Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Håller Yamaha DSP A1 måttet?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 juni 2003 - 22:48

Unregisteredb978bd56
  • Unregisteredb978bd56
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Hej på er alla,

Vore väldigt glad om någon ville hjälpa mig i recieverträsket. Letar efter elektronik till min uppsättning B&W nautilus och har en Yamaha DSP A1 beg. på gång.

Den har fått lysande recensioner när det begav sig (98-99), men håller den ännu eller är den att betrakta som en relik helt utan värde?

Har ju lite krav på 2-kanal p.g.a högtalarna men har ju inte råd med Parasounds HALO kombination såvida jag inte bjuder ut min lekamen eller byter blöjor på tvistade företagsledare[:)]

Vore jättetacksam om någon som känner till apparaten kommer med synpunkter på kvaliten jämfört med dagens mellanklass-reciever och kanske tips om vad som är ett rimligt pris så att man inte blir superlurad. Kan ju inte så mycket ännu[:I]

TREVLIG MIDSOMMAR!

#2

Postad 19 juni 2003 - 23:25

Unregisterede959f3fd
  • Unregisterede959f3fd
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
OM du ska ha bra 2 kanals ljud köp en sony 333es!!

#3

Postad 19 juni 2003 - 23:44

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Yamaha DSP-A1 var för den tiden en bra förstärkare. Men efterträdaren DSP-AX1 var bättre på både 2-kanal och hemmabio. Om jag inte minns fel så saknade väl dessutom DSP-A1 DTS.

#4

Postad 20 juni 2003 - 00:01

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Den har (om jag inte är fel informerad) i alla fall burrbrown PCM 1704 dacar, som om man tittar på bbs hemsida är mycket dyra. Dessa dacar vore något att ha, de sitter idag bland annat i denons dyraste bioförstärkare och dvd samt i pionners dyraste dito. Jag har själv sett annonsen och varit/är sugen. skulle tro att den är mycket kompetent. varför jag tvekat är för att jag dels redan har en bioreciver (denon3802) och den är en 7.1 vilket DSP A1 inte är (den är ju "bara" en 5.1).

Jag skulle tro att den spöar rätt så mycket andra nyare maskiner, troligen de flesta. Men jag har aldrig hört den så du bör provlyssna själv. Om du skulle till att modda apparaten så har du ju dock ett mycket fint utgångs läge. Slutstegen i DSP A1an kan vara (brukar vara) den begränsande delen av surround apparater (verkar det som i alla fall) så en eventuellt god ide kan vara att använda DSP A1an som processor och försteg samt agera slutsteg åt bakkanalerna och kanske även front högtalaren och använda dig av ett separat slutsteg till frontarna (förslagsvis rotel 1080 eller .....). Jag skulle tro att den då (tillsammans med slutsteg) gör sig bäst åt dina fina B&W högtalare. Slutsteg kan man ju också kompletera med senare om man inte har råd på en gång ;)

Priset är väll 8000kr och som jag ser det så är det INTE något rövar pris direkt snarare tvärt om, om man ser till vad som sitter i apparaten så.... Man brukar få räkna runt ca 50% av nypris på begad elektronik. Med dyr hifi så kan det bli lite billigare som vid det här fallet men jag tror inte att du blir lurad. Jag har varit inne på att köpa den själv som jag nämde och då sälja min 3802a för ca 6500kr, om detta skulle vara ett bättre alternativ för dig så kanske jag är berädd att sälja.

Nautilus 805/4/3/2/1?

Trevlig midsommar själv och lycka till Mvh Kassören.

#5

Postad 20 juni 2003 - 00:23

Unregisteredb978bd56
  • Unregisteredb978bd56
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by kassören
Den har (om jag inte är fel informerad) i alla fall burrbrown PCM 1704 dacar, som om man tittar på bbs hemsida är mycket dyra. Dessa dacar vore något att ha, de sitter idag bland annat i denons dyraste bioförstärkare och dvd samt i pionners dyraste dito. Jag har själv sett annonsen och varit/är sugen. skulle tro att den är mycket kompetent. varför jag tvekat är för att jag dels redan har en bioreciver (denon3802) och den är en 7.1 vilket DSP A1 inte är (den är ju "bara" en 5.1).

Jag skulle tro att den spöar rätt så mycket andra nyare maskiner, troligen de flesta. Men jag har aldrig hört den så du bör provlyssna själv. Om du skulle till att modda apparaten så har du ju dock ett mycket fint utgångs läge. Slutstegen i DSP A1an kan vara (brukar vara) den begränsande delen av surround apparater (verkar det som i alla fall) så en eventuellt god ide kan vara att använda DSP A1an som processor och försteg samt agera slutsteg åt bakkanalerna och kanske även front högtalaren och använda dig av ett separat slutsteg till frontarna (förslagsvis rotel 1080 eller .....). Jag skulle tro att den då (tillsammans med slutsteg) gör sig bäst åt dina fina B&W högtalare. Slutsteg kan man ju också kompletera med senare om man inte har råd på en gång ;)

Priset är väll 8000kr och som jag ser det så är det INTE något rövar pris direkt snarare tvärt om, om man ser till vad som sitter i apparaten så.... Man brukar få räkna runt ca 50% av nypris på begad elektronik. Med dyr hifi så kan det bli lite billigare som vid det här fallet men jag tror inte att du blir lurad. Jag har varit inne på att köpa den själv som jag nämde och då sälja min 3802a för ca 6500kr, om detta skulle vara ett bättre alternativ för dig så kanske jag är berädd att sälja.

Nautilus 805/4/3/2/1?

Trevlig midsommar själv och lycka till Mvh Kassören.



Tack för ett MYCKET bra svar.

Vad gäller nautilus så har jag 802:or runt om[:P]

Dåliga skämt åsido, jag har ett par 804:or som jag köpte beg. ihop med NAD S300+S500. Orkade inte ha två system, så jag sålde elektroniken för att bygga ett. Har nu fått tag på en beg. HTM 2:a som jag köpte av en trevlig kille från Trondheim i Norge. Saknar alltså all elektronik samt bakhgt och sub.

Körde min gamla Pioneer A717, som jag tyckte var RIKTIGT dyr när jag 19 år gammal köpte den för 55 hundralappar, men efter S300:an gick det nästan inte att lyssna med den[xx(]. Otroligt mycket "grötigare" och ingen luft i ljudet alls.

Men som sagt, har inte så mycket kulor och inte så värst mycket kunskap om hur stor skillnad det är mellan de något äldre formaten och de som finns i de nyare anläggningarna. Men som sagt, det verkar på dig som det inte är helt bortkastade pengar i alla fall.

Tack än en gång och det vore trevligt med fler kommentarer.

Peter

#6

Postad 20 juni 2003 - 12:27

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Jag är en mycket nöjd ägare till en DSP-A1.
Har aldrig haft några bekymmer med den.
Visst har den några år på nacken, men den håller helt klart ännu.
Och visst har den DTS, men det visste du säkert redan.

#7

Postad 20 juni 2003 - 12:35

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag har också en DSP-A1 som jag verkligen är nöjd med. Jag använder den förvisso endast som hemmabio-processor men det jobbet klarar den galant tycker jag.

När det gäller kvaliteten så var det Yamahas topmodell när den kom (98?) och hade då ett listpris på 22000. Jag har haft min sedan dess och aldrig haft något problem.

#8

Postad 20 juni 2003 - 13:38

Unregistereded0fb46b
  • Unregistereded0fb46b
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Kan bara instämma med vad joakim99 skriver... har haft min sedan 98/99 jag med och aldrig haft något problem med den eller varit missnöjd eller tyckt att det saknas nåt på den...

Sen att den inte tar 7.1 är ju en annan grej... jag har iaf inte plats med en center bakom mig i nuläget, och störs inget alls av att inte ha 7.1-system!



www.scaar.tk

#9

Postad 20 juni 2003 - 15:32

Unregisterede30d5a3b
  • Unregisterede30d5a3b
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
www.sontec.se har en beg A1'a för 10'

#10

Postad 24 juni 2003 - 16:31

Unregistered91f3dbbe
  • Unregistered91f3dbbe
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som vet hur Arcam AVR100 står sig mot nämnda Yamaha och Denon 3802? Jag ska driva ett par B&W CDM1:or bland annat. Har upptäckt att dessa kräver en del effekt för att låta bra. Har ingen tidigare erfarenhet av Arcam.

Andreas

#11

Postad 24 juni 2003 - 17:21

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Arcam 100 låter klart bättre i två kanaler än både nämnda Yamaha och Denon.
I hembioläge kan det nog blir rätt jämt skägg mellan de tre - särskilt med tanke på att Yamman är så pass gammal.
Effektmässigt ligger nog Arcamen i lä mot nämda Yamaha och kanske även ngt bakom Denonen.


Med Denon 3802 får du en reciver med hyfsat bra ljud och med hyfsad effekt. Den är modernast av de tre och bäst utrustade med nya ljudformat.
Begpris: Ca 7 000:-

Med Arcamen får du en mkt bra ljudmässig reciver, särskilt i två kanaler, men med möjligtvis lite lägre effekt än de övriga. Den saknar även flera nya ljudformat...
Begpris: Ca 7 000:-

Yamman har bäst effekt och även möjligtvis bäst ljud i hembioläge, men med tanke på hur mkt bättre dess efterföljare AX1 låter kan det dock vara svårt att avgöra utan lyssning. Angående nya ljudformat inte så stor skillnad mot Arcamen.
Begpris: Ca 7-8 000:-

Min slutsats i denna mycket ovetenskapliga 3-reciverjämförelse:
Om du inte kräver de senaste formaten, värdesätter 2-kanaler främst , och om Arcamen orkar driva dina B&W skulle jag rekommendera Arcamen i första hand.
Yamahan i 2:a hand om nu utvecklingen gått framåt rejält de senaste åren. Annars skulle jag nog välja Yamahan. Denonen rankar jag i så fall som klar 3:a.

Som alltid är det dock bara dina egna öron som kan avgöra vilken som passar dig bäst...[8]

Mvh JB

#12

Postad 24 juni 2003 - 20:56

Unregistered2bd6c20b
  • Unregistered2bd6c20b
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Arcamén kan man lätt komplettera med ett extra slutsteg. Köp Arcam billigt i Tyskland via http://www.audiovision-shop.de

När det gäller Yamaha´n så verkar alla säkra på att det handlar om den moderna varianten. Jag vill försäkerhetsskull upplysa om att att Yamaha´s första (kanske världens första) Dolby Sourround (ej Pro Logic) hade samma modellnummer och kom kring 1986. Så det kan vara bra att dubbelkolla vilken pryl det är. Den gamla modellen har något av kultstatus och kan förekomma för ganska höga priser hos samlare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.