Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eran dröm anläggning? :)

597 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 08 september 2010 - 11:46

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
+100

Som vanligt är ni inne och rättar till människors subjektiva åsikter. Härligt att även det verkar gå att göra bara man tillhör rätt ljudskola.

Tyvärr bortser ni ju från att vi alla upplever ljud på olika sätt. Även om det är neutralt. När vi har fest hemma, eller bara folk på besök, och det spelas musik så verkar alla vara överens om att mer bas är roligare. Även om det inte är en neutral återgivning.

På samma sätt kan jag uppleva att en högtalare verkligen golvar mig och jag tycker att allting är magiskt från första tonen, men oftast är det dessa högtalare jag tröttnar på efter en tid. En neutral högtalare brukar jag inte bli särskilt imponerad av på det sättet, men jag kan leva med den en livstid eftersom det enda jag har att anmärka på är musiken. Inte hur den förmedlas.

Att vissa upplever den som tråkig gör väl inget? Alla har olika preferenser. Att referera till "låter det även tråkigt live?" är ju bara dumt. Det är precis som Linn-återförsäljarna gör. Jag går mycket på konserter och jag är även musiker själv. Det låter väl för tusan aldrig som live hemma, vilken stereo du än har. PA-systemen är inte riggade så.

Men jag, och många andra, kan alltså inte tycka att högtalaren till en början låter tråkigt eftersom neutralt inte kan upplevas som tråkigt. Är det ungefär som att människor gillar olika upplösning, färginställning, färgdjup, kontrast etc. på sin TV/skärm? Men det kanske inte heller går.

Jag stör mig så enormt på att man ska gå in och tala om för folk att man tycker och upplever något fel. Det är ju helt omöjligt för tusan. Gillar jag något, så gör jag det. Upplever jag något som tråkigt, så gör jag det.

Härligt när folk (och oftast en liten återkommande skara) ständigt vet bättre än en själv hur man upplever något.



#52

Postad 08 september 2010 - 11:51

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Det var inte svar på min fråga. På vilket sätt skulle "perfekt" återgivning vara tråkig? Skulle alla maträtter vara tråkiga om det inte var med en stor klick grädde till dom? Är en "perfekt" bild tråkigare än en klart färgad bild?


Perfekt för vem? (Högtalare, förförstärkare, slutsteg etc etc)
Audyssey-kalibrering som exempel ska ju enlig dom själva och många andra vara perfekt, men inte faan för mig kan jag tala om!

Åter igen min vän, alla tycker inte som du. Köp det bara.

Redigerat av Unregistered1452, 08 september 2010 - 11:52.


#53

Postad 08 september 2010 - 12:11

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
hmmm vilken svår tråd :)

jag svarar

denna för den va billig och ful färg
https://www.prisjakt...d&size=800&.jpg

sen tar jag och går in på systemet och köper en kasse
Postad bild
och sätter mig i naturen *i skuggan* och njuter av skön radio samt god öl :)

#54

Postad 08 september 2010 - 12:19

Jucky
  • Jucky
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
** Pinnar iväg till http://www.svenskaakademien.se/

Redigerat av Jucky, 08 september 2010 - 12:33.


#55

Postad 08 september 2010 - 12:34

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Ingen mer än mig som retar sig på särskrivningen i trådrubriken ? (OT (!))

Jag tror att webbplatsen du letar efter är http://www.svenskaakademien.se. Här är det hemelektronik som gäller.

+2 på dom

kunde inte hålla med mer, men jag tror inte att alla förstår ritkigt vad transparens är för något...

Hur jag ser på saken har jag redan redogjort för ett flertal gånger, men det är just på detta sätt, att: Ju större skillnader jag hör hoss olika inspelningar (hur dom är olika mastrade, inspelade, olika lokaler m.m.) ju mer transparent är högtalaren.
klarar den av att bringa fram olika inspelningars stora olikheter, då måstedet vara transparent... om man tänker på det så är det väldigt lågiskt och enda möjliga förklaringen :D

Ju mer lika 2st olika inspelnignar låter, ju mindre transparent är då högtalaren :)


Edit: angående låta "trist" så upplever jag inte detat som någon problem på transparenta högtalare, om inte inspelnignen i sig själv låter "trist"...

Finns flera teorier om varför jag upplever högtalaren som tråkig.

1) Förväntningar.
2) Jag vet inte hur inspelningen egentligen ska låta.
3) Jag är inte van att lyssna på så bra återgivning.

Förväntingarna gör att jag tänker "Mina Dynaudio Contour S3.4 låter ju jättebra, vad ska då inte detta prestera?" och när musiken startar så låter det i princip likadant förutom att bristerna är bortplockade från mina högtalare. Skillnaden mellan min anläggning och denna upplever jag då som tråkig, fast den förmodligen är bättre. Självklart är det ett högre ljudtryck också.

Men som jag sagt tidigare så förstod jag inte hur bra det faktiskt lät förrän efteråt.

Nog förstår du mitt resonemang. Jag tror du bara gör dig dum. :lol: :)

#56

Postad 08 september 2010 - 12:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

** Pinnar iväg till http://www.svenskaakademien.se/

Haha. :)

Och på frågan om drömanläggning svarar du? :)

#57

Postad 08 september 2010 - 12:48

Jucky
  • Jucky
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Ty jag är en simpel man...





utöver detta skulle jag försöka akustikreglera rummet efter möjlighet, Jag har sambo som inte skulle bli helt överförtjust i tanken att göra om hela vardagsrummet till ett "lyssningsrum" därefter skulle jag köpa kablar för typ 450 000 ;- bara för att jag kan...

tyvärr är jag så tråkig. Intresset finns men inte tiden för att faktiskt ha en drömanläggning för 500 000;- detta är det jag har lyssnat på som jag har trivts med. sedan tog jag kanske i med stärkaren!

#58

Postad 08 september 2010 - 12:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Som vanligt är ni inne och rättar till människors subjektiva åsikter. Härligt att även det verkar gå att göra bara man tillhör rätt ljudskola.

Tyvärr bortser ni ju från att vi alla upplever ljud på olika sätt. Även om det är neutralt. När vi har fest hemma, eller bara folk på besök, och det spelas musik så verkar alla vara överens om att mer bas är roligare. Även om det inte är en neutral återgivning.

På samma sätt kan jag uppleva att en högtalare verkligen golvar mig och jag tycker att allting är magiskt från första tonen, men oftast är det dessa högtalare jag tröttnar på efter en tid. En neutral högtalare brukar jag inte bli särskilt imponerad av på det sättet, men jag kan leva med den en livstid eftersom det enda jag har att anmärka på är musiken. Inte hur den förmedlas.

Att vissa upplever den som tråkig gör väl inget? Alla har olika preferenser. Att referera till "låter det även tråkigt live?" är ju bara dumt. Det är precis som Linn-återförsäljarna gör. Jag går mycket på konserter och jag är även musiker själv. Det låter väl för tusan aldrig som live hemma, vilken stereo du än har. PA-systemen är inte riggade så.

Men jag, och många andra, kan alltså inte tycka att högtalaren till en början låter tråkigt eftersom neutralt inte kan upplevas som tråkigt. Är det ungefär som att människor gillar olika upplösning, färginställning, färgdjup, kontrast etc. på sin TV/skärm? Men det kanske inte heller går.

Jag stör mig så enormt på att man ska gå in och tala om för folk att man tycker och upplever något fel. Det är ju helt omöjligt för tusan. Gillar jag något, så gör jag det. Upplever jag något som tråkigt, så gör jag det.

Härligt när folk (och oftast en liten återkommande skara) ständigt vet bättre än en själv hur man upplever något.



Jag tycker det är ok för vem som helst att tycka vad som helst. men fortfarande...
tänk på det jag skrev.
Upplevs skillnaderna mellan olika inspelnignar tydligare med en viss högtalare så måste det betyda att högtalaren klarar av att återge dom respektiva inspelningarnas olikheter. alltså Transparens....
Ju fler olika inspelnignar man lyssnar på (gärna inspelningar med just väldigt blandade genre (framförallt blandad kvalitet/stil på mixningen) och utefter hur dessa låter så kan man sedan bilda sig en väldigt bra bild av hur högtalaren "låter" (vad den har för eget ljud,) efter just hur den återger dessa olika låtar.

Sedan får ni kalla vad ni vill för transparens men det är inte för den delen transparens i ordets rätta bemärkelse... men det är inte viktigt heller å andra sidan... att det e just "transparent" utan det viktiga är att det låter bra på det du vill lyssna på.
Jag lyssnar på väldigt blandat musik och för mig har det varit svårt att hitta högtalare som kan hantera detta. Jag har fastnat för ett märke som anses just mycket "transparent". Fast just att dom är transparenta är inte det jag bryr mig om utan jag gilalr hur dom "inte" Låter. Man kan liksom inte höra någon egen tydlig ljudsignatur utan man hör bara olika inspelningars ljudliga signatur mycket tydligt.
Detta är en egenskap som tilltalar mig, men inte alla och det är för mig helt självklart...

Är med detta som jag menar med: "men jag tror inte att alla förstår riktigt vad transparens är för något..."

Det är inte något som du nödvändigtvis kommer att uppskatta, "en viss transparens" är dock nödvändig för att du ska höra det som alls finns på skivan, så helt kan man ju inte bortse från det... :)
Men det som dom flesta (nästan uteslutande all jag stöter på) egentligen menar när dom pratar om "transparens" är en viss ljudsignatur... Och en ljudsignatur kan inte vara transparen... Jag säger inte detat i mening att hävda att ni skulle ha fel i att tycka så, men likt förbannat så är det fel ur ordets rätat bemärkelse.

Tycke och hur saker faktiskt är går inte ofta hand i hand har jag märkt, och detta är en sådan sak.

Sluta tjata om stransparens hit eller dit, det är inget mått på hur bra något är , lyssna och tycker ni att et låter bra så är det bra, Punkt !

#59

Postad 08 september 2010 - 12:56

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Ty jag är en simpel man...





utöver detta skulle jag försöka akustikreglera rummet efter möjlighet, Jag har sambo som inte skulle bli helt överförtjust i tanken att göra om hela vardagsrummet till ett "lyssningsrum" därefter skulle jag köpa kablar för typ 450 000 ;- bara för att jag kan...

tyvärr är jag så tråkig. Intresset finns men inte tiden för att faktiskt ha en drömanläggning för 500 000;- detta är det jag har lyssnat på som jag har trivts med. sedan tog jag kanske i med stärkaren!

Hehe, kablar för 450 000 kronor. Alltid retar det ju någon. :D

Sluta tjata om stransparens hit eller dit, det är inget mått på hur bra något är , lyssna och tycker ni att et låter bra så är det bra, Punkt !

+1. :)

Jag har inte pratat någonting om transparens faktiskt. Frågan löd vad vi tyckte om 800D, och jag svarade hur jag upplevde dem. Simple as shit! :)

#60

Postad 08 september 2010 - 13:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

hmmm vilken svår tråd :)

jag svarar

denna för den va billig och ful färg
https://www.prisjakt...d&size=800&.jpg

sen tar jag och går in på systemet och köper en kasse
Postad bild
och sätter mig i naturen *i skuggan* och njuter av skön radio samt god öl :D

Så din drömanläggning är en kasse öl? :)

#61

Postad 08 september 2010 - 13:02

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Så din drömanläggning är en kasse öl? :)


nej nej förbövelen...det är bara sånt som följer med :)

#62

Postad 08 september 2010 - 13:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Så din drömanläggning är en kasse öl? :)

Frågan är väl om ölen är av den transparenta/ljusa sorten? :)

#63

Postad 08 september 2010 - 13:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Frågan är väl om ölen är av den transparenta/ljusa sorten? :)

Man kan dricka ölen ur transparenta glas. :)

#64

Postad 08 september 2010 - 13:04

Jucky
  • Jucky
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

hmmm vilken svår tråd :)

jag svarar

denna för den va billig och ful färg


sen tar jag och går in på systemet och köper en kasse

och sätter mig i naturen *i skuggan* och njuter av skön radio samt god öl :)


Jag tror du söker efter http://www.systembolaget.se, detta forum är för hemelektronik.

#65

Postad 08 september 2010 - 13:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Man kan dricka ölen ur transparenta glas. :)

Eller ur färgade glas, med trycket "Linn Draught" :)

#66

Postad 08 september 2010 - 13:15

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Jag tror du söker efter http://www.systembolaget.se, detta forum är för hemelektronik.


Haha :)

#67

Postad 08 september 2010 - 13:16

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Verkar som att drömanläggningarna har tagit slut. Drömölen verkar ha tagit vid. :)

Eller så är folk bara på jobbet, eller har ett liv. :)

#68

Postad 08 september 2010 - 13:16

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Jag tror du söker efter http://www.systembolaget.se, detta forum är för hemelektronik.



:) med mitt inlägg menar ja att ja har ingen dröm om någon anläggning...ja vet inte ens varför svarade i denna tråd...elle jo det vet ja..ja kollade va alla hade skrivit och blev avis och då tänkte ja att ja skulle INTE vara som alla andra, japp så va det.

#69

Postad 08 september 2010 - 13:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Som vanligt är ni inne och rättar till människors subjektiva åsikter. Härligt att även det verkar gå att göra bara man tillhör rätt ljudskola.



NEJ! Läs det jag skrev! Svara på mina frågor med.

Perfekt för vem? (Högtalare, förförstärkare, slutsteg etc etc)
Audyssey-kalibrering som exempel ska ju enlig dom själva och många andra vara perfekt, men inte faan för mig kan jag tala om!

Åter igen min vän, alla tycker inte som du. Köp det bara.



Perfekt återgivning. Den är rätt så enhällig, det har gjorts stora blinda tester på detta och dom flesta uppfattar det samma, när dom bara lyssnar.
Säger det igen, VARFÖR skulle neutralt låta trist? Frågar igen, är en korrekt bild trist och är dynamic läget roligare?

#70

Postad 08 september 2010 - 13:21

Jucky
  • Jucky
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

:) med mitt inlägg menar ja att ja har ingen dröm om någon anläggning...ja vet inte ens varför svarade i denna tråd...elle jo det vet ja..ja kollade va alla hade skrivit och blev avis och då tänkte ja att ja skulle INTE vara som alla andra, japp så va det.


... Det var inte min mening att verka tyken!

#71

Postad 08 september 2010 - 13:57

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Verkar som att drömanläggningarna har tagit slut. Drömölen verkar ha tagit vid. :)

Eller så är folk bara på jobbet, eller har ett liv. :)


På jobbet, inget liv:

JBL K2 9900
2st Wilson Benech Torus + slutsteg för dessa
2st Hegel H30 Monoblock
Manley Steelhead Riaa
Wadia 781i Cd
TW Acustic The Raven Black Night skivspelare
2st tonarmar med Dynavector XV-1t + Air Tight PC-1

Anta ett bra rum. Totalt ca 1,5 melon SEK

#72

Postad 08 september 2010 - 14:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Så din drömanläggning är en kasse öl? :D


Ne men vist e det underbart med ÖL ... :D

Frågan är väl om ölen är av den transparenta/ljusa sorten? B)


Är den transparent så kan den ju inte vara "ljus", det är ju en färgning... :lol:

Man kan dricka ölen ur transparenta glas. B)


Dom flesta glas är transparenta, mer eller mindre, frågan är om du menar helt transparent eller inte... ?! även ****t har olika nivåer... :blush:

Verkar som att drömanläggningarna har tagit slut. Drömölen verkar ha tagit vid. :D

Eller så är folk bara på jobbet, eller har ett liv. :)


Att folk har ett liv kan vi utesluta, man kan inte blanda singular och plural på det sättet. Flera personer kan inte ha ett gemensamt liv, ett liv är något högst personligt/ individuellt nämligen...


Edit: Verkar som att mitt inlägg klargjorde hur jag menade och att inga ytterligare frågor va nödvändiga eller ?! :) det gör mig glad ! jag gilalr att bli förstådd men hatar att bli missförstådd, det sist nämda infräffar dock alldeles för ofta. Men det är ju något man får räkna med när man ska försöka att nyanserat beskriva en tanke man har, på ett forum i skrift, där dessutom möjlighet finns att tolka det som skrivs på miljoner sätt, utan att man själv kan vara där samtidigt och förklara / avböja när man märker att personen tog det man sa på ett felaktigt sätt.

Alltså, summan av det hela är att Transparens har alla högtalare, men till vilken grad.. och sedan hur "transparent" vill man ha högtalaren, vad passar en själv och vilken typ av "färgning" vill man ha för att man ska uppskatta dom mer.
Jag ser inte Trensparens som det självklara och nödvändiga målet för alla...

#73

Postad 08 september 2010 - 14:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Transparent är nog fel ord att använda till högtalare.

Oavsett så tycker jag diskussionen är rätt intressant när man påstår att neutral, det vill säga bra återgivning, skulle vara trist. Det kanske vore bättre med en egen tråd om det?

#74

Postad 08 september 2010 - 14:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Transparent är nog fel ord att använda till högtalare.

Oavsett så tycker jag diskussionen är rätt intressant när man påstår att neutral, det vill säga bra återgivning, skulle vara trist. Det kanske vore bättre med en egen tråd om det?

Starta en. Jag ansluter. :)

#75

Postad 08 september 2010 - 14:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo men varför inte..!

#76

Postad 08 september 2010 - 14:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Tyvärr bortser ni ju från att vi alla upplever ljud på olika sätt. Även om det är neutralt. När vi har fest hemma, eller bara folk på besök, och det spelas musik så verkar alla vara överens om att mer bas är roligare. Även om det inte är en neutral återgivning.


Plus mängder... :)

Jag tillhör den gruppen som har löjligt hissad bas, och vill ha det så. I mina öron låter det bäst.
Folk tycker att man är lite knäpp, men i mitt rum är det JAG som bestämmer hur det ska låta. :)

#77

Postad 08 september 2010 - 14:35

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Jag vill ha ett bra akustik fixat rum . . . . . . :)

#78

Postad 08 september 2010 - 14:37

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Plus mängder... :)

Jag tillhör den gruppen som har löjligt hissad bas, och vill ha det så. I mina öron låter det bäst.
Folk tycker att man är lite knäpp, men i mitt rum är det JAG som bestämmer hur det ska låta. :)

+1. :D

#79

Postad 08 september 2010 - 15:51

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Transparent är nog fel ord att använda till högtalare.

Oavsett så tycker jag diskussionen är rätt intressant när man påstår att neutral, det vill säga bra återgivning, skulle vara trist. Det kanske vore bättre med en egen tråd om det?

Jo men varför inte..!

Vart håller tråden hus? :)

#80

Postad 08 september 2010 - 16:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vart håller tråden hus? :)

Den åkte nog ner i det ölglas jag just tappad upp för att återta mitt liv igen efter en lång arbetsdag :)

Mmm, den smakar ljust, neutralt, kanske lite tråkigt men ändå så korrekt på nåt sätt.....skål!

</ot>
<ot>

#81

Postad 08 september 2010 - 16:28

extreme mikeover
  • extreme mikeover
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Vad det spårar ut här då, vi skulle ju lista en drömanläggning inte säga till någon att hans dröm är fel? Speciellt inte när det gäller något så subjektivt som ljud. Det finns ju alla sorter, basdårar, folk som har hemska PA-system med hur många watt som helst och gillar det. Alla har inte samma drömmar men tråden gick ju inte ut på att vi skulle komma överens om en anläggning.

Någon länkade den här anläggningen http://www.component...h...2847&st=375 och visst hade det varit häftigt och jag hade kunnat ge den anläggningen ett trevligare hem än det lilla rummet som dom står i men jag är som någon annan uttryckte det en enkel man och har en fru som inte skulle uppskatta gigantiska gula högtalare för 430k eller en projektor för 100k.

Ljud för 50k och en schysst projektor till det så är jag mer än nöjd.

#82

Postad 08 september 2010 - 17:12

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
B&W 803Di som frontar
B&W 804Di som front wide
B&W 805Di som bak, sur, höjd
B&W HTM2 som center
B&W DB1 x2 eller x4
Sony VPL-VW90ES
Denon 4311

Typ något sånt :S

Redigerat av JesperA, 08 september 2010 - 17:13.


#83

Postad 08 september 2010 - 17:15

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

B&W 803Di som frontar
B&W 804Di som front wide
B&W 805Di som bak, sur, höjd
B&W HTM2 som center
B&W DB1 x2 eller x4
Sony VPL-VW90ES
Denon 4311

Typ något sånt :S

Inget värre? Lär ju finnas pengar över. :)

Jag antar att man inte får spara överskottet? I så fall hade jag inte köpt någonting alls utan behållit min nuvarande stereo och placerat resten i Apple. :)

#84

Postad 08 september 2010 - 17:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Ok, om rummet är separat budget så skulle jag fördela 500kkr såhär

Toppar: Ino i64s med d-option och ES filter. ca 100K
Center: Ino i32s, ca 27K
Basar: Ino profundus Z-6 117K
Delningsfilter: Ino cr80es, ca 8K
Försteg: någon 7.1 denon, ca 15K
Slutsteg: Emotiva bryggad ca 18K, ca 5K till basarna
Surround: Ino a2, 8st ca 24K
Bluray/CD: Oppo 83, ca 7K

Då har jag runt 170K till projektor och duk. Blir väl någon JVC värsting och en ljudtransparent duk.

#85

Postad 08 september 2010 - 18:09

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

Inget värre? Lär ju finnas pengar över. :)

Jag antar att man inte får spara överskottet? I så fall hade jag inte köpt någonting alls utan behållit min nuvarande stereo och placerat resten i Apple. :lol:

Oj, råkade bli lite över budget, ca 10% över, det får gå :) Vore nice med Krell S-275 till varje högtalare med men då lär budgeten trådskaparen satte spräckas rejält.

Herregud vad nice det vore att ha pengar till detta, men men, drömma är gratis :D

#86

Postad 08 september 2010 - 18:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Det är farligt att drömma. Det kan resultera i "men, jag kan ju sälja bilen för tusan?" samt "äh, nudlar är ganska gott ändå". :)

#87

Postad 08 september 2010 - 19:01

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Oavsett så tycker jag diskussionen är rätt intressant när man påstår att neutral, det vill säga bra återgivning, skulle vara trist. Det kanske vore bättre med en egen tråd om det?

Starta en. Jag ansluter. :)

Jo men varför inte..!

Det finns en tråd på faktiskt som "typ" handlar om det.

Men jag ser gärna att MHB får en egen tråd, för det är ett intressant ämne :)

#88

Postad 08 september 2010 - 20:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Folk tycker att man är lite knäpp, men i mitt rum är det JAG som bestämmer hur det ska låta. ;)


Nja stämmer verkligen detta?? Så fort du vill spela som du VILL så bränner du ju bara saker :D

#89

Postad 08 september 2010 - 20:30

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Själv känner jag att jag börjar närma mig min drömanläggning, men kanske 4st Svs PB13U till då.
Bara för sakens skull :D och sen ett riktigt mastodontsteg till frontarna. Kanske även testa lite dipoler i bak med, Sen skulle det akustikfixas för resten av pengarna ;)

Jo föresten jag skulle ha skaffat mig en Rotary Subwoofer som fick sköta det absolut lägsta så jag visste att jag inte missade något skoj nån enstaka film

"On the other hand, the rotary woofer has enough acoustic output to move an open door back and forth .5” between 1 and 5Hz!"

Skall monteras i ett närliggande rum ;)

#90

Postad 08 september 2010 - 20:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1
Förstår inte en del inlägg i denna tråden. Man vill inte att några inspelningar ska låta tråkigt, ljudet ska vara varmt och trevligt, men ändå säger man sig förespråka transparent återgivning.

Man får ju bestämma sig för om man vill ha en färgad återgivning eller inte. Ska basen bara varm och mullig, rentav hissad, ska diskanten vara rund och förlåtande, eller vill man på gott och ont att högtalarna ska återge ljudet med så lite färgning som möjligt? Musik mixas ofta med kassa plastmonitorer, vilket avslöjas när signalen spelas upp genom bättre utrustning.

Därmed inte sagt att det låter/ska låta illa, bara just så platt/tråkigt/komprimerat som det verkligen är. Det låter aldrig objektivt sämre med bättre högtalare, men kanske subjektivt "mindre roligt".

Ett tips är att testa Sheffield Labs Drum and Track Disc (XRCD-remastern). Där finns det dynamik som "moderna" mastringar aldrig kommer i närheten av.


Dessa är hursomhelst garanterat (iaf till stor del) transparenta, ovasett rummet de spelar i ;)
Bifogad fil  harman_multimedia_soundsticks_ii_4173965.jpg   99,16K   1 Antal nerladdningar

#91

Postad 08 september 2010 - 20:54

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Transparent är nog fel ord att använda till högtalare.

Oavsett så tycker jag diskussionen är rätt intressant när man påstår att neutral, det vill säga bra återgivning, skulle vara trist. Det kanske vore bättre med en egen tråd om det?


Jag håller med dig. Många verkar glömma att det är musiken ( Filmen ) som är det viktiga, Det är ju därför vi plöjer ner dom pengar vi gör.
En musikupplevelse kan man även få i en riktigt usel bilstereo bara bara rätt låt dyker upp på radion.

Tror tråden dragit lite åt fel spår. ;)

#92

Postad 08 september 2010 - 21:39

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Förstår inte en del inlägg i denna tråden. Man vill inte att några inspelningar ska låta tråkigt, ljudet ska vara varmt och trevligt, men ändå säger man sig förespråka transparent återgivning.

Man får ju bestämma sig för om man vill ha en färgad återgivning eller inte. Ska basen bara varm och mullig, rentav hissad, ska diskanten vara rund och förlåtande, eller vill man på gott och ont att högtalarna ska återge ljudet med så lite färgning som möjligt? Musik mixas ofta med kassa plastmonitorer, vilket avslöjas när signalen spelas upp genom bättre utrustning.

Därmed inte sagt att det låter/ska låta illa, bara just så platt/tråkigt/komprimerat som det verkligen är. Det låter aldrig objektivt sämre med bättre högtalare, men kanske subjektivt "mindre roligt".

Ett tips är att testa Sheffield Labs Drum and Track Disc (XRCD-remastern). Där finns det dynamik som "moderna" mastringar aldrig kommer i närheten av.


Dessa är hursomhelst garanterat (iaf till stor del) transparenta, ovasett rummet de spelar i ;)
Bifogad fil  harman_multimedia_soundsticks_ii_4173965.jpg   99,16K   1 Antal nerladdningar

Haha. Kan inte sluta skratta åt bilden. :D

Vad anser du om 800D? Mr. B&W himself.

#93

Postad 08 september 2010 - 22:02

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Ageve: Instämmer om Sheffield Lab. Nu har jag iofs ett gäng
vinyler, bla Track Record. Saknar bara Drum Record, som
är en legendarisk testskiva.
Men det är det närmaste "realsitiskt, naturligt och live" jag
kommit hemma. Åtmistone inbillar jag mig det. ;)

Redigerat av Bongo_Mongo, 08 september 2010 - 22:05.


#94

Postad 09 september 2010 - 06:26

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Ageve ..... * LOL *

Det var också en definition ....

;)

#95

Postad 09 september 2010 - 07:54

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Ageve: Instämmer om Sheffield Lab. Nu har jag iofs ett gäng
vinyler, bla Track Record. Saknar bara Drum Record, som
är en legendarisk testskiva.
Men det är det närmaste "realsitiskt, naturligt och live" jag
kommit hemma. Åtmistone inbillar jag mig det. ;)

Var får jag tag på detta?

#96

Postad 09 september 2010 - 11:25

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Ageve ..... * LOL *

Det var också en definition ....

;)


En helt underbar sådan :D

#97

Postad 09 september 2010 - 12:10

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Var får jag tag på detta?


http://www.svalander...acd/xrcd.htm#sh

#98

Postad 09 september 2010 - 13:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Jaså, han säljer seriösa saker också. Annars är han ju ökänd för förespråka att slipa kanterna på CD-skivor bland annat. ;)

#99

Postad 09 september 2010 - 14:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Jaså, han säljer seriösa saker också. Annars är han ju ökänd för förespråka att slipa kanterna på CD-skivor bland annat. ;)


Hehe, du såg inte att du kunde välja "kant" på Sheff Lab skivorna :D

#100

Postad 09 september 2010 - 15:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hehe, du såg inte att du kunde välja "kant" på Sheff Lab skivorna ;)

Hur slipar man kanten på sina FLAC- och ALAC-filer? Eller slipar man direkt på D/A-omvandlaren då?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.