Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Cambridge 840A *

213 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 oktober 2006 - 23:04

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Holy shit Mav, detta hade jag helt missat. Tack för tippset!

#102

Postad 02 oktober 2006 - 16:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Då fick man till sin glädje läsa att 840A :D
blivit Testvinnare i HiFi & Musik nr 10

Bästa ljudkvalté, funktioner och byggkvalité .. med ganska bred marginal faktiskt..

Nu hör till saken att den är dyrast av de testade, men så innehåller den desto mer
för pengarna..

Citat från tidningen ..
Cambridge visar upp klassiska ljudliga kvaliteter som ett neutralt, alert och synnerligen
tydligt ljud i alla register. Här bjuds lyssnaren på en dynamisk levande känsla från första
ton som tillsammans med en timing av högsta kvalitet gör återgivningen inte bara snygg
utan också medryckande.

Basen är härligt kontrollerad och föredömligt stram men på samma gång spänstig och
informativ, vilket gör det enkelt att följa med även i de lägre tonerna som spelas.
Kanske så märks ändå den rena och klara hållningen allra mest i mellanregistret,
där röster står ut med en öppen och detaljerad återgivning .......
slut citat.

Tja.. kunde inte säga det bättre själv ... med det är väl så man känt från första dan :blink:

Andra testobjekt
-Advance Acoustic305DA
-Audiolab 8000s
-Atoll ID-100
-Roksan Kandy Mk III
-Rotel RA-06 ( Prisvärd )
-Thule Spirit IA75B
-Marantz PM7100 ( Bra köp )

MaVeRiC B) :angry:

Redigerat av Unregistered1103, 02 oktober 2006 - 17:07.


#103

Postad 02 oktober 2006 - 17:31

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Vill naturligtvis inte pinka på din parad Mav, och det är väl ganska förståligt att du stirrar dig lite blind på epitetet "Bäst i test" som den säkert välförtjänt fick. Synd och skam om den inte fått det med en prislapp på nästan 3 lakan mer än 2:an i testet(Marantz). Var du hittar den "breda marginalen" däremot ställer jag mig lite frågande till...

...gratulerar däremot att du hittat rätt i "stärkarträsket"! Önskar jag kunde säga desamma..

YNWA/Mz

#104

Postad 02 oktober 2006 - 17:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Vill naturligtvis inte pinka på din parad Mav, och det är väl ganska förståligt att du stirrar dig lite blind på epitetet "Bäst i test" som den säkert välförtjänt fick. Synd och skam om den inte fått det med en prislapp på nästan 3 lakan mer än 2:an i testet(Marantz). Var du hittar den "breda marginalen" däremot ställer jag mig lite frågande till...

...gratulerar däremot att du hittat rätt i "stärkarträsket"! Önskar jag kunde säga desamma..

YNWA/Mz

<{POST_SNAPBACK}>


Där fanns fler än Marantz i testet att ha marginal mot och som du ser har jag skrivit
att Marantz fick ( bra köp ) men det skillde mellan dessa och inte bara i pengar.
Frågan är om Marantz kunnat nå upp till Cambridgen även om man stoppat in
3 lappar i den.. det gjorde inte Marantzens storebror heller som inte finns i sverige och
därför inte kan vara med i testen.. den fick stryk den med.. :angry:

Jag har inte valt min stärkare pga av tester .. jag ha lyssnat mig till den ..
Att jag sedan förstår att innehållet borgar för kvalite och möjlighet till bra ljud
är en helt annan sak..

Kan bara säga.. testen talar sitt tydliga språk för vad jag o de andra som satsat
på en 840A hört och förstått när vi gjorde vårt val .. för vår smak och vår övertygelsee

Hoppas att du också finner lyckan i något .. kom gärna tillbaka o berätta vad det blev :D

MaVeRiC :blink:

#105

Postad 02 oktober 2006 - 20:39

Tweakarn
  • Tweakarn
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
MaVeRIC!

Grattis till dig och er andra också naturligtvis som köpt denna stärkare, jag måste köpa nya numret av Hifi & musik imorgon efter jobbet.

En fråga till dig. När du tittar på film upplever du då någon ljudskillnad mellan frontarna och centern? Jag antar att du använder din Denon till centern och Cambridge till frontarna och ljudet skiljer väl sig en del mellan dessa två förstärkare, eller har jag alldeles fel?

Mvh Tweakarn.

Redigerat av Tweakarn, 02 oktober 2006 - 20:40.


#106

Postad 02 oktober 2006 - 22:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

MaVeRIC!

Grattis till dig och er andra också naturligtvis som köpt denna stärkare, jag måste köpa nya numret av Hifi & musik imorgon efter jobbet.

En fråga till dig. När du tittar på film upplever du då någon ljudskillnad mellan frontarna och centern? Jag antar att du använder din Denon till centern och Cambridge till frontarna och ljudet skiljer väl sig en del mellan dessa två förstärkare, eller har jag alldeles fel?

Mvh Tweakarn.

<{POST_SNAPBACK}>


Det var en bra fråga..
för jag får faktiskt fundera hur jag skall svara.. till och med hur jag skall börja svaret
.............

Klart är det ett annat ljud i frontarna nu än innan.. men det är ju inte samma "ljud"
som kommer ur frontarna som centern när man ser en film... Mer tal i centern så att säga..
Det viktiga när man köper en 5:1 anläggning är att man har samma modell till centern
som till frontarna.. "samma klang" som man sade till mig.. när jag skulle köpa mina.

Jag vill inte påstå att det blivit någon revolution vad gäller bioljudet ... jag hör skillnad
till det bättre.. men det är marginellt.. det är ju inte musik precis i filmerna.. mera oljud
inte sant :angry: Dessutom är filljudet otroligt komprimerat både vad gäller DD och DTS
Vad gäller DTS har man ju dragit ner det till hälften av vad det kunde vara..

Men skillnad hörde jag däremot .. när jag satte på Pink Floyd Pulse
Där har man ett DD 5:1 ljudspår som har en betydligt högre upplösing än vanligt
och det lät nog snäppet bättre än när jag inte hade 840 ..

Men som sagt .. det är till 2 kanal som den är köpt och då är den helt suverän
och tänk på att min Denon 4306 säges vara en ypperlig 2 kanal stärkare också
och det är den .. men det är stor skillnad till 840 och det säger inte lite..

Vi talar inte watt heller .. för 4306 har samma grundvärden i rms .. 840 har
lite mer krydda i strömförsörjningen .. men 4306 har en välbyggd 2 kanals del.
Dessutom körde jag biamp från 4306.. som faktiskt ger en del när det gäller
att underlätta för att "driva" högtalarna ( ja, jag vet att det inte ger mer power )

Nej vi talar om komponenter som sitter i 840 .. både i förförstärkare och slutsteg.
Det är helt andra grejor.... om man inte kan se det.. så kan man i alla fall höra
det... och det är ju det som är det viktiga :D

MaVeRiC :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 02 oktober 2006 - 23:01.


#107

Postad 03 oktober 2006 - 00:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Här kommer några "inside photos" :angry:

MaVeRiC :D


Bifogad fil  maveric10.JPG   154,09K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  maveric6.JPG   170,73K   66 Antal nerladdningar Bifogad fil  maveric4.JPG   124,6K   50 Antal nerladdningar Bifogad fil  maveric3.JPG   158,95K   34 Antal nerladdningar
Bifogad fil  maveric2.JPG   171K   37 Antal nerladdningar Bifogad fil  maveric1.JPG   136,3K   53 Antal nerladdningar Bifogad fil  maveric8.JPG   192,03K   40 Antal nerladdningar
Bifogad fil  maveric9.JPG   149,16K   53 Antal nerladdningar

#108

Postad 03 oktober 2006 - 07:20

Tweakarn
  • Tweakarn
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar MaVeRIC.

Det var just klangmatchningen mellan dessa två förstärkare jag undrade över. Att det är viktigt att ha frontar och center i samma serie visste jag om, men hur det funkade med att kombinera två olika märken av förstärkare kände jag inte till. Dessutom svarade du på en för mig viktig fråga, trots att jag glömde att ställa den. Hur det funkar med musik DVD. Jag tittar en hel del på konserter, bl.a. Pink Floyd - PULSE och med tanke på hur mycket surroundeffekter det är i denna konsert, borde ev problem med matchningen märkts.

Mvh Tweakarn.

#109

Postad 03 oktober 2006 - 07:36

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Bästa ljudkvalté, funktioner och byggkvalité .. med ganska bred marginal faktiskt..

<{POST_SNAPBACK}>

...och dyrast ... t.o.m. egentligen över det tänkta takpriset ... och bred marginal var nog att ta i, i alla fall enligt min tolkning ... :angry:
Tror ändå det är en prisvärd produkt oavsett om man tycker att H&M är facit eller inte.

Jag blev sugen att lyssna i alla fall.

#110

Postad 06 oktober 2006 - 17:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Lite mer info om 840A
Bifogad fil  ElectronicsWorldNov06840Aweb.pdf   3,97MB   162 Antal nerladdningar

MaVeRiC :(

#111

Postad 12 oktober 2006 - 17:06

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Nån som vet var hifiklubben har den för en testkörning? Malmö, gbg? Har ett par B&W 604 s3 som den skulle driva ifall, klarar den det tro eller är den för klen?

#112

Postad 12 oktober 2006 - 17:39

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
...istället för Amplifixen eller??...

Frågande Hälsningar

/Mirazelda


Edit: Sorry, kopplade inte att TV-setupen inte skulle röras. My Bad!...

Redigerat av mirazelda, 12 oktober 2006 - 19:03.


#113

Postad 13 oktober 2006 - 08:45

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

...istället för Amplifixen eller??...


hehe, ja den är såld sen en tid tillbaka. har flyttat in i hus o grejer nu så det blir lite ommöbleringar. Planen e att köra 2011 till det lilla kef-paketet o sen köpa en surroundreciever och slutsteg/integrerad förstärkare att driva B&W 604 s3, lcr 600 samt ej valda surroundhögtalare, och köra detta till en projje samt till musik.

#114

Postad 13 oktober 2006 - 09:11

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

...istället för Amplifixen eller??...


hehe, ja den är såld sen en tid tillbaka. har flyttat in i hus o grejer nu så det blir lite ommöbleringar. Planen e att köra 2011 till det lilla kef-paketet o sen köpa en surroundreciever och slutsteg/integrerad förstärkare att driva B&W 604 s3, lcr 600 samt ej valda surroundhögtalare, och köra detta till en projje samt till musik.

<{POST_SNAPBACK}>



Då e jag me...jag tror inte Cambridgen kommer göra dig besviken på något sätt. Och du behöver nog inte vara orolig att den inte orkar med dina 604:or heller skulle jag tro. Kommer nog att låtan kanon..lycka till

YNWA/Mz

#115

Postad 14 oktober 2006 - 12:06

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Svar på frågor från hifilkubben i Karlstad:

Glada nyheter. Vi har 840 förstärkaren inne i vårat lyssningsrum. En mycket bra
förstärkare som vi säljer bra av. Ser man på alla tester, som t.ex What Hifi
o.s.v så finns det ingen som kan matcha pris/prestanda just för tillfället. Det
var länge sedan jag såg en produkt dominera så totalt.. Och jag är stolt över
att VI har den i sortimentet och ingen annan.. :)) Det är absolut inga bekymmer
att driva dina 604 med denna förstärkare, snarare tvärtom, den passar utmärkt i
den uppsättningen av B&W's ljud vs Cambridge spelglädje. Hör av dig igen eller
kika in i butiken så berättar jag mer och givetvis så lyssnar vi vad den går
för. Vi ses!


Låter trevligt, får bli ett provlyssnande när man har vägarna förbi karlstad. . Bor i Malmö men här har de den såklart inte inne. I gbg hade de den men inte 604 inne.

#116

Postad 14 oktober 2006 - 12:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Svar på frågor från hifilkubben i Karlstad:

Glada nyheter. Vi har 840 förstärkaren inne i vårat lyssningsrum. En mycket bra
förstärkare som vi säljer bra av. Ser man på alla tester, som t.ex What Hifi
o.s.v så finns det ingen som kan matcha pris/prestanda just för tillfället. Det
var länge sedan jag såg en produkt dominera så totalt.. Och jag är stolt över
att VI har den i sortimentet och ingen annan.. :)) Det är absolut inga bekymmer
att driva dina 604 med denna förstärkare, snarare tvärtom, den passar utmärkt i
den uppsättningen av B&W's ljud vs Cambridge spelglädje. Hör av dig igen eller
kika in i butiken så berättar jag mer och givetvis så lyssnar vi vad den går
för. Vi ses!


Låter trevligt, får bli ett provlyssnande när man har vägarna förbi karlstad. . Bor i Malmö men här har de den såklart inte inne. I gbg hade de den men inte 604 inne.

<{POST_SNAPBACK}>


Nej ... jag har det enda exet .. tyvärr ligger de lite efter ... vad gäller cambridge ..
i Malmö ... De säljer nog mycket Denon flerkanalare och mycket lite 2 kanalare.

Men de lär väl få upp ögonen nu... när det står i tidningarna om det
... brukar vara så ...

MaVeRiC :)

#117

Postad 17 augusti 2007 - 10:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Då för vi fram denna tråden igen med att konstatera
att stärkaren har fått

EISA Awards 2007-2008

Det säger ju en del :blink:

Maveric :P

#118

Postad 21 augusti 2007 - 11:05

weezzle
  • weezzle
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
"Azur 840A V2 the toast of Europe!
Cambridge Audio is very proud to announce that its brand new Azur 840A V2 Class XD integrated amplifier has won an EISA award, one of the most coveted prizes in hi-fi and home electronics. "

Ny mod. m.a.o.

#119

Postad 23 september 2007 - 10:57

Dyngrauk
  • Dyngrauk
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ja hatar mig själv för den här frågan, den känns en smula offtopic och så himla självklart.

Hur som helst jag hade verkligen tänkt uppgradera mig till hösten nu, när jag får lön nästa vecka så ska jag troligtvis köpa en cambridge 840a. Sen till nästa lön ska det bli B&W 683orna för dom hamnar i precis rätt prisklass och är så himelskt tvärpassande till mitt rum.

Just nu har jag Cerwin Vega CLS-10 och en azur 640a som spelar väldigt öron bedövande, men det är ju inga direkt vackra nyanser! Skillnaden vet jag kommer bli enorm. Sen har jag folk som tur som vill köpa den här utrustningen. Aja nog om det här.

Men det här med biwiring? skulle det var kompatibelt mellan 840a o B&W683 dem eller skulle man behöva en till stärkare? har aldrig fått något konkret svar på det. Är det bara klämma in två högtalar kablar i samma terminal och sen dela dom vid stärkaren liksom? Väldigt ovis om det här. Vore tacksam för svar också :) Ni får gärna skratta lite åt mig om ni tycker det är en väldigt amatörmässigt stäld fråga.

#120

Postad 25 september 2007 - 00:31

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Biwire innebär 2 kablar från samma förstärkare. Om det är någon skillnad tvistas det om. Personligen tycker jag det är onödigt.

Biamping är två st slusteg (förstärkare) och är en helt annan grej.

Kör enkla kablar är mitt råd dock, biwire är något överskattat om du frågar mig och inget man behöver lägga pengar/tid på i börjarn enligt mig.

#121

Postad 14 oktober 2007 - 10:31

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hej !!
Håller precis på att testa hemma en Cambridge 840A och en DENONPMA 1500AE, Cambridge vinner med nosläng över Denon än så länge....
Min fråga är om det finns en V.2 version av 840A och om inte är risken ganska stor att det kommer snart en sånt där prestandan och features blir ännu bättre en V.1.... ;)

#122

Postad 14 oktober 2007 - 11:51

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Hej !!
Håller precis på att testa hemma en Cambridge 840A och en DENONPMA 1500AE, Cambridge vinner med nosläng över Denon än så länge....
Min fråga är om det finns en V.2 version av 840A och om inte är risken ganska stor att det kommer snart en sånt där prestandan och features blir ännu bättre en V.1.... ;)

<{POST_SNAPBACK}>



#123

Postad 14 oktober 2007 - 18:17

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Läste att 840A V.2 finns redan ute i handeln...hur vet jag att jag får V.2an om jag köper 840A? :)

#124

Postad 14 oktober 2007 - 20:48

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
...

Bifogad fil(er)


Redigerat av Martin, 14 oktober 2007 - 20:55.


#125

Postad 14 oktober 2007 - 21:30

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Läste precis att V.2 modellen har bättre balanserade ingångar och en justering av XD tekniken...i så fall hoppas dem inte höjer priset..kommer ganska tätt efter V.1...undrar om Hifi klubben säljer V.2an nu.....

#126

Postad 14 oktober 2007 - 21:47

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Här är en bild på baksidan av 840A V.2......
http://www.cambridge...40A-V2-Rear.jpg :)

#127

Postad 14 oktober 2007 - 22:02

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Skall observeras att detta är V.2...alltså andra generationen :) ....
http://www.cambridge...AV2licensed.pdf

#128

Postad 14 oktober 2007 - 22:23

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Det senaste katologen....
http://www.cambridge...AV2licensed.pdf

Redigerat av akelius, 14 oktober 2007 - 22:24.


#129

Postad 15 oktober 2007 - 06:47

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Bestämde mig för Cambridge,hoppas nu bara att jag kan ta hem en V.2; hade V.1tan hemma ,nu ska den tillbaks till hifi klubben eftersom den var demo exet.... :)

#130

Postad 15 oktober 2007 - 11:05

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Ringde till hifiklubben och pratade med en försäljare som upplyste mig att V2 modellen kommer första veckan i December till butikerna... :) ...
Men den som väntar på något .............kanske blir jag av en av dem första i Skandinavien som får en 840A V2....;nya modellen har bland annat en bättre Balanserat ingång vilket skall medföra ännu bättre kanalseparation. :P

#131

Postad 15 oktober 2007 - 17:40

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har precis lämnat tillbaka låne ex. av cambridge 840A :) .........
Men har beställd en 840A V2 :P

#132

Postad 15 oktober 2007 - 19:53

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har du ingen komentar Maverik? :)

#133

Postad 17 oktober 2007 - 09:48

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Som sagt Cambridge 840A V2 på väg till butikerna... :)

#134

Postad 17 oktober 2007 - 09:58

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
akelius, kunde du inte ha redigerat något tidigare inlägg liksom 13 egna poster :)

Testade du något mer än Cambridge 840A eller var det ett klart köp från första början?

#135

Postad 18 oktober 2007 - 11:38

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hej Jovial!
Om du har läst alla mina 13 inlägg skulle du ha noterat att jag komenterar andra förstärkare som jag har haft(ägt)innan jag bestämde mig för 840A V2 :wub:

#136

Postad 18 oktober 2007 - 17:12

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Har den hemma på test nu, skall bli spännande att se vad den går för. Kan väl säga så pass mycket att en halvtimmas lyssnade i eftermiddags tillsammans med 840C och Audiovector lovade mycket gott! Riktigt fin förstärkare. :wub: Imorron skall den undersökas närmare så jag återkommer!

#137

Postad 19 oktober 2007 - 13:56

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Har spelat hela förmiddagen...Och det är ju själva den vad en kan lira! Mycket imponerande förstärkare. Stark, spänstig, bra tryck i basen och mycket fint mellanregister. Rent otroligt egentligen vad man får för pengana numera. Den här typen av ljud brukade kosta mycket mer.

Kombinationen 840A och 840C ligger så nära de riktigt tunga kombinationerna. Helt ärligt kan detta mäta sig med många dubbelt så dyra förstärkare/cd-spelare. Tro mig, jag har provat det mesta...

Detta väcker bara en tanke hos mig. Om 840A presterar så här hur låter då inte den Cambrisges kommande för-/slutstegskombination.....

För er som inte hört det här så har ni något at se framemot. :)

#138

Postad 19 oktober 2007 - 18:53

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Mycket riktig Pewe,håller fullständigt med dig om att det nya förstärkaren 840a lägger ribban ganska hög för andra förstärkarmärke.
Ett tips bara;se till att få 840A V2 alltså UPPGRADERINGEN av 840A,som skall bara snäppet bättre,med förfinnade XD teknik och mycket bättre Balanserade utgångar :) .
Lycka till!!

#139

Postad 19 oktober 2007 - 20:45

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Jag har järnkoll på CA:s sortiment.... :) Är inne på deras sida varje dag o kollar efter nyheter! Skämt åsido. så har den nya stärkaren verkligen imponerat på mig, en riktig juvel i hifidjungeln. Måste provas. Och lyssna med egna öron och bry er inte om vad sådana som jag säger!

#140

Postad 17 november 2007 - 23:36

Unregistered25216
  • Unregistered25216
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Ni som är ägare till 840A, har ni jämfört den mot 640R? Är ägare av 640R (har varit helnöjd med den) men funderar på att gå över till 840A. Får jag någon vinst/förlust rent ljudmässigt?

#141

Postad 30 november 2007 - 14:33

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Lånade hem en 840A igår för att testa och jämföra med min Vincent SV-233. Tyvärr blir det svårt att göra nån riktigt seriös jämförelse eftersom jag måste stänga ner o koppla om osv men jag tycker ändå att jag kunde urskilja vissa skillnader.

840'an har bara halva effekten mot Vincenten men den klarar att att driva mina RC-70 även på ganska hög volym. Det märks när man närmar sig tinnitus-varning att det är skillnad. Då har min SV-233 fortfarande mycket mer att ge men 840 börjar hosta o hacka. På normal lyssningsnivå är det absolut inget som märks av.

Vad det gäller ljudbilden upplever jag 840 som snäppet bättre på alla punkter. Det är inga natt-o-dag-skillnader men ändå hyfsat märkbara. Större bredd, bättre (mer distinkt) placering och större djup. Ljudet blir i mina öron behagligare oavsett musik och kvalitet på inspelningarna.

På låg volym är det en promenadseger för 840. Med Vincenten försvinner mycket av dynamiken då men på den punkten är 840 överlägsen.

Ska hem och jämföra mer ikväll men just nu lutar det åt ett byte för min del.

#142

Postad 15 januari 2008 - 00:45

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Nu på onsdag hämtar jag min 840A V2,kanske blir jag den första som äger 840A V2 i skandinavien :) ...komer bilder och säker en kort recension senare i veckan......

#143

Postad 15 januari 2008 - 01:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag har en redan .... :)







Nu skojade jag med dig .. men erkänn .. lite rädd blev du :blink:

Okey . av vad jag läst låter det ju som om att det kan vara en försvarbar uppgradering
trots att man redan har en V1

Skall kolla upp om man kan uppgradera den man redan har till en V2

Lycka till och återkom så snart du lyssnat till den

Maveric ;)

#144

Postad 15 januari 2008 - 12:31

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Kom precis hem från Hifi-klubben med ett paket...
Bifogad fil  Picture_312.jpg   130,52K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Picture_316.jpg   117,48K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Picture_313.jpg   136,98K   1 Antal nerladdningar

Har inte hunnit provlyssna så värst seriöst än men första intrycket är väldigt positivt. Kan inte uttala mig om ev skillnader mot V1, så bra ljudminne har jag inte. Ska försöka få tid att sätta mig ner o lyssna lite mer seriöst snart.

#145

Postad 16 januari 2008 - 01:21

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Fy på dig lest :) ......du hann före mig,congratulation till köpet och återkom med dina lyssningintryck!!

#146

Postad 16 januari 2008 - 01:26

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Förresten lest,vilken hifiklubben har du hämtat din ex.?

#147

Postad 16 januari 2008 - 01:48

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
MaVeRic..kolla med Cambridge,skulle inte förvåna mig om en uppgradering är möjligt.
Lycka till!!

Jag har en redan .... :)







Nu skojade jag med dig .. men erkänn .. lite rädd blev du ;)

Okey . av vad jag läst låter det ju som om att det kan vara en försvarbar uppgradering
trots att man redan har en V1

Skall kolla upp om man kan uppgradera den man redan har till en V2

Lycka till och återkom så snart du lyssnat till den

Maveric :D



#148

Postad 16 januari 2008 - 07:58

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Förresten lest,vilken hifiklubben har du hämtat din ex.?

Karlstad, jag var en av 3 som hade beställt 840A v2 på en vecka. Verkar vara många som har gått o väntat :)

#149

Postad 17 januari 2008 - 14:13

akelius
  • akelius
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har lyssnat nu ett par dagar på 840A v2 och är inte nöjd med det ljudet den presterar,har en yamaha hemmabio förstärkare och skilnaden mellan dem 2 i stereo är väldigt liten,känner mig ganska besviken,minns att ljudet på 840A V1 var snäppet bättre men minnet kanske sviker......en annan grej som stör mig är att man måste höja volymen till typ -24 db innan den kommer till liv;tror tyvärr att den åker tillbaks :) ......mina högtalare är ett par piP ihop kopplade med 2 st aktiva basar.
Kommentera gärna ni som har det har nya v2 hur ni upplever ljudet.

#150

Postad 17 januari 2008 - 19:45

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Har lyssnat nu ett par dagar på 840A v2 och är inte nöjd med det ljudet den presterar,har en yamaha hemmabio förstärkare och skilnaden mellan dem 2 i stereo är väldigt liten,känner mig ganska besviken,minns att ljudet på 840A V1 var snäppet bättre men minnet kanske sviker......en annan grej som stör mig är att man måste höja volymen till typ -24 db innan den kommer till liv;tror tyvärr att den åker tillbaks :) ......mina högtalare är ett par piP ihop kopplade med 2 st aktiva basar.
Kommentera gärna ni som har det har nya v2 hur ni upplever ljudet.

Jag skulle ge den lite mer tid om jag var du. Jag vet inte vad det beror på men jag upplever det som att den blir bättre desto mer tiden går. Framförallt stereobilden tycker jag har förbättrats men även klangen upplever jag som annorlunda, lite ljusare, lite mindre "bumlig". Har alltid varit väldigt skeptisk till att förstärkare kan ändra karaktär men nu börjar jag faktiskt fundera.

Volymkontrollen håller jag med om att den beter sig lite underligt. Händer väldigt lite på låg volym men väldigt mycket på hög.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.