Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 55EG920V

658 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#601

Postad 14 december 2016 - 19:32

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

kommer inte in på amazoneländet .   får nog ge upp.


Redigerat av mr richards, 14 december 2016 - 19:33.


#602

Postad 14 december 2016 - 22:29

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

kommer inte in på amazoneländet .   får nog ge upp.


Har du signat dig på Amazon och reggat tv:n

#603

Postad 21 december 2016 - 13:52

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Jag märkte precis att kontrasten kan höjas rejält för att motsvara inställningarna innan den senaste uppdateringen.
90-92 nu motsvarar min gamla 80-inställlning.

#604

Postad 12 januari 2017 - 17:14

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Sätter man bildläge på "intensiv" (vivid) och färgskala "bred" så blir netflix hdr ganska hyfsad. Glöm inte att ändra sen vid icke hdr.

#605

Postad 13 januari 2017 - 10:46

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Jag märkte precis att kontrasten kan höjas rejält för att motsvara inställningarna innan den senaste uppdateringen.
90-92 nu motsvarar min gamla 80-inställlning.

 

Har det blivit bättre eller sämre då? I'm confused. 



#606

Postad 13 januari 2017 - 12:49

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Sätter man bildläge på "intensiv" (vivid) och färgskala "bred" så blir netflix hdr ganska hyfsad. Glöm inte att ändra sen vid icke hdr.

Jag  har testat fram och tillbaka och allt hänger på den dynamiska kontrasten. Man får till "trycket" i bilden för HDR-strömmar från Netflix endast genom att slå på det. Gillar man mer naturliga färger så kör man på ISF1/2, och gillar man starkare färger med mer blåtoner så kör man Intensiv.

 

För övrigt har jag märkt att kör man ISF1/2 och tar High på Dynamisk kontrast med brett färgomfång, så motsvarar det på ett ungefär Intensiv-valet fast där man växlar Färgtemperatur till W50, Brett färgomfång, skärpa 0, färg 50 och utan brusreduceringar och TruMotion.

 

Tyvärr så försvinner både mörka och ljusa detaljer med dynamisk kontrast påslagen.

 

Det hade varit riktigt trevligt med ett "HDR Brightness"-reglage i inställningarna för att få till trycket utan att tappa detaljer, men grisar ska nog flyga innan vi får något sånt.

 

 

Har det blivit bättre eller sämre då? I'm confused. 

Ärligt talat har jag inte märkt något. Körde AVC HDs test patterns för att ställa kontrasten efter uppdateringen och jag märkte det först då. Men jag har faktiskt satt tillbaka det till 80 nu och är lika glad för det :)


Redigerat av Bagerth, 13 januari 2017 - 12:50.


#607

Postad 13 januari 2017 - 14:47

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Jag  har testat fram och tillbaka och allt hänger på den dynamiska kontrasten. Man får till "trycket" i bilden för HDR-strömmar från Netflix endast genom att slå på det. Gillar man mer naturliga färger så kör man på ISF1/2, och gillar man starkare färger med mer blåtoner så kör man Intensiv.
 
För övrigt har jag märkt att kör man ISF1/2 och tar High på Dynamisk kontrast med brett färgomfång, så motsvarar det på ett ungefär Intensiv-valet fast där man växlar Färgtemperatur till W50, Brett färgomfång, skärpa 0, färg 50 och utan brusreduceringar och TruMotion.
 
Tyvärr så försvinner både mörka och ljusa detaljer med dynamisk kontrast påslagen.
 
Det hade varit riktigt trevligt med ett "HDR Brightness"-reglage i inställningarna för att få till trycket utan att tappa detaljer, men grisar ska nog flyga innan vi får något sånt.
 
 

Ärligt talat har jag inte märkt något. Körde AVC HDs test patterns för att ställa kontrasten efter uppdateringen och jag märkte det först då. Men jag har faktiskt satt tillbaka det till 80 nu och är lika glad för det :)


Hoppas att det kommer en uppdatering så att man kan ställa in hdr i olika lägen som det gör på 2016 modellerna. Men som sagt, den blir 2 år i år och kollar man prisjakt finns den ej i handeln längre så ja,grisarna får nog vingar före. Tror de lagt ner uppdateringar till 2015 års modeller nu.

#608

Postad 13 januari 2017 - 20:09

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Hur fungerar den funktionen på 2016-modellerna?

#609

Postad 14 januari 2017 - 01:13

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Hur fungerar den funktionen på 2016-modellerna?


Det finns i bildinställningarna ytterligare ett läge som heter hdr som det går att välja mellan 3 olika effektlägen. Åtminstånde på svärmors som är den MM sålde på mellandagsrean för 4990kr. En lcd ips. Tror den heter 603 eller nåt. Den har webos 3,så jag tror det är -16 års modell.

#610

Postad 14 januari 2017 - 08:13

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Det finns i bildinställningarna ytterligare ett läge som heter hdr som det går att välja mellan 3 olika effektlägen. Åtminstånde på svärmors som är den MM sålde på mellandagsrean för 4990kr. En lcd ips. Tror den heter 603 eller nåt. Den har webos 3,så jag tror det är -16 års modell.


Vi skulle kanske försöka mobilisera en del 2015-modellägare och be alla kontakta LG för att påtala detta problem för dom? Problemet finns och är alltså löst till WebOS 3, så det bör vara lösbart till WebOS 2 också tycker jag.

Redigerat av Bagerth, 14 januari 2017 - 08:13.


#611

Postad 14 januari 2017 - 09:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Vi skulle kanske försöka mobilisera en del 2015-modellägare och be alla kontakta LG för att påtala detta problem för dom? Problemet finns och är alltså löst till WebOS 3, så det bör vara lösbart till WebOS 2 också tycker jag.


Hur hdr ser ut på 2016 modeller har jag ingen aning om, men om jag spelar upp demon från http://demo-uhd3d.com så är det en otrolig skillnad från NF inbyggda app så jag tror att apparaten hanterar hdr bra men ytterligare inställningsmöjligheter vore på sin plats. Sen undrar jag om inte denna burk är bättre än B6:orna.Bortsett från webos då.

#612

Postad 14 januari 2017 - 10:05

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Har nu mejlat lg ang. detta.

#613

Postad 14 januari 2017 - 10:16

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Har nu mejlat lg ang. detta.


Gott. Ska maila dom idag eller imorgon också. Och försöka hitta tid till att ringa dom i veckan också.

Ska se om jag kan starta upp en ny tråd både här och på avsforum också så vi får med ved till elden.

#614

Postad 14 januari 2017 - 13:23

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Skapade upp en tråd här (https://www.minhembi...53#entry4403819) och en på AVSForum (https://www.avforums...models.2077808/).

En reply på AVS säger att hans 950 inte har detta, så det kanske bara gäller 920.

Hoppas LG får lite feedback på detta nu!

#615

Postad 15 januari 2017 - 21:13

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

...Sen undrar jag om inte denna burk är bättre än B6:orna.Bortsett från webos då.


Av ren nyfikenhet, varför tror du att 920V är bättre än B6? Om man bortser från WebOS och 3D-stödet.

#616

Postad 15 januari 2017 - 21:34

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Av ren nyfikenhet, varför tror du att 920V är bättre än B6? Om man bortser från WebOS och 3D-stödet.


Det är mer "klagomål" eller vad jag ska säga om de är krokiga,samma banding osv, eller kanske lika bra iallafall.

#617

Postad 28 januari 2017 - 13:12

jonastaghizadeh
  • jonastaghizadeh
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Det är mer "klagomål" eller vad jag ska säga om de är krokiga,samma banding osv, eller kanske lika bra iallafall.

 

Fast HDR verkar ju vara grymt på B6 tillskillnad från 920v, iallafall när det gäller spel. Ångrar att jag inte väntade på black friday å köpte en b6...


Redigerat av jonastaghizadeh, 28 januari 2017 - 13:13.


#618

Postad 28 januari 2017 - 20:16

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Fast HDR verkar ju vara grymt på B6 tillskillnad från 920v, iallafall när det gäller spel. Ångrar att jag inte väntade på black friday å köpte en b6...


Så bra som 3D blir på denna TV så vette tusan om jag skulle vilja göra det bytet. Däremot en swap med en C6:a skulle vara något 😜

#619

Postad 28 januari 2017 - 21:35

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Så bra som 3D blir på denna TV så vette tusan om jag skulle vilja göra det bytet. Däremot en swap med en C6:a skulle vara något


Man får hoppas att de fixar hdr. Demon från usb är grym bild.

#620

Postad 29 januari 2017 - 09:16

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Så bra som 3D blir på denna TV så vette tusan om jag skulle vilja göra det bytet. Däremot en swap med en C6:a skulle vara något 😜

Jag bytte själv nyligen från 55EG920V till OLED65E6V för att få större storlek, rak skärm, men ändå behålla 3D:n :)

 

920V är ju en riktigt bra TV, det enda området där jag tycker den brister är i "near black"  och nu har jag jämfört några scener mellan 920V och E6V - det är såpass stor skillnad att man säkert skulle kunna fånga det på bild med kamera.

 

(har fortfarande båda TV-apparaterna i vardagsrummet för att jämföra lite)

 

Sedan har jag läst att 2016 års modeller bara är bättre på att dölja problemet och att det kanske leder till "crushing black", men jag upplever ändå stor skillnad till E6V:s fördel.



#621

Postad 29 januari 2017 - 15:44

jonastaghizadeh
  • jonastaghizadeh
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Så bra som 3D blir på denna TV så vette tusan om jag skulle vilja göra det bytet. Däremot en swap med en C6:a skulle vara något

 

Det beror såklart vad man använder TVn till. Jag använder TVn mer till spel än till film och då blir det ett stort minus att HDR ej fungerar så bra. Väldigt få spel har 3D idag vilket är synd eftersom Rise of the Tomb Raider i 4K och 3D på PC på denna tv ser helt sjukt ut. Några filmer i 3D ni rekommenderar att se på denna TV?


Redigerat av jonastaghizadeh, 29 januari 2017 - 15:46.


#622

Postad 29 januari 2017 - 19:52

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Några filmer i 3D ni rekommenderar att se på denna TV?

Klassikern i 3D sammanhang är ju Avatar, men själv gillar jag Pixars animerade filmer exempelvis Monsters Inc.

 

Annars finns ju Hobbit filmerna eller The Martian för att nämna några med bra 3D.



#623

Postad 01 maj 2017 - 20:42

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Det finns en petition för den här modellen nu, skriv gärna under!

https://www.change.o...lg-eg920-models

Mer info här
https://www.avforums.../#post-24985348

#624

Postad 02 maj 2017 - 05:38

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Det finns en petition för den här modellen nu, skriv gärna under!
https://www.change.o...lg-eg920-models
Mer info här
https://www.avforums.../#post-24985348

Done!

#625

Postad 02 maj 2017 - 06:49

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Done!


+1

#626

Postad 22 maj 2017 - 18:07

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Hej! Jag köpte mig en ub700 till min 920v för att testa hdr, väl när jag matade in en film med hdr på skiva så märkte jag snabbt att svärtan tog över i bilden, allt blev sjukt mörkt. Gissar på att bilden inte ska se ut så men jag undrar hur jag ska göra för att få bilden så bra som möjligt?



#627

Postad 23 maj 2017 - 04:50

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Fick en ny uppdatering till 920V idag: 04.25.56

 

Någon som vet mer om uppdateringen ?



#628

Postad 23 maj 2017 - 06:38

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Fick en ny uppdatering till 920V idag: 04.25.56
 
Någon som vet mer om uppdateringen ?

Hdr blev inte bättre i allafall.

#629

Postad 23 maj 2017 - 06:47

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Det märkliga är på LG's sida så är uppdateringen till en annan modell.
http://www.lg.com/se...uct/lg-65UF772V

#630

Postad 25 maj 2017 - 20:25

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Har ni kopplat bort HDR när ni kollar på en HDR-film? Bilden blir så himla mörk med HDR. Vore kul att veta om ni har kopplat bort det eller inte :)



#631

Postad 25 maj 2017 - 20:36

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Har ni kopplat bort HDR när ni kollar på en HDR-film? Bilden blir så himla mörk med HDR. Vore kul att veta om ni har kopplat bort det eller inte :)


Bara kollat netflix och där går inte att välja bort eller inte.

#632

Postad 26 maj 2017 - 07:08

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Har ni kopplat bort HDR när ni kollar på en HDR-film? Bilden blir så himla mörk med HDR. Vore kul att veta om ni har kopplat bort det eller inte :)


Ja tyvärr!
Man får (ironiskt nog) ett helt annat tryck i bilden när man slår av HDR. Att själv kunna vrida på kontrast och OLED-ljusstyrkan är guld värt.

Kollar jag från källor där det inte går att stänga av (typ Netflix) så aktiverar jag dynamisk kontrast. Det tar då sönder stora delar av bilden, men man slipper känna att man kollar på TVn genom dubbla solglasögon iaf. Pest eller kolera.

Är jäkligt nöjd med att det iaf går att strippa bort HDR-headern från min uppspelare (XBox)!

#633

Postad 26 maj 2017 - 07:13

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Hej! Jag köpte mig en ub700 till min 920v för att testa hdr, väl när jag matade in en film med hdr på skiva så märkte jag snabbt att svärtan tog över i bilden, allt blev sjukt mörkt. Gissar på att bilden inte ska se ut så men jag undrar hur jag ska göra för att få bilden så bra som möjligt?


Jag citerar mig själv från en annan tråd 😀

"Jag kör just nu en XBox S som UHD-spelare. Jag har nu avbockat "Tillåt HDR". Trots detta så TROR jag att videoströmmen är densamma, fast utan HDR-metadatan.
Och sänker jag ljusstyrkan några stepp (från 50 till 47 i mitt fall) och höjer kontrasten till max, så återstår OLED Light att anpassa till personlig smak. Colour range till Wide. ISF1. Ingen dynamisk kontrast.
Och det fina med detta är att bilden blir SUVERÄN!

Till och med Batman vs Superman ser bra ut.

Den enda nackdelen som jag har upplevt är att UHD-gränssnittet blir ordentligt urvattnat färgmässigt för vissa filmer, men själva videoströmmen blir grym.

Jag lekte lite med inställningarna för att se vad jag behövde göra för att få till samma dåliga bild som jag hade tidigare för HDR. Kontrasten hamnade då mellan 35-40"

#634

Postad 27 maj 2017 - 19:25

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Jag citerar mig själv från en annan tråd

"Jag kör just nu en XBox S som UHD-spelare. Jag har nu avbockat "Tillåt HDR". Trots detta så TROR jag att videoströmmen är densamma, fast utan HDR-metadatan.
Och sänker jag ljusstyrkan några stepp (från 50 till 47 i mitt fall) och höjer kontrasten till max, så återstår OLED Light att anpassa till personlig smak. Colour range till Wide. ISF1. Ingen dynamisk kontrast.
Och det fina med detta är att bilden blir SUVERÄN!

Till och med Batman vs Superman ser bra ut.

Den enda nackdelen som jag har upplevt är att UHD-gränssnittet blir ordentligt urvattnat färgmässigt för vissa filmer, men själva videoströmmen blir grym.

Jag lekte lite med inställningarna för att se vad jag behövde göra för att få till samma dåliga bild som jag hade tidigare för HDR. Kontrasten hamnade då mellan 35-40"

 

Kanon tack så mycket för suveränt svar, Jag testade också med att stänga av HDR och det blev mycket bättre bild, synd bara att man måste stänga av HDR men men.. ibland så måste man men jag ska testa dina andra förslag också :)



#635

Postad 04 juni 2017 - 19:03

stefanli
  • stefanli
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det bara för mig det inte längre fungerar att spela upp Mkv filer via smart share, vare sig från usb eller via plex server

#636

Postad 09 juni 2017 - 09:56

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0


Frågade LG ang hdr på denna. Detta är svaret:

Tack för att du kontaktar LG Support. Vi hoppas kunna vara till så mycket hjälp som möjligt.

HDR var något som började lanseras på vissa TV-apparater 2015, bland annat den modell du har. HDR-hårdvaran i dessa TV-apparater går inte att jämföra med 2016 och 2017-årsmodellerna som har mer utvecklad HDR, flera av dem med Aktiv HDR.
Appar som Netflix har utvecklat sitt HDR-material för TV-apparater då HDR blev akutellt och standard, vilket skedde 2016. Tyvärr kan vi inte ansvara för om tredjepartstjänster eller externa enheter inte anpassar sin HDR-funktion eller HDR-material till din TV-modell.

#637

Postad 09 juni 2017 - 19:38

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Frågade LG ang hdr på denna. Detta är svaret:

Tack för att du kontaktar LG Support. Vi hoppas kunna vara till så mycket hjälp som möjligt.

HDR var något som började lanseras på vissa TV-apparater 2015, bland annat den modell du har. HDR-hårdvaran i dessa TV-apparater går inte att jämföra med 2016 och 2017-årsmodellerna som har mer utvecklad HDR, flera av dem med Aktiv HDR.
Appar som Netflix har utvecklat sitt HDR-material för TV-apparater då HDR blev akutellt och standard, vilket skedde 2016. Tyvärr kan vi inte ansvara för om tredjepartstjänster eller externa enheter inte anpassar sin HDR-funktion eller HDR-material till din TV-modell.


Jisses vad mycket skitsnack dom slänger sig med. Den kraftigt undermåliga gammahanteringen vid HDR (PQ EOTF) är i särklass det största orsaken till varför HDR på en 920V är dålig. Och det ligger i och endast i mjukvaran.
Riktigt trist att man måste slå av HDR för att få uppleva bra HDR på denna modell, för det är först då man kan byta gammakurva till en "vanlig" rak.

Aktiv HDR. Antar att det är DV dom syftar på? Isåfall motsvarar det max 1% av allt HDR-material som finns att köpa. Just nu börjar först dom första UHD-filmerna med DV att komma. Så det argumentet är ren BS också.

Jag har kastat in handduken när det gäller att påtala detta problem för LG. Det är som att prata med en vägg. Dom vill inte ge sig in på tekniska detaljer, för dom vet att detta inte kommer att fixas trots att det vore en enkel åtgärd från deras sida. Så vi matas med generella floskler istället.

Tur att modellen är grym på SDR och när man kör på "fejkad" HDR iaf.

#638

Postad 09 juni 2017 - 20:43

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Jisses vad mycket skitsnack dom slänger sig med. Den kraftigt undermåliga gammahanteringen vid HDR (PQ EOTF) är i särklass det största orsaken till varför HDR på en 920V är dålig. Och det ligger i och endast i mjukvaran.
Riktigt trist att man måste slå av HDR för att få uppleva bra HDR på denna modell, för det är först då man kan byta gammakurva till en "vanlig" rak.
Aktiv HDR. Antar att det är DV dom syftar på? Isåfall motsvarar det max 1% av allt HDR-material som finns att köpa. Just nu börjar först dom första UHD-filmerna med DV att komma. Så det argumentet är ren BS också.
Jag har kastat in handduken när det gäller att påtala detta problem för LG. Det är som att prata med en vägg. Dom vill inte ge sig in på tekniska detaljer, för dom vet att detta inte kommer att fixas trots att det vore en enkel åtgärd från deras sida. Så vi matas med generella floskler istället.
Tur att modellen är grym på SDR och när man kör på "fejkad" HDR iaf.

Jag håller nog med för "vanlig" hd och 4k är fantatisk bild. Och att inte finns stöd för dv ska väl inte vara orsak till hdr 10 suger. Och är inte hdr 10+ möjligt genom mjukvaruuppdatering? Man får väl bearbeta netflix så man kan stänga av hdr i appen. Har ingen extern uhd-spelare och det är nog inte aktuellt i år heller.

#639

Postad 29 augusti 2017 - 06:43

Orlok
  • Orlok
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jag kör en Shield 16GB V2 till min LG OLED EG920V. Ni som har samma kombo, har ni hittat nån lösning på att stänga av HDR från shielden?



#640

Postad 29 augusti 2017 - 07:32

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Jag kör en Shield 16GB V2 till min LG OLED EG920V. Ni som har samma kombo, har ni hittat nån lösning på att stänga av HDR från shielden?


Stäng av "deep colour" på tv hdmiingång kanske funkar.

#641

Postad 01 september 2017 - 11:27

Orlok
  • Orlok
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Stäng av "deep colour" på tv hdmiingång kanske funkar.

 

Blir ingen skillnad tyvärr, "HDR är på" kommer upp och bilden blir sjukt mörk.



#642

Postad 01 september 2017 - 12:25

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Blir ingen skillnad tyvärr, "HDR är på" kommer upp och bilden blir sjukt mörk.


Det du beskriver är en omöjlighet 😜

Har du deep color av på just den HDMI-ingång din shield är kopplad till, så ska inte shielden kunna skicka iväg HDR-metadatan vidare. Eller den skulle kunna göra det, men din TV kan inte göra något med den. Så att du kan få "HDR är på" från en HDMI-utgång där deep color är av ska inte vara möjligt!

Testa att slå på/av igen, dubbelkolla utgången också. Omstart av grejjerna (framförallt TVn) behövs också när man mixtrat med deep color.

Lycka till 👍🏻

#643

Postad 01 september 2017 - 12:26

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Har ingen shield själv,men prova att ändra svartnivån till "hög" i tv:n eller färgskala "bred"
eller sänk gamman till 1.9,ändra färgtemp osv. Pröva lite.

Redigerat av Askungen, 01 september 2017 - 12:29.


#644

Postad 01 september 2017 - 12:33

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Testa annan hdmikabel.

#645

Postad 04 september 2017 - 11:46

Orlok
  • Orlok
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det du beskriver är en omöjlighet

Har du deep color av på just den HDMI-ingång din shield är kopplad till, så ska inte shielden kunna skicka iväg HDR-metadatan vidare. Eller den skulle kunna göra det, men din TV kan inte göra något med den. Så att du kan få "HDR är på" från en HDMI-utgång där deep color är av ska inte vara möjligt!

Testa att slå på/av igen, dubbelkolla utgången också. Omstart av grejjerna (framförallt TVn) behövs också när man mixtrat med deep color.

Lycka till

 

När deep color är av så ska inte TVn kunna hantera HDR. Källan borde alltså inte känna av att TVn den matar med signal hanterar HDR?

 

Har stängt av det på alla 3 HDMI-ingångarna, startat om efter varje och dubbelkollat att det står "av". När jag sätter på HDR-serie i Netflix från Shielden eller från mitt Xbox One S (samma från båda) så kommer "HDR är på"-loggan upp och bilden blir supermörk. Går jag in i menyn på Xboxet och tar bort bocken för tillåt HDR så skickas signalen till TVn endast i 4K men utan HDR och en betydligt trevligare bildupplevelse än med HDR. På shielden har jag hitills inte lyckats åstadkomma samma effekt.



#646

Postad 04 september 2017 - 16:43

Orlok
  • Orlok
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

När deep color är av så ska inte TVn kunna hantera HDR. Källan borde alltså inte känna av att TVn den matar med signal hanterar HDR?

 

Har stängt av det på alla 3 HDMI-ingångarna, startat om efter varje och dubbelkollat att det står "av". När jag sätter på HDR-serie i Netflix från Shielden eller från mitt Xbox One S (samma från båda) så kommer "HDR är på"-loggan upp och bilden blir supermörk. Går jag in i menyn på Xboxet och tar bort bocken för tillåt HDR så skickas signalen till TVn endast i 4K men utan HDR och en betydligt trevligare bildupplevelse än med HDR. På shielden har jag hitills inte lyckats åstadkomma samma effekt.

Konstigt nog kördes det vidare med HDR tills jag startade om shielden (trodde jag hade gjort det med men tydligen inte). Även om jag stängt av Deep color på LGn så kördes fortfarande HDR men efter omstart av Shielden så leverar den nu utan HDR och en betydligt trevligare bild.

 

Märkligt att handskakningen med info om HDR låg kvar hos Shielden även efter att Tv:n startats om.


Redigerat av Orlok, 04 september 2017 - 16:43.


#647

Postad 04 september 2017 - 18:27

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
[quote name="Orlok" post="4450003" timestamp="1504539796"]

Konstigt nog kördes det vidare med HDR tills jag startade om shielden (trodde jag hade gjort det med men tydligen inte). Även om jag stängt av Deep color på LGn så kördes fortfarande HDR men efter omstart av Shielden så leverar den nu utan HDR och en betydligt trevligare bild.

Märkligt att handskakningen med info om HDR låg kvar hos Shielden även efter att Tv:n startats om.[/

Det viktigaste är att du fått ordning på det nu, skönt!
Ja det känns lite stenålder att riktiga omstarter av alla inblandande enheter är den i särklass bästa felavhjälpande åtgärd som existerar. Men det kommer kanske vara likadant om 100 år också 🤔😜

#648

Postad 13 september 2017 - 10:36

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Fick svar från supporten att 2015 års oled inte kommer att uppdateras mer.
Ändå kom det en ny idag :). 14.25.70.
Vad den gör vete fan.

Redigerat av Askungen, 25 maj 2018 - 04:34.


#649

Postad 25 maj 2018 - 04:37

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Kom en uppdatering inatt. 04.25.70.
Vad den för vete fan.
Edit,hittade det.
Fix that volume is changed to be zero by Peel Remote App during watching TV

Redigerat av Askungen, 25 maj 2018 - 04:48.


#650

Postad 25 maj 2018 - 07:49

Bagerth
  • Bagerth
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Kom en uppdatering inatt. 04.25.70.
Vad den för vete fan.
Edit,hittade det.
Fix that volume is changed to be zero by Peel Remote App during watching TV


Jisses vilken osexig uppdatering. Tänk en ”Fixed EOTF PQ problems with HDR content” istället 😗



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.