Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Overscan / Underscan i MCE

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 juli 2007 - 02:01

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Har sökt efter detta men inte funnit något. En person har ställt frågan i den officiella tråden för mce, men efter att ha skummat igenom ett antal sidor utan svar så tänkte jag ställa den själv här..

Hur som helst. Problemet ligger i att de flesta dvd-filmer ofta har lite skräp med i kanterna, kanten kan vara lite luddig, och ibland är filmens utnyttjade bredd mindre än filens egenskaper. Resultatet blir antingen lite skräp eller svarta kanter på några pixlar på varje sida om bilden.

Genom att köra med ett program som zoomar bilden lite (finns ju i ffdshow) så går det att fixa någorlunda, men eftersom jag hade tänkt köra med hdmi så blir det lite svårare... Jag upplever det dessutom som att zoom-funktionen i ffdshow inte fungerar här.. kan det vara så?

Väljer jag overscan så får jag ju önskat resultat, det blir ungefär som från dvd-spelaren, alltså dom tråkiga kanterna försvinner. Problemet är ju att även menyerna i mce också försvinner.

Visserligen klarar jag mig med VGA, men då måste jag hålla mig till 60Hz, medan jag kan köra 50Hz på hdmi.

Det jag önskar är alltså att kunna kompensera för overscan i menyerna i mce. Går detta på något vis?

Om det inte går att lösa på det viset, går det möjligen att köra med två skärmar, där den ena visar gränssnittet och den andra visar filmsekvenserna?

#2

Postad 01 juli 2007 - 09:51

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Vad kör du med för TV och för kabelanslutning och grafikkort? En vanlig tjocktv är näst intill omöjlig att få bra bild med då det inte finns några riktiga upplösningar som passar, men en vanlig 720i tv borde passa som en smäck bara du väljer rätt upplösning för grafikkortet. Alltså det blir inte mycket konstigare än om du kopplar i en TFT bildskärm till datorn. Det fungerar ju för det mesta perfekt.... VGA brukar vara den anslutningen som jag tycker funkar bäst... eller hdmi om din HTPC stödjer det.

/HN

#3

Postad 01 juli 2007 - 13:38

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Har en Samsung 40", kommer ärligt tarlat inte ihåg modellnamnet :wub: Det är dock en modell som har något år på nacken.

Hur som helst, TV'n klarar pixelmappat via VGA, men inte via HDMI. Dock tycker jag att bilden blir bättre med HDMI då jag kör 1920x1080i (panelen är visserligen bara på 1366x768, men ändå..)

Hur som helst, problemet är ju att filmen "slutar" några pixlar in från varje sida.. Ser lite knepigt ut.

Pixelmappat via VGA får jag inte det problemet, men inte heller det allra sista i bildväg.

Grafikkortet är ett billigare 7600gs, men det klarar att skicka lite olika hdtv-upplösningar via DVI-kontakten. Sen kör jag adapter till hdmi och sen in i tv'n..

Just ja, som jag skrev så är ju möjligheten att köra 50Hz en stor del det med. Det klarar inte min tv via VGA.

Som sagt, ändrar jag overscanen så att filmen sträcks ut hela vägen så förlorar jag menyerna tyvärr. Det är detta jag försöker åtgärda..

Man kunde ju tycka att filmen skall bli lika bred oavsett om jag kör vga eller hdmi, men jag upplever det inte som så.. ;)

#4

Postad 03 juli 2007 - 00:17

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Fortsätter i https://www.minhembi...howtopic=160294 eftersom det är en ganska snarlik diskussion...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.