Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nuforce AVP-18

113 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Optoma NuForce AVP-18 (Surroundförsteg) 3 8 (3) Inga priser

#51

Postad 12 januari 2015 - 23:12

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Efter lite användning är jag rätt nöjd, men det är väldigt irriterande att det klickar till i högtalarna när ljudströmmen försvinner. :(


Är det fortfarande problem med det här eller är det löst i senare firmware?
Nöjd med den annars?

#52

Postad 12 januari 2015 - 23:17

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Jag tänker inte på det, måste testa..... nej det klickar till lätt i topparna när man byter kanal, dvs tappar ljudströmmen.
Undrar om det kommit någon ännu nyare firmware.

Är väldigt nöjd annars, den är najs.

#53

Postad 29 januari 2015 - 21:25

Unregistered02ffdc89
  • Unregistered02ffdc89
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Hoppas det är ok om jag lånar tråden här en liten stund.
Jag har själv skaffat en AVP-18 pro och har haft en del problem med inställningarna.
Ni kan läsa hela felbeskrivningen i denna tråd https://www.minhembi...howtopic=322262

Det började med att jag inte fick något ljud alls från min blue ray spelare som jag kopplat med HDMI1. På HDMI2 har jag kopplat datorn som jag kör spotify på, där får jag ljud. Jag kör även optisk kabel mellan Nuforcen och tv:n och även den överföringen fungerar. Men inte HDMI från Blure Ray spelaren. Hur som helst så efter att ha fabriksåterställt både Blue Ray och Nuforcen så fick jag till slut ljud. Men problemen stannade inte där.

Jag gjorde då autorums korrigering. Den skickade alla toner till alla högtalare inkl. subben. Men när jag sedan satte in en musik och/eller DVD så fanns ingen bas, Subben lät inte alls. Kollade alla inställningar och de såg ok ut. Jag gick in i parametrarna och höjde subben något men inget hände.

Jag återställde inställningarna, inget ljud. Lånade en subb av min far, inget ljud. Provade en mängd olika kablar och en mängd olika inställningar, ingen bas. Stängde av nuforcen och satte på den igen. Gick återigen in i menyn och ändrade från "Direct" till "Stereo w/EQ" då hoppade farsans bas igång. Bytte till min, och jag hade ljud.

Gjode då ny rums korrigering. Då försvann basen igen. Bytte till den lånade basen, inget ljud. Nollställde åter apparaten och då fungerade basen. Har nu ställt in parametrarna manuellt.

Återförsäljaren hade ingen aning och hade inte hört något liknande tidigare. Fick rådet att göra mjukvara uppdatering för att se om felet rättar till sig. Vad tror ni?

Är det någon som har haft samma problem?
Bör jag skicka in den för service?
Kan det vara ett mjukvaru problem?

Redigerat av Unregistered02ffdc89, 29 januari 2015 - 21:25.


#54

Postad 29 januari 2015 - 21:28

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Att subben inte funkar i direct är ju självklart, men efter en rumskorrigering så är det ju knappast direct som ska vara inställt.
Autokorrigering ska man dock alltid låta bli.

#55

Postad 29 januari 2015 - 22:04

Unregistered02ffdc89
  • Unregistered02ffdc89
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Hmm, ok.
Har du lust att förklara vad "Direct" betyder så skulle jag bli väldig tacksam.

Likaså varför man ska låta bli autokorrigering?

Men jag undrar ändå om det är nåt knas med apparaten eftersom testsignalen gick fram, men att den sedan inte spelade alls? Bör jag skicka den på service eller är det autokorrigeringen som fuckar upp allt?

#56

Postad 30 januari 2015 - 09:18

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Direct är direkt. Man kopplar förbi alla delningsfilter och EQ, förmodligen hela DSPn.
Då det är en förförstärkare utan analoga ingångar så blir det lite en hybrid.

Det är få autokorrigeringar som fungerar bra, så är det bara. Vet att det varit lite buggar med AVP-18, att man ibland måste reseta enheten för att kunna göra en ny kalibrering tex.

När ljudet försvann från subben igen, var det direct som var inställt då med?
Har du jämfört vilken programversion du har med Nuforce hemsida?

#57

Postad 30 januari 2015 - 16:01

Unregistered02ffdc89
  • Unregistered02ffdc89
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Ahh... då är jag med. Då är det ju faktiskt inte så konstigt :)

Nej, "Direct" var bara valt när jag körde stereo. Men första vändan när jag både provade min bas och farsans så fick jag inget ljud oavsett om det var "Direct" eller inte. Jag provade även med film, både med och utan att ha gjort auto EQ korrigeringen.
När jag körde film så angav displayen på nuforcen att det var 5.1 signal Dolby Digital som den fick, men inget ljud från subben, eller någon av subbarna för att vara korrekt. Trots att jag, som jag skrivit ovan, provat med en mängd olika kablar och inställningar. Både på parameters och inputs.

Det var först efter det att jag återigen gjort inställningen och sedan slagit av den som det verkade funka...

Ahhh... tror nu jag vet vad som var felet.. Jag läste någonstans att för att enheten ska resettas helt, i alla fall innan man gör en ny kalibrering, så måste man slå av den i ca 30 sek innan man slår på den igen och gör en ny kalibrering. Det kan j förklara varför jag inte fick någon bas efter att jag återställt enheten och sedan provat med både film och alla andra möjliga inställningar.

Så i så fall återstår ju frågan varför inte basen gick igång när jag gjorde kalibreringen. Å andra sidan skriver du att det är få kalibreringar som är bra, och detta kanske är en av dem. Kan det va så enkelt tro? Kanske inte behöver skicka in enheten på service trots allt...

#58

Postad 31 januari 2015 - 08:07

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Jag har också precis köpt en avp18 pro som jag kör ihop med 3st XTZ ap100 slutsteg. Är riktigt nöjd, enkel och smidig installation och ett väldigt neutralt och rent

Postad bild

*Nuforce avp18 pro försteg
*5st HBB xlr kablar
*3st XTZ ap100 slutsteg
*1st Monster hts2600 nätfilter




#59

Postad 02 februari 2015 - 14:17

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Den där bilden känner jag igen. Det var någon elektriker som visade mig den idag ;)

#60

Postad 02 februari 2015 - 21:04

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Den där bilden känner jag igen. Det var någon elektriker som visade mig den idag ;)

Nu förstår jag inte alls vad du menar :o det finns nog fler hifinördar som jobbar som elektriker och handlar på storel ;)

#61

Postad 03 februari 2015 - 08:54

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Som f.d. ägare till NuForce AVP-18 vill jag gärna slå ett slag för den separata kalibrerade mät-mikrofonen HSM-18 som är betydligt mer noggrann än den enklare som följer med i kartongen (den kostar runt 1000:-). Det är skillnad på resultaten. Min kompis som nu äger min AVP-18 har testat med båda mikrofoner och jag fick själv provlyssna och denna mikrofon är överlägsen. Dock ska/kan man aldrig förlita sig helt på EQ, oavsett. Det är givet. Men i knepiga rum kan en mer påkostad och kalibrerad mikrofon definitivt göra dina EQ-inställningar mer noggranna.

Jag själv å andra sidan (även om jag uppskattade EQ'n) upplevde att bitstreamad Blu-ray och AVP-18 inställd på 'Direct' avkodning (minimal DSP processing och ingen EQ) lät underbart och funkade bäst i mitt rum. Jag hade dock ett sub/sat system med 80Hz delning på alla högtalare. Subwoofern var definitivt aktiv i 'Direct' läge! Ljudet var härligt rent, dynamiskt, luftigt, transparent och livligt. AVP-18 var uppfriskande neutral. LFE-signalen till min subwoofer var dessutom mer djup och slagkraftig än vad jag lyckas få med Primare som jag äger idag. Kan villigt erkänna att jag faktiskt saknar AVP-18 lite.

Postad bild

Redigerat av RickyDeg, 03 februari 2015 - 08:58.


#62

Postad 03 februari 2015 - 09:55

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Intressant försteg!


Ni som idag fortfarande äger ett AVP-18/Pro, är ni fortfarande nöjda?, fungerar maskinen rent funktionellt? Uppdateringar osv?


/WB

Någon som vet den exakta modellbetäckningen på DACen i försteget?

#63

Postad 03 februari 2015 - 12:07

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Som f.d. ägare till NuForce AVP-18 vill jag gärna slå ett slag för den separata kalibrerade mät-mikrofonen HSM-18 som är betydligt mer noggrann än den enklare som följer med i kartongen (den kostar runt 1000:-). Det är skillnad på resultaten. Min kompis som nu äger min AVP-18 har testat med båda mikrofoner och jag fick själv provlyssna och denna mikrofon är överlägsen. Dock ska/kan man aldrig förlita sig helt på EQ, oavsett. Det är givet. Men i knepiga rum kan en mer påkostad och kalibrerad mikrofon definitivt göra dina EQ-inställningar mer noggranna.

Jag själv å andra sidan (även om jag uppskattade EQ'n) upplevde att bitstreamad Blu-ray och AVP-18 inställd på 'Direct' avkodning (minimal DSP processing och ingen EQ) lät underbart och funkade bäst i mitt rum. Jag hade dock ett sub/sat system med 80Hz delning på alla högtalare. Subwoofern var definitivt aktiv i 'Direct' läge! Ljudet var härligt rent, dynamiskt, luftigt, transparent och livligt. AVP-18 var uppfriskande neutral. LFE-signalen till min subwoofer var dessutom mer djup och slagkraftig än vad jag lyckas få med Primare som jag äger idag. Kan villigt erkänna att jag faktiskt saknar AVP-18 lite.

Postad bild


intressant. Funderar själv på att köpa en kalibrerad mick och köra REW men det är ju lite mer manuellt pillande ;)

Varför sålde du din AVP 18?

#64

Postad 03 februari 2015 - 13:03

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
^ Var mer en fråga om att jag ville åt Primare's musikaliska egenskaper. NuForce är bra på det också, men tilltalade mig inte på samma nivå. För film tycker jag dock NuForce låg steget före lite grann. Man kan inte få allt, antar jag.

#65

Postad 03 februari 2015 - 23:01

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Jag har ägt min avp18pro i knappt en vecka men är supernöjd. Kör balanserat till mina slutsteg och flac/bluray filmer. Låter kanon bra. Mycket mer neutralt än min marantz sr6004. Dock inte lika förlåtande med dåliga inspelningar. Kollat på turbo, dark night, sunshine, drive, book of eli, tron, super8. Låter väldigt bra.

#66

Postad 04 februari 2015 - 03:40

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Nuforce var längesedan jag lyssnade på. Varför jag inte kör med detta märke idag var att Bladelius hade ungefär samma sound på den tiden skall sägas. Har inte hört Nuforce sedan 2009 tror jag det blir men skulle inte tacka nej till en sådan uppsättning ;)

#67

Postad 04 februari 2015 - 10:04

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Synd att deras high-end multikanalslutsteg (MCH-serien) utgår!

Jag har ägt min avp18pro i knappt en vecka men är supernöjd. Kör balanserat till mina slutsteg och flac/bluray filmer. Låter kanon bra. Mycket mer neutralt än min marantz sr6004. Dock inte lika förlåtande med dåliga inspelningar. Kollat på turbo, dark night, sunshine, drive, book of eli, tron, super8. Låter väldigt bra.


Använder du EQ:n? Har du testat med den kalibrerade mikrofonen? (se post ovan)

#68

Postad 04 februari 2015 - 14:55

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej!
Har under en längre tid kollat runt på tänkta uppgraderingar för bio/TV riggen. Nu har jag slagit till på en kombo som kommer ersätta min Onkyo 806.

Det blev Nuforce AVP 18 och MCA 18.

Frontarna kommer som vanligt köras genom min MBL. Och MCA 18 får driva center- och surround högtalarna.

De ligger fortfarande i sina kartonger men så snart som möjligt ska de kopplas in. Jag hoppas förstås på att det blir en uppgradering.

Med vänlig hälsning,
Uffe

#69

Postad 04 februari 2015 - 15:07

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Hej!
Har under en längre tid kollat runt på tänkta uppgraderingar för bio/TV riggen. Nu har jag slagit till på en kombo som kommer ersätta min Onkyo 806.

Det blev Nuforce AVP 18 och MCA 18.

Frontarna kommer som vanligt köras genom min MBL. Och MCA 18 får driva center- och surround högtalarna.

De ligger fortfarande i sina kartonger men så snart som möjligt ska de kopplas in. Jag hoppas förstås på att det blir en uppgradering.

Med vänlig hälsning,
Uffe


Kul och grattis!

Dela gärna med dig av dina intryck sen framöver.

/WB

#70

Postad 04 februari 2015 - 15:19

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tack! Ja, det ska jag göra.

#71

Postad 05 februari 2015 - 19:29

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Synd att deras high-end multikanalslutsteg (MCH-serien) utgår!



Använder du EQ:n? Har du testat med den kalibrerade mikrofonen? (se post ovan)

Jag använder enbart deras medföljande modell och kör mest på direct läget och är riktigt nöjd med prestandan. Spelar mer detaljerat och oförlåtande än min marantz sr6004. Jag köpte ett demoex från HBB så fick det till ett riktigt bra pris. Så jag kunde inte motstå ett inköp

#72

Postad 05 februari 2015 - 20:36

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
^ Bra där! Körde själv också mestadels allt i just 'Direct' läget.

#73

Postad 05 februari 2015 - 20:42

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Direct borde vara samma som flat, men utan delning. Vad har ni för riggar egentligen? ;)
Jag kör iaf med flat, stereo (with sw).

#74

Postad 06 februari 2015 - 06:20

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
^ 'Flat' är ett EQ-läge. 'Direct' är inte samma sak... det är kortast möjliga signalväg till de analoga utgångarna, helt enkelt. Ingen påklistrad EQ, ingen "onödig" DSP/processing. Rak avkodning av inkommande signalen bara, sedan vidare till DAC. Själva delningen till högtalarna påverkas inte i 'Direct'-läget, vilket i mitt fall var 80Hz till samtliga högtalare så subwoofern var alltid aktiv, som den då ska vara. NuForce rekommenderar 'Direct' läget främst till musikåtergivning men jag föredrog det med allt, inkl surround ljudspår. Mina högtalare och mitt rum behövde inte hjälp av EQ'n, det lät mer dynamiskt och transparent i 'Direct' läget i mitt fall. Min kompis som äger min AVP-18 numera har ett betydligt knepigare rum och svåra högtalarplaceringar, i hans fall gör EQ'n nytta (han å andra sidan använde den kalibrerade mikrofonen HSM-18, inte den billiga leksaken som följer med).

#75

Postad 06 februari 2015 - 08:04

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har nu kopplat in Nuforce apparaterna. Angav front, center och surround till small. Sedan körde jag auto EQ. Den angav frontar+ center till large och surround till small. Delning för surround och sub till 100Hz. Jag testade med den inställningen med TV från Tivoboxen och en kort sekvens från blurayspelaren. Ljudet blev helt klart bättre. Mycket större rymd. Bredare och högre. Även mycket mer detaljer. Det känns som om allt mer kommer fram. Mycket nöjd. Däremot säger AVP:n att det är PCM 2.0. Vad betyder det? Hoppas på att någon kan förklara hur jag ställer in på bästa sätt. Jag är ingen stjärna på det där med hemmabio inställningar. Så gärna enkel förklaring så även jag förstår.

Redigerat av uffe t, 06 februari 2015 - 08:20.


#76

Postad 06 februari 2015 - 08:42

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
RickyDeg, på ett digitalt försteg utan analoga ingångar, hur direct är direct tycker du?
Vilka delar tas bort i direct i jämförelse med flat EQ? Du säger själv att delningen är kvar, inte sant?
Vad jag trodde var att Direct inte tillåter delning, men jag kanske har fel?

#77

Postad 06 februari 2015 - 08:44

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Har nu kopplat in Nuforce apparaterna. Angav front, center och surround till small. Sedan körde jag auto EQ. Den angav frontar+ center till large och surround till small. Delning för surround och sub till 100Hz. Jag testade med den inställningen med TV från Tivoboxen och en kort sekvens från blurayspelaren. Ljudet blev helt klart bättre. Mycket större rymd. Bredare och högre. Även mycket mer detaljer. Det känns som om allt mer kommer fram. Mycket nöjd. Däremot säger AVP:n att det är PCM 2.0. Vad betyder det? Hoppas på att någon kan förklara hur jag ställer in på bästa sätt. Jag är ingen stjärna på det där med hemmabio inställningar. Så gärna enkel förklaring så även jag förstår.


^ Låter det bra för dina öron så är det helt enkelt 'rätt' ;)

Vill minnas att manualen til AVP-18 lämnar mycket att önska, så jag kan förstå om vissa saker är knepiga.

Antar att du kopplat via HDMI enbart? Eller nyttjar du coaxial digital ingången för ljudet från Tivoboxen? Om AVP-18 talar om att den tar emot PCM 2.0 så är det vad din Tivobox och/eller Blu-ray spelare matar ut för signal. PCM 2.0 är digital stereo i två kanaler. Finns dock ljudlägen på AVP-18 som kan "sprida" ut detta till alla högtalare. Misstänker att vissa tv-kanaler via Tivoboxen sänder i Dolby Digital 5.1 och via HDMI kan då få s.k. diskret digitalt surroundljud av högre kvalitét i alla högtalare utan att behöva ställa in ett visst ljudläge på AVP-18. Se bara till att din Tivobox är inställd korrekt.

När det gäller Blu-ray kan även dessa sända ut PCM 2.0 beroende på skivan, men för det mesta är det betydligt bättre än så - med Dolby TrueHD och DTS Master Audio HD som du säkert känner till. Betydligt högre kvalitét än PCM 2.0 och Dolby Digital. Detta kräver ju då att din Blu-ray spelare är korrekt inställd och matar ut detta via "bitstream" via HDMI. AVP-18 avkodar sedan detta automatiskt och i displayen bör det stå klart och tydligt vad den mottager för ljudsignal.

#78

Postad 06 februari 2015 - 08:58

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

RickyDeg, på ett digitalt försteg utan analoga ingångar, hur direct är direct tycker du?
Vilka delar tas bort i direct i jämförelse med flat EQ? Du säger själv att delningen är kvar, inte sant?
Vad jag trodde var att Direct inte tillåter delning, men jag kanske har fel?


Nu förvillas saker och ting lite grann märker jag :blink: :P ;)

Jag nämde aldrig något om analoga ingångar... något AVP-18 självklart inte har.

Jag kopplade den via HDMI för film och coaxial digital för musik.

Som jag skrev ovan är 'Direct' ett ljudläge på AVP-18 som förbigår EQ'n helt och hållet, med minimal DSP/processing (förutom då ev. frekvensdelning av basen givetvis). Rak avkodning av inkommande signal, vidare till DAC för de analoga utgångarna. That's it. Så ja, du har fel gällande 'Direct' med AVP-18; under förutsättning att man exempelvis ställt in sina högtalare till 'Small' med delning vid 80Hz. Då matas allt under 80Hz till subwoofern, som absolut är aktiv även om du nyttjar 'Direct' läget. Annars hade jag nog inte kunnat lyssna på ljudet ens. Så fungerade det iallafall när jag hade AVP-18 med senaste mjukvaran och i mitt fall gav det bästa resultatet.

#79

Postad 06 februari 2015 - 09:08

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tack för mycket bra förklarande svar.
Jag har kopplat in både boxen och bluray spelaren via HDMI. I inställningarna för Tivoboxen kan man välja mellan DD och PCM. Jag har den inställd på DD. Alltså ska jag mata ut bitstream från bluray spelaren, eller?

#80

Postad 06 februari 2015 - 09:45

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Tack för mycket bra förklarande svar.
Jag har kopplat in både boxen och bluray spelaren via HDMI. I inställningarna för Tivoboxen kan man välja mellan DD och PCM. Jag har den inställd på DD. Alltså ska jag mata ut bitstream från bluray spelaren, eller?


Låter som att du ställt in Tivoboxen korrekt. DD (Dolby Digital) sänds dock i varierande antal kanaler också, så du tänker på det. Från 2.0 upp till 5.1 beroende på tv-kanal och program. AVP-18 bör avkoda det som den får in helt enkelt. Sedan kan du alltid leka med olika ljudlägen på AVP-18 i efterhand om du känner för det.

Du bör testa med 'bitstream' ut via din Blu-ray spelare, ja. Ställer du in din spelare att mata ut 'LPCM' eller liknande så innebär det bara att själva avkodningen sker innuti spelaren istället för AVP-18, men normalt låter man processorn sköta den delen. Som jag hintade tidigare så kan en Blu-ray skiva dock innehålla flera olika ljudfomat; allt från PCM till Dolby Digital till de mer högupplösta Dolby TrueHD och DTS Master Audio HD i varierande antal kanaler. Så det kommer variera det som står i displayen. Med vissa skivor måste man t o m välja önskat ljudformat, vilket du säkert märkt?

#81

Postad 06 februari 2015 - 10:07

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Ok, då vet vi att sub out kan vara aktiv med direct-läget. Men min fråga kvarstår.
Vad är skillnaden på flat EQ och direct? Jag såg mest försäljningscitat.
Vad för något kan man ta bort mer ur den digitala behandlingen om EQt redan är flat?

#82

Postad 06 februari 2015 - 10:15

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tack än en gång RickyDeg för mycket bra och förståeliga förklaringar.

Jag tittade igår på något program via Tivo, SVT 1 HD. Med 5.1. Där kodade AVP:n till 3/2 + 1 tror jag det var. Så det verkar ju rätt.

Ska gå in i bluray spelaren och ställa den på bitstream.

Jag brukar gå in i menyn för varje film och ange vilket ljud som jag vill ha ut. Är det rätt?
Tex. Dolby eller DTS.


#83

Postad 06 februari 2015 - 10:23

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Ok, då vet vi att sub out kan vara aktiv med direct-läget. Men min fråga kvarstår.
Vad är skillnaden på flat EQ och direct? Jag såg mest försäljningscitat.
Vad för något kan man ta bort mer ur den digitala behandlingen om EQt redan är flat?


Intressant fråga faktiskt! Lite för ingående rent tekniskt för mig personligen att svara på kanske. Experterna på NuForce kan säkert svara dock! Rent ljudmässigt är det ju bara för dig att testa själv i din egen uppsättning och lyssna om du hör någon skillnad. EQ'n inställd på 'Flat' (typ 'rak' återgivning) är ju ändå någon form av påklistrad equalizer för dina högtalare som gör att de, i teorin, spelar mer linjärt i rummet. Jag kan bara förklara det som att 'Direct' som då helt förbigår ALLT sådant ger renast möjliga signal helt enkelt. Sen om det låter bättre i ditt rum, med dina högtalare, och passar dina preferenser är ju en annan sak hehe.

#84

Postad 06 februari 2015 - 10:34

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Tack än en gång RickyDeg för mycket bra och förståeliga förklaringar.

Jag tittade igår på något program via Tivo, SVT 1 HD. Med 5.1. Där kodade AVP:n till 3/2 + 1 tror jag det var. Så det verkar ju rätt.


Låter som att allt är helt korrekt! :)
Var det vid uppspeling via Tivo som du tidigare såg PCM 2.0 i displayen?

Ska gå in i bluray spelaren och ställa den på bitstream.

Jag brukar gå in i menyn för varje film och ange vilket ljud som jag vill ha ut. Är det rätt?
Tex. Dolby eller DTS.


Yes! Testa 'bitstream'! Och ja, det är helt korrekt - med vissa skivor behöver man ange ljudformat, men inte med alla. Har exempelvis några gamla Blu-ray skivor med "Pirates Of The Caribbean" som i default-läge spelar Dolby Digital 5.1 när filmen startar. Här måste jag manuellt välja det högupplösta alternativet om jag vill lyssna på det (vilket jag självfallet vill). De flesta skivor som släpps idag har högupplösta alternativet som default-läge så där behöver man inte göra något alls. Håll bara lite koll på vad displayen på AVP-18 säger (vill minnas att man kan ändra lite vad den ska visa också).

#85

Postad 06 februari 2015 - 10:47

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
RickyDeg, flat är flat equalizer vad gäller ingreppskurva, inte rumskruva. Det är alltså inte ett ideal för autokalibrering. Eqn är alltså inte inkopplad i detta läge.

#86

Postad 06 februari 2015 - 10:58

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
^Jasså? Underligt. Mycket underligt. Har du fått den informationed av NuForce själva? Det var definitivt skillnad på ljudet när jag själv växlade från EQ-Flat till ljudläge 'Direct' på min AVP-18. Ganska stora skillnader dessutom. Jag föredrog det sistnämnda.

#87

Postad 06 februari 2015 - 11:10

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
Har ingen NuForce men på andra burkar innebär Direct eller Pure Direct att subben spelar om ljudspåret innehåller LFE information eller x.1 ljud, dvs säga vid stereo (2.0) används inte subben men i 5.1 gör den det.

#88

Postad 06 februari 2015 - 11:19

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
^ Det är olika på olika enheter hur de väljer att programmera sitt 'Direct' läge.

I fallet NuForce och AVP-18 är högtalarinställningar och delning fortfarande aktiv när du kör 'Direct'. Subwoofern var alltså igång hela tiden i min anläggning. AVP-18 var programmerad så att den tog hänsyn till om man hade högtalarna satt till 'Small' (och i mitt fall delade vid 80Hz) så subwoofern alltid tog hand om informationen under 80Hz oavsett vad som spelades. Mycket bra! Uppskattade detta! Om inte NuForce ändrat detta i en firmware så bör det funka på samma sätt fortfarande.

För övrigt beskriver NuForce 'Direct' läget så här: "Direct refers to a 'purist' form of decoding, such that the AVP-18 turns off all DSP enhancements, room correction and all forms of EQ".

#89

Postad 06 februari 2015 - 11:24

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

^Jasså? Underligt. Mycket underligt. Har du fått den informationed av NuForce själva? Det var definitivt skillnad på ljudet när jag själv växlade från EQ-Flat till ljudläge 'Direct' på min AVP-18. Ganska stora skillnader dessutom. Jag föredrog det sistnämnda.


Då inställningarna för delning etc uppenbarligen inte är desamma, min enhet är ett exempel, så kan det vara andra saker som gör att du upplever denna skillnad. Har du fått igenom alla inställningar och kontrollerat att det är samma delning, branthet etc?

Här är en bild på EQ flat ;)

Postad bild

Redigerat av Unregistered31eb059f, 06 februari 2015 - 11:25.


#90

Postad 06 februari 2015 - 11:42

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
^ De kanske har ändrat saker och ting via firmware? Om du nu uppdaterat din?

Min upplaga av AVP-18 var ett tidigt exemplar (sommaren 2013) med bara den allra första firmwareuppdateringen installerad och då fungerade saker som jag beskrev ovan. Då jag inte har min AVP-18 kvar längre ( :() kan jag inte längre testa något tyvärr, men kollar gärna med min kompis som numera har enheten hos sig. Själv gick jag över till Primare för ca ett halvår sedan. Kan villigt erkänna att jag saknar AVP-18 ibland, vilket gjorde mig nyfiken på denna tråd. Ska dock klargöra att jag inte är mycket för EQ med mina högtalare och i mitt rum. Här får jag bäst resultat utan EQ. Har testat nästan alla format; (utom DIRAC LIVE) AUDYSSEY, MCACC, YPAO, ARC, + NuForce egna). Hos min kompis däremot är det lite annorlunda. Han köpte dock den mer påkostade kalibrerade mät-mikrofonen HSM-18 vilket kan vara en bidragande faktor. 'Direct'-läget för både film och musik med AVP-18 var dock super i mitt fall. EQ'n hade inte en chans!

#91

Postad 06 februari 2015 - 12:21

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Låter som att allt är helt korrekt! :)
Var det vid uppspeling via Tivo som du tidigare såg PCM 2.0 i displayen?
Ja det var vid uppspelning via Tivo


Yes! Testa 'bitstream'! Och ja, det är helt korrekt - med vissa skivor behöver man ange ljudformat, men inte med alla. Har exempelvis några gamla Blu-ray skivor med "Pirates Of The Caribbean" som i default-läge spelar Dolby Digital 5.1 när filmen startar. Här måste jag manuellt välja det högupplösta alternativet om jag vill lyssna på det (vilket jag självfallet vill). De flesta skivor som släpps idag har högupplösta alternativet som default-läge så där behöver man inte göra något alls. Håll bara lite koll på vad displayen på AVP-18 säger (vill minnas att man kan ändra lite vad den ska visa också).



#92

Postad 06 februari 2015 - 13:35

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Köpte min AVP-18 förra våren och har uppdaterat den. Kör flat som sagt, men med miniDSP till basarna.
Är lite sugen på att bygga in miniDSPn i lådan, men det är lite mycket pengar för apparaten för att sätta sågen i den redan.

#93

Postad 06 februari 2015 - 14:45

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
^ Gött! miniDSP har jag hört mycket bra om! :) Att ha den integrerad låter som en smart/riskfylld (?) idé?

Undrar för övrigt vad nytt som kan vara på gång i multikanal från NuForce nu när de bytt ägare (Optoma).

#94

Postad 06 februari 2015 - 15:07

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Det står skrivet i manualen att det finns ett hörluruttag på avp18. Även i menyerna finns det inställning för hörlurar.
Var finns den utgången?

Vad är det tänkt att använda den optiska digitalutgången till?

#95

Postad 08 februari 2015 - 00:55

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
På min avp18pro så går inte subben i direct läget om den matas med 2.0pcm. Kommer det dock 2.1, 5.1, 7.1 så hoppar den igång fint. Jag kör med direct till både film och musik då jag upplever att jag får bäst ljud då. Är riktigt nöjd trots att den inte är lika förlåtande som min marantz med dåliga inspelningar

#96

Postad 08 februari 2015 - 09:45

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
^ Det bör bero på vad du har för delning på högtalarna till subwoofern. Har du Front L/R inställda på 'Large'/fullrage och spelar något som är 2.0 PCM kommer givetvis basen inte vara aktiv. Allt har att göra med högtalarinställningarna och delningen. Eftersom jag hade ett sub/satellit system var allt inställt på 80Hz och subben alltid aktiv i 'Direct' läget helt oberoende av vad jag spelade för material. Då jag uteslutande spelade i 'Direct' läge var det kanon att NuForce programmerat enheten på det sättet. Åtminstonde var det så på mitt tidiga ex av AVP-18 (inte Pro).

#97

Postad 11 februari 2015 - 10:35

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Vill härmed delge er några första upplevelser av min Nuforce AVP 18.

 

Jag har tidigare haft en receiver (Onkyo TX-SR806). Den har enbart använts för TV/film. För ett tag sedan krånglade HDMI kopplingarna. Därför började jag titta på andra saker. Tanken var att samtidigt uppgradera en smula.

 

Efter lite sökande så hittades Nuforce AVP 18 och MCA 18. Slutsteget förstärker center och surround högtalarna. Medan frontarna körs via min MBL 7006.

 

Nu efter ca. en veckas spelande med Nuforce kan jag bara säga att det blev ett otroligt lyft från Onkyon.

Jag har kört autoEQ. Resultatet av den tycker jag är mycket bättre än tidigare Audyssey. Fastän den bara gör en mätning.

AVP 18 är lätt att hantera. Menyerna är någotsånär lättförståeliga. Jag har trigger kabel till slutsteget så det kör igång samtidigt. Tivobox och Bluray spelare går in via HDMI.

 

Vi bor i lägenhet så ljudnivåerna hålls ganska lågt för det mesta. Med Nuforce så funkar det mycket bra. Även vid rätt låga nivåer så ger dem en återgivning med mycket detaljer. Även i basområdet återges det mesta.

Självklart blir allt bättre vid högre volymer. Nu har vi bio hemma.

De detaljer som tidigare inte återgavs finns där. Det är som man lyssnar i hörlurar.

Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd. Och det efter en autoEQ mätning och minimalt med andra justeringar.

 

Det ska bli kul att göra en manuell mätning av avstånd och nivå. Manuellt kalibrera. Sedan jämföra med autoEQ.

 

Jag hoppas ni förstår hur jag menar med mina korta omdömen.


Redigerat av uffe t, 11 februari 2015 - 17:01.


#98

Postad 11 februari 2015 - 16:04

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Tack för det uffe!



#99

Postad 19 februari 2015 - 19:21

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Har nu malt på ännu mera film och musik. Blir bara mer och mera nöjd för varje dag. Den har inte en massa krimskrams och onödiga funktioner. Men den leverera en bild som den inte gör något med dvs skit in skit ut. Den spelar detaljerat och det är en fröjd att kolla på film. Men just till 2 kanals musik är den överlägsen min marantz sr6004. Så sjukt spelglad och med en bra källa som flac/wimp hifi så låter det fantastiskt bra. Sitter och njuter med ett leende varje gång jag lyssnar.

#100

Postad 26 april 2015 - 01:26

Unregistered02ffdc89
  • Unregistered02ffdc89
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Lånar tråden här för en fråga om Nuforce AVP-18 pro.

Har själv  nyligen köpt en förförstärkare Nuforce 18-pro men haft en del problem med inställningarna i den (se tråden https://www.minhembi...opic=322262&hl= )

 

 

Jag har bas från alla ljudkällor som tv:n, dvd-spelare oavsett om jag kör cd eller film, det har numera fått till. Jag har även köpt en kabel med hdmi i ena änden (kopplas in i förstärkaren) och thunderbolt i den anda (kollas till min macbook air. Dock får jag ingen bas i detta läge. Har provat alla inställningar i meny, men får inte till det. Just nukör jag alt "Stereo/w) i nuforcen, men får ingen bas till suben. 

 

Är det nåt knas överföringen, alltså att thunderbolt har begränsningar i ljudet som skickas/streamas? Eller är det någon inställning i spotify jag missat?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.