Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare till garagebygget

Inga svar i detta ämne Högtalare garage högtalare mot vägg bakvägg
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 december 2018 - 00:20

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

Som rubriken antyder så skulle jag vilja ha lite råd med val av högtalare till det garage på 63kvm som jag håller på att bygga. Inne i huset så kör jag med Elac som jag fastnade för tack vare deras öppna och dynamiska ljud.

 

I garaget så blir det mest bakgrundsmusik men jag skulle vilja passa på att köpa något som även kan ge bra bastryck och leverera mer "partyljud" om man har lite kompisar på besök och dricker nån öl. Var sugen på att köpa ett par begagnade Cerwin Vega XLS-215 eller Dali Concept 10 men insåg att dom är gigantiska och att jag kommer att störa mig på platsen dom tar upp på golvet, och dom blir för stora för att kunna placeras på ett vettigt sätt på väggen.

 

Förutsättningarna är följande:

 

Jag har valt att placera högtalarna på väggen strax under taket för att dom inte ska ta upp golvyta. Så jag behöver ha högtalare som klarar att placeras dikt an mot väggen och ändå låta bra.

 

Jag drar 2,5mm högtalarkabel till sex högtalare, placerade på dom röda punkterna på  ritningen nedan. Dom två på vänstra kortsidan sitter ovanför fönster, dom två på högra kortsidan sitter ovanför arbetsbänken där man oftast är. Skulle jag placera en i varje hörn på den kortsidan så hamnar den ena högtalaren väldigt långt bort från arbetsbänken vilket bör ge en konstig ljudbild där.

 

På vänstra kortsidan (ovanför fönstren) finns plats att placera ett par golvhögtalare om dom läggs ner horisontellt (får vara max 35-40cm breda) Kanske kan vara ett bra sätt att få mer och fylligare ljud?

 

Bifogad fil  Garage.JPG   55,74K   0 Antal nerladdningar

 

Har tänkt dra lågnivåkabel i väggen som mynnar ut under arbetsbänken, så det finns möjlighet att ställa en eller två subwoofers där.

 

Det är 2,5m i takhöjd, 190mm isolering i väggarna, OSB-skiva och enkelgips, cementgolv.

 

Beggad flerkanalsförstärkare kommer att inhandlas, modell blir lite beroende på högtalarna.

 

Har inga problem med att köpa begagnat om det ger mig bättre prylar för pengarna. Vill som sagt ha skapligt bra tryck men inte helt på bekostnad av välljud. Det blir inte så mycket finlyssning i garaget men får inte låta skräp heller. Ljudet behöver inte vara som på en nattklubb, men lite tryck och bas vore trevligt då det inte spelas så högt inne i huset pga resten av familjen :)

 

Budget upp till 10 000:-, men får gärna bli billigare. 

 

Har förutom dom stora golvarna jag nämnde tidigare även funderat på följande lösningar:

 

1 par Cerwin Vega XLS-28 horisontellt ovanför fönstren, 1 par XLS-6 på mitten samt  1 par ovanför arbetsbänken. Men XLS-28 har basporten bakåt så det är väll tveksamt att det kommer att låta så bra? Dessutom vet jag inte om den diskanten lämpar sig för att placeras på "sidan"för att få rätt spridning på ljudet.

 

https://www.prisjakt...kt.php?p=567128

 

https://www.prisjakt...kt.php?p=522740

 

 

6st Elac Debut plus en Subwoofer. Tight att få in i budgeten men det går om man köper beggat och/eller väntar till tillfälliga prissänkningar. Basport bakåt så jag vet inte hur dom hanterar att placeras nära vägg. Frågan är också hur pass bra drag man får ur dessa.

 

https://www.prisjakt...t.php?p=3378251

 

2 par Wharfedale Diamond 220 (mitten och över arbetsbänk) och 1 par Wharfedale Diamond 230 (liggande ovanför fönstren) plus eventuellt en subwoofer under arbetsbänken. Dessa modeller har basporten riktad nedåt vilket gör att dom ska fungera bra nära vägg. Dom ligger riktigt bra i pris och har bra omdömen från whathifi och andra, men finns bara att köpa på nätet så att provlyssna går inte.

 

https://hifi-freaks....iamond-220.html

 

https://hifi-freaks....iamond-230.html

 

Känns som att jag helst skulle vilja ha 8" eller större för att flytta mer luft, men tycker det är svårt att hitta lämpliga modeller. 

 

Så, har ni input på mina tankar eller tips på andra högtalare så är det varmt välkommet. Eller om det är något annat jag bör tänka på när jag planerar :)


Redigerat av MackeNo1, 12 december 2018 - 00:21.





Även taggad med Högtalare, garage, högtalare mot vägg, bakvägg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.