Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia villafiber

297 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 24 november 2011 - 12:14

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag har nu fått en tid i nästa vecka då dom kommer och kollar var dom skall gräva och var kabeln skall gå in i huset.

#102

Postad 01 december 2011 - 15:41

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
  • Nya tider:
  • Skogsvik/Nora 2011-12-16
  • Borgen 2011-12-31
  • Klingsta 2011-12-31
  • Ekeby 2011-12-31
  • Berga Ösby 2011-12-31,


#103

Postad 12 december 2011 - 14:32

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
*Suck* Grannen 100m ned på gatan fick lapp i brevlådan för ett par veckor sedan. Jag har inte hört ett knyst. Ringde upp kundtjänst och de hade tyvärr ingen information. Jag fick som tips att fråga "gubbarna" på gatan om när de skulle komma. Kundtjänst kunde inte berätta vilka gubbar från vilken firma/entreprenör som det gällde. Enligt deras senaste info skulle min adress förmodligen få installation 21-30 december. Känns tveksamt om de kommer då...... Alla är inte hemma de dagarna heller.

Tur att jag inte räknat med att Telia skulle leverera till jul.

Man kan inte påstå att information eller kontakt med kunderna är 5-stjärnigt skött i denna process.

#104

Postad 13 december 2011 - 13:23

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Televerkets kultur sitter kvar i väggarna.
Vill minnas att den 30 september som gällde anslutningsdatum vid teckningstillfället (eller var det den 30 augusti?).
I alla fall ringde jag Telia en tid före eftersom jag ville avsluta mitt Boxer abonnemang vid lämplig tidpunkt. Hos Telia hade man inte en aning. Endast entreprenören visste, men Telia visste inte vem som var entreprenör. Vänta och se blev slutsatsen. Med Telia avses personen jag talade med.

Blev häpen när en dam ifrån Telia ringde den 3 oktober och bad om ursäkt för ett felaktigt mail. Samtidigt utlovades ett nytt mail med ADEKVAT information. Enligt detta mail av den 3 oktober: ”Samtliga fiberanslutningar till villor i Djursholmberäknas vara klara den 2011-11-01”. Alltså inom fyra till synes överblickbara veckor.

Idag är det den 13 december och en kabel i och för anslutning till huset finns vid postlådan.
”Ett par veckor innan anslutningen av din villa kommer du att kontaktas av entreprenören som utför arbetet med mer information om aktuella datum och tidpunkter.” Har inte hört ifrån entreprenören varför anslutning före jul synes utesluten.
.

#105

Postad 19 december 2011 - 13:54

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Nya tider igen:
  • Skogsvik/Nora – Andra kvartalet 2012
  • Borgen 2011-12-31
  • Klingsta 2011-12-31
  • Ekeby 2011-12-31
  • Berga Ösby 2011-12-31
Samma dag Skogsvik/Nora skulle vara klart, ändrades tiden.

Visserligen har jag kabel framme vid postlådan men måste troligen förlänga mitt Boxer-abonnemang vilket jag sagt upp till den 31 december.
Har inte hört något ifrån entreprenören.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 19 december 2011 - 13:56.


#106

Postad 19 december 2011 - 16:40

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Vilket skämt. Jag bor i Skogsvik/Nora och fick (som ses ovan) besked för en vecka sedan att det skulle kopplas in mellan jul och nyår. Nu blir det någon gång andra kvartalet. 2012. Tur att de lade till det. Annars hade det varit svårt att veta. Detta kan bli någon slags rekord. Kan det bli ett års försening till slut?

Det står att de ska kontakta kunder som blivit påverkade. jag ger dem chansen till imorgon eftermidag....... Det blir intressant att höra deras förklaring.....

#107

Postad 19 december 2011 - 17:03

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Vilket skämt. Jag bor i Skogsvik/Nora och fick (som ses ovan) besked för en vecka sedan att det skulle kopplas in mellan jul och nyår. Nu blir det någon gång andra kvartalet. 2012. Tur att de lade till det. Annars hade det varit svårt att veta. Detta kan bli någon slags rekord. Kan det bli ett års försening till slut?

Det står att de ska kontakta kunder som blivit påverkade. jag ger dem chansen till imorgon eftermidag....... Det blir intressant att höra deras förklaring.....


Förmodar att du får ett mail.

För en timme sedan ringde "entreprenören" på dörren och vi kom överens om kabelindragning på onsdag.
Spännande.
.

#108

Postad 19 december 2011 - 21:51

steaman
  • steaman
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Vilket skämt. Jag bor i Skogsvik/Nora och fick (som ses ovan) besked för en vecka sedan att det skulle kopplas in mellan jul och nyår. Nu blir det någon gång andra kvartalet. 2012. Tur att de lade till det. Annars hade det varit svårt att veta. Detta kan bli någon slags rekord. Kan det bli ett års försening till slut?

Det står att de ska kontakta kunder som blivit påverkade. jag ger dem chansen till imorgon eftermidag....... Det blir intressant att höra deras förklaring.....

Jag som bor i Skogsvik upptäckte samma sak i morse och nu tror jag att jag avbeställer. Det verkar som man på morgonen den 17/12 upptäckte att man ännu inte hade börjat så då var det bara att lägga ut ett meddelande på nätet . Inte ett enda meddelande!!

#109

Postad 20 december 2011 - 09:46

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag som bor i Skogsvik upptäckte samma sak i morse och nu tror jag att jag avbeställer. Det verkar som man på morgonen den 17/12 upptäckte att man ännu inte hade börjat så då var det bara att lägga ut ett meddelande på nätet . Inte ett enda meddelande!!


Televerkets kultur sitter kvar i väggarna.
.

#110

Postad 20 december 2011 - 10:32

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Otroligt dåligt skött det här tycker jag av Telia. För snart tre veckor sedan hade jag en kille hemma och vi kom överens om var dom skulle gräva. Inom två veckor kommer dom nog och gräver sa han, men sen dess har jag inte hört någonting alls. Om jag får vänta till andra kvartalet nästa år blir jag inte glad. Bor i Klingsta, så enligt listan skall det ju bli klart i år, men den listan är ju inte mycket att lita på har det visat sig.

#111

Postad 20 december 2011 - 14:03

mr_r
  • mr_r
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Kan nämna att jag hämtade ut all utrustning från posten idag, Telias entreprenör drog luftkabel för 1månad sen ungefär. Kommer tyvärr inte hinna koppla in förens i morgon och testa.. Gäller Enebyberg

#112

Postad 20 december 2011 - 16:12

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Ny brasklapp idag:

OBS! Nya leveransförseningar har aviserats i Danderyd. Om du är berörd av förseningen kommer vi att kontakta dig inom kort, med mer information.
  • Skogsvik/Nora – Andra kvartalet 2012
  • Borgen 2011-12-31
  • Klingsta 2011-12-31
  • Ekeby 2011-12-31
  • Berga Ösby 2011-12-31
Ovan leveransdatum gäller dig som beställt senast 2011-07-31.
För dig som gjort din beställning efter 2011-08-01 sker leverans senast 2012-05-31.
Vid eventuella leveransförseningar kontaktar vi dig med mer information.

#113

Postad 21 december 2011 - 10:27

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag beställde långt innan sommaren, så då borde det ju vara lugnt, men man verkar inte riktigt kunna lita på de där datumen. Undrar hur mycket snö det kan komma innan dom tvingas ställa in grävningsarbetena, eller är det kanske inget problem? Kanske snarare kyla/tjäle som kan ställa till det.

#114

Postad 21 december 2011 - 10:31

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
"Vid eventuella leveransförseningar kontaktar vi dig med mer information."

Är det någon som blivit kontaktad personligen angående leveransförseningar?

#115

Postad 21 december 2011 - 13:34

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag ringde till Villafibers kundtjänst idag. Jag bor i Skogsvik/Nora i Danderyd, som plötsligt fick nytt datum till "andra kvartalet 2012".

Några svar fick jag.
Planen är att min adress (Sportstugevägen) skall vara inkopplad 5 februari (vilket är i kvartal 1).
Stormöte med entreprenörer skedde förra veckan.
Någon slags kompensation skall erbjudas. Dock oklart vad just nu.
Tidigare fick de uppdateringar från gräv- och kopplingsentreprenörer 1 gång / månad. Skall nu bli varje dag.
Därför kommer hemsidan (telia villafiber) också uppdateras oftare.
Kundtjänst kan fortfarande ej svara på vilka som är entreprenörer i mitt område (Skogsvik/Nora) och vem som är ansvarig.
200-300 hushåll är försenade i Danderyd (fas 2?).

Jag meddelade att Telia, som har bra kommunikation i sin iptv trå i detta forum) borde vara närvarande i denna tråd också. Vi får väl se om det händer något.
Att använda mail som kommunikationsform kunde också vara bra till drabbade hushåll. Vi får se.

Några förseningsanledningar. På Lidingö hade en entreprenör räknat med en "enkel och snabb metod" för 900m kabel, som nu istället fick grävas ned. Ledde till Stora förseningar. Entreprenören i Danderyd har inte antytt förseningar enbart smärre tidigare i december, och ordentligt efter stormötet hos Telia förra veckan.

#116

Postad 22 december 2011 - 10:33

mr_r
  • mr_r
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Kan nämna att fibern inte fungerade för mig. En lampa som ska indikera att fibern fungerar lyser inte på konverteraren/uttaget. Så Telia ska skicka tekniker vilket ska ta någon vecka..

#117

Postad 22 december 2011 - 10:36

mr_r
  • mr_r
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Det är en väldig skillnad när man talar med kundtjänst beroende på vem man får prata med. Två personer på kundtjänst hävdade att de var inne i routern och uppgraderade firmwaren för att det ska komma igång, medan den siste jag pratade med sa att de inte kan varit inne i routern eftersom fibern är trasig och det ligger utanför bostaden, dvs det måste komma en tekniker..
Lustigt att två av tre på kundtjänst uppenbarligen inte vetat vad de gjort i så fall utan bara hävt ur sig nånting. Kan även nämna att en av de som "uppgraderade firmwaren" direkt när jag ringde sa att allt ser grönt ut hos dem och de kan inte göra något..

#118

Postad 27 december 2011 - 16:55

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Olösligt problem
Tre män jämte en skylift anlände för att ansluta luftledningen till mitt hus.
Jag förutsatte motsvarande dragning som telefonernas kopparledningar, vilka är fästa i skorstenen, men detta var otänkbart för fiber.
Fiberkabeln är nämligen så stark att skorstenen skulle rasa om träd föll över kabeln. Då inga träd finns i närheten av den aktuella sträckningen erbjöd jag (såsom fastighets- och skorstensägare) mitt godkännande.
Efter att ambitiöst men förgäves sökt alternativ fästpunkt avlägsnade sig delegationen. Problemet måste avgöras på högre nivå.

#119

Postad 28 december 2011 - 18:39

steaman
  • steaman
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Luftledning, aldrig till mitt hus. Var det ditt val eller entreprenörens? Jag har sett luftledningar på flera håll i grannskapet (Skogsvik i Danderyd) och förfasar mig över permanentade luftledningar trots att Telia har jobbat på att få bort dessa.

#120

Postad 28 december 2011 - 22:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
steaman, det är väl som så att där telelinan idag är i luften, då får gott fibern följa efter när Telia är i farten.

#121

Postad 29 december 2011 - 09:22

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Luftledning, aldrig till mitt hus. Var det ditt val eller entreprenörens? Jag har sett luftledningar på flera håll i grannskapet (Skogsvik i Danderyd) och förfasar mig över permanentade luftledningar trots att Telia har jobbat på att få bort dessa.


Vi har telefonen som luftledning sedan urminnes tider. Gäller hela gatan.
I mitt fall är luftledning bästa alternativet. Bl.a. för att min hub finns på vinden i anslutning till skorstenen.

Även elen går på stolpar längs gatan, dock är servisen nergrävd.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 29 december 2011 - 09:32.


#122

Postad 29 december 2011 - 10:48

steaman
  • steaman
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Vi har telefonen som luftledning sedan urminnes tider. Gäller hela gatan.
I mitt fall är luftledning bästa alternativet. Bl.a. för att min hub finns på vinden i anslutning till skorstenen.

Även elen går på stolpar längs gatan, dock är servisen nergrävd.


Vi har tele på luftledning men den ska förhoppningsvis bort så småningom, Jag kommer inte att underlätta en eventuell förlängning genom att acceptera en luftledning till huset. Jag har förberett med markrör från gatan till husgrunden.

Jag undersöker nu om konkurrenten som redan har en fiber längs gatan är villig att dra in fiber i huset om inte Telia vill markförlägga eller drar ut på installationen. :angry:

#123

Postad 29 december 2011 - 10:57

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Vi har tele på luftledning men den ska förhoppningsvis bort så småningom, Jag kommer inte att underlätta en eventuell förlängning genom att acceptera en luftledning till huset. Jag har förberett med markrör från gatan till husgrunden.

Jag undersöker nu om konkurrenten som redan har en fiber längs gatan är villig att dra in fiber i huset om inte Telia vill markförlägga eller drar ut på installationen. :angry:


Hoppas du lyckas.
Som bekant har kunden alltid rätt (möjligen med vissa undantag).


I dagarna nödgades jag förlänga mitt Boxer-abonnemang, vilket jag sagt upp till den sista december. Trodde det var tillräcklig säkerhetsmarginal.

Telias hemsida uppdaterad 2011-12-28:
  • Berga Ösby 2011-12-31
  • Ovan leveransdatum gäller dig som beställt senast 2011-07-31.
Jag beställde under april månad 2011.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 29 december 2011 - 11:32.


#124

Postad 30 december 2011 - 09:36

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Ringde precis Telia för att höra hur det går eftersom mitt nuvarande Glocalnetabonnemang går ut imorgon och tyvärr var jag för sent ute med att förlänga det. Han som jag pratade med på Telia sa att det var stora förseningar i Danderyd, vilket vi redan vet. Men enligt honom så var även mitt område (Klingsta) försenat och att alla i berörda Danderyd skulle få ett brev i mitten av januari där dom beskriver problemen och vilka nya datum som gäller.
I brevet skall det även framgå vilken kompensation som dom skall erbjuda.

Dock var han trevlig och erbjöd sig att skicka ut både adsl router och digitalbox utan kostnad som jag kan använda till dess fibern kommer. Tyvärr kan jag inte ha deras digitaltv via adsl, men jag får åtminstone adsl kostnadsfritt.

Det jag blir förbannad på är att dom uppdaterar vissa av områdena på sin hemsida, men inte andra, trots att inte de datumen heller stämmer.

Jag hade en kille hemma hos mig 1a december som sprayade på gräsmattan där vi kom överens om att dom skall gräva, då trodde jag det var nära...

#125

Postad 30 december 2011 - 12:56

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Strax efter att jag skrev inlägget ovan så ringer grävmaskinisten och säger att han kommer och gräver på onsdag :)

#126

Postad 03 januari 2012 - 21:11

steaman
  • steaman
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Skickade ett email till Telia och klagade på den bristfälliga informationen och de många och långa förseningarna. Jag bor i Skogsvik och den officiella tidplanen indikerar 2Q 2012 för Skogsvik.

Jag fick idag ett skriftligt svar med ursäkt och ett tidplanen hade förbättrats. Då jag ringde kundtjänst för att få besked fick jag informationen att installation ska ske den 22/1 och ett det sedan skulle ta ytterligare två veckor för fiberdragning i gatan.
Bara att hoppas på att det stämmer!

#127

Postad 04 januari 2012 - 13:16

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
I morse fick jag kabel nedgrävd i trädgården. Jag sa att jag trodde dom skulle gräva i gatan fram till huset innan dom grävde kabeln i trädgården. Det trodde han som var och grävde hos mig också :)
Ingen vidare kommunikation mellan de olika entreprenörerna.

#128

Postad 04 januari 2012 - 14:01

pryzze
  • pryzze
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Förvirringen är total hos Telia (som vanligt) när man skall beställa något.
Jag fick två erbjudande samma dag av Telia på posten. Båda gick ut på
att man skulle beställa 100/10 bredband, Bredbandstelefoni och Kanalpaket Stor
för 299 kr i månaden första året sedan ordinarie pris andra året.
Antingen kunde man ringa till Telia fiberingång för villaägare eller gå in i en Teliabutik.
Jag gick in i en butik. Då fick man som bonus ett år extra Spotify, alltså två år.
Den beställningen valsade runt i cyberymden ett tag så jag undrade status.

Passade på när jag ringde och klagade på ett hål bredvid huset som fibergrabbarn
inte fyllt igen, Då frågade jag om status på min beställning. Blev skickad till
fiberingången för villaägare. Där påstod grabben jag pratade med att något Spotify
bjuder Telia aldrig på..

Vad lär man sig av detta? Jo Telia är inte att lita på vad det gäller erbjudanden.
Det beror tydligen på hur man lägger en beställning.

Tänk på det när ni gör era beställningar.

P.S. Nu har jag fått ett mail från butiken som bekräftar att jag får två års Spotify.
(Om nu Spotify finns kvar om två år,..)

#129

Postad 04 januari 2012 - 17:59

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Har liknande erfarenhet som pryzze innan. (Telia Villafiber tråden)

Jag fick min villafiber indragen 16 December (bor i Motala) och det var ju bra
för de hade lovat innan December månads utgång.

Fick erbjudande samma dag i brevlådan om att jag skulle gå ner till Teliabutiken eller
ringa. Jag gick till stadens Teliabutik.
Pratade med en kille där som tog upp alla uppgifter om kombination med bredband/TV/Telefoni.
299:-/mån första året. Spotify ingick inte sa han det var redan ett så bra erbjudande!!?

Hände inget på några dagar! Ringde 27/12 efter julen eftersom jag inte ens fått någon bekräftelse
mer än en utskrift på beställningen jag fick från killen i Teliabutiken.
Pratade med en dam som hänvisade till någon "villafiberavdelning"(020-402400).
Jag blev vidarekopplad och de konstaterade efter en ganska lång tids letande att jag fanns med i "listorna"
och att grejorna skulle skickas ut snarast. Hon kunde inte lova den veckan men det var på gång.

Idag är det Onsdag, inget på posten från Telia.
Ringde igen samma nummer och pratade med en kille och han letade på men jag
fanns ju förstås inte med någonstans och att man skulle beställa tjänsten i Teliabutiken
var helt fel sa han. Fick läsa upp allt jag beställt på kopian från Teliabutiken så han fick
lägga in en "ny" beställning.
När kommer grejorna frågade jag? Om ca. 2 veckor!
Wow vad snabbt tyckte jag men det gick inte tidigare påstod han!

Kommer mao att ha haft indragen fiber men inte kunnat utnyttja någonting på en hel månad.

Boxerabb. har gått ut och Bredbandsbolagets ADSL/Telefoni går ut när som helst.

Borde man inte få någon kompensation för detta kan man ju tycka!?
Letade på hemsidan men kan inte ens se någon E-postadress att skicka till.
Någon som vet det smidigaste sättet att kontakta Telia på?
Det är ju tydligen inte så smidigt att ringa direkt.

Markus på Telia i DigitalTV-tråden kanske?!

#130

Postad 05 januari 2012 - 09:43

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Har liknande erfarenhet som pryzze innan. (Telia Villafiber tråden)


Kommer mao att ha haft indragen fiber men inte kunnat utnyttja någonting på en hel månad.

Boxerabb. har gått ut och Bredbandsbolagets ADSL/Telefoni går ut när som helst.


Markus på Telia i DigitalTV-tråden kanske?!


När det stod klart för mig att fiberanslutningen inte skulle vara klar innan mitt Boxerabonnemang gick ut (31/12) ringde jag Boxer och bad om en månads förlängning.
Omöjligt, sa kundtjänstmannen.
Får jag tala med din chef, sa jag.
Dröj ett ögonblick.
Efter flera minuters väntan återkom kundtjänstmannen: "Det går bra, abonnemanget förlängs utan avbrott".
Tack!.

På alla arbetsplatser finns det anställda med varierande kunskap och därmed varierande förmåga att lösa aktuellt problem.
Har man tur får man direkt tala med en kunnig medarbetare.
.

#131

Postad 05 januari 2012 - 10:37

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag har gjort samma sak med både boxer och glocalnet sen 1a november, förlängt en månad i taget.
Dessvärre var jag för sent ute nu innan nyår när jag skulle förlänga glocalnet adsl, det var redan på väg att kopplas ur, så nu är jag utan internet, drygt.

#132

Postad 05 januari 2012 - 13:14

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Ny leveransstatus på telias sida:

  • Skogsvik/Nora – Andra kvartalet 2012
  • Borgen 2012-01-31
  • Klingsta 2012-01-31
  • Ekeby Ny prognos kommer vecka 2.
  • Berga Ny prognos kommer vecka 2


#133

Postad 05 januari 2012 - 14:50

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Ösby har försvunnit ifrån listan.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 05 januari 2012 - 14:54.


#134

Postad 09 januari 2012 - 10:44

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Under mina dagliga inspektionsrundor (Berga Ösby) noterar jag röda kabelstumpar kommande ur marken resp. svarta dylika vid någon stolpe. Dock inte särskilt frekvent. Längs min gata har 30% beställt anslutning. Tror Telia är missnöjt med intresset vilket återspeglas i Telias engagemang. Telia ångrar förmodligen att de drog igång projektet.

#135

Postad 09 januari 2012 - 11:40

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Under mina dagliga inspektionsrundor (Berga Ösby) noterar jag röda kabelstumpar kommande ur marken resp. svarta dylika vid någon stolpe. Dock inte särskilt frekvent. Längs min gata har 30% beställt anslutning. Tror Telia är missnöjt med intresset vilket återspeglas i Telias engagemang. Telia ångrar förmodligen att de drog igång projektet.

Då ska du se på min gata i Motala.
Jag och ett hus till beställde. De fick dra fiber bra långt bara för vår skull.
Jag bor dessutom längst ner på gatan!!!
Tycker att det är dyrt med priset men det kan ju inte ha varit någon billig affär för Telia...

#136

Postad 10 januari 2012 - 22:17

oladencoola
  • oladencoola
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ge inte upp ni som väntar.

Jag bor på Lidingö. I juli grävde de och drog in kabeln i huset och installerade fiberkonvertern. I november kom några gubbar och blåste in fibern. Sedan dess har de flyttat fram färdigdatum 3 gånger för mitt område, nu senast till 2012-01-31.

Förra tisdagen ringde jag till kundtjänst och grinade. De konstaterade då att min inkoppling var klar och lovade skicka ut utrustningen. Den har jag inte sett röken av ännu, men idag provade jag koppla in en dator i fiberkonvertern och ta mig tusan så hade jag kontakt.

Jag kopplade då in mitt befintliga smarts-modem (Har ADSL från telia), och både IP-tv:n och Internet hoppade igång :-)

Så nu sitter man här med 100 Mbit. :rolleyes:

#137

Postad 11 januari 2012 - 07:59

pryzze
  • pryzze
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0
Så Smarten fungerar med fibern?
Enligt Telia skulle den inte göra det och man skulle få en ny router.

Pratade med Telie fiber i går och de sa att den nya rotern var restnoterad.

//Pryzze

#138

Postad 11 januari 2012 - 08:33

oladencoola
  • oladencoola
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har ett Thomson 789vn, som jag använde för min ADSL-uppkoppling. Såvitt jag förstår ärdet samma modem som de skickar ut för nya fiberkunder.

Det fungerar i alla fall.



/Ola

#139

Postad 16 januari 2012 - 11:08

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Hur vet man vilka leverantörer som man kan använda sig av efter att Telias avtalstid gått ut?

Vår Telia-fiber är snart fem år gammal och enligt avtalet ska då nätet bli öppet. Vore intressant att få lite priset etc.

Redigerat av Sailfast, 16 januari 2012 - 14:41.


#140

Postad 17 januari 2012 - 07:29

mr_r
  • mr_r
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hur vet man vilka leverantörer som man kan använda sig av efter att Telias avtalstid gått ut?

Vår Telia-fiber är snart fem år gammal och enligt avtalet ska då nätet bli öppet. Vore intressant att få lite priset etc.


En ren gissning, men www.bredbandswebben.se kanske?

#141

Postad 20 januari 2012 - 09:26

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Från hemsidan "Telia/villafiber":

· "Sidan är uppdaterad 2012-01-19
·
· Skogsvik/Nora – Andra kvartalet 2012
· Borgen 2012-01-31
· Klingsta 2012-01-31
· Ekeby Ny prognos kommer vecka 2.
· Berga Ny prognos kommer vecka 2."
.

#142

Postad 20 januari 2012 - 10:33

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Det var samma information som stod där tidigare.

Jag hittade en grupp på Facebook som disskuterar fiber i danderyd, http://www.facebook....fiberidanderyd/

Jag skickade ett mail til han Stefan som nämns som ansvarig i Danderyd, han svarade snabbt:


Hej Henrik,


Jag ber för det första om ursäkt för vår försening. Vi har definitivt inte lyckats motsvara de förväntningar du fått av oss vilket inte är ok. Vi har stött på olika typer av problem i Danderyd som orsakat detta. Exakt hur förutsättningarna ser ut just för dig vet jag inte men jag ber Henrik Forssell som är ansvarig för Öppen fiber att säkerställa att du blir kontaktad för att få både leveransbesked och för att försöka snabba på leverans av ADSL anslutningen.


#143

Postad 20 januari 2012 - 14:19

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Blev nu uppringd av Telia och dom kunde bara beklaga och sa att det är april som gäller för min del. Jag skulle få ADSL gratis i 3 månader. Och fibern skulle dom inte börja ta betalt för förrän i juli. Eventuellt skulle någon ytterliggare kompensation ges.

#144

Postad 27 januari 2012 - 10:49

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Från telias hemsida:
"Sidan är uppdaterad 2012-01-26
OBS! Nya leveransförseningar har aviserats i Danderyd. Om du är berörd av förseningen kommer vi att kontakta dig inom kort, med mer information.
· Skogsvik/Nora ? Andra kvartalet 2012
· Borgen 2012-01-31
· Klingsta 2012-01-31
· Ekeby 2012-02-29
· Berga 2012-03-30"


"Om du är berörd av förseningen kommer vi att kontakta dig inom kort, med mer information."

Tänk om vi kunde lita på detta och tänk om vi kunde få ett trovärdigt meddelande om anslutningsdatum.

Förlängde häromdagen mitt Boxer abonnemang med ytterligare en månad, till den sista februari. Är gårdagens meddelande relevant synes sista april ligga närmare tillhands.
.

#145

Postad 01 februari 2012 - 10:23

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Från Telias hemsida:

"Sidan är uppdaterad 2012-02-01
OBS! Nya leveransförseningar har aviserats i Danderyd. Om du är berörd av förseningen kommer vi att kontakta dig inom kort, med mer information.
· Skogsvik/Nora - Våren 2012
· Borgen - Våren 2012
· Klingsta - Ny prognos kommer vecka 6
· Ekeby - Våren 2012
· Berga - Våren 2012

Ovan leveransdatum gäller dig som beställt senast 2011-07-31.
För dig som gjort din beställning efter 2011-08-01 sker leverans senast 2012-05-31.
Vid eventuella leveransförseningar kontaktar vi dig med mer information.


Det blir nog en lång vår.

Vad skall jag säga till Boxer?
.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 01 februari 2012 - 10:23.


#146

Postad 01 februari 2012 - 10:52

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Ja jag funderar också på mitt boxerabonnemang, funderar på att koppla på det med 3 månaders uppsägningstid, orkar inte hålla på och skjuta upp det en månad i taget längre.

Pratade med några killar igår som håller på och dra kabel på Finnvidsvägen, nära mitt område alltså. Dom hade blivit extrainkallade nu vid jul eftersom telia var så försenade. Dom drog dock bara tomma rör, sen kommer någon annan och blåser in fibern, så dom kunde dessvärre inte ge mig några besked när mitt hus blir inkopplat. Men nu är det i alla fall någon som gör något i närheten av mitt hus.

#147

Postad 01 februari 2012 - 12:09

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Ja jag funderar också på mitt boxerabonnemang, funderar på att koppla på det med 3 månaders uppsägningstid, orkar inte hålla på och skjuta upp det en månad i taget längre.

Pratade med några killar igår som håller på och dra kabel på Finnvidsvägen, nära mitt område alltså. Dom hade blivit extrainkallade nu vid jul eftersom telia var så försenade. Dom drog dock bara tomma rör, sen kommer någon annan och blåser in fibern, så dom kunde dessvärre inte ge mig några besked när mitt hus blir inkopplat. Men nu är det i alla fall någon som gör något i närheten av mitt hus.


3 månaders uppsägningstid får du val bara om du väljer minst ett års bindning först?

Hade tre killar hos mig före jul som skulle ansluta luftledningen. Jag vill ha den i fäst i skorstenen, lika kopparlinorna, men så fick de inte göra. Dock hittade de ingen annan plats för fästet, så de körde igen. Chefen skulle ringa mig.
.

#148

Postad 01 februari 2012 - 13:03

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Sist jag ringde boxer och sa att jag inte ville att mitt abonnemang skulle avslutas så erbjöd dom mig att fortsätta ha abonnemanget igång, med 3 månaders uppsägningstid. Men jag ville bara förlänga 1 månad. Först sa hon att det inte gick, men när jag stod på mig och sa att det gått bra tidigare, har gjort det 4 ggr, så gick det bra.

#149

Postad 01 februari 2012 - 16:28

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Sist jag ringde boxer och sa att jag inte ville att mitt abonnemang skulle avslutas så erbjöd dom mig att fortsätta ha abonnemanget igång, med 3 månaders uppsägningstid. Men jag ville bara förlänga 1 månad. Först sa hon att det inte gick, men när jag stod på mig och sa att det gått bra tidigare, har gjort det 4 ggr, så gick det bra.


Tack för den.
Dock känns det frusterande att Telias information är så nonchalant, t.ex. att de inte kan ange ett datum som man kan lita på.
.

#150

Postad 02 februari 2012 - 13:32

Unregistered403133a4
  • Unregistered403133a4
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Nu är det fel på alla sätt. (1) De har inte angett ett datum. "Våren" är inget datum. (Och i annan tråd skulle de erbjuda fler HDTV-kanaler på hösten 2011. Som ännu inte kommit.) (2) De är inte pålitliga, då det enda som tycks hända är att de aviserar och anslår nya leveransförseningar. Suck.

Redigerat av Unregistered403133a4, 02 februari 2012 - 13:33.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.