Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8,03 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 8,62 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 8,64 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,78 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

#101

Postad 29 maj 2008 - 09:20

xerxes24
  • xerxes24
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag har en 701:a med amerikanst tangentbord och slår man om tangentbordsinställningarna till US/international när man kör easy mode så finns å, ä och ö på: höger alt + w, höger alt + q och höger alt + p. Sen sitter de andra tecknen på lite andra platser men det är inget man stör sig på. jag använder den mest att surfa med och då saknar man knappt å, ä och ö. Men visst vore det bekvämt med ett svenskt tangentbord.


Tack! Jag har fått det att fungera på min brittisk importerade 900:a!!! Jag antar att det räcker för mig med. man måste se till denna dators funktion, du lär inte sitta och skriva speciellt mkt med dess egna tangentbord, den är för liten och obekväm. Det är en portabel surf och filmdator som är bättre än mobiltelefon enligt mig. Det där med batteritiden är rät störigt, men tror ni inte det kommer lite bättre batterier från andra tillverkare (ex Energizer osv...) om ett tag? Laptop batterier har ändå en egenskap att dö en alltför ung död, och då vill man ju inte sitta med en stor och tung som har tappat kapacitet. Man åker ändå på att alltid ta med sig laddaren "för säkerhets skull"....

#102

Postad 29 maj 2008 - 12:57

andutb
  • andutb
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nån som vet något mer om Dell Mini Inspiron?
Verkar jäkligt schysst måste jag säga, iallafall utseendemässigt.
Kolla http://pc.feber.se/a..._mini_inspiron/

#103

Postad 30 maj 2008 - 13:17

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
900 fasas ut till förmån för 901. 901 lanseras 3 juni.

Länk 1
länk 2

#104

Postad 31 maj 2008 - 09:46

jouh
  • jouh
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Måste säga att det nog är bestämt för min del. MSI Wind blir det.
Video på MSI Wind
En mer ingående video på MSI Wind. Vista ser ut att flyta på riktigt fint dessutom.

Redigerat av jouh, 31 maj 2008 - 10:13.


#105

Postad 31 maj 2008 - 15:51

eloj
  • eloj
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Ang UKianska batterier: http://www.mobilecom...eee-pc-900.html

#106

Postad 03 juni 2008 - 07:25

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Sitter nu i Thailand med en 701:a, jag hittade ingen 901 så då köpte jag 701 för att kunna blogga osv. Vet någon om det går att få tag på en 901 i Phuket för då blir det till att köpa en sådan också.

#107

Postad 03 juni 2008 - 08:23

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Sitter nu i Thailand med en 701:a, jag hittade ingen 901 så då köpte jag 701 för att kunna blogga osv. Vet någon om det går att få tag på en 901 i Phuket för då blir det till att köpa en sådan också.


De släpps idag, så kika runt lite så borde du ju hitta en.
Meddela gärna om du gör det.

edit.
men en 900 borde du ju iallafall hittat..

Redigerat av sister ray, 03 juni 2008 - 08:24.


#108

Postad 03 juni 2008 - 17:38

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

De släpps idag, så kika runt lite så borde du ju hitta en.
Meddela gärna om du gör det.

edit.
men en 900 borde du ju iallafall hittat..


Jag har varit runt i dag och letat på både BigC och Central Festival utanför Phuket Stad utan att lyckas hitta någont 900:a, 700 finns överallt.

#109

Postad 08 juni 2008 - 22:05

Unregistereda0b4a395
  • Unregistereda0b4a395
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Känns som jag kommer köpa den som kommer först, om det nu blir denna Asus EEE 901 eller MSI:s Wind återstår att se. Något säger mig det kommer bli en rätt lång vänta på de båda...

#110

Postad 10 juni 2008 - 16:22

momalolinon
  • momalolinon
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hjääääääälp!

Har just fått mina Eee 900 från Hong Kong och lekte lite med den ena då skrivbordet flippade! De sköna gröna XP-kullarna är 90 grader ur kurs sas. Fasen, gjorde ingen speciellt. Försökte bara fixa lite med tangentbordsinst. från Eng till Sv och -vips- hände detta.

Tänkte först göra en systemåterställning, men se det gick inte. Båda enheterna är som "låsta" för det.

Och jag som tänkte koppla in 3G modemen ikväl... :-( Är det kört eller?

Ma
Bifogad fil  DSCN8644.JPG   653,91K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN8643.JPG   725,96K   0 Antal nerladdningar

#111

Postad 10 juni 2008 - 16:38

momalolinon
  • momalolinon
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hjääääääälp!

Har just fått mina Eee 900 från Hong Kong och lekte lite med den ena då skrivbordet flippade! De sköna gröna XP-kullarna är 90 grader ur kurs sas. Fasen, gjorde ingen speciellt. Försökte bara fixa lite med tangentbordsinst. från Eng till Sv och -vips- hände detta.

Tänkte först göra en systemåterställning, men se det gick inte. Båda enheterna är som "låsta" för det.

Och jag som tänkte koppla in 3G modemen ikväl... :-( Är det kört eller?

Ma
Bifogad fil  DSCN8644.JPG   653,91K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSCN8643.JPG   725,96K   0 Antal nerladdningar


Yes, ringde Inet och fick hjälp! ctrl Alt upp pil! Duh! Nu blir det surfa och mera lek! Är än så länge (förutom det lilla missödet) mkt nöjd med storleken, skrivkänslan osv. Rekommenderas!

#112

Postad 11 juni 2008 - 09:38

mbee
  • mbee
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Vad fick du ge?

#113

Postad 11 juni 2008 - 11:48

Maradona
  • Maradona
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Jag har också nyligen köpt en Asus 900 20 gb vit fron Hong Kong, fick ge 3980kr inkl allt, fick även det bättre batteriet på 5800 mah.

Efter att ha provat det förinstallerade Linux bestämmde jag mig för att prova med xp. Men jag tycker att det går grymt långsamt, startmenyn segar, skulle gissa att det i genomsnitt tar 10 sek mellan det att man klickar på något tills det att det man har "klickat upp" går att använda. Även all internetsurfning går bedrövligt långsamt jämfört med min vanliga dator.

Är det någon som har något tips? Eller är det bara att inse att man har köpt en grymt seg dator :)

Ni som kör xp på denna dator får gärna uttala er om hur ni upplever den.

#114

Postad 11 juni 2008 - 13:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Man kan ju alltid köra XP Lite eller annat och tokstrippa installationen? Prövat det?

#115

Postad 11 juni 2008 - 15:44

Ybo
  • Ybo
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Efter att ha provat det förinstallerade Linux bestämmde jag mig för att prova med xp. Men jag tycker att det går grymt långsamt, startmenyn segar, skulle gissa att det i genomsnitt tar 10 sek mellan det att man klickar på något tills det att det man har "klickat upp" går att använda. Även all internetsurfning går bedrövligt långsamt jämfört med min vanliga dator.

Så ska det inte vara, 10 sek innan det händer något? kollat på massor av youtube videos och där går allt lika smort som om det vore på min stationära c2d pc.

#116

Postad 11 juni 2008 - 22:10

jouh
  • jouh
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Jag har också nyligen köpt en Asus 900 20 gb vit fron Hong Kong, fick ge 3980kr inkl allt, fick även det bättre batteriet på 5800 mah.

Efter att ha provat det förinstallerade Linux bestämmde jag mig för att prova med xp. Men jag tycker att det går grymt långsamt, startmenyn segar, skulle gissa att det i genomsnitt tar 10 sek mellan det att man klickar på något tills det att det man har "klickat upp" går att använda. Även all internetsurfning går bedrövligt långsamt jämfört med min vanliga dator.

Är det någon som har något tips? Eller är det bara att inse att man har köpt en grymt seg dator :)

Ni som kör xp på denna dator får gärna uttala er om hur ni upplever den.

Kanske installerat på de inte lika snabba 16GB?

#117

Postad 12 juni 2008 - 12:22

Maradona
  • Maradona
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen!

Först installerade jag xp på den lilla disken i och med att jag hört att den skulle vara snabbare, la sedan in en mapp med musik på en halv GB på skrivbordet, datorn sa då att det började bli ont om utrymme för windows och att jag skulle rensa upp på hårddisken, jag bestämde mig för att flytta allt som fanns på den lilla till den stora. Precis när "flytten" börjat ser jag att återstående tid är flera timmar, så jag avbryter det hela. Dock har vissa filer flyttats och vissa blivit kvar vilket gör att windows låser sig varje gång jag stänger av datorn.

Jag bestämmer mig då för att installera om windows på den större hårddisken så att jag slipper ett windows som hela tiden gnäller om för lite utrymme. Sagt och gjort, nu är det installerat men går frustrerande segt.


Ni som har installerat xp på era linuxversioner, installerade ni allt på den medföljande driverskivan från Asus, även utilities?

När man installerar windows måste man skapa partitioner, hur stora ska dessa vara? ska man välja "NTFS" eller "NTFS snabb"?

Windowsskivan jag har är sp2, när jag installerat klart finns en ikon på skrivbordet som heter "recovery", denna innehåller en tabell med något som heter hotfix, vad är detta? Ska jag installera dessa filer manuellt eller är det redan gjort?

Mycket frågor nu :)

Jag tror att jag har bestämt mig för att installera om windows på den lilla disken i hopp om att kunna använda det utan att det laggar, vilket jag tycker är ett krav år 2008.

Har sett att det finns sp3 från windows hemsida, kan detta vara nyckeln för att få det hela att gå snabbare?


Grymt tacksam för svar så att jag får igång denna lilla coola pryl!

#118

Postad 12 juni 2008 - 14:23

Jaw_B
  • Jaw_B
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
16gig:arn är dock mycket långsammare än 4gig disken... Men för att spara lite utrymme efter att man installerat XP på 4 gig:aren så är det ett tips att minska storleken på virtuellt minne. Har för mig att default för 1gig ram blir 1.5-3gb disk till virtuellt minne. Minskade min till 512meg och vips hade man en gig ledigt. Dessutom tyckte jag detta snabbade upp windows rejält. (allt swappande med småfiler som segar ner?)
Har inte fått något meddelande om "virtual memory low" sedan dess heller. Läser man på eeeuser så har många stängt av detta helt.

#119

Postad 12 juni 2008 - 21:08

Unregistered4a257505
  • Unregistered4a257505
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Uah, nu har jag precis beställt en 900 med linux från http://www.clove.co.uk. Har aldrig beställt på liknande sätt förut, har alltid varit duktig och väntat på att produkter ska komma i Svensk butik så man kan köpa tryggt och säkert, men nu har jag beställt en dator med Engelskt tangentbord och linux (har alltid hållt mig till windows, allt annat är skrämmande) från en sida i England som jag egentligen inte vet så mycket om, plus att betala med visa? Wtf.

Min första tanke är naturligtvis "vad fan gjorde jag nu"? Lite nervig blir man.

#120

Postad 12 juni 2008 - 23:56

Maradona
  • Maradona
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Har idag lyckats lägga in xp på den lilla håddisken, som dag och natt! Nu beter sig datorn som den ska.

När jag kom in i windows första gången hade jag ca 1gb ledigt minne på den lilla hårddisken. Satte igång windows update och tror att den installerade service pack 3. Nu har jag bara 65mb ledigt utrymme kvar :D

Windows säger att jag måste frigöra minne så att jag har minst 200mb ledigt, vad ska jag göra? Hur vet jag vilka filer som jag kan ta bort.

Har läst att vissa har bantat ner sitt xp till runt 350-500mb?

Ni som kör xp på den lilla hårdisken, hur har ni löst problemet med för lite minne?

#121

Postad 13 juni 2008 - 11:36

Jaw_B
  • Jaw_B
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Som jag skrev i min föregående post så är det en bra ide att minska sin "Virtual Memory" i XP när man kör på 4gig disken. (annars fylls den mer eller mindre av denna fil). Default tar denna fil upp 1.5gig disk när man har 1gig ram installerat.
Detta ändrar du i "System Properties"->"Advanced"->"Performance(settings)"->"Advanced"->"Virtual Memory(Change)".
Satte min fil till 512meg, men vad jag läst skall det fungera helt ok även om man stänger av virtual memory helt. (om man inte kör rejält tunga apps)

#122

Postad 13 juni 2008 - 15:28

Maradona
  • Maradona
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Ok, tackar för tipset :)
Kanske en dum fråga, men jag har en svensk version av xp, hur hittar jag "System Properties"?

#123

Postad 13 juni 2008 - 15:46

Maradona
  • Maradona
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hittade det nu under kontrollpanelen.

Hur lång tid tar det för era datorer att stänga ner windows?

#124

Postad 13 juni 2008 - 16:42

Ybo
  • Ybo
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Uah, nu har jag precis beställt en 900 med linux från http://www.clove.co.uk. Har aldrig beställt på liknande sätt förut, har alltid varit duktig och väntat på att produkter ska komma i Svensk butik så man kan köpa tryggt och säkert, men nu har jag beställt en dator med Engelskt tangentbord och linux (har alltid hållt mig till windows, allt annat är skrämmande) från en sida i England som jag egentligen inte vet så mycket om, plus att betala med visa? Wtf.

Min första tanke är naturligtvis "vad fan gjorde jag nu"? Lite nervig blir man.

Heh, gjorde liknande, fast ifrån supergps.co.uk :) Ska bli roligt att se om man får datorn.. haha, nerå.. De verkar seriösa och den skickades 1 timma efter beställning, hoppas man får den på måndag :), Blev 20GB svart version för min del.

#125

Postad 18 juni 2008 - 10:52

Ybo
  • Ybo
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Wooho idag kom den :blink:, allt är supernice, lite störmoment kanske är fläkten då, inte så hög av sig men lite jobbigt ljud... men som vanligt med bärbara datorer:P

#126

Postad 18 juni 2008 - 18:23

joll
  • joll
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Okej, jag tänkte skriv ner lite erfarenheter och ska vi kalla det fixar jag upptäckt när jag installerat XP och alla drivrutiner.

Min ASUS EEE PC 900 *Black*, 2GB SODIMM DDR2, Internal Bluetooth.

- Fläkten, går att styra med eeectl, sök på google efter "eeectl". Låter den mycket kan man öppna upp datorn och kolla så inte fläkten tar emot när den snurrar. Blanden kan stöta i kanten, ta ett tunt sandpapper och för det försiktigt mot kanten av fläkten. Garantin är bruten!

- XP SWE SP3 är inte segt bara det att man får banta ner det ordentligt. Jag har använt mig av nLite (sök på google) för att förminska min installations cd/usb-stick. 200-230mb ska installationfilerna ligga på för att vara godkänt. Xp installerat och klart utan PAGE FILE ska det vara vara cirka 500mb som är använt på hårddisken.

- Service Pack 3, installera inte tramset efter att du installerat XP SP2 och få massa krångel. Installera instället XP SP3 direkt!

- Ta bort PAGE FILERNA! (Egenskaper på Den här datorn->Avancerat->Prestanda->Inställningar->Avancerat->Virtuellt Minne välj Ändra markera C: och välj Ingen Växlings Fil klicka Aktiver gör samma sak med alla hårddiskar). Det har funkat hur bra som helt utan växlings filerna med 2gb i ram.

- DRIVRUTINER
I min nLite verion tar jag bort allt som har med drivrutiner till hela världens datorer att göra så det är RENT. Grafik och bäbis interface är bortskrapat, alla svich-svoch-skugga -hit-o-skugga-dit är booorta och man kan på så sätta arbeta snabbare och konscentrera sig på det man vill... Sen är det en del tweaks i mappar, skrivbord osv.
Men det gällde drivrutinerna så vet inte varför det krånglat för mig.
Jag la över alla på ett sd.kort och började att köra asussetup.exe i respektive mapp.
1. VGA: mappen VGA_XP_080513, kör asussetup.exe
2. LJUD: Av någon anledning lägger den inte in hhctrl.ocx i C:\Windows\System32\ så jag la in den själv där sen kunde jag installera. Mappen Audio_XP_080513, asussetup.exe kör
3. TOUCHPAD: Det här är konstigt men kanske bara hos mig det händer, kör jag installationen så kopierar den inte in nödvändiga filer för den hittar ingen "Program Files" mapp så den måste jag skapa innan "C:\Program Files\" när det är gjort så startar jag asussetup.exe. ur TOUCHPAD_XP_080513 mappen. När den är klar kopierar jag över den mapp som nyss skapats i C:\Program Files\ till min C:\Program\ mapp. Sen lirar det bra.
4. CHIPSET: Chipset_XP_080513 kör asussetup.exe
5. ACPI: ACPI_XP_080513, kör asussetup.exe
Gå in i enhetshanteraren.
6. WLAN: Den översta ethernet enheten är WLAN, välj uppdatera drivrutin och välj att den ska söka i WLAN_Azurewave_XP_080513\ndis5x\
7. LAN: Den sista okända är LAN, välj uppdatera drivrutin och välj sök mapp till \LAN_XP_080513\Attansic\WinXP_32\
(8. BIOS: Uppdatera BIOS om du känner för det med Asus egna verktyg "ASUSUpdt_XP_080514")

Ladda alltid ner senaste drivrutiner och lita inte på Windows egna universal gojja.


Några programvaror jag använder på min EEE:
Pidgin - MSN, ICQ osv.
Firefox 3
OpenOffice
VideoLan VLC
Efter att ha lagt in mängder med program utöver de här ovan har jag nu 2gb ledigt på C:\ och hela D:\ som är för lagring av musik, film, bilder, osv. är helt tom. Riktigt bra må jag säga....


KAN FUNKA i nLite
om ni har en XP SWE SP3 version som ni laddar mina inställningar på.
Min nLite config: http://sportbil.com/...ite_presets.rar (Tror theman finns med på denna och bluetooth) funkar väldigt bra kör wlan, internet via telefonen och BT-länk, osv.

Installera XP med USBSTICK, SDKORT med kortläsare.
OBS! Jag har fått bluescreen om man försöker installera ifrån ett SD-kort som är inmatat i den integrerade minneskortsläsaren så undvik det, använd en extern. Ändra i bios från finished till start under installationen sen switcha tillbaka. Tryck ESC när den startar för att välja vart den ska boota.

Steg 1
Gör en nLite version av XP.
Packa upp en ISO till en MAPP, starta nlite och välj mappen med xp i.
Ladda mina inställningar eller följ en guide som t.ex. den här http://www.i64x.com/eeexp.php eller hitta på någon egen version.

Steg 2
Skapa en usbstick eller sd-kort som det går att boota ifrån.
Följ den här guiden: http://www.eeeguides...-usb-thumb.html
VAR NOGA följ guiden!

På bifogad fil ser ni hur jag integrerat min bluetooth. Köpte en vanlig bt-dongle på ebay som är liten och montera bort allt av höljet så enbart kretskortet är kvar. Sen är det bara att löda in det, första gången jag använde löden på så små komponenter. Hade en löd med 0,8-1,0mm spets (hade en större som jag slipade ner), sen skalade jag en usb-sladd som ingick vid köp av Bluetooth dongeln. Så hade jag Röd, Vit, Grön och Svart super fin tunn kabel. Förtennade ändarna sen slappna av och börja löda.
RÖD = 5v+ (avstängd under standby)
SVART = Jord
GRÖN = USB D+
VIT = USB D-
Bluetooth är på jämt men drar absolut nästan inget i stanby, det är enbart under trafik som det drar lite. Tror jag läst siffror om 10-20mA men det kan man själv säkert läsa sig till på sin egna BT-dongle.

Frågor och kommentarer, rättelser???

Bifogad fil(er)


Redigerat av joll, 18 juni 2008 - 20:53.


#127

Postad 18 juni 2008 - 20:44

joll
  • joll
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Summer Special för Eee PC användare som köpt sin dator i UK.
Deal1: Trade-in 4400mah mot 5800mah kostnad 10GBP + frakt till UK
Deal2: Buy 5800mah 29GPB
http://www.mobilecom...-announced.html

#128

Postad 18 juni 2008 - 21:01

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Jag har också nyligen köpt en Asus 900 20 gb vit fron Hong Kong, fick ge 3980kr inkl allt, fick även det bättre batteriet på 5800 mah.

Efter att ha provat det förinstallerade Linux bestämmde jag mig för att prova med xp. Men jag tycker att det går grymt långsamt, startmenyn segar, skulle gissa att det i genomsnitt tar 10 sek mellan det att man klickar på något tills det att det man har "klickat upp" går att använda. Även all internetsurfning går bedrövligt långsamt jämfört med min vanliga dator.

Är det någon som har något tips? Eller är det bara att inse att man har köpt en grymt seg dator :)

Ni som kör xp på denna dator får gärna uttala er om hur ni upplever den.

Jag har oksaa en 900 20G (dvs Linux-versionen) koept i USA. Direkt naer jag kom hem slaengde jag in XP som jag foerst koerde nLite paa. Fick ner installationen till ca 250 MB jmf med originalinstallern som aer paa ca 570 MB om jag inte minns fel. Jag har inga som helst problem med hastigheten utan den kaenns tvaert om riktigt "snappy". Du boer installera XP pae 4GB-disken eftersom det aer den snabbare av de tvaa. Det maeste vara naegot allvarligt fel med din installation... Det finns flera guider paa naetet som visar hur du ska goera och aeven hur du kan plocka bort onoediga saker m h a nLite.

#129

Postad 18 juni 2008 - 22:17

Unregistered4a257505
  • Unregistered4a257505
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Någon som har ett tips om vart jag får tag på en xp licens till rimligt pris?

#130

Postad 19 juni 2008 - 01:20

Ybo
  • Ybo
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

- Fläkten, går att styra med eeectl, sök på google efter "eeectl". Låter den mycket kan man öppna upp datorn och kolla så inte fläkten tar emot när den snurrar. Blanden kan stöta i kanten, ta ett tunt sandpapper och för det försiktigt mot kanten av fläkten. Garantin är bruten!


Gissar på att min stöter i då, dåligt gjort asus :/ inte acer man köper ju :), vart är det den stöter i egentligen? vill inte gärna bryta garantin såhär första dagen ;), något du har gjort eller?

#131

Postad 19 juni 2008 - 12:11

joll
  • joll
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Det du kan göra är att se till att det är fritt runt insuget och utblåset så går inte fläkten igång konstant. Fläkten kan även vara dålig i lagrena eller att som sagt bladen på fläkten tar i fläkthuset. Går inte att komma åt om man inte bryter garantin genom att öppna den. Så antingen öppna den och hoppas du kan lösa det för annars kan man inte få en ny fläkt på garantin. Stå ut med fläkten.. min låter litegrann man jag har inte gjort något åt det. Har bara undersökt ev. orsaker till att den låter som den gör.

#132

Postad 19 juni 2008 - 12:17

Ybo
  • Ybo
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Det du kan göra är att se till att det är fritt runt insuget och utblåset så går inte fläkten igång konstant. Fläkten kan även vara dålig i lagrena eller att som sagt bladen på fläkten tar i fläkthuset. Går inte att komma åt om man inte bryter garantin genom att öppna den. Så antingen öppna den och hoppas du kan lösa det för annars kan man inte få en ny fläkt på garantin. Stå ut med fläkten.. min låter litegrann man jag har inte gjort något åt det. Har bara undersökt ev. orsaker till att den låter som den gör.

Okej, far leva med det , foressten, vad har du for temperaturer?,igar nar jag anvande den inan timme hade jag rut 59C, sen blir den valdigt varm till hoger om touhchaden, tradlosa som skapar den varmen tro? samma for dig?

#133

Postad 19 juni 2008 - 20:14

joll
  • joll
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Tangentbordet och själva överdelen blir varm av anledningen att plåten som utgör själva stommen som håller upp den delen av datorn funkar även som kylfläns till 3st komponenter som ansluter till den med kylpasta. CPU osv.

#134

Postad 23 juni 2008 - 22:13

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Okej, far leva med det , foressten, vad har du for temperaturer?,igar nar jag anvande den inan timme hade jag rut 59C, sen blir den valdigt varm till hoger om touhchaden, tradlosa som skapar den varmen tro? samma for dig?

Min ligger for det mesta pa ca 57-59 grader och den blir valdigt varm pa tangentbordet och bredvid touchpaden, speciellt pa hoger sida. Kor alltid med WLAN pa sa jag har inte testat om det blir nagon skillnad med det avaktiverat. Sa jag antar att det ar helt normalt...

Edit: Glomde saga att tempvardena jag gav ar pa batteri och jag kor med eeectl med flaktinstallningen pa "Automatic".

Redigerat av Mackee, 23 juni 2008 - 22:16.


#135

Postad 24 juni 2008 - 20:53

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Är det nån som kör linux på maskinen och skulle vilja ge nån hint om hur man får den att hitta en winowsdator i nätverket. Sitter även med en popcorn hour som jag väldigt gärna skulle vilja få åtkomst till via eee. Men jämfört med windows är det väldigt skralt med alternativ och jag ser inte hur jag ska kunna reda ut det här.

#136

Postad 24 juni 2008 - 21:16

Rickard112
  • Rickard112
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej köpte en Eee Pc 701 igår och idag så fick jag tag i en extern dvd/läsare och tänkte installera windows XP

Men får ett problem när jag har formaterat och filerkopieras. När dator då startar om och ska bota från hdd
så får jag bara upp NTLDR saknas Tryck på valfri tagent..
Har jag gjort något fel?

Snälla kan någon hjälpa mej? vill verkligen få in xp på min Eee pc 701

#137

Postad 25 juni 2008 - 18:21

Unregistereda0b4a395
  • Unregistereda0b4a395
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Är det nån som kör linux på maskinen och skulle vilja ge nån hint om hur man får den att hitta en winowsdator i nätverket. Sitter även med en popcorn hour som jag väldigt gärna skulle vilja få åtkomst till via eee. Men jämfört med windows är det väldigt skralt med alternativ och jag ser inte hur jag ska kunna reda ut det här.



www.samba.org =)

#138

Postad 25 juni 2008 - 20:46

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Hej köpte en Eee Pc 701 igår och idag så fick jag tag i en extern dvd/läsare och tänkte installera windows XP

Men får ett problem när jag har formaterat och filerkopieras. När dator då startar om och ska bota från hdd
så får jag bara upp NTLDR saknas Tryck på valfri tagent..
Har jag gjort något fel?

Snälla kan någon hjälpa mej? vill verkligen få in xp på min Eee pc 701

Nar du far upp den forsta bootskarmen (den gra) maste du snabbt trycka pa ESC-knappen, valj sedan ratt bootalternativ fran menyn. Har for mig att man maste gora detta vid varje ombootning som installern gor. Det kan ocksa vara sa att du inte tagit bort alla partitioner. Jag har installerat XP pa min 900 och fick bade hal.dll- och NTLDR-felet vid ombootningar. Alltsa: Ta bort ALLA partitioner och tryck ESC for att fa upp bootmenyn vid alla ombootningar som installern vill gora. Det fungerade for mig.

#139

Postad 25 juni 2008 - 21:04

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

www.samba.org =)


Aight! nu fixade det sig helt plötsligt. Dock kom två nya frågor.
När jag försöker se mina delade filer från windowsdatorn frågar eee mig om nåt lösenord, vilket jag inte har. nån som vet lösningen?

nästa fråga gäller om det finns nåt winrarsubsitut för linux. den lille vägrar nämligen öppna rarfiler på popcorn hour..

Redigerat av sister ray, 25 juni 2008 - 21:40.


#140

Postad 26 juni 2008 - 09:18

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Hej!

En polare åker till newyork på måndag! han lovade att skicka (med lite tur ta med sig hem) en Eee Pc 901!
problemet nu är ju att jag inte hittar ett enda ställe i usa/newyork som säljer 901:an.. alla verkar ha 900:an

kollat www.jr.com och www.bhphotovideo.com tex..

Vad beror detta på är den inte släppt?

#141

Postad 26 juni 2008 - 10:30

jouh
  • jouh
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Hej!

En polare åker till newyork på måndag! han lovade att skicka (med lite tur ta med sig hem) en Eee Pc 901!
problemet nu är ju att jag inte hittar ett enda ställe i usa/newyork som säljer 901:an.. alla verkar ha 900:an

kollat www.jr.com och www.bhphotovideo.com tex..

Vad beror detta på är den inte släppt?

Den finns helt enkelt inte att köpa än...

#142

Postad 26 juni 2008 - 11:56

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
någon som vet när det kommer gå att köpa 901 i usa eller sverige?

#143

Postad 26 juni 2008 - 11:56

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Hej!

En polare åker till newyork på måndag! han lovade att skicka (med lite tur ta med sig hem) en Eee Pc 901!
problemet nu är ju att jag inte hittar ett enda ställe i usa/newyork som säljer 901:an.. alla verkar ha 900:an

kollat www.jr.com och www.bhphotovideo.com tex..

Vad beror detta på är den inte släppt?

Om inte 901:an finns att köpa så kan det bli svårt att få tag på även en 900. Jag kom hem därifrån för två veckor sedan med en 900 i bagaget men det känns som det bara var tur att jag fick tag i en... På alla ställen som jag kollade så fanns bara 700-serien, 900:an var slut på J&R (kollade både den på södra Manhattan och den mindre butiken som ligger i Macys). Jag stack även in huvudet flera Best Buy mm och även i otaliga mindre butiker (typ "hål-i-väggen-butik). Till slut fick jag dock napp i en lite större butik som heter DataVision med adressen 445 Fifth Avenue och köpte deras sista 900 20G :) Det kan ju hända att alla butiker fått in nya sändningar sedan dess men med tanke på att 901:an kommer snart är det ju inte säkert... Du får nog muta din polare lite för det är risk att han får leta ;)

#144

Postad 26 juni 2008 - 12:45

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Om inte 901:an finns att köpa så kan det bli svårt att få tag på även en 900. Jag kom hem därifrån för två veckor sedan med en 900 i bagaget men det känns som det bara var tur att jag fick tag i en... På alla ställen som jag kollade så fanns bara 700-serien, 900:an var slut på J&R (kollade både den på södra Manhattan och den mindre butiken som ligger i Macys). Jag stack även in huvudet flera Best Buy mm och även i otaliga mindre butiker (typ "hål-i-väggen-butik). Till slut fick jag dock napp i en lite större butik som heter DataVision med adressen 445 Fifth Avenue och köpte deras sista 900 20G :) Det kan ju hända att alla butiker fått in nya sändningar sedan dess men med tanke på att 901:an kommer snart är det ju inte säkert... Du får nog muta din polare lite för det är risk att han får leta ;)


fan vad trista nyheter! .. ingen som har datum på us releasen av 901?

#145

Postad 27 juni 2008 - 11:23

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
så.. då dyker det upp datum både för uk och us .. perfa :) polaren åker 7/7 ;)


U.K July 1

U.S. July 8



Ps. Går det inte uppgrdera 901 med mer ram? den verkar ha 1gig från start.. 900 gick ju slänga i 2 gig iaf ...

#146

Postad 29 juni 2008 - 16:52

DjHypnoz
  • DjHypnoz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
svarar ännu en gång på min egna fråga då.. den har stöd för "minst" 2gigs sticka.. och tydligen även stöd för hastigheter upp till 800mhz på minnet

Redigerat av DjHypnoz, 29 juni 2008 - 16:53.


#147

Postad 29 juni 2008 - 22:42

MrLocke
  • MrLocke
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har hittat ett riktigt schysst pris på 901:an på clove.co.uk:

http://clove.co.uk/v...60-7E96F999F513

Kostar allt som allt, med frakt till Sverige, ganska exakt 4000 kr vilket väldigt överkomligt! Det jag framförallt har fastnat för vad gäller 901:an är batteritiden (4-8 h) jämfört med 900 (3,5 h). Man kan ju köpa till bättre batterier till 900:an med då är är man ju uppe i samma pris, om inte högre som 901:an. Är lite fundersam på vilken modell man egentligen ska välja. Ska ju tilläggas att 901 inte är tillgänglig förrän i slutet av Juli så ska man ha en sån blir det ju till att vänta!

#148

Postad 01 juli 2008 - 09:25

dm_lotuz
  • dm_lotuz
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Då verker det vara nya modeller på gång igen...

http://www.digitimes...80630PD205.html

#149

Postad 01 juli 2008 - 16:21

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Ja, om dom fortsätter spotta ur sig nya versioner i det här tempot så har dom väl innan årsslutet en modell med 17" skärm och normalstort tangentbord :) Ju mer dom håller på såhär, ju nöjdare blir jag med att jag köpte min 701 och inte väntade på nästa modell. För då skulle man få vänta ihjäl sig innan man blir nöjd.

#150

Postad 01 juli 2008 - 21:43

absolut_mod
  • absolut_mod
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Nar du far upp den forsta bootskarmen (den gra) maste du snabbt trycka pa ESC-knappen, valj sedan ratt bootalternativ fran menyn. Har for mig att man maste gora detta vid varje ombootning som installern gor. Det kan ocksa vara sa att du inte tagit bort alla partitioner. Jag har installerat XP pa min 900 och fick bade hal.dll- och NTLDR-felet vid ombootningar. Alltsa: Ta bort ALLA partitioner och tryck ESC for att fa upp bootmenyn vid alla ombootningar som installern vill gora. Det fungerade for mig.

Jag har haft NTLDR is missing problem på en stationär dator. Jag provade alla tips på webben men det som löste det var att formatera och partitionera upp disken med en tredjepartsprogramvara (dvs ej med WindowsXP egen).
Hoppas du löser det. Jag spenderade säkert 20 timmar på otaliga ominstallatoner.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.