Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Excite X32

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2010 - 13:18

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Var inne en sväng på Reference Audio och fick Dynaudio Excite X32 (med Rotel-stärkeri) demad för mig. Jag blev kär!

Jag frågade om min H/K AVR-5500 (5x75W) skulle vara lämplig att driva dessa med, fick jag svaret att det nog inte skulle vara något problem.

Nu när jag sitter hemma på kammaren dyker ett antal frågor upp:
- Är 75W tillräckligt för att få ut välljud (jag spelar aldrig högt) och få kontroll?
- Är H/K:n för varm i ljudet så att det blir en grumlig kombination?
- Om jag investerar i en ny stärkare, skulle Rotel RA-06 räcka, eller behöver man gå upp till en RA-1520?

Som ni märker är jag ingen ljud-räv, men hoppas på att någon förbarmar sig över mig... ;-)

#2

Postad 13 januari 2010 - 16:19

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag skulle hellre gått ner i pris på högtalare och köpt en ny förstärkare också än driva dessa fina burkar med din HK.

- Den klarar nog att driva dem på låg volym.
- Den blir troligtvis lite för "varm" i ljudet, din HK är känd för att vara varm i ljudet = avrullad diskant och i kombionation med Dynaudio's softdome så kan det bli lite väl mjukt, det låter bra och du blir sällan lyssningstrött men det kommer att kännas som att det saknas något.
- Du kommer inte få ut ens i närheten av högtalarens potential med din HK.

Jag har Focus 220 som är relativt lik Excite X32 i bestyckning och mina högtalare äter ett 1582 till lunch. Har testat RA06 innan och det var ok men inget mer. Det blev stor skillnad även på låg volym med ett 1582-steg. Basen blev bergsfast.

Tveksamt om ens en 1520 integrerad räcker till.

(Jag säljer min 1582-uppsättning komplett med slusteg, försteg och cd om det är intressant)

Mitt tips till dig är att spara lite till.
Hitta beggat Rotel är ingen dum idé men se till att du har jättemycket effekt. Excite'n ska vara mer lättdriven enligt rykte men verkar inte vara det i verkligheten.

#3

Postad 13 januari 2010 - 17:20

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Tack för ett seriöst och utförligt svar. Det bekräftade mina farhågor...

Det du skriver triggar ju naturligtvis ytterligare frågor... ;-)

1. Jag har haft lite svårt med de "öppna" (i mitt tycke "vassa") högtalare jag lyssnat på (Canton & till viss del System Fidelity). Finns det någon golvhögtalare som du känner till som har Dynaudios lite mjukare stil i säg 10 000-kronorsklassen?

2. Vad är det för komponenter du har till salu, och i vilket härad ligger din prislapp? Och varför vill du sälja?

#4

Postad 13 januari 2010 - 17:25

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite.

Blev själv vädigt förtjust i denna högtalare vid en provlyssning där dom drevs av en Sugden stärkare på 2x30W. När jag läser i forumet verkar det tyvärr som om det krävs en stärkare som ligger över min budget, och jag undrar därför om det finns någon annan högtalare som påminner om Dynaudion, men som är snällare mot förstärkaren?

#5

Postad 13 januari 2010 - 17:50

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Båda frågar om alternativ till Dynaudio.
Det finns egentligen inga bra alternativ. :)
Men det finns billigare Dynaudio.

Men gillar man inte potentiellt vasst ljud ska man kolla efter softdome-diskanter. Det är en generalisering men den funkar oftast. Metalldome och horn ska man generellt sky men det finns massor av undantag och matchar man rätt så..

Jag är på jakt efter en ny Hegel H200 (har haft en när den släpptes men var tvungen att sälja den. Efter det glömde jag av att den fanns och köpt en uppsättning Rotel för ca 3 månader sedan.
När jag köpte mina Focus så demades dem med Hegeln och jag kände att jag måste ha en H200 igen. Dessutom har jag egentligen ingen plats för stora 1582 med försteg och cd. :D

#6

Postad 13 januari 2010 - 18:14

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Det finns väldigt ofta bra beggade dynaudio.
Här är en http://hifimagasinet...?annonsID=22249 (borde gå att pruta lite)
http://hifimagasinet...?annonsID=19362
Och de dyker upp titt som tätt.

Är själv på jakt efter ett par 52SE eller Focus 140, hittar jag inga snart så får det nog bli ett par Excite X12

Redigerat av Hex, 13 januari 2010 - 18:20.


#7

Postad 13 januari 2010 - 18:22

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Är själv på jakt efter ett par 52SE eller Focus 140, hittar jag inga snart så får det nog bli ett par Excite X12


Slå till på en Focus 140 då, den är ruskigt bra! Om jag måste bli av med golvarna i framtiden så blir det ett par 140. :)

#8

Postad 13 januari 2010 - 18:44

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Jo det hade jag gärna gjort, men jag vill ha dem i Rosewood eller Black Ash, och de verkar sällsynta.
I Clawfingers situation hade jag nog gått ner lite i pris på högtalarna och styrt en fin förstärkare.

#9

Postad 13 januari 2010 - 19:44

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Jo det hade jag gärna gjort, men jag vill ha dem i Rosewood eller Black Ash, och de verkar sällsynta.
I Clawfingers situation hade jag nog gått ner lite i pris på högtalarna och styrt en fin förstärkare.



Rosewood är de enda jag sett dem i beggat! :) Men aldrig svarta.

Jo, håller med angående Clawfingers situation.
Med 20000:- på fickan hade jag nog lagt antingen 50/50 eller 12k på högtalare och 8k på förstärkare (gärna beggat Rotel-slutsteg i 10-serien med mycket kräm, dock INTE de digitala stegen!!)

Redigerat av Unregistered1156, 13 januari 2010 - 19:46.


#10

Postad 13 januari 2010 - 19:47

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Hehe nästan alla jag sett har varit Cherry eller Maple, och cherry går otroligt bort :)

#11

Postad 13 januari 2010 - 20:14

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Jag hade köpt högtalarna jag helst vill ha och skulle ta hand om förstärkarproblemet (om där ens finns något) senare. Tycker det är sanslöst dåligt råd att säga att man ska köpa sämre högtalare än man siktat in sig på. Hur fruktansvärda impedansförlopp har den där högtalaren egentligen? Tror inte på att den skulle vara så galet svårdriven som man kan ana bakom tipsen.

#12

Postad 13 januari 2010 - 20:22

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Hur fruktansvärda impedansförlopp har den där högtalaren egentligen? Tror inte på att den skulle vara så galet svårdriven som man kan ana bakom tipsen.


Jättekassa impedansförlopp! Alltså..jättekassa.
Den skulle bli lättare än tidigare Dynaudio's men av de tester jag läst så blev det inte så.

För övrigt är det ett jättebra tips att råda folk köpa billigare högtalare för att ha råd med bättre förstärkare som matchar. Alla tänker ju inte uppgradera för hela sin lön varje månad.

Redigerat av Unregistered1156, 13 januari 2010 - 20:24.


#13

Postad 13 januari 2010 - 20:28

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Uj, ja om det stämmer sätter det kanske frågan i liten annan dager. Men ändå. Tycker det skulle svida att välja något mindre bra från samma märke än man först siktat in sig på, köpa nya förstärkare för att sen köpa de där högtalarna i alla fall. Tre steg istället för två.

#14

Postad 13 januari 2010 - 20:36

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Tvivlar dock på att ett par beggade Audience 72 SE är någon större "nedgradering" från X32.

#15

Postad 13 januari 2010 - 20:39

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Tack för all input i tråden!
Det är många värdefulla tips och råd jag fått.
Kul att ni tog er tid att skriva ner era erfarenheter, jag kommer att titta vidare i tråden om det kommer fler tips att ta till sig!

Vi får se hur jag gör, om jag tittar på lite billigare högtalare eller om jag sparar ihop till lite bättre förstärkeri.
Jag vågar nog inte köpa utgångna Audience 72 SE, eftersom jag inte hört den (jag var dock lite förtjust i Audience 42, men skulle vilja ha en smula mer bas), men ett stort tack för efterforskninge/länkningen.

#16

Postad 13 januari 2010 - 20:42

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Tycker det skulle svida att välja något mindre bra från samma märke än man först siktat in sig på, köpa nya förstärkare för att sen köpa de där högtalarna i alla fall. Tre steg istället för två.


Det är svårt att hitta något dåligt från Dynaudio först och främst.

Anledningen till att jag tipsar om att köpa billigare burkar är att trådskaparen frågar om diverse förstärkare som ligger i en viss prisklass, man kan således anta att det inte finns massor av pengar eller lust för den delen att spara lika mycket pengar till för att få burkarna att prestera (och sedan lika mycket till en signalkälla).
Detta är som skrivet bara antaganden.

Givetvis diskuterar vi bara möjligheten, det är dels det forum är till för.

#17

Postad 13 januari 2010 - 21:00

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Jättekassa impedansförlopp! Alltså..jättekassa.
Den skulle bli lättare än tidigare Dynaudio's men av de tester jag läst så blev det inte så.

För övrigt är det ett jättebra tips att råda folk köpa billigare högtalare för att ha råd med bättre förstärkare som matchar. Alla tänker ju inte uppgradera för hela sin lön varje månad.


Vad jag lyckats läsa mig till så är det tvärtom mot vad du säger. Dynaudio säger själva att dom har snälla och jämna impedansförlopp. De är enligt de allra flesta lättare att driva än tidigare audienceserie. Men detta är bara vad jag har läst och inget annat. Däremot har jag själv lyssnat på X32 tillsammans med en Rotel 1520 och det lät grymt bra. Iofs spelades inga jättehöga volymer men det lät inte på något vis tunt.

Ett tips om man vill titta på billigare högtalare borde vara att kika på X16 istället.

#18

Postad 13 januari 2010 - 21:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Dynaudio säger själva att dom har snälla och jämna impedansförlopp. De är enligt de allra flesta lättare att driva än tidigare audienceserie.


Enligt de tester jag läst så har Dynaudio fel - reklam alltså.

Jag tycker att de enligt de allra flesta är tungdrivna, som alla andra från Dynaudio (sedan handlar det faktiskt om stora högtalare med dubbla baselement, det kräver en hel del för att inte tappa orken i något läge - oavsett tillverkare).

Detta är dock meningslöst att diskutera så tjing, nu går jag och lägger mig! :)

#19

Postad 13 januari 2010 - 21:29

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Oj, du går och lägger dig tidigt... :)

Jag tror att vi egentligen inte har så olika uppfattning. Jag har inte fått uppfattningen att dom är lättdrivna heller men för att vara dynaudio så är dom det, relativt sett alltså. Dom kan hursomhelst ha ett jämnt impedansförlopp, även om det är reklam behöver det ju inte vara någon lögn. Jag har inte sett något som tyder på det i alla fall.

För att återgå till trådskaparen: kan du inte få låna hem dom och avgöra själv?

#20

Postad 14 januari 2010 - 00:53

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Jag tycker att de enligt de allra flesta är tungdrivna, som alla andra från Dynaudio (sedan handlar det faktiskt om stora högtalare med dubbla baselement, det kräver en hel del för att inte tappa orken i något läge - oavsett tillverkare).


Innebär det i så fall att stativarna X16 och X12 är lättare att driva?

Oavsett om dom är lättare eller inte, så blir det en bra slant över till en bättre förstärkare. Därför undrar jag vad skillnaden blir på en sådan lösning kontra X32 med sämre förstärkare?

#21

Postad 14 januari 2010 - 04:51

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Oj, du går och lägger dig tidigt... :)


Jo men så är jag vaken tidigt också. 04.30. :D



Angående frågan vad som blir skillnaden mellan stativhögtalaren i serien med ny förstärkare och en X32 med sämre förstärkare.
Generella svaret är: Mindre bas (dock inte säkert eftersom du har råd med en förstärkare som säkert driver högtalaren), renare ljud, lättare placering, fulare med stativhögtalare. Du kan i efterhand ha råd med en subwoofer vilket gör att du helt plötsligt har äkta fullrang.
Har man en begränsad budget och inte tänker skyffla in mer pengar i anläggningen tycker jag att en stativhögtalare är ett ganska bra val.
Dock har vi inte fått reda på om trådskaparen kan tänka sig att skyffla in mer pengar senare, om han kan tänka sig det så köp för all del den bättre högtalaren först.

#22

Postad 14 januari 2010 - 09:56

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Jodå, jag har nog sett det som en långsiktig investering där förstärkeriet får sig en duvning om nåt år eller två. Men jag vill ju inte att det ska låta dåligt under tiden, förstås. Därav mina funderingar om min H/K kan få vara interimslösning, eller om det kommer att låta skamligt dåligt innan jag har nästa pusselbit (förstärkare) på plats.

Idag har jag KEF:s ägg i 5.1, men eftersom jag har småbarn så har jag två problem som gör mig missnöjd med ljudet: Ungarna snubblar på sladdarna, så jag har sett mig nödgad att köra 2.1, samt att rattarna på subben på något magiskt sätt ;-) ändrar sig hela tiden så det låter skit när jag vill lyssna på musik. De 30 minuter man har som vuxentid för musiklyssning vill jag ju inte ska handla om att fintrimma subben varje gång.

Därav mitt intresse för 2.0 med golvare (det är ju ändå stereo som dominerar i vårt användande).

Så när det gäller ekonomi, så är det 20k tillgängligt för närvarande, och resterande investeringar upplagda på en kalkyl på ca 10k per år.

#23

Postad 14 januari 2010 - 11:12

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
H&K kommer räcka bra, inga problem!

Sedan kan Du alltid uppgradera till någon bättre förstärkare senare, och då kommer du få lite mer ljudtryck och lite bättre ljud, pga att Dynaudiona är så bra högtalare. Men det fungerar bra nu också.

Jag tycker Dynaudio fått lite mytbildning om att de "suger kraft" "är tungdrivna" osv, men de senaste årens modeller tycker jag inte är så tungdrivna. Excite ska vara ännu lättare än Audience också att driva.

Jag körde mina Contour S3.4 med en NAD 3020 (2x20 "NAD Watt") på test, och det funkade jättebra. Jag kunde inte spela jättehögt, men fullt tillräckligt för de flesta behov.

Med ett Rotel RB-993 (3x200 watt) så spelade jag 112-114 db med mina 3.4 utan att dista eller klippa hörbart (sen hur exakt ljudtrycksmäteran var, det vet jag inte en 700kr typ).

Så att köpa ett begagnat RB-991 (2x200w) för 4-5000 kr i ett senare skede (om din H&K har sk pre-out), det kan vara en bra och billig uppgradering. Rotel låter väldigt bra också.

Jag har ägt Focus och Contour modellerna, men lyssnat mycket på de övriga serierna också, men faktiskt inte Excite ännu. Men blir chockad om de inte låter fantastiskt de också, som resten av Dynaudio.

#24

Postad 14 januari 2010 - 12:28

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Ahh okej, om du tänkt skjuta in lite pengar inom en snar framtid så kanske ett par X32 hade varit vägen att gå. Så har du något att växa in i :)
De flesta ställen har ju även hemlåning av högtalare, så du kan ju testa med din HK om den passar.

#25

Postad 14 januari 2010 - 17:04

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag stämmer in i kören, ska du satsa på förstärkeri i framtiden så köp de högtalarna du kollat in och lyssnat på! HK'n kommer funka hyfsat.

#26

Postad 15 januari 2010 - 08:31

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Tack för alla kommentarer!
Vad trevligt att få hjälp med sådan insikt och kunskap som ni besitter. Jag har blivit klart klokare med er hjälp.

Jag kommer nog att investera i ett par X32 inom ett par månader, känns det som. Som sagt, jag blev helt såld på dom!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.