Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2348 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1951

Postad 03 september 2022 - 22:04

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Missade din fråga angående högtalare.

Jag har en Monitor Audio Silver 8 serie hemma.  Dom är bra. jag har hört flera andra som jag gillar mer men för stunden får dom duga fint här hemma.

Här spelas det väldigt mycket musik om dagarna så jag är väl rätt kräsen gällande ljud.



#1952

Postad 03 september 2022 - 22:04

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Du känner att det var värt att lägga detta hutlösa överpris på en 3000kr setup med ett annat filter i?
Jag förstår inte hur man inte kan känna sig grundlurad i detta fall. Allt är fortfarande Proson och med det kommer dålig kvalité. Det är inget att diskutera.
Fabriken låg ett stenkast från där jag bor i många års tid och det var urusel kvalité på allt.
Man flyttade sedan tillverkningen till Kina och jag kan garantera dig att inget annat än ägarnas plånböcker blev bättre.


Utveckla gärna.


Att IS inte bygger högtalare.

#1953

Postad 03 september 2022 - 22:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Men återigen, hela grejen
Och med det tycker du även att det är ok att lura folk på deras pengar.....

Vem blir lurad??

Om man åker dit och lyssnar och faktiskt tycker det låter bra, så får man väl betala det pris som säljaren vill ha. Det är väl ändå ljudet som är viktigast när det gäller högtalare! Ingen blir tvingad att köpa nåt. Man köper väl inte en högtalare utan att lyssna och utvärdera själv, eller läser du Hifi & musik tidningen och handlar efter deras rekommenation? Ursäkta att jag frågade vad du hade för högtalare. Jag var bara lite nyfiken men glöm det då

Nu pratade jag inte om "proson" modellerna utan rebrandingen av Vistron med sjukt påslag av priset.


Du behöver inte be om ursäkt för att du frågade.
Senaste åren har jag spelar jag med en Diy avart av JBL M2 och 2st JBL 4645C för film
Innan dess har allskönsgrejer passerat, WLM, JBL, Magnepan, Talon.
Rörstärkare på 8W till trissor på ett par KW,  men mestadels klass A steg och aktiva filter.


 



#1954

Postad 03 september 2022 - 22:07

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Missade din fråga angående högtalare.
Jag har en Monitor Audio Silver 8 serie hemma. Dom är bra. jag har hört flera andra som jag gillar mer men för stunden får dom duga fint här hemma.
Här spelas det väldigt mycket musik om dagarna så jag är väl rätt kräsen gällande ljud.


Tack för att du delade med dig och kul att du är nöjd🙂

#1955

Postad 03 september 2022 - 22:10

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

Att IS inte bygger högtalare.

 

 

Att köpa Proson och annat no name och sätta i ett "eget" filter är inte att bygga högtalare.



#1956

Postad 03 september 2022 - 22:16

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Att köpa Proson och annat no name och sätta i ett "eget" filter är inte att bygga högtalare.


Ok jag köper det du säger. Tur är att de slutat med att proson modellerna. Bara monitor 4 kvar som är ombyggt. IS6 pro och IS8 pro, Monitor 8 och monitor 15 är deras egna konstruktioner

#1957

Postad 05 september 2022 - 08:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ok jag köper det du säger. Tur är att de slutat med att proson modellerna. Bara monitor 4 kvar som är ombyggt.

Det stämmer inte. Bara ett par sidor bak i tråden finns bilder på kinesiska PA-högtalare som också fått nytt filter, nytt namn och ny prislapp.

Sen har du deras mest populära (enligt de själva) IS
Anywhere. Det är kinesiska plasthögtalare som de sätter i kyrkor osv.

De säljer fortfarande Proson då och då med, antingen rakt av Proson med nytt filter, eller med ny låda, och ibland ett extra baselement.

Deras mest unika modell måste vara kuben för 300 000 kr. Det är en helt egen konstruktion med varierande rotation på diskanten beroende på exemplar,
ett mellanregister lite på tvären och som sagt kubformad låda, som är så långt ifrån idealiskt man kan komma vid högtalardesign.

Tänk så mycket det finns att välja på för de pengarna. Visst är det som du säger att folk köper vad de vill, men ska man lägga en större slant är det kanske en fördel att lyssna runt, läsa tester/mätningar osv.

Angående Monitor 4, så har jag köpt och lyssnat på originalet (Vistron BH4), eller som mina heter, Monacor Sound 4-BT.

Redigerat av Ageve, 05 september 2022 - 08:45.


#1958

Postad 05 september 2022 - 09:55

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Sorry hade glömt bort anyware serien och de kinesiska pa medhörningshögtalaren. De modeller jag skrev är som sagt egna modeller.
Angående Monitor 4, så har jag köpt och lyssnat på originalet (Vistron BH4), eller som mina heter, Monacor Sound 4-BT.[/quote]

Hade varit intressant att jämföra dina mot IS variant

#1959

Postad 05 september 2022 - 10:05

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Deras mest unika modell måste vara kuben för 300 000 kr. Det är en helt egen konstruktion med varierande rotation på diskanten beroende på exemplar,
ett mellanregister lite på tvären och som sagt kubformad låda, som är så långt ifrån idealiskt man kan komma vid högtalardesign.

Tänk så mycket det finns att välja på för de pengarna. Visst är det som du säger att folk köper vad de vill, men ska man lägga en större slant är det kanske en fördel att lyssna runt, läsa tester/mätningar osv.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt att om du hade gett dem en chans för en lyssning så har jag väldingt svårt att tro att du skulle tycka ljudet var så dåligt.

De andra här i tråden som lyssnat på IS har inte lyssnat i hemmamiljö utan på en mässa där mycket låter dåligt. Man kan tyvärr inte jämföra trådskaparens hybrider som han byggt för hemmabion med original modeller. Hur man än vrider och vä önder på allt så måste lådform, dämpning och allt där till vara som den designades för och det gäller även för IS. Jag har lyssnat på de flesta hybrider och är inte helt förtjust om jag ska vara ärlig.

#1960

Postad 05 september 2022 - 10:11

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Ursäkta att det blir kladdigt när jag skriver men jag är kass på detta när det gäller skriva på forum😊🤣

#1961

Postad 05 september 2022 - 10:36

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Det är en helt egen konstruktion med varierande rotation på diskanten beroende på exemplar.


Ja det var inte så bra tycker jag men det är åtgärdat nu och de sitter i upprätt läge nu

#1962

Postad 05 september 2022 - 10:55

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Det är en helt egen konstruktion med varierande rotation på diskanten beroende på exemplar.


Ja det var inte så bra tycker jag men det är åtgärdat nu och de sitter i upprätt läge nu

 

Bara en sån sak bevisar starkt att det är mycket snack och lite verklighet på IS.

Helt horribelt att ta dessa priser när man helt klart inte kan bygga bra högtalare.

 

Jag kan inte förstå att någon lägger pengar på tex ett par Proson som kostar typ 2-5000kr och efter att de fått ett annat filter kostar det mångdubbla.

Lika lite förstår jag varför IS inte tex tar ett set Canton/Dali/B&W eller valfritt annat välkända, etablerade och beprövade märken och förfinar dessa (det borde ju bli perfektion eftersom en Proson tydligen låter så himla mycket bättre med IS filter) :P

 

Den dagen vi ser tester där IS medverkar bland andra märken i media och läser vad recencenterna skriver, då kanske man lyft på ögonbrynen lite.

Just nu är det bara överprisat skrot i mina ögon.



#1963

Postad 05 september 2022 - 11:15

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Bara en sån sak bevisar starkt att det är mycket snack och lite verklighet på IS.
Helt horribelt att ta dessa priser när man helt klart inte kan bygga bra högtalare.

Jag kan inte förstå att någon lägger pengar på tex ett par Proson som kostar typ 2-5000kr och efter att de fått ett annat filter kostar det mångdubbla.
Lika lite förstår jag varför IS inte tex tar ett set Canton/Dali/B&W eller valfritt annat välkända, etablerade och beprövade märken och förfinar dessa (det borde ju bli perfektion eftersom en Proson tydligen låter så himla mycket bättre med IS filter) :P

Den dagen vi ser tester där IS medverkar bland andra märken i media och läser vad recencenterna skriver, då kanske man lyft på ögonbrynen lite.
Just nu är det bara överprisat skrot i mina ögon.



Som sagt om du har frågor ang deras högtalare kan du väl kontakta Petter själv och prata så får du svar. Eller tag med dina högtalare och åk dit och jämför får du höra skillnaden själv. Du skulle bli förvånad hur lågupplösta dina skulle låta i jämförelse

#1964

Postad 05 september 2022 - 11:19

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

De andra här i tråden som lyssnat på IS har inte lyssnat i hemmamiljö utan på en mässa där mycket låter dåligt. Man kan tyvärr inte jämföra trådskaparens hybrider som han byggt för hemmabion med original modeller. Hur man än vrider och vä önder på allt så måste lådform, dämpning och allt där till vara som den designades för och det gäller även för IS. Jag har lyssnat på de flesta hybrider och är inte helt förtjust om jag ska vara ärlig.

Säger inte IS att deras filter eliminerar rumspåverkan? Isf kvittar det väl om man lyssnar hemma eller på mässa.

#1965

Postad 05 september 2022 - 11:29

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Säger inte IS att deras filter eliminerar rumspåverkan? Isf kvittar det väl om man lyssnar hemma eller på mässa.



Det stämmer tvärr inte. De behöver också lite kärlek. Ett helt kalt rum låter ju inte bra

#1966

Postad 05 september 2022 - 11:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag kan inte förstå att någon lägger pengar på tex ett par Proson som kostar typ 2-5000kr och efter att de fått ett annat filter kostar det mångdubbla.
Lika lite förstår jag varför IS inte tex tar ett set Canton/Dali/B&W eller valfritt annat välkända, etablerade och beprövade märken och förfinar dessa (det borde ju bli perfektion eftersom en Proson tydligen låter så himla mycket bättre med IS filter) :P


Hehe… Dali Epicon blir Intelligent Sound Epic Con.

Grejen med IS är ju att egna namn funkar på Kina OEM, och Proson eftersom det var utgångna produkter som få brydde sig om. Att byta namn på en välkänd högtalare hade nog fått konsekvenser, inte minst från tillverkaren.

Det går även emot principen köp billigt och sälj dyrt. ;)

Redigerat av Ageve, 05 september 2022 - 12:00.


#1967

Postad 05 september 2022 - 12:03

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Hehe… Dali Epicon blir Intelligent Sound Epic Con.

Den var bra🤣👍

Jag håller med dig i det du skriver ang Proson

#1968

Postad 05 september 2022 - 14:05

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 2

"Epicon Enhanced by IS"  borde ju funka :P

Man kan "förfina" en sådan högtalare ändå för egna test om inte annat och påvisa skillnaden både på papper, i testmiljöer med mera.

Jag tänker inte ringa Petter. Tror redan han har koll på denna tråd sedan gammalt.  Jag har inte fått några napp på mina förslag ännu iaf.

 

Men att ha 32 inlägg på detta forum varav samtliga är i denna tråd och IS vänliga, ingjuter inget förtroende för deras produkter överhuvudtaget.

 

Den dagen de finns med i seriösa tester ute kan jag ev tänka mig att kika på detta (tillomed Proson har ju testats i hur många tidningar some helst genom åren) jag är rätt säker på att det aldrig kommer ske.



#1969

Postad 05 september 2022 - 16:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Men att ha 32 inlägg på detta forum varav samtliga är i denna tråd och IS vänliga, ingjuter inget förtroende för deras produkter överhuvudtaget.

En sann IS-kämpe som bland annat skrev i denna tråden på Faktiskt, för 13 år sedan: ;)

https://www.faktiskt...&t=28474&full=1

Räven nämns också där, en annan som visade sig höra till IS innersta krets. ;)

Bifogad fil  31C7D2A1-B7F4-49C3-9AD5-9A4A539D7A23.jpeg   152,83K   0 Antal nerladdningar

#1970

Postad 05 september 2022 - 16:46

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Ja, klart jag är en IS aktivist. Äger ju ett par IS högtalare själv så man lär ju slåss för märket och dessutom lär ju jag få läxa upp era pappskallar 😉🤣

#1971

Postad 05 september 2022 - 16:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
I 13 år dessutom. Säga vad man vill, men du ger inte upp iaf. ;)

Visa gärna en bild på Monitor 4 inuti dvs förstärkare, element osv. Det är ju bra om lim-filtret finns där iaf, men det är ingen lådvolym kvar då.

Hälsa att de har börjat slarva med limmet. På flera av bilderna ser man helt vanliga filterkomponenter. ;)

Redigerat av Ageve, 05 september 2022 - 16:56.


#1972

Postad 05 september 2022 - 16:56

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Ja, klart jag är en IS aktivist. Äger ju ett par IS högtalare själv så man lär ju slåss för märket och dessutom lär ju jag få läxa upp era pappskallar 😉🤣




Skämt åtsido!

Det är svårt att föra en vettig diskussion i denna tråd då ingen av er har lyssnat på riktigt.

Mitt tips till er! Åk och lyssna vetja🙂

#1973

Postad 05 september 2022 - 17:01

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

I 13 år dessutom. Säga vad man vill, men du ger inte upp iaf. ;)

Visa gärna en bild på Monitor 4 inuti dvs förstärkare, element osv. Det är ju bra om lim-filtret finns där iaf, men det är ingen lådvolym kvar då.

Hälsa att de har börjat slarva med limmet. På flera av bilderna ser man helt vanliga filterkomponenter. ;)




Ja jag ska försöka komma ihåg nästa gång jag besöker IS att fota lite. IS lådan är lite större om jag inte minns fel. Kanske för att kompensera för filtret?!, vad vet jag. Jag har kika in i dom förut.

#1974

Postad 05 september 2022 - 17:05

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Hälsa att de har börjat slarva med limmet. På flera av bilderna ser man helt vanliga filterkomponenter. ;)[/quote]

Ja jag ska hälsa detta från dig Ageve🙂 De använder väl vanliga komponenter som spolar och motstånd och sånt men sen hur de har kopplat allt vet man ju inte.

#1975

Postad 05 september 2022 - 17:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Skämt åtsido!
Det är svårt att föra en vettig diskussion i denna tråd då ingen av er har lyssnat på riktigt.

Jag köpte ju Vistron-originalet, och har lyssnat på Proson. Enligt en på den mässan som diskuterades för 13 år sedan, så lät de en aning bättre än Proson, men inte mycket.

Bifogad fil  217DF4EA-5123-47A7-B758-2FAD62F4DB00.jpeg   131,71K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  3C274DBB-5936-47D8-9A18-529AE018D3F2.jpeg   317,4K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  CA1348E7-EC60-42D0-B6A7-1E7E1EFECFEB.jpeg   103,65K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 05 september 2022 - 17:06.


#1976

Postad 05 september 2022 - 17:16

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Ja och de lyssnade på en mässa och inte i hemma miljö. Jag tror faktiskt inte att du skulle kunna säga vad det var för något du lyssnade på om du hade lyssnat på ett par IS Proson/ Genexxa i blindlyssning

Redigerat av Mr_Dan, 05 september 2022 - 17:39.


#1977

Postad 05 september 2022 - 17:25

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Jag köpte ju Vistron-originalet


Man blir ju mörkrädd om du på riktigt tror att det är samma ljud i dina vistron som IS variant.

Du som är så "duktig" på högtalare borde väl veta bättre vad ett filter har för inverkan på en högtalare!


Varför skaffar du dig ett eget lyssningsyttryck istället för att låna andras. Gör du samma sak när du väljer ut dina egna högtalare?? Låter andra lyssna på en mässa och sen handla efter vad folk har skrivit?

#1978

Postad 05 september 2022 - 17:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag köpte ju Vistron-originalet
Man blir ju mörkrädd om du på riktigt tror att det är samma ljud i dina vistron som IS variant.
Du som är så "duktig" på högtalare borde väl veta bättre vad ett filter har för inverkan på en högtalare!

Originalet har ett standardfilter med 12dB/oktav branthet. Det är som sagt farligt att slarva med limmet i ett så hemligt filter.

Spolen som syns uppe till vänster är misstänkt lik den på original-filtret i Vistron, och kontakten på kretskortet liknar den i Audio Pro Addon som jag tog en bild på.

Varför har inte detta IS-filter kablar som alla övriga lim-filter?

Det är såklart inte fullt ut ”busted” men farligt nära. ;)

IS:
Bifogad fil  1E9DAA01-6AF0-4B4A-AE09-31C7999A78FC.jpeg   386,08K   0 Antal nerladdningar

Vistron:
Bifogad fil  D2F44138-82D1-4DA5-ACA2-9D9DDECDA251.jpeg   129,5K   0 Antal nerladdningar

Audio Pro Addon. Samma antal pinnar med, totalt 6.
Bifogad fil  EC95526A-7BCC-40F3-A841-7874888B70CD.png   466,53K   0 Antal nerladdningar

Varför skaffar du dig ett eget lyssningsyttryck istället för att låna andras. Gör du samma sak när du väljer ut dina egna högtalare?? Låter andra lyssna på en mässa och sen handla efter vad folk har skrivit?

Nej, då lyssnar jag på de som jag är intresserad av, vilket inte gäller IS. ;)

Redigerat av Ageve, 05 september 2022 - 17:58.


#1979

Postad 05 september 2022 - 18:04

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Varför har inte detta IS-filter kablar som alla övriga lim-filter?

Jag vet tyvärr inte varför

#1980

Postad 05 september 2022 - 18:09

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Det är såklart inte fullt ut ”busted” men farligt nära. ;)

Nära skjuter ingen hare!

Med lite fantasi och gissningar så löser nog du det👍😉

Varför bygger du inte dina egna hägtalare med dina enorma kunskaper??köpa skräp när du kan bygga själv?

#1981

Postad 05 september 2022 - 18:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag vet tyvärr inte varför


Kan det vara så att IS limmar in originalfiltret från Vistron?

Det förklarar varför det får plats, samt att storleken stämmer överens när man jämför spolen med de vita gavlarna, samt att en kontakt används istället för kablar, precis som i Audio Pro Addon som är Kina OEM. Inget negativt mot Audio Pro för de är billiga och helt ok för pengarna. De är också väldigt lika i konstruktionen om du ser på bilderna längre bak i tråden (Audio Pro och Vistron då).

#1982

Postad 05 september 2022 - 18:27

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Det är såklart inte fullt ut ”busted” men farligt nära. ;)

Nära skjuter ingen hare!

Med lite fantasi och gissningar så löser nog du det👍😉

Varför bygger du inte dina egna hägtalare med dina enorma kunskaper??köpa skräp när du kan bygga själv?


Nu finns det ju andra märken som inte är skräp som IS så då slipper han ju bygga själv.

#1983

Postad 05 september 2022 - 18:30

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Nu finns det ju andra märken som inte är skräp som IS så då slipper han ju bygga själv.

Säger han som sitter på skräp själv.

#1984

Postad 05 september 2022 - 18:31

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1


Varför bygger du inte dina egna hägtalare med dina enorma kunskaper??köpa skräp när du kan bygga själv?

 

Varför ska man göra det när det finns mängder med riktigt bra högtalare att köpa?  Det är inte det tråden handlar om.

Tråden är i första hand ett superbra ställe att upptäcka om man mot förmodan på något sätt snubblat över IS på nätet.



#1985

Postad 05 september 2022 - 18:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Med lite fantasi och gissningar så löser nog du det
Varför bygger du inte dina egna hägtalare med dina enorma kunskaper??köpa skräp när du kan bygga själv?


För att det finns de som är mycket bättre än mig på att bygga högtalare. Dessutom har de resurser till utveckling och avancerad (dyr) mätutrustning. De kan då avgöra vilka komponenter som gör störst skillnad och var.

Fantasi och gissningar, nja… Har som sagt köpt originalet och ser likheter i IS filter.

En sak är väldigt säker iaf. Det får inte plats något avancerat filter i den lilla limkakan. Det kan vara svårt att se på bilder men de är verkligen små.

IS och dess anhängare pratar ju t om om dummy-komponenter som sitter i filtret för att lura de som försöker ta isär de. De är dessutom designade för att gå sönder om man tar isär de, och om man ändå skulle lyckas med det så går det inte att få fram några vettiga mätvärden.

Det är upp till var och en att avgöra vilket som är mest troligt.

Nu finns det ju andra märken som inte är skräp som IS så då slipper han ju bygga själv.
Säger han som sitter på skräp själv.


Vet inte vem du menar, men det spelar ju faktiskt ingen roll om han eller hon har en CD-radio från ICA Maxi. Det påverkar inte hur rimliga IS argument är, och det faktum att mycket av produkterna är billig Kina-OEM.

Redigerat av Ageve, 05 september 2022 - 18:55.


#1986

Postad 05 september 2022 - 18:49

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Varför ska man göra det när det finns mängder med riktigt bra högtalare att köpa? Det är inte det tråden handlar om.
Tråden är i första hand ett superbra ställe att upptäcka om man mot förmodan på något sätt snubblat över IS på nätet.


Jag lovar att du inte törs ta med dina högtalare till IS och jämföra. Dina Monitor Audio skulle låta som att du täck över dem med ett täcke

#1987

Postad 05 september 2022 - 18:52

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlägg
  • 0
Vore intressantare att ta med ett par aktiva Vistron av samma variant och jämföra.

#1988

Postad 05 september 2022 - 18:58

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
De är dessutom designade för att gå sönder om man tar isär de, och om man ändå skulle lyckas med det så går det inte att få fram några vettiga mätvärden.

Det är upp till var och en att avgöra vilket som är mest troligt.[/quote]

Till och med jag tror inte ett dugg på det heller. Jag är själv nyfiken vad som döljer sig i dessa filter men jag är inte så sugen att testa. Det blir nog rätt dyrt kan jag tänka mig Jag är mer intresserad av ljud och är nöjd med IS. Annars hade jag inte haft deras högtalare som jag haft i snart 19år. Har ägt rätt många av deras modeller för att testa lite annat. Jag har ju såklart lyssnat på en massa andra högtalare under åren för nöjes skull. Man vet ju aldrig om man spri ger på nåt annat som jag blir intresserad av. Jag har inte skygglappar på mig eller tar detta på blodigt allvar. Det är kul att retas lite. Jag vill ju helst diskutera på en vettig nivå

#1989

Postad 05 september 2022 - 19:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Jag lovar att du inte törs ta med dina högtalare till IS och jämföra. Dina Monitor Audio skulle låta som att du täck över dem med ett täcke

 

Har mycket svårt att tro detta :)

Ponera att att det mot förmodan skulle finnas en IS Proson som skulle låta okej.  Fulare högtalare är svåra att finna :P

Sen att gå in på materialval och konstrutioner på en seriöst byggd låda vs en Proson låda är ju bara det som natt och dag.

Som sagt tidigare, jag har bra koll på Proson och alla deras andra märken i samma familj.  Det finns några få konstruktioner som har skapats med någon form av tanke. Proson är definitivt inte ett av dom.



#1990

Postad 05 september 2022 - 19:02

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Har mycket svårt att tro detta :)
Ponera att att det mot förmodan skulle finnas en IS Proson som skulle låta okej. Fulare högtalare är svåra att finna :P
Sen att gå in på materialval och konstrutioner på en seriöst byggd låda vs en Proson låda är ju bara det som natt och dag.
Som sagt tidigare, jag har bra koll på Proson och alla deras andra märken i samma familj. Det finns några få konstruktioner som har skapats med någon form av tanke. Proson är definitivt inte ett av dom.



🙂 håller med att de är fula

#1991

Postad 05 september 2022 - 19:06

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

 skygglappar på mig eller tar detta på blodigt allvar. Det är kul att retas lite. Jag vill ju helst diskutera på en vettig nivå

 

För egen del är det helt omöjligt att ta IS seriöst.  Det handlar inte om blodigt allvar för min del utan i mina ögon är detta inget annat en ett skämt.

Helt uteslutet att betala 40k för något som ser ut att kosta 1500.

Men det hade varit mycket roligt att få se IS testas mot andra tillverkare bland oss hifi intresserade en dag.   Men men, 19år  0 test hitillst.



#1992

Postad 05 september 2022 - 19:10

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
men, 19år 0 test hitillst.

Nä i gen tedt finns så man får göra det själv. Varför tror du att jag äger ett par??? Jag har ju jämfört innan jag köpte. Det räckte för mig

#1993

Postad 05 september 2022 - 19:19

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

men, 19år 0 test hitillst.

Nä i gen tedt finns så man får göra det själv. Varför tror du att jag äger ett par??? Jag har ju jämfört innan jag köpte. Det räckte för mig

 

 

 

Jag lovar att du inte törs ta med dina högtalare till IS och jämföra. Dina Monitor Audio skulle låta som att du täck över dem med ett täcke

 

Kul för dig.

Jag hoppas dock att du inte känner dig lurad (men som sagt jag tror du på något sätt är involverad i IS eller så) för i min värld är detta något jag inte tror en sekund på.

 

Man kanske skulle slänga iväg ett mejl till någon av de hifi tidningar vi har i landet och be dom kontakta IS för att få testa ett par? :P

Med tanke på alla dessa superlativ och underbara förklaringar de har på hemsidan så är det ju rätt konstigt att ingen av dessa tidningar gjort det på snart två årtionden?  

 

På påståendet gälande att mina MA silver skulle låta som att jag lagt ett täcke över dom kan jag bara skratta.

Jag har ägt mängder av olika märken/modeller genom åren och är det något MA inte gör så är det att låta instängt.

Av ditt påstående att döma så måste dom där Proson med ett IS filter vara grymt vassa, rent utav spela i högre divisioner? ;)

nedan lite länkar på tester av det jag har hemma och inte bara jag utan mina vänner som lyssnar på när dom är här och det finns ingen av dom som saknat något i ljudbilden.

 

https://www.ljudochb...audio-silver-8/

https://hifiplus.com...ng-loudspeaker/

https://hifi-musik.se/test/e/5864/

http://www.hifi-revi...o-silver-8.html

https://www.avforums...r-review.10546/

https://www.richerso...er-8-black.html

https://www.whathifi...lver-rx8/review 

 

Bara för att länka några.  Återigen, vart är tester av IS med 20år i branschen?

 

Nu känner jag att det tillomed vore roligare att se färg torka än att fortsätta skriva i denna tråd så jag tackar för mig.

 

edit för att svara på ännu en fråga.


Redigerat av somoene2, 05 september 2022 - 19:51.


#1994

Postad 05 september 2022 - 19:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Säger han som sitter på skräp själv.

Aha, du menade kanske mina Vistron, inte someone2s Monitor Audio. Har inte hört just den modellen men de är inte jämförbara med Vistron. :P

Vistron köpte jag bara som en kul grej pga IS. De är knappast min huvudanläggning haha…

De finns här om du vill köpa och jämföra, eller om IS behöver reservdelar. ;)

https://www.amazon.s...650566309&psc=1

Redigerat av Ageve, 05 september 2022 - 19:34.


#1995

Postad 05 september 2022 - 20:17

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Kul för dig.
Jag hoppas dock att du inte känner dig lurad (men som sagt jag tror du på något sätt är involverad i IS eller så) för i min värld är detta något jag inte tror en sekund på.


Ja det är kul för mig att jag har hittat bra ljud och känner mig verkligen inte lurad. Jag har ju ägt en massa andra högtalare genom åren innan jag köpte IS. Innan kände jag mig mer lurad eftersom ljudet var så mycket sämre i de andra högtalarna.

Ang om jag har nåt med IS att göra så är jag som sagt bara en kund/vän till Petter. Jag jobbar inte åt dem, har eget jobb att sköta. Jag är helt enkelt en helt vanlig person som gillar deras ljud. Punkt

#1996

Postad 05 september 2022 - 20:21

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Aha, du menade kanske mina Vistron, inte someone2s Monitor Audio. Har inte hört just den modellen men de är inte jämförbara med Vistron. :P

Vistron köpte jag bara som en kul grej pga IS. De är knappast min huvudanläggning haha…

De finns här om du vill köpa och jämföra, eller om IS behöver reservdelar. ;)

https://www.amazon.s...650566309&psc=1



Haha sorry inlägget var inte menat till dig, jag klantade mig lite. Kanske jag köper dina och gjuter in filtret och sedan jämför. Det hade ju varit nåt😁

#1997

Postad 05 september 2022 - 20:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Nu känner jag att det tillomed vore roligare att se färg torka än att fortsätta skriva i denna tråd så jag tackar för mig.


Det roliga har ju precis börjat, med mer avslöjande bilder på IS filter aka Kejsarens nya kläder. ;)

Att dissa andra högtalare är en del av deras koncept.

Har själv ett par MA Silver dipoler i biorummet och de låter bra.

Om IS-Vistron låter likadant som ”riktiga” Vistron, så är det diskant deluxe, men ingen bra diskant utan mest plastig, lite som statisk elektricitet. Jag gjorde en snabb simpel närfältsmätning. Bild finns längre bak i tråden, och den ser ungefär ut som mätning på den nyare Vistron som Saxx-Audio säljer. Samma hissade diskant.

Om någon mot förmodan är intresserad kan jag leta upp bilden. ;)

#1998

Postad 05 september 2022 - 20:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Haha sorry inlägget var inte menat till dig, jag klantade mig lite. Kanske jag köper dina och gjuter in filtret och sedan jämför. Det hade ju varit nåt


Sen säljer du de för 11500kr och blir en konkurrent till IS.

#1999

Postad 05 september 2022 - 20:54

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Sen säljer du de för 11500kr och blir en konkurrent till IS.


Toppen😀

#2000

Postad 05 september 2022 - 22:17

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Säger han som sitter på skräp själv.


Vad äger jag som är skräp då?




Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.