Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW45ES, HW65ES, VW320ES, VW520ES, VW550ES, VW5000ES

740 svar till detta ämne SONY
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 04 november 2015 - 18:20

tony97
  • tony97
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Hallå!
 
Sitter och klurar på att uppgradera min gamla underbara trotjänare Panasonic PT-AE4000 som har gjort många glada timmar i min bio. Skulle "om" det finns nån som kan lämna nån referens på skillnaden dessa imellan.
 
Panasonic har ju sin "smudge" screen vill jag minnas som jag är nöjd med. Automatiskt linsminne oxå men jag kör på en kingpin 16:9 ramspänd så ja det är väl helt overkill vill ja tycka, eller?
 
Hemmabiobutiken har ju erbjudande tillomed ikväll på 25k och skulle hemskt gärna ha några synpunkter på detta?
 
Finns det nån värdig liknande..?
 
Tacksam för all Input!


Jag har
PT-AE6000 med 3D från Panasonic som de ju har ett grymt bra pris på. Den skulle jag köpa.
Jag är extremt nöjd med den.

#152

Postad 04 november 2015 - 19:03

wicked_1
  • wicked_1
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Colamannen.. du är en guldklimp! =) Riktigt tacksam över svaret du gav och tja det lämnar ju inte mycket kvar för fantasin ;)

 

Har bara kört med panasonic genom åren så det kan ju vara dags för en förränding känner jag. Borde såklart glo på projjen innan nånstans med liknande set up men bor i mörka småland med många mil till närmaste vettiga ÅF så det får nog bli att gå på magkänslan..

 

Har ju fått bra input och lärt mig något nytt. Sony står för kvalité och jag tror nog jag kan leva utan elektrisk zoom va.. för rätta mig om jag har fel men det är när du kör med 2:35:1 duk som det kommer till sin fulla rätt? Jag kan inte säga att det är något jag har varken förstått eller riktigt klurat ut varför han ställer om sig i tid och otid.. då det inte har gett nån skillnad direkt.

 

Gillar ju inte tv apparater där det är sån uberskärpa dvs det ser nästan släpigt ut.. (amatörmässigt förklarat) om du förstår vad jag menar. Trodde därav att Panasonic hade en egen grej.. n00b:en lär sig ;)

 

Igen..Tack Jacob för input, guld värt!


Jag har
PT-AE6000 med 3D från Panasonic som de ju har ett grymt bra pris på. Den skulle jag köpa.
Jag är extremt nöjd med den.

 

Jo jag kikade på den lite.. men den är till åren kommen känner jag sponant. Känns som man verkligen vill ha nån vettig uppdatering på just teknologi fronten. Sen är ju som du säger priset betydligt trevligare =)

 

3d är inget jag kommer att nyttja direkt, avskyr bio versionen men detta kanske är bättre.



#153

Postad 04 november 2015 - 20:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Du har ingen som helst nytta av motoriserad zoom eller linsminne på en 16:9 duk.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#154

Postad 04 november 2015 - 21:03

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Colamannen.. du är en guldklimp! =) Riktigt tacksam över svaret du gav och tja det lämnar ju inte mycket kvar för fantasin ;)

...


De nada...
Vi smålänningar måste ju hålla ihop. ;)

Precis som Mackan säger så är linsminnet bara för 2.35:1 duk (eller varianter därav).

Med vänlig hälsning, Jacob

#155

Postad 04 november 2015 - 21:14

wicked_1
  • wicked_1
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Du har ingen som helst nytta av motoriserad zoom eller linsminne på en 16:9 duk.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

De nada...
Vi smålänningar måste ju hålla ihop. ;)

Precis som Mackan säger så är linsminnet bara för 2.35:1 duk (eller varianter därav).

Med vänlig hälsning, Jacob

 

 

Tackar o bugar..igen! =) Som jag misstänkte då.. Får bli en beställning och chansa lite.

 

Ja vi kan behöva varandra när det är dags att grotta in sig i biorummet för vintern nu! haha

 

//Mattias



#156

Postad 27 november 2015 - 15:18

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Är det någon här på forumet som har en Sony vw520? Har ett litet problem. I menyn för RC ska finnas ett val som kallas Database. Där ska man kunna välja Normal eller Mastered in 4K. Denna meny blir bara synlig om jag spelar en 3D-film! Som inte är Mastered in 4K. Annars är jag supernöjd med projektorn. När jag kollade en film med min granna utbrast han: Det här är ju fasen mycket bättre än verkligheten!

#157

Postad 27 november 2015 - 23:22

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

När jag kollade en film med min granna utbrast han: Det här är ju fasen mycket bättre än verkligheten!

 

Ett bra betyg :)

 

Hur upplever du bilden på din 520 annars?


Redigerat av Mentos, 28 november 2015 - 00:04.


#158

Postad 28 november 2015 - 19:40

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Ett bra betyg :)
 
Hur upplever du bilden på din 520 annars?


Min subjektiva uppfattning i min helt ljuskontrollerade biogrotta är överväldigande. Jag hade tidigare en vw95 som jag nu jämför med. Kontrasten är enastående med mer detaljer, utmärkt färgåtergivning och nu också en påtaglig svärta, tex när en filmscen tonar ut i svart, då blir det kolmörkt i rummet. Tidigare hade jag alltid en grå färg. Såg nyligen nya Mad Max filmen, vilken visuell upplevelse, vi satt åtskilliga gånger med tappade hakor och välmående grymtningar

#159

Postad 28 november 2015 - 22:36

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 1

Min subjektiva uppfattning i min helt ljuskontrollerade biogrotta är överväldigande. Jag hade tidigare en vw95 som jag nu jämför med. Kontrasten är enastående med mer detaljer, utmärkt färgåtergivning och nu också en påtaglig svärta, tex när en filmscen tonar ut i svart, då blir det kolmörkt i rummet. Tidigare hade jag alltid en grå färg. Såg nyligen nya Mad Max filmen, vilken visuell upplevelse, vi satt åtskilliga gånger med tappade hakor och välmående grymtningar

 

Låter härligt :)

 

Just svärtan är jag väldigt nyfiken på hur den skiljer sig mot föregångaren vw500 som jag själv haft tills nyligen. Men verkar ju som den blivit märkbart bättre på denna punkten om man ska tro de omdömen jag läst.

 

Återkom gärna med omdöme när/om du får chansen att testa HDR material.



#160

Postad 29 november 2015 - 10:34

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Någon skrev att sony modellerna hade problem med ljusläckage,så att man uppfattade en lite ljus gloria runt själva bilden.Är det något du kan se på din modell?



#161

Postad 29 november 2015 - 12:08

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Någon skrev att sony modellerna hade problem med ljusläckage,så att man uppfattade en lite ljus gloria runt själva bilden.Är det något du kan se på din modell?

Tror alla Sony projektorer har det min HW40 har det iaf. Inget man stör sig på då den svarta ramen äter upp det effektivt.

#162

Postad 29 november 2015 - 12:45

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Tror alla Sony projektorer har det min HW40 har det iaf. Inget man stör sig på då den svarta ramen äter upp det effektivt.


Det är i alla fall inget som jag har upptäckt eller störts av. Det kanske handlar om hur jag har ställt in zoomen i förhållande till den svarta ramen.

#163

Postad 29 november 2015 - 12:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Både Sony och Jvc har ljusläckage i kanterna..

 

Det är i alla fall inget som jag har upptäckt eller störts av. 

 

 

Drabbas inte av forum sjukan nu bara :)



#164

Postad 29 november 2015 - 13:11

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Kan tänka mig det är nästintill omöjligt att se ljusläckaget på Sonys finare modeller. Kan se det svagt om jag letar efter det på min HW50, men är absolut inget som jag stör mig på. Startade för ett par år sen tråden Ljusläckage på LCoS projektorer för att få reda på vad fenomenet beror på, där det framkom att det troligen beror på att man använder något större paneler än vad som i praktiken används för att visa bilden.



#165

Postad 29 november 2015 - 13:14

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 1
Definitivt inget stort problem och inget jag själv ens lagt märke till på mina Sony maskiner jag haft.
Dr.Zaius förklaring låter rimlig tycker jag.

#166

Postad 29 november 2015 - 14:03

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Det är i alla fall inget som jag har upptäckt eller störts av. Det kanske handlar om hur jag har ställt in zoomen i förhållande till den svarta ramen.

Jag har den inställd precis som man skall ha den. Max zoom å max lensshift båda leder. OBS ironi. Ljusläckaget är ganska tydligt om det inte hamnar på velour ramen. Där stör det mig inte alls över huvudtaget. För övrigt sjukt nöjd med projektorn förutom att den värmer upp rummet lite för mycket.

Precis som föregående talar.. Drabbas inte av forumsjuka om du har ett fel som du inte stör dig på, varför grotta vidare i det?

Redigerat av Unregistered44335, 29 november 2015 - 14:04.


#167

Postad 29 november 2015 - 14:50

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag har den inställd precis som man skall ha den. Max zoom å max lensshift båda leder. OBS ironi. Ljusläckaget är ganska tydligt om det inte hamnar på velour ramen. Där stör det mig inte alls över huvudtaget. För övrigt sjukt nöjd med projektorn förutom att den värmer upp rummet lite för mycket.
Precis som föregående talar.. Drabbas inte av forumsjuka om du har ett fel som du inte stör dig på, varför grotta vidare i det?

Har du också en vw520? I så fall, kommer du åt menyalternativet Database under RC, så du kan välja Mastered in 4K? Har några sådana filmer så det vore interessant att se hur projektorn hanterar dessa. Sony marknadsför ju denna funktion som en möjlighet att få ännu bättre bild.

#168

Postad 03 december 2015 - 16:27

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Har du också en vw520? I så fall, kommer du åt menyalternativet Database under RC, så du kan välja Mastered in 4K? Har några sådana filmer så det vore interessant att se hur projektorn hanterar dessa. Sony marknadsför ju denna funktion som en möjlighet att få ännu bättre bild.


Jag lyckades lösa detta problem med lite support från Sony i England. Menyvalet Database i Reality Creation visar sig bara om du kör signalen 1080p/24 från blu ray spelaren (med en blu-ray film Mastered in 4k rullande förstås). Testade detta med Captain Philips och Chappie. Det konstiga var bara att bilden blev sämre med Mastered in 4k aktiverat - mindre skarp och mindre kontrast, som om det låg ett filter över bilden.

#169

Postad 10 december 2015 - 15:25

PeT83
  • PeT83
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Nån med en VPL-HW65es som kan säga hur input lagen är på den när man spelar och hur stor skillnad är de på den mot 55es.

 

Står i valet mellan dom 2



#170

Postad 10 december 2015 - 19:24

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Cine4home test av VW520



#171

Postad 14 december 2015 - 22:10

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

En sak jag helt har missat på HW65 är att det ser ut som man uppdaterat iris funktionen så att man nu kan styra hur mycket irisen ska öppna i dom två auto lägena.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2015-12-14 kl. 16.09.58.png   186,37K   0 Antal nerladdningar

http://esupport.sony...C=3#/manualsTab



#172

Postad 15 december 2015 - 13:42

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Nån med en VPL-HW65es som kan säga hur input lagen är på den när man spelar och hur stor skillnad är de på den mot 55es.

 

Står i valet mellan dom 2

 

Input lag på HW65 sägs vara ca 21 ms vilket är något lägre än Hw55, som om jag minns rätt ligger på ca 25 ms. Hur stor skillnaden upplevs i praktiken har jag däremot ingen aning om.



#173

Postad 15 december 2015 - 15:02

PeT83
  • PeT83
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

De vart att jag köpte en hw65es :)



#174

Postad 15 december 2015 - 15:20

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Det gjorde du rätt i. Har själv en HW50 och tror du kommer bli riktigt nöjd med HW65:an.



#175

Postad 15 december 2015 - 18:13

Rian
  • Rian
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0

Var nära att trycka på köp på en HW65 när de hade kampanj på HBB för 24890:- men väntade lite för länge... Där sparade man en slant ;)

Ska bli intressant att se om man står emot nästa kampanj. Min Sanyo Z4 börjar bli till åren nu.



#176

Postad 16 december 2015 - 17:14

PeT83
  • PeT83
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Nån som kan svara på om jag kan köpa en sån här apparatkabel och använda till min hw65es?

 

http://www.kjell.com...vart-5-m-p38079

 

Kommer nämligen inte ha nåt kontakt uttag i direkt anslutning till projektor så de skulle vara guld värt om de skulle fungera



#177

Postad 16 december 2015 - 23:10

Rian
  • Rian
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0

Om man kollar på bilderna här:

http://www.pro.sony....uct/vpl-hw65es/

så ser det ut att vara en vanlig C13 nätbrunn på 65'an så det borde gå bra :)



#178

Postad 18 december 2015 - 11:10

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Jag letar och letar men hittar ingen bra jämförelse mellan VW520 och Epson LS10000. Jag tänker på "mjuk" bild (panoreringar, dvs det jag inte tycker JVC gör tillräckligt bra). Svärta och kontrast jmf med X7000 och Epson LS10000 vore också väldigt intressant. Skärpa är inte lika intressant för mig.

Vågar man hoppas på ett svar från Marcus ?  :) 



#179

Postad 18 december 2015 - 12:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag letar och letar men hittar ingen bra jämförelse mellan VW520 och Epson LS10000. Jag tänker på "mjuk" bild (panoreringar, dvs det jag inte tycker JVC gör tillräckligt bra). Svärta och kontrast jmf med X7000 och Epson LS10000 vore också väldigt intressant. Skärpa är inte lika intressant för mig.

Vågar man hoppas på ett svar från Marcus ?   :)

Har för mycket att göra just nu för att skriva någon lång recension. Dessutom tycker jag att man bör titta själv, för det är mycket tycke och smak när man jämför så här fina maskiner.

 

Det mest påfallande mellan 520 och LS10000 är att 520 är skarpare och det ihop med likvärdig kontrast ger ett lite större djup i bilden. Jag tycker att LS10000 hänger med fint i panoreringar och i rörelsehanteringen, även om Sony drar ett något lite längre står på den punkten för den kritiska tittaren.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#180

Postad 18 december 2015 - 18:33

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Vet om att keystone är förbjudet dock så tycker jag det är konstigt att man har tagit bort den från hw65 när hw55 har det . Kanske så att ingen ska använda det haha

#181

Postad 23 december 2015 - 10:03

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Har för mycket att göra just nu för att skriva någon lång recension. Dessutom tycker jag att man bör titta själv, för det är mycket tycke och smak när man jämför så här fina maskiner.

 

Det mest påfallande mellan 520 och LS10000 är att 520 är skarpare och det ihop med likvärdig kontrast ger ett lite större djup i bilden. Jag tycker att LS10000 hänger med fint i panoreringar och i rörelsehanteringen, även om Sony drar ett något lite längre står på den punkten för den kritiska tittaren.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Jag vill ju också se live, men ni får flytta till sthlm först :)

Jag försöker få koll på vilka jag borde titta på och sedan kan jag nog göra som sist, hälsa på i Lund när jag ändå är på jobb neråt.

 

Låter ju som vw520 är något jag borde titta på. Det låter ju som vw520 är bättre än ls10k på de punkter jag tycker är viktiga, jag trodde att LS10000 var "kung" på "mjukhet" i panoreringar och rörelser men det låter som jag fått om bakfoten. Men givetvis så måste jag se live.



#182

Postad 23 december 2015 - 10:46

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Jag vill ju också se live, men ni får flytta till sthlm först :)

Jag försöker få koll på vilka jag borde titta på och sedan kan jag nog göra som sist, hälsa på i Lund när jag ändå är på jobb neråt.

 

Låter ju som vw520 är något jag borde titta på. Det låter ju som vw520 är bättre än ls10k på de punkter jag tycker är viktiga, jag trodde att LS10000 var "kung" på "mjukhet" i panoreringar och rörelser men det låter som jag fått om bakfoten. Men givetvis så måste jag se live.

 

Med all respekt till Marcus, som skrivit så mycket förtjänstfullt här om VW520 vilket jag uppskattat mycket, så är det ju många mil till Lund..! Du har ju alltid Hembiobutiken i Sundbyberg. Där hänger en en VW520 och en LS10000 ovanpå varandra. I alla fall förra veckan! :)



#183

Postad 23 december 2015 - 11:07

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Fram tills 4 januari så ligger ju faktiskt the rock i nordens största storstadsregion ;)



#184

Postad 23 december 2015 - 12:58

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Projectorreviews om 520 (665)
http://www.projector...ojector-review/

#185

Postad 23 december 2015 - 13:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Dessa maskiner bör ses kalibrerade om man ska jämföra dem i en shootout, anser jag. Jag har provat dema dem snabbt inställda men inte uppmätta, men det är helt hopplöst. Det är så pass jämnt på många punkter att det i praktiken är omöjligt att få en rättvis jämförelse okalibrerat.

Misstänker att det är därför Nombz vill se dem hos oss, för så vitt jag vet så kalibrerar inte längre HBB sina maskiner innan visning. De tycker att det är mer rättvist så, eftersom de flesta inte köper kalibrering. Jag tycker inte som de, men respekterar deras val(vi har haft diskussion om detta tidigare i en annan tråd).

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#186

Postad 24 december 2015 - 09:19

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Då får jag hålla med Nombz. Du får helt enkelt flytta upp butiken till Sthlm då! ;)



#187

Postad 25 december 2015 - 11:34

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 1

Det finns mer än en god anledning till att jag är beredd att åka till Lund för demo. Det är naturligtvis inte något för denna tråden egentligen, but since you asked :

Jag har varit på många visningar på hembiobutiken (i sundbyberg, men även innan). 1 gång hos TheRock.

1) Hos sundbyberg så hade de EN (1) av de filmer jag har som referens och kan väldigt bra hur det ser ut hemma. De byter film bakom kulisserna någonstans så man kan sitta och titta på en hel film, men vill man byta så är det ju lite klurigt. Jag har kanske 10 scener ur lika många filmer som jag vet är problematiska som jag vill se. Hos the rock fick jag fjärren i hand och fick sitta i kanske 40min (sedan hade JAG inte mer tid) och hade då tillgång till massor av de filmerna (inte alla men tillräckligt) att visa mellan. Passar mig som handsken.

 

2) När jag var på TheRock och berättade vad jag tyckte om bilden så fick jag direkt feedback om kanske varför, och när jag tittade på x500 så var det "bilden var platt" och då säger Marcus att det kan beror på duk/rum kombinationen (och han hade då redan koll på vad jag har för rum eftersom han kollade det här innan, lite fusk men det visar ju att närvaron här är ett stort plus). Rullar då ner en annan duk (dvs man kan se ett par olika). Bevisligen förstod han 100 vad jag menade för då var det ju som natt och dag.

 

3) När jag var på Hembiobutiken sist (för någon/några) veckor sedan på "mässan" och skulle se x5000 så fanns den på liten duk och gav ett ganska dåligt intryck. Personalen erbjuder mig att prata med JVC representaten som kommer in och vill ge mig en presentation av projjen. Jag är inte så intresserad av en presentation, det är ju vad som visar på duken som är det viktiga, inte hur man kommit dit (enligt mig). De fanns uppenbarligen inte någon lösning till att jag tyckte den var orolig annat än att vänta 150h. Jag frågade om man kan komma och se den senare när den gått så långt, men det vet man ju inte. Har man en projje som är orolig i 150h så låter man den väl stå på ett par dagar så den bättrar på sig eller? Fanns inget intresse för "mitt problem" med den.

 

Mycket möjligt att det skiljer i kalibrering, men så långt har jag inte kommit att undersöka hos hembiobutiken. Stämmer de att de är okalibrerade för att vara "fair" mot "de flesta" så är det fine. Men då finns det ju bara en plats där sådana som jag (som kommer kalibrera) kan titta.

Visst är jag känslig, men det anser jag man kan vara när det handlar om saker i denna prisklass.

 

On topic- De enda 520 saknar verkar vara lasermotorn så den håller kalibreringen längre. Annars har den ju allt jag vill ha (fast jag har ju inte sett den ännu :) ) .



#188

Postad 25 december 2015 - 14:47

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

 

 

När jag var på Hembiobutiken sist (för någon/några) veckor sedan på "mässan" och skulle se x5000 så fanns den på liten duk och gav ett ganska dåligt intryck. Personalen erbjuder mig att prata med JVC representaten som kommer in och vill ge mig en presentation av projjen. Jag är inte så intresserad av en presentation, det är ju vad som visar på duken som är det viktiga, inte hur man kommit dit (enligt mig).

 

Jag håller med och tycker X5000 är bättre att visa på en stor duk gärna mot VW520 och LS10000. Jämför man på liten duk med enklare projektorer så är det skillnad, men den verkligt stora skillnaden syns ännu mer på större dukar.

 

Visst är det så, men väldigt många vill veta vad som är nytt och vad som hänt rent tekniskt i maskinen. :-)

Därav erbjudandet att få en presentation.

 

 

De fanns uppenbarligen inte någon lösning till att jag tyckte den var orolig annat än att vänta 150h.

 

Nä, jag stängde av e-shift och pillade med diverse reglage utan att du tyckte bilden blev mindre orolig. Tror projen hade gått 9 timmar om jag inte minns fel. Tyvärr ett  fenomen hos JVC att den har "kryp" i bilden första hundra timmarna.

Andra dukar fanns tyvärr inte.

 

 

 

Jag frågade om man kan komma och se den senare när den gått så långt, men det vet man ju inte. Har man en projje som är orolig i 150h så låter man den väl stå på ett par dagar så den bättrar på sig eller?

 

Det kan man göra, men man ställer den oftast inte på lagret i vecka och kör. Och denna gång var det ett event och de fick maskinen dagen innan. Så vi ville ju ha den uppe.

 

 

 

Fanns inget intresse för "mitt problem" med den.

 

Kanske missförstod dig, jag var absolut intresserad av ditt problem. Men jag kan inte ändra bilden mer än det jag gjorde.

De oroliga du såg kan vara att den va ny, eller så är så du upplever denna projen med de duken.

 

 

Mycket möjligt att det skiljer i kalibrering, men så långt har jag inte kommit att undersöka hos hembiobutiken. Stämmer de att de är okalibrerade för att vara "fair" mot "de flesta" så är det fine. Men då finns det ju bara en plats där sådana som jag (som kommer kalibrera) kan titta.

Visst är jag känslig, men det anser jag man kan vara när det handlar om saker i denna prisklass.

 

Jag tycker inte man skall visa projektorer mot projektorer utan att vara kalibrerade. Orsakerna är många men framförallt att de är olika från ex. till ex.. Köper man en projektor för så mycket pengar tycker jag att man skall få ut det bästa av den. Kostnaden för en kalibrering är ju låg om man jämför med kostnaden på dessa projektorer.

Du skall vara kräsen, du skall ju leva med bilden länge :-).

 

Jag brukar hjälpa de flesta av mina kunder (som inte har möjlighet att göra det själva) att kalibrera, speciellt JVC demo-projektorerna. :-). Jag brukar göra det på JVC-projektorerna hos HBB, dock väntar jag tills de gått ett tag. 

 

 

 

On topic- De enda 520 saknar verkar vara lasermotorn så den håller kalibreringen längre. Annars har den ju allt jag vill ha (fast jag har ju inte sett den ännu  :) ) .

 

Då tycker jag definitivt du skall gå och kolla på den! Det är en riktigt bra projektor, men tycker också att du skall jämföra med JVC´s modeller (inkörda) och även Epson Laser. Och de enda som jag vet har alla kalibrerade idag är The Rock. De är  dessutom väldigt trevliga men inte så bra på Pingis :ph34r:  :D  (Internt)


Redigerat av Unregisteredcae8230c, 25 december 2015 - 14:50.


#189

Postad 25 december 2015 - 15:28

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

massor med text

 

Jepp, man har helt enkelt olika saker och sätt att dema saker på. Alla val passar ju inte alla.

 

Det är ju som sagt taskigt läge att ha en projje som blir bättre efter 150h. Förslaget att se med JVCs "inkörda" modeller är ju bra, men jag frågade ju som bekant om det men det var ju inget man kunde veta om man kunde göra hos er. Så frågan kvarstår ju hur man ser en sådan efter 150h? Taskigt av JVC att skicka en demoenhet för en "mässa" som inte är inkörd också kan man säga.

 

Nåja, ämnet här är ju Sonys. Kanske kommer jag in och ser 520 mot LS10k, det är ju de enda som verkar kunna funka för mig.



#190

Postad 25 december 2015 - 17:56

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 1

Jepp, man har helt enkelt olika saker och sätt att dema saker på. Alla val passar ju inte alla.

 

Det är ju som sagt taskigt läge att ha en projje som blir bättre efter 150h. Förslaget att se med JVCs "inkörda" modeller är ju bra, men jag frågade ju som bekant om det men det var ju inget man kunde veta om man kunde göra hos er. Så frågan kvarstår ju hur man ser en sådan efter 150h? Taskigt av JVC att skicka en demoenhet för en "mässa" som inte är inkörd också kan man säga.

 

Nåja, ämnet här är ju Sonys. Kanske kommer jag in och ser 520 mot LS10k, det är ju de enda som verkar kunna funka för mig.

 

 

Kanske var jag otydlig, jag jobbar för Septronic som är Svensk distributör av JVC.

 

JVC levererar inte projektorerna inkörda utan det får den som köper dem göra. I princip alla projektorer behöver en viss inkörningstid på lampa etc. Kommer du till The Rock eller någon annan återförsäljare första dagen projektorn har kommit in så lär den inte heller ha gått 150timmar. Av samma anledning kör man den en tid innan kalibrering. Det händer mycket med en projektor de första timmarna.

 

Just i detta fall så hade projektorn (som är deras egna köpta demomaskin ) funnits hos hembiobutiken i ca 15timmar och körts i 9 timmar. Inte så mycket man kan göra åt det tyvärr.

 

Självklart kan du gå till Hembiobutiken när projektorn gått fler timmar till exempel 150 timmar. men det kan ta några veckor. Sist jag var där hade den gått 56 timmar och då gjorde jag en gråskala kalibrering på den....

 

Under alla år jag jobbat med JVC så har jag inte fått någon förklaring till bruset och varför det finns eller varför det försvinner mer än att de har med panelerna att göra. Sen är det inte säkert att du gillar bilden ändå. Men tycker du skall kolla för att vara säker :-)

 

Sorry för allt OffT :-I



#191

Postad 26 december 2015 - 12:38

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Kanske var jag otydlig, jag jobbar för Septronic som är Svensk distributör av JVC.

 

JVC levererar inte projektorerna inkörda utan det får den som köper dem göra. I princip alla projektorer behöver en viss inkörningstid på lampa etc. Kommer du till The Rock eller någon annan återförsäljare första dagen projektorn har kommit in så lär den inte heller ha gått 150timmar. Av samma anledning kör man den en tid innan kalibrering. Det händer mycket med en projektor de första timmarna.

 

Just i detta fall så hade projektorn (som är deras egna köpta demomaskin ) funnits hos hembiobutiken i ca 15timmar och körts i 9 timmar. Inte så mycket man kan göra åt det tyvärr.

 

Självklart kan du gå till Hembiobutiken när projektorn gått fler timmar till exempel 150 timmar. men det kan ta några veckor. Sist jag var där hade den gått 56 timmar och då gjorde jag en gråskala kalibrering på den....

 

Under alla år jag jobbat med JVC så har jag inte fått någon förklaring till bruset och varför det finns eller varför det försvinner mer än att de har med panelerna att göra. Sen är det inte säkert att du gillar bilden ändå. Men tycker du skall kolla för att vara säker :-)

 

Sorry för allt OffT :-I

Aha, jag visste inte vem du representerade. 6 timmar hade maskinen gått. 56h har ju gått ganska fort då så kanske i Q1 kan man komma och kika igen. Självklart så levererar ni inte dem inkörda, det skulle ju komma ännu mer kritik för det.... 

Jag har sett x500 hos the rock och tyckte inte alls den var så orolig, därför var jag fundersam. Den var säkert väl inkörd. 

Hade jag varit hbb eller therock så hade jag nog "kört in" den rätt snabbt innan jag demade eftersom jag antar att jag inte är den enda som säger "det chansar jag inte på".  

Men nu säger jag inget mer i denna tråden som inte är om Sonys :)



#192

Postad 28 december 2015 - 21:28

Unregistered0f69def5
  • Unregistered0f69def5
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Har införskaffat hw65es helt nyligen då min gamla infocus x10 börjat balla ur ...Sony är ju snäppet bättre överlag men svärtan är ojämn i hörnen, ljusare partier som märks vid mörka scener  speciellt i vänstra övre hörnet...Känns ju inte riktigt ok!...x 10 an har ju inga såna problem, där är det jämnt o fint,så nåt fel måste de ju vara?...Har läst här att ljusläckage kan förekomma på dessa men att det knappt är märkbart...får väl bli retur o felsökning...klassiskt.Alltid är det nåt som strular med projektorer!



#193

Postad 01 januari 2016 - 11:28

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Engelska AVForums test av vpl-vw520 där den får betyget 8 av 10 möjliga;



#194

Postad 14 januari 2016 - 12:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Nu rullar vår VW520ES för första gången med klipp i 4k med HDR i butiken. Vi har även skaffat samma film på bluray så att man kan göra A/B direktjämförelse.

 

Skrev lite mer om det här.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#195

Postad 21 januari 2016 - 20:49

PeT83
  • PeT83
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Nån som kan rekommendera (Länka) några billiga 3D brillor som fungerar ihop med hw65es?



#196

Postad 29 januari 2016 - 11:56

Unregisteredabbf64af
  • Unregisteredabbf64af
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag har nu suttit med en Sony VPL-HW65es i drya 4 veckor, använder den som primär Tv dataskärm och film så klart, bytte ut den mot min Epson EH-TW6100w och jag blev faktiskt helt shockad av den skarpa och klara bilden, samt djupet i den.. inte den här platta känslan man kan få med projektor.

 

Helt fantastisk nöjd med den...

 

PeT83 jag testade starta mina 3d glasögon som jag fick med min Epson EH-TW6100w och dom fungerade, men kom ett lite blink ibland, men strömen tog slut sen.. 

 

Så är någon intresserad av att köpa en Epson EH-TW6100w (Wireless) kvitto original låda 2600h brinntid så har jag en liggandes.    

Kan skickas via bussgods i hela Sverige runt 4500:- ska den nog vara värd hoppas jag :)



#197

Postad 29 januari 2016 - 12:16

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

... ingen vidare sales pitch du just gjorde på din gamla projektor :P



#198

Postad 29 januari 2016 - 12:39

Unregisteredabbf64af
  • Unregisteredabbf64af
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Haha sant, men de går inte riktigt jämföra en helt annan prisklass :)



#199

Postad 30 januari 2016 - 21:01

Unregistered0f69def5
  • Unregistered0f69def5
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Fick ny projj av sony support iallafall .Bra bemötande o service....men fick samma problem med den nya maskinen...Dock,  efter typ 15 timmar så jämnade svärtan ut sig....Så nu är den nästan ok!Har haft lite dialog med hembiobutiken sthlm (där jag köpte den).där dom också hade haft liknande problem med 65 an ..kan tydligen behövas upp till 100 timmars inkörnings tid innan det blir helt ok! Vi får hoppas på det bästa!...Ingen annan med liknande problem ?....I övrigt så  är det  ju jävligt bra bild !



#200

Postad 13 februari 2016 - 18:58

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Nu har det kommit en uppdatering till Sony vpl vw520 och 320 med en del buggfixar och så har man fixat RC sägs det. Se http://www.sony.de/p...ET_160902_PSE/1
Har ännu inte hunnit göra uppdateringen, det får bli i morgon :)




Även taggad med SONY

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.