Det är mkt möjligt:) Vad är det för extra funktion med halvt knapptryck?

Om ni andra Lumia ägare ser detta så får ni gärna också svara på hur ni upplever den:)

#170

Postad 23 januari 2012 - 14:05

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Om ni andra Lumia ägare ser detta så får ni gärna också svara på hur ni upplever den:)


Man fokuserar när man trycker in den halvt. Antar att den ska vara lite lösare.

Förresten är det någon som sitter här och trycker på en Lumia 800 som har fått ta del av det beryktade batteri problemet? Vart/när köpte ni den i så fall? Lite orolig för att man ska få ett sånt exemplar. Med min vanliga tur vid elektronik köp så...

Redigerat av deeyay, 23 januari 2012 - 14:06.


#171

Postad 23 januari 2012 - 15:02

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Nån som har beställt från telia någon gång?

Leveransstatus
Leverans beräknas till: 2012-01-25

Skickar dom ut den då eller beräknas man få den då?

#172

Postad 23 januari 2012 - 15:32

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Hur gör man för att få datatrafik att fungera när man växlar simkort från olika operatörer. Jag växlar mellan tre och telia.
Återställer man luren fungerar det. Att fylla i apn räcker inte, måste man fylla i proxy,lösenord mm?
Sedan verkar tres telefoner vara bloatade då loggan dyker upp vid start och deras app är installerad.

#173

Postad 23 januari 2012 - 19:09

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Yes mobilen skickades idag så då kan jag leka lite med den imorgon förmodligen. Dock hinner jag inte få mitt micro-sim tills dess!

Redigerat av deeyay, 23 januari 2012 - 19:09.


#174

Postad 23 januari 2012 - 19:24

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Yes mobilen skickades idag så då kan jag leka lite med den imorgon förmodligen. Dock hinner jag inte få mitt micro-sim tills dess!

Du kan ju alltid köpa en sån här från kjell & company.

http://www.kjell.com...icro-sim-p35093

Du kan ju alltid köpa en sån här från kjell & company.

http://www.kjell.com...icro-sim-p35093

Ursäkta, vart nog fel av mig det där !

#175

Postad 23 januari 2012 - 19:36

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Yes mobilen skickades idag så då kan jag leka lite med den imorgon förmodligen. Dock hinner jag inte få mitt micro-sim tills dess!

Bara klippa till ditt befintliga simkort, gjorde det åt sambon.

#176

Postad 23 januari 2012 - 19:46

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Använder man den där stansaren kanske man kan använda ramen o klistra in micro kortet i så kan man använda det i vanliga simkorts telefoner också?

#177

Postad 23 januari 2012 - 20:41

Unregistered999c55bc
  • Unregistered999c55bc
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har använt min Lumia 800 sen i torsdags förra veckan och är på det stora hela mycket nöjd!

Det jag fortfarande inte riktigt känner mig helt nöjd med är batteritiden. Den känns inte riktigt 100% - Antingen är det så att Nokia fortfarande har problematik med firmware (uppdaterade till senaste firmware som dök upp i slutet på förra veckan) eller så kanske behöver den ett par urladdningar innan den "maximerar" sig. Sen kan ju risken finnas att den helt inte är i paritet med vad jag är van vid (nu senast en Iphone 4).

Jag kan även notera lite halvdana bilder med en "grön" känsla vid fotografering i dålig ljus (inomhus med glödlampor som ljuskälla).

Nokia har ju redan rullat ut ett par uppdateringar på de dryg 2 månader telefonen funnits på marknaden - Förhoppningsvis fortsätter de med detta framöver - Jag håller tummarna för att batteritiden repar sig antingen via ny mjukvara eller lite mer användande!

#178

Postad 23 januari 2012 - 20:49

Unregistered999c55bc
  • Unregistered999c55bc
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Lite olika vart man läser - Men verkar som att Nokia är på väg ut med en ny firmware till Lumia 800 inom kommande 1-2 veckorna som ska adressera just problem med batteriprestanda. Det verkar som den senaste uppdateringen jag la på i förra veckan var en Microsoft-uppdatering för "bara" Windows Phone 7.5 - Inget som hade enkom med Lumia 800 att göra...

http://www.theverge....-next-two-weeks - lite mer info!

#179

Postad 23 januari 2012 - 21:33

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
1600.2483.8106.11500 ska vara den nya uppdateringen. Min telefon hade revisionsnummer: 1600.2483.8107.11501.
Har jag en ändå nyare version? Verkar lite märkligt. Vad har ni andra för version?
Edit: jag har tydligen senaste versionen som är buggig....
Automatisk ljusstyrka blir alldeles för mörk och ställer man in ljusstyrkan manuellt på mellan eller hög så försvinner ljuset på knapparna. Kameran tar dessutom grönaktiga bilder vid svagt ljus.
Batteriet har jag inte hunnit bedömma ännu men det behövs fler uppdateringar innan telefonen är godkänd.

Redigerat av Unregistered0e3a6535, 23 januari 2012 - 21:52.


#180

Postad 24 januari 2012 - 08:30

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

1600.2483.8106.11500 ska vara den nya uppdateringen. Min telefon hade revisionsnummer: 1600.2483.8107.11501.
Har jag en ändå nyare version? Verkar lite märkligt.


Verkar lite märkligt ja. Vad jag vet så ska 11500 och 11501 vara exakt samma firmware bara det att 11501 är namnet på den version man själv laddar hem via Nokia Data Package Manager som ingår i Nokia Care Suite och sedan flashar in den i telefonen själv. Du vet inte om din telefon varit använd av någon annan innan?

Det tyder i alla fall på att telefonen är uppgraderad med något annat program än det som följer med telefonen vid köp.



"For all the people wondering what is the difference between 1600.2483.8107.11500 / 1600.2483.8106.11500 and 1600.2483.8107.11501. Well the are the same thing. 11500 is just the Zune/MS version while 11501 is the Nokia Care version. Helps Nokia to differentiate between the two."

Källa:

http://www.mobiletec...officially-out/

Redigerat av deeyay, 24 januari 2012 - 08:35.


#181

Postad 24 januari 2012 - 08:52

Unregistered11dd1ec2
  • Unregistered11dd1ec2
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Då har man lekt med sin nya lur en kväll! Härligt nytt och fräscht.Finns ju jäkla massa små tricks o tips som man missar.
Jag gillar tänket bakom WP7.5,och tangentbordet är ett stort plus! Själva mobilen är ju riktigt skön o snygg,litet minus på kameran.

#182

Postad 24 januari 2012 - 11:26

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Köpte min Lumia 800 igår och har nu användat den en dag. Den är helt suverän i mina ögon men kameran presterar som alla andra bättre mobiler vilket är lågt i nokia standard. Dcok ska det vara ett problem med mjukvaran som ska fixas om jag förståt det rätt. :)

#183

Postad 24 januari 2012 - 13:47

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
För de som gillar nyhets-appar, så finns nu Aftonbladet på marketplace.

#184

Postad 24 januari 2012 - 15:30

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Hej allihopa! :) Jag har nu en Nokia N8 och funderar på att köpa en Nokia Lumia 800. Jag har en fråga om multitasking på Lumian (och windows phone). Jag läste testet som mobil.se gjort på Nokia Lumia 800:
http://www.mobil.se/....html?ImageID=0

Där står det att multitaskingen fungerar riktigt dåligt, särskilt med GPS-program av olika slag, att de går in i paus när man gör något annat med telefonen, har läst detta på andra ställen också.Är det någonting som är fixat eller som Windows Phone/Nokia har lovat att fixa väldigt snart? Det skulle vara en dealbraker för mig annars då GPSen på min smartphone är det jag använder mest, både navigering och idrott, endomondo osv. :(

Citat från recensionen:

"Framskjuten navigering
En av anledningarna till Nokias framskjutna position inom Navigering är att man för flera år sedan köpte kartföretaget Navteq. Givetvis har Nokia tagit med sig sin påkostade navigeringslösning till Windows Phone och inkluderat den även i Windowsmobilerna. Det finns två kartrelaterade appar i Nokias Windowsmobiler. Den ena är Nokia Kartor och den andra kallas Nokia Kör.
Kartprogrammet som man använder för att söka efter platser i närheten eller på andra platser är ett mycket välkommet tillskott för det formligen sopar banan med Microsofts egen motsvarighet man får med i Windows Phone.




Klasskillnaden är en kombination av att Microsofts kartprogram har en usel sökfunktion och en klen samling intressepunkter och att Nokias eget både har bra sökfunktioner och bra intressepunkter så du verkligen hittar restaurangen, hotellet, butiken eller vad det nu är du är ute efter.

Kraftigt begränsad gps-navigering
Bilnavigeringen med röstinstruktioner på svenska inkluderas och kartorna har dessutom 3d-verisoner av kända byggnader så att du känner igen dig när du ser dem i omgivningen. En väldigt stor begränsning följer dock med som sänker nyttan av programet. Det fungerar inte helt i bakgrunden.

Funktionen för att navigera är bra så länge den är aktiv. Vill du däremot gå in och svara på ett sms eller tillfälligt starta en annan app så pausas navigeringsprogrammet. Det här har alltså att göra med en begränsning i Windows Phone och det drabbar även till exempel träningsprogram. En app som använder gps-positionering får bara göra det så länge den ligger aktiv, eller är så att säga gömd direkt bakom låsskärmen.

Antalet appar för Windows Phone har ökat ganska kraftigt den senaste tiden och jag hittar flera populära appar tillgängliga på Iphone och Android som nu även finns för Windows Phone.

En klar besvikelse
Runkeeper är en app som ritar ut din löprunda på en karta med hjälp av telefonens gps-position och visar snitthastighet, löprundans längd och så vidare, en kul app att ha helt enkelt och dessutom gratis. Jag gav mig ut på en joggingrunda med Runkeeper och Lumia 800, men resultatet blev alltså en klar besvikelse.

Dels är programmet i sig mer begränsat än på andra plattformar och dessutom så kan jag alltså inte använda telefonen till särskilt mycket annat. Jag kunde lyssna på Spotify i bakgrunden så länge jag satt igång den uppspelningen först av allt, men vill jag till exempel ta ett foto med kameran så går Runkeeper ner i viloläge och går inte igång igen förrän jag växlar tillbaka till det programmet och aktivt väljer att börja gps-spårningen igen.

När jag tryckt igång gps-spårningen så är alltså det enda jag kan göra att aktivera låsskärmen. Allt annat jag gör med telefonen resulterar bara i att Runkeeper sätts i viloläge. Jag kan dock fortfarande byta låt i Spotify eller annan musikapp genom att trycka på volymknappen på sidan och sedan trycka på musikknapparna som dyker upp i skärmkanten då. Nokia ska även erbjuda en egen musiktjänst där du kan lyssna gratis på färdigmixade radiokanaler med olika musikgenrer."


Mvh Jonas.

#185

Postad 24 januari 2012 - 15:38

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Har inte hunnit testa gps'en än. Det som bör sägas är dock att den verkar uppdateras rätt frekvent och den var inte helt klar för WP när den släpptes. Tror nog dem kommer ordna den bra med tanke på att Nokia håller stolt vid sin navigator som bäst i världen.

Ett tips till er som gillar film, IMDB appen är riktigt smaskig och snygg. :)

#186

Postad 24 januari 2012 - 15:39

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Hej allihopa! :) Jag har nu en Nokia N8 och funderar på att köpa en Nokia Lumia 800. Jag har en fråga om multitasking på Lumian (och windows phone). Jag läste testet som mobil.se gjort på Nokia Lumia 800:
http://www.mobil.se/....html?ImageID=0

Där står det att multitaskingen fungerar riktigt dåligt, särskilt med GPS-program av olika slag, att de går in i paus när man gör något annat med telefonen, har läst detta på andra ställen också.Är det någonting som är fixat eller som Windows Phone/Nokia har lovat att fixa väldigt snart? Det skulle vara en dealbraker för mig annars då GPSen på min smartphone är det jag använder mest, både navigering och idrott, endomondo osv. :(


Mvh Jonas.


Om det är en dealbreaker så blir det ingen deal för dig tyvärr då Windows Phone idag saknar ett vettigt stöd för "realtidsbakgrundsprocesser". Det är enbart vissa typer av processer som kan köras i bakgrunden, t ex musikuppspelning och det är därför Spotify-uppspelning fungerar samtidigt som annan aktivitet.

Tyvärr finns det ingen "GPS-navigeringsbakgrundprocess" eller en generell aktivitet som hade kunnat göra jobbet. Så kortfattat, stor begränsning i Windows Phone 7.5 och räkna inte med att den fixas till Lumia 800.

/Daniel

#187

Postad 24 januari 2012 - 15:41

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Har inte hunnit testa gps'en än. Det som bör sägas är dock att den verkar uppdateras rätt frekvent och den var inte helt klar för WP när den släpptes. Tror nog dem kommer ordna den bra med tanke på att Nokia håller stolt vid sin navigator som bäst i världen.

Ett tips till er som gillar film, IMDB appen är riktigt smaskig och snygg. :)


Exakt, det var det jag tänkte, det är ju jätteskumt med tanke på deras satsning på navigering osv, tack för svaret! :-)

#188

Postad 24 januari 2012 - 15:45

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Om det är en dealbreaker så blir det ingen deal för dig tyvärr då Windows Phone idag saknar ett vettigt stöd för "realtidsbakgrundsprocesser". Det är enbart vissa typer av processer som kan köras i bakgrunden, t ex musikuppspelning och det är därför Spotify-uppspelning fungerar samtidigt som annan aktivitet.

Tyvärr finns det ingen "GPS-navigeringsbakgrundprocess" eller en generell aktivitet som hade kunnat göra jobbet. Så kortfattat, stor begränsning i Windows Phone 7.5 och räkna inte med att den fixas till Lumia 800.

/Daniel


Aha, supersupertack för svaret Daniel! :)

Snacka om dåligt för Nokia, navigering har ju varit en av deras största styrkor med tanke på Navtech osv och nu blir det alltså ett STORT steg bakåt med hänsyn till navigering, sportstrackerprogram osv i jämförelse med Symbian och Harmattan. Jag som diggar Nokia får nu med lite sorg i ögat konstatera att nu måste jag överge Nokia, nu blir det väl någon high-end androidtelefon och köp av Navigon eller någonting liknande. :unsure:

Mvh Jonas.

#189

Postad 24 januari 2012 - 15:52

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Om det är en dealbreaker så blir det ingen deal för dig tyvärr då Windows Phone idag saknar ett vettigt stöd för "realtidsbakgrundsprocesser". Det är enbart vissa typer av processer som kan köras i bakgrunden, t ex musikuppspelning och det är därför Spotify-uppspelning fungerar samtidigt som annan aktivitet.

Tyvärr finns det ingen "GPS-navigeringsbakgrundprocess" eller en generell aktivitet som hade kunnat göra jobbet. Så kortfattat, stor begränsning i Windows Phone 7.5 och räkna inte med att den fixas till Lumia 800.

/Daniel


Kan inte Ms och Nokia fixa det då?
Jag har ingen inblick alls i utveckling så det är en rent intresserad fråga. Nokia har sagt att dem ska ta med sig den fulla upplevelsen från symbian till WP och utveckla vidare. Känns som att dem borde tänkt på det här då eller?

#190

Postad 24 januari 2012 - 17:04

Unregistered11dd1ec2
  • Unregistered11dd1ec2
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Testade precis runkeeper + spotify fungerade felfritt! ;)

#191

Postad 24 januari 2012 - 17:09

Unregistered11dd1ec2
  • Unregistered11dd1ec2
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Mm stämmer bra det.

#192

Postad 24 januari 2012 - 17:16

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Aaaah har precis smetat ner displayen för första gången med mina flottiga fingrar. Vilken skön och hal display det var. Bra glid.

Pentile mönstret ser jag ganska väl men det kan jag ta pga den perfekta svärtan och fina betraktningsvinklar. Nu ska jag bara låta den ladda sig helt innan jag pillar allt för mycket. Fixa till micro-sim också. Gissar på att kräma ur första laddningen riktigt fort ;)

Men gud vilken kvalite telefonen inger vid första intryck!

#193

Postad 24 januari 2012 - 17:25

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Testade precis runkeeper + spotify fungerade felfritt! ;)


Ja musiken är ju tydligen en av få processer som kan köra i bakgrunden. :-( Sjukt att de inte kan fixa riktig multitasking då Android kan det.

#194

Postad 24 januari 2012 - 17:38

kastebo
  • kastebo
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Ja musiken är ju tydligen en av få processer som kan köra i bakgrunden. :-( Sjukt att de inte kan fixa riktig multitasking då Android kan det.


En anledningen till att man inte har "riktigt" multitasking i WP7 är att man inte vill att programmen ska ligga och köra precis om om det låg i förgrunden när man byter till ett annat program.

När man i wp7 byter program pausas applikationen men de som gör en app har möjlighet att implementera backgroudtasks som körs i bakgrunden och uppdaterar det som behövs fram tills man återvänder till applikationen. Har inte applikationen implementerat detta spelar det ingen roll att det kan hanteras i wp7.

#195

Postad 24 januari 2012 - 17:41

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Har hört att WhatsApp inte fungerar lika bra på wp7 telefoner. Att meddelanden inte pushas. Stämmer det?

#196

Postad 24 januari 2012 - 17:46

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

En anledningen till att man inte har "riktigt" multitasking i WP7 är att man inte vill att programmen ska ligga och köra precis om om det låg i förgrunden när man byter till ett annat program.

När man i wp7 byter program pausas applikationen men de som gör en app har möjlighet att implementera backgroudtasks som körs i bakgrunden och uppdaterar det som behövs fram tills man återvänder till applikationen. Har inte applikationen implementerat detta spelar det ingen roll att det kan hanteras i wp7.


Aha, intressant. :-) Men det innebär ju då i praktiken ändå samma problem som olika recensenter och användare upplevt som jag förstår det. :-( Jag försöker inte låta negativ, jag är ett nokiafan men detta är ju uppenbarligen någonting som många haft problem med då de använder Nokia Lumia 800, och det är ju precis vad jag mest använder telefonen till.

Mvh Jonas.

Redigerat av Unregistered2130, 24 januari 2012 - 17:48.


#197

Postad 24 januari 2012 - 18:20

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Aha, intressant. :-) Men det innebär ju då i praktiken ändå samma problem som olika recensenter och användare upplevt som jag förstår det. :-( Jag försöker inte låta negativ, jag är ett nokiafan men detta är ju uppenbarligen någonting som många haft problem med då de använder Nokia Lumia 800, och det är ju precis vad jag mest använder telefonen till.

Mvh Jonas.


Så är det, alla har olika behov :)

Jag tänkte likadant förut, ville absolut inte ha något utan riktig multitasking och därför hade jag en N900 med maemo. Den J@veln kunde man multitaska med så in i norden. Dock när jag bytte till min N8 slutade jag med multitasking för multitasking i Symbian var mycket sämre än i Maemo, så upplevde jag iaf det. Kändes så mycket segare och det tog lång tid när man skulle in i appar eller webbläsaren igen. Jag kommer säkert sakna det någon gång på Lumian med men det glömmer jag snabbt när jag gång på gång blir överraskad av användavänligheten som är något jag aldrig upplevt i någon maskin tidigare. :)

Men som jag sa tidigare, vi har alla olika behov och det är viktigt att ta reda på om produkterna passar dig som individ förut att du ska få en bra användaupplevelse.

Notis: Shit vad smidigt det fungerar med länkade mailboxar och hur simpelt som helst. Jag trodde att det skulle krävas lite pill iaf för att få in två mailkonton i den simplare miljön men tji fick jag :)

#198

Postad 24 januari 2012 - 18:45

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Så är det, alla har olika behov :)

Jag tänkte likadant förut, ville absolut inte ha något utan riktig multitasking och därför hade jag en N900 med maemo. Den J@veln kunde man multitaska med så in i norden. Dock när jag bytte till min N8 slutade jag med multitasking för multitasking i Symbian var mycket sämre än i Maemo, så upplevde jag iaf det. Kändes så mycket segare och det tog lång tid när man skulle in i appar eller webbläsaren igen. Jag kommer säkert sakna det någon gång på Lumian med men det glömmer jag snabbt när jag gång på gång blir överraskad av användavänligheten som är något jag aldrig upplevt i någon maskin tidigare. :)

Men som jag sa tidigare, vi har alla olika behov och det är viktigt att ta reda på om produkterna passar dig som individ förut att du ska få en bra användaupplevelse.

Notis: Shit vad smidigt det fungerar med länkade mailboxar och hur simpelt som helst. Jag trodde att det skulle krävas lite pill iaf för att få in två mailkonton i den simplare miljön men tji fick jag :)


N900, önskar jag hade haft den, många verkade vara så sjukt nöjda med den, tyvärr missade jag den! :-)
Tyvärr lär jag nog tänka på det då bilnavigering och sportnavigering verkar avbrytas om man tex vill ta ett kort (vilket många inklusive mig gör), svara på sms (vilket många inklusive mig gör), ringer (vilket många inklusive mig gör) osv, osv enligt mobil.se och en del andra källor. Annars så är jag övertygad om att det är en riktigt bra telefon! :-)


Mvh Jonas.

Redigerat av Unregistered2130, 24 januari 2012 - 18:46.


#199

Postad 24 januari 2012 - 21:15

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Aha, supersupertack för svaret Daniel! :)

Snacka om dåligt för Nokia, navigering har ju varit en av deras största styrkor med tanke på Navtech osv och nu blir det alltså ett STORT steg bakåt med hänsyn till navigering, sportstrackerprogram osv i jämförelse med Symbian och Harmattan. Jag som diggar Nokia får nu med lite sorg i ögat konstatera att nu måste jag överge Nokia, nu blir det väl någon high-end androidtelefon och köp av Navigon eller någonting liknande. :unsure:

Mvh Jonas.

Har läst en hel del kritik av Mobils test när det gäller just kombinationen av Runkeeper och klagomål på multitasking. Runkeeper är inte uppdaterat på länge och har alltså inte anpassats för Windows 7.5, som alltså multitaskar bättre. Titta ex. i omdömena på Marketplace. Appar som inte har uppdaterats med stöd för 7.5/Mango multitaskar betydligt sämre än uppdaterade appar.

Har inte testat multitasking i någon större utsträckning med min Lumia 800 men jag är initialt grymt nöjd.

#200

Postad 24 januari 2012 - 21:52

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Har läst en hel del kritik av Mobils test när det gäller just kombinationen av Runkeeper och klagomål på multitasking. Runkeeper är inte uppdaterat på länge och har alltså inte anpassats för Windows 7.5, som alltså multitaskar bättre. Titta ex. i omdömena på Marketplace. Appar som inte har uppdaterats med stöd för 7.5/Mango multitaskar betydligt sämre än uppdaterade appar.

Har inte testat multitasking i någon större utsträckning med min Lumia 800 men jag är initialt grymt nöjd.


Jag förstår, tack så jättemycket för tipset! :) Jag känner mig som en grammofonskiva som hakat upp sig men det är ju bara ytterligare bevis på fördelen med "riktig multitasking" eller vad man ska kalla det. Sånt där vill man ju slippa hålla koll på som vanlig användare.

Mvh Jonas.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.