Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MythTV *

1388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 maj 2005 - 08:41

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Låter ju mycket intressant det där, mho.
Sitter själv och knåpar med Gentoo på min före detta och blivande HTPC, som jag tänkt köra MythTV på. Till att börja med blir det sannolikt backend och frontend på samma burk, men sedan lockar det med en separat frontend. I första hand har jag tänkt mig XBox:en som frontend, då med Gentoo även på den, men jag vet inte om jag vågar mig på att mixtra med XBox:en. Känner mig inte riktigt hemma med vad som behövs göras och hur det fungerar med moddning och installation av Linux eller för den delen XBMC på boxen.
Ett annat alternativ är ju givetvis en lösning liknande din med en billig barebone med lämpliga komponenter i.

Hur som helst, det är alltid skönt att se att det finns andra som kommit dit man själv siktar, så att man vet att det går. ;) För tillfället går det nämligen kärvt för mig, då jag har problem med att få igång min modemuppkoppling i Linux, och min beställda bredbandsuppkoppling ligger minst en månad framåt i tiden.

/Olof

#52

Postad 05 maj 2005 - 13:30

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
mho,

Vad har du att säga om ATI-kort i linux? Mig veterligen går det inte att få MPEG2-hårdvaruavkodning utan "riktiga" drivrutiner och några sådana har ju inte ATI släppt för annat än Wintendo-operativ. Men du kanske kör frontend på en Windows-maskin?

Själv kör jag ett GeForce FX5200-kort på Gentoo:n. NVidia har tagit av sig skygglapparna och insett att det finns ett liv bortom Microsoft. Med NVidias egna drivrutiner får man MPEG2-hårdvaruavkodningen på grafikkortet vilket är ganska viktigt om man som jag har lite klent med CPU (800Mhz).

Jag har ett ATI Radeon 9200 liggande, så visst skulle jag kunna bygga en sån kabel du har, men jag vill ju som sagt inte gå miste om MPEG2-avkodningen, och NVidia-kortet kan vad jag förstår inte lämna rätt signal för att fungera med SCART-RGB?

Har en tråd öppen om detta, se min signatur. Vet inte hur jag ska arbeta vidare med det här riktigt. Just nu kör jag HTPC:n med kompositvideo till TV:n och det suger ju lite. Men eftersom att ingenting annat fungerar än så länge så får det vara så under testningen ;)

#53

Postad 05 maj 2005 - 15:13

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Har någon fattat vad som är vad av:
* Channel ID
* Channel number
* Channel callsign

Just nu ser det ut såhär i min databas:
mysql> use mythconverg;
mysql> select chanid, channum, freqid, sourceid, callsign, name from channel;
+--------+---------+--------+----------+----------+---------------+
| chanid | channum | freqid | sourceid | callsign | name          |
+--------+---------+--------+----------+----------+---------------+
|   1000 | SE11    |        |        1 | 1000     | Kanal 5       |
|   1001 | E5      |        |        1 | 1001     | Svt 1         |
|   1002 | E7      |        |        1 | 1002     | Svt 2         |
|   1003 | E6      |        |        1 | 1003     | TV4           |
|   1004 | 57      |        |        1 | 1004     | TV4 Plus      |
|   1005 | E11     |        |        1 | 1005     | TV3           |
|   1006 | E8      |        |        1 | 1006     | ZTV           |
|   1007 | E10     |        |        1 | 1007     | Discovery Mix |
|   1008 | SE17    |        |        1 | 1008     | Eurosport     |
|   1009 | SE16    |        |        1 | 1009     | MTV Nordic    |
+--------+---------+--------+----------+----------+---------------+
10 rows in set (0.00 sec)
1001...1009 har blivit autogenererade på något sätt just nu, vet inte om det är rätt. Jag skulle vilja mappa såsom man gör på en vanlig TV, dvs SVT1 på knapp 1 etc. Ska jag ändra något av ovanstående och i så fall vad?

Jag har problem med att byta kanal i MythTV, det går inte alls. mythfilldatabase går fint och den verkar fylla på med info om kanalerna. I EPG:n finns kanalerna med allt ser bra ut (tror jag). Kanske har det att göra med ovanstående. Borde det stå något i freqid-fältet?

Har ett annat problem också. Bilden går i slow-mottion just nu. Lite som att det blir alldeles för låg Frames-per-second. Mycket märkligt, då bilden ser finfin ut om jag spelar direkt med "mplayer /dev/video0" utan att blanda in myth.

Redigerat av Unregisteredfa0a24d8, 05 maj 2005 - 15:15.


#54

Postad 05 maj 2005 - 21:12

Unregistered425da5ba
  • Unregistered425da5ba
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Vad har du att säga om ATI-kort i linux? Mig veterligen går det inte att få MPEG2-hårdvaruavkodning utan "riktiga" drivrutiner och några sådana har ju inte ATI släppt för annat än Wintendo-operativ. Men du kanske kör frontend på en Windows-maskin?


ATIs Linux drivrutiner är numera ganska bra om än inte lika bra som Nvidias.
Gick ruskigt enkelt att installera på Ubuntu med apt-get.

Lite mer pill att installera "manuellt".

#55

Postad 05 maj 2005 - 21:31

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Har någon fattat vad som är vad av:
* Channel ID
* Channel number
* Channel callsign

Just nu ser det ut såhär i min databas:

mysql> use mythconverg;
mysql> select chanid, channum, freqid, sourceid, callsign, name from channel;
+--------+---------+--------+----------+----------+---------------+
| chanid | channum | freqid | sourceid | callsign | name          |
+--------+---------+--------+----------+----------+---------------+
|   1000 | SE11    |        |        1 | 1000     | Kanal 5       |
|   1001 | E5      |        |        1 | 1001     | Svt 1         |
|   1002 | E7      |        |        1 | 1002     | Svt 2         |
|   1003 | E6      |        |        1 | 1003     | TV4           |
|   1004 | 57      |        |        1 | 1004     | TV4 Plus      |
|   1005 | E11     |        |        1 | 1005     | TV3           |
|   1006 | E8      |        |        1 | 1006     | ZTV           |
|   1007 | E10     |        |        1 | 1007     | Discovery Mix |
|   1008 | SE17    |        |        1 | 1008     | Eurosport     |
|   1009 | SE16    |        |        1 | 1009     | MTV Nordic    |
+--------+---------+--------+----------+----------+---------------+
10 rows in set (0.00 sec)
1001...1009 har blivit autogenererade på något sätt just nu, vet inte om det är rätt. Jag skulle vilja mappa såsom man gör på en vanlig TV, dvs SVT1 på knapp 1 etc. Ska jag ändra något av ovanstående och i så fall vad?

Jag har problem med att byta kanal i MythTV, det går inte alls. mythfilldatabase går fint och den verkar fylla på med info om kanalerna. I EPG:n finns kanalerna med allt ser bra ut (tror jag). Kanske har det att göra med ovanstående. Borde det stå något i freqid-fältet?

Har ett annat problem också. Bilden går i slow-mottion just nu. Lite som att det blir alldeles för låg Frames-per-second. Mycket märkligt, då bilden ser finfin ut om jag spelar direkt med "mplayer /dev/video0" utan att blanda in myth.

<{POST_SNAPBACK}>


Channel id => idnyckel i SQL-databasen
Channel number => Eget nummer på kanalen, om du inte kör DigitalTV...
Channel Callsign => kortnamn på kanalen.

För att du skall kunna byta kanaler i Myth så bör det stå något i freqid-tabellen. Det du har i channum är vad som skall vara i freqid....

Min tabell ser ut så här:
+--------+---------+--------+----------+---------------+----------------+
| chanid | channum | freqid | sourceid | callsign | name |
+--------+---------+--------+----------+---------------+----------------+
| 1008 | 1086 | | 1 | TV4 | TV4 |
| 1011 | 1074 | | 1 | TV4Plus | TV4Plus |
| 1018 | 1058 | | 1 | Viasat Sport1 | Viasat Sport1 |
| 1019 | 1059 | | 1 | VH-1 | VH-1 |
| 1036 | 1022 | | 1 | SVT1 | SVT1 |
| 1037 | 1033 | | 1 | 24 | 24 |
| 1038 | 1048 | | 1 | SVT2 | SVT2 |
| 1084 | 1020 | | 1 | TV8 | TV8 |
| 1092 | 1028 | | 1 | Star! | Star! |
| 1117 | 1064 | NULL | 1 | CH50 | CH50 |
| 1118 | 1065 | NULL | 1 | CH52 | CH52 |
| 1119 | 1066 | NULL | 1 | CH53 | CH53 |
| 1120 | 1067 | NULL | 1 | CH54 | CH54 |
| 1106 | 1038 | | 1 | Discovery Ch | Discovery Ch |
| 1114 | 1068 | | 1 | D.CIV | D.Civilisation |
| 1116 | 1070 | | 1 | D.Sci | Disc. Science |
+--------+---------+--------+----------+---------------+----------------+
Jag har ingen data i freqid iom att jag kör digitalt, då blir min channum => freqid

Hoppas det klarnar lite...

#56

Postad 06 maj 2005 - 01:21

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Kanon kanon! Nu ser det ut såhär (ComHem analogt) och det fungerar fint att byta kanal. Fortfarande har jag problem med "segheten" dock :-(

+--------+---------+--------+----------+---------------+---------------+
| chanid | channum | freqid | sourceid | callsign      | name          |
+--------+---------+--------+----------+---------------+---------------+
|   1000 | 5       | SE11   |        1 | Kanal 5       | Kanal 5       |
|   1001 | 1       | E5     |        1 | SVT1          | Svt 1         |
|   1002 | 2       | E7     |        1 | SVT2          | Svt 2         |
|   1003 | 4       | E6     |        1 | TV4           | TV4           |
|   1004 | 8       | 57     |        1 | TV4+          | TV4 Plus      |
|   1005 | 3       | E11    |        1 | TV3           | TV3 Sverige   |
|   1006 | 6       | E8     |        1 | ZTV           | ZTV           |
|   1007 | 9       | E10    |        1 | Discovery Mix | Discovery Mix |
|   1008 | 10      | SE17   |        1 | Eurosport     | Eurosport     |
|   1009 | 7       | SE16   |        1 | MTV           | MTV Nordic    |
+--------+---------+--------+----------+---------------+---------------+
10 rows in set &#40;0.00 sec&#41;


#57

Postad 06 maj 2005 - 01:22

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

ATIs Linux drivrutiner är numera ganska bra om än inte lika bra som Nvidias.
Gick ruskigt enkelt att installera på Ubuntu med apt-get.

Lite mer pill att installera "manuellt".

<{POST_SNAPBACK}>


MPEG2-avkodning i hårdvara lär dock inte fungera, eller?

#58

Postad 06 maj 2005 - 20:14

mho
  • mho
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

mho,

Vad har du att säga om ATI-kort i linux? Mig veterligen går det inte att få MPEG2-hårdvaruavkodning utan "riktiga" drivrutiner och några sådana har ju inte ATI släppt för annat än Wintendo-operativ. Men du kanske kör frontend på en Windows-maskin?

Själv kör jag ett GeForce FX5200-kort på Gentoo:n. NVidia har tagit av sig skygglapparna och insett att det finns ett liv bortom Microsoft. Med NVidias egna drivrutiner får man MPEG2-hårdvaruavkodningen på grafikkortet vilket är ganska viktigt om man som jag har lite klent med CPU (800Mhz).

Jag har ett ATI Radeon 9200 liggande, så visst skulle jag kunna bygga en sån kabel du har, men jag vill ju som sagt inte gå miste om MPEG2-avkodningen, och NVidia-kortet kan vad jag förstår inte lämna rätt signal för att fungera med SCART-RGB?

Har en tråd öppen om detta, se min signatur. Vet inte hur jag ska arbeta vidare med det här riktigt. Just nu kör jag HTPC:n med kompositvideo till TV:n och det suger ju lite. Men eftersom att ingenting annat fungerar än så länge så får det vara så under testningen  :)

<{POST_SNAPBACK}>



Som jag skrev tidigare kör jag Gentoo på både backend och frontend.
ATI's drivrutiner för X suger ju ganska rejält och jag fick aldrig S-Videoutgången
stabil på Pundit'en. Med xorg's ATI-drivrutiner går det dock alldeles utmärkt att
köra VGA->scart-kabel.

ATI's drivrutiner: Klarar inte att köra så låg vertikal refresh som krävs för
VGA->scart-kabel, klarar S-video, men är instabil.

Xorgs drivrutiner: Klarar inte S-video-ut. Klarar dock låg vertikal refresh och
fungerar därför med VGA->scart-kabel.

Jag har en 3 GHz Celeron, så MPEG2-dekodning på grafikkortet är inget jag
funderat över...

Nvidia-kort kan inte lämna composite-synk och kan därför inte användas med
VGA->scart-kablar.

Mvh MHo

#59

Postad 09 maj 2005 - 18:46

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Fick ordning på Commercial skip lagom till att jag skulle spela in helgens F1-VM. Fungerade över förväntan, inga reklampauser kvar i inspelningarna, lycka!!!! (hör bara kommentatorerna "-Åh, nu skall vi gå till reklam", "-Välkommen tillbaka"

Sno på ComHem och sänd alla kanaler digitalt, vill inte vänta till 2008, nu när detta fungerar så bra.

#60

Postad 18 maj 2005 - 11:33

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
MythTV Links Up with Program Guide Provider

Neil Campbell writes "As a long-time MythTV user, I found this announcement to be quite a surprise. A company by the name of TechnoVera has partnered with the founders of MythTV on an interesting project: A pay service for electronic program guide information rivaling that of Microsoft's Media Center. No more Zap2It surveys to continue using their free albeit basic service. The most important part of this is the fact that revenues from the service will be used to fund Open Source development; most notably MythTV. Registered Users will even have the opportunity to vote on feature enhancements that they would like to be incorporated into MythTV. I'm sure there will be some initial trepidation from the Linux community, but overall I think this should be considered progress. More attention and money for MythTV will result in a better product."

Källa: /.

#61

Postad 19 maj 2005 - 13:27

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Cool! Det innebär att det finns folk som inte har skygglappar på! Inte för att detta rör oss speciellt mycket här i Norden men vad som händer i USA brukar ju influera oss på ett eller annat sätt med tiden...

Tjänster måste få kosta pengar om de kan leverera kvalitativt innehåll. Detta är något som Open-Sourcevärlden måste lära sig leva med. Finns det ett gratisalternativ är det många som väljer det "rakt av". Och det är ju bra. Gratisalternativen sätter en viss konkurrens på de kommersiella informationsbärarna att leverera bättre matreal och inte ta för mycket betalt.

Vad vi använder här i Sverige, tv_grab_swedb, har jag ingen aning om hur det fungerar och vart den får sin data ifrån. Jag vet bara att det lämnar en del att önska. Programinformationen för en repris av ett program är inte alltid densamma som för ordinarie sändningsdatum, vilket får en att fundera lite på om det verkligen är rätt repris man spelar in.

Ett annat exempel är om man utelämnar säsongsnumret i en serie. T.ex. Mera motor från 2004. Det har tydligen gått både på hösten och våren i 10 avsnitt vardera. Försök att i nedanstående inspelningstablå avgöra vad som är vad...
Postad bild

Redigerat av Unregisteredfa0a24d8, 19 maj 2005 - 13:28.


#62

Postad 27 maj 2005 - 13:45

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Tycker inspelningar och annat "viktigt" fungerar stabilt nu. Använder HTPC:n dagligen och gud vad skönt det är att inte behöva planera sin tid för att man vill se ett TV-program. För mig, som kollar ganska lite på TV, har den fått en annan innebörd nu när jag kan sätta mig där en timme och faktiskt veta att det finns något jag vill se! :-)

Jag har dock något problem med mythfilldatabase. Kör jag den manuellt via commandline går den hur fint som helst. Men om jag låter mythfrontend köra den verkar det som att den söker efter konfigurationsfilen nån annanstans? Från mythbackend.log:

Refreshing Tomorrow's data
----------------- Start of XMLTV output -----------------
2005-05-26 20:41:57.922 New DB connection, total: 3
You need to configure the http cache.
Do you want to do it now? [yes,no (default=yes)] vbi: Invalid argument


Har någon en ide om vad detta kan bero på?

Sen undrar jag vad ni kör med för fönsterhanterare/desktops etc? Just nu har jag evilwm (vet inte varför, tror jag läste det i nån howto...) utan nånting. Jag startar alltså X och mythfontend manuellt. Skulle vilja att det startas och loggas in automatiskt när man slår på datorn, lika så att man kan slå av datorn via fjärrkontrollen.

Hur har ni andra gjort med detta?

#63

Postad 27 maj 2005 - 14:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Har någon en ide om vad detta kan bero på?

mythbackend kör inte scriptet med samma användare som du använder, när du kickar igång den via ett shell ?

Sen undrar jag vad ni kör med för fönsterhanterare/desktops etc? Just nu har jag evilwm (vet inte varför, tror jag läste det i nån howto...) utan nånting. Jag startar alltså X och mythfontend manuellt. Skulle vilja att det startas och loggas in automatiskt när man slår på datorn, lika så att man kan slå av datorn via fjärrkontrollen.
Hur har ni andra gjort med detta?

Funkar bra här (i KDE), burken kickar igång X vid boot (init 5), loggar in som mythtv-användaren och startar mythfrontend - http://www.wilsonet....thtv/fcmyth.php . Maskinen stänger därefter av sig automatiskt när man stänger av mythfrontend (du får ju tom en fråga om det när du går ur).

#64

Postad 27 maj 2005 - 15:15

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

mythbackend kör inte scriptet med samma användare som du använder, när du kickar igång den via ett shell ?


En god gissning. Men jag kör just nu allt som root.

Maskinen stänger därefter av sig automatiskt när man stänger av mythfrontend (du får ju tom en fråga om det när du går ur).


Nej? Det får jag inte? Den frågar bara "Do you really want to exit MythTV" och så finns det yes/no att välja på...

Redigerat av Unregisteredfa0a24d8, 27 maj 2005 - 15:15.


#65

Postad 27 maj 2005 - 17:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Maskinen stänger därefter av sig automatiskt när man stänger av mythfrontend (du får ju tom en fråga om det när du går ur).

Nej? Det får jag inte? Den frågar bara "Do you really want to exit MythTV" och så finns det yes/no att välja på...

<{POST_SNAPBACK}>

intressant, jag får yes/no samt shutdown.

#66

Postad 28 maj 2005 - 01:36

Unregistered7a668ad9
  • Unregistered7a668ad9
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Vad vi använder här i Sverige, tv_grab_swedb, har jag ingen aning om hur det fungerar och vart den får sin data ifrån. Jag vet bara att det lämnar en del att önska. Programinformationen för en repris av ett program är inte alltid densamma som för ordinarie sändningsdatum, vilket får en att fundera lite på om det verkligen är rätt repris man spelar in.

för mer information och synpunkter till dem som sammanställer datan an du vända dig till tv.swedb.se

#67

Postad 28 maj 2005 - 17:09

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Maskinen stänger därefter av sig automatiskt när man stänger av mythfrontend (du får ju tom en fråga om det när du går ur).

Nej? Det får jag inte? Den frågar bara "Do you really want to exit MythTV" och så finns det yes/no att välja på...

<{POST_SNAPBACK}>

intressant, jag får yes/no samt shutdown.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag läste nånstans att man får inte shutdown alternativet när frontend och backend körs på samma maskin.

#68

Postad 29 maj 2005 - 07:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

intressant, jag får yes/no samt shutdown.

Jag läste nånstans att man får inte shutdown alternativet när frontend och backend körs på samma maskin.

Aha, ja det vore ju iofs logiskt, jag kör separat, så det kan ju mycket väl stämma.

#69

Postad 29 maj 2005 - 11:05

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
En fråga till de som kör Gentoo med 2.6 kärna. Finns det något bra sätt att använda kärnans DVB-drivrutiner och ändå köra 'emerge mythtv'? Jag antar att 'USE="-dvb" emerge mythtv' inte stöder dvb alls.

#70

Postad 29 maj 2005 - 12:07

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Jag läste nånstans att man får inte shutdown alternativet när frontend och backend körs på samma maskin.

<{POST_SNAPBACK}>


Men prutt också. Beror väl säkert på att frontend ej kan känna till om backend har en pågående inspelning som man sabbar genom att stänga ner maskinen. Antar att man får hålla koll på detta själv och försöka mappa power-knappen på fjärren till ett shutdownscript eller liknande :lol:

#71

Postad 20 juni 2005 - 14:56

Unregistered03e4f512
  • Unregistered03e4f512
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag läste nånstans att man får inte shutdown alternativet när frontend och backend körs på samma maskin.

<{POST_SNAPBACK}>


Men prutt också. Beror väl säkert på att frontend ej kan känna till om backend har en pågående inspelning som man sabbar genom att stänga ner maskinen. Antar att man får hålla koll på detta själv och försöka mappa power-knappen på fjärren till ett shutdownscript eller liknande :)

<{POST_SNAPBACK}>


Om nån har fixat ett sånt här script ber jag denne posta det här i tråden. Kör också frontend och backend på samma maskin.

#72

Postad 20 juni 2005 - 16:25

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

En fråga till de som kör Gentoo med 2.6 kärna. Finns det något bra sätt att använda kärnans DVB-drivrutiner och ändå köra 'emerge mythtv'? Jag antar att 'USE="-dvb" emerge mythtv' inte stöder dvb alls.

<{POST_SNAPBACK}>


Varför skulle du vilja köra med "-dvb"? Det tar ju bort dvb-stödet helt.

USE="dvb" emerge mythtv

Skulle jag köra med. Fungerar inte det? Den externa drivrutinen heter väl nånting i stil med "linuxtv-dvb"?

#73

Postad 21 juni 2005 - 08:23

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Jag vill inte köra med '-dvb'. Jag har byggt med dvb-drivrutinerna i 2.6 kärnan och då vill jag inte att äldre drivrutiner från 'linux-tv' ska emergas.

#74

Postad 21 juni 2005 - 10:52

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Jag vill inte köra med '-dvb'. Jag har byggt med dvb-drivrutinerna i 2.6 kärnan och då vill jag inte att äldre drivrutiner från 'linux-tv' ska emergas.

<{POST_SNAPBACK}>


Grottade ner mig lite mer i detta nu och insåg att det verkar vara så att

USE=dvb emerge mythtv

lägger till dependency för "libdvb" som i tur vilar på "linuxtv-dvb". Så nej, det verkar svårt.

#75

Postad 21 juni 2005 - 11:28

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Japp, så är det. Tror jag får skippa emerge för mythtv eller rätta till libdvb emergen. Låter jobbigt :)

Fast just nu är problemet att få mitt Radeon 9600 att köra svideo med framebuffer (eller ens från bios/uppstart).

#76

Postad 21 juni 2005 - 17:14

Scuttle
  • Scuttle
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hm, ok, sitter å planerar ihop en mythtv-burk för mig själv å har tittar en del på ett Visionplus kort hos Dustin, det har inbyggd CI vilket behövs om jag ska kunna få in Comhem-kanaler vad jag har förstått. Men vilken CI-modul ska jag ha? Jag har en "gammal" Viaccess-modul liggandes från tiden när Viasat fortfarande körde med det. Räcker den? Eller behöver man köra nån uppgradering på den?
På min nuvarande Comhem-box står det "Conax" på framsidan, vad innebär det? Går det att köra antingen viaccess eller conax mot comhem?

#77

Postad 21 juni 2005 - 17:29

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Det där kortet har jag också gått och lurat på. När jag går över till digital-tv ska jag prova ett sådant. Idag har dock inte Comhem hela basutbudet (Tv3, kanal5 saknas) vilket gör att jag inte klarar mig utan analogtuner.

Vad jag lyckats läsa mig till dock behövs en Viaccessmodul med version 4.83 eller kanske 4.84 eller senare. Dessa har jag förstått också går att uppgradera om man har tillgång till en satellitmottagare och antenn inställd på någon lämplig satellit. Ringer du till en satellithandlare kanske han kan göra det åt dig.

#78

Postad 22 juni 2005 - 12:24

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Via Access modul med version 4.84 fungerar. Ej 4.83.

#79

Postad 22 juni 2005 - 13:06

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
tqh,

Använder du just det Twinhankortet?

#80

Postad 22 juni 2005 - 14:22

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Nä, jag har ett Fujitsu-Siemens kort (med tillhörande analog-modul) och CI. (Ursprungskortet för Technotrends kort, fungerar också med TT's drivrutiner.)

#81

Postad 22 juni 2005 - 19:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Hur du får ett PVR-150 att fungera med MythTV under Gentoo...

http://hybryd.org/?m...pid=pvr150howto

Och hur du får ett PVR-500 att fungera under Knoppmyth...

http://www.bitbender...knoppmythtv.htm

Redigerat av EmuMannen, 22 juni 2005 - 19:38.


#82

Postad 23 juni 2005 - 17:20

Scuttle
  • Scuttle
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det där kortet har jag också gått och lurat på. När jag går över till digital-tv ska jag prova ett sådant. Idag har dock inte Comhem hela basutbudet (Tv3, kanal5 saknas) vilket gör att jag inte klarar mig utan analogtuner.

Vad jag lyckats läsa mig till dock behövs en Viaccessmodul med version 4.83 eller kanske 4.84 eller senare. Dessa har jag förstått också går att uppgradera om man har tillgång till en satellitmottagare och antenn inställd på någon lämplig satellit. Ringer du till en satellithandlare kanske han kan göra det åt dig.

<{POST_SNAPBACK}>


Är väl iofs inga problem att knöla in två kort i burken? Hm.. det går inte att uppgradera med nån pc-programvara? kortet är ett vanligt pcmcia om jag inte är helt ute och cyklar?

#83

Postad 23 juni 2005 - 18:22

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Snälla, snälla, snälla… Om någon har svar på följande frågor…

Efter en hektisk vår och försommar så börjar det bli dags att ta tag i MythTV och fixa ett driftsystem. Jag beställer den sista hårdvaran i dagarna och vill därför ha feedback på PVR-150 samt hur bilden bäst överförs till två olika enheter (i mitt fall projektor och en mindre tv eller monitor för ungarna).

Den första frågan är helt enkelt, är det någon som kör felfritt i PAL med ett PVR-150?

Jag har ett gäng Matrox G400 Dual Head och vad jag har hört så skall de ge mycket bra tv-out (med rätt tweaks). Första frågan är om det finns något annat kort som ger signifikant bättre tv-out under Linux?

Den andra frågan gäller Dual Head, ett alternativ är att köra kortet i Clone-mode till TV-out men vad händer då om primärporten är satt till 1280x720? Skalas bilden om till PAL och i så fall hur bra är skalningen och vad händer med aspect ratio? Den andra varianten är att byta ut barnens tv mot en datormonitor (multisync CRT). Om jag då kör primärporten i 1280x720 kan jag då klona bilden till sekundärporten med samma video timings? Går det att klona bilden från primärporten till sekundärporten om de har olika upplösning (förutom till tv-out) och påverkar det i så fall processorlasten?

Inga lätta frågor kanske men kanske finns det några Linux-gurus med erfarenhet av G400, X och MythTV där ute som bara väntar på att få besvara mina frågor… :)

#84

Postad 23 juni 2005 - 18:51

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Är väl iofs inga problem att knöla in två kort i burken? Hm.. det går inte att uppgradera med nån pc-programvara? kortet är ett vanligt pcmcia om jag inte är helt ute och cyklar?

<{POST_SNAPBACK}>


Visst kan man knöla in två kort, men faktum kvarstår dock, att Comhem inte sänder Tv3 och Kanal5 i det digitala utbudet. Så länge de inte gör det finner jag ingen anledning, eftersom 90% av det jag tittar på sänds just på 3:an och 5:an.

CAM:en går säkert att uppgradera via PC, men jag har aldrig hört talas om någon som har tillgång till programvara för detta ändamål.

#85

Postad 23 juni 2005 - 18:54

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Den första frågan är helt enkelt, är det någon som kör felfritt i PAL med ett PVR-150?

<{POST_SNAPBACK}>


Yes, kör f.n. med ivtv 0.3.6e manuellt installerad och det fungerar helt prickfritt med analogt ComHem.

#86

Postad 23 juni 2005 - 19:03

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Yes, kör f.n. med ivtv 0.3.6e manuellt installerad och det fungerar helt prickfritt med analogt ComHem.

<{POST_SNAPBACK}>

Toppen, jag har själv Comhem och när de nu lägger till Barnkanalen till det analoga utbudet så är det värt att även fixa en lösning för analog tv. Så småning om lär väl DVB-stödet i Myth bli bättre och då kan jag alltid hänga på DVB-S och DVB-T...

Då var det bara frågorna kring G400 kvar... :unsure:

#87

Postad 23 juni 2005 - 19:07

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Kan jag få förslag på lämplig dist om jag skall installera Myth från scratch, skall jag köra vidare på Gentoo (vad skall jag i så fall använda för Window Manager etc.), installera Knoppmyth och tweaka den (vet ej hur lätt eller svårt det är att ändra version av ivtv etc.) eller satsa på någon helt annan dist (typ Fedora eller Ubuntu etc.)?

Redigerat av EmuMannen, 23 juni 2005 - 19:08.


#88

Postad 23 juni 2005 - 19:16

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Glömde kanske nämna att jag kör den på gentoo. Kör den med KDE (för autoinloggning/auto uppstart) och evilwm som window manager. Inte vet jag riktigt varför, men nån guide jag läste för länge sen gjorde så och jag med den.

#89

Postad 23 juni 2005 - 19:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Glömde kanske nämna att jag kör den på gentoo. Kör den med KDE (för autoinloggning/auto uppstart) och evilwm som window manager. Inte vet jag riktigt varför, men nån guide jag läste för länge sen gjorde så och jag med den.

Fedora här, FC2 på backenden, och en nyligen uppgraderad frontend till FC4, även här med autostart utav xorg (init 5) och Mythtvfrontend. Kan nämna att Matrox funkar bra med xorg (dock inte i Fedora 4, finns en gigantisk bugg där), däremot vågar jag inte uttala mig om TV-ut då jag inte kör den vägen.

#90

Postad 23 juni 2005 - 19:58

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Fedora här, FC2 på backenden, och en nyligen uppgraderad frontend till FC4, även här med autostart utav xorg (init 5) och Mythtvfrontend. Kan nämna att Matrox funkar bra med xorg (dock inte i Fedora 4, finns en gigantisk bugg där), däremot vågar jag inte uttala mig om TV-ut då jag inte kör den vägen.

<{POST_SNAPBACK}>


Menar du att du kör "ren" xorg utan "desktop"? Hur har du i så fall löst automatisk uppstart av frontend?

Jag har KDM satt till att logga in "mythtv" automatiskt om ingen loggar in efter en viss tid. Sedan ligger mythfrontend i autostart för användaren "mythtv".

BTW menar du att du också kör med PVR150?

Redigerat av Unregisteredfa0a24d8, 23 juni 2005 - 19:59.


#91

Postad 23 juni 2005 - 20:14

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
frollic, r.borgmaster har en del bra frågor där. Hur är det egentligen med X, WM och Desktop. Jag gissar att man klarar dig utan desktop (jag lär aldrig installera KDE om jag inte måste, bloated). Knoppmyth använder Fluxbox tror jag, någon WM använder de i alla fall. Jag vet inte om det går att köra Myth med endast X men det vore intressant att veta. Sen vore det även intressant att veta om ni andra kör frame buffers med mera och hur det påverkar X, WM med mera... Själv vil jag ha något så lättviktigt som möjligt.

Ps. r.borgmaster varför måste du köra KDE för att autostarta någonting? Varför använder du inte ett RC-script? Ds.

#92

Postad 23 juni 2005 - 20:28

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Menar du att du kör "ren" xorg utan "desktop"? Hur har du i så fall löst automatisk uppstart av frontend?

Nix, jag kör "hela grejjen", utryckte mig kanske lite luddigt tidigare. Jag har också tittat på evilwm, men tyckte inte den gav så mycket extra, så jag skippade den.

Jag har KDM satt till att logga in "mythtv" automatiskt om ingen loggar in efter en viss tid. Sedan ligger mythfrontend i autostart för användaren "mythtv".

Jag har satt KDM att autologga på med mythtv, ingen timeout, den fixar det automatiskt iaf, jag får aldrig se någon logonruta, därefter är det precis som du säger, autostart utav mythfrontend.

BTW menar du att du också kör med PVR150?

Nix, ett 250.

Rörande FB så har jag inte ens rör det, kör allt på de defaultvärden som kan tänkas finnas, har egentligen inte tweakat systemet alls, det funkade mer eller mindre out of the box.

Redigerat av frollic, 23 juni 2005 - 20:32.


#93

Postad 23 juni 2005 - 20:33

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Emu, Finns väl ingen annan anledning till det än att jag inte är helt hemma på scripten i linux. Är ganska ny med linux öht. Har kört FreeBSD i många år men i brist på TV-drivare och sånt så fick det bli linux på HTPC:n.

Jag har inte sett några konfigurationsexempel på hur det skulle se ut att få upp myth med init-scripts, och är för lat/oinsatt för att göra ett eget som ger mig den funktionalitet man skulle önska sig. Bland annat att mythtv körs som specifik användare "mythtv" och att hela uppstarten blir _helt_ automatisk. Att köra med KDE känner jag förvisso är helt overkill men en enkel lösning ändå. Mha timeout istället för automatisk inloggning direkt kan jag också välja att logga in på burken och göra något annat (går iofs lika med vty men ändå, möjligheten är inte helt tokig).

Redigerat av Unregisteredfa0a24d8, 23 juni 2005 - 20:40.


#94

Postad 23 juni 2005 - 20:58

mho
  • mho
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kör Gentoo både på backend och frontend. För att autostarta Mythfrontend
på frontenden har jag satt default runlevel till 3 i /etc/inittab

id&#58;3&#58;initdefault&#58;

Jag har sedan i definitionen för runlevel 3 talat om att den ska köra ett script
i root's hemmakatalog som startar mythfrontend (också i /etc/inittab)

z6&#58;3&#58;respawn&#58;/root/startmythfrontend

Scriptet som körs ser ut enligt nedan (/root/startmythfrontend)

#! /bin/bash
source /etc/profile
export HOME=/root
startx

Jag råkar köra fvwm som fönsterhanterare (gammal skada) :unsure: , men det funkar
med vilken lightweight fönsterhanterare som helst....

root's .xinitrc ser ut så här för övrigt..

xset -dpms s off
mythfrontend &
xterm &
fvwm2

Inte vidare snyggt, men det funkar som jag tänkt mig... :blink:

MVh MHo

#95

Postad 23 juni 2005 - 23:03

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Hur kör ni ut bilden, via tv-out eller via RGBHV/DVI? I det senare fallet vore det även intressant att veta vad ni kör för upplösning!

Hur hanterar Myth aspect ratio? Om jag till exempel kör i upplösning 1280x720, hur presenteras då 4:3 material från analog tv?

När det gäller tv-out så verkar G400/G450 en gång varit king of the hill men annars ser jag mest referenser till att ett billigt FX5200 är det som skall ge bäst bild. Är det någon som kör med ett FX5200?

#96

Postad 24 juni 2005 - 00:12

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Jag kör med FX5200 pga Nvidia-korten är de enda man kan få MPEG2 hårdvaruavkodning med, vilket (troligtivis?) behövs i min P3/800MHz. Tycker bilden är jättebra, men då ska ni veta att jag inte är någon "bildiofil". Jag klarar inte av oskarp bild och så, men om det "röda är mer jordgubbsrött" än "blodrött" är inte mitt bekymmer. Vilket även förklarar att jag kört compositvideo ut från kortet och egentligen inte är missnöjd med det...

Kunde jag byta till bättre signalöverföring skulle jag göra det. Men TV:n har bara 2 scart varav en S-VHS och en RGB. Min DVD kan bara leverera S-VHS ut, således är den ingången tagen.

Känner någon till en bra lösning för att förbättra min situation, vänligen tipsa i tråden jag har länkad till i min signatur.

mho, ska se om jag kan testa dina tips senare och på så vis få mitt system lite mer lightweight.

#97

Postad 24 juni 2005 - 08:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Hur kör ni ut bilden, via tv-out eller via RGBHV/DVI? I det senare fallet vore det även intressant att veta vad ni kör för upplösning!

Kör VGA-ut i 1024x768. Har även testat 1920x1080 via DVI->HDMI-kabel, där mythtv funkade klockrent, men mplayer och ogle (som jag använde på den tiden, numera xine), bara gav mig en blå ruta över hela skärmen.

Hur hanterar Myth aspect ratio? Om jag till exempel kör i upplösning 1280x720, hur presenteras då 4:3 material från analog tv?

Funkar bra, men då det ju är mplayer som utför själva uppspelningen så är det ju mplayer parametrarna som skall sättas rätt.

När det gäller tv-out så verkar G400/G450 en gång varit king of the hill men annars ser jag mest referenser till att ett billigt FX5200 är det som skall ge bäst bild. Är det någon som kör med ett FX5200?

Fast det tror jag mest beror på att ingen längre jämför med ett gammalt Matroxkort, inte att nVidiakorten blivit så pass mycket bättre :unsure:

#98

Postad 24 juni 2005 - 13:18

mho
  • mho
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Min frontend är en ASUS Pundit-R med ATI Radeon 9100 IGP-grafik...
ATI's drivrutiner för X funkar ju inte klockrent (understatement of the year),
så jag kör xorg's drivrutiner... Dessa har dock inte S-video-stöd, men det gör
inget för jag har byggt en VGA->RGB-scart-konverterare som funkar klockrent!
Jag har perfekt bild Ser ingen som helst skillnad mellan inspelade program och
"live-TV"... :unsure:

Mvh MHo

#99

Postad 24 juni 2005 - 13:42

mho
  • mho
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Kunde jag byta till bättre signalöverföring skulle jag göra det. Men TV:n har bara 2 scart varav en S-VHS och en RGB. Min DVD kan bara leverera S-VHS ut, således är den ingången tagen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade ungefär samma situation och köpte mig en Joytech AV control center
vilket jag inte ångrat... Nu kör jag DVD, Mythfrontend och XBOX (+ videon som
jag aldrig använder nuförtiden) via Joytech'en in på min TV's enda RGB-scart-ingång...

Den kan för övrigt switcha SVideo också, så du kan använda den för att få fler
Svideo-ingångar till TV'n...

Mvh MHo

Redigerat av mho, 25 juni 2005 - 11:04.


#100

Postad 25 juni 2005 - 20:52

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Är det någon som kör med ett PVR-500? Jag har äntligen lyckats bestämma mig för MOBO och lagt en beställning men jag har svårt att bestämma mig för ett PVR-150 eller PVR-500. Anledningen är att jag bara hittar MCE-versioner utan fjärr av PVR-500. Hur har ni andra som kör MythTv löst det med fjärr? Tidigare har jag kört LIRC med en hembyggd IR-mottagare under Linux. Det fungerar bra men jag vet inte om det är enklare att köra MythTV med den fjärr som följer med PVR-korten (jag utgår ifrån att fjärren som följer med PVR-150 är likvärdig med de som följer med PVR-250/350)...

Redigerat av EmuMannen, 26 juni 2005 - 07:29.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.