Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra inspelad klassisk musik på cd

638 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#551

Postad 29 oktober 2009 - 09:40

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Härligt!
Tack Alban och Tompa123 för skivtipsen. Måste åka till biblioteket och se vilka klassiska skivor som finns inne.

Horowitz Plays Rachmaninoff/Concerto for Piano in Dm verkar trevlig och till bra pris. Får nog ta och beställa den skivan.

Evgeny Kissin var bra och vilken härlig piano konsert av Tchaikovsky. Det får nog bli den också.

Är det någon av er som beställt från Amazon? Tull och frakt är det dyrt? leveranstid?
Kanske har Ginza eller CDON skivorna, får kika närmare på det.

#552

Postad 29 oktober 2009 - 10:43

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Härligt!
Tack Alban och Tompa123 för skivtipsen. Måste åka till biblioteket och se vilka klassiska skivor som finns inne.

Horowitz Plays Rachmaninoff/Concerto for Piano in Dm verkar trevlig och till bra pris. Får nog ta och beställa den skivan.

Evgeny Kissin var bra och vilken härlig piano konsert av Tchaikovsky. Det får nog bli den också.

Är det någon av er som beställt från Amazon? Tull och frakt är det dyrt? leveranstid?
Kanske har Ginza eller CDON skivorna, får kika närmare på det.

Kolla upp att det är Reiner som dirigerar på Horowitz skivan. Det finns minst tre plus en filminspelning,men de andra är också bra men har inte samma magi och gnista som den inspelningen.
Som lite kuriosa ~ Rachmaninoff själv lär ha omvärderat sin syn på konserten,efter att han hört Horowitz spela den. De var också väldigt goda vänner.
Kanske är det lättare att beställa från engelska amazon?

Redigerat av Alban, 29 oktober 2009 - 11:24.


#553

Postad 29 oktober 2009 - 13:04

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Den gode Rubinstein har bannemig ett eget litet rum i mitt musikhjärta. Hans positivism, hans livsglädje, hans så äkta och utrycksfulla musicerande.

Ett läsartips är hans memoarer, två tjocka böcker. Jag köpte dem för några år sen och började läsa första delen direkt i tunnelbanan. Jag skulle resa ganska långt. När jag tittade upp för att se hur långt jag hade kommit, var det bara att inse att det blev till att stiga av vid nästa station och resa tre stationer åt motsatta hållet...

En smula OT: Böckerna: Länk 1. Länk 2.
Länkar till Stadsbibliotekt i Stockholm. Jag bor liksom i denna stad. De MÅSTE finnas även på andra bibliotek i landet! Tyvärr hittar jag dem inte på Bokus. Kasnke går att hitta någon annanstans.

De där inspelningarna, som jag länkade till på YT, finns att köpa. Tyvärr är de svåra att få tag på. Och där kommer vi direkt till nästa fråga. Jo, jag har beställt från Amazon. Både engelska, tyska och franska sajten. Det är oftast lite billigare att beställa från den engleska sajten. Räkna med minst 1.79 Pund för frakten därifrån (20-25 kr). Leveranstiden är mellan en till två veckor. Ibland lite längre.

Ett exempel: Tchajkovskys pianokonsert. Där ser du en stor ikon till höger, med texten "Add to shopping basket". Det kan du göra, men gör du inte ett val till, så beställer du via "Amazons snabbval" (lite förenklat beskrivet). Under denna text "Want guaranteed delivery by Friday, October 30? ", hittar du en pytteliten länk: "20 new from £6.14" . Där ser du att du kan välja specifikt vilken handlare du vill köpa ifrån. Är oftast mycket billigare än att välja "Amazons snabbval". Denna skiva skulle kosta: SEK 134,21 - från moviemars-usa.


För att bli ny kund, klickar du på "New Customer? Start here.", längst upp på sajten.

Redigerat av Tompa123, 02 november 2009 - 13:41.


#554

Postad 29 oktober 2009 - 13:23

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Amazon.co.uk är en riktigt bra sida, har själv beställt mycket klassiskt därifrån :)

#555

Postad 29 oktober 2009 - 14:45

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Grabbar ni är helt enkelt Magiska! Tackar!

Ska titta lite närmare på amazon.uk

MVH
/turismo/

#556

Postad 29 oktober 2009 - 20:53

Guran70
  • Guran70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
De bästa svenska nätbutikerna för klassisk musik:

www.naxosdirect.se

Innehåller allt som Naxos distribuerar i Sverige. Inte superbillig på ordinarie priser men väldigt mycket bra info om skivorna, i alla fall de nyare titlarna. Riktigt schyssta reor nu och då. Man kan kostnadsfritt registrera sig för nyhetsbrev på E-post så ser man när det är reor och dylikt.

www.privag.se

Begränsat utbud och lite amatörmässig layout, gillar sidan och butiken ändå. Säljer Brilliant till bra priser och har alltid roliga erbjudanden typ "köp valfri skiva och välj en extra premieskiva utan extra kostnad".

www.megastore.se

Klart störst utbud i Sverige och riktigt bra priser. Inte så mycket info om skivorna men om man vet vad man skall ha är de ofta konkurrenskraftiga prismässigt. Har alla bolag, även Brilliant.

Sedan finns ju förstås Ginza och CD-ON men de har väl alla koll på.

#557

Postad 30 oktober 2009 - 04:51

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

De bästa svenska nätbutikerna för klassisk musik:

www.naxosdirect.se

[---]

Du gillar verkligen Naxos...

Megastore är bra, men har en urusel hemsida. Man måste vara närmast en fullfjädrad Cyberspace-detektiv för att hitta vissa produkter där. Dessutom har de många titlar listade, som de inte kan få tag på. Jag har handlat mycket av dem, men börjar snart tröttna. Många restade produkter...

Därför är bl a Amazon väldigt bra.

En annan sajt för skivor, som är svåra att få tag på, är ArkivMusic. Plus för att man kan betala via PayPal. De är dock inte speciellt billiga...

Redigerat av Tompa123, 30 oktober 2009 - 04:58.


#558

Postad 30 oktober 2009 - 14:19

Guran70
  • Guran70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det var inte menat som rangordning, jag tycker de tre (och även Ginza + CD-ON) kompletterar varandra på olika sätt.

Jag brukar även köpa pop/rock från www.cdwow.se som ofta har galet låga priser, de är dock inget vidare på klassiskt.

Sedan finns ju Tradera som en outsider, just nu t ex ligger det ute många bra inspelningar med klassisk musik. Ibland kan man ha tur och fynda där.

Den bästa databasen av alla webshopar har www.arkivmusic.com, där kan man verkligen hitta det mesta. Jag har dock aldrig provat att beställa där.

#559

Postad 30 oktober 2009 - 22:54

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Sådär! Då har jag beställt Mahler's 7:a och 9:a med Abbado, Carl Orff's Carmina Burana och Bartok-skivan som du rekommenderade, Alban ;)

#560

Postad 31 oktober 2009 - 00:14

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Fräsigt värre! Mahler är ju inte fy skam det heller ;)

Skriva gärna några rader sen vad du tyckte

#561

Postad 31 oktober 2009 - 00:38

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Det ska jag göra! Mahler's 5:a gillar jag ju verkligen så nu vill jag ha mer ;) Och Bartok lät väldigt intressant också.

Har förresten lyssnat mycket på Thcaikovsky's 4:a idag, mycket fin och trevlig symfoni! Just Tchaikovsky har jag fastnat mycket för senaste tiden.

Redigerat av Hifi-Arne, 31 oktober 2009 - 22:14.


#562

Postad 01 november 2009 - 14:24

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Det ska jag göra! Mahler's 5:a gillar jag ju verkligen så nu vill jag ha mer B) Och Bartok lät väldigt intressant också.

Har förresten lyssnat mycket på Thcaikovsky's 4:a idag, mycket fin och trevlig symfoni! Just Tchaikovsky har jag fastnat mycket för senaste tiden.


En av favoriterna. Jag lånade hem alla noter för Tchaikovskys 6 symfonier från Statens musikbibliotek för några år sedan. Det var 3 stora lådor fulla med noter! Jag har faktiskt lagt in det på datorn i utbildningssyfte. Kul att spela efter dem också.
Jag köpte en box med alla 6 symfonier av Tchaikovsky från deutsche Grammofon för ett tag sedan. Herbert van Karajan dirigerar.

Partitur till Gustav Mahlers symfonier har jag lånat från Lunds statsbibliotek. Grym orkestrering! 5:e symfonin:
4 flöjter
3 oboer
3 klarinetter
3 fagotter
6 valdhorn
4 trumpeter
3 tromboner
1 bastuba
4 pukor
5 Slagverkare
1 Harpa
1a violin
2a violin
Viola
Cello
Kontrabas

Min favorit-symfoni av Gustav Mahler är annars Symfoni 1 Titan. En inspelning av 4:e satsen kräver en hel del av sin musikanläggning. Jag har 1:a violin-noterna som jag hittade på nätet för ett tag sedan. Man får verkligen såga (nej, jag fixar inte den i rätt tempo än). Kolla på detta klippet:
Symofoni 1, sats 4

#563

Postad 01 november 2009 - 14:42

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag antar att du spelar klarinett (av ditt alias)? Eller spelar du violin? Mina skivor är också från Deutsche Grammophon med Karajan. En dubbel-CD med symfonierna 4,5 och 6:

http://www.amazon.co...i...2843&sr=8-1

Ska införskaffa dubbel-CD:n med 1-3 också B)

Redigerat av Hifi-Arne, 01 november 2009 - 14:43.


#564

Postad 01 november 2009 - 15:10

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Jag antar att du spelar klarinett (av ditt alias)? Eller spelar du violin? Mina skivor är också från Deutsche Grammophon med Karajan. En dubbel-CD med symfonierna 4,5 och 6:

http://www.amazon.co...i...2843&sr=8-1

Ska införskaffa dubbel-CD:n med 1-3 också B)


Jag spelar både och. Så ditt antagande var korrekt. :)

Jag tror faktiskt vi har samma inspelningar. Skillnaden är bara att jag fick en box med 8 skivor i papp-fodral, samt att de lagt in andra stycken på mina skivor. Jag har en symfoni per skiva och litet andra verk. De 2 andra har en pianokonsert, samt violinkonserten och annat. Mina inspelningar spänner sig mellan 1963-1981 med Berlin-filharmonikerna.
6:an är min favorit.

#565

Postad 01 november 2009 - 15:16

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jaha, trevligt! Vi har ju en pianist i tråden sedan tidigare också B) Har du förresten något tips på annat med Tchaikovsky förutom Symfonierna? Jag har sedan tidigatre Svansjön, Törnrosa och Nötknäpparen (delar av dom på en och samma skiva). Har även 1812, den är riktigt bra!

#566

Postad 01 november 2009 - 15:56

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Jaha, trevligt! Vi har ju en pianist i tråden sedan tidigare också B) Har du förresten något tips på annat med Tchaikovsky förutom Symfonierna? Jag har sedan tidigatre Svansjön, Törnrosa och Nötknäpparen (delar av dom på en och samma skiva). Har även 1812, den är riktigt bra!


Trevligt. Jag spelar litet piano också, men på väldigt låg nivå dock. Jag spelar hellre än bra där. Däremot råkade jag bli konsertmästare för Arméns musikkår, Norrland då det fanns.

Spelar du inget?

Jag har 2 utgåvor från Naxos av Svansjön. Den senaste på SACD. Tyvärr tycker jag det är en ganska dålig tolkning på den. Jag rekommenderar hela Svansjön iaf och även hela Nötknäpparen. Dock kommer jag inte på någon bra inspelning. Jag har bara Naxos och jag tycker iaf. att deras inspelning på Nötknäpparen är väldigt bra.

Jag kan rekommendera följande Tchaikovsky-verk:
Manfred, op 58. Symfoni på 4 satser. 4:e satsen Min utgåva Den är inspelad live.
The Tempest, op 18 Ouvertyr Börjar med ödesmättat intro på ca. 3 minuter. Därefter börjar det ladda ur. Kräver väldigt mycket av sitt ljudsystem (och grannar).
Souvenir de Florence, op. 71. Ett verk på 4 satser skrivet för 2 violiner, 2 viola, 2 cello. 1:a satsen

#567

Postad 01 november 2009 - 17:43

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Ok tack för tipsen! Ska kolla in dem. Nja jag spelar lite klaviatur, blir mest moderna låtar då. Gitarr har jag dock spelat många år men det där brukar det också bli mer moderna låtar. Det brukar bli en del Pop, Rock och Hårdrock. Klassiskt vågar jag inte ge mig på att spela än B)

Denna skiva med bl.a Svansjön är det jag brukar lyssna på:

http://www.amazon.co...-...3571&sr=8-3

Man kanske ska ta och försöka hitta några fina inspelningar med hela Svansjön och Nötknäpparen som du rekommenderar.

Har du några andra favoriter förutom Tchaikovsky?

#568

Postad 01 november 2009 - 18:31

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Ok tack för tipsen! Ska kolla in dem. Nja jag spelar lite klaviatur, blir mest moderna låtar då. Gitarr har jag dock spelat många år men det där brukar det också bli mer moderna låtar. Det brukar bli en del Pop, Rock och Hårdrock. Klassiskt vågar jag inte ge mig på att spela än B)

Denna skiva med bl.a Svansjön är det jag brukar lyssna på:

http://www.amazon.co...-...3571&sr=8-3

Man kanske ska ta och försöka hitta några fina inspelningar med hela Svansjön och Nötknäpparen som du rekommenderar.

Har du några andra favoriter förutom Tchaikovsky?


Så litet så. Men då spelar du väl efter ackord? Jag är jättedålig på att spela efter ackord.

Det var bra inspelningar på skivan du har. Kom på nu när jag lyssnade på ljudexemplen att jag faktiskt spelat Törnrosa-sviten på konsert. Jag spelade 1:a violin då. Hade en hel del att göra. Hehe. Har en inspelning av hela Törnrosa från Naxos, men de har ersatt harpan med piano på väldigt många ställen!

Jag hade nog fortsatt med Deutsche Grammofon.

Andra favoriter är förutom Mahler, Carl Maria von Weber. Gillar speciellt Friskytten (der Freischütz), Guiseppe Verdi som skrivit Don Carlos. Vi fick se Don Carlos i lumpen och jag fastnade för den direkt och köpte en utgåva från EMI ur deras serie med "Great recordings of the century". Jag är rätt kräsen med operor och gillar dramatik.

Om du gillar känslosam vemodig musik är musik av Frederic Chopin perfekt. 1:a och 3:e balladen är mina favoriter.

#569

Postad 01 november 2009 - 22:35

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Jaha, trevligt! Vi har ju en pianist i tråden sedan tidigare också B) Har du förresten något tips på annat med Tchaikovsky förutom Symfonierna? Jag har sedan tidigatre Svansjön, Törnrosa och Nötknäpparen (delar av dom på en och samma skiva). Har även 1812, den är riktigt bra!


Mmmm, han har ju skrivit en pianokonsert som är riktigt bra. jag har denna utgåva:

Postad bild

#570

Postad 01 november 2009 - 23:33

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Hoppas ni ger Tchaikovskys 2:a och 3:e pianokonsert en chans också. De är hemska. Spanade in partituret på dem nyss.

#571

Postad 02 november 2009 - 14:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Dom är faktiskt rätt fina, men spelas rätt sällan. Det är ju snudd på att man kan säga Tchaikovskys pianokonsert och alla förstår direkt att man menar den första i Bb-moll och få har ens hört dom andra. Det är lite tråkigt...

#572

Postad 02 november 2009 - 14:41

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för alla fina inlägg! Verkligen intressant att läsa en så upplyst diskussion mellan kunniga människor.

Jag har ärvt en hel del Tchaichovsky skivor på främst DG, som är i mestadels mycket gott skick. Vanligtvis föredrar jag inte brett upplagda symfonier utan gillar mer lättsmält och "modern" klassisk musik, typ Chaussons, Walton, Britten, Debussy, Holst. Jag gillar också barockmusik som bakgrund.

Jag tycker att Tchaikovsky är enahanda (förutom ballettmusiken) och har hitintills betraktat hans symfonier som "generisk" klassisk musik. Det är naturligtvis helt fel. Var börjar jag med Tchaikovsky?

Tack :wub:

#573

Postad 02 november 2009 - 19:08

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Jag tror att vioinkonserten är bra att börja med! Väldigt melodisk och vacker - otroligt fint verk!
Denna skiva kanske kan vara något? Chung tycker jag är en mycket mycket duktig violinist

Sen är ju sjätte symfonin "pathetique" riktigt läcker också. Tidigare symfonier än femman känner jag inte till, men det verkar finnas några Tchaikovsky nördar i tråden :wub:

Redigerat av Alban, 02 november 2009 - 19:11.


#574

Postad 02 november 2009 - 22:23

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Jag tror att vioinkonserten är bra att börja med! Väldigt melodisk och vacker - otroligt fint verk!
Denna skiva kanske kan vara något? Chung tycker jag är en mycket mycket duktig violinist

Sen är ju sjätte symfonin "pathetique" riktigt läcker också. Tidigare symfonier än femman känner jag inte till, men det verkar finnas några Tchaikovsky nördar i tråden ;)


Violinkonserten är fruktansvärt svår att spela. Har bara försökt mig på att spela den. Jobbiga dubbelgrepp överallt. Den finns på väldigt många inspelningar. Jag köpte en trippelbox med klassisk musik vid mitt första steg in i den klassiska musiken. Där ingick violinkonserten.

Ska kolla in inspelningar av Chung.

6:e symfonin kan vara svår att lyssna på om man inte lyssnat på klassisk musik innan. Den är tung och vemodig rakt igenom. Tchaikovsky själv kallade den för en dödsmässa. Den uruppfördes 16:e oktober 1893 och han tog livet av sig 25 oktober.

4:e symfonin kan jag också rekommendera. 1:a satsen är vemodig, men avslutas glatt i ett väldans tempo i 4:e satsen.

(Kan nog kalla mig Tchaikovsky nörd. Hehe)

Håller med om att "Tchaikovskys pianokonsert" alltid refererar till konsert 1 i Bb-moll. Synd...

#575

Postad 03 november 2009 - 11:29

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tja, det beror nog på hur man lyssnar. I mina öron är den nog inte så svår, men alla lyssnar olika. Det som är svårt för mig kanske är lätt för någon annan och vise versa. Men det är klart att det är ju betydligt svårare än t.ex. Beethovens symfonier. Den är ju som helst väldigt raffinerat komponerad och rätt melodisk. Påminner rätt mycket om Bruckners sjua, som jag tror har varit lite av en förebild. Men testa och se

Ja, kolla in Chung - riktigt bra! En favoritinspelning med henne är Mendelssohn och Bruchs violinkonserter, i en inspelning på Decca från 1972. Otroligt bra!
För säkerhets skull så finns det en violinist som heter Sara Chung också - inte att förväxla med Kyung-Wha Chung som jag menar.

Redigerat av Alban, 03 november 2009 - 12:01.


#576

Postad 05 november 2009 - 16:17

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Ett litet TV-tips till alla Mozart/Karl Böhm-älskare. Sista gången det visas i morgon.

Mozarts Requiem

...med en av de bästa "Lacrimosa", som jag har hört.

En smula "spektakulärt" att ge tips om denna inspelning, men jag gillar den på något sätt. Inspelningen är från 1941, så ljudet är därefter...

Jag tycker inte om dirigenter som springer sig igenom vissa verk. Lacrimosa är ett exempel, där många dirigenter enbart verkar tänka på att de måste hinna med nästa tåg. Dessutom verkar de tillfälligt ha blivit lomhörda, eftersom allt absolut måste spelas/sjungas i forte fortissimo. Helst ännu starkare, om det var möjligt...

Redigerat av Tompa123, 05 november 2009 - 19:37.


#577

Postad 06 november 2009 - 10:06

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Håller med om att Böhms majestätiska, lugna och långsamma tolkning av Mozarts Requiem är helt underbar, jag har denna:
Postad bild

Undrar när konserten på Axess är inspelad, det stod ingenting om det i länken...

#578

Postad 06 november 2009 - 11:56

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Undrar när konserten på Axess är inspelad, det stod ingenting om det i länken...

Kollade lite. Fann den på DVD. Enligt en "Amazon-recension" är den inspelad 1971 "This video recording was made in December, 1971".

DVD'n

Redigerat av Tompa123, 06 november 2009 - 11:56.


#579

Postad 10 november 2009 - 12:05

lejontim
  • lejontim
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jo jag har tröttnat på alla romantiker och klassicister, ja är nog ute efter mer "modern" klassisk musik. Ett ganska så motsägelsefullt uttryck- modern klassisk musik. Har ni några bra förslag eller ska man ge sig på de "svåra" grabbarna schönberg, webern och berg? Vilka tips som helst är av intresse.

Jag vill även tipsa om Allan Pettersons sjunde symfoni, finns en bra inpselning av BIS. Samt Shostakovich femte och sjunde symfoni utgivet av decca, haitink är dirigent.

Hälsningar Tim

#580

Postad 10 november 2009 - 12:59

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Hej alla!

Jo jag har tröttnat på alla romantiker och klassicister, ja är nog ute efter mer "modern" klassisk musik. Ett ganska så motsägelsefullt uttryck- modern klassisk musik. Har ni några bra förslag eller ska man ge sig på de "svåra" grabbarna schönberg, webern och berg? Vilka tips som helst är av intresse.

Jag vill även tipsa om Allan Pettersons sjunde symfoni, finns en bra inpselning av BIS. Samt Shostakovich femte och sjunde symfoni utgivet av decca, haitink är dirigent.

Hälsningar Tim

Pettersons sjua är en "klassiker". Ett stycke som berör mig väldigt mycket. Shostakovich skrev jag om lite tidigare i denna tråd.

Så särdeles moderna är inte dessa verk. Det tycker i alla fall inte jag.

Nu dyker jag tillbaks till "sliskigheten":

Det här stycket har en så otroligt vacker inledning. :(

Redigerat av Tompa123, 10 november 2009 - 13:00.


#581

Postad 10 november 2009 - 13:42

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Läcker länk Tompa!

Hej alla!

Jo jag har tröttnat på alla romantiker och klassicister, ja är nog ute efter mer "modern" klassisk musik. Ett ganska så motsägelsefullt uttryck- modern klassisk musik. Har ni några bra förslag eller ska man ge sig på de "svåra" grabbarna schönberg, webern och berg? Vilka tips som helst är av intresse.

Jag vill även tipsa om Allan Pettersons sjunde symfoni, finns en bra inpselning av BIS. Samt Shostakovich femte och sjunde symfoni utgivet av decca, haitink är dirigent.

Hälsningar Tim


För att vara lite kategorisk och rätt okänslig så kan man kanske säga om andra Wienskolans medlemmar:

Schönberg - han som ligger bakom många av de nya teorierna som ligger bakom andra Wienskolan och han som bryter mest ny teoretisk mark.

Berg - Den som omsätter Schönbergs teorier till verklig konst och är vad tycker den som har skrivt mest musik värd att lyssna på av dom tre.

Webern - Han är förnyaren som blickar framåt och bryter mark som ligger till grund för många moderna tonsättare än idag.

... för att hårddra det. Nån annan kanske inte alls håller med mig, och jag säger absolut inte att Schönberg eller Webern inte har gjort bra musik.

Så mitt tips är att börja med Alban Berg. Hans kanske mest kända verk är violinkonserten "till minne av en ängel", som blev ett av hans sista verk (om inte till och med det sista). Denna skiva med Anne-Sophie Mutter gillar jag. Sen får man med ett läckert stycke av Wolfgang Rihm också.

Till minnet av en ängel. Berg dog ju strax efter violinkonserten. Visst ser han själv ut som en ängel? Sfärisk på något vis...

Postad bild

Postad bild

#582

Postad 10 november 2009 - 23:34

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Nu har jag lyssnat igenom denna DVD, som jag bara måste rekommendera. Det finns inga ord som räcker vad gäller superlativer över denna underbara pianist. Han var88 år ung, när detta spelades in.

Finns även på Ginza

Redigerat av Tompa123, 11 november 2009 - 15:30.


#583

Postad 12 november 2009 - 23:23

MaxErnst
  • MaxErnst
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=0pan8570va8

#584

Postad 16 november 2009 - 23:25

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Postad bild

Lite rysk musik, skriven med denna tavla som inspiration. Die Toteninsel/Isle of dead av Arnold Böcklin. Kanske passar någon. Inte världens bästa ljud tyvärr.

Jag rekommenderar denna inspelning. Innehåller även bl a hans tre symfonier. En av mina favoritdirigenter.

Typiskt av Megastore att inte ha någon bild på skivan. Så här ser den ut, dessutom med innehållsförteckning.

Han har även skrivit detta mycket kända stycke. Två versioner:

Tenor (Nicolai Gedda)
Violin (Itzhak Perlman)

...på tal om violinister, så fanns det en herre som hette Michael Rabin.
Äh, ett till stycke med denne mästerlige violinist.
...och så ett till.

Redigerat av Tompa123, 17 november 2009 - 01:50.


#585

Postad 25 november 2009 - 09:38

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Vilka Beethoven Symphonier ska finnas i den klassiska samlingen?

Nr.5 och Nr.9 är väl ett måste, men finns det någon mer som man borde ha i samlingen?

Tacksam för svar!

#586

Postad 25 november 2009 - 17:08

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Egentligen alla, men förutom de du nämnde så i varje fall sexan, sjuan och trean också.
Man brukar väl säga att de udda talen är de bästa, men även sexan tillhör ju en bland de mest spelade och banbrytande

#587

Postad 25 november 2009 - 21:07

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Detta är vad jag har, när det gäller symfonierna, säkerligen kan man tycka att det saknas saker, men det finns mycket annat av Beethoven man bör ha också, violinsonater, t ex :blink:
Postad bild

#588

Postad 26 november 2009 - 10:29

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
OK! Tack för svar!!!

Jag funderar på att köpa en box med samtliga symphonier. Det brukar vara mycket billigare än att köpa separat skivor. Men som vanligt behöver jag er hjälp!
Vilka boxar rekommenderar ni? Letar efter inspelningar med mycket bra tolkningar av symphonierna. Ljudet eller dirrigenten spelar inte så stor roll.

#589

Postad 26 november 2009 - 11:46

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Med risk för att bli lite tjatig, så tycker jag David Zinmans Beethoven inspelningar är bland de bästa jag har hört. Till råga på allt kostar skivorna 50-60 kr styck (symfonierna är fem CD och så finns ouvertyerer och konserter också). Dock hittar jag inte alla varken på cdon eller megastore, men dom finns och rekomenderas varmt!
Länk

Annars gillar jag Gardiners box.
Den som MikaelS rekomenderar jag har sexan ur, tillsammans med Schuberts femma och det är en riktigt trevlig skiva!

Edit:
Annars kan du ju slå ihop lite, så att du får en komplett samling.

Själv har jag också femman och sjuan med Carlos Kleiber (det var väl nån i tråden som var ett fan av honom?) - mycket trevlig skiva! Länk

Sen kanske du kan skaffa sexan med Böhm. Har du redan nian, kanske du kan köpa den jag har med Schuberts femma också. Länk

Trean har jag ingen direkt, så kanske en Zinman?
Länk

Skulle du ändå köpa nian, kanske en lite nyare fräsigare inspelning skulle var kul, med riktigt bra ljud.
Utan att ha hört den kanske skulle kanske denna med Abbado vara något? Länk. Tror jag kan vara riktigt trevlig, men som sagt har jag inte hört den.

Annars kanske Bernstein kan vara någon på nian? Han är ju en mästare på Brahms och jag kan tänka mig att den sena Beethoven, med den rika orkestraringen som finns i nian kan passa honom väl. Jag har inte hört den här heller, men tror att den kan vara ett klipp:
Länk

Redigerat av Alban, 26 november 2009 - 12:10.


#590

Postad 26 november 2009 - 14:11

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Tack Alban, för snabbt och utförligt svar!

Perfekt med olika alternativ. Flera verkar vara riktigt bra och prisvärda. Får titta på dessa i helgen och beställa i veckan som kommer.

/turismo/

#591

Postad 26 november 2009 - 16:24

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Jag har inte bara Böhm-inspelningen, jag har även en ny 9a, med LSO (London Symphony Orchestra) och Haitink.
De spelade in hela cykeln på nytt, och fick lysande kritik.
Postad bild
Finns bl a hos Amazon.uk
Riktigt bra ljud, särskilt om du har en SACD-spelare, högupplöst multikanal :lol:. Finns båda i paket, och lösa om man inte vill ha samtliga.

Såhär skrev SvD: "Vad Haitink åstadkommit är inget mindre än en fullständigt sensationell cykel där London Symphony spelar som besatta och där samtliga inblandade ger allt. Att utnämna denna till den bästa cykeln någonsin är naturligtvis övermaga, men icke desto mindre sant"
http://www.svd.se/ku...tikel_33998.svd

Redigerat av mikaels, 26 november 2009 - 16:25.


#592

Postad 26 november 2009 - 22:36

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
OK! tack för tips, mikaels!

Verkar vara en spännande inspelning. Trevligt med flera alternativ.

Lite OT!
Har ingen större erfarenhet av SACD -spelare, -skivor. Men funderar på att köpa mig en ny cd spelare. En av spelarna jag funderar på spelar av SACD skivor, kanske blir det en sån. Om det nu är bättre än vanliga CD skivor?

#593

Postad 29 november 2009 - 22:01

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Egentligen alla, men förutom de du nämnde så i varje fall sexan, sjuan och trean också.
Man brukar väl säga att de udda talen är de bästa, men även sexan tillhör ju en bland de mest spelade och banbrytande

Håller med om detta.

Vad gäller SACD så rekommenderar jag absolut detta format.

Redigerat av Tompa123, 29 november 2009 - 22:03.


#594

Postad 30 november 2009 - 16:52

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Håller med om detta.

Vad gäller SACD så rekommenderar jag absolut detta format.


Jaha! Intressant. Får kika lite extra på SACD spelaren. Och se vilka skivor som går att få tag i.

Tack för tips!

#595

Postad 07 maj 2010 - 05:52

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Nähä, detta går inte. Nu bumpar jag tråden litegrann då det snart är ett halvår sedan det var någon aktivitet här. :)

#596

Postad 07 maj 2010 - 17:55

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Nej, detta går ju inte :)
bra initiativ Hifi-Arne!

Om jag ska tipsa om något nytt vet i tusan om vad. Jag minns inte riktigt om jag tipsat om detta tidigare, men Rafael Blachacz vann den prestigefyllda Chopin-tävlingen 2005 och släppte båda Chopin-konserterna i höstas. Det är bland (om inte den bästa) inspelningen jag hört. Det känns som man får passa på när musiker är unga, för sen verkar dom ha en tendens att bli mindre spontana och mer fokus på brilliant teknik än att faktiskt skapa musik. Så här har vi verkligen en som kanske är i sina bästa år:

http://www.amazon.co...a...1041&sr=8-1

spotify:track:1ImeUdcgt1lpK0kEDcEbAD
spotify:track:7x1tWTsf0laLvciWa1OIKQ

#597

Postad 10 maj 2010 - 01:25

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Just Chopin har jag inte lyssnat på så mycket, vet inte varför egentligen. Brukar han räknas som "svårlyssnad"? Tycker jag har haft lite svårt att få "grepp" om honom, får ta och ge han chansen lite mer helt enkelt.

Annars har jag försökt lyssna på de skivor jag har, man har sina perioder då man lyssnar mycket på klassiskt och ibland inte så mycket, men de gånger man lyssnar är det lika njutningsfullt som alltid! :D

Just nu lyssnar jag på Jean Sibelius 1:a symfoni, mycket fint. Lyssnade lite på den 4:e också, klart mörkare (men mycket bra) eftersom han tydligen skrev den kort efter att han överlevt en cancertumör.

Förresten har jag fått tag på en serie som heter "How to Listen to and Understand Great Music" i 48 (!?) delar. Det är en snubbe som heter Robert Greenberg som berättar allt möjligt om klassisk musik under århundradena, samt hur man egentligen ska gå tillväga för att ta till sig musiken m.m.

En rolig grej han berättade var att "man ville inte vara i samma hiss som Beethoven hösten 1802" eftersom han då tydligen hade väldiga magproblem vilket medförde att han rapade och släppte väder väldigt ofta. Han menar att 4:e satsen i Beethoven's 2:a symfoni återspeglar detta. Det börjar med en rap, och fortsätter där efter...Lyssna själva! De 20 första sekunderna får en helt annan innebörd (vid 16-17 får han nog bråttom till toaletten). Man kanske aldrig lyssnar på den satsen på samma sätt längre efter denna vetskap som Greenberg uttryckte sig haha. ;) Sen hur väl det stämmer med verkligheten är en annan femma!

Redigerat av Hifi-Arne, 10 maj 2010 - 01:27.


#598

Postad 12 maj 2010 - 12:38

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
EDIT: Sorry felpost.

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 12 maj 2010 - 13:30.


#599

Postad 13 maj 2010 - 00:28

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
...och vill man lära sig handligen i Wagners Nibelungens Ring på ett, hm, alternativt sätt, så kan man lyssna på en viss
Anna Russell. :D

Kul förresten att den här tråden är igång igen. :)

Redigerat av Tompa123, 13 maj 2010 - 00:31.


#600

Postad 13 maj 2010 - 09:42

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Just Chopin har jag inte lyssnat på så mycket, vet inte varför egentligen. Brukar han räknas som "svårlyssnad"? Tycker jag har haft lite svårt att få "grepp" om honom, får ta och ge han chansen lite mer helt enkelt.


Grattis för att du har något så underbart kvar att upptäcka :)
Jag tycker jättemycket om Chopin, som jag tycker verkligen är en tonsättare med många bottnar. Chopin är ju verkligen en pianotonsättare och det mesta av hans musik är ju för piano. Och hans känsla för instrumentet och hur han avänder det tycker jag är absolut oöverträffat!
Det finns ju en väldig spännvidd i hans musik - allt från superenkel musik till riktigt heroisk pianomusik - och allt från enkla melodier till den djupaste insikt.
Var man börjar rota i Chopin vet i tusan - det är ju en hel värld. Men kanske kan nocturerna och preludierna vara något. Båda samlingarna visar ju på hans storhet och väldigt blandade. Sen etyderna är ju kul om du är intresserad av pianot som sådant - riktigt fina "övningar", men är ändå stor musik. Sen pianokonserterna är ju jättefina! Den första är kanske den jag tycker bäst om - genuin Chopin, men som ändå sett över axeln mot andra kompositörer som skrivit pianokonserter före honom som t.ex. Mozart. Sen vill man ha riktigt fin pianomusik med lite större mått så är ju balladerna superfina och väl värt en investering.

Lite inspelningstips:

Nocturnerna med Artur Rubinstein tycker jag är otroliga. De gamla rävarna hade ofta en så genuin koppling till Chopin och Rubinstein tycker jag är bland de allra bästa. De kan du säkert hitta rätt billigt också.

spotify:track:0MijDuoFukzGKM3aSUzEUq
spotify:track:6ShrcwoSxTFFgPLwZP9CWA


Preludierna med Blechacz. Blechacz vann Chopin-tävlingen 2005 och är vad jag tycker en riktigt mogen pianist - förmodligen så bra han blir. En riktigt bra skiva!

spotify:track:6JjsqUUmDvFgGmp4cwuJkF
spotify:track:3OeOZNrgb4CwrkShFWg3L6
Rubinstein: spotify:track:1ABdeOVn28ii4bPm2fN7dB


Pianokonserterna tipsade jag ju om ovan.

Etyderna är roliga och riktigt fin musik. Det finns många bra inspelningar av dom och alla pianister tycker olika. Kanske beror det lite på vad man är ute efter - om man är ute efter musiken kanske Perahia kan vara något:

spotify:track:4AaM4Dd8eaVIVpUFtw9pjy
Fantastisk inspelning med Horowitz: spotify:track:3doLUxd2ckmzGGIqX9Kwe7

Och en favvis sonat, om man vill ha lite mer av större mått.
Andra pianosonaten tycker jag är super!
Denna är kanske lite svår att få tag i, men o så vacker!

Här är en samlingsskiva med Ivo Pogorelich, som är när han spelar bra en otrolig Chopin pianist. Kanske en bra samlingsskiva för att börja med något.

spotify:track:4xmasQRHJjEzGrDMOjThNN



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.