Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monoblock vs slutsteg

404 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 10 oktober 2012 - 10:05

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

-Nej, jag menar att det är lättare att förändra/förbättra ljudkaraktären i en förförstärkare, inte i ett slutsteg/slutstegsdelen.
Kraft och ljudkvalitet är inte samma sak.


Det är ganska enkelt att konstruera ett försteg som inte påverkar den hörbara ljudkvaliteten alls, och dessutom billigt.

Slutsteg är betydligt svårare, så din slutsats är fortfarande märklig och inget att hänga i julgranen.

#302

Postad 10 oktober 2012 - 17:41

djo
  • djo
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Läs vad jag skriver!! Det är LÄTTARE att förändra ljudkaraktären i en förförstärkare, har inte sagt att det är omöjligt att ändra ett slutstegs ljudkaraktär!!

Förförstärkardelen är där man bygger upp signalen/ljudkaraktären. En förstärkare är ju till för att förstärka signalen, visst kan man ändra karaktär på den signalen men det är ju inte det som är meningen från första början......Nu har dagen slutsteg visserligen olika ljudkaraktärer, men man ljuger om man påstår att inte förförstärkardelen är där man bygger upp den ljudkaraktär man vill ha.
Ni verkar väldigt principfasta, er tydliga okunnighet lyser igenom. Bättre att ni håller er till era vanliga jobb eller sluta kommentera sånt som ni inte förstår er på!! Man blir ju bara trött.....uff

#303

Postad 10 oktober 2012 - 17:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Bättre att ni håller er till era vanliga jobb eller sluta kommentera sånt som ni inte förstår er på!! Man blir ju bara trött.....uff

Så vad du säger är att du förstår detta bättre än någon av oss andra här gör?

Stenen i glashuset är en bra liknelse jag brukar nämna i just såna här sammanhang.

Sen är det en stor skillnad på att diskutera sakfrågan och börja blanda in personliga angrepp som du gör, vilket ju säger en hel del.

Dock brukar det ju oftast bli så när argumenten tar slut.

#304

Postad 10 oktober 2012 - 18:31

djo
  • djo
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 1
Det är inte svårt att bli förbannad när folk tror att dom vet och håller bergfast på sina åsikter utan överhuvudtaget ha en aning om vad dom pratar om.
-Tycker synd om dom som kommer hit för att få råd ang 2-kanalsystem och som tror att ni kan och har erfarenhet.

Håll er till Hemmabio istället och låt folk som kan svara på frågor rörande 2-kanalselektronik.

Over & Out

#305

Postad 10 oktober 2012 - 18:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
Tack och hej!

Det är inte svårt att bli förundrad när folk kommer hit och vill hävda att dom vet mer än alla andra och vill hävda att alla här inte har nån aning om vad dom pratar om.

Håll dig till Lunarstorm istället där din mognadsnivå och kunskap är i paritet med vad som diskuteras.

#306

Postad 10 oktober 2012 - 18:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Denna text har jag inte läst någonstans på nätet, men tänkte bara försöka förklara på ett lite enklare sätt men vet man 0 och intet om motorer så blir detta tydligen oxå för avancerat för er att förstå. Jag ger upp....

Fråga någon som vet och lyssna inte på varandra eller någon som har kommenterat på dessa inlägg för ni har ju inte en aning om någonting!! Åk till ngn butik och lyssna på försäljaren som troligtvis kan förklara hur allt fungerar och bilda er en egen uppfattning om de olika förstärkartyperna.

-Nej, jag menar att det är lättare att förändra/förbättra ljudkaraktären i en förförstärkare, inte i ett slutsteg/slutstegsdelen.
Kraft och ljudkvalitet är inte samma sak.

Jag tar hellre en porsche med 400hk än en söndertrimmad volvo med 500hk. Förstår ni lite vad jag menar. Man får lite vad man betalar för!! Kvalitet kostar...

Testa mig på typ vadsomhelst om motorer..... ;) Men på förstärkare går jag bet, det erkännes mer än gärna.

#307

Postad 11 oktober 2012 - 09:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 3

Läs vad jag skriver!! Det är LÄTTARE att förändra ljudkaraktären i en förförstärkare, har inte sagt att det är omöjligt att ändra ett slutstegs ljudkaraktär!!

Förförstärkardelen är där man bygger upp signalen/ljudkaraktären. En förstärkare är ju till för att förstärka signalen, visst kan man ändra karaktär på den signalen men det är ju inte det som är meningen från första början......Nu har dagen slutsteg visserligen olika ljudkaraktärer, men man ljuger om man påstår att inte förförstärkardelen är där man bygger upp den ljudkaraktär man vill ha.


Jag läser verkligen vad du skriver, och din idé om att förförstärkaren "bygger upp den ljudkaraktär man vill ha" är fel på så många sätt att det nästan blir komiskt.

En BRA förförstärkare låter i sig ingenting alls, dvs förändrar inte ljudet. Det begriper de allra flesta.

En KASS förförstärkare påverkar konstant ljudet hörbart, men det är verkligen ingenting att sträva efter.

Ett slutsteg påverkar regelmässigt ljudkaraktären MER än vilket välkonstruerat och fungerande försteg som helst.

Om du prompt vill "bygga en ljudkaraktär" så är det betydligt mer givande att köpa en rejäl equalizer och någon typ av effektsteg, där du själv kan ratta in "rätt dist" och lägga på allsköns goja som inte finns på dina plattor.

Ni verkar väldigt principfasta, er tydliga okunnighet lyser igenom. Bättre att ni håller er till era vanliga jobb eller sluta kommentera sånt som ni inte förstår er på!! Man blir ju bara trött.....uff


Begriper du inte vilken cykeltur du är ute på så kanske det är dags att fundera på dina ljudideal och hur man bär sig åt innan du förolämpar folk som besitter erfarenhet och kunskap som du uppenbarligen saknar.

#308

Postad 11 oktober 2012 - 12:17

djo
  • djo
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 1
En BRA förförstärkare låter i sig ingenting alls, dvs förändrar inte ljudet. Det begriper de allra flesta.

(Då hade väl alla gjort samma typ av förförstärkarkonstruktioner om dom bara skall vara neutrala och transparenta.)
Vissa gillar ljud åt det varma hållet, andra kliniskt och transparent....mm.

Om du prompt vill "bygga en ljudkaraktär" så är det betydligt mer givande att köpa en rejäl equalizer och någon typ av effektsteg, där du själv kan ratta in "rätt dist" och lägga på allsköns goja som inte finns på dina plattor.


(Nää, jag byter nog hellre ut min förförstärkare istället. Eller en ny dac kanske, det finns ju väldigt många att välja bland, undrar varför......hmm, kan det va att man kan hitta sitt ljudideal kanske?? Nä, jag går nog på din ljnje och köper mig ett fett slutsteg istället så kanske det blir så "neutralt" att mjölk kommer att smaka starkt hädanefter. :lol:

#309

Postad 12 oktober 2012 - 09:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

En BRA förförstärkare låter i sig ingenting alls, dvs förändrar inte ljudet. Det begriper de allra flesta.

(Då hade väl alla gjort samma typ av förförstärkarkonstruktioner om dom bara skall vara neutrala och transparenta.)
Vissa gillar ljud åt det varma hållet, andra kliniskt och transparent....mm.


Du missade ordet "BRA".

Naturligtvis finns det tillverkare som påstår att just deras förförstärkare "låter mer musikaliskt" eller ungefär vad som helst, men faktum kvarstår - en BRA förförstärkare låter inte och resten är säljsnack för att lura dig att köpa en i praktiken SÄMRE produkt.

Om du prompt vill "bygga en ljudkaraktär" så är det betydligt mer givande att köpa en rejäl equalizer och någon typ av effektsteg, där du själv kan ratta in "rätt dist" och lägga på allsköns goja som inte finns på dina plattor.

(Nää, jag byter nog hellre ut min förförstärkare istället. Eller en ny dac kanske, det finns ju väldigt många att välja bland, undrar varför......hmm, kan det va att man kan hitta sitt ljudideal kanske?? Nä, jag går nog på din ljnje och köper mig ett fett slutsteg istället så kanske det blir så "neutralt" att mjölk kommer att smaka starkt hädanefter. :lol:


Man bör alltid ha som utgångspunkt att anläggningen skall återge ljudet så korrekt och ofärgat som möjligt.

Tummar man på det finns det ingen som helst anledning att lägga särskilt mycket pengar på vare sig akustik eller elektronik, och man kan lika gärna köpa grejor som "är snygga", har "fet bas" (som passar ens smala musiksmak men kanske inte så mycket annat) eller vad man nu prioriterar för något.

High Fidelity handlar det inte alls om, ungefär som i ditt fall... :)

#310

Postad 12 oktober 2012 - 11:11

djo
  • djo
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Men hur ska man veta att musiken låter så i verkligheten när min inte har varit på plats och hört när den spelats in?

Jag kanske tycker att den ska låta lite åt det för mig varma hållet.

Vad är neutralt? -Omöjligt att veta skulle jag vilja påstå. Skulle lika gärna kunna vara lite kallt och sterilt.

Vi har olika ljudideal, därför görs det olika typer av elektronik, för att det ska finnas nåt för alla.

Korrekt och ofärgat är ett begrepp som är svårt att sätta fingret på, tror mer på var person uppfattning. (så här ska det låta) och det kan vara väldigt olika.

#311

Postad 12 oktober 2012 - 11:29

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1

Men hur ska man veta att musiken låter så i verkligheten när min inte har varit på plats och hört när den spelats in?

Jag kanske tycker att den ska låta lite åt det för mig varma hållet.

Vad är neutralt? -Omöjligt att veta skulle jag vilja påstå. Skulle lika gärna kunna vara lite kallt och sterilt.

Vi har olika ljudideal, därför görs det olika typer av elektronik, för att det ska finnas nåt för alla.

Korrekt och ofärgat är ett begrepp som är svårt att sätta fingret på, tror mer på var person uppfattning. (så här ska det låta) och det kan vara väldigt olika.


+1

#312

Postad 12 oktober 2012 - 12:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Men hur ska man veta att musiken låter så i verkligheten när min inte har varit på plats och hört när den spelats in?

Jag kanske tycker att den ska låta lite åt det för mig varma hållet.

Vad är neutralt? -Omöjligt att veta skulle jag vilja påstå. Skulle lika gärna kunna vara lite kallt och sterilt.


Enkelt, man jämför insignalen med utsignalen.

Vi har olika ljudideal, därför görs det olika typer av elektronik, för att det ska finnas nåt för alla.

Nej, tester visar att vi har förbluffande lika när vi tar bort yttre stimuli. Samtidigt så kommer vi uppleva en neutral återgivning korrekt om vi jämföra den direkt med originalet.

#313

Postad 12 oktober 2012 - 21:33

djo
  • djo
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Så här skriver en mycket erfaren man vid namn Josef Svalander med en kunskap utöver det vanliga:

Mätningar
Tänk om man kunde mäta sig fram till bra ljud. Vad mycket enklare det skulle vara.
Mätningar är mycket viktiga för att få fram ett bra ljud men vi har tyvärr ännu inte klart hela sambandet mellan mätningar och ljudkvalitet.
För dem som känner mig framför allt som den som lyssnar sig fram till ett bra ljud kan det kanske komma som en överraskning att jag faktiskt anser att man måste mäta det som går att mäta. I min förförstärkarkonstruktion från 1980-81- TUBA - justerades RIAA-filtret individuellt för varje apparat så att avvikelsen inom 20-20 000 Hz var mindre än 0,1 dB - något som på den tiden (och även nu?) ansågs som onödigt noggrant. Men det var enda sättet att få förstärkarna att låta som en TUBA skall låta.
Det tråkiga är att vi inte riktigt vet vad som är viktigt. Vi kan mäta så många olika parametrar att sambandet mellan dem blir så komplext att det är svårt att överblicka vilken parameter som är den viktigaste att förbättra i en given konstruktion..
Vi måste helt enkelt till sist ta till öronen för att avgöra slutresultatet - är det bra eller riktigt bra eller mindre bra. Det är lockande att jämföra med Formel 1 - fram till en viss punkt kan teknikerna få fram en bil som teoretiskt kan slå det mesta. Men på slutet behövs det en Michael Schumacher för att få till det allra sista.
Och i jakten på den optimala kompromissen så är det lätt att bortse från någon viktig parameter och underdimensionera på ett ställe där man inte bör spara. Mc Laren Mercedes hade under en tid problem med sina motorers tillförlitlighet. Är det någon som tror att de inte är duktiga tekniker? Eller att de inte har tillgång till tillräcklig kunskap eller datorkraft? Nej man har helt enkelt varit tvungna att kompromissa och man har trots alla mätningar hamnat på fel sida om gränsen och resultatet blev en motor som går upp i rök.
Nu blir det sällan lika vackra rökmoln i stereohyllan och väl är väl det. Men likheten i att man inte riktigt kan avgöra vad som är viktigt och vad man måste göra för att få fram ett gott resultat finns. Inom Formel 1 är det väl oftast vikten som är avgörande för felbedömningarna - inom hifi är det nog oftast pengarna. Men också, vill jag påstå, ignorans över öronens känslighet som distorsionsdetekterare. "Det lilla hörs ändå inte" är nog den replik som fått flest apparater att prestera sämre än de skulle kunnat göra.
Men även komplexiteten är ett problem. Kan man tolerera en viss fasvridning på signalen eller ett visst rippel i nätdelen samtidigt som det finns en viss känslighet för kapacitiv last i ett slutsteg? Eller skall man fixa fasvridningen och få lite andra problem i stället? Vad låter bäst? Eller för att åter jämföra med bilsport - skall det vara något litet varv på stötdämparen hit eller dit eller skall man sänka frontvingen? Vilket ger bästa väghållningen...
Ytterligare en anledning till att mätningar inte kan vara det enda avgörande är att vi kanske fortfarande inte mäter allt som är viktigt. Jag var med på transistorförstärkarnas barndom. Då grävdes det skyttegravar mellan anhängarna till de nya förstärkarna som inte hade någon mätbar distorsion och de människor som tyckte att rörförstärkare ändå lät bättre.
Man diskuterade och argumenterade så det stod härliga till... Röranhängarna påstod att transistorer lät hårt och omusikaliskt, transistorfolket pratade och rörbas och ludd.
Så kom professor Ottala och visade på TIM - en distorsionsform som tidigare inte uppmärksammats och därför inte heller mätts. Så helt plötsligt fick man en förklaring till det vassa och elaka ljudet från de tidigaste transistorförstärkarna. Och en period så var TIM det enda man pratade om... Och rörfolket sa: Var det inte det vi sa - det går inte att lyssna på transistorförstärkare - nu kan man till och med mäta att de låter illa!
Det man kan lära sej av denna berättelse tycker jag är att det kan vara svårt att bara lita på mätningar. Mätningar behövs men till syvende och sist så är det trots allt resultatet som räknas inte mätningarna. Vinner du loppet och låter det bra så är allt OK.
En annan intressant sak är att i stort sett alla mätningar jag sett utgår ifrån en ideal situation. Dvs man mäter tex inte med en högtalare på utgången av ett slutsteg utan med ett motstånd. Du får aldrig se vad som sker när du sätter en kondensator tvärs över utgången... Som om du alltså ansluter någon av de högkapacitiva super duper högtalarkablar som finns på marknaden.
Eller om du ansluter en induktans i slutet på en kabel som du kopplar till slutstegets högtalarutgånger. Hur mycket ringningar får du då?
Någon gång ser man i tester i tidskrifter sådana mätningar men oftast inte. Detta innebär att mätningarna inte alltid säger allting om hur förstärkaren uppför sig i verkliga livet. Vissa slutsteg brinner rent bokstavligen upp om man ansluter felaktig last. Andra har skyddskretsar just för att undvika att förstärkaren går sönder i sådana lägen. Dessa kretsar brukar allvarligt påverka ljudet då de arbetar .
Med andra ord - du har ingen aning om vad mätningarna på slutsteget egentligen står för när det kommer till verkligheten och en viss högtalare ansluten via en viss högtalarkabel.
Därför måste du alltid lita mera på dina öron än på dina mätinstrument.

#314

Postad 12 oktober 2012 - 21:42

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 2
haha Svalander denna tråd kom att bli kul att följa nu....

#315

Postad 12 oktober 2012 - 22:24

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Onekligen. Vad som är neutralt och ofärgat är enkelt att definiera, däremot är det givetvis subjektivt vilken av två felaktiga ljudsignaler som låter bäst.

#316

Postad 13 oktober 2012 - 10:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Sitter mycket erfaret och kunnigt folk ute i stugorna. Människor som varit med länge och lyssnat på väldigt mycket. Tiotusenkronorsfrågan; Läter det likadant hos alla dessa?

(Frågan var inte ställd till dig Megagurka utan ett allmänt inlägg i debatten) :)

Redigerat av laddie15, 13 oktober 2012 - 10:16.


#317

Postad 13 oktober 2012 - 10:51

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 1

Men hur ska man veta att musiken låter så i verkligheten när min inte har varit på plats och hört när den spelats in?

Jag kanske tycker att den ska låta lite åt det för mig varma hållet.

Vad är neutralt? -Omöjligt att veta skulle jag vilja påstå. Skulle lika gärna kunna vara lite kallt och sterilt.

Vi har olika ljudideal, därför görs det olika typer av elektronik, för att det ska finnas nåt för alla.

Korrekt och ofärgat är ett begrepp som är svårt att sätta fingret på, tror mer på var person uppfattning. (så här ska det låta) och det kan vara väldigt olika.


+1

#318

Postad 13 oktober 2012 - 11:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 2

Så här skriver en mycket erfaren man vid namn Josef Svalander


Humor har du iaf.

Du skriver ett par inlägg om bilmotorer och Porsche vs Volvo, och tycker sedan att vi ska buga inför din kompetens.

Jag renoverade toppen på min första bil. Bytte toppackning, insugs- och grenrörspackning, ventilkåpspackning, hydrauliska lyftare, ventiltätningar och planade toppen. Motorn fungerade kanon så länge jag hade bilen. Betyder det att jag har fina Hifi-meriter? :lol:

#319

Postad 13 oktober 2012 - 16:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

haha Svalander denna tråd kom att bli kul att följa nu....

Onekligen. Att skriva som att Svalander är en guru som är något att lita på är, hmm, inte så vettigt, med tanke på vad som säljs till orimliga överpriser i hans webshop.

#320

Postad 13 oktober 2012 - 16:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Så här skriver en mycket erfaren man vid namn Josef Svalander med en kunskap utöver det vanliga:

Svalander är väldigt okunnig.
Om du ska ställa motargument mot mitt inlägg så får du göra det med egna ord.

#321

Postad 13 oktober 2012 - 17:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Så här skriver en mycket erfaren man vid namn Josef Svalander med en kunskap utöver det vanliga:

Jag hoppas innerligt att du skrev detta som ett skämt alt. för att trolla lite (vilket jag tror)?

Om du däremot menade allvar med att ta med Herr Svammelander i denna debatt tycker jag uppriktigt synd om dig om du gått på hans flummerier.

Hoppas också att du vet att han är sedd som en pajas i dessa kretsar.

#322

Postad 13 oktober 2012 - 18:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 2
För egen del ställer jag mig förvisso frågande till en del saker Svalander sysslar med. Framför allt moralen i att ifrågasätta vettet hos folk med dyra kablar och sedan själv sälja desamma.
Annars vore han ju knappast sämre än vilken affärsman som helst.
Att däremot kalla honom okunnig är nog en smula orättvist. Resonemanget kring mätning i inlägget delar han i stort med de flesta som har vettig kännedom i ämnet. Den något mer respekterade Ingvar Öhman tex.

Om man menar att det är enkelt att mäta fram vad som är neutralt eller transparent så är man nog däremot något okunnig. Har inte sett någon presentera en metod för att mäta detta. på ett vettigt sätt. Det har diskuterats vid ett flertal tillfällen men inte ens de som tycker det är enkelt har haft något att komma med när det kommer till kritan. :)


#323

Postad 13 oktober 2012 - 18:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Jo man är komplett okunnig om man vill hävda att man bör avmagnetisera och kantsvarva CD-skivor.

#324

Postad 13 oktober 2012 - 18:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jo man är komplett okunnig om man vill hävda att man bör avmagnetisera och kantsvarva CD-skivor.

Tycker snarara man är en framgångsrik kvacksalvare om man lyckas sälja dylika produkter. :)

#325

Postad 13 oktober 2012 - 18:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Tycker snarara man är en framgångsrik kvacksalvare om man lyckas sälja dylika produkter. :)

Ja, eller det....båda är lika illa dock.

#326

Postad 13 oktober 2012 - 18:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja, eller det....båda är lika illa dock.

Japp, absolut.

#327

Postad 13 oktober 2012 - 18:42

djo
  • djo
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 1
Ageve: Jag kan inte bara bilar och hifi.....-Jag kan dansa oxå!

SC-Zap: Alla priser är överpriser för dom som inte har råd...

MKarlsson74: Du förstår ju inte mina ord! Nej, Svalander är inte okunnig.
Man ska inte tro på all skit som skrivs, prata med honom själv.

masse70: Gurustatus och hela huset fullt av Audio Pro.....heja Sverige!!





#328

Postad 13 oktober 2012 - 18:42

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Jag förstår bara inte varför folk lägger så mycket tid, pengar och energi på saker som ofta mätbart inte har någon effekt alls när det finns så mycket man göra med sitt ljudsystem som ger ett mätbart förbättrat resultat (dessutom ofta billiga och enkla saker).

Redigerat av megagurka, 13 oktober 2012 - 18:44.


#329

Postad 13 oktober 2012 - 18:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

masse70: Gurustatus och hela huset fullt av Audio Pro.....heja Sverige!!

Sen när hade min status på antal inlägg nåt med mina kunskaper eller anläggning jag råkar ha därhemma att göra?

Lunarstorm hörde av sig och sa att allt var förlåtet och dom ville ha dig tillbaka tramspelle.

Redigerat av masse70, 13 oktober 2012 - 18:47.


#330

Postad 13 oktober 2012 - 19:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Lunarstorm hörde av sig och sa att allt var förlåtet och dom ville ha dig tillbaka tramspelle.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

#331

Postad 13 oktober 2012 - 20:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

MKarlsson74: Du förstår ju inte mina ord! Nej, Svalander är inte okunnig.
Man ska inte tro på all skit som skrivs, prata med honom själv.

Jag anser han är fruktansvärt okunnig. Men kan du istället komma med egna argument?

#332

Postad 13 oktober 2012 - 20:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Jag anser han är fruktansvärt okunnig. Men kan du istället komma med egna argument?


Ursäkta Karlsson... Jag håller med dej i mycket av det du skriver, men du kan fan inte påstå att dom argumenten du kommer med är dina egna...
Hur många möten och tester med LTS har du personligen varit med på ?

#333

Postad 13 oktober 2012 - 23:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ageve: Jag kan inte bara bilar och hifi.....-Jag kan dansa oxå!

SC-Zap: Alla priser är överpriser för dom som inte har råd...

MKarlsson74: Du förstår ju inte mina ord! Nej, Svalander är inte okunnig.
Man ska inte tro på all skit som skrivs, prata med honom själv.

masse70: Gurustatus och hela huset fullt av Audio Pro.....heja Sverige!!

Vilken j.. la attityd. Alla är okunniga och har nu tydligen inte tillräckligt fina prylar heller. Lägg ner skitsnacket och diskutera på en mogen och sansad nivå tack.

#334

Postad 14 oktober 2012 - 00:00

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 1
Vart är vi på iväg egentligen med denna utmärkta forum, som jag och säkert många andra har haft nöje med att byta erfarenhet med och skaffat nya kunskaper, när snart varje tråd slutar alltid med samma tjafs, gång på gång. Tröttsamt!
Det var kanske bättre förr, iallafall!

#335

Postad 14 oktober 2012 - 00:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Ursäkta Karlsson... Jag håller med dej i mycket av det du skriver, men du kan fan inte påstå att dom argumenten du kommer med är dina egna...
Hur många möten och tester med LTS har du personligen varit med på ?

Argumenten är mina egna eftersom de är baserad på min egen erfarenhet och åsikter på samma sätt som en biolog kan argumentera över saker som darwin redan förklarat.
Vad LTS har med detta att göra vet jag inte.

#336

Postad 14 oktober 2012 - 03:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 2

Argumenten är mina egna eftersom de är baserad på min egen erfarenhet och åsikter på samma sätt som en biolog kan argumentera över saker som darwin redan förklarat.
Vad LTS har med detta att göra vet jag inte.


Så alla dessa blindtest du ständigt skriver om, där folk inte kan höra skillnad mellan varken förstärkare eller kablar, dom har du deltagit i själv menar du ?

Redigerat av Bakerman, 14 oktober 2012 - 03:06.


#337

Postad 14 oktober 2012 - 08:47

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Vart är vi på iväg egentligen med denna utmärkta forum, som jag och säkert många andra har haft nöje med att byta erfarenhet med och skaffat nya kunskaper, när snart varje tråd slutar alltid med samma tjafs, gång på gång. Tröttsamt!
Det var kanske bättre förr, iallafall!


Jag håller med. Det är lite som att bevittna en olycka, jag vill inte titta men kan inte låta bli.

#338

Postad 14 oktober 2012 - 10:21

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 1

Så alla dessa blindtest du ständigt skriver om, där folk inte kan höra skillnad mellan varken förstärkare eller kablar, dom har du deltagit i själv menar du ?



+1

#339

Postad 14 oktober 2012 - 11:50

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag kan tillföra något i diskussionen egentligen. Men om blindtester kan jag iaf dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har varit med på en del blindtester/ F/E-lyssningar med LTS. Vi jämförde Emotiva XPA-2 mot insignalen, O&G RS2000 mot insignalen och XTZ någonting100 mot insignalen. De jämfördes alltså inte mot varandra. De färgningar som dessa slutsteg fanns ha var mycket, mycket små.

Emotivans färgning kunde nästan enbart kännas på vibrerande inredning. De vibrerade lite mindre med Emotivan i signalvägen. Detta kunde härledas till att dess undre gränsfrekvens var satt lite högt (20Hz).

RS2000 var ett prototypsteg som testades för att jag just hade köpt det. Jag var den enda som lyckades detektera det steget och det var en liten skillnad på efterklangen på en cymbal som hördes. Konstruktören informerades och gjorde ändringar. Ingen färgning har detekterats efter det.

XTZ kommer jag inte ihåg så mycket av, men den var lätt att detektera även om färgningen var mycket liten.

När man gör sådana här blindtester lyssnas det på en kort ljudloop om ca 2 sekunder. Varannan gång lyssnar man på testobjektet och varannan gång signalen utan testobjektet. Bytestiden mellan lyssningarna är så gott som noll så det handlar om att flippa en vippströmbrytare.

I mitt tycke är detta den bästa testmetoden att undersöka hur olika apparater färgar ljudet. Man jämför alltså inte apparater utan undersöker exakt hur signalen förändras när de passerar den.

Detta kanske inte hade så mycket med trådämnet att göra, men diskussionen verkade ju ändå handla om detta en del, så jag hoppas min erfarenhet om testerna kan vara till glädje.

#340

Postad 14 oktober 2012 - 12:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Så alla dessa blindtest du ständigt skriver om, där folk inte kan höra skillnad mellan varken förstärkare eller kablar, dom har du deltagit i själv menar du ?

Läs mitt inlägg igen så ser du att jag inte skrev något sånt.

#341

Postad 14 oktober 2012 - 12:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag kan tillföra något i diskussionen egentligen. Men om blindtester kan jag iaf dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har varit med på en del blindtester/ F/E-lyssningar med LTS. Vi jämförde Emotiva XPA-2 mot insignalen, O&G RS2000 mot insignalen och XTZ någonting100 mot insignalen. De jämfördes alltså inte mot varandra. De färgningar som dessa slutsteg fanns ha var mycket, mycket små.

Emotivans färgning kunde nästan enbart kännas på vibrerande inredning. De vibrerade lite mindre med Emotivan i signalvägen. Detta kunde härledas till att dess undre gränsfrekvens var satt lite högt (20Hz).

RS2000 var ett prototypsteg som testades för att jag just hade köpt det. Jag var den enda som lyckades detektera det steget och det var en liten skillnad på efterklangen på en cymbal som hördes. Konstruktören informerades och gjorde ändringar. Ingen färgning har detekterats efter det.

XTZ kommer jag inte ihåg så mycket av, men den var lätt att detektera även om färgningen var mycket liten.

När man gör sådana här blindtester lyssnas det på en kort ljudloop om ca 2 sekunder. Varannan gång lyssnar man på testobjektet och varannan gång signalen utan testobjektet. Bytestiden mellan lyssningarna är så gott som noll så det handlar om att flippa en vippströmbrytare.

I mitt tycke är detta den bästa testmetoden att undersöka hur olika apparater färgar ljudet. Man jämför alltså inte apparater utan undersöker exakt hur signalen förändras när de passerar den.

Detta kanske inte hade så mycket med trådämnet att göra, men diskussionen verkade ju ändå handla om detta en del, så jag hoppas min erfarenhet om testerna kan vara till glädje.

Jo det är ju intressant för att se om en enskild komponent är transparent. Men det säger mycket lite om tex. nämnda slutstegs förmåga att driva en högtalare med komplexa musiksignaler. Det intressantaste, enligt min mening, är hur det låter när alla länkar i kedjan är med. Högtalare, förstärkare, spelare, rum etc. Före och efter hela kedjan och med riktig musiksignal. Hur enskilda komponenter presterar säger tyvärr inte alltid så mycket. Men visst är det intressant att lära sig olika testmetoder. :)

#342

Postad 14 oktober 2012 - 13:05

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag vill hävda motsatsen. Testobjektet lastas ju av en högtalarkonstlast och testsignalerna ÄR musik.

#343

Postad 14 oktober 2012 - 13:20

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Här är en länk till mer info om den testmetod jag varit med om att genomföra.


http://sv.m.wikipedi...iki/FE-lyssning



#344

Postad 14 oktober 2012 - 14:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Här är en länk till mer info om den testmetod jag varit med om att genomföra.


http://sv.m.wikipedi...iki/FE-lyssning

Menar du att " den korta ljudloopen" på två sekunder är musik då? Och har det genomförts f/e test med hela kedjan? Enligt min mening finns det inga högtalare som i ett normalt lyssningsrum är helt fransparenta. Detta faller på sin egen orimlighet. Just detta är nog ett av skälen till att vi väljer olika kringutrustning. Komponenter som " färgar" ljudet för att skapa en i slutändan relativt neutral anläggning.

Redigerat av laddie15, 14 oktober 2012 - 14:16.


#345

Postad 14 oktober 2012 - 14:21

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Lär vara ett ****s jobb att kartlägga alla olika färgningar för att uppnå en hyggligt transparent kedja bara.

GLHF

#346

Postad 14 oktober 2012 - 14:28

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag har inte varit med om, eller hört talas om en F/E-lyssning med fler komponenter. Undantaget är när en dac eller avspelare ska testas. Men det är ju lite utanför den vanliga F/E-lyssningens ramar ändå.

Högtalare+rum är ganska skilda från den elektriska biten, så det går inte att jämföra med lätthet. Avläsare, försteg och slutsteg är ju bara transporter som ska vara så transparenta som möjligt. Högtalare och rum bildar tillsammans en dekodande enhet som ska uppfylla andra egenskaper.

#347

Postad 14 oktober 2012 - 14:40

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
De blindtester som nämns är ett alldeles ypperligt sätt att se vilken ev färgning som en komponent ger. Men enligt min mening helt obrukbart för att avgöra om den aktuella produkten får dig att gunga med i musiken.
För min del är det förstnämnda inte viktigt. För min egen del så lyssnar jag fram (och köper) prylar som får mig att bli engagerad i musiken. Om det sedan innebär total transparens eller inte är sekundärt.

#348

Postad 14 oktober 2012 - 14:50

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

De blindtester som nämns är ett alldeles ypperligt sätt att se vilken ev färgning som en komponent ger. Men enligt min mening helt obrukbart för att avgöra om den aktuella produkten får dig att gunga med i musiken.
För min del är det förstnämnda inte viktigt. För min egen del så lyssnar jag fram (och köper) prylar som får mig att bli engagerad i musiken. Om det sedan innebär total transparens eller inte är sekundärt.


Då frågar jag nyfiket vilka egenskaper hos en apparat som brukar få dig engagerad i musiken? Är det någon frekvensgångsskillnad, någon speciell sorts distorsion eller är det något annat som är svårt att mäta?

Jag förstår om frågan kan uppfattas som provocerande, men det är inte min avsikt.

#349

Postad 14 oktober 2012 - 15:07

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 1

Vart är vi på iväg egentligen med denna utmärkta forum, som jag och säkert många andra har haft nöje med att byta erfarenhet med och skaffat nya kunskaper, när snart varje tråd slutar alltid med samma tjafs, gång på gång. Tröttsamt!
Det var kanske bättre förr, iallafall!


Det här.

Jag är så fruktansvärt trött på att alla diskussioner ska sluta upp i en kukmätartävling och vem som kan komma med den mest påhittiga förolämpningen. Min, inte särskilt kvalificerade gissning, är att det finns alldeles för mycket testosteron här inne. Men jag kan inte undgå observera att det nästan alltid är samma människor som är inblandade.

#350

Postad 14 oktober 2012 - 15:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Då frågar jag nyfiket vilka egenskaper hos en apparat som brukar få dig engagerad i musiken? Är det någon frekvensgångsskillnad, någon speciell sorts distorsion eller är det något annat som är svårt att mäta?

Jag förstår om frågan kan uppfattas som provocerande, men det är inte min avsikt.

Den frågan har visat sig lika svår att svara på som det tydligen är att f/e mäta hela kedjan. :)
Jag gav mig in på jämförelser med gitarrförstärkare och vad som händer där med olika inställningar. En rörkombo uppfattas nog ofta som betydligt rappare än en transistordito. Anslagen kan få en sådan kraft att det nästan blir för mycket. Men detta är ett fenomen som låter sig justeras med bla "presence". Plöstligt har man ett hur beskedligt ljud som helst. Frågan är då vad som åstadkoms i denna potentiometer och om det går att översätta till hifi. Just "snabbhet" i anslagen, inte minst med trumljud, är nog något många finner medryckande och roligt att lyssna på.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.