Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia villafiber

297 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 10 september 2013 - 11:53

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
Hade Tele2 ADSL ett flertal år med problem när det regnade och för låg Mbit mot utlovat. Efter ett tag tröttnade jag på att man inte kunde fixa detta trots ett flertal besök och att man hänvisade till att det var fel på min utrustning. Nu var Telias underleverantörer här och stadgade upp telestolpen och för att göra det måste man ta bort min ledning temporärt. Ledningen var i så dåligt skick att de var tvungna att byta ut den, vilket Tele2:s underleverantörer inte kollat trots 5-6 besök hos mig.

Vi får väl hoppas att Scanova klarar detta trots allt, men de använder väl sig också av lokala underleverantörer som är av skiftande kvalitet. Telia litar jag inte på, då de bara säger att man skall starta om modemet och är ovilliga att ta emot en felanmälan, speciellt under icke kontorstid.

Redigerat av Huddingebo, 10 september 2013 - 11:53.


#252

Postad 10 september 2013 - 12:21

Unregistered28feddc2
  • Unregistered28feddc2
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Hade Tele2 ADSL ett flertal år med problem när det regnade och för låg Mbit mot utlovat. Efter ett tag tröttnade jag på att man inte kunde fixa detta trots ett flertal besök och att man hänvisade till att det var fel på min utrustning. Nu var Telias underleverantörer här och stadgade upp telestolpen och för att göra det måste man ta bort min ledning temporärt. Ledningen var i så dåligt skick att de var tvungna att byta ut den, vilket Tele2:s underleverantörer inte kollat trots 5-6 besök hos mig.

Vi får väl hoppas att Scanova klarar detta trots allt, men de använder väl sig också av lokala underleverantörer som är av skiftande kvalitet. Telia litar jag inte på, då de bara säger att man skall starta om modemet och är ovilliga att ta emot en felanmälan, speciellt under icke kontorstid.


Okej jag förstår ditt bekymmer. Men ADSL är ändå ADSL, det är ingen som vill lägga pengar på att byta en gammal teleledning då fiber är på framfart. Det är en utdöende teknik och tror dessa motstridigheter gäller just teleledningen. Jag kanske är naiv men jag hoppas att supporten är mycket bättre på fiber sidan än vad den var/är på ADSL sidan.

Sedan vad jag vet så finns inte dessa problem på fiber sidan som du beskriver på ADSL sidan. Ur det perspektivet kan man nog plocka bort regn och låg Mbit ur ekvationen när vi pratar fiber. Det jag kan se som ett problem är kabelbrott, kontakteringsfel, svetsningsfel, och aktiva uttrustningen i vardera ända.

Krånglar det här så kommer det att krångla från början med försenad leverans och då tror jag inte det spelar någon roll vilken leverantör du har.

#253

Postad 16 september 2013 - 10:13

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Jag får fibern (öppen) inkopplad idag. Men snälla sig att jag kan sätta fiberconverten i ett rum och sen gå trådat till en router som sen skickar signalen till acesspunkt vidare till en ev digitalbox? Man behöver väl inte gå till tvn från deras egna router?

#254

Postad 16 september 2013 - 13:22

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag får fibern (öppen) inkopplad idag. Men snälla sig att jag kan sätta fiberconverten i ett rum och sen gå trådat till en router som sen skickar signalen till acesspunkt vidare till en ev digitalbox? Man behöver väl inte gå till tvn från deras egna router?


Även om du inte är ansluten till Telia kanske deras handbok Thomson TG 789 kan vara till hjälp.
Jag tycker den är informativ.
Du finner den under ”Support för bredband via fiber”.

#255

Postad 16 september 2013 - 14:26

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0
klart du kan gå från converten till ett annat rum.
På fiberconverten finns det endast en LAN port. ur den kan du surfa direkt via en dator. Det går inte att köra IP telefoni eller deras tv tjänst från den.

TG 789 är i mitt tycke en sorglig historia med begränsade möjligheter. Brygga om den till modem och använde egen router för gbit möjlighet internt och andra inställningar. Vet ej om Telia fortfarande har tillgång till deras äldre Inteno modem? I så fall kan jag reka dessa. Du måste ha egen router då.

#256

Postad 16 september 2013 - 20:00

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

klart du kan gå från converten till ett annat rum.
På fiberconverten finns det endast en LAN port. ur den kan du surfa direkt via en dator. Det går inte att köra IP telefoni eller deras tv tjänst från den.

TG 789 är i mitt tycke en sorglig historia med begränsade möjligheter. Brygga om den till modem och använde egen router för gbit möjlighet internt och andra inställningar. Vet ej om Telia fortfarande har tillgång till deras äldre Inteno modem? I så fall kan jag reka dessa. Du måste ha egen router då.

På min converter (nod) har jag faktiskt en LAN och dessutom flera kontakter för telefoni och TV. Så visst finns det sån!
Min inköpta router verkar inte funka så bra så jag har kopplat in Telias igen. Och just nu funkar det bra. Den är dock inte så snabb som den andra men den hastigheten är bara intressant vid överföring av stora filer lokalt.

Redigerat av ansgar, 16 september 2013 - 20:03.


#257

Postad 15 oktober 2013 - 12:02

mipec
  • mipec
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hur kommer det sig att det är så mycket dyrare att köra från Telias fibernät, kolla in skillnaderna mellan Telia Öppen fiber och WexNet till exempel när man går till Alltele och kollar

Triple Play: 799 vs 269 för 100/100 + 59 kanaler och telefoni.


Bifogad fil  prislistor.jpg   67,83K   15 Antal nerladdningar

Redigerat av mipec, 15 oktober 2013 - 12:13.


#258

Postad 15 oktober 2013 - 12:44

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0
jisses vilka skillnader???

#259

Postad 15 oktober 2013 - 12:51

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
Märkligt att man inte kan få TriplePlay via Öppen Fiber på Alltele. Det jag kan få är Bredband 100/10 för 289:- / månad.

#260

Postad 15 oktober 2013 - 12:53

mipec
  • mipec
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att det är så mycket dyrare att köra från Telias fibernät, kolla in skillnaderna mellan Telia Öppen fiber och WexNet till exempel när man går till Alltele och kollar

Triple Play: 799 vs 269 för 100/100 + 59 kanaler och telefoni.


Bifogad fil  prislistor.jpg   67,83K   15 Antal nerladdningar


Får skämmas lite att jag gick på Allteles luring. Priset i Wexnet gäller bara tre månader. Fortfarande stor skillnad dock.

799 vs 539

Redigerat av mipec, 15 oktober 2013 - 12:57.


#261

Postad 29 oktober 2013 - 08:13

Gundeho
  • Gundeho
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Har nu haft Teliafiber i 2 veckor och måste säga att jag är supernöjd. Har 100/10 och enligt bredbandskollen ligger jag de facto på 105/12. Det är ju inte illa efter att ha haft Telias ADSL 30, med en faktiskt hastighet på 14/1 innan.

#262

Postad 29 oktober 2013 - 12:43

Unregistered28feddc2
  • Unregistered28feddc2
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Vi är i startgropparna att få Telia fiber till våran förening. Nu väntar vi på ett uppstart möte sedan bär det förhoppningsvis av. Hur lång tid tog det för er att få fibern tänd från det att ni haft uppstart mötet?

Mvh

#263

Postad 30 oktober 2013 - 15:14

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Nu är det nära...ska tydligen slås på imorgon eller fredag....väntar på att WAN ska aktiveras med andra ord.
Slutsumman hamnade på 8500kr grävt, installerat och klart. Gräsmattan (mossmattan) är grovt återställd vilket behövs åtgärdas med lite gräsfrön till våren.
Kommer att köra igång IP-telefoni och 100/10 från NetAtOnce (telefon 49 kr och bredband 249 kr / månad).
Blir också att bygga en liten låda över utrustningen...småbarn är rätt klåfingriga :)

Postad bild

Redigerat av MrSpokk, 30 oktober 2013 - 15:14.


#264

Postad 08 november 2013 - 19:56

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Äntligen! Trådlöst till min iMac, trådat fick jag 97Mbit.
Nu fattas bara en "BF4-dator" ;)

Bifogad fil  bbk_resultat.jpg   41,04K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av MrSpokk, 08 november 2013 - 19:57.


#265

Postad 18 november 2013 - 08:53

Unregistered28feddc2
  • Unregistered28feddc2
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Nu har vi fått ett datum då allt skall vara klart. 5 februari 2014 är det magiska datumet. Måste dock säga att jag är lite skeptisk till att det kommer att vara klart då för det skall grävas runt i området och kallare blir det nu på kvällarna och dagarna.
Men man kan ju alltid hoppas.

#266

Postad 12 december 2013 - 08:24

Unregistered28feddc2
  • Unregistered28feddc2
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Igår började schaktningen i området. Områdsnätet är det ca 150 m schaktning och de avverkade ca 50 meter på en dag. Kanalisationen för områdsnätet skall vara klart på fredag nästa vecka om inte de stöter på allt för stora problem. Vi närmar oss det magiska datumet med stormsteg och jag blir allt mer övertygad att Telia kommer att ro detta i hamn enligt tidsplanen vi erhållit.

#267

Postad 09 januari 2014 - 14:39

Unregistered28feddc2
  • Unregistered28feddc2
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
En uppdatering.

Kanalisationen för området är klart. Grävning samt kanalisation till Telias "main fiber" avslutas idag. Nästa vecka börjar blåsning av fiber och den 29/1 driftsätts Telias switch. Nu skall det nog mycket till om vi inte får tänd fiber på utsatt datum.

Schaktning blev totalt strax under 300 meter. Ta i beakskap att all grävning gjordes på asfalterad väg.

#268

Postad 08 februari 2014 - 15:04

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Vi ska få fiber inom kort...väntar på att dom ska blåsa in fibern! (telia öppen fiber) http://www.bredbandswebben.se!

Vad har ni valt för leverantör? Vilka är bäst och billigast? Bredband+tv+telfoni? =)

Eller är det bättre att bara välja typ 100/100 från t.ex bahnof och sen ta typ
bredbands tv från canal digital? https://www.canaldig...s-tv/index.html Eller typ http://magine.com/?

Vilket är smartast, billigast?


Tacksam för tips!

Redigerat av Unregisteredfaa967e4, 08 februari 2014 - 15:12.


#269

Postad 08 februari 2014 - 18:52

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0
Tror inte att man kan kombinera Banhof och Canal Digital. Hittar i alla fall inget hos Banhof och kan inte beställa från Canal Digital då adressen inte finns som tillgänglig för dem.

#270

Postad 10 februari 2014 - 10:28

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Jag valde motvilligt Telia eftersom de då gav ett bra pris på anslutningen.
Det fungerar det bra för mig (1½ år) med TV, bredband och telefon.
Retar mig dock ofta på boxen, VIP 1963, men vet inte om någon annan har bättre alternativ.
.

#271

Postad 10 februari 2014 - 10:30

dalle
  • dalle
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Vi fick ett erbjudande från Telia som var för bra för att tacka nej till: 12 månader med 100/10 Mb, TV-Stor (eller vad det heter) och IP-telefoni för 299 kronor i månaden. Vad som händer efter dessa 12 månader är en annan fråga...

#272

Postad 10 februari 2014 - 10:47

kaiserfranz
  • kaiserfranz
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
RånadAvBosse, jag har för mig vi hoppade på telia ungefär samtidigt. Kommer du ihåg vad vilken bindningstid vi tecknade oss för?
Jag fick för mig att det var på 3år, men när jag kollar mina tvabonnemang på telias sidor så verkar det som om det bara är 2 års bindningstid.

För övrigt är jag ganska nöjd med Telia, bryggade min SMART router förra helgen och skaffade en Apple Airport Extreme, så nu fungerar det trådlösa betydligt bättre/snabbare.

Digitaltvn funkar bra, dock önskar jag att dom hade ViasatHockey HD i sitt utbud...

#273

Postad 10 februari 2014 - 12:06

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

RånadAvBosse, jag har för mig vi hoppade på telia ungefär samtidigt. Kommer du ihåg vad vilken bindningstid vi tecknade oss för?
Jag fick för mig att det var på 3år, men när jag kollar mina tvabonnemang på telias sidor så verkar det som om det bara är 2 års bindningstid.


Jag har gjort motsvarande reflektion.
I Telias bekräftelse på beställningen står det: "Bindningstiden för kombinationen är 36 månader, vilket innebär att du är bunden att betala den angivna månadsavgiften för kombinationen under hela bindningstiden."
Bra att veta om Telia skulle komma på idén att höja månadsavgiften.
.

#274

Postad 10 februari 2014 - 17:56

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Tror inte att man kan kombinera Banhof och Canal Digital. Hittar i alla fall inget hos Banhof och kan inte beställa från Canal Digital då adressen inte finns som tillgänglig för dem.


Ok...har inte hakat upp mig på just canal digital...funderar bara hur man ska välja...tror ni man kan välja bredband från bahnhof t.ex å sen http://www.viasat.se...dstv/kanalpaket?

#275

Postad 13 februari 2014 - 08:32

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Öppen fiber iallafall där jag bor (Kalmar) erbjuder bara Telia en komplett lösning. Jag har därför valt Bahnhof som leverantör på bredbandet och sen Viaplay, Magine Inte lika bra bild som Canal digital men funkar helt ok.

#276

Postad 16 februari 2014 - 06:41

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Är det nån som har fiber från Bollnäs Energi? Verkar ju ha bästra priser på bredband via fiber..men då erbjuder dom ju ingen tv tjänst...

#277

Postad 11 mars 2014 - 11:24

magda136
  • magda136
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Jag blir med fiber (Utsikt stadsnät i Linköping) om ett par månader. Idag har jag Telia Triple-play via ADSL.

Funderar på om det är möjligt att behålla Telias IP-tv men att köpa internetuppkopplingen via exv Alltele eller Bahnhof. Någon som vet om det är görbart?

#278

Postad 11 mars 2014 - 12:26

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag blir med fiber (Utsikt stadsnät i Linköping) om ett par månader. Idag har jag Telia Triple-play via ADSL.

Funderar på om det är möjligt att behålla Telias IP-tv men att köpa internetuppkopplingen via exv Alltele eller Bahnhof. Någon som vet om det är görbart?


Fiberleverantören bör veta.
Kolla också med Telia, Allteve och Bahnhof. Kanske yppar sig ett ännu bättre alternativ.

Jag har Telia rakt över. Tycker att det fungerar bra för mig, undantaget deras VIP 1963 box vilken jag retar mig på snart sagt dagligen.

Redigerat av Unregistered33b3a508, 11 mars 2014 - 12:30.


#279

Postad 11 mars 2014 - 12:45

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Jag blir med fiber (Utsikt stadsnät i Linköping) om ett par månader. Idag har jag Telia Triple-play via ADSL.

Funderar på om det är möjligt att behålla Telias IP-tv men att köpa internetuppkopplingen via exv Alltele eller Bahnhof. Någon som vet om det är görbart?


Det går ju om du kör adsl och fiber, nemas problemas.

i mitt stadsnät www.opennet.se så finns bara canal digital och viasat, bara kolla statsnätets hemsida? står allt där.

googla lite http://utsikt.se/bre...arget=consumers

det är alltele's bredbandsTV erbjudanden
http://inline.linkop...ketet-iptv2.pdf

tele2
http://inline.linkop...almeny_2013.pdf

universal telecom (dessa har jag för mitt nät, jag har ingen tv dock)
-hittade ingen detaljerad info om detta.

Comhem finns också.
http://inline.linkop...mang_131025.pdf
och

Canal digital då

Redigerat av SKIBBE, 11 mars 2014 - 12:54.


#280

Postad 11 mars 2014 - 14:27

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Jag blir med fiber (Utsikt stadsnät i Linköping) om ett par månader. Idag har jag Telia Triple-play via ADSL.

Funderar på om det är möjligt att behålla Telias IP-tv men att köpa internetuppkopplingen via exv Alltele eller Bahnhof. Någon som vet om det är görbart?

Det är inte alls troligt att du kan behålla Telias IP-TV. Jag är i motsvarande sits sen drygt ett år tillbaka och det visar sig att Telia inte vill/kan leverera på många av våra s.k. öppna stadsnät. IP-telefoni kunde jag få men det var trassligt att få igång det!

#281

Postad 11 mars 2014 - 18:32

magda136
  • magda136
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Det går ju om du kör adsl och fiber, nemas problemas.

i mitt stadsnät www.opennet.se så finns bara canal digital och viasat, bara kolla statsnätets hemsida? står allt där.

googla lite http://utsikt.se/bre...arget=consumers

det är alltele's bredbandsTV erbjudanden
http://inline.linkop...ketet-iptv2.pdf

tele2
http://inline.linkop...almeny_2013.pdf

universal telecom (dessa har jag för mitt nät, jag har ingen tv dock)
-hittade ingen detaljerad info om detta.

Comhem finns också.
http://inline.linkop...mang_131025.pdf
och

Canal digital då


Jodå, det finns många alternativ, jag har kollat upp dom. Men det är egentligen ingen som är bättre en Telias IPtv (för mig som en low-consumer) och jag har en inspelningsbar box med en massa material på. Så jag funderade på att behålla Telias IP-tv helt enkelt.

Fiberleverantören bör veta.
Kolla också med Telia, Allteve och Bahnhof. Kanske yppar sig ett ännu bättre alternativ.

Jag har Telia rakt över. Tycker att det fungerar bra för mig, undantaget deras VIP 1963 box vilken jag retar mig på snart sagt dagligen.


Telia är inte en tjänsteleverantör som marknadsförs av Utsikt i alla fall (och där kanske jag besvarade min egen fråga...!). Har som sagt telia rakt över just nu jag med.

Redigerat av magda136, 11 mars 2014 - 18:30.


#282

Postad 22 mars 2014 - 15:13

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Hej,

Sitter i norra Stockholm och fick ett erbjudande om Telia Öppen Fiber för några veckor sedan. Pris: 16.700:- ("introduktionspris") utan någon som helst bindning till tjänster. Det får anses vara mycket bra.

Beställde direkt och har precis fått besök av en fiberprojekterare för planering av indragning, placering av fiberbox etc. Bestämd datum för installation är 26:e juni vilket jag också är mycket nöjd med.

Det jag inte vet än är vilka olika internetalternativ som kommer att erbjudas. Helst vill man ju ha 1Gb/s men har inte hittat vilket pris som gäller. Priset hos Telia på andra ställen verkar variera mellan 800-1100:-/mån. Frågan är också vilka andra leverantörer som verkligen kan erbjuda denna hastighet, Gigabit ställer ju en del krav på resten av operatörens infrastruktur också...

Jag ser verkligen fram emot fiberhastighet efter att idag ha en maxhastighet på 7Mb/s via ADSL och ännu sämre när det regnar...

Jag ber om ursäkt för sen återkoppling om detta men så här blev resultatet i slutet av juni förra året efter att Telia kopplat in fiber en dag tidigare än utlovat:
Bifogad fil  BBK mätning 846Mb:s.jpg   93,98K   4 Antal nerladdningar
Trevlig prestandahöjning jämfört med mitt sunkiga ADSL - mer än 100 ggr snabbare nerströms, uppströms blev hastigheten ca 500 ggr snabbare...(Denna hastighet uppmättes med fast nätverkskabel på en laptop (förra årets modell av MacBook Pro 15 Retina via Thunderbolt-Ethernet-adapter). Uppmätt hastighet hade blivit ännu högre om jag använt en dator med snabbare nätverksanslutning...

Tillsammans med en modern TV (med app-stöd) så ger fiber (dvs hastigheten du kan få med fiber) en helt annan upplevelse och kvalitet när man tittar på t ex Netflix och Youtube.

Under våren kommer förhoppningsvis Netflix, Youtube m fl att börja med 4K streaming och denna videokvalitet kommer varken Boxer, satellitbolagen eller vanliga kabel-TV-bolag att kunna matcha på flera år. 4K kräver ca 20 Mb/s stabil förbindelse så det borde i och för sig räcka bra med ett 100Mb/s abo.

Givetvis blir det en mycket stor skilnad även med vanlig nerladdning, en vanlig systemuppgradering på 1GB laddas ner på nån minut t ex.

Det som också har hänt senaste året är ju att mobilt bredband 3G/4G inte längre är ett riktigt alternativ (även om hastigheterna är bra). I stort sett alla mobiloperatörer har numer ett tak på hur mycket data man får förbruka (pga Netflix bl a). Om man utnyttjar streamade videotjänster så slår man i taket direkt med ett sådant abonnemang. Fiberalternativet kan alltså varmt rekommenderas.

#283

Postad 23 mars 2014 - 00:29

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Under våren kommer förhoppningsvis Netflix, Youtube m fl att börja med 4K streaming och denna videokvalitet kommer varken Boxer, satellitbolagen eller vanliga kabel-TV-bolag att kunna matcha på flera år. 4K kräver ca 20 Mb/s stabil förbindelse så det borde i och för sig räcka bra med ett 100Mb/s abo.

Netflix har väl redan börjat med 4K streaming "super HD" kallar dom det om jag minns rätt. Sen har jag svårt att jämför en 4K stream mot en 4K broadcast, då inte ens en streamad HDTV kanal kan jämföras mot en HDTV kanal via satellit idag.

Om det nu räcker med ett 100 abb och att det endast går åt 20 för 4K så skulle väl inte Telia undersöka följande....

TeliaSonera har tillsammans med Huawei börjat testa en teknik som gör det möjligt att komma upp i hela 1 Gbit per sekund via det gamla kopparnätet. Det innebär kapaciteten att sända TV i 4K-upplösning. Det meddelade TeliaSonera i dag. Huawei har utvecklat en teknik kallad G.Fast som gör att operatörer inte behöver byta till fiber för att få snabbare bredband, det vill säga en uppgraderad version av DSL där man sänder datakommunikation på telefonnätets höga frekvenser. I det test som TeliaSonera nu testar live i Helsingfors får ett antal kunder möjlighet att få ultrasnabbt bredband för leverans av både internet och TV-signaler. Med G.Fast kommer man upp i 1 Gbit per sekund på en distans om 250 meter i kopparnätet, vilket möjliggör för TV-sändningar i 4K-kvalitet.

4K har fyra gånger högre upplösning än dagens HDTV och använder 100 Mbit/s i bandbredd per kanal.


Redigerat av SweX, 23 mars 2014 - 00:41.


#284

Postad 23 mars 2014 - 08:26

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
100 Mbit har jag ingen aning om vad Telia har fått ifrån, det känns som en väldigt överdriven siffra.

Jag lyckades få möjligheten att kika lite när Teracom testsände 4K över Nackamasten på en testfrekvens och den bithastigheten tror jag låg på ca 20 Mbit, jag fick inget exakt svar när jag frågade. Sändningen såg riktigt bra ut på en 65-tums Samsung LED.

#285

Postad 23 mars 2014 - 09:24

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Netflix har väl redan börjat med 4K streaming "super HD" kallar dom det om jag minns rätt. Sen har jag svårt att jämför en 4K stream mot en 4K broadcast, då inte ens en streamad HDTV kanal kan jämföras mot en HDTV kanal via satellit idag.

Om det nu räcker med ett 100 abb och att det endast går åt 20 för 4K så skulle väl inte Telia undersöka följande....

Netflix så kallade Super HD är bara en reklamgrej, inte 4K utan vanlig 1080p med lite bättre kodningskvalitet. De flesta streamingtjänster som nu annonserar att de skall börja med 4K utnyttjar en ny kodningsstandard, HEVC (H.265), som har dubbel effektivitet mot tidigare. På TV-apparater och boxar så måste det finnas hårdvarustöd för denna avkodning. Samsung har t ex denna hårdvara på alla sina 2014 4K-modeller. Med denna nya kodning och hårdvara så räcker det med 15-20Mb/s för 4K streaming.

100 Mbit har jag ingen aning om vad Telia har fått ifrån, det känns som en väldigt överdriven siffra.

Jag lyckades få möjligheten att kika lite när Teracom testsände 4K över Nackamasten på en testfrekvens och den bithastigheten tror jag låg på ca 20 Mbit, jag fick inget exakt svar när jag frågade. Sändningen såg riktigt bra ut på en 65-tums Samsung LED.

Exakt, detta stämmer ju överens med Netflix siffror. Jag gissar att Teracom använde en speciell avkodningsbox med stöd för HEVC? Såg du nåt om det?

#286

Postad 23 mars 2014 - 10:28

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Netflix så kallade Super HD är bara en reklamgrej, inte 4K utan vanlig 1080p med lite bättre kodningskvalitet. De flesta streamingtjänster som nu annonserar att de skall börja med 4K utnyttjar en ny kodningsstandard, HEVC (H.265), som har dubbel effektivitet mot tidigare. På TV-apparater och boxar så måste det finnas hårdvarustöd för denna avkodning. Samsung har t ex denna hårdvara på alla sina 2014 4K-modeller. Med denna nya kodning och hårdvara så räcker det med 15-20Mb/s för 4K streaming.

Jo det var det som var min poäng att det var just en reklamgrej.

Exakt, detta stämmer ju överens med Netflix siffror. Jag gissar att Teracom använde en speciell avkodningsbox med stöd för HEVC? Såg du nåt om det?

Ja Broadcom stod väl för den utrustningen, och Samsung för 4K TV'n.

Testsändningarna sker i samarbete med Broadcom Corporation, som står för digital-tv-mottagaren och Samsung Electronics, som levererar tv-skärmar med stöd för 4K Ultra HD.


Sen kan man undra lite varför Boxer är intresserade av att "visa att dom också kan" med ett 4K test med tankte på att att man bara får 720p på HD kanalerna i marknätet vad jag vet och inte 1080i som är vanligt via satellit. Dom kanske kunde börja med 1080i först tänker jag.


Här kan du läsa mer om ett 4K test via satellit, återigen tycker jag 15-20 låter för lågt, det kanske kommer funka för en stream men inte mer.

For the encoding with HEVC, NexTV-F used an FPGA for software encoding. But it simulated the transmission path of satellite broadcast by applying frequency conversion without using a satellite. The data transmission speed after modulation was 40.5Mbps (video data: 35Mbps).

"It can be received by a 45cm-diameter parabolic antenna at home," NexTV-F said.

Sky Perfect JSAT has already tested 4k video satellite broadcast three times. It also used 4k 60p video but employed a color format of 4:2:2, H.264 encoding method and 32APSK modulation/demodulation method. The data transmission rate was 120Mbps. And it was not possible to receive data without using a parabolic antenna whose diameter is larger than 1m.

http://techon.nikkei...0131229/325440/

#287

Postad 23 mars 2014 - 12:31

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Men 1080i ger ju inte någon väsentlig förbättring mot 720p, du måste upp till 1080p för att se någon märkbar skillnad.

#288

Postad 23 mars 2014 - 19:10

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Här kan du läsa mer om ett 4K test via satellit, återigen tycker jag 15-20 låter för lågt, det kanske kommer funka för en stream men inte mer.


Netflix visade upp streamad 4K för en massa journalister under CES i början av januari. (Eftersom det inte fanns TV-apparater med HEVC-chip då så använde de (också) en Broadcom-box med prototyphårdvara för avkodningen.

Alla som sett dessa demos var imponerade över bildkvaliteten så man kan nog utgå från att det blir ett kvalitetslyft även om bitraten ligger på "bara" 15,6Mb/s. Eftersom Netflix inte sänder live så kan de använda väldigt kapacitetskrävande asymmetrisk flerpass komprimering som tar lång tid. Det är ju inte något som hindrar dem från att ha alternativa videoströmmar med dubbla bitraten t ex, det handlar ju bara de vanliga businessavvägningarna mellan kostnad/intäkt...

Citat från Flatpanels.dk:
"Netflix will use the new HEVC compression format, which is the direct successor to mpeg4 (H.264). HEVC is said to deliver identical picture quality at half the bitrate, and HEVC is also optimized for compression of 4K and even higher resolutions. Netflix is aiming to offer 4K at just over 15 Mb/s, which should be roughly equal to 30 Mb/s mpeg4, if we are to believe the consortium.

We saw Netflix’s 4K streaming in action, and it certainly looks promising. The picture was detailed and vivid, and during the relatively short demonstration we did not spot any severe image compression. Netflix's 4K streaming will only be available on Smart TVs initially."

#289

Postad 23 mars 2014 - 19:24

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Ja, det är ju en fördel som On Demand-tjänster har jämfört med linjärtittande - att man kan koda "off line" och optimera bithastigheten mycket mer än när materialet ska kodas i realtid.

#290

Postad 24 mars 2014 - 02:53

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Men 1080i ger ju inte någon väsentlig förbättring mot 720p, du måste upp till 1080p för att se någon märkbar skillnad.

Nej, men det blir ju inte sämre i alla fall, 1080p kan man nog bara drömma om i marknätet då det inte ens är speciellt vanligt på HD kanaler via satellit vad jag vet.

#291

Postad 24 mars 2014 - 03:13

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Netflix visade upp streamad 4K för en massa journalister under CES i början av januari. (Eftersom det inte fanns TV-apparater med HEVC-chip då så använde de (också) en Broadcom-box med prototyphårdvara för avkodningen.

Alla som sett dessa demos var imponerade över bildkvaliteten så man kan nog utgå från att det blir ett kvalitetslyft även om bitraten ligger på "bara" 15,6Mb/s. Eftersom Netflix inte sänder live så kan de använda väldigt kapacitetskrävande asymmetrisk flerpass komprimering som tar lång tid. Det är ju inte något som hindrar dem från att ha alternativa videoströmmar med dubbla bitraten t ex, det handlar ju bara de vanliga businessavvägningarna mellan kostnad/intäkt...

Citat från Flatpanels.dk:
"Netflix will use the new HEVC compression format, which is the direct successor to mpeg4 (H.264). HEVC is said to deliver identical picture quality at half the bitrate, and HEVC is also optimized for compression of 4K and even higher resolutions. Netflix is aiming to offer 4K at just over 15 Mb/s, which should be roughly equal to 30 Mb/s mpeg4, if we are to believe the consortium.

We saw Netflix’s 4K streaming in action, and it certainly looks promising. The picture was detailed and vivid, and during the relatively short demonstration we did not spot any severe image compression. Netflix's 4K streaming will only be available on Smart TVs initially."

Ja jag har läst det, och det låter ju bra vi får hålla tummarna för att det blir mer än "Super HD" då, den som lever får se.

Men sen återstår det att se hur det blir med en live tv broadcast i 4K, det går väl inte att jämföra med en stream från en on-demand tjänst då det sker i realtid, och det var det jag syftade på med att 15-20 låter för lågt. Men vi får se hur det blir förr eller senare.

#292

Postad 24 mars 2014 - 06:40

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Nej, men det blir ju inte sämre i alla fall, 1080p kan man nog bara drömma om i marknätet då det inte ens är speciellt vanligt på HD kanaler via satellit vad jag vet.


(Nu ska kanske inte tråden handla om det här, det finns en hel del andra trådar som behandlar samma ämne)

Jo, det är precis vad det blir. En interlace-signal klarar inte av att komprimeras lika hårt som en progressiv innan en massa artefakter börjar synas i bild och då främst sådana som uppkommer vid rörelse. Jag har själv sett ett flertal professionellt utförda jämförelser mellan dessa. 1080i funkar jättebra då bilden är stillsam och då är den aningens bättre än 720p, men vid rörelse i bilden blir förhållandet det omvända. Det är därför EBU förordar 720p, men i Sverige är det bara SVT och Teracom som hörsammat detta. På andra plattformar (ex satellit) har man istället löst det genom att slösa lite extra med bitraten, för då uppkommer inte dessa artefakter på samma sätt.

För att återgå till ämnet så hoppas jag innerligt att vi ska få ett fibererbjudande till vår lilla BRF nu under våren. De privata fastighetsägarna runt om har nu fått installerat och Telia nämnde att de skulle "troligen" gå ut med erbjudande även till BRF runt om (vi är ganska många små BRF bestående av omgjorda villor och/eller dubbla parhus här i området).

Redigerat av Berkan, 24 mars 2014 - 07:12.


#293

Postad 08 april 2014 - 09:44

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
En trevlig dag idag för de som redan har fiber: Netflix har nu börjat streama 4K. Har man en kompatibel TV (just idag verkar det bara finnas Samsung 2014 års modeller att köpa) och ett Netflix-konto (á 79:-/mån) så kan man nu se material med en helt ny kvalitetsnivå (jämför med de gamla DTV-alternativen).

Citat från hdtvtest.co.uk:
"So how does it look? You can’t cheat the physics of compression, especially given Netflix’s 4K streaming bitrate of 15.6 Mbps which is lower than that of well-transferred Blu-rays, albeit using the more efficient HEVC/h.265 codec. The opening shot of Frank Underwood (Kevin Spacey) and his wife (Robin Wright) running in a park at night is a testing sequence with lots of gradients and camera noise, and we saw minor posterization during the fade in, and around the street lamps. To our eyes, the [2160 HD] layer did not look visibly more detailed than the [1080 HD] one in this fairly dark scene.
Where the 4K version did shine was with bright, colourful scenes. On-screen images were rendered with greater sharpness and smoother gradients, receiving a very slight boost in intra-scene gamma and contrast in the process too. Every time the video stream switched from [1080p HD] to [2160 HD], it’s as if a veil had been lifted from the front of the screen, bringing objects – even faraway ones in long shots – into breathtaking clarity."

#294

Postad 05 maj 2014 - 17:19

Unregistered69f558b3
  • Unregistered69f558b3
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Vi skulle få fiber i julen 2013 av http://www.deteknik.se/index.htm men nu är det snart sommar 2014 och inget nytt ännu. Kan ta veckor, månader eller år. Inte ens projekledaren vet. Har i alla fall haft en fiberkabel dragen till min utebox i några månader nu.

Finns det någon här som kan förklara följande:

http://www.deteknik.se/index.htm skulle blåsa och svetsa i byn i höstas men vände i dörren och åkte hem. Anledningen var att ett så kalla Nodhus inte var på plats ännu och de ville mäta medan de installerade till husen. En månad senare stod Nodhuset klart och i Npvember var det draget slang till Scanovas Nod. http://www.deteknik.se/index.htm kom så småningom efter jul och svetsade hos husägarna. Alltså inte i Nodhuset. Var det ren förhalningstaktik? Skulle de inte blåsa till och svetsa i Nodhuset först för att mäta?

Okej, nu blåste de hela landsbygden runt omkring och jag fick min fiber men ingen svetsning. Fattades några hundra meter till Nodhuset som de ändå ännu idag inte har varit och svetsat i.

Jag är ganska öppen för vettiga förklaringar men undrar om inte både http://bynet.se/, med sina svetskartor och http://www.deteknik.se/index.htm förhalar det hela på grund av att de har för mycket att göra. Hoppas nu på innan semestern så man kan fixa till sitt hus. Att jag ångrar att jag hoppade på detta som skulle varit klart för länge sedan är sant. Men nu har man investerat massa pengar och få ta skeden vackert i mun.

Finns det någon instans man kan vända sig till och klaga som vanlig föreningsmedlem? Själva föreningen gör så gott de kan men de famlar också i mörker om något datum vi kan sikta in oss på.

Postad bild

Glömde skriva hur det gick sedan...
föreningen tog in ett annat bolag att blåsa som klarade av ställen, utan problem, där DE-Teknik stötte på patrull. Själv fick jag min fiber i september 2014. Inte en dag för tidigt. Sitter nu med Triple Play och 1000/1000 på bredbandskollen (Egentligen enligt mina mätningar med flertrådad ftp 400/50) för 400 kr/månad. Gött mos!

Redigerat av Unregistered69f558b3, 04 februari 2015 - 18:50.


#295

Postad 01 juni 2014 - 09:05

CreatorMattias
  • CreatorMattias
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Vi ska flytta till ett hus där fiber ska dras in, dock vill de veta var man vill ha de indraget och var mediaomvandlaren ska placeras innan vi får tillgång till huset. I vilket rum har ni eran mediaomvandlare och är det något speciellt man ska tänka på? Har lite funderingar på tvättstugan då elcentralen låg där.

#296

Postad 01 juni 2014 - 12:58

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0

Vi ska flytta till ett hus där fiber ska dras in, dock vill de veta var man vill ha de indraget och var mediaomvandlaren ska placeras innan vi får tillgång till huset. I vilket rum har ni eran mediaomvandlare och är det något speciellt man ska tänka på? Har lite funderingar på tvättstugan då elcentralen låg där.


Telia Villafiber drar inte in fiber mer än fem meter in i fastigheten. Skall ni köra trådlöst bör mediaomvandlaren vara så nära pc/tv som möjligt så varje meter sänker hastigheten, men kör ni trådat har det ingen betydelse

#297

Postad 02 juni 2014 - 09:19

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Vi ska flytta till ett hus där fiber ska dras in, dock vill de veta var man vill ha de indraget och var mediaomvandlaren ska placeras innan vi får tillgång till huset. I vilket rum har ni eran mediaomvandlare och är det något speciellt man ska tänka på? Har lite funderingar på tvättstugan då elcentralen låg där.


Eftersom vi har luftledning valde jag samma ingång som kopparledningarna hade, alltså via skorstenen. Där kom jag också nära min hub.
Det var mycket tjafs innan Telia godkände angörning i skorstenen. De hade många märkliga argument, såsom att skorstenen kunde dras omkull om något träd föll över ledningen. Detta trots att något dylikt träd inte fanns.
Numera har jag sett flera hus i omgivningen med angöring i skorsten.
.

#298

Postad 04 februari 2015 - 18:52

Unregistered69f558b3
  • Unregistered69f558b3
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

En uppdatering.

Kanalisationen för området är klart. Grävning samt kanalisation till Telias "main fiber" avslutas idag. Nästa vecka börjar blåsning av fiber och den 29/1 driftsätts Telias switch. Nu skall det nog mycket till om vi inte får tänd fiber på utsatt datum.

Schaktning blev totalt strax under 300 meter. Ta i beakskap att all grävning gjordes på asfalterad väg.


Hur gick det?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.