Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10620 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smarta klockor) 9 7,14 (20) Inga priser

#4151

Postad 21 april 2012 - 19:37

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Det är protein som är det viktiga oavsett om det kommer från en shake, Big Mac eller tacos.


Precis, men som jag uppfattade det gällde frågeställning just det som många hör. Dvs att man ska ta proteinpulver eller Aminosyror direkt efter passet, sen måste man äta mat inom 2 H.

#4152

Postad 22 april 2012 - 08:08

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Precis, men som jag uppfattade det gällde frågeställning just det som många hör. Dvs att man ska ta proteinpulver eller Aminosyror direkt efter passet, sen måste man äta mat inom 2 H.


Vassle och EAA förbrukas omgående direkt när det tas, man bör äta mer långsamt protein inom 1h-2h så kroppen får en kontinuerlig tillförsel av aminosyror under lång tid.

#4153

Postad 22 april 2012 - 10:13

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Vassle och EAA förbrukas omgående direkt när det tas, man bör äta mer långsamt protein inom 1h-2h så kroppen får en kontinuerlig tillförsel av aminosyror under lång tid.


Därom tvistar de lärda, enligt vissa är ju endast snabbt upptag att eftersträva hela dygnet.

Själv vill jag äta 60-90 minuter efter ett pass och tycker det känns vettigt att få i sig mat då.
Men även här behöver man ju inte välja mat, men kan ju dricka ännu en proteindrink om man vill.

Men jag anser personligen att mat är att föredra före pulver.

#4154

Postad 22 april 2012 - 10:17

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
beror väl kanske också lite på dygnsupplägg och så med. Har man inte tid att äta mat efter gymmet så fungerar säkert vassle/gainer eller nått jättebra. För mig passar mat perfekt eftersom vi ändå måste äta efter gymmet. Oftast är jag dessutom jävligt hungrig vid det laget.

#4155

Postad 22 april 2012 - 10:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Diskutionen om snabbt eller långsamt protein känns förlegat anser jag. tas proteinet upp? Bra. är vi evolverade att klara oss ett par timmar åt gången utan näring? Yess box :)

#4156

Postad 22 april 2012 - 11:05

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Diskutionen om snabbt eller långsamt protein känns förlegat anser jag. tas proteinet upp? Bra. är vi evolverade att klara oss ett par timmar åt gången utan näring? Yess box :)


Precis, enligt vissa måste man ju äta 10-12 ggr/dygn om man gymmar.

#4157

Postad 22 april 2012 - 21:23

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Därom tvistar de lärda, enligt vissa är ju endast snabbt upptag att eftersträva hela dygnet.

Själv vill jag äta 60-90 minuter efter ett pass och tycker det känns vettigt att få i sig mat då.
Men även här behöver man ju inte välja mat, men kan ju dricka ännu en proteindrink om man vill.

Men jag anser personligen att mat är att föredra före pulver.


Vad jag läst så behöver man inte trigga MPS nåt mer, den är redan triggad resten av dygnet. Det långsamma protein gör ju så att du inte behöver tajma med nåt snabbt samt slipper hålla dig fastande för att kunna få ett snabbt upptag.

#4158

Postad 22 april 2012 - 22:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
En annan har inte tränat ett skit senaste tiden, bara varit i Slovenien och druckit billig god alkohol och dansat små grodorna inför 150 personer :D

#4159

Postad 22 april 2012 - 23:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Små grodorna mördar quadsen!

#4160

Postad 22 april 2012 - 23:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Haha, blev bara en kort improviserad variant men... Det var kul. Alkoholen och små grodorna var inte samtidigt kan jag tillägga.
Har dock träningsvärk i quadsen för att jag gick runt i Piran i Slovenien igår och där är det allt annat än platt :D

#4161

Postad 23 april 2012 - 00:22

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Varför anses den vara en begränsad övning? Får en super bra kontakt i framsida lår och det är bara framsida jag vill träna så :)


Med all respekt för din framsida och utan att fördjupa mig i det här ämnet ytterligare en gång vill jag bara förmedla följande tankesätt. Nedanstående är bara som små tips...

- Allting, oavsett det gäller styrketräning eller annat så finns det en framsida och en baksida eller kalla det fördelar och nackdelar. När det gäller kroppen är det ganska enkelt att förstå framsida och baksida. När en muskel på framsidan extraheras, dvs förlängs, då kontraherar baksidan, dvs blir förkortad. Musklerna är således i symbios med varandra. Då gäller det att samtliga delar är lika starka. Man blir inte starkare än dess svagaste länk. Råkar framsidan bli starkare än baksidan brukar man förr eller senare skada sig.
De senaste månaderna har vi alla här inne läst om flera killar vilka skadat axelmuskulaturen. Ett vanligt fel när det gäller just axeln är att framsidan är betydligt bättre tränad än baksida. En annan vanlig orsak är att man inte låtit axeln vila tillräckligt mkt och på så vis överansträng axeln.

När det gäller framsida ben, tänk så här. Framsidan tränas betydligt mer än baksidan oavsett om man inte gör ngt speciellt. Du har nästan alltid, oavsett situaion, mer belastning på framsidan därför tränar man framsidan mer eller mindre omedvetet varje dag. Baksidan däremot, får inte alls samma träning som framsidan. Därför är det viktigt att prioritera baksida framsida.

- Exempel. Om du ngn gång tittar på friidrott, fotboll, ishockey mm. I de här sporterna är just baksida en ganska vanlig skada. Hur kommer det sig? Jo pga av följande. Idrottskillar/tjejer i de här sporterna brukar träna en del styrka på försäsongen, men när säsongen sedan drar igång då lägger man fokus på teknik och spel och prioriterar bort styrkan. Det här fenomenet är mer eller mindre kotym i flertalet idrottsklubbar. Vad händer under säsongen? Jo, baksidan brister pga av för stor belastning och att man inte tränat tillräckligt. Styrketräning är en färskvara vilken måste underhållas. Det räcker inte med att vara stark under försäsongen för att sedan inte bry sig om att träna just styrka. Muskelbristningen på baksidan kommer som ett brev på posten eftersom baksidan blir eftersatt och bortprioriterad.

- Titta sedan på bodybuilders, tyngdlyftare och övrig kraftsport där styrketräningen är det grundläggande. Där ser man sällan skador på baksida ben, vilket till stor del beror på att utövarna tränar rätt i förhållandet fram och baksida.

- Ovanstående gäller givetvis även för axlar och övriga kroppsdelar. Att folk får förslitningsskador i rygg beror till stor del på att man har brister i bål, rygg och ben muskulatur. De olika kroppsdelarna fungerar ofta tillsammans och inte enskilt. Har man brister i en viss muskulatur kompenserar kroppen upp den med andra muskler istället, vilket i sin tur leder till att en muskel blir överansträngd och återigen, skadan kommer som ett brev på posten.

Mitt tips till dig är att köra en övning som tränar större delar av benen, exempelvis knäböj eller benpress. Lägg sedan fokus på baksidan. Även om du inte har fokus på baksidan se träningen som ett sätt att förhindra att framtida skador kan komma att uppstå.

Till sist. Det finns garanterat flera exempel på folk som inte skadat sig pga av att de inte kört baksida. Jag tror mig ändå vara ganska säker på att de här människorna inte kört skiten ur sig i flera år. Tränar man seriöst och vill uppnå ngt med sin träning. Dvs man tränar flera dgr i veckan och märker dessutom hela tiden en viss ökning. Då kör man även baksida, annars kommer inte ökningarna, tvärtom då kommer skadorn.
Kör man svensson träning, dvs man går till gymmet och rycker lite i repen, bara för att man ska känna att man gjort ngt. Då kanske det inte spelar lika stor roll....

Hur som helst. Lycka till med benträningen framöver och hoppas att du börjar köra lite baksida i alla fall ;)

Mvh

G

#4162

Postad 23 april 2012 - 08:49

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Vad jag läst så behöver man inte trigga MPS nåt mer, den är redan triggad resten av dygnet. Det långsamma protein gör ju så att du inte behöver tajma med nåt snabbt samt slipper hålla dig fastande för att kunna få ett snabbt upptag.


Även jag anser att endast snabbt protein verkar onödigt och konstigt, men finns flera som kör stenhårt på att det är det bästa.

Själv gillar jag mat, äter heller kyckling än sänker vassle hela dagarna.

#4163

Postad 23 april 2012 - 10:45

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Även jag anser att endast snabbt protein verkar onödigt och konstigt, men finns flera som kör stenhårt på att det är det bästa.

Själv gillar jag mat, äter heller kyckling än sänker vassle hela dagarna.


Det är kontraproduktivt att hela tiden försöka stimulera MPS kontinuerligt, finns hypoteser att kroppen tillslut blir "immun" samt att det även boostar nedbrytningen oxå.
Långsamt protein är antikatabolt och ger kroppen en kontinuerlig tillgång till aminosyror. EAA, vassle och styrketräning boostar MPS hela dygnet så under den tiden är det absolut bäst att minimera katabolismen och ge kroppen oändlig tillgång till eaa.

#4164

Postad 23 april 2012 - 13:20

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Det är kontraproduktivt att hela tiden försöka stimulera MPS kontinuerligt, finns hypoteser att kroppen tillslut blir "immun" samt att det även boostar nedbrytningen oxå.
Långsamt protein är antikatabolt och ger kroppen en kontinuerlig tillgång till aminosyror. EAA, vassle och styrketräning boostar MPS hela dygnet så under den tiden är det absolut bäst att minimera katabolismen och ge kroppen oändlig tillgång till eaa.


Så resonerar jag också. Men det finns ju många byggare som intar vassle heller än kassein. Kassein anses ju antikatabolt och vassle anabolt, om man nu ska använda såna termer.

#4165

Postad 23 april 2012 - 14:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Så resonerar jag också. Men det finns ju många byggare som intar vassle heller än kassein. Kassein anses ju antikatabolt och vassle anabolt, om man nu ska använda såna termer.


Det är nog snarare att dom hellre köper vassle än kassein, det är billigare, godare och mer unikt, kasein kan man ersätta med mat tex kött, kvarg ägg etc.

#4166

Postad 23 april 2012 - 15:48

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Det är nog snarare att dom hellre köper vassle än kassein, det är billigare, godare och mer unikt, kasein kan man ersätta med mat tex kött, kvarg ägg etc.


Jo men om effekten inte ger det man är ute efter (antikatabolism) så är ju inte vassle en ersättare på det sättet. Personligen tycker jag kassein är godare än vassle :)

#4167

Postad 23 april 2012 - 16:41

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0
Min sambos lillebror, som är nyss fyllda sexton(sladdis), har börjat styrketräna nu... kan man köra upplägget stronglift 5*5, fast kanske med enklare vikter och lite mer reps, passar det en nybörjare tror ni..?

#4168

Postad 23 april 2012 - 16:41

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jo men om effekten inte ger det man är ute efter (antikatabolism) så är ju inte vassle en ersättare på det sättet. Personligen tycker jag kassein är godare än vassle :)



Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.

Om man är ute efter antikatabolism så är inte vassle ett bra val men kasein och annan mat är det. Vad är det vassle ska ersätta?

#4169

Postad 23 april 2012 - 17:10

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.

Om man är ute efter antikatabolism så är inte vassle ett bra val men kasein och annan mat är det. Vad är det vassle ska ersätta?

Du skrev att många kanske köper/intar vassle ist för kassein pga en del saker men det jag skrev var att kassein och vassle ju inte ersätter varandra eftersom det ena är katabolt och det andra anabolt (även om båda är protein)

Alltså vad jag menar är att det egentligen inte går att ersätta kassein med vassle :)?

Oavsett finns det ju många som sagt som intar massor av vassle per dag fastän den anabola effekten kanske knappt finns där eftersom de redan maximerat den effekten med träning och intag däromkring.
Min tanke var då att man förmodligen (oavsett om folk med stor kropp äter så eller inte) inte vinner någon anabol verkan av att inta vassle i det läget. Man kan lika gärna då inta kassein eller mat som är antikatabolt istället?


Blev lite veligt nu, till och med jag tycker det XD men hoppas du förstår min mening :)

#4170

Postad 23 april 2012 - 17:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Vassle är inte alltid anabol, det gäller att magen är hyfsat tom, att det inte finns nåt som bromsar upptaget annars blir effekten som kasein.

Oftast köper man vassle för att använda det i samband med träning, det är ganska sällsynt att man använder det för att öka proteinbalansen fast man kan göra det. Kasein används oftast vid deff när man inte äter tillräckligt, ger lite kalorier om man jämför med mat men har ingen bättre effekt.

#4171

Postad 23 april 2012 - 18:09

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Om man dricker vassle exempelvis till frukost då :) ? Ger det lixom någon anabol verkan?
Kommer inte ihåg vem det var i tråden som köpte en bra stor batch vassle nyligen. Där lär ju väldigt mkt av det ligga utanför träningstillfälle :)

#4172

Postad 23 april 2012 - 18:46

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Om man dricker vassle exempelvis till frukost då :) ? Ger det lixom någon anabol verkan?
Kommer inte ihåg vem det var i tråden som köpte en bra stor batch vassle nyligen. Där lär ju väldigt mkt av det ligga utanför träningstillfälle :)


Det beror på vad det är för frukost men för att ge exakt svar på det så måste man mäta effekten, omöjligt att gissa.

#4173

Postad 23 april 2012 - 18:59

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Med all respekt för din framsida och utan att fördjupa mig i det här ämnet ytterligare en gång vill jag bara förmedla följande tankesätt. Nedanstående är bara som små tips...
................................
Hur som helst. Lycka till med benträningen framöver och hoppas att du börjar köra lite baksida i alla fall ;)

Mvh

G

Tackar så mycket för svaret, den här faktan som du presenterade för mig har jag inte vetat om tidigare. Jag ska nu tänka mer på det.
Jag tränar givetvis baksida lår. Jag håller på med cykling nu så mycket av min benträning kommer komma dem närmaste månaderna från cyklingen. Jag ska försöka hinna köra benspark och bencurl 1 gång i veckan. ;)
Jag kör annars när jag inte cyklar även benböj och utfallssteg :)

#4174

Postad 23 april 2012 - 19:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Körde lite bänk idag, kommer inte ihåg sist jag körde.
Klarade en 120kg x3, det är jag rätt nöjd med trött som en gris klockan 7 på morgonen!

#4175

Postad 23 april 2012 - 21:01

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Det beror på vad det är för frukost men för att ge exakt svar på det så måste man mäta effekten, omöjligt att gissa.


Jag menar alltså vassle som frukost :) inget annat. Bara ett exempel lixom. Dricker man en shake utanför träning är det väl oftast i mellanmålssyfte? Jag skulle personligen iallaf aldrig dricka en shake till min middag eller nått sånt :P

#4176

Postad 23 april 2012 - 21:28

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Så länge magen är tom så kommer vasslens snabba upptag stimulera MPS annars har den samma effekt på MPS som all annan protein.

Vassle gör sig bäst i samband med träning annars kan man förlita sig på tex ägg, kött, ost.

#4177

Postad 23 april 2012 - 23:56

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Om man dricker vassle exempelvis till frukost då :) ? Ger det lixom någon anabol verkan?
Kommer inte ihåg vem det var i tråden som köpte en bra stor batch vassle nyligen. Där lär ju väldigt mkt av det ligga utanför träningstillfälle :)


Om du dricker det innan frukost blandat med vatten så br det ge bra effekt eftersom magen är så tom som den blir efter natten

#4178

Postad 24 april 2012 - 07:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Vassle är inte alltid anabol, det gäller att magen är hyfsat tom, att det inte finns nåt som bromsar upptaget annars blir effekten som kasein.

sååå... kasein är inte anabolt? Orly?

#4179

Postad 24 april 2012 - 07:21

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

sååå... kasein är inte anabolt? Orly?


Det stimulerar inte MPS.

#4180

Postad 24 april 2012 - 07:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Börjar få upp styrkan igen i Puch :)

5x8 på 38,5kg gick bra :D

Så nu ska jag gå upp till ett börja köra på 41 eller 43,5kg äntligen!!!!
Och då blir det 3x6 på dom till att börja med eller 5x8 38,5kg varannan vecka.

#4181

Postad 24 april 2012 - 07:24

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Tror jag ska pallra mig iväg till gymmet idag. Känner mig lite piggare idag än igår.

#4182

Postad 24 april 2012 - 09:53

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0
Ett jäkla tjöt om protein, ät riktig mat först och främst, med mycket kött, kyckling osv, räcker bra! :P Tror inte man behöver tillskott så länge man inte är i elitnivå, eller tränar grymt seriöst faktiskt... eller är folk helt enkelt för lata till att laga mat i dag... :P
Kreatin osv kan jag förstå, men protein och och kolhydrater har man ju i husmanskost så det räcker, ät en extra köttbit bara :P



Undrar förtfarande:

Min sambos lillebror, som är nyss fyllda sexton(sladdis), har börjat styrketräna nu... kan man köra upplägget stronglift 5*5, fast kanske med enklare vikter och lite mer reps, passar det en nybörjare tror ni..?


Är inte så haj på det där i början, då jag tränade brottning på rätt hög nivå tills jag va 20, och va redan stark i kroppen när jag började styrketräna... han kanske kan köra stronglifts fast med 8-10 reps i början..? :unsure:

Redigerat av Garrett, 24 april 2012 - 09:54.


#4183

Postad 24 april 2012 - 10:05

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Tror inte man behöver tillskott så länge man inte är i elitnivå, eller tränar grymt seriöst faktiskt... eller är folk helt enkelt för lata till att laga mat i dag... :P


Köper man ett gymkort och spenderar tid på gymmet så ska man vara seriös annars kan det nästan kvitta.

Proteintillskott är bara till fördel, speciellt vassle men beroende av vad man äter för mat kan tillskott hjälpa till att hålla proteinbalansen positiv, det är billigt och enkelt. När man deffar är det extra viktigt att hålla ett högt proteinintag och då kan tillskott vara fördelaktigt pga få kalorier.

Äter man i övrigt väldigt proteinrikt så är tillskott onödig, omvandlas till glykos. EAA och vassle boostar MPS vilket mat inte kan göra, vill man ha resultat på gymmet oavsett om man är nybörjare eller veteran så är det dumt att avstå dessa tillskott.

#4184

Postad 24 april 2012 - 12:56

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Ett jäkla tjöt om protein, ät riktig mat först och främst, med mycket kött, kyckling osv, räcker bra! :P Tror inte man behöver tillskott så länge man inte är i elitnivå, eller tränar grymt seriöst faktiskt... eller är folk helt enkelt för lata till att laga mat i dag... :P
Kreatin osv kan jag förstå, men protein och och kolhydrater har man ju i husmanskost så det räcker, ät en extra köttbit bara :P



Undrar förtfarande:



Är inte så haj på det där i början, då jag tränade brottning på rätt hög nivå tills jag va 20, och va redan stark i kroppen när jag började styrketräna... han kanske kan köra stronglifts fast med 8-10 reps i början..? :unsure:


5*5 fungerar utmärkt även för yngre, bara tekniken är rätt.
Men börja med lättare vikter för att bana in rörelsen, men inte för lätt för man behöver vänja sig att göra rörelsen under motstånd.

#4185

Postad 24 april 2012 - 15:39

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Blev ett snabbt pass på gymmet idag. Lite lätt rygg (vill börja lätt, inte tränat på länge nu) sedan fullt ös på biceps. Uthålligheten var som väntat väldigt dålig, men hoppas vara tillbaka i form om en vecka eller två.

Märkt att jag tappat mycket vatten i slovenien. Var rejält ådrig idag så jag när jag körde skivstångscurlen.

#4186

Postad 24 april 2012 - 18:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Det stimulerar inte MPS.

rätta mig nu om jag har fel...
Protein = anabolt
kasein = protein

#4187

Postad 24 april 2012 - 18:45

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

rätta mig nu om jag har fel...
Protein = anabolt
kasein = protein


Inte riktigt så enkelt tyvärr.

Mps=Stark anabol signal för musklerna

Kasein=Antikatabolt

Vassle=Stimulerar MPS=Anabolt

Men i verkligheten ser det inte så enkelt ut eftersom vissa nästa lever på vassle och vissa dricker Kasein efter passen och båda för resultat.

Men vassle eller Eaa är helt klart att föredra efter passet, sen kan man dricka det som passar smaken och plånboken eller bara äta mat.

#4188

Postad 24 april 2012 - 19:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Visst är aminosyreprofilen i kasein mindre anabolt än densamme i vassle, men att säga att kasein inte är anabolt är att ta i i överkant

#4189

Postad 24 april 2012 - 19:51

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Visst är aminosyreprofilen i kasein mindre anabolt än densamme i vassle, men att säga att kasein inte är anabolt är att ta i i överkant


Tror faktiskt inte det är i överkant men kan såklart ha fel. Kassein (och kött osv) har ingen anabol verkan utan antikatabolt. Dock är ju en antikatabol verkan nästan lika viktigt som en anabol? Om inte kroppen förhindrar muskelnedbrytning tillräckligt effektivt kanske den anabola verkan från träningen och vasslet ändå inte räcker till?

Så resonerar jag åtminstone :) Vassle/EAA = Bygga muskler, Kassein/Mat = Spara muskler.

#4190

Postad 24 april 2012 - 21:34

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Visst är aminosyreprofilen i kasein mindre anabolt än densamme i vassle, men att säga att kasein inte är anabolt är att ta i i överkant


Aminosyreprofilen är i stort sett lika dan, båda har höga halter av eaa men proteinstrukturen är annorlunda så det ger inte samma effekt som vassle och EAA.

#4191

Postad 25 april 2012 - 09:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Rätta mig gärna om jag har fel igen, men vilken typ av eaa, aminosyror, skiljer dom båda. Av det jag läst så är endel aminosyror mer antikatabola och endel anabola, ex glutamin används inom sjukvården för att motverka katabolism i vissa tillstånd. däremot så lär en anabol aminosyra fortfarande vara anabol oavsett vad den äts tillsammans med för protein.

#4192

Postad 25 april 2012 - 09:43

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Glutamin är inte eaa.

#4193

Postad 25 april 2012 - 15:34

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Rätta mig gärna om jag har fel igen, men vilken typ av eaa, aminosyror, skiljer dom båda. Av det jag läst så är endel aminosyror mer antikatabola och endel anabola, ex glutamin används inom sjukvården för att motverka katabolism i vissa tillstånd. däremot så lär en anabol aminosyra fortfarande vara anabol oavsett vad den äts tillsammans med för protein.


Inlägg #4207, #4221, #4223 svarar nog på din fråga.

#4194

Postad 25 april 2012 - 16:07

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Relativt bra pass idag. Axlarna går bra styrkemässigt. Gjorde 1x10 30kg skivstångspress och sedan 2x8 35kg. Blandade lite bröst och axlar och körde för det mesta bara två set på varje övning idag. Bröstpasset gick nästan katastrofalt dåligt, 22.5kg hantelpress var riktigt tungt och 50kg i bänk likaså. Dock så gick resten av axelpasset bra och triceps gick också bra.

#4195

Postad 25 april 2012 - 18:20

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Fan vad gött det går nu. Går upp i vikter för varje pass i princip.

Börjar t.o.m närma mig gamla forna former med stormsteg. Idag var det det roliga passet bröst och biceps så det bidrar lite med :)

Vad brukar folk köra för bicepsövningar föresten? Just nu kör jag vanlig hantelcurl, hammercurl och z-stång ståendes.

#4196

Postad 25 april 2012 - 18:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Vad brukar folk köra för bicepsövningar föresten? Just nu kör jag vanlig hantelcurl, hammercurl och z-stång ståendes.


Skivstångscurl. Brukar köra 3x8 eller 3x10 strikta med 30kg stång. Brukar ofta vara ganska slut i biceps efter det så kan bli lite preacher curl, hammer curl eller liknande och sedan avslutar jag med strika omvända skivstångscurl typ 3x10 20kg.

#4197

Postad 25 april 2012 - 19:05

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Fan vad gött det går nu. Går upp i vikter för varje pass i princip.

Börjar t.o.m närma mig gamla forna former med stormsteg. Idag var det det roliga passet bröst och biceps så det bidrar lite med :)

Vad brukar folk köra för bicepsövningar föresten? Just nu kör jag vanlig hantelcurl, hammercurl och z-stång ståendes.


Kör bara kabelcurl med stång och hammarcurls. Brukar köra dom medans jag vilar i vadpress.

#4198

Postad 25 april 2012 - 19:28

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0
Kör inte biceps alls, inte gjort det på länge, kör bara basövningar, har lite brist på tid, iom skiftjobb och 2 ungar, så kör dom viktigaste övningarna när jag väl får tid... men armarna får sitt ändå, genom basövningarna! :)
Visst, kan hända att jag avslutar med nåt set efter ett pass. Biceps får så mycket stryk genom ryggövningar, chins, rodd mm... :)

#4199

Postad 25 april 2012 - 20:58

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Kör inte biceps alls, inte gjort det på länge, kör bara basövningar, har lite brist på tid, iom skiftjobb och 2 ungar, så kör dom viktigaste övningarna när jag väl får tid... men armarna får sitt ändå, genom basövningarna! :)
Visst, kan hända att jag avslutar med nåt set efter ett pass. Biceps får så mycket stryk genom ryggövningar, chins, rodd mm... :)

Så körde jag också för ung. ett år sen. Märker ingen större skillnad idag om jag ska vara ärlig.

#4200

Postad 25 april 2012 - 20:59

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Jag har så fisiga armar så jag kör både biceps och triceps separat :)
Tror jag ligger på runt 34cm i omkrets, minns inte riktigt. Vore trevligt med närmare 40.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.