Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray-spelarna säljer sämre än väntat

149 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 november 2008 - 19:31

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 22 november 2008 - 19:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Dom får kika lite på prisbilden på filmerna kanske... jag känner inte många som skulle kunna tänka sig att betala 200:- eller ibland mer för en film :D

#3

Postad 22 november 2008 - 19:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Dom får kika lite på prisbilden på filmerna kanske... jag känner inte många som skulle kunna tänka sig att betala 200:- eller ibland mer för en film :D

Word :)

En 25% nedskrivning är inte uppmuntrande, många faktorer spelar in, filmerna är en lägre prioritet i dessa ekonomiska tider då inte ens dvd kan hålla uppe siffrorna.

Det definitiva avgörandet kommer nu under helgen om jag fattat detta rätt alltså.

#4

Postad 22 november 2008 - 20:08

Unregistered9b73fbb5
  • Unregistered9b73fbb5
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
dom sätter ett mål innan året börjar och misslyckas dom att nå målet säljer de dåligt säger dom..vilket är skitsnack.
vad kostade dvd spelare när de kom och och dvdfilmer..minst lika mycke som bd kostar..dvd var revolutionerande för innan var de bara kasetter....bd är inte ett piss revolutionerande bara vidareutveckling av dvd..bättre bild..enbart för att visas på platt-tv..tekniken är dvs kass för tv att de behövdes bluray för att göra bilden bra..klart att folk är nöjda med dvd..de krävs en väldigt dyr tv för att göra dvdbilden bra..och helst en plasmaoch 2015 kommer ultrahd att lanseras..då är de dags igen för en ny teknik...troligen bara en uppgradering av bilden..människoögat kan inte uppfatta vad som helst..bd är avsett för platt-tv..har man inte de är dvd mycket bra..för många människor handlar de inte bara om bd de måste även köpa en ny tv..därav tappas intresset..förra gången när dvd var nytt kunde man behålla sin gamla tv ändå..så dvdformatet kommer leva kvar i 5-7 år till...tills priset rasar extremt på filmer och media.
i sverige borde pris sättningen vara max 189kr för ny bd film och för ett nysläpp max 99kr för en gammal film. jag köper enbart blockbuster filmer nya på bluray resten köper jag fortfarande på dvd..jag tänker ej betala fantasipriser.
bara för att bilden är lite bättre..min panasonic plasma visar dvd mycket bra speciellt vid uppskalning.

#5

Postad 22 november 2008 - 20:19

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Förstår inte hur folk kan tycka att spelarna är dyra. Mina dvd spelare kostade minst 4000kr från start. Sista jag köpte kostade 8000. Nu har jag dock helt kasserat dvd.

#6

Postad 22 november 2008 - 20:22

Unregistered9b73fbb5
  • Unregistered9b73fbb5
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
finns folk som inga jobb har för dom är de väldigt dyrt..det är därför man handlar nu medans man har ett jobb..då kan man ju spendera tusenlappar som ingenting.

#7

Postad 22 november 2008 - 20:48

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jaha, men alla är inte ultra hembio fans -den delen är avklarad globalt, det handlar om vanliga människor.

#8

Postad 22 november 2008 - 21:40

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag tycker Martin har svaret på frågan!
Det måste komma ut Blu-ray i 2 för 199-ställen på ICA!

Spelarna är något som kommer automatiskt när folk får syn på filmerna - Många av de jag pratar med vet inte ens hur man ser skillnad på ett blu-ray och ett DVD-fodral!
//Loofy

#9

Postad 22 november 2008 - 21:51

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 0

finns folk som inga jobb har för dom är de väldigt dyrt..det är därför man handlar nu medans man har ett jobb..då kan man ju spendera tusenlappar som ingenting.

250:- för en film är dyrt även för mig med jobb!
Nu har jag iofs införskaffat en Blu-ray spelare, men vi får se hur många filmer i det formatetman kommer handla!
Så länge priset är som det är kommer det nog att hålla sig till ett format i skymundan! Liksom DVD-Audio coh SACD!

#10

Postad 22 november 2008 - 21:52

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jag tycker Martin har svaret på frågan!
Det måste komma ut Blu-ray i 2 för 199-ställen på ICA!

Spelarna är något som kommer automatiskt när folk får syn på filmerna - Många av de jag pratar med vet inte ens hur man ser skillnad på ett blu-ray och ett DVD-fodral!
//Loofy

Instämmer ska BD slå ut DVD så ska priserna på hårdvaran och mjukvaran ner tillsamma prisnivå. Dom flesta skiter i upplösning etc..

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 22 november 2008 - 21:53.


#11

Postad 22 november 2008 - 22:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Var på Media Markt idag och när jag kollade Blu Ray-hyllan så blev jag överraskad av hur många filmer till lägre pris det finns nu. Tex I am legend för 99 kr! När jag väl skaffar en BD-spelare (blir väl i mellandagarna) så är det bara att åka dit och köpa ett gäng BD-skivor. Problemet verkar inte vara direkt priset utan utbudet. En hylla vid sidan av för BD medans det är gångvis med DVD-hyllor.

Redigerat av agpath, 22 november 2008 - 22:58.


#12

Postad 22 november 2008 - 23:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Allt som sägs här .. har sagts 1000 ggr

Det finns en Gnälltråd som är ett låååångt gnäll
och det finns en lite positivare tråd för filmentusiaster som ser blu ray
på ett positivt sätt.

Trådarna finns där de hör hemma i respektive avdelning

Tänkte bara att det var onödigt att ni slösar på er tid genom att skriva
det någon annan ( eller många andra ) redan har skrivit.

Liksom lite onödigt att starta nya trådar i ämnet ADMIN

Föreslår att man låser tråden :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 22 november 2008 - 23:07.


#13

Postad 22 november 2008 - 23:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Finns ingen anledning att låsa tråden :)

#14

Postad 22 november 2008 - 23:31

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Mitt syfte var inte att gnälla.

Hursomhelst så har jag tagit kontakt med ett av filmbolagen i syfte att framföra lite idéer till hur de kan bättra på marknaden.

//Loofy

#15

Postad 22 november 2008 - 23:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Bra ..

Deras marknadsavdelningar ( om de har några ) är inte världens bästa, vad gäller sverige.
De behöver all hjälp de kan få.

Tala då om för dom, att föreslå drakarna i usa, att dela upp världen i dubbade regionen
och den textade regionen. Så kan tyskar, spaniorer och alla andra som måste ha egna språket
på filmer även för vuxna ha sin region och vi svenskar danskar .. osv .. som vill ha originalspråk
och text få våra filmer direkt från usa.

Då slipper vi kanske sådana bolag som noble, som vad jag vet, inte givit ut en vettig utgåva
av någonting. Vi får våra filmer flera månader tidigare och nerladdning är inte lika roligt.
Alla vinner på det och för en gång skull även vi svenskar.

Maveric

#16

Postad 23 november 2008 - 01:08

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

dom sätter ett mål innan året börjar och misslyckas dom att nå målet säljer de dåligt säger dom..vilket är skitsnack.

Självklart är det inte skitsnack. Priser sätts efter hur många spelare man förväntas sälja, mindre volymer betyder högre produktionskostnad samtidigt som man tvingas sänka priserna för att man inte ska bli stående med massa spelare över. För dig personligen kanske det inte spelar någon roll men för tillverkarna är det ganska allvarligt.

Förstår inte hur folk kan tycka att spelarna är dyra. Mina dvd spelare kostade minst 4000kr från start. Sista jag köpte kostade 8000. Nu har jag dock helt kasserat dvd.

Ok, grattis till rik pappa eller välbetalt jobb. När det finns en marknad för DVD-spelare för 199 kr är det självklart så att en del tycker att även 2000 kr för en BD-spelare är högt.

Det finns en Gnälltråd som är ett låååångt gnäll.

Det finns en tråd där man diskuterar anledningen till att Blu-ray inte säljer som förväntat där vissa bara har trollat och gnällt om att man ska sluta gnälla när man tror att någon som är marginellt intresserad av hembio inte väljer att lägga tjugotusen på en BD-spelare inkl. anläggning som gör den rättvisa. Är det den du menar?

Liksom lite onödigt att starta nya trådar i ämnet ADMIN

Kastar du inte sten i glashus nu? Det fanns ju faktiskt en okritisk hyllningstråd för Blu-ray innan din...
Blu-Ray: It´s here to stay!

#17

Postad 23 november 2008 - 01:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Allt som sägs här .. har sagts 1000 ggr

Det finns en Gnälltråd som är ett låååångt gnäll
och det finns en lite positivare tråd för filmentusiaster som ser blu ray
på ett positivt sätt.

Trådarna finns där de hör hemma i respektive avdelning

Tänkte bara att det var onödigt att ni slösar på er tid genom att skriva
det någon annan ( eller många andra ) redan har skrivit.

Liksom lite onödigt att starta nya trådar i ämnet ADMIN

Föreslår att man låser tråden :D

Maveric

Nu var det ju en nyhet... en nyhet för alla som legat i dvala ett tag :)

Det är ju självklart att det säljer dåligt då man kan köpa en dvd för 299:- och filmer för 29-99:-
Pris är ju det stora konkurensmedlet då svensson inte ser skillnad på bluray och dvd eller ens vet att det existerar.
Så om svenne banan ska köpa sig en bluray måste det vara billigare både med film och hårdvara.
Som nörd bryr jag mig inte sååå mycket om priset på hårdvaran direkt, 5-6000:- är ju ingen pengar i den här hobbyn direkt, och en del filmer köper man ju.. men för att jag ska börja storkonsumera får dom halvera priserna.
99:- på mediamarkt för I am Legend lät ju bra, skulle jag åka och köpa om jag hade Mediamarkt i närheten.

#18

Postad 23 november 2008 - 01:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det verkar som att inte alla som kommenterat nyheten har ägnat så mycket tankar åt artikelns innehåll?

Blu-ray-spelarna väntas sälja bra men i en intervju med nyhetsbyrån Reuters så har Stan Glasgow, chef för Sony i USA, berättat att den förväntade försäljningen av blu-ray-spelare på fem miljoner enheter världen över under 2008 (största delen i USA) inte kommer att nås då den allmänna ekonomin försämrats extremt kraftfull på senare tid vilket bland annat drabbar konsumenternas inköp av dyrare elektronikprylar.

Det handlar dock inte om någon jätteavvikelse om Glasgow nu lyckats spå julhandeln rätt, runt 10 procent färre enheter väntas den faktiska försäljningen bli för 2008.


Ho ho...

Dom talar om nedsättande effekt p.g.a. den pågående finanskrisen...

Det har INGET att göra med B.D. spelarnas konkurrens-situation gentemot DVD.
Det har egentligen inte heller något att göra med den generella prissättningen av spelare och filmer...

...Den förändrade prognosen beror alltså på finanskrisens inverkan på den generella köpkraften hos folk i allmänhet.
Vår hobby är en "lyxbetonad" hobby. Den är något vi mer än gärna spenderar pengar på, NÄR VI HAR PENGAR...

...Men när den ekonomiska situationen hos folk börjar bli "ansträngd" av olika anledningar, så är "folk" inte lika benägna att spendera pengar på "lyxbetonade" varor. Hemmabio-prylar och kanske t.o.m. filmer är bland de första grejerna man lägger på is när ekonomin blir svårare.

Med detta i åtanke så är det inte svårt att inse att eventuellt minskad försäljning högst troligt kommer att synas även på DVD-sidan. Krisen gör ju inte att man hellre skaffar en dvd-spelare istället för en B.D. spelare, man skaffar ingen ny spelare alls istället. Om man ser en minskad film-försäljning p.g.a. finanskrisen, så lär det synas i försäljnings-statistiken BÅDE för B.D. filmer och DVD-filmer...

Rubriken för artikeln kan nog vara fullständigt korrekt även om den samtidigt förmodligen är lite missvisande, eftersom den inte alls nämner hur försäljnings-utvecklingen ser ut för andra format som t.ex. DVD, Vinyl, VHS m.m....

Det som stör mej är att artikeln verkar användas av vissa som ett slags "slagträ" i diskussioner som egentligen bottnar i att många tycker det är för dyrt att betala några tusenlappar för en B.D. spelare och/eller tycker det är för dyrt att betala några hundralappar för B.D. filmer.

Detta är dock en HELT ANNAN diskussion och inget som har med artikelns innehåll att göra.

Personligen så tycker jag att varken spelare eller filmer kan bli för billiga, men jag hör ändå inte till dom som sitter och surar för att det är "för dyrt", med tanke på att priserna faktiskt är lägre på B.D. spelare nu än vad de var för dvd-spelarna ett par år efter deras lansering. Tvärtom om man tar hänsyn till hur konsument-prisindex har skjutit i höjden de senaste 10 åren...

Jag misstänker att det spelar ingen roll hur billiga filmer och spelar blir, "somliga" kommer aldrig att vara nöjda så länge de inte får betalt för att släpa hem spelare och filmer...

Jag för min del har ingen nämnvärd åsikt i prisfrågan. Det finns ändå inget jag kan göra för att påverka priset utan att samtidigt dämpa utvecklings-möjligheterna för B.D. formatet.

Jag betalar helt enkelt gärna vad det kostar, för att få se en fortsatt accelererande utveckling för både B.D. spelare och B.D. filmer...
Även min ekonomi har sina begränsningar, men jag lägger inte en krona på DVD-formatet längre...
...Inte mer än i undantagsfall iallafall...

#19

Postad 23 november 2008 - 01:45

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
Ganska långt inlägg om prisfrågan med tanke på att du inte hade någon nämnvärd åsikt :)

Jag skulle vilja påstå att just med tanke på finanskrisen så blir prisfrågan än mer aktuell. Branschen måste ju möta den "sviktande" (mot beräknade) försäljningen på något sätt.

Och som en OT parentes så fyndar jag gärna billiga DVD-filmer fö att visa filmbranschen vägen till ökad försäljning. Dessutom, om man envisas med att jämföra dagens pris på Blu-ray mot gårdagens pris på DVD så ska man ta med i beräkningen att DVD idag är billigare än VHS (vilket var alternativet då) var då (och då har ju konsumentprisindex skjutit i höjden också...)

EDIT: sen tycker jag det är en jävligt tråkig attityd att påstå att folk "gnäller" och "surar" när de bara ger sin åsikt i en diskussion som handlar om (eller i det här fallet glidit in på) pris. Vad är det för värld ni lever i som inte tycks förstå att det finns de som har det sämre ställt? I mitt fall så är det ju faktiskt så att jag äger BD-spelare och filmer men ändå tror att många andra som inte har samma intresse tycker att det inte är prisvärt. Om det t.ex. fanns en tråd som tog upp ämnet varför försäljningen av SUV:ar sviktar, skulle ni då argumentera likadant om någon hade som argument att bensinpriset ligger lite högt?

Redigerat av ganja, 23 november 2008 - 02:05.


#20

Postad 23 november 2008 - 02:08

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Men när man mäter statistiken så är väl inte PS3 med..... eller?
Ni som vet kan väl berätta för mig.
Visst filmerna är för dyra, jag har ca 40 BluRay filmer i hyllan och skulle köpt fler om priset varigt lägre.
Problemet är att vill jag ha större valfrihet och utbud så finns det bara olagliga alternativ.

När dom som äger materialet och har makten att förmedla det, kan erbjuda det till oss konsumenter
vid rätt tidpunkt och rätt pris så kommer kunder välja det.

Redigerat av Unregistered9c97d1f2, 23 november 2008 - 10:41.


#21

Postad 23 november 2008 - 02:08

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Ganska långt inlägg om prisfrågan med tanke på att du inte hade någon nämnvärd åsikt :D

Jag skulle vilja påstå att just med tanke på finanskrisen så blir prisfrågan än mer aktuell. Branschen måste ju möta den "sviktande" (mot beräknade) försäljningen på något sätt.

Det är inte alls säkert...

Med de priser de har idag, så har de kanske "råd" med minskad försäljning. Så länge den inte minskar för mycket.

Vad vet jag. Jag har ingen insyn i deras långsiktiga strategier.

Flera har nämnt att de inte kommer att bli några storkonsumenter om inte priserna faller radikalt.
Tänk då tanken ett steg längre...

Om man t.ex. halverar priserna på B.D. filmer...
...Köper ni MER ÄN dubbelt så många filmer då?

Det tror inte jag.
Jag tror att vi köper så många filmer som vår ekonomi tillåter. Varken fler eller färre. Om ett halverat pris på B.D. filmer skulle innebära halverad vinst, så betyder det per automatik att den dubblade försäljningen faktiskt inte leder till ökad vinst. Den blir densamma!

Ni blir alltså inte några storkonsumenter för att ni köper dubbelt så många filmer till halverade priser, eftersom ni faktiskt spenderar lika många kronor på filmerna oavsett vad!

Detta ur ett perspektiv som enbart tar hänsyn till pengarna som är i omlopp...

Vilket perspektiv tror ni filmbolagen har?

Beklagar för att jag med detta inlägg har gått offtopic.
Artikeln handlade ju om finanskrisens inverkan på B.D. försäljningen och inte om den generella prisbilden...

EDIT: sen tycker jag det är en jävligt tråkig attityd att påstå att folk "gnäller" och "surar" när de bara ger sin åsikt i en diskussion som handlar om (eller i det här fallet glidit in på) pris. Vad är det för värld ni lever i som inte tycks förstå att det finns de som har det sämre ställt? I mitt fall så är det ju faktiskt så att jag äger BD-spelare och filmer men ändå tror att många andra som inte har samma intresse tycker att det inte är prisvärt. Om det t.ex. fanns en tråd som tog upp ämnet varför försäljningen av SUV:ar sviktar, skulle ni då argumentera likadant om någon hade som argument att bensinpriset ligger lite högt?

Va?
Diskuterar du politik i en tråd som handlar om finanskrisens effekt på B.D.-försäljning???

...Och jag som tyckte att jag var offtopic?

Det har alltid funnits folk som har haft det sämre ställt och det kommer troligtvis alltid att finnas också.
Jag har inget emot att vi tvingar företagen bakom hemmabio-prylar att "skänka" bort sina grejer helt gratis, så att ALLA kan få ta del av vår hobby, men jag tror ärligt talat inte att det är genomförbart och jag tror inte heller att det gynnar utvecklingen av ny teknik.

Det hela är ett lyxproblem och att överhuvudtaget argumentera i denna anda blir lätt lite ...

..."skämmigt"...

...Med tanke på att det finns dom som har det verkligt dåligt ställt och inte ens har tak över huvet eller mat att äta varje dag...

Att med det i åtanke beklaga sej över att priser på B.D. prylar och filmer inte är ännu lägre p.g.a. något slags "rättvise-skäl" blir lite löjligt...

:)

Redigerat av Unregistered959, 23 november 2008 - 02:19.


#22

Postad 23 november 2008 - 04:38

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Att med det i åtanke beklaga sej över att priser på B.D. prylar och filmer inte är ännu lägre p.g.a. något slags "rättvise-skäl" blir lite löjligt...

:)

Jag måste ha varit otydlig, jag vill inte på något sätt att företag ska tvingas ge bort produkter. Det jag menar är att jag tycker det är en märklig attityd att avfärda priset som giltigt argument i en diskussion om försäljningsvolymer. Jag hade kunnat förstå er attityd om någon började posta massa prisrelaterade inlägg i en tråd som handlade om en specifik spelare, men här? Har du, Maveric och Svante Skoog på fullt allvar inställningen att pris och försäljningsvolym totalt saknar samband? Även om det vore så, är det fel att säga det? Min poäng är att genom att raljera på det sättet drar ni ju bara ner diskussionen till en nivå som inte är er värdiga.

Och håller du inte med om att priset spelar än större roll när köpkraften minskar? Det räcker med att svara ja eller nej på den frågan utan att lägga in värderingar.

Om man halverade priser på filmer skulle jag utan tvekan köpa mer än dubbelt så många. Jag är helt enkelt inte beredd att lägga 200 kr på en film jag inte vet är bra, men för en hundralapp kan jag chansa.

Maveric: Av någon anledning är det bara dina skämt jag missar... :D

#23

Postad 23 november 2008 - 04:56

Unregistered9b73fbb5
  • Unregistered9b73fbb5
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
klart priset är viktigt..inte tänker jag betala 249kr för en film jag redan har på dvd..men hade dom kostat 99kr hade jag börjat köpa om dom..en helt ny film..en riktig blockbuster är värd sitt pris på 249kr men en film man inte vet nåt om är knappast värd såna summor...jag handlar som mest på reapriser nu förtiden...jag kanske köper 60 nya filmer per år..de tänker jag köpa på bluray..hade filmerna kostat 99kr hade jag säkert köpt 200 filmer per år på bluray.även om de blir dyrare i slutänden får man ju mer filmer..och vem vill inte ha ett stort urval av bluray filmer. jag tänker köpa om 350 av mina dvdfilmer på bluray när dom kostar max 99kr..så jag kommer invänta den dagen.

#24

Postad 23 november 2008 - 09:23

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Förstår inte hur folk kan tycka att spelarna är dyra. Mina dvd spelare kostade minst 4000kr från start. Sista jag köpte kostade 8000. Nu har jag dock helt kasserat dvd.


Ja men alla blir väl inte lika blåsta till att köpa en dvdspelare för de prisen som du har gjort.

#25

Postad 23 november 2008 - 09:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Ja men alla blir väl inte lika blåsta till att köpa en dvdspelare för de prisen som du har gjort.

Och du har förstås ägt en sådan sedan 1998? :)

#26

Postad 23 november 2008 - 09:45

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Jag säger bara var är marknadsföringen? Jag har inte sett en enda reklam för BD mer än att säga att en speciell film finns tillgänglig på BD. Fixa ihop lite info-mersials och utbilda allmänheten om vad BD är och varför man ska köpa det.Skaffa en reklam och PR-byrå för sjutton Dom kan ju inte bara sätta ut spelare och filmer på hyllorna och sen förvänta sig några försäljningsiffor.

#27

Postad 23 november 2008 - 09:48

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Hur är det lätt att marknadsföra bd filmer som kostar drygt 25% mer än på dvd?

#28

Postad 23 november 2008 - 10:18

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jag måste ha varit otydlig, jag vill inte på något sätt att företag ska tvingas ge bort produkter. Det jag menar är att jag tycker det är en märklig attityd att avfärda priset som giltigt argument i en diskussion om försäljningsvolymer. Jag hade kunnat förstå er attityd om någon började posta massa prisrelaterade inlägg i en tråd som handlade om en specifik spelare, men här? Har du, Maveric och Svante Skoog på fullt allvar inställningen att pris och försäljningsvolym totalt saknar samband? Även om det vore så, är det fel att säga det? Min poäng är att genom att raljera på det sättet drar ni ju bara ner diskussionen till en nivå som inte är er värdiga.

Försäljningspriset är inte oväsentligt i en diskussion om försäljningsvolymer. Kanske var JAG otydlig på den punkten...

Men artikeln handlar finanskrisens inverkan på BluRay-försäljningen.

Det finns ett flertal andra trådar som tar upp försäljningen av BluRay, som INTE har med finanskrisen att göra. Dessa tycker jag lämpar sej bättre för att diskutera kring BluRay's priser, istället för i denna tråden vars grund är artikeln som handlar om finans-krisen...

Därav att jag inledningsvis nämnde att jag tycker artikeln är lite missvisande, eftersom finanskrisen påverkar försäljningen av praktiskt taget ALLT och drabbar inte enbart försäljningen av BluRay...

Att efter en artikel som bekräftar att finanskrisen även påverkar B.D. försäljningen börja diskutera huruvida priserna för B.D. -prylar och filmer är för höga, är ju inte relevant för artikeln!

Vi kan ju göra en jämförelse till.

Att diskutera B.D. priserna i denna tråden är ungefär lika relevant som att försöka diskutera bensinpriserna i en tråd som handlar om vilken hybridbil som är mest bränslesnål.

Hur intresserad man än är av bensinpriset, så har det inte heller något att göra med diskussionen om vilken hybrid-bil som är mest bränslesnål...

#29

Postad 23 november 2008 - 10:21

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
När 2/3 av film inkomsterna inom film industrin kommer av DVD försäljningen och dessa minskar med 4-5 %- då är det ett betydligt allvarligare läge än vad vi kan föreställa oss.

Givetvis får ett så lågt formats andel som BD har av marknaden ta den största smällen. En del av BD's minskade försäljningar hör till att VOD har ökat, men den kompenserar inte bortfallet för den totala film media försäljningen.

#30

Postad 23 november 2008 - 10:36

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Och du har förstås ägt en sådan sedan 1998? :)



Den dyraste DVDspelaren jag har ägt kostar 300kr och den sitter i min dator, det finns inte en enda dvdskiva den inte har klarat av att spela upp.

#31

Postad 23 november 2008 - 10:43

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Som ny ägare till en blurayspelare så vill jag förstås se filmer i bluray nu. Och varför inte gå och hyra?? Jag gick ner igår till en pizzeria/kiosk/videobutik i närheten där de kanske hade 100 filmer på dvd men bara 10 på bluray. Expediten blev lite förvånad då jag hyrde en blurayfilm och frågade om jag hade en bluraspelare. Ja sa jag. :)

Jag sa det är ju jättebra att ni har filmer på bluray här och att ni fortsätter med det (önskar de kunde köpa in fler filmer bara).

Men den filmen kostade 35 kr att hyra. Mkt billigt att hyra om man inte vill äga den. Varför lägga ut 35 kr på en dvd-film när bluray kostar lika mkt att hyra? För att få ett ökat utbud krävs dock att man hyr från nätet eller möjligen från Hemmakväll.

Redigerat av Unregistered6df60672, 23 november 2008 - 10:45.


#32

Postad 23 november 2008 - 10:44

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
HAHA orkaa dessa milslånga inlägg säger jag bara , vad ska det leda till..

Handla filmer från UK med sv text så kommer ni undan med 150 kr filmen over and out.

Eller åk till Media Markt alt El Giganten..

#33

Postad 23 november 2008 - 10:48

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Som tur är det knasppast nån bd kö hos min video uthyrare :)

Utbudet föskräckilg lågt :D

...och de glada import dagarna är härmed över :D

#34

Postad 23 november 2008 - 11:04

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Hur är det lätt att marknadsföra bd filmer som kostar drygt 25% mer än på dvd?

Det kvittar om det är svårt eller lätt, det måste göras. Dessutom är det väl inget konstigt om en NY och BÄTTRE produkt är initialt dyrare än föregångaren? Jag tror nog att de flesta hade blivit förvånade om BD hade släppts till ett billigare pris än DVD direkt. Om en ny produkt på marknaden är dyrare än dess föregångar får man väl berätta varför den är det och ge kunderna en anledning till att köpa.

#35

Postad 23 november 2008 - 11:15

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
Jag förstår inte liknelsen med bränslesnåla hybridbilar alls... Förklara gärna hur du tänker där.

För att förklara min logik; om en artikel handlar om hur finanskrisen påverkar försäljningen av något (vadsomhelst) tycker jag det känns relevant att ta upp saker som skulle kunna motverka den dystra prognosen. Nu tycker jag att artikeln främst handlar om att Sony reviderar sin prognos och anger finanskrisen som orsak, då står det givetvis alla fritt att spekulera i andra bidragande faktorer. Att många då tar upp priset tycker jag då är positivt, det tyder ju trots allt på att det finns ett intresse. Det hade väl varit värre om ingen brytt sig?

Hursomhelst, nu när vi är överens om att pris och försäljningsvolym och köpkraft har ett samband kanske vi ska nöja oss med det?

Svante Skoog: Tack för att du bidrar till att hålla diskussionen på en vuxen nivå.

#36

Postad 23 november 2008 - 11:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Men det har marknadsförts ju, eller är det bara jag som har sett dessa redan förra året?

Tror PR avdelningen för BD tänkte att när HD DVD försvann ur bilden så skulle konsumenterna per automatik köpa BD och då minskar behovet att reklamen...?

#37

Postad 23 november 2008 - 11:25

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Kastar du inte sten i glashus nu? Det fanns ju faktiskt en okritisk hyllningstråd för Blu-ray innan din...
Blu-Ray: It´s here to stay!


Tyckte redan att när den nya "hyllningstråden" startades att det var lite löjligt. Som flera andra påpekat så fanns det ju redan en sådan. Så glashus var det verkligen.

Anledningen till att forum som detta ofta lägger upp nyheter med lite "kontroversiella" inslag är inte bara att de vill förmedla nyheter. Det finns en ekonomisk faktor. Varje inlägg och sidtitt är värd pengar för ägarna (som inte precis är något litet familjeföretag eller idealister). Klart man vill dra igång diskussioner som börjat stagnera ett varv till.

#38

Postad 23 november 2008 - 11:25

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Men det har marknadsförts ju, eller är det bara jag som har sett dessa redan förra året?

Tror PR avdelningen för BD tänkte att när HD DVD försvann ur bilden så skulle konsumenterna per automatik köpa BD och då minskar behovet att reklamen...?

Var har du sett reklam för BD (förutom film-reklamer där det endast nämns att den finns både på DVD och BD)?

Jo, det kan nog ligga något i att BD kanske slappnade av lite för mycket när HD-DVD gav upp racet.

#39

Postad 23 november 2008 - 11:29

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Var? T.ex DiscShop tidningen, hur ofta som helst. Diverse hifi tidningar.

Dessutom hade Åhlêns i stockholmcity en enormt stand för bd ganska länge.

#40

Postad 23 november 2008 - 11:41

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Discshop har haft reklam på TV4

#41

Postad 23 november 2008 - 11:43

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Jag har en annan, kanske lite annorlunda aspekt, eftersom jag bor och gar i skola i frankrike detta aret.

I detta landet sa finns det bara en stor affar dar man koper cd, dvd, tv, dvdspelare, sladdar, hogtalare, forstarkare; ni fattar konceptet... Denna affar (la fnac) satsar i alla fall rejalt pa BD och BD-spelare. Det finns ett rejalt utbud, men priserna ar fortfarande for hoga: 19€ eller ibland 25€ for en BD, men det finns ocksa en hylla; plocka 2 betala for lite mer an 1...
Sen har dom upp emot 10 BD-spelare som det alltid star nagon och pratar om, och sa sjalvklart alla dessa demofilmer som fortygar hur mycket battre HD ar.

Sammanfattning; Vanligt folk blir medvetna om vad BD ar vare sig de vill eller inte.

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 23 november 2008 - 11:43.


#42

Postad 23 november 2008 - 11:43

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Var? T.ex DiscShop tidningen, hur ofta som helst. Diverse hifi tidningar.

Dessutom hade Åhlêns i stockholmcity en enormt stand för bd ganska länge.


Ah, ok, det har jag helt missat. Jag läser iofs inte mycket fack-press.
Men, det kanske säger lite ändå, att jag som ändå är ganska A/V-intresserad har missat BD-reklamerna. :)
Men jag antar att det kommer mer BD-annonser i alla medier efter hand, jag hoppas det i alla fall.

#43

Postad 23 november 2008 - 11:50

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Man kan knappast ha hittat ett sämre finansilellt läge än den var vi befinner oss i nu.

Kommanade helg är showdown i amerika om man ska tro den här insatta killen.


“We think this is a do-or-die time for Blu-ray. We must get it established as a favorite holiday item,”

#44

Postad 23 november 2008 - 12:13

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Klart att det tar lite tid att få folk att köpa ett ganska nytt format, alla är ju inte intresserade heller, och allt går inte på en dag! Plus att filmerna är ganska så dyra!

#45

Postad 23 november 2008 - 12:14

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Japp helt klart Blu-Ray kommer dö ut om det inte säljs tillräckligt mkt 2008 ut för redan 2009 står nästa format och knackar på alt vi fortsätter med DVD :D :D :)

#46

Postad 23 november 2008 - 12:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Vilka undergångs tankar, fack alltså jag sitter med vhs, laserdisc, dvd, hd dvd och blu-ray, det känns fint :)

#47

Postad 23 november 2008 - 13:24

___Ante___
  • ___Ante___
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tja ja jobbar som åteförsäljare av samsung, panasonic mm.

Min första tanke va bara... varför är de slut hos leverantörerna då?
då måste de ju sälja bättre än va de räknat med eller har jag helt fel?

#48

Postad 23 november 2008 - 13:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
...eler så levererar dom färre än dom säljer.

#49

Postad 23 november 2008 - 13:58

Unregistered954585e2
  • Unregistered954585e2
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Förstår inte hur folk kan tycka att spelarna är dyra. Mina dvd spelare kostade minst 4000kr från start. Sista jag köpte kostade 8000. Nu har jag dock helt kasserat dvd.


håller med dej helt och hållet när jag köpt min första DVD spelare så kostade den mej 6000kr och nu köpte jag den nya Pannasonic bly-ray spelaren BD-30 för 4500kr vilket ja tyckte vad riktigt billigt. Visst sedan kan man tycka att 250kr för filmerna är lite dyrt men det kostade ju de vanliga DVD filmerna med och de vad ju inte så länge sedan de gjorde det, sen får man väl planera vilka filmer man vill ha till sin BD spelare sedan finns de ett tips köp på Discshop
får rabbat på vissa filmer som tex nya arkiv x filmen för 199kr

Redigerat av Unregistered954585e2, 23 november 2008 - 14:00.


#50

Postad 23 november 2008 - 14:05

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Vilka undergångs tankar, fack alltså jag sitter med vhs, laserdisc, dvd, hd dvd och blu-ray, det känns fint :)

Om jag rangordnar instegs priset i varje format ser det ut så här med den dyraste först:
1 laserdisc
2 dvd
3 vhs
4 bd
5 hd dvd

Den dyraste enskilda filmen alla kategorier kostade mig 1550kr (laserdisc)
Den billigaste titeln på dvd -under 30kr...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.