Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Missljud vinylspelare

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 mars 2024 - 22:11

Needle_pin
  • Needle_pin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej. Har en Onkyo förstärkare a-9211 och vinylspelare Onkyo cp-1200a.
Jag har som ett elektriskt knaster vid uppspelning (och vad jag tycker även lite låg ljudvolym). Det är som att den laddar upp spänning för om jag höjer volymen så kan det starta igång ett extremt högt bröl i högtalarna. Likaså om jag rör jordkontakten som är till phono ingången. På den här spelaren är det ingen jordkabel men något är fel vad gäller spänning på något sätt.
Har någon en aning vad det kan vara som orsakar det? Jag rörde vid jordkontakten vid phonoingången medans spelaren var igång och det var som att ha finlandsfärjan i vardagsrummet som drog igång hornet. Jag är glad om högtalarna klarade sig.
Väldigt tacksam för svar av den som med ganska stor säkerhet kan säga vad det är. Mvh /Magnus

#2

Postad 02 mars 2024 - 11:22

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Kan du koppla förstärkaren till en annan ingång och sedan röra på jordkontakten och kolla vad som händer.



#3

Postad 02 mars 2024 - 16:45

Needle_pin
  • Needle_pin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tänkte så också. Provade det och det var lika illa. Osäker dock vilken fas det uttaget går på. Om det nu var eluttagen du tänkte på.

#4

Postad 03 mars 2024 - 09:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

När jag kollade på dina grejer såg jag att det var gamla och grejer går sönder till slut. För att veta vad som har hänt i förstärkaren måste man mäta i den.

Jag skulle dock titta på nya förstärkare för även om man hittar felet i nuvarande förstärkare så kan nästa grej gå sönder även om man fixar nuvarande fel.



#5

Postad 03 mars 2024 - 13:59

Needle_pin
  • Needle_pin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Kan du koppla förstärkaren till en annan ingång och sedan röra på jordkontakten och kolla vad som händer.


Glömde säga att det uppstår när vinylspelaren är inkopplad, inte annars. Om det är av betydelse.

#6

Postad 03 mars 2024 - 14:06

Needle_pin
  • Needle_pin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

När jag kollade på dina grejer såg jag att det var gamla och grejer går sönder till slut. För att veta vad som har hänt i förstärkaren måste man mäta i den.

Jag skulle dock titta på nya förstärkare för även om man hittar felet i nuvarande förstärkare så kan nästa grej gå sönder även om man fixar nuvarande fel.


Tack för svaren 👍
Det kan ju förstås vara förstärkaren också. Tänkte inte på det när övriga ingångar fungerar. Jag upptäckte att jag bara kan byta mellan de olika ljudkanalerna med fjärrkontrollen men inget händer när jag använder vredet på förstärkaren. Så det skulle det kanske kunna vara så att vinylspelaren är ok men att felet ligger i förstärkaren. Men jag blir lite fundersam hur det kan vara så att vinylspelaren saknar jord att koppla till förstärkaren, jag trodde alla kopplades så?

#7

Postad 03 mars 2024 - 19:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Kollade lite snabbt i bruksanvisning och servicemanual till vinylspelaren, och det ser ut att vara en helt vanlig spelare utan inbyggt RIAA-steg. Därför är det märkligt att den inte har någon jordanslutning. Den kommer istället att jordas genom RCA-kabels skärm och risken är stor att det orsakar hörbart brum, eftersom signalnivån från pickupen är så låg.



#8

Postad 03 mars 2024 - 20:02

Needle_pin
  • Needle_pin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Kollade lite snabbt i bruksanvisning och servicemanual till vinylspelaren, och det ser ut att vara en helt vanlig spelare utan inbyggt RIAA-steg. Därför är det märkligt att den inte har någon jordanslutning. Den kommer istället att jordas genom RCA-kabels skärm och risken är stor att det orsakar hörbart brum, eftersom signalnivån från pickupen är så låg.

Tack! Det stämmer att signalnivån verkar vara låg. Kan man jorda den från någon del av spelaren? Eller är det mer avancerad jord det handlar om från kretsarna?

Jag blir lite förvirrad dock. Är förstärkaren inte kompatibel med alla vinylspelare, från modern tid? 
Jag får ta med det till en butik som får säga vad som är vad och om vinylspelaren är aktuell att behålla när jag köper ny förstärkardel. 
stort tack för hjälpen. / Magnus 



#9

Postad 03 mars 2024 - 21:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0
Nja, tror inte det är förstärkaren som är problemet, utan snarare avsaknaden av jord från spelaren, kanske i kombination med att den är gammal och sliten med t ex mer brum från trafon eller motorn än när den var ny.

Din förstärkare har jordanslutning till phono-ingången (skruven ovanför phono in).

#10

Postad 04 mars 2024 - 18:16

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Kanske pickupen är en MC och förstärkaren är för MM som har lägre signal? Vad är det för pickup på spelaren? 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.